ایستگاه شاهکارسازی : 10 استودیو برتر سونی

بهترین استودیو سونی از نظر شما کدام است؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    218

The End Of Ps

کاربر سایت
Apr 5, 2012
3,731
نام
علی
136631

شاید عجیب به نظر برسد که تاکید سونی بر روی کار با استدیوهای فرست پارتی در دو نسل اول کنسول‌های پلی‌استیشن هم همواره وجود داشته است . می‌توان اهمیت این استدیوها را از روند نزولی سگا و مشکلات ساده‌‌ای هماند کارتریج که برای نینتندو پیش آمده بود یافت. به همین خاطر استدیوهای فرست پارتی در پلی استیشن 1 نقشی اساسی ایفا می‌کردند که در نسل بعد و پلی استیشن 2 همچنان اهمیت خود را حفظ کردند.

اما با عرضه‌ی پلی‌استیشن ۳ سونی فهمید که باید جای پای خود را مستحکم و تزلزل ناپذیر کند. اولین راهکار سونی خرید استدیوهای فرست پارتی جدید و کمک به استدیوهای قبلی بود که در ادامه نسل به خوبی جواب داد . در طی سالیان اخیر عملکرد استدیوهای سونی اینقدر موفقیت آمیز و پر از افتخارت ریز و درشت بوده که شاید کمتر کسی می‌تواند از بازی‌های فرست پارتی و انحصاری آن‌ها خورده بگیرد . با این‌ حال یکی از رقیبان سونی در صنعت گیم یعنی مایکروسافت هم بیکار ننشسته و در ماه‌های گذشته چندین استدیوی جدید را برای تقویت بازی های خود خریده است.
با توجه به همه‌ی حرف‌های گفته شده برای بررسی استدیوهای فرست پارتی سونی هیچ زمانی بهتر از الان نیست

136612

10. San Diego Studio

بازی‌های شاخص : The Mark of Kri , MLB The Show Series
بازی‌های در دست ساخت : بازی بعدی آنچارتد(شایعه) ,MLB The Show 21
این استدیوی فرست پارتی در سال ۲۰۰۲ و با بازی Mark of Kri برای PS2 اعلام حضور کرد که البته این عنوان با نامهربانی‌های بسیاری روبرو شده و از یادها فراموش شد. Mark of Kri دقیقا زمانی منتشر شد که سونی تجربه حال حاضر در ساخت یک بازی سوم شخص و اکشن را نداشت . پس از آن استدیو توانست به موفقیت‌های بسیاری برسد که بزرگترین آنها NBA و بازی بیسبالی MLB The Show Serie بودند. اخیرا شایعاتی از ساخت عنوان بعدی فرنچایز فوق العاده محبوب آنچارتد توسط استدیو san diego شده است که مشخص نیست توسط تیمی جدید از این استدیو در دست ساخت است یا خیر . Mark of Kri به خوبی این موضوع را ثابت کرد که San Diego می‌تواند علاوه بر بازی بیسبال ، عناوین متفاوت و جذاب دیگری نیز بسازد و مطمئنا بازگشت آن ها به ساخت بازی‌های مختلف برای هواداران نیز هیجان‌انگیز خواهد بود.

136616

9. Bend studio

بازی‌های شاخص : Syphon filter , Days Gone
بازی در دست توسعه : شایعه Days gone 2​

این استدیو در سال 1993 با نام Eidetic تاسیس شد برخلاف شروع ناموفق در سال 1996 با Bubsy 3D , توانستن با Syphon filter در سال 1999 برای پلی‌استیشن 1 به میادین بازگشته و موفقیت زیادی رو کسب کنند . در ادامه با توجه به محبوبیت این فرنچایز به ترتیب در سال های 2000 و 2001 شاهد نسخه های دوم و سوم از بازی Syphon filter بودیم . لازم به ذکر است که این استدیو در سال 2000 و بعد از انتشار دومین نسخه Syphon filter توسط سونی خریداری شد و به Bend studio تغییر نام داد .
بعد از ورود کنسول های دستی سونی Bend studio موظف به ساخت بازی برای PSP و PSVITA شد و همین باعث از یاد رفتن آن ها و فاصله گرفتن از کنسول های خانگی شد , اگرچه در این مدت شاهد بازی‌های خوبی از جمله Syphon Filter: Dark Mirror و Syphon Filter: Logan's Shadow و به خصوص Uncharted: Golden Abyss در کارنامه آن ها بودیم .
در این نسل فرصت دوباره‌ای به Bend studio داده شد تا با عنوان Days Gone به ساخت بازی‌های AAA برا کنسول خانگی مشغول شوند و دیدن Bend studio در چنین شرایطی بسیار مسرت بخش بود . Days Gone با وجود میانگین امتیازات نه چندان بالا و نقدهای میکس توانست رضایت طرفداران رو جلب کند و فروش خوبی رو تجربه کند و از آن به عنوان بازی درخور , زیبا همراه با جلوه های بصری عالی یاد می شود و آغازی بر ماجراجویی جدید Bend studio است

