اپراتور سوم و اینترنت 3G

اپراتور سوم کشور با نام تجاری تامین تلکام و یا (Ertebatat Tamin Shams Novin Company (Tamin Telecom در شبکه جهانی GSM ثبت شده و خود شبکه تامین تلکام به دو باند900/1800 نسل دوم و 2100 نسل سوم تقسیم شده.
تاریخ شروع فعالیت این اپراتور اول فوریه 2011 مطابق با سه شنبه 12 بهمن ماه 89 تعیین شده، اما با این حال باید نظاره گر عملکرد این اپراتور بود و اینکه آیا در این تاریخ واقعا می تواند سیمکارت خود را روانه بازار کند یا خیر.
 
عصر ارتباط:ایران 30 میلیون مشترک نسل سوم موبایل خواهد داشت

اینفورما پیش‌بینی کرد تعداد مشترکان فعال فناوری HSPA تلفن‌همراه ایران تا سال 2014 به بیش از 30 میلیون نفر برسد.

به گزارش عصر ارتباط، این موسسه تحقیقاتی در گزارش تفصیلی خود از وضعیت بازار ارتباطات ایران سهم ایرانسل از بازار پهنای باند موبایل را تا سال 2014، 42 درصد پیش‌بینی کرد و افزود: «در حال حاضر هیچ‌یک از اپراتورهای تلفن‌همراه ایران سرویس‌های نسل سوم تلفن همراه را ارایه نمی‌دهند.» ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری پروانه نسل سوم تلفن‌همراه را به همراه انحصار دوساله برخورداری از آن به تامین تلکام اعطا کرد که پس از گذشت این زمان دیگر اپراتورها که از هم اکنون مشغول برنامه‌ریزی برای تصاحب مجوز این فناوری هستند، می‌توانند نسبت به دریافت پروانه آن اقدام کنند.

ین امر موجب افزایش رقابت در بازار دیتای تلفن‌همراه و رشد تعداد مشترکان پهنای باند موبایل در کشور خواهد شد. اینفورما در تشریح بازار دیتای ایران نوشت: «بازار دیتا در ایران هنوز در دوران طفولیت خود به سر می‌برد به طوری که همراه اول و ایرانسل تنها سرویس‌های دیتای مبتنی بر GPRS ارایه می‌دهند و تالیا نیز نسبت به ارایه سرویس‌های مبتنی بر WAP اقدام کرده و به تازگی تست سرویس‌های GPRS را آغاز کرده است.» در ماه پایانی سال 2009 درآمدهای ایرانسل از محل سرویس‌های دیتا 6/8 درصد از مجموع درآمدهای این اپراتور را تشکیل می‌داد که به ازای هر فرد 7/0 دلار بود.

بازار دیتای تلفن‌همراه ایران هنوز مبتنی بر پیام کوتاه است و در این میان شرکت ارتباطات سیار ایران بالاترین رکورد ارسال پیام کوتاه در ایران را به نام خود ثبت کرد. این رقم 44 درصد از ترافیک پیام کوتاه منطقه خاورمیانه را تشکیل می‌دهد که دلیل آن حساسیت بازار ایران نسبت به قیمت‌ها است. بر همین اساس نیز مشترکان تلفن‌همراه ارسال پیام کوتاه را به مکالمه تلفنی ترجیح می‌دهند که گزینه ارزان‌تری نیز نسبت به مکالمه تلفنی به شمار می‌رود. به‌رغم برنامه‌های خصوصی‌سازی که در ایران اجرا شد اما ایران هنوز یکی از بازارهایی است که کمتر آزادسازی در آن صورت گرفته است. دلیل عمده آن نیز ادامه اعمال محدودیت دولت روی تنظیم رقابت در بازار و زیرساخت 100 درصد دولتی اپراتورهای تلفن‌همراه است. اینفورما ضریب نفوذ تلفن‌همراه در ایران را تا پایان سال 2009 با گزارشی خوشبینانه 91 درصد و نزدیک به نقطه اشباع عنوان کرد. بر اساس این گزارش، همراه اول هنوز با سهم 54 درصدی از بازار، راهبر بازار تلفن‌همراه کشور از نظر تعداد مشترکان است و در این میان سهم ایرانسل به دلیل توسعه ضربتی شبکه خود 48 درصد است که توانسته 1429 شهر را تحت پوشش قرار داده و دسترسی به شبکه خود در روستاها را نیز افزایش دهد.

