dizzy
کاربر سایت
چقدر pixelopus مظلوم واقع شده، پس بهش رای میدم . در کل همه ی استودیو ها عالین امیدوارم سونی این رویه ی عالی بودن را در نسل بعد هم ادامه بده
خوبه اتفاقا تنها نبودی یه فن خیلی مهم هم داشتن تا الان London Studio هم اضافه کردم به لیست که کسی خواست رای مظلومانه بده گزینه جدید داشته باشهچقدر pixelopus مظلوم واقع شده، پس بهش رای میدم . در کل همه ی استودیو ها عالین امیدوارم سونی این رویه ی عالی بودن را در نسل بعد هم ادامه بده
شاید عجیب به نظر برسد که تاکید سونی بر روی کار با استدیوهای فرست پارتی در دو نسل اول کنسولهای پلیاستیشن هم همواره وجود داشته است . میتوان اهمیت این استدیوها را از روند نزولی سگا و مشکلات سادهای هماند کارتریج که برای نینتندو پیش آمده بود یافت. به همین خاطر استدیوهای فرست پارتی در پلی استیشن 1 نقشی اساسی ایفا میکردند که در نسل بعد و پلی استیشن 2 همچنان اهمیت خود را حفظ کردند.
اما با عرضهی پلیاستیشن ۳ سونی فهمید که باید جای پای خود را مستحکم و تزلزل ناپذیر کند. اولین راهکار سونی خرید استدیوهای فرست پارتی جدید و کمک به استدیوهای قبلی بود که در ادامه نسل به خوبی جواب داد . در طی سالیان اخیر عملکرد استدیوهای سونی اینقدر موفقیت آمیز و پر از افتخارت ریز و درشت بوده که شاید کمتر کسی میتواند از بازیهای فرست پارتی و انحصاری آنها خورده بگیرد . با این حال یکی از رقیبان سونی در صنعت گیم یعنی مایکروسافت هم بیکار ننشسته و در ماههای گذشته چندین استدیوی جدید را برای تقویت بازی های خود خریده است.
با توجه به همهی حرفهای گفته شده برای بررسی استدیوهای فرست پارتی سونی هیچ زمانی بهتر از الان نیست
View attachment 136612این استدیوی فرست پارتی در سال ۲۰۰۲ و با بازی Mark of Kri برای PS2 اعلام حضور کرد که البته این عنوان با نامهربانیهای بسیاری روبرو شده و از یادها فراموش شد. Mark of Kri دقیقا زمانی منتشر شد که سونی تجربه حال حاضر در ساخت یک بازی سوم شخص و اکشن را نداشت . پس از آن استدیو توانست به موفقیتهای بسیاری برسد که بزرگترین آنها NBA و بازی بیسبالی MLB The Show Serie بودند. اخیرا شایعاتی از ساخت عنوان بعدی فرنچایز فوق العاده محبوب آنچارتد توسط استدیو san diego شده است که مشخص نیست توسط تیمی جدید از این استدیو در دست ساخت است یا خیر . Mark of Kri به خوبی این موضوع را ثابت کرد که San Diego میتواند علاوه بر بازی بیسبال ، عناوین متفاوت و جذاب دیگری نیز بسازد و مطمئنا بازگشت آن ها به ساخت بازیهای مختلف برای هواداران نیز هیجانانگیز خواهد بود.
10. San Diego Studio
بازیهای شاخص : The Mark of Kri , MLB The Show Series
بازیهای در دست ساخت : بازی بعدی آنچارتد(شایعه) ,MLB The Show 21
View attachment 136616
9. Bend studio
بازیهای شاخص : Syphon filter , Days Gone
بازی در دست توسعه : شایعه Days gone 2
این استدیو در سال 1993 با نام Eidetic تاسیس شد برخلاف شروع ناموفق در سال 1996 با Bubsy 3D , توانستن با Syphon filter در سال 1999 برای پلیاستیشن 1 به میادین بازگشته و موفقیت زیادی رو کسب کنند . در ادامه با توجه به محبوبیت این فرنچایز به ترتیب در سال های 2000 و 2001 شاهد نسخه های دوم و سوم از بازی Syphon filter بودیم . لازم به ذکر است که این استدیو در سال 2000 و بعد از انتشار دومین نسخه Syphon filter توسط سونی خریداری شد و به Bend studio تغییر نام داد .