136617

8. Sucker Punch

بازی‌های شاخص : سری Infamous
بازی در دست توسعه : Ghost of Tsushima​

Sucker Punch با ساخت دو عنوان پلتفورمر Rocket برای نینتندو64 و Sly Cooper برای PS2 توانست جایگاه مناسبی برای خود بیابد . این استدیو با انتشار 3 نسخه از فرنچایز Sly در کنسول PS2 توانست نتیجه‌ی خوبی برای خود و سونی به ارمغان آورد .
سازندگان با جدایی از Sanzaru Games قصد ادامه دادن بر بازی‌های خود را داشتند ، تصمیمی که با سیاست‌های شرکت منتشرکننده در مغایرت بود. پس از جدایی این دو Sucker Punch آی‌پی جدیدی با همکاری سونی به نام infamous را معرفی کرد که برای پلی‌استیشن 3 منتشر شد , بازی‌ای که به موفقیت چشمگیری دست یافت و توانست درمیان بازی‌های هم سبک خود شهرتی به پا کند .
پس از انتشار Infamous 2 و DLC این عنوان با نام Infamous: Festival of Blood سونی در سال ۲۰۱۱ ساکرپانچ را خرید و به استدیوهای فرست پارتی خود اضافه کرد . آن ها در سال ۲۰۱۴ ، infamous: second son را به عنوان یکی از اولین انحصاری های پلی‌استیشن 4 منتشر کردند و این بازی تبدیل به پرفروشترین عنوان در سری شد .
پس از عرضه DLC به نام Infamous First Light مشخصا استدیو نیاز به ریسک داشت و برای فرار از تکرار باید قدمی رو به جلو برمی‌داشت که بعد از جذب نیروهای جدید و بزرگ تر شدن استدیو خوشبختانه با معرفی Ghost of Tsushima توجهات را به سمت خود جلب کرد. این بازی که حماسه‌ی یک سامورایی از مرگ برگشته را نشان می‌دهد در سال جاری عرضه خواهد شد.

136618

7. Media Molecule

بازی‌های شاخص : LittleBigPlanet - Dreams
بازی در دست توسعه : مشخص نیست​

این استدیوی بریتانیایی در سال 2006 تاسیس شد و خیلی زود در سال 2008 توانست با LittleBigPlanet و شخصیت بامزه و محبوب این بازی یعنی Sackboy جان تازه‌ای به PS3 بدهد و یکی از بهترین عناوین این استدیو را خلق کند . بازی که با میانگین نمرات 95 توانست جوایز متعدد از جمله بهترین بازی سال منابع معتبری همچون D.I.C.E AWARDS , EDGE و Eurogamer را کسب کند . LittleBigPlanet در کنار بخش داستانی سرگرم کننده و جذاب به کاربران اجازه می‌داد مراحل و لول‌های موردعلاقه‌ی خود را طراحی کرده و به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.