طی یک سال گذشته متوسط درآمد اپراتورهای تلفن‌همراه ایران افت شدیدی داشته است که علت آن ارایه تعرفه‌های پایین از سوی ایرانسل و جذب تعداد مشترک بیشتر بوده که تاثیر منفی روی متوسط درآمد اپراتور از هر مشترک ( (ARPU) آن داشته است. در این میان دیگر اپراتورهای کشور نیز از این روند اپراتور دوم تلفن‌همراه کشور تبعیت کرده و قیمت سیم‌کارت‌های خود را به منظور نباختن بازار به رقیب خود کاهش داده‌اند که موجب کاهش متوسط درآمد آنها نیز شده است.

اینفورما بازار تلفن همراه ایران را به‌رغم محیط سخت رگولاتوری در آن و کاهش رشد تعداد مشترکان همچنان یک بازار قوی و درحال رشد توصیف کرده که هنوز برای اپراتورهای جدید جذابیت دارد زیرا از بیشترین جمعیت جوان در منطقه خاورمیانه برخوردار است. 60 درصد جمعیت کشور در گروه سنی 15 تا 40 سال قرار دارند.
 
ایرنا:
شرکت مخابرات ایران برای تامین نیازهای اپراتور سوم آمادگی دارد

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از آمادگی این شرکت برای تامین نیازهای اپراتور سوم تلفن همراه خبر داد و گفت: شرکت مخابرات برای ارایه هر امکاناتی که اپراتور سوم تقاضا کند، آمادگی دارد.


"صابر فیضی" روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به مکاتبات انجام گرفته این اپراتور سوم و شرکت مخابرات ایران، اظهار داشت: امکاناتی که شرکت مخابرات می‌تواند در اختیار اپراتور سوم قرار دهد شامل، فضا، دکل و امکانات انتقال است.
وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه اپراتور دوم تلفن همراه و راه‌اندازی شبکه تلفن همراه اعتباری از سوی شرکت مخابرات ایران، گفت: توسعه و تجهیز شبکه مخابرات کشور از مهم ترین فعالیت‌های شرکت مخابرات محسوب می‌شود.
فیضی ورود فناورهای جدید مانند نسل سوم تلفن همراه را به کشور ضروری خواند و گفت: زیرساخت‌هایی که طی سال‌های گذشته برای فعالیت اپراتورهای تلفن همراه ایجاد شده، بستر مناسبی برای فعالیت اپراتور سوم است.
وی افزود: اپرتور سوم در مرحله اول باید از ظرفیت‌های ایجاد شده برای سایر اپراتورها استفاده کند، هرچند برای دستیابی به خدمات جدید، نیاز به توسعه زیرساخت‌های موجود و استفاده از تجهیزات جدید وجود دارد.
با توجه به افزایش اپراتورهای تلفن همراه، کارشناسان استفاده از دکل‌های مشترک را برای زیباسازی فضای شهر و کاهش خطرات زیست محیطی توصیه می‌کنند.
به گفته‌ی کارشناسان ساخت برج‌های مخابراتی در جهت زیباسازی و رفع مشکلات بین اپراتورها و شهرداری مناسب است زیرا ارتفاع بلند آن‌ها، میزان پوشش‌دهی را بالاتر می‌برد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز چندی پیش با تاکید بر ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در نصب ایستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی از جمله آنتن‌های تلفن همراه( BTSهای تلفن همراه) در سطح شهر تهران، گفت: استفاده از سایت‌های مشترک و جمع‌آوری سایت‌های همجوار راه حل مناسبی برای زیباسازی و سالم سازی فضای شهر تهران است.
مدیرعامل شرکت مخابرات در مورد عرضه سرویس‌های ارزش افزوده نسل جدید از سوی این شرکت گفت: جزئیات این خدمات تا حصول به نتیجه نهایی اعلام نخواهد شد.
 
اعتماد به چینی ها به چه قیمتی:
موبنا- مرجان محمدی به جرات می توان گفت در یک سال اخیر نام اپراتور سوم در دنیای آی تی بیشتر از هر واژه دیگری به گوش رسیده است .اپراتوری که سرانجام با اما و اگر های فراوان به سازمان تامین اجتماعی( تامین تله کام وابسته به سازمان تامین اجتماعی) رسید تا مشخص شود که برای اجرایی شدن یکی از مهمترین پروژه های آی تی در کشور که قرار است نسل سوم را برای مشترکانش به همراه آورد نه تجربه مهم است و نه داشتن اطلاعات مورد نیاز در این حوزه