بعد از ورود کنسول های دستی سونی Bend studio موظف به ساخت بازی برای PSP و PSVITA شد و همین باعث از یاد رفتن آن ها و فاصله گرفتن از کنسول های خانگی شد , اگرچه در این مدت شاهد بازیهای خوبی از جمله Syphon Filter: Dark Mirror و Syphon Filter: Logan's Shadow و به خصوص Uncharted: Golden Abyss در کارنامه آن ها بودیم .
در این نسل فرصت دوبارهای به Bend studio داده شد تا با عنوان Days Gone به ساخت بازیهای AAA برا کنسول خانگی مشغول شوند و دیدن Bend studio در چنین شرایطی بسیار مسرت بخش بود . Days Gone با وجود میانگین امتیازات نه چندان بالا و نقدهای میکس توانست رضایت طرفداران رو جلب کند و فروش خوبی رو تجربه کند و از آن به عنوان بازی درخور , زیبا همراه با جلوه های بصری عالی یاد می شود و آغازی بر ماجراجویی جدید Bend studio است
View attachment 136617
8. Sucker Punch
بازیهای شاخص : سری Infamous
بازی در دست توسعه : Ghost of Tsushima
Sucker Punch با ساخت دو عنوان پلتفورمر Rocket برای نینتندو64 و Sly Cooper برای PS2 توانست جایگاه مناسبی برای خود بیابد . این استدیو با انتشار 3 نسخه از فرنچایز Sly در کنسول PS2 توانست نتیجهی خوبی برای خود و سونی به ارمغان آورد .
سازندگان با جدایی از Sanzaru Games قصد ادامه دادن بر بازیهای خود را داشتند ، تصمیمی که با سیاستهای شرکت منتشرکننده در مغایرت بود. پس از جدایی این دو Sucker Punch آیپی جدیدی با همکاری سونی به نام infamous را معرفی کرد که برای پلیاستیشن 3 منتشر شد , بازیای که به موفقیت چشمگیری دست یافت و توانست درمیان بازیهای هم سبک خود شهرتی به پا کند .
پس از انتشار Infamous 2 و DLC این عنوان با نام Infamous: Festival of Blood سونی در سال ۲۰۱۱ ساکرپانچ را خرید و به استدیوهای فرست پارتی خود اضافه کرد . آن ها در سال ۲۰۱۴ ، infamous: second son را به عنوان یکی از اولین انحصاری های پلیاستیشن 4 منتشر کردند و این بازی تبدیل به پرفروشترین عنوان در سری شد .
پس از عرضه DLC به نام Infamous First Light مشخصا استدیو نیاز به ریسک داشت و برای فرار از تکرار باید قدمی رو به جلو برمیداشت که بعد از جذب نیروهای جدید و بزرگ تر شدن استدیو خوشبختانه با معرفی Ghost of Tsushima توجهات را به سمت خود جلب کرد. این بازی که حماسهی یک سامورایی از مرگ برگشته را نشان میدهد در سال جاری عرضه خواهد شد.
View attachment 136618
7. Media Molecule
بازیهای شاخص : LittleBigPlanet - Dreams
بازی در دست توسعه : مشخص نیست
این استدیوی بریتانیایی در سال 2006 تاسیس شد و خیلی زود در سال 2008 توانست با LittleBigPlanet و شخصیت بامزه و محبوب این بازی یعنی Sackboy جان تازهای به PS3 بدهد و یکی از بهترین عناوین این استدیو را خلق کند . بازی که با میانگین نمرات 95 توانست جوایز متعدد از جمله بهترین بازی سال منابع معتبری همچون D.I.C.E AWARDS , EDGE و Eurogamer را کسب کند . LittleBigPlanet در کنار بخش داستانی سرگرم کننده و جذاب به کاربران اجازه میداد مراحل و لولهای موردعلاقهی خود را طراحی کرده و به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.