با انتشار نسخه دوم LittleBigPlanet در سال 2011 برای PS3 و تکرار موفقیت این سری Media Molecule به دنبال ساخت عنوانی جدید برای کنسول دستی ویتا رفت و توانست با عنوان تحسین شده Tearaway نفسی دوباره به PS Vita بدهد و این دستگاه را زنده نگه دارد . البته پشتیبانی ضعیف سونی از ویتا باعث شد این بازی در سال 2015 با نام Tearaway Unfolded برای PS4 نیز منتشر شود و به موفقیتی دوباره دست یابد.
جدیدترین محصول استدیو Media Molecule به نام Dreams توانست با کسب نمراتی درخشان تبدیل به یکی از انقلابی‌ترین بازی‌های نسل شود . این بازی پا را از Little Big Planet فراتر گذاشت و به کاربران اجازه می‌دهد که هرآنچه در ذهن خود دارند خلق کرده و به واقعیت تبدیل کنند. حال باید دید ساپورت استدیو از Dreams چقدر ادامه خواهد داشت و آیا عنوان جدید دیگری در دست ساخت خواهند داشت یا خیر .

136619

6. Polyphony Digital

بازی های شاخص : Gran Turismo
بازی در دست توسعه : شایعه GT7​

با این‌که PS1 پر از بازی های ریسینگ بود اما در دسامبر 1997 گرن توریزمو که به مدت ۵ سال توسط Polyphony در دست توسعه بود منتشر شد.
کار دراز مدت Polyphony جواب داد و Gran Turismo تبدیل به موفقیتی خیره کننده برا سونی شد و ریسینگ مدرن را با شعار شبیه ساز واقعی رانندگی به عرصه‌ی گیمینگ معرفی کرد . این عنوان موفق شد میانگین امتیازات 96 که همچنان بالاترین در بین سبک ریسینگ هست را کسب کند و البته یکی از پرفروش ترین بازی های PlayStation هم بشود .

از آن زمان تا به حال Polyphony همواره مشغول ساخت نسخه های مختلف Gran Turismo بوده و موفقیت‌های پی در پی دست کشیدن استدیو از این عنوان را سخت می‌کند. GT همچنان بهترین بازی ریسینگ پلی استیشن است و با فروشی بیش از 80.4 میلیون نسخه ای پرفروش ترین فرنچایز تاریخ سونی به شمار می رود .

136620

5. Japan Studio

بازی‌های شاخص : Ico , Shadow of the Colossus , Puppeteer , Gravity Rush , Astro Bot
بازی‌های در دست توسعه : مشخص نیست​

این استدیو از سال 1999 با سونی همکاری می‌کند و از این روی یکی از قدیمی‌ترین استدیوهای سونی نیز می‌باشد. دو بازی Ape Escape و Legend of Dragon که برای کنسول PlayStation منتشر شدند شاهدی بر این ادعا می‌باشند . Japan Studio جزو استدیوهای خلاق و خوب سونی به شمار می‌آید که همواره بر روی عناوین متعددی کار کرده است .
دو بازی ستوده شده‌ی Shadow of Colossus و Gravity Rush از دل همین استدیو برخاستند , بازی Bloodborne نیز با ایده اولیه Japan Studio و همکاری و ساخت FromSoftware به انتها رسید.
حال سوالی پیش می‌آید که دقیقا این استدیو بر روی کدام بازی کار می‌کند؟
خب در اصل Japan Studio کمی پیچیده فعالیت می‌کند و پروژه های بعدی آن ها مشخص نشده است , از بازی‌ های ابتدایی استدیو که با استقبال خوبی مواجه شدند تا تغییر مدیریت و در پیش گرفتن برخی سیاست های محتاطانه , اما اخیرا مشخص شده که سونی در پی بزرگ تر کردن و برنامه جدیدی در این استدیو می باشد .

اولین بازی Japan Studio در نسل هشتم عنوان Knack بود که برای طرفداران بسیار ناامیدکننده ظاهر شد و انتقادات شدیدی به آن وارد گشت اما آنها با ساخت بازی های دیگر از جمله Astro Bot : Rescue Mission در سال 2018 توانستند به موفقیتی بی نظیر برای PSVR برسند .
استدیو ژاپن معمولا به اندازه‌ی دیگر استدیوها قابل اتکا نبوده و به دلیل طبیعت عجیب خود به‌گونه‌ای است که جایگاه خوب و پیشینه‌ی معتبرش همیشه مقام آنان نزد سونی و طرفداران را حفظ می‌کند .