اما این اپراتور به گفته مسولان سازمان تامین اجتماعی قرار است سیمکارت های خود را دهه فجر به متقاضیانش ارائه کند تا تمامی حرف ها مبنی بر قادر نبودن این سازمان در اجرای این پروژه عظیم آی تی به اتمام برسد .
اما به نظر می رسد این پروژه همانند بسیاری از پروژه های ملی به چینی ها ختم می شود تا با نصب تجهیزات خود نسل سوم موبایل را به کاربران مشتاق ایرانی ارائه دهند .
حال اینکه چرا مسوولان اپراتور سوم در بین بسیاری از کشور ها از جمله فرانسه ، روسیه و برخی دیگر کشورها که به گفته خود اپراتور سومی ها آمادگی خود را برای حضور در پروژه اپراتور سوم به دفعات اعلام کرده بودند ،چینی ها انتخاب شدند !سووالی است که شنیدن پاسخ آن از سوی مسوولان خالی از لطف نیست !
این در حالی است که ورود چینی ها به این پروژه ملی منجر به اعتراض بسیاری از شرکت های داخلی شده است به طوریکه معاون گسترش و نوسازی وزارت صنایع از بی اعتنایی مسوولان اپراتور سوم به متقاضیان داخلی ها گلایه کرده و معتقد است که شرکت های داخلی بسیار توانمند تر از شرکت های چینی است ،حال اینکه چرا چینی ها هم به اروپایی ها و هم به ایرانی ها ترجیح داده شده اند !خدا داند .
حال باید منتظر ماند و دید که آیا چینی ها می توانند به درستی پاسخ این اعتماد مسوولان اپراتور سوم را بدهند ؟ویا اینکه این پروژه ملی نیز همانند بسیاری از جنس های چینی که بعد از مدتی روانه سطل زباله می شوند و یا پروژه هایی که نیمه کاره می ماند از آب در می آید ؟!
و در آخر اینکه اپراتور سومی ها تنها کمتر از چهار ماه زمان دارند تا به وعده خود مبنی بر ارائه سیمکارت عمل کنند ! بهتر است منتظر بمانیم و زود قضاوت نکنیم.
 
سیتنا:
در نسل سوم تماس های تلفنی بسیار ارزان است


با شروع حجم وسیع انتقال دیتا توسط شبکه های نسل سوم تماسهای تلفنی بسیار ارزان خواهند شد.


یک کارشناس مخابرات در گفت و گو با خبرنگار سیتنا اظهار داشت : در نگاه اول تلفن های نسل سوم بسیار شبیه نسل 5/2 موبایل هستند که اکنون ما آنها را با قابلیت دریافت صدا و تصویر بهتر و وقوع اتفاقات با سرعت بیشتر قبول کرده ایم.
وی ادامه داد: نسل سوم موبایل با قابلیت انتقال اطلاعات با سرعتهای بسیار بالا و اتصال دائم به پایگاههای اطلاعاتی ایجاد شده است که علاوه بر آن امکانات پیچیده ای چون ارتباط تصویری زنده با طرف مقابل را نیز امکانپذیر می کند.
ابوالفضل کرمجانی با بیان اینکه استانداردهای مختلفی برای تکنولوژیG 3وجود دارد که معروفترین آنها استاندارد UMTS است که بر پایه ساختار مخابراتی WCDMA بنا نهاده شده است ، گفت: اگرچه اپراتورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که کاربرانشان آماده استفاده از تلفن همراه نسل سوم هستند اما هنوز شبکه های این اپراتورها آمادگی لازم را برای ارائه سرویس های نسل سوم به همه کاربران ندارند.
این کارشناس مخابرات اضافه کرد: اپراتورهای اجرا کننده شبکه های نسل سوم مشتریان خود را به استفاده و پرداخت هزینه بابت سرویس انتقال دیتا مثل ویدیو کلیپ، آهنگ، بازیها، اخبار و وضعیت آب و هوا ترغیب خواهند کرد.
وی گفـت: شبکه های نسل سوم موبایل به خاطر مقدار و نوع دیتایی که مردم از آنها درخواست دارند به طور ذاتی شبکه کاملتری هستند و ارائه دادن یک ویدیو کلیپ و فرستادن آن از شخصی به شخص دیگر در این شبکه ها به راحتی انجام می شود.
به اعتقاد این کارشناس هم اکنون بسیاری از اپراتورهای دنیا قصد دارند تا شبکه هایشان را به فرم سریعتری از شبکه 3G ارتقا دهند و خود را به وضعیت مطلوب HSDPA یا همان دانلود بسته های دیتا با سرعت بالا که فناوری نسل چهارم موبایل به ارمغان آورده است برسانند.

iran-o3.gif

 
  • Like
Reactions: Ἁlireza
مرسی ، حالا کی میاد ؟! همون قبل عیدنوروز ؟!
بله اینطور میگن!
اما امیدوارم فقط یه وعده وعید نباشه!