با انتشار نسخه دوم LittleBigPlanet در سال 2011 برای PS3 و تکرار موفقیت این سری Media Molecule به دنبال ساخت عنوانی جدید برای کنسول دستی ویتا رفت و توانست با عنوان تحسین شده Tearaway نفسی دوباره به PS Vita بدهد و این دستگاه را زنده نگه دارد . البته پشتیبانی ضعیف سونی از ویتا باعث شد این بازی در سال 2015 با نام Tearaway Unfolded برای PS4 نیز منتشر شود و به موفقیتی دوباره دست یابد.
جدیدترین محصول استدیو Media Molecule به نام Dreams توانست با کسب نمراتی درخشان تبدیل به یکی از انقلابیترین بازیهای نسل شود . این بازی پا را از Little Big Planet فراتر گذاشت و به کاربران اجازه میدهد که هرآنچه در ذهن خود دارند خلق کرده و به واقعیت تبدیل کنند. حال باید دید ساپورت استدیو از Dreams چقدر ادامه خواهد داشت و آیا عنوان جدید دیگری در دست ساخت خواهند داشت یا خیر .
View attachment 136619
6. Polyphony Digital
بازی های شاخص : Gran Turismo
بازی در دست توسعه : شایعه GT7
با اینکه PS1 پر از بازی های ریسینگ بود اما در دسامبر 1997 گرن توریزمو که به مدت ۵ سال توسط Polyphony در دست توسعه بود منتشر شد.
کار دراز مدت Polyphony جواب داد و Gran Turismo تبدیل به موفقیتی خیره کننده برا سونی شد و ریسینگ مدرن را با شعار شبیه ساز واقعی رانندگی به عرصهی گیمینگ معرفی کرد . این عنوان موفق شد میانگین امتیازات 96 که همچنان بالاترین در بین سبک ریسینگ هست را کسب کند و البته یکی از پرفروش ترین بازی های PlayStation هم بشود .
از آن زمان تا به حال Polyphony همواره مشغول ساخت نسخه های مختلف Gran Turismo بوده و موفقیتهای پی در پی دست کشیدن استدیو از این عنوان را سخت میکند. GT همچنان بهترین بازی ریسینگ پلی استیشن است و با فروشی بیش از 80.4 میلیون نسخه ای پرفروش ترین فرنچایز تاریخ سونی به شمار می رود .
View attachment 136620
5. Japan Studio
بازیهای شاخص : Ico , Shadow of the Colossus , Puppeteer , Gravity Rush , Astro Bot
بازیهای در دست توسعه : مشخص نیست
این استدیو از سال 1999 با سونی همکاری میکند و از این روی یکی از قدیمیترین استدیوهای سونی نیز میباشد. دو بازی Ape Escape و Legend of Dragon که برای کنسول PlayStation منتشر شدند شاهدی بر این ادعا میباشند . Japan Studio جزو استدیوهای خلاق و خوب سونی به شمار میآید که همواره بر روی عناوین متعددی کار کرده است .
دو بازی ستوده شدهی Shadow of Colossus و Gravity Rush از دل همین استدیو برخاستند , بازی Bloodborne نیز با ایده اولیه Japan Studio و همکاری و ساخت FromSoftware به انتها رسید.
حال سوالی پیش میآید که دقیقا این استدیو بر روی کدام بازی کار میکند؟
خب در اصل Japan Studio کمی پیچیده فعالیت میکند و پروژه های بعدی آن ها مشخص نشده است , از بازی های ابتدایی استدیو که با استقبال خوبی مواجه شدند تا تغییر مدیریت و در پیش گرفتن برخی سیاست های محتاطانه , اما اخیرا مشخص شده که سونی در پی بزرگ تر کردن و برنامه جدیدی در این استدیو می باشد .
اولین بازی Japan Studio در نسل هشتم عنوان Knack بود که برای طرفداران بسیار ناامیدکننده ظاهر شد و انتقادات شدیدی به آن وارد گشت اما آنها با ساخت بازی های دیگر از جمله Astro Bot : Rescue Mission در سال 2018 توانستند به موفقیتی بی نظیر برای PSVR برسند .