136622

4. Insomniac Games

بازی‌های شاخص : Spider-Man , Ratchet & Clank , Resistance
بازی‌های در دست ساخت : شایعه Spider-Man 2​

Insomniac Games استدیویی با کارنامه درخشان که سابقه‌ی دو دهه همکاری با سونی را داشته که بالاخره در سال 2019 توسط سونی خریداری شد و به جمع استدیوهای فرست پارتی سونی پیوست .

اینسامنیاک با ساخت سری Spyro برای کنسول PlayStation موفقیت های خود را آغاز کرد و همواره با عنوان های متفاوت دیگری از جمله فرنچایز محبوب Ratchet & Clank و همچنین شوتر دوست داشتنی Resistance توانست موفقیت های خود را تکرار کند و مورد تحسین منتقدها قرار بگیرد
اما اوج کار آن ها در این نسل با بازی اسپایدرمن بود که توانست تبدیل به یکی از موفق ترین انحصاری های سونی شود , فارق از جوایز و تحسین منتقدان با فروش 3.3 میلیون نسخه ای در عرض 3 روز و فروش بیش از ۱۳ میلیون نسخه به یکی از پرفروش ترین بازی های سال و همچنین بازی های فرست پارتی سونی در تاریخ بدل شود . به احتمال زیاد دنباله‌ی اسپایدرمن نیز در دست ساخت است , با توجه به بزرگی این استدیو اگر Insomniac Games دنباله‌ی فرنچایزهای دیگر را نیز در دست ساخت داشته باشد چندان غیرمنطقی نخواهد بود.

136623

3. Guerrilla Games

بازی‌های شاخص : Killzone - Horizon Zero Dawn
بازی‌های درحال توسعه : شایعه Horizon Zero Dawn 2​

این استودیوی مستقر در آمستردام با هدف ساخت عناوین شوتر در سال 2005 توسط سونی خریداری شد . سونی می‌خواست با Killzone حرفی در مقابل دیگر عناوین سبک شوتر داشته باشد ، این عنوان که ترکیبی بود از گیم پلی مدرن و سنگین با اتمسفر تاریک هایپ فراوانی برای هواداران ایجاد کرد. اما عرضه‌ی بازی چیزی نبود که سازندگان انتظارش را داشتند. نخستین عنوان از فرنچایز Killzone در سال 2004 با فروشی ضعیف و نمرات معمولی عرضه‌ای نه چندان خوب و رضایت بخش بر روی PS2 داشت .
Guerrilla Games در سال 2009 با عرضه Killzone 2 خودش را ثابت کرد , این بازی نسبت به شماره قبلی خود پیشرفت های فراوان از هر نظر داشت و با استقبال خیره کننده منتقدان و طرفداران روبرو شد , میانگین امتیازت 91 و جوایز متعدد گویای این ادعا هست . Killzone 2 چه در بخش داستانی چه در بخش مالتی پلیر به قدری خوب بود که از نظر خیلی منابع از آن به عنوان یکی از بهترین شوترهای تاریخ یاد می شود . این استدیو با Killzone 3 یکی دیگر از شوترهای خوب کنسول PS3 را عرضه کرد تا ماجراجوی خود را در نسل هشتم استارت بزند .

از همان سال 2011 و بعد از اتمام کیلزون 3 گریلا ایده ساخت بازی جدید در سبکی غیر از شوتر را آغاز کرد . بعد از عرضه اسپین آفی از فرنچایز کیلزون به نام Killzone Shadow Fall توسط تیم دوم استدیو که بازی لانچ PS4 محسوب میشد گریلاگیمز به صورت کامل و جدی ادامه کار ساخت بازی بلندپروازانه خود را شروع کرد , سونی به آنها اجازه داد کار مخصوص خود را انجام دهند و مجبور به ساخت Killzone نباشند , نتیجه حیرت انگیز بود و آن ها توانستند در سال ۲۰۱۷ همه را شگفت زده کنند سالی که برای آنها متفاوت‌تر از همیشه بود . بازی Horizon Zero Dawn منتشر شد و با استقبالی فوق العاده روبرو شد این بازی توانست رضایت منتقدان و گیمرها را به دست آورد . فروش خیره کننده این IP جدید که با بیش از 10 میلیون به پرفروش ترین بازی Guerrilla Games رسید و همچنین جوایز بسیاری کسب کرد . Guerrilla Games در حال حاضر استدیو به مراتب بزرگ تر از قبل تبدیل شده و حتی بازی هایی مثل Until Dawn و Death Stranding با کمک و انجین این استدیو ساخته شده اند .
حال همگان چشم به راه بازی بعدی این استدیو هستند...