در ضمن تمام مشترکین انتظار 3G رو نداشته باشن! از الان هم بگم حتی تهرانی ها فقط توی مناطق خاصی خواهند داشت! بقیه بماند...
 
مروری بر پروانه اپراتور سوم: تعهدات، تعداد مشترکان و حق السهم دولت


طبق پروانه فعالیت اپراتور سوم موبایل این اپراتور می تواند 17میلیون مشترک در سراسر کشور جذب کند که به 6 میلیون مشترک خدمات پایه (صوت) و 11 میلیون مشترک خدمات دیتای نسل سوم ارائه دهد.
به گزارش مهر، هیئت دولت در تاریخ سوم بهمن سال 86 طی مصوبه ای چارچوب پروژه اپراتور سوم تلفن همراه را مشخص کرد که براساس آن استفاده از فناوری نسل سوم gsm یا همان 3g، استفاده از سرمایه گذار خارجی با حداکثر حق السهم 49 درصد و امکان اپراتوری منطقه ای از آن جمله بود که البته با تغییراتی که در اعطای این پروانه به اپراتور کاملا داخلی تامین تله کام پیش آمد بند استفاده 49 درصدی از سرمایه گذار خارجی از این پروژه حذف شد.
عملیاتی شدن پروژه اپراتور سوم با هدف افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه، ارائه خدمات جدید، افزایش رقابت و استفاده از توان داخلی در کشور شکل گرفت و مقرر شد این اپراتور از فناوریهای hsdpa و edge - نسل 75/2 - در باندهای فرکانسی 900 ، 1800 و 2100 مگاهرتز استفاده کند.
راساس اصول حاکم بر پروژه اپراتور سوم موبایل همچنین بر الزام رعایت استاندارهای جهانی itu و حتی 3gpp، صدور پروانه برای 15 سال که قابل تمدید برای دو دوره 5 ساله است و دوره حفاظت دوساله که دیگر اپراتورها اجازه ارائه نسل سوم را نداشته باشند تاکید شد و الزام به اتصال متقابل با تمامی اپراتورها، نگهداری و پشتبیانی کارآمد از خدمات و مشترکان، الزام مدیریت فنی ایرانی و پرداخت حق فرکانس و نامبرینگ به سازمانت تنظیم مقررات از دیگر وظایف این اپراتور عنوان شده است.
طبق پروانه اعطا شده به اپراتور سوم موبایل پوشش تمامی شهرها تا چهار سال فعالیت، پوشش جمعیتی تا سال چهارم و پوشش جاده ای تا سال هشتم، تضمین حداقل کیفیت از سال اول تا چهارم از جمله تعهدات این اپراتور است.
تعداد مشترکان اپراتورسوم موبایل در شرایط عادی 17 میلیون نفر خواهد بود که این اپراتور می تواند به شش میلیون مشترک خدمات پایه (صوت) و 11میلیون مشترک خدمات دیتا نسل سوم ارائه کند.
سیمکارتهای این اپراتور با کد 092 عرضه می شود و حداکثر قیمت درنظر گرفته شده برای فروش سیمکارت این اپراتور 120 هزار تومان است و تعرفه سرویس های ارائه شده از سوی آن نیز بعد از ارائه درخواست به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و بررسی و تصویب آن در کمیسیون تنظیم مقررات اعلام می شود.
حق السهم دولت از اپراتور سوم سالانه 6/23 درصد است که اگر این رقم محقق شود در طول 15 سال 16هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد خواهد داشت.
پیش بینی می شود این اپراتور 67 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و کف تضمین درآمد آن 16 درصد از رقم طرح تجاری است و حق لایسنس آن 401 میلیارد تومان عنوان شده است.
طبق آخرین اظهارات تامین تله کام قرار است تا پایان امسال سیمکارتهای خود را وارد بازار کشور کند.