استدیو ژاپن معمولا به اندازهی دیگر استدیوها قابل اتکا نبوده و به دلیل طبیعت عجیب خود بهگونهای است که جایگاه خوب و پیشینهی معتبرش همیشه مقام آنان نزد سونی و طرفداران را حفظ میکند .
View attachment 136622
4. Insomniac Games
بازیهای شاخص : Spider-Man , Ratchet & Clank , Resistance
بازیهای در دست ساخت : شایعه Spider-Man 2
Insomniac Games استدیویی با کارنامه درخشان که سابقهی دو دهه همکاری با سونی را داشته که بالاخره در سال 2019 توسط سونی خریداری شد و به جمع استدیوهای فرست پارتی سونی پیوست .
اینسامنیاک با ساخت سری Spyro برای کنسول PlayStation موفقیت های خود را آغاز کرد و همواره با عنوان های متفاوت دیگری از جمله فرنچایز محبوب Ratchet & Clank و همچنین شوتر دوست داشتنی Resistance توانست موفقیت های خود را تکرار کند و مورد تحسین منتقدها قرار بگیرد
اما اوج کار آن ها در این نسل با بازی اسپایدرمن بود که توانست تبدیل به یکی از موفق ترین انحصاری های سونی شود , فارق از جوایز و تحسین منتقدان با فروش 3.3 میلیون نسخه ای در عرض 3 روز و فروش بیش از ۱۳ میلیون نسخه به یکی از پرفروش ترین بازی های سال و همچنین بازی های فرست پارتی سونی در تاریخ بدل شود . به احتمال زیاد دنبالهی اسپایدرمن نیز در دست ساخت است , با توجه به بزرگی این استدیو اگر Insomniac Games دنبالهی فرنچایزهای دیگر را نیز در دست ساخت داشته باشد چندان غیرمنطقی نخواهد بود.
View attachment 136623
3. Guerrilla Games
بازیهای شاخص : Killzone - Horizon Zero Dawn
بازیهای درحال توسعه : شایعه Horizon Zero Dawn 2
این استودیوی مستقر در آمستردام با هدف ساخت عناوین شوتر در سال 2005 توسط سونی خریداری شد . سونی میخواست با Killzone حرفی در مقابل دیگر عناوین سبک شوتر داشته باشد ، این عنوان که ترکیبی بود از گیم پلی مدرن و سنگین با اتمسفر تاریک هایپ فراوانی برای هواداران ایجاد کرد. اما عرضهی بازی چیزی نبود که سازندگان انتظارش را داشتند. نخستین عنوان از فرنچایز Killzone در سال 2004 با فروشی ضعیف و نمرات معمولی عرضهای نه چندان خوب و رضایت بخش بر روی PS2 داشت .
Guerrilla Games در سال 2009 با عرضه Killzone 2 خودش را ثابت کرد , این بازی نسبت به شماره قبلی خود پیشرفت های فراوان از هر نظر داشت و با استقبال خیره کننده منتقدان و طرفداران روبرو شد , میانگین امتیازت 91 و جوایز متعدد گویای این ادعا هست . Killzone 2 چه در بخش داستانی چه در بخش مالتی پلیر به قدری خوب بود که از نظر خیلی منابع از آن به عنوان یکی از بهترین شوترهای تاریخ یاد می شود . این استدیو با Killzone 3 یکی دیگر از شوترهای خوب کنسول PS3 را عرضه کرد تا ماجراجوی خود را در نسل هشتم استارت بزند .
از همان سال 2011 و بعد از اتمام کیلزون 3 گریلا ایده ساخت بازی جدید در سبکی غیر از شوتر را آغاز کرد . بعد از عرضه اسپین آفی از فرنچایز کیلزون به نام Killzone Shadow Fall توسط تیم دوم استدیو که بازی لانچ PS4 محسوب میشد گریلاگیمز به صورت کامل و جدی ادامه کار ساخت بازی بلندپروازانه خود را شروع کرد , سونی به آنها اجازه داد کار مخصوص خود را انجام دهند و مجبور به ساخت Killzone نباشند , نتیجه حیرت انگیز بود و آن ها توانستند در سال ۲۰۱۷ همه را شگفت زده کنند سالی که برای آنها متفاوتتر از همیشه بود . بازی Horizon Zero Dawn منتشر شد و با استقبالی فوق العاده روبرو شد این بازی توانست رضایت منتقدان و گیمرها را به دست آورد . فروش خیره کننده این IP جدید که با بیش از 10 میلیون به پرفروش ترین بازی Guerrilla Games رسید و همچنین جوایز بسیاری کسب کرد . Guerrilla Games در حال حاضر استدیو به مراتب بزرگ تر از قبل تبدیل شده و حتی بازی هایی مثل Until Dawn و Death Stranding با کمک و انجین این استدیو ساخته شده اند .