136624

2. Santa Monica Studio

بازی‌های شاخص : God of War
بازی در دست ساخت : شایعه God of War بعدی , شایعه IP جدید Cory Barlog​

Santa Monica یکی از استدیوهای قدیمی در بین فرست پارتی های سونی است که غیر از ساخت عناوین خود همواره پشتیبانی خوبی از دیگر استدیوها نیز کرده است و سعی بر همیاری آنان در عرضه‌ی بازی‌های انحصاری داشته .

در طی سالیان اخیر Santa Monica به استدیوهای دیگری از قبیل Ready at Dawn و thatgamecompany کمک کرده است تا بازی‌های انحصاری خود را برای PlayStation عرضه کنند. اما زمانی که صحبت از ساخت بازی توسط خود Santa Monica پیش می‌آید آن ها را با فرنچایز فوق العاده محبوب God of War میشناسیم , عنوانی انقلابی در سبک هک اند اسلش که تجربه ای بسیار مفرح و خون آلود و ناب به هواداران ارائه می‌ کند .
اولین عنوان از God Of War در سال 2005 موفقیتی غیر قابل پیش بینی و فوق العاده کسب کرد , میانگین امتیازات 94 با فروشی عالی و همچنین جوایز متعدد از جمله بهترین بازی سال از دیدگاه IGN و D.I.C.E AWARDS بخشی از افتخارات این عنوان محسوب می شود .
شماره دوم این بازی در سال 2007 با وجود عرضه PS3 باز هم بر روی کنسول PS2 منتشر شد و نه تنها شاهد افت در این شماره نبودیم بلکه در کمال تعجب موفقیت های قبل را در ابعاد جدیدی تکرار کرد و به IP برجسته سونی تبدیل شد , همچنین کاراکتر این بازی یعنی کریتوس را به عنوان شخصیت محبوب PlayStation جا انداخت .
God of War 3 نیز که دنباله‌ای بر نسخه‌ی قبل بود و خشم بی پایان کریتوس را دنبال می‌کرد در سال 2010 منتشر شد و با کلکسیونی از باس های بی نظیر همراه با جلوه های بصری میخکوب کننده باز هم تحسین منتقدان را در پی داشت و توانست خیلی زود در کنسول PS3 با فروشی بالاتر از نسخه های قبلی موفق شود .

بعد از عرضه نسخه فرعی God Of War یعنی Ascension در سال 2013 این بازی نتوانست موفقیت شماره های قبل را تکرار کند و بازی در عین کیفیت خوب دچار تکرار شده بود . Santa Monica به رهبری Stig Asmussen تصمیم به ساخت IP جدید برای PS4 میکند ولی بازی به سرانجام نمیرسد و کنسل میشود , استدیو که در وضعیت خطرناک قرار میگیرد تصمیم به بازگردوندن دوباره Cory Barlog کارگردان نسخه دوم میکند و پروژه ای پر ریسک را استارت میزنند.
اوج کار سانتامونیکا همین پروژه پر ریسک یعنی God of War 2018 بود که شروعی تازه برای فرنچایز به حساب می‌آید , ریبوت کردن این سری محبوب با تغییرات عمده و فراوان از گیم پلی , زاویه دوربین , شخصیت پردازی و ... کاری بود که به سرانجام رسیدنش کم از معجزه نداشت .
بدون شک سال 2018 بهترین سال این استدیو بود ، God of War با فروشی خیره کننده و رضایت همگانی هواداران و جوایز فراوان توانست بیگ وینر و بهترین بازی سال شود و به اوج موفقیت‌های Santa Monica برسد .

136626

1. Naughty Dog

بازی‌های شاخص : Crash Bandicoot - Jak & Daxter - Uncharted - The Last of Us
بازی در دست توسعه : The Last of Us Part II​

دیدن این استدیو در رتبه‌ اول چندان هم تعجب برانگیز نیست و احتمالا همه‌ی شما هم دلیل آن را می‌دانید.