منبع : MTNClub
 
ایرنا:
تجارت الکترونیک با تلفن‌های همراه نسل سوم

تجارت الکترونیک و اقتصاد مجازی پدیده‌های عصر جدید هستند که با ظهور اینترنت شروع شد و با آمدن تلفن‌های همراه نسل سوم روبه تکامل است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از شیوه‌های رایج تجارت الکترونیک"همراه بانک" یا "موبایل بانکینگ"است، استفاده از این شیوه در ایران نیز هرچند در سطح محدود شروع شده ولی این امیدواری وجود دارد که با آمدن نسل سوم تلفن همراه شاهد توسعه و گسترش موبایل بانکینگ در کشور باشیم.
** همراه بانک (بانکینگ موبایل) چیست؟
همراه بانک یا بانکینگ موبایل (که به آن m-banking، بانکینگ تلفن، بانکینگ SMS و... نیز گفته می‌شود) مدیریت حساب‌ها توسط تلفن همراه است و چون قابلیت ارائه سرویس‌های خود را در هر زمان و مکانی در دنیا (البته اگر در آنجا سرویس G3 یا نسل سوم تلفن همراه وجود داشته باشد) داراست، بهترین وسیله جذب مشتری برای بانک‌ها شده است.
مدیر گروه همراه بانک شرکت خدمات انفورماتیک در زمینه خدمات همراه بانک به خبرنگار ایرنا، گفت: خدمات موجود سرویس همراه بانک در حال حاضر شامل اعلام مانده حساب، اعلام سه گردش آخر حساب، استعلام وضعیت چک و انتقال وجه بین حساب‌های یک مشتری، پرداخت قبوض و خرید شارژ سیم کارت است.
"مهران افسری" با اشاره به راه‌اندازی سرویس همراه بانک از مردادماه سال 1386، افزود: با وجود استقبال مشتریان از این سرویس هنوز به دلیل عدم آشنایی مردم با خدمات بانکداری الکترونیکی از تمام ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده نمی‌شود.
براساس گزارش مجله تجارت الکترونیک، نزدیک به 70 درصد مردم امریکا از تلفن همراه استفاده می‌کنند و آمار کاربران آن بسیار بالاتر از کاربران اینترنت است. به همین دلیل است که m-banking یا بانکینگ موبایل در ایالات متحده بسیار رایج است. این امر فرصت‌های جدیدی را برای موسسات مالی که که در پی ارائه خدمات خود هستند پدید می‌آورد و آنها مشتریان جدیدی جذب می‌کنند.

** آیا بانکینگ موبایل ایمن است؟
کارشناسان به آینده‌ی بانکینگ موبایل بسیار خوش‌بین هستند. آنها فکر می‌کنند که بانکینگ موبایل بسیار سریع تر از بانکینگ آنلاین خواهد شد. حمل یک تلفن همراه نیز بسیار آسانتر از حمل یک لپ تاپ است. بطور کلی بانکینگ موبایل ایمن تر از بانکینگ آنلاین شناخته شده است.
بزرگترین خطر سیستم‌های آنلاین مثل ویروس، Trojan یا دیگر نرم‌افزارهای رباینده‌ی اطلاعات، در تلفن‌های همراه وجود ندارند. از این رو خطر آلودگی موبایل در مقایسه با کامپیوتر بسیار کمتر است.
** همراه بانک (بانکینگ موبایل) در جهان
به گزارش مجله تجارت اللکترونیک بانکینگ موبایل در تمام دنیا رایج است. دلایل استفاده از آن ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشند. مثلا در اروپا به دلیل نفوذ بسیار بالای تلفن‌های همراه از آن استفاده می‌شود. (حداقل 80 درصد مشتریان از تلفن همراه استفاده می‌کنند).
در کشورهای آسیایی مثل هند، بنگلادش، چین، اندونزی، کره و فیلیپین(که دارای تکنولوژی G 3 یا نسل سوم هستند) زیرساخت موبایل بهتر از زیرساخت خط ثابت است.
دسترسی به بانکینگ موبایل با هزینه‌ای مناسب برای مردم امکانپذیر است. چون بدین وسیله دیگر نیاز به کامپیوتری که متصل به اینترنت باشد ندارند. موفقیت بانکینگ موبایل در کشورهای امریکای لاتین مثل پاراگوئه، برزیل، اروگوئه، ونزوئلا، کلمبیا، آرژانتین، گواتمالا و مکزیک نیز به همین دلیل است.
** همراه بانک در ایران
مدیر گروه تلفنبانک و همراه بانک شرکت خدمات انفورماتیک گفت: تعداد کل افرادی که در حال حاضر از خدمات همراه بانک(موبایل بانکینگ) استفاده می‌کنند و از طریق پیامک امور بانکی خود را انجام می‌دهند به 500 هزار نفر می‌رسد.
افسری با اشاره به سهولت استفاده از خدمات همراه بانک و انجام امور بانکی از طریق پیامک(اس.ام.اس)، افزود: این مزیت سبب شده است که تعداد مشتریان همراه بانک 2 برابر اینترنت بانک باشد.
 