حال همگان چشم به راه بازی بعدی این استدیو هستند...
View attachment 136624
2. Santa Monica Studio
بازیهای شاخص : God of War
بازی در دست ساخت : شایعه God of War بعدی , شایعه IP جدید Cory Barlog
Santa Monica یکی از استدیوهای قدیمی در بین فرست پارتی های سونی است که غیر از ساخت عناوین خود همواره پشتیبانی خوبی از دیگر استدیوها نیز کرده است و سعی بر همیاری آنان در عرضهی بازیهای انحصاری داشته .
در طی سالیان اخیر Santa Monica به استدیوهای دیگری از قبیل Ready at Dawn و thatgamecompany کمک کرده است تا بازیهای انحصاری خود را برای PlayStation عرضه کنند. اما زمانی که صحبت از ساخت بازی توسط خود Santa Monica پیش میآید آن ها را با فرنچایز فوق العاده محبوب God of War میشناسیم , عنوانی انقلابی در سبک هک اند اسلش که تجربه ای بسیار مفرح و خون آلود و ناب به هواداران ارائه می کند .
اولین عنوان از God Of War در سال 2005 موفقیتی غیر قابل پیش بینی و فوق العاده کسب کرد , میانگین امتیازات 94 با فروشی عالی و همچنین جوایز متعدد از جمله بهترین بازی سال از دیدگاه IGN و D.I.C.E AWARDS بخشی از افتخارات این عنوان محسوب می شود .
شماره دوم این بازی در سال 2007 با وجود عرضه PS3 باز هم بر روی کنسول PS2 منتشر شد و نه تنها شاهد افت در این شماره نبودیم بلکه در کمال تعجب موفقیت های قبل را در ابعاد جدیدی تکرار کرد و به IP برجسته سونی تبدیل شد , همچنین کاراکتر این بازی یعنی کریتوس را به عنوان شخصیت محبوب PlayStation جا انداخت .
God of War 3 نیز که دنبالهای بر نسخهی قبل بود و خشم بی پایان کریتوس را دنبال میکرد در سال 2010 منتشر شد و با کلکسیونی از باس های بی نظیر همراه با جلوه های بصری میخکوب کننده باز هم تحسین منتقدان را در پی داشت و توانست خیلی زود در کنسول PS3 با فروشی بالاتر از نسخه های قبلی موفق شود .
بعد از عرضه نسخه فرعی God Of War یعنی Ascension در سال 2013 این بازی نتوانست موفقیت شماره های قبل را تکرار کند و بازی در عین کیفیت خوب دچار تکرار شده بود . Santa Monica به رهبری Stig Asmussen تصمیم به ساخت IP جدید برای PS4 میکند ولی بازی به سرانجام نمیرسد و کنسل میشود , استدیو که در وضعیت خطرناک قرار میگیرد تصمیم به بازگردوندن دوباره Cory Barlog کارگردان نسخه دوم میکند و پروژه ای پر ریسک را استارت میزنند.
اوج کار سانتامونیکا همین پروژه پر ریسک یعنی God of War 2018 بود که شروعی تازه برای فرنچایز به حساب میآید , ریبوت کردن این سری محبوب با تغییرات عمده و فراوان از گیم پلی , زاویه دوربین , شخصیت پردازی و ... کاری بود که به سرانجام رسیدنش کم از معجزه نداشت .
بدون شک سال 2018 بهترین سال این استدیو بود ، God of War با فروشی خیره کننده و رضایت همگانی هواداران و جوایز فراوان توانست بیگ وینر و بهترین بازی سال شود و به اوج موفقیتهای Santa Monica برسد .