در سال 1984 بود که Naughty Dog تاسیس شد و توانست در سال 1996 با انتشار Crash Bandicoot برای PS1 اسم و رسمی به پا کند و عملا هویت جدیدی به پلی‌استیشن بدهد , بعد از خلق این فرنچایز موفقیت آن ها با کرش دوست داشتنی ادامه داشت و نسخه های دوم , سوم و Crash Team Racing را برای کنسول Playstation عرضه کردند و تبدیل به موفق ترین استدیو در آن نسل برای سونی شدند , همچنین توانستند کاراکتر Crash رو به سرعت تبدیل به یکی از محبوب ترین شخصیت های تاریخ صنعت بازی کنند .
بعد از موفقیت های کرش بندیکوت سونی این استدیو رو خریداری کرد و با ورود به نسل بعد ناتی‌داگ توانست بیش از پیش معروف شود . آن ها بازی Jak and Daxter را برای PS2 منتشر کردند و در ادامه موفقیتی دیگر را با این فرنچایز تکرار کردند.

اما جهش واقعی آن ها در PS3 و نسل هفتم رخ داد زمانی که Uncharted تولید شد و توانست انفجاری در میان بازی‌های ویدیویی ایجاد کند عنوانی که کاملا متفاوت از ساخته های قبلی استدیو بود . در سال 2009 با انتشار نسخه دوم آنچارتد Naughty Dog عملا همه را شگفت زده کرد . Uncharted 2 شاهکاری که با ست پیس هایی سینمایی , شخصیت پردازی فوق العاده , داستانی گیرا , گیم پلی درگیرکننده و جذاب , جلوه های بصری ورای تصور نه تنها موفقیتی بی نظیر از دیدگاه منتقدان با میانگین نمرات 96 , بیگ وینر و جوایز متعدد بهترین بازی سال بود بلکه به الگویی برای دیگر بازی ها هم تبدیل شد و حتی میتوان گفت که مسیر انحصاری های سونی رو تغییر داد ولی باز هم این پایان راه نبود و ناتی‌داگ بعد از عرضه Uncharted 3 و تحسین , کسب جوایز و موفقیت مجدد این بار در سال 2013 با ساخت The Last of Us شاهکار دیگری خلق کرد . بازی که از آن به عنوان یکی از برترین بازی های تاریخ یاد می شود و موفقیتی نبود که به آن نرسیده باشد , بیش از 200 جایزه بازی سال , دومین بازی برتر دهه و فروش 20 میلیونی گواه این ادعاست .

ناتی داگ با عرضه آنچارتد 4 باز هم نشان داد که همیشه قرار است موفقیت های خود را تکرار کند , این بار در کنسول PS4 با فروش فوق العاده بالا و باز هم داستان تکراری تحسین منتقدان و بیگ وینر شدن , بعد از عرضه lost legacy این استدیو به طور جدی ساخت ادامه The Last of Us را از سر گرفت و به گفته آن ها Part II بزرگترین و بلندپروازانه ترین ساخته تاریخ این استدیو خواهد بود .
در سالهای اخیر Naughty Dog ضعفی از خود نشان نداده و همیشه درحال رشد بوده است و هم‌ اکنون بزرگترین و بهترین استدیوی فرست پارتی سونی به حساب می‌آید. آنها با ارائه‌ی داستانی درگیرکننده , شخصیت پردازی مثال زدنی در کنار گیمپلی جذاب و جلوه های بصری خیره کننده همیشه تجربه‌ای ناب برای هواداران ارائه کرده‌اند. بدون شک Naughty Dog بزرگترین استدیوی فرست پارتی سونی در عصر حاضر است.