مدیرعامل شرکت پست بانک خبر داد:
همکاری پست بانک با اپراتور سوم برای گسترش سرویس موبایل بانکینگ

موبنا- مدیرعامل شرکت پست بانک ازآمادگی همکاری این بانک با اپراتور سوم تلفن همراه برای گسترش سرویس موبایل بانکینگ خود خبر داد.


محمود افضلی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با اشاره به اینکه زیر ساخت های فنی این اپراتور در خصوص ارائه سرویس موبایل بانکینگ فراهم است، اظهار داشت: چنانچه این اپراتور سرویس دهی خود را آغاز کند، پست برای ارائه سرویس موبایل بانکیگ با این اپراتور همکاری خواهد کرد.
وی ادامه داد: هم اکنون پست بانک، علاوه بر سامانه sms بانکینگ، انجام امور بانکی را بر بستر سرویس اینترنت موبایل (GPRS) فراهم کرده است.
افضلی با بیان اینکه برای استفاده از این سرویس نیازی به مراجعه به بانک نیست، خاطرنشان کرد: انتقال وجه، چک کردن حساب، دریافت موجودی، پرداخت قبوض و خرید شارژ تلفن همراه از جمله خدماتی است که بر این بستر قابل ارائه است.
به گفته وی برای ارائه سرویس موبایل بانکینگ باید مجموعۀ زیر ساخت ها توسط اپراتورها ومجموعه ای از زیر ساخت ها بوسیله شبکه بانکی آماده شود که این اقدام زمان بر است.
مدیرعامل پست بانک تصریح کرد: در شرایط حاضرهمکاری پست بانک با اپراتور اول و اپراتور ایرانی خارجی ام تی ان ایرانسل همانند گذشته ادامه دارد.
موبایل بانکینگ پست بانک خدمات همه بانک های عضو شتاب را انجام می دهد و کاربر می تواند با وارد کردن شماره حساب کارت دیگر بانکها نیز از این خدمات استفاده کند.
همچنین کاربران برای استفاده خدمات موبایل بانکینگ این بانک از طریق سرویس GPRS موبایل خود باید در وب سایت پست بانک به نشانی www.postbank.ir ثبت نام کرده و با تعریف کد کاربری و رمز عبور دلخواه در این سایت از خدمات بانکی استفاده کنند.
 
ضعف‌هاي زيرساختي و آينده‌ي خدمات اپراتور سوم تلفن همراه كشور بحث‌هايي چون خدمات تصويري (چند رسانه‌يي) در خدمات اپراتور سوم تلفن همراه عنوان شده است، اما بايد پرسيد چگونه با پهناي‌ باند حال حاضر و بسترهاي مخابراتي اين موضوع تحقق خواهد يافت؟

محسن زندي - كارشناس فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات - در گفت‌وگو با ایسنا با بيان اين مطلب و با اشاره به اين كه قبل از طرح موضوعاتي چون اپراتور سوم تلفن همراه، شركت زيرساخت و ساير مبادي مربوطه بايد زيرساخت‌هاي لازم را فراهم كنند، تصريح كرد: ‌يكسري از موضوع‌ها در حيطه وظايف اپراتورهاي خصوصي نيست و شركت ارتباطات زيرساخت بايد آن‌ها را انجام دهد.

او ادامه داد: به عنوان مثال بايد سرويس‌هايي متمركز در جهت بهبود وضعيت ارتباطات در كشور ارائه دهند تا ديگر شاهد بالا رفتن‌هاي دكل‌هاي مخابراتي در سطح شهرها نباشيم كه زيبايي آن را هم مختل كرده است.

وي درباره خدمات اپراتورهاي تلفن در ديگر كشورها، خاطر نشان كرد: سرويس‌هايي كه در ديگر كشورها ارائه مي‌شود، به هيچ عنوان قابل قياس با كشور ما نيست؛ خدمات آن‌ها بيش‌تر مبتني بر تلويزيون موبايل، خدمات دولت الکترونيک (موبايل بانک، اطلاعات مکاني و...) و انتقال آن‌ها از موبايل، ارتباطات تصويري دو سويه و ديگر خدمات نوين است كه بعيد به نظر مي‌رسد با شرايط حال حاضر، اين امكانات به وجود آيند.