View attachment 136626
1. Naughty Dog
بازیهای شاخص : Crash Bandicoot - Jak & Daxter - Uncharted - The Last of Us
بازی در دست توسعه : The Last of Us Part II
دیدن این استدیو در رتبه اول چندان هم تعجب برانگیز نیست و احتمالا همهی شما هم دلیل آن را میدانید.
در سال 1984 بود که Naughty Dog تاسیس شد و توانست در سال 1996 با انتشار Crash Bandicoot برای PS1 اسم و رسمی به پا کند و عملا هویت جدیدی به پلیاستیشن بدهد , بعد از خلق این فرنچایز موفقیت آن ها با کرش دوست داشتنی ادامه داشت و نسخه های دوم , سوم و Crash Team Racing را برای کنسول Playstation عرضه کردند و تبدیل به موفق ترین استدیو در آن نسل برای سونی شدند , همچنین توانستند کاراکتر Crash رو به سرعت تبدیل به یکی از محبوب ترین شخصیت های تاریخ صنعت بازی کنند .
بعد از موفقیت های کرش بندیکوت سونی این استدیو رو خریداری کرد و با ورود به نسل بعد ناتیداگ توانست بیش از پیش معروف شود . آن ها بازی Jak and Daxter را برای PS2 منتشر کردند و در ادامه موفقیتی دیگر را با این فرنچایز تکرار کردند.
اما جهش واقعی آن ها در PS3 و نسل هفتم رخ داد زمانی که Uncharted تولید شد و توانست انفجاری در میان بازیهای ویدیویی ایجاد کند عنوانی که کاملا متفاوت از ساخته های قبلی استدیو بود . در سال 2009 با انتشار نسخه دوم آنچارتد Naughty Dog عملا همه را شگفت زده کرد . Uncharted 2 شاهکاری که با ست پیس هایی سینمایی , شخصیت پردازی فوق العاده , داستانی گیرا , گیم پلی درگیرکننده و جذاب , جلوه های بصری ورای تصور نه تنها موفقیتی بی نظیر از دیدگاه منتقدان با میانگین نمرات 96 , بیگ وینر و جوایز متعدد بهترین بازی سال بود بلکه به الگویی برای دیگر بازی ها هم تبدیل شد و حتی میتوان گفت که مسیر انحصاری های سونی رو تغییر داد ولی باز هم این پایان راه نبود و ناتیداگ بعد از عرضه Uncharted 3 و تحسین , کسب جوایز و موفقیت مجدد این بار در سال 2013 با ساخت The Last of Us شاهکار دیگری خلق کرد . بازی که از آن به عنوان یکی از برترین بازی های تاریخ یاد می شود و موفقیتی نبود که به آن نرسیده باشد , بیش از 200 جایزه بازی سال , دومین بازی برتر دهه و فروش 20 میلیونی گواه این ادعاست .
ناتی داگ با عرضه آنچارتد 4 باز هم نشان داد که همیشه قرار است موفقیت های خود را تکرار کند , این بار در کنسول PS4 با فروش فوق العاده بالا و باز هم داستان تکراری تحسین منتقدان و بیگ وینر شدن , بعد از عرضه lost legacy این استدیو به طور جدی ساخت ادامه The Last of Us را از سر گرفت و به گفته آن ها Part II بزرگترین و بلندپروازانه ترین ساخته تاریخ این استدیو خواهد بود .
در سالهای اخیر Naughty Dog ضعفی از خود نشان نداده و همیشه درحال رشد بوده است و هم اکنون بزرگترین و بهترین استدیوی فرست پارتی سونی به حساب میآید. آنها با ارائهی داستانی درگیرکننده , شخصیت پردازی مثال زدنی در کنار گیمپلی جذاب و جلوه های بصری خیره کننده همیشه تجربهای ناب برای هواداران ارائه کردهاند. بدون شک Naughty Dog بزرگترین استدیوی فرست پارتی سونی در عصر حاضر است.
نویسندگان
@The End Of Ps
@BEHZAD W3SKER
با تشکر