نویسندگان

@The End Of Ps

@BEHZAD W3SKER

با تشکر
 

last of amir

کاربر سایت
Sep 3, 2014
2,160
نام
Amir
ممنون بابت مقاله، عالی بود :xمخصوصا راجب بند که کلا اسم قبلیش اینارو نمیدونستم. چشم بسته مثل همیشه میشه پیشبینی کرد که تو این لیست طبیعتا باید ناتی‌داگ اول باشه :x ولی ساکرپانچ چرا از نظر رتبه اینقدر با اینسومنیاک فاصله داره :D
 

The End Of Ps

کاربر سایت
Apr 5, 2012
3,731
نام
علی
سونی دوتا استدیو ژاپن داره... جلل الخالق:D
اون بعد از 5 ثانیه ادیت شد :D
ممنون بابت مقاله، عالی بود :xمخصوصا راجب بند که کلا اسم قبلیش اینارو نمیدونستم. چشم بسته مثل همیشه میشه پیشبینی کرد که تو این لیست طبیعتا باید ناتی‌داگ اول باشه :x ولی ساکرپانچ چرا از نظر رتبه اینقدر با اینسومنیاک فاصله داره :D
خواهش میکنم
ساکر پانچ خیلی خوبه ولی نشد بیاد بالاتر (نظر بهزاد هم بود) , بعد GOT میاد TOP 5 :D
نمیشه تو نظرسنجی ۲ تا گزینه باشه؟:-w این نامردیه که!اخه کی میتونه بین سانتا مونیکا و ناتی داگ یکی رو انتخاب کنه؟:D مثل انتخاب بین پدر و مادر هست.
همینش خوبه نظر سنجی دقیق تر میشه :D
 

voldmort

AʙʏsSw̶ᴀʟᴋεЯ
کاربر فعال
May 28, 2015
10,014
نام
ali
5. Japan Studio
بازی‌های شاخص : Ico , Shadow of the Colossus , Puppeteer , Gravity Rush , Astro Bot
بازی‌های در دست توسعه :همکاری با fs برای عنوان BB2 ?‍♂️:p:D
پ.ن: علی جون دست مریزاد ، مقاله ات حسابی بهم چسبید

ویرایش:همچنین بهزاد خودمون ، ببخشید تازه به ته مقاله رسیدم اسمتو دیدم ?:Dx_x
اقا از این حرکتای ترکیبی بیشتر بزنید!
بعد چرا فقط 1 انتخاب!!!!! ?
از اونجایی که همه میگن ناتی من میرم‌ سمت سانتا:Hurted1:
 
آخرین ویرایش:

ULTIMATE TEAM

True Online Gaming
کاربر سایت
Aug 25, 2010
14,426
نام
مصطفی682سابق
اولین لیتل بیگ فک نکنم برای ps3 اومده باشه آخه من مطمئنم psp هم لیتل بیگ داشت

بهرحال مرسی از وقتی گذاشتی استاد بهزاد مرد مقاله نویس هم کمک کردن :))

من به پولی فونی رای دادم چون این نسل کار بزرگی کردن، البت کلا هرنسل بی همتا هستن
 

The End Of Ps

کاربر سایت
Apr 5, 2012
3,731
نام
علی
اولین لیتل بیگ فک نکنم برای ps3 اومده باشه آخه من مطمئنم psp هم لیتل بیگ داشت

بهرحال مرسی از وقتی گذاشتی استاد بهزاد مرد مقاله نویس هم کمک کردن :))

من به پولی فونی رای دادم چون این نسل کار بزرگی کردن، البت کلا هرنسل بی همتا هستن
اولین لیتل برا PS3 سال 2008 بود و نسخه PSP سال 2009 اومد که البته ساختش با استدیو کمبریج بود :D مرسی که به نسخه PSP اشاره کردی و مقاله رو خوندی
 