زندي درباره ضعف‌هاي زيرساختي براي ارائه خدمات اپراتور سوم، ابراز كرد:‌ در حال حاضر تمام ارتباط ما در سيستم موبايل، ارتباطات برمبناي انتقال ديتا و صوت از طريق فرکانس است كه در مواقع بحراني و خاص ما را دچار آسيب خواهد كرد و اين موضوع نه تنها مربوط به تلفن‌هاي همراه است بلكه تلفن‌هاي ثابت را هم دربرمي‌گيرد.

اين كارشناس با اشاره به سرويس‌هاي اپراتورها و ارزش افزوده آن‌ها براي شبكه‌هاي داخل كشور، بيان كرد: تحقق اين امر بسياري از بارهاي كاري را كاهش خواهد داد و به عنوان مثال اگر فردي سرويس‌هاي تصويري، بانکي و... با موبايل داشته باشد، ديگر در رفت‌وآمدهاي شهري در سطح ادارات دولتي نخواهد بود كه اين موضوع به نوبه خود كاهش تردد و آلودگي را نيز به دنبال دارد.

زندي درباره خدمات اپراتور سوم تلفن همراه اظهار كرد: ‌وعده و وعيدهاي بسياري بر سر خدمات اپراتور دوم مطرح بود كه بعضا تحقق نيافتند و شاهديم كه هنوز در برخي مكان‌ها سرويس‌دهي خوبي از جهت آنتن‌دهي ارائه نمي‌شود و اگر اپراتور سوم هم بخواهد مثل اپراتورهاي قبلي عمل كند، عملا هيچ تفاوتي با آن‌ها از نظر كارايي نخواهد داشت.

وي با بيان اين‌كه از مشتركان اپراتور اول و دوم است، ادامه داد: گاهي در جايي كه نيازمند استفاده از آن‌ها هستم، آنتن نداده و در دسترس نيستند و اگر هم تماس موفقي بگيرم با كلي قطعي و اختلال همراه است و من به عنوان مشترك هر دو اپراتور از هيچ كدام راضي نيستم.

زندي گفت: بيش از 30 ميليون خط تلفن همراه در اختيار مردم است كه بايد ديد كارايي آن‌ها چگونه است و آيا جوابگوي نيازمندي‌ها هستند؟ كه ‌اگر پاسخگو هستند پس ديگر چه نيازي به داشتن خطوط جديد است؟

لینک خبر به نقل از ایستنا:
http://www.ictna.ir/news/archives/030113.html
 
خدمات اپراتور سوم تلفن همراه بر اساس IP



به گفته يك كارشناس مخابرات ارتباطات تلفن‌هاي نسل سوم تلفن همراه برخلاف نسل‌هاي قبلي كه از نوع راديويي است، بر پايه IPهاست.

محمد كلانتري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: خدمات اپراتور سوم تلفن همراه عمدتا تحت بستر اينترنت و بر پايه IP است و معمولا پهناي باند بالايي را مورد استفاده قرار مي‌دهد، هرچند ميزان آن به سرويس‌هاي درخواستي مشتركان بستگي دارد.

او عنوان كرد: به علت حجم بالاي ترافيك شبكه، بايد زيرساخت‌هاي مخابراتي عمدتا برمبناي فيبر نوري باشد، به نحوي كه لينك‌هاي ارتباطي كاربران ظريفيت مورد نياز را داشته باشد.

وي با بيان اين‌كه ارتباط كاربران تلفن همراه از نوع راديويي است، خاطر نشان كرد: ترافيك تماسي كاربران به محض برقراري ارتباط، برروي شبكه ثابت مي‌رود اما بايد دانست كه ارتباط راديويي براي ارتباطات تمام نسل‌هاي تلفن همراه است و تنها نسل سومي‌ها از IP BASEها بهره مي‌برند.

اين كارشناس مخابراتي سرويس‌دهي اپراتورهاي نسل سوم را محدود ندانست و گفت: تمام سرويس‌هاي ارزش افزوده از قبيل پرداخت‌هاي الكترونيكي و حتي راي‌گيري الكترونيكي (E-VOTING) از سرويس‌هاي ثابتي است كه مي‌توان به وسيله موبايل‌هاي اين نسل عرضه كرد.

وي اپراتور اول فعال در كشور را شبه دولتي دانست و ابراز كرد: اپراتور دوم هم شبيه به اپراتور اول است اما منطق اقتصادي اپراتورهاي خصوصي حكم مي‌كند كه با داشتن شبكه زيرساختي مناسب، بهره‌برداري مناسبي از اين زيرساخت‌ داشته باشند و يا به عبارت ديگر انگيزه اپراتورهاي خصوصي درآمدزايي و سود بيش‌تر است كه با بيش‌ترين بهره‌برداري از شبكه محقق مي‌شود.

اين كارشناس مخابراتي ادامه داد: زيرساخت‌هاي كشور مربوط به شركت زيرساخت و دسترسي و بهره‌برداري مربوط به خود شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات است و شبكه زيرساخت بايد توانايي ارائه سرويس مناسب به اپراتورها را داشته باشد.

به گفته كلانتري بودجه بخش خصوصي متفاوت از بخش دولتي است و بيش‌ترين ميزان بهره‌برداري از شبكه‌ها توسط اپراتورهاي خصوصي به شرط وجود شبكه متوازن و ارائه سرويس‌هاي با كيفيت است.

او يادآور شد: معمولا همكاري سرمايه‌گذار خارجي با شريك داخلي، شروع فعاليت يك اپراتور را رقم مي‌زند و اپراتور سوم هم قطعا چنين شكلي خواهد داشت زيرا اول بايد سرمايه وجود داشته باشد و بعد دانش فني و بايد دانست كه سرمايه‌گذاري خارجي امكانات و كار توليد مي‌كند و درصورت نبودن سرمايه‌گذار داخلي بايد به آن توجه كرد.

وي در پايان ابراز كرد: اپراتورهاي اول و دوم هم براي ارائه خدمات نسل سوم بايد شبكه خود را به‌روز كنند و شايد در اين مسير اپراتورهاي اول و دوم به لحاظ داشتن زيرساخت‌هاي قبلي يك گام جلوتر از اپراتور سوم باشند زيرا در بسياري از مكان ها ايستگاه‌هاي خودشان را دارند اما بايد دانست كه اپراتور سوم هم در اين ميان چون از پايه بر اساس نسل سوم شكل مي‌گيرد، مي‌تواند داراي مزيت باشد.
 
استفاده از توان صنعتگران داخلی در پروژه اپراتور سوم تلفن همراه..



رئیس هیئت مدیره شرکت تامین تله کام گفت: شرکت تامین تله کام به عنوان مجری اپراتور سوم تلفن همراه در کشور قطعا در انجام این پروژه مهم ملی از تمام توان، امکانات و تجهیزات داخلی بهره خواهد گرفت.

به گزارش مهر، ابوالحسن فیروزآبادی با تاکید بر اینکه شرکت تامین تله کام خود را مقید به اجرای قوانین موضوعه کشور می داند و در زمینه ارائه خدمات نسل سوم موبایل قطعا از تمام امکانات، تجهیزات وتوانمندیهای تولیدگران و صنعتگران داخلی بهره خواهد گرفت گفت: در قراردادهای تنظیم شده با پیمانکاران خارجی بحث درخواست انتقال تکنولوژی و تولید تا 20 درصد شبکه رادیویی (که حدود 40 درصد قرار داد را تشکیل می دهد) در داخل کشور تصریح شده است.

وی گفت: همچنین 100 درصد نصب سیستمها و سایتها که حدود 40 درصد قرار داد است نیز توسط شرکتهای پیمانکار ایرانی با صلاحیت صورت خواهد گرفت.

فیروزآبادی ادامه داد: پروژه اپراتور سوم موبایل یکی از مهمترین پروژه های توسعه ای کشور محسوب می شود که توسط تیم مجرب و کارآزموده ای از متخصصان داخلی در حال انجام و پیگیری است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تامین تله کام با بیان اینکه ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه می تواند زمینه ساز تحولات عظیم در ساختار اقتصادی کشور باشد، افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دهه چهارم انقلاب باید دهه پیشرفت و عدالت باشد و ما امیدواریم با ورود تکنولوژی بومی شده نسل سوم موبایل در کشور به روند پرشتاب پیشرفت که توسط دولت خدمتگزار تسریع شده، کمک شایان توجه ای داشته باشیم.
 
UMTS 2100 ؟؟؟؟؟ يعد يه قرن رفتن 3g بيارن. اونم UMTS 2100 ؟؟؟؟ فقط اسمش 3G هست از نظر سرعت

اينترنت تفاوت چنداني با EDGE نداره . فقط تنها خوبيش Video Call هست
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or