noctis-sm3

کاربر سایت
Jul 23, 2014
2,500
نام
mohammad
داشتیم با یکی از بچه ها بحث میکردیم... با اینکه سونی این نسل از لحاظ کمیت واقعا در مقایسه با خودش اصلا خوب نبود هرچند با رقیب خیلی فاصله داره:D
اما استدیوهای سونی این نسل به یک بلوغ خاصی از لحاظ فنی رسیدن...
یعنی شاید برگردیم دو نسل قبل میگفتن از کدوم استدیو انتظار یک شوکیس دارید همه میگفتن سانتا...بعد کم کم ND خودش رو رسوند و تبدیل شد به یکی از پرچم دار ها... اما guerrilla games با کیلزون تغییر نسل رو نشونمون داد و باhorizon zero dawn کاری کرد که از نظر خیلی ها استدیو های پرچم دارسونی رو از لحاظ فنی برد زیر سایه خودش و موفقیت دسیما هم پیش از پیش باعث بالا رفتن این استدیو شد... زیاد از شروع نسل نگذشته بود که sucker punch به ما با infamous second son ثابت کرد تنها استدیویی که از لحاظ فنی پیشرفت کرده guerrilla gamesنیست... استدیو bend هم با اینکه با DG از لحاظ رضایت منتقدین بازی موفقی رو ارائه نداد...اما محدودیت های این استدیو و اینکه مثل بقیه استدیو های سونی انجین اختصاصی استفاده نکردند نشون میده از توانایی های بالایی برخورد دار هستند...
این حس رقابت دوستانه و اینکه دستاورد هاشون رو می تونن استدیو ها باهم به اشتراک بزارن بسیار برای من لذت بخشه...
برای همین با خرید استدیوهایی مانند QDو remedy و R@D به شدت موافقم...شاید نتونن موفقیت کیفی در حد سانتا یا ND بدست نیارن اما از لحاظ فنی واقعا خوب هستند...و نتیجه اشتراک دستاورد های استدیو هارو همه استدیو های سونی میتونن ببین...!
برای من هر استدیو سونی جایگاه خاص خودشو داره واقعا سخته انتخاب کنم چون اصلا تو یک خط حرکت نمی کنند:D و نکته مثبت ماجرا هم دقیقا همینه:D
اما اگه قرار باشه یک روزی از اعضای این استدیو ها پست مدیریتی تو سونی بگیرن دوست دارم که از اعضای Media Molecule باشه:D چون با مدیریت اینا خیلی چیزا از نو میتونه تعریف بشه:D
ولی اگه قرار شد از بین نیل و کوری بعدا یکی مدیر بشه صد در صد کوری رو انتخاب میکنم...کسی که واقعا کارش تو هر زمینه ای درسته و اینکه مفهوم فانتزی رو خیلی راحت درک میکنه:D
 

.Amirone

ソニー株式会社
کاربر سایت
Oct 1, 2009
7,481
هر موقع بحث VS بین استودیهای داخلی سونی می شه، برام مثل انتخاب بهترین از بهترینه؛ اینکه خاطره من با کدوم یک از عناوین این استودیوها گره خورده.. نمی تونم حدو مرزی براش تعیین کنم، چون هر کدوم از این استودیوها در نسل های مختلف و تمام دوران زندگی برام خاطره سازی کردنو عناوین منحصر به فردشون بهترین بودن.
ساکر پانچ خیلی خوبه ولی نشد بیاد بالاتر (نظر بهزاد هم بود) , بعد GOT میاد TOP 5 :D
اگه مقاله رو شما نمی زدی علی، شک نکن میکامی رو به یه بهانه ای میاورد توی لیست! ترکیب لیست جز اونی که بهزاد انتخاب کرده :D تمیزه ترتیبش.

خسته نباشید میگم بهت علی جان و همچنین بهزاد میکامی، استودیوی سن دیگو رو برای تاپیک استودیوهای فرست پارتی برش می دارم.
 

stanley

کاربر سایت
Nov 24, 2013
3,613
بنظرم سونی ٢ تا استودیو داره که به معنای واقعی تا به اینجا شاهکار ساختند. یکی سانتامونیکا و یکی هم بند استودیو ... البته که شوخی میکنم :D و دیگری ناتی داگ. گریلا گیمز الحق و الانصاف با هرایزن خیلی عالی بود ولی هنوز بنظرم نمیشد لقب شاهکار رو براش بکار برد. ایده و پیاده سازی ایده ی بازی بی نظیر بود ولی بازی توی بعضی المان های هایی که سعی کرده بود استفاده کنه ناقص میزد و اون هم بیشتر به این خاطر که بازی بین اکشن ادونچر و rpg سویچ میشد و تکلیفش رو چندان مشخص نمیکرد. با این حال یکی از بهترین ip های این نسل بود و امیدوارم بتونن این نواقص رو توی شماره دوم رفع کنن. بهرحال گریلا قدم توی حیطه ای گذاشته که واقعا در اوردن یک شاهکار توی این سبک کار بسیار مشکلیه.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر