اپراتور سوم و اینترنت 3G

معرفي خدمات نسل سوم تلفن همراه


يك استاد دانشگاه معتقد است كه ارائه تلفن‌هاي همراه نسل سوم با تغييراتي در تجهيزات از جمله تعويض كامل برخي آنتن‌هاي BTS در برخي از مناطق همراه است.

دكتر بابك خلج در گفت‌وگو با ايسنا، با تاكيد بر ضرورت ارائه خدمات نسل سوم تلفن‌هاي همراه با پهناي باند بالا، اظهار كرد: سرويس‌هاي اصلي اين نسل از تلفن‌هاي همراه بر اساس پهناي باند بالا به نسبت نسل‌هاي قبل است.

وي افزود: عمده خدمات اين نسل جديد از تلفن‌هاي همراه، انتقال ويدئو و كانال‌هاي تلويزيوني است، هرچند نسل‌هاي قبل هم توانايي ارائه TV را داشتند ولي بسترهاي مناسب نسل جديد اين خدمات را با كيفيت بهتري عرضه خواهد كرد.

اين كارشناس مخابراتي درباره زيرساخت‌هاي مورد نياز نسل جديد تلفن همراه خاطر نشان كرد: زيرساخت‌هاي آن مشابه زيرساخت‌هاي نسل دوم است و تنها شبكه فيبر نوري اين نسل است كه كمي متفاوت‌تر از ديگر نسل‌هاست و بر همين منوال يكسري سوييچ و روترهاي جديد هم طلب مي‌كند.

او تصريح كرد:‌ خدمات ارائه‌اي توسط اين نسل از تلفن‌هاي همراه قابليت‌هاي انتخاب متعددي را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد و معمولا سرويس‌هاي قابل ارائه توسط اين نسل از تلفن‌هاي همراه در داخل كشور هم‌چون استاندارد خدمات اين نسل در ديگر كشورهاست.

خلج بيان كرد: تمام سرويس‌هاي مرتبط با موقعيت‌يابي را مي‌توان با كيفيت بالاتري توسط اپراتورهاي نسل سوم عرضه كرد و راحت‌تر موقعيت‌ و وضعيت كاربران را به آن‌ها خبر داد.

اين استاد دانشگاه صنعتي شريف افزود: هم‌چنين به راحتي مي‌توان سرويس‌هايي از قبيل نقشه را به كاربران ارائه داد تا بتوانند از وضعيت جغرافيايي خود باخبر و از وضعيت ترافيكي مناطق و مسيرها نيز آگاه شوند.

اين كارشناس مخابراتي با بيان اين‌كه براي ارائه خدمات تلفن‌هاي همراه نسل سوم بايد تجهيزات آن‌ را هم فراهم كرد، ابراز كرد: تجهيزات BTS و خود آنتن‌ها بايد در برخي نقاط و مناطق به‌صورت كامل تعويض شوند هر چند نياز به تكامل سوييچ‌هاي رابط براي اتصال به اينترنت هم وجود دارد ولي عمده تغييرات در تجهيزات BTSهاست.

او درباره سرمايه‌گذاري خارجي براي راه‌اندازي اپراتورهاي مرتبط با نسل سوم، گفت: اپراتورهاي اول و دوم تجربه مديريتي خوبي دارند، به نحوي كه قادر به ارائه خدمات نسل سوم هم هستند و تا زماني كه اين قابليت در كشور خودمان موجود است، نيازي به سرمايه‌گذاري خارجي در كشور نداريم.

وي در پايان بيان كرد: طبق گواهي‌هاي مربوط به اپراتور سوم، اپراتور اول و دوم اجازه ارائه خدمات نسل سوم را تا زمان مشخصي ندارند و پيش‌بيني مي‌شود.
 
بخش داخلی پاسخگوی نیازهای اپراتور سوم نیست


راه‌اندازي نسل سوم خدمات تلفن‌هاي همراه بايد به سمت سرمايه‌گذاري خارجي برود زيرا نيازهاي مخابراتي كشور هزينه‌هاي اين بخش را بسيار سنگين كرده است.

محمدحسين باطني - كارشناس - در گفت‌وگو با ايسنا، وي درباره روش توانمندسازي اپراتورهاي داخلي ابراز كرد: با توجه به اين که توانمندي و دانش فني لازم در كشور وجود دارد كه بتوان اپراتورهاي خصوصي را گسترش داد، دولت بايد با واگذاري فعاليت‌ها، اعتمادي را در بين اپراتورهاي بخش خصوصي به وجود آورد.

او افزود: قوانين روشن و شفاف مي‌تواند توانمندي اپراتورها را فراتر از حال حاضر ببرد كه البته جرات مديران هم براي ورود بخش‌هاي خصوصي در اين زمينه بسيار راهگشا است.

باطني گفت: وسعت جغرافيايي و گستردگي جمعيت و نيازهاي مخابراتي كشور ايجاب مي‌كند كه براي راه‌اندازي نسل سوم خدمات تلفن‌هاي همراه به سمت سرمايه‌گذاري خارجي رفت زيرا هزينه‌هاي اين بخش بسيار سنگين است و نبايد انتظار سرمايه‌گذاري كامل از داخل كشور را داشت.

او بيان كرد: يكي ديگر از جنبه‌هايي كه سرمايه‌گذاري خارجي را مي‌طلبد، عدم تجربه و ريسک‌پذيري بخش خصوصي داخلي در كشور است.

وي با بيان اين‌كه هدف اصلي از حركت نسل دوم تلفن‌هاي همراه به نسل سوم، تغيير اصول انتقال داده و ساختارهاي شبكه موبايل است، ‌اظهار كرد: شبكه‌هاي موبايل از سوئيچينگ (راه‌گزيني) مداري به سوئيچينگ بسته‌اي كه نوع تبادل اطلاعات بر حسب بسته‌هاي داده (ديتا) است، تبديل مي‌شود.

وي ادامه داد: انتقالات صوت، داده و تصوير در نسل سوم مجتمع شده و برروي يك بستر قرار مي‌گيرند.

او خدمات اين نسل از تلفن‌هاي همراه را براي دو كشور آمريکا و كره‌جنوبي فراتر از نسل سوم دانست و خاطر نشان كرد: سرويس‌هاي اين دو كشور به قدري پيشرفته است كه شايد از نسل سوم عبور كرده باشد و حتي بحث‌هاي علمي و آكادميك مربوط به تلفن‌هاي همراه نسل چهارم هم در آن كشورها مطرح شده است.

اين كارشناس مخابرات درباره عمده خدمات اپراتورهاي اين نسل در ديگر كشورها، تصريح كرد: در شماري از كشورها هدف‌گذاري شده بود كه از سال 2000 تا منتهي به سال 2010 ارائه خدمات مختلف به‌صورت تجميع شده درآيد كه بر همين اساس اعم خدمات به صورت ارائه صوت، اي‌ميل، ديتا و مالتي‌مديا به‌صورت متمركز و برروي يک بستر با هزينه مناسب به کاربران است.

باطني ويژگي زيرساخت‌هاي اين نسل از تلفن‌هاي همراه را چند لايه بودن دانست و ابراز كرد: بايد برروي شبكه‌هاي فيبر نوري كشور به نحوي سرمايه‌گذاري شود كه پشتيباني آن‌ها از شبکه نسل سوم به عنوان پشتيبان مورد اطمينان باشد و هم‌چنين در کنار سرمايه‌گذاري روي اين بخش نبايد از اهميت سرمايه‌گذاري روي آنتن‌ها و بهبود Access (دسترسي) نيز غافل شد.

او افزود: بايد دانست كه براي بهره‌مندي از خدمات نسل سوم تلفن‌هاي همراه بايد ابزار مناسب آن هم در دست داشت و بر همين منوال بايد كاربران هم با سرمايه‌گذاري و خريد گوشي‌هاي مناسب از خدمات نسل سوم استفاده كنند و اين اعتماد و علاقه از سوي مردم زماني شكل مي‌گيرد كه با كار تبليغاتي و آموزشي گسترده آن‌ها را متوجه ساخت كه اين خدمات در جهت رفاه حال خود آن‌هاست.

اين كارشناس مخابراتي كه دانشجوي پايان دوره دكتراست با اشاره به سرويس‌هاي ارزش افزوده به وجود آمده توسط خدمات نسل سوم تلفن‌هاي همراه، يادآور شد: اتحاديه جهاني مخابرات گزارش داده است كه فن‌آوري‌هاي مرتبط با ICT به طور مستقيم سود خوبي براي اپراتورهاي خصوصي و دولتي به ارمغان مي‌آورد و درباره سودهاي غيرمستقيم و ديگر ارزش‌هايي كه به‌وجود مي‌آورد مي‌توان به كاهش ترافيك و تردد در سطح شهر و كاهش حضور افراد در ادارات اشاره كرد.
 
سیم‌کارت‌های اپراتور سوم بهمن‌ماه نمی‌آیند!

شبکه تلفن‌همراه اپراتور سوم کشور با فناوری نسل سوم بهمن‌ماه روشن نمی‌شود.

به گزارش عصر ارتباط، به‌رغم آنکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات وعده داده‌اند تامین تله‌کام نسبت به روشن کردن شبکه خود در بهمن‌ماه سال 89 اقدام خواهد کرد اما شواهد حاکی از آن است که این اپراتور به زمان تعیین شده نمی‌رسد.

تامین تله‌کام با وجود انتخاب سفره‌کام فرانسوی به عنوان مشاور خود در راه‌‌اندازی اپراتور انحصاردار فناوری نسل سوم تلفن‌همراه کشور هنوز نتوانسته نسبت به نهایی کردن قرارداد تامین تجهیزات خود با دو وندور چینی هوواوی و ZTE و ورود تجهیزات مورد نیاز نصب و راه‌اندازی شبکه خود به کشور اقدام کند.

گفته می‌شود باتوجه به نهایی نشدن مقدمات راه‌اندازی شبکه اپراتور سوم، نخستین سیم‌کارت تلفن‌همراه با فناوری 3G در کشور، بهمن‌ماه سال 89 به دست مشترکان نمی‌رسد و تامین تله‌کام همچنان زمان بیشتری نیاز دارد.

سومین اپراتور تلفن‌همراه کشور که هنوز نسبت به برند و شعار تجاری خود نیز اقدام نکرده است، سیم‌کارت‌های خود را با کد 092 با هزینه‌های اتصال مشترکین به شبکه‌ها برای اتصال مشترک آبونمانی در تلفن‌همراه حداکثر مبلغ 120 هزار تومان و برای اتصال مشترک پیش‌پرداختی مبلغ 20 هزار تومان به بازار عرضه خواهد کرد.

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تعرفه‌های هر خدمت ارایه شده از سوی اپراتور سوم حداکثر می‌تواند 20 درصد بیشتر از تعرفه‌های پایه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تعرفه‌های پیش‌پرداخت تلفن‌همراه نیز می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر از تعرفه‌های متناظر با خدمات آبونمانی باشد.
 
زیرساخت: شبكه زيرساخت مطابق با نيازاپراتور سوم توسعه مي يابد

معاون طرح و توسعه شركت ارتباطات زير ساخت از توسعه و گسترش شبكه اين شركت مطابق با نيازهاي اپراتور سوم تلفن همراه خبر داد.

'مهدي كريمي نيستاني ' در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: در حوزه اپراتور سوم كه سرويس نسل سوم تلفن همراه را ارايه خواهد داد، زير ساخت بايد شبكه خود را گسترش دهد تا بتواند خدمات مورد نياز اپراتور جديد را فراهم كند.
وي با اشاره به اينكه يكي از برنامه هاي اصلي شركت ارتباطات زير ساخت اجراي برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور است، افزود: به دنبال ايجاد يك شبكه قدرتمند در پنج سال آينده هستيم و در اين خصوص با هر سه اپراتور تلفن همراه كشور جلسه اي برگزار و خواسته شد نيازهاي خود را براي اين برنامه اعلام كنند.
كريمي گفت:با اپراتورهاي اول، دوم و سوم تلفن همراه مذاكراتي داشتيم و براساس نيازهايي كه از سوي اين اپراتورها اعلام مي شود ، شبكه اي را طراحي مي كنيم تادر سالهاي اجراي برنامه پنجم توسعه ( 1393-1389) گره ترافيكي در شبكه نباشد.
معاون طرح و توسعه شركت ارتباطات زير ساخت اظهار داشت : اين شركت بستر ارتباطي اپراتورها را فراهم مي كند تا بتوانند ارتباطات مشتري را برقرار كنند.
كريمي يادآور شد كه شركت زير ساخت سال 1383 از شركت مخابرات ايران جدا شد و وظيفه آن متولي گري شبكه هاي مادر مخابراتي است.
وي افزود: بعد از ابلاغ اصل 44 قانون اساسي ، زير ساخت نقش ويژه اي در متولي گري شبكه هاي مادر مخابراتي مانند اجرا ، نگهداري ، توسعه و ارايه سرويس به اپراتورها را بعهده گرفت.
به گفته كريمي زير ساخت شبكه هاي گسترده اي دارد و اين شبكه يك شبكه چند لايه است . لايه اول يك شبكه گسترده شامل شبكه فيبر نوري به طول 45 هزار كيلومتر و يكي از بزرگترين شبكه هاي فيبرنوري در منطقه است.

........
=)) مطمئن بودم :))
منم! :d

 
به رغم اعمال محدوديت از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويى
همراه اول و ايرانسل آماده عرضه خدمات 3G هستند


سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويى ادعا مي كند كه در پروانه هاى صادره
براى تمامى اپراتورها، رعايت شرايط رقابت را در نظر گرفته كه اپراتورها ملزم به
رعايت آن هستند. بر اين اساس دوره حفاظت را به منظور مراقبت از اپراتورى كه تازه
آغاز به كار كرده لحاظ كرده تا در شرايط مواجهه با رقباى ديگر تضعيف نشود.
به گزارش مهر، معاون سازمان تنظيم مقررات راديويي گفته است كه به دلايل فوق در
پروانه اپراتور سوم نيز عرضه سيمكار تهاى نسل سومى تا 2 سال در انحصار اين اپراتور
قرار گرفته كه پس از اتمام اين مدت و گذشت 2 سال از زمان حفاظت براى اپراتور سوم،
س اير اپراتورها مى توانند درخواست خود را براى ارائه سرويس هاى نسل 3 به رگولاتورى
ارائه دهند.
يكى از وظايف رگولاتورى تنظيم » : لطف الله سبوحى در اين باره گفته است
بازار از طريق وضع قوانينى است كه قادر به حفظ سهم اپراتورها در بازار باشد. به
همين منظور و با توجه به بررس ىهاى انجام شده، تصميم گرفته شد براى حفظ
وضعيت بازار اپراتور سوم در يك مدت زمان خاص از ورود اپراتورهاى ديگر براى
ارائه سروي سهاى نسل سوم موبايل جلوگيرى شود. البته اين موضوع مقطعى بوده و
رگولاتورى فقط در جهت قوت گرفتن و شك لگيرى اپراتور سوم در بازار تلفن همراه
«. اين قانون را اجرا مى كند
اين در حالي است كه مجوز طراحى و اجراى نسل سوم شبكه هاى تلفن همراه به
شركت مخابرات ايران ابلاغ و عرضه شده و اين شركت در حال حاضر براساس اين
مجوز تجهيزات شبكه همراه اول را مبتنى بر فناورى نسل سوم تلفن همراه خريدارى و
نصب مى كند.
اين اپراتور پس از دريافت مجوز طراحى و اجراى نسل سوم تلفن همراه، مشغول
بررسى شرايط و توسعه شبكه خود مبتنى بر اين فناورى است تا پس از كسب مجوز
بتواند سروي سهاى نسل سوم تلفن همراه را به مشتركان خود عرضه كند.
3 آماده م ىشود G وى تاكيد كرد كه همراه اول از هم اكنون براى رقابت در بازار
تا هر زمان كه مجوز نسل سوم را دريافت كرد، آماده سرويس دهى باشد.
از سوي ديگر، ايرانسل نيز اعلام كرده كه بستر نسل سوم تلفن همراه را در شبكه
خود آماده كرده است. اين اپراتور قصد دارد تا با آماده بودن خود هر زمان كه مجوز
لازم را دريافت كند، سروي سهاى مبتنى بر نسل سوم موبايل را در شبكه ايرانسل
عرضه كند.
اپراتور دوم موبايل با استناد به مفاد پروانه خود براى اجراى فناورى نسل سوم در
كشور اقداماتى ترتيب داده، به طورى كه مديرعامل ايرانسل پيش از اين گفته بود كه
همزمان با وايمكس توانايى عرضه نسل سوم موبايل را نيز داريم.
حال به نظر مي رسد كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويى بايد براي
ارائه اين امتياز بزرگ به اپراتور سوم، بيشتر توضيحات لازم را در اختيار قرار دهد،
چراكه كاربران همواره به دنبال دريافت خدمات بهتر با هزينه كمتر در يك فضاي
رقابتي هستند.


ضمیمه کلیک روزنامه جام جم
 
راه‌اندازي شبكه‌ اپراتور سوم تلفن تا آخر سال



گزارش‌هاي اجرايي اپراتور سوم تلفن همراه از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در حال پيگيري است كه بخشي از آن بايد با معاونت نظارت اين سازمان نيز هماهنگ شود اما براساس اعلام خود اپراتور، قرار است تا انتهاي سال شبكه اپراتور سوم راه‌اندازي شود.

لطف‌الله سبوحي - معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي - ‌در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب درباره آخرين وضعيت فعاليت اپراتور سوم تلفن همراه كشور اظهار كرد: الزام اين اپراتور، به راه‌اندازي شبكه 9 ماه بعد از تاريخ لازم‌الاجرا شدن پروانه است كه تاريخ مذكور نيز با توجه به پرداخت حق‌الامتياز پروانه، 31 مردادماه سال جاري است و اين اپراتور از اين تاريخ 9 ماه براي راه‌اندازي شبكه‌اش فرصت دارد.

وي با بيان اينكه مفاد پروانه اپراتور سوم تلفن همراه كاملا روشن است گفت: قيمت سيم‌كارت‌هاي اين اپراتور با توجه به رعايت شرايط رقابتي مشابه اپراتور اول و دوم است.

سبوحي افزود: تعرفه‌هاي خدمات اين اپراتور نيز كاملا مشخص است و اگر بخواهند سرويس‌هاي جديد مربوط به نسل سوم را ارائه دهند، طبيعتا شرايط و ضوابطش پيش‌بيني شده و بايد در مدت زمان قبل از ارائه سرويس، پيشنهاد تعرفه‌هايشان را به سازمان ارائه دهند تا سازمان نيز بررسي كرده و با تصويب كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، اپراتور تعرفه‌هاي مربوطه را دريافت كند.

معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي افزود: اپراتور مي‌تواند هر زماني كه آماده باشد، پيشنهاد تعرفه‌اش را به سازمان ارسال كند اما بايد شرايط رقابتي را نيز رعايت كند يعني اپراتور مي‌تواند براي رقابت تعرفه‌هايش را پايين بياورد اما از طرفي بايد نظارت كنيم كه دامپينگ نيز اتفاق نيفتد.

وي با بيان اين كه اپراتور سوم اپراتور جديدي است و بايد كمكش كنيم زودتر در فضايي كه دو اپراتور بزرگ شكل گرفتند رشد كند گفت: اين اپراتور نيز مي‌تواند تعرفه‌هاي تشويقي را مشابه اپراتورهاي ديگر ارائه دهد كه تعرفه تشويقي صرفا براي سه ماه معتبر است و در طول سال هم مي‌تواند هشت بار تعرفه تشويقي داشته باشند.

پيش از اين نيز عضو هيات مديره شركت تامين تلكام گفته بود: اولويت اول ما طراحي شبكه از نظر فني، تامين و نصب تجهيزات و راه‌اندازي فيزيكي شبكه است كه هم‌زمان با آن بحث تعرفه و نوع و چگونگي ورود به بازار نيز در دست بررسي و كار كارشناسي است.

مهدي افراسيابي با بيان اينكه بعد از صدور پروانه، 9 ماه فرصت داريم كه شبكه را در تهران، كلان شهرها و بخشي از جاده‌ها ايجاد كنيم، گفته بود: اين سيم‌كارت‌ها به‌صورت دائمي و اعتباري است كه درباره قيمت آن تصميم‌گيري خواهد شد و اميدواريم بتوانيم با تلاش مضاعف سرويس خوبي را در اين زمينه ارائه دهيم.

همچنين مديرعامل شركت تامين تلكام نيز پيش از اين در گفت‌و‌گو با ايسنا گفته بود: سيم‌كارت‌هاي اپراتور سوم رسما از 22 بهمن‌ماه سال جاري ارائه مي‌شود ولي درتلاشيم اين كار در بعضي از شهرها سريع‌تر انجام شود.

سيد ذبيح‌الله فيض‌آبادي گفته بود كه براساس مجوزي كه داريم امكان راه‌اندازي شبكه‌هاي نسل 2 و 3 (2G/3G) را خواهيم داشت و بايد ببينيم براساس استراتژي‌هاي بازاريابي كه در حال تدوين است چه رويكردي را در شهرهاي مختلف از منظر (2G/3G) اتخاذ مي‌كنيم كه اين موضوع تا دو ماه آينده نهايي مي‌شود و برمبناي نتايج اين مطالعات قيمت‌گذاري و نوع سرويس‌هاي مبتني بر داده تصميم‌گيري خواهد شد.

به گفته او مزيت اصلي سيم‌كارت‌هاي اپراتور سوم تلفن همراه نسبت به نسل‌هاي قديمي‌تر اين است كه علاوه بر سرويس مكالمه (Voice) كه كيفيت آن به مراتب بهتر از نسل دوم است؛ امكان ارائه سرويس ديتا و تبادل ديتا برروي اين سيم‌كارت‌ها وجود دارد.

يعني اينترنت پرسرعت و سرويس‌هاي مبتني بر آن، از جمله پرداخت از طريق موبايل (M-Payment) بانكداري همراه، تلفن تصويري VPN، ويدئو درخواستي (VOD)، ويدئو كنفرانس، پست الكترونيك (E-Mail) پيام‌هاي چند رسانه‌يي، تجارت از طريق موبايل، خدمات آموزشي، بهره‌برداري از شبكه‌هاي اينترنت و اينترنت در حال حركت و بسياري از سرويس‌هاي متنوع ديگر را مي‌توان برروي آن ارائه داد.

وي درباره تعرفه مكالمه و قيمت سيم‌كارت‌ها تصريح كرده بود: اين موضوع هنوز نهايي نشده است و بايد به رقابتي بودن تعرفه توجه كنيم چون قاعده بازار، فعاليت برمبناي قيمت رقابتي است و بايد دررابطه با بحث بازاريابي و فعاليت‌ به موضوع رقابت پذيري توجه كرده و جوانب امر را در نظر بگيريم، لذا تعيين تعرفه در دست مطالعه و بررسي است.

اما وزير ارتباطات درباره‌ي زمان واگذاري سيم‌كارت‌هاي اپراتور سوم تلفن همراه گفته بود: تعهد دوستان طبق پروانه، 9 ماه بعد از فعال ‌شدن قرار‌داد است، ولي دوستان به ما قول دادند كه اين 9 ماه را از همين الان كه پروانه به آن‌ها اعطا شده، حساب كنند؛ يعني انشاء‌الله قبل از پايان سال جاري سيم‌كارت را بتوانيم به مردم عرضه كنيم.

به گفته رضا تقي‌پور تماس تصويري به‌عنوان اولين خدمات پايه‌ي اپراتور سوم محسوب مي‌شود و خدمات ارزش‌ افزوده ديگري نيز خواهد داشت و آن پهناي باند مورد نياز براي خدمات دولت الكترونيكي و ارتباط با شبكه‌ي ملي اينترنت و دريافت خدمات بانكي و پرداختن به موضوعات پرداخت الكترونيكي در اين شبكه به وفور قابل ارائه خواهد بود.
 
یک کارشناس مخابرات: تولید تجهیزات رادیویی نسل جدید موبایل در دستور کار قرار گیرد

یک کارشناس مخابرات بر لزوم تولید تجهیزات رادیویی نسل سوم موبایل در کشور تاکید کرد و گفت: تولید تجهیزات تکنولوژیهای جدید مخابراتی باعث صدها میلیون دلار صرفه‌جوئی ارزی و ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد.

کمال ایوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تکنولوژی پیچیده استفاده شده در نسل سوم شبکه های موبایل که هم اکنون در اختیار کشورهای صاحب تکنولوژی دنیا است گفت: با توجه به تجربیات ارزنده‌ای که متخصصان کشور ما در زمینه تکنولوژی GSM بدست آورده‌اند، برنامه‌ریزی داخلی برای رسیدن به فناوری نسل سوم موبایل بسیار ضروری به نظر می رسد.
وی با بیان اینکه این امر صدها میلیون دلار صرفه‌جوئی ارزی و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت تاکید کرد: علاوه بر این از نظر ابعاد امنیتی نیز بومی سازی فناوری نسل سوم موبایل بسیار مهم ارزیابی می شود.

ایوبی از برنامه ‌ریزی برای ایجاد خط تولید تجهیزات رادیویی موبایل نسل سوم در کشور به عنوان یک طرح ملی نام برد و گفت: در این طرح می‌توان از تمام توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کرد.

وی با تاکید بر راه‌اندازی خط تولید تکنولوژی‌های نوین مخابراتی در کشور گفت: در این زمینه آموزش متخصصان داخلی و هموار شدن مسیر تحقیقات برای تحولات نسل سوم موبایل ضروری به نظر می رسد.

این فعال مخابراتی گفت: اجرای بومی‌ سازی تکنولوژی نسل سوم موبایل نیازمند عزم ملی است و همراهی مادی و معنوی بخش دولتی و خصوصی اجرای آن را به طور قطع تسهیل خواهد کرد.

به گزارش مهر، تولیدکنندگان صنایع مخابراتی هم اکنون توانایی جهیزات رادیویی نسل 2 و 5/2 موبایل در کشور را دارند و حدود 3 سال است که کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار طی قراردادی با شرکت ارتباطات سیار تولید تجهیزات شبکه موبایل همراه اول را به عهده گرفته است.

تکنولوژی نسل سوم موبایل با رویکرد مالتی مدیا قرار است تا پایان امسال از سوی اپراتور سوم وارد بازار کشور شود.
 
معاون رگولاتوری: دومین اپراتور نسل سوم موبایل سه سال دیگر می‌آید!


سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که حداقل تا سه سال آینده هیچ پروانه 3G صادر نخواهد کرد.

به گزارش عصر ارتباط، لطف‌ا... سبوحی معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با سایت تجاری خاورمیانه(AMEI) اعلام کرد که پروانه اعطا شده به تامین تله‌کام تا سه سال آینده از انحصار فناوری نسل سوم تلفن‌همراه برخوردار خواهد بود و پس از آن به دومین اپراتور 3G کشور اجازه ورود به این بازار داده می‌شود.

او گفت: «به طور قطع ما دروازه‌های ورود اپراتورهای دیگر به عرصه فناوری نسل سوم تلفن‌همراه را خواهیم گشود زیرا خواهان رشد سریع سرویس‌های 3G در کشور هستیم.»

این در حالی است که پیش از این بارها از سوی سازمان تنظیم مقررات مطابق آنچه که در پروانه اپراتور سوم آمده است، اعلام شده بود تا دو سال پس از ورود اپراتور سوم به عرصه تلفن‌همراه کشور، هیچ اپراتوری حق برخورداری از فناوری نسل سوم تلفن‌همراه را نخواهد داشت.

کمیسیون تنظیم مقررات همچنین واگذاری مجوز موبایل وایمکس را نیز منوط به سپری شدن دوره انحصاری اپراتور سوم برای رعایت و حفظ شرایط بازار رقابت عنوان کرده و از هرگونه پروانه موبایلی تا سه سال دیگر مبری خواهد بود.

تامین تله‌کام وابسته به سازمان تامین اجتماعی کشور به عنوان اولین اپراتور SG ایران وعده داده است که تا بهمن‌ماه سال 89 نسبت به عرضه سرویس‌های خود اقدام خواهد کرد. اما با توجه به عدم آماده شدن طرح پیاده‌سازی و عدم عقد قرارداد با وندورهای تامین‌کننده تجهیزات شبکه بعید به نظر می‌رسد در زمان موعود سیم‌کارت‌های خود را به بازار عرضه کند.

گرچه اپراتور سوم تلفن‌همراه کشور طبق پروانه صادره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا 9ماه پس از فراهم شدن امکانات و تعهدات رگولاتوری مبنی بر تحویل طیف فرکانسی اختصاص یافته و نامبرینگ و ....فرصت دارد نسبت به عرضه سیم‌کارت‌‌های خود اقدام کند اما تامین تله‌کامی‌ها در زمان دریافت پروانه متعهد شدند از زمان دریافت پروانه تا 9 ماه بعد از آن، این تعهد خود را اجرایی کنند.

حق‌الامتیاز صدور پروانه بهره‌برداری از سومین شبکه موبایل کشور 401 میلیارد تومان بود و پیش‌بینی شده است این اپراتور طی 15 سال 67 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. كف درآمد دولت در صورت محقق نشدن درآمد اپراتور سوم 16 درصد طرح تجاری است و میزان حق‌السهم دولت از درآمدهای آن 6/23 درصد خواهد بود.

سومین اپراتور تلفن‌همراه کشور که هنوز نسبت به انتخاب برند و شعار تجاری خود نیز اقدام نکرده است، سیم‌کارت‌های خود را با کد 092 با هزینه‌های اتصال مشترکین به شبکه‌ها برای اتصال مشترک آبونمانی در تلفن‌همراه حداکثر مبلغ 120هزار تومان و برای اتصال مشترک پیش‌پرداختی مبلغ 20 هزار تومان به بازار عرضه خواهد کرد.

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تعرفه‌های هر خدمت ارایه شده از سوی اپراتور سوم حداکثر می‌تواند 20 درصد بیشتر از تعرفه‌های پایه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات و تعرفه‌های پیش‌پرداخت تلفن‌همراه نیز می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر از تعرفه‌های متناظر با خدمات آبونمانی باشد. اپراتور سوم تلفن‌همراه کشور در انتهای سال نخست قرارداد خود باید 2/25 درصد از جمعیت کشور و در سال‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب 3/41، 5/52، 9/58 و 60 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش شبکه نسل سوم قرار دهد. تعهدات پوششی شهرها توسط این اپراتور نیز از این قرار است که در سال نخست هشت شهر پرجمعیت کشور، در سال دوم مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 250 هزار نفر، در سال چهارم شهرهای بالاتر از 30 هزار نفر و در سال پنجم شهرهای بالاتر از 25 هزار نفر باید تحت پوشش اپراتور سوم قرار بگیرند.

همچنین بايد تمامی آزادراه‌ها و بزرگراه‌های پرتردد معادل حداقل 421/1 کیلومتر را در انتهای سال اول قرارداد و 60درصد از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها معادل حداقل 264/4 کیلومتر را در انتهای سال دوم قراردادی تحت پوشش شبکه نسل دو یا سه تلفن‌همراه قرار دهد. این اپراتور در صورت عدم رعایت شرایط رقابت تا سقف 30 میلیارد ریال، قصور در پوشش شهرها تا 10 میلیارد ریال به ازای هر شهر نسبت به عدم پوشش و قصور در پوشش جمعیتی به ازای هر درصد کمتر از میزان مقرر نیز برای سه ماه اول 2/1 میلیارد ریال، برای سه ماه دوم 5/1 میلیارد ریال و برای ماه‌های بعد 4/2 میلیارد ریال جریمه خواهد شد.

همچنین قصور در تعهدات ناشی از پوشش جاده‌ای پنج میلیارد ریال به ازای هر 10 کیلومتر و عدم رعایت سایر تعهدات مندرج در پروانه تا سقف 30 میلیارد ریال برای اپراتور انحصاری 3G کشور جریمه در پی خواهد داشت.

این اپراتور قرار است با برخورداری از مجوز نسل سوم تلفن‌همراه، خدمات بانکی، مکانی، تلویزیونی و ویديویی، اینترنت پهن باند بی‌سیم و دیگر سرویس‌های محتوایی تلفن‌همراه را در اختیار مشترکان خود قرار دهد.
 
فناوری 3G به کوه اورست رسید!

اپراتور نپالی Ncell و اپراتور سوئدی TeliaSonera اولین شبکه بی سیم 3G را در کوه اورست راه اندازی کردند تا سرویس های 3G از این پس در بلندترین کوه جهان و منطقه اطراف آن نیز در دسترس افراد قرار گیرد.

به گزارش گروه ترجمه آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) این شبکه که در ارتفاع 5200 متری بالاتر از سطح زمین نصب شده است تمام منطقه اورست و بلندترین قله جهان را تحت پوشش شبکه 3G درخواهد آورد و براساس اعلام Ncell این شبکه تا 3.6 مگابایت در ثانیه سرعت خواهد داشت و این سرعت تا 7.2 مگابایت درثانیه قابل افزایش خواهد بود.
پیش از این افرادی که به کوه اورست سفر می کردند تنها می توانستند علاوه بر تلفن های همراه ماهواره ای که اغلب غیرقابل اطمینان، کند و بسیار پرهزینه هستند از طریق شبکه چایناموبایل تماس صوتی برقرار کنند.
شبکه نصب شده توسط Ncell شامل 8 ایستگاه در منطقه اورست می شود که باندپهن پرسرعت 3G را در کوه اورست و منطقه پیرامون آن گسترش خواهد داد.


TeliaSonera و شرکت نپالی تابعه آن Ncell در نظر دارند 90 درصد از نپال را تا پایان سال 2011 تحت پوشش شبکه بی سیم قرار دهند.
 
اطلاع رسانی روابط عمومی شرکت مخابرات در خصوص اپراتور سوم تلفن همراه کشور!



اپراتور سوم با نسل جديد تلفن همراه از دهه فجر آغاز به كار خواهد كرد.

داوود زارعيان مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران در گفت‌و‌گو با شبكه ايران گفت: اپراتور سوم با سرمايه‌گذاري سازمان تأمين اجتماعي در ايام دهه مبارك فجر به بهره‌برداري خواهد رسيد.

زارعيان در‌خصوص امكانات نسل سوم تلفن همراه گفت: قابليت مكالمات تصويري و اينترنت پرسرعت از جمله ويژگي‌هاي نسل جديد تلفن‌هاي همراه خواهد بود.

گفتني است، نسل سوم تلفن همراه علاوه بر مكالمه، ارسال و دريافت پيامك، مي‌تواند اينترنت را در هر شرايطي براي كاربر مهيا كند و انتقال داده‌ها را با سرعتي بالا ممكن سازد.
به اين ترتيب سرويس‌هاي چندرسانه‌اي مانند صدا، ديتا و تصوير با استفاده از تلفن همراه با سرعتي مناسب در اختيار مشتركان قرار مي‌گيرد.
 
و صد البته با تعرفه های نجومی... نه که همین اینترنت زغالی gprs رو با قیمت منصفانه عرضه می کنن.... تازه کلی هم منت و تبلیغ که طرح فلان و طرح بهمان.. سه تا بیت 100 تومن....
 
کد و قیمت سیمکارت نسل سوم

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه اندازی آزمایشی شبکه اپراتور سوم تلفن همراه کشور در بهمن ماه خبر داد و گفت: اپراتور سوم در تلاش است حداکثر تا یک ماه آینده پایلوت سیمکارتهای نسل سوم را در یکی از شهرهای کشور راه اندازی کند.

به گزارش مهر، هیئت دولت در سوم بهمن سال 86 طی مصوبه ای چارچوب پروژه اپراتور سوم تلفن همراه را مشخص کرد که براساس آن استفاده از فناوری نسل سوم GSM یا همان 3G ، استفاده از سرمایه گذاری خارجی و امکان اپراتوری منطقه ای از آن جمله بود که البته با تغییراتی که در اعطای این پروانه به اپراتور کاملا داخلی "تامین تله کام" پیش آمد بند استفاده 49 درصدی از سرمایه گذار خارجی از این پروژه حذف شد.

عملیاتی شدن پروژه اپراتور سوم با هدف افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه، ارائه خدمات جدید، افزایش رقابت و استفاده از توان داخلی در کشور شکل گرفت و مقررشد این اپراتور از فناوریهای HSDPA و EDGE - نسل 75/2 - در باندهای فرکانسی 900 ، 1800 و 2100 مگاهرتز استفاده کند.

بر این اساس در اردیبهشت ماه امسال شرکت تامین تله کام - یکی از زیرمجموعه های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) - با ترک تشریفات موفق به اخذ مجوز اجرای پروژه اپراتور سوم موبایل در کشور شد و از همان ابتدا وعده داد که تا پایان امسال سیمکارتهایی را در اختیار مردم قرار دهد که علاوه بر مکالمه، ارسال و دریافت پیامک، امکان استفاده از اینترنت را در هر شرایطی برای کاربر مهیا کند و انتقال داده ها را با سرعتی بالا ممکن سازد.

عرضه آزمایشی سیمکارتهای نسل سوم تا یک ماه آینده

محمد کرم پور - معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت پروژه اپراتور سوم موبایل کشور و زمان واگذاری سیمکارتهای آن اظهار داشت: الزام تامین تله کام برای واگذاری سیمکارت پایان اردیبهشت ماه است اما آنها تمامی تلاش خود را بکار گرفته اند که این پروژه هرچه سریعتر اجرایی شود.

وی با بیان اینکه به لحاظ قانونی اپراتور سوم تا پایان اردیبهشت ماه برای واگذاری سیمکارت زمان دارد و چنانچه تا آن زمان سیمکارتهای خود را واگذار نکند خلاف پروانه عمل نکرده است ادامه داد: این اپراتور تمامی سعی خود را خواهد کرد تا این سیمکارتها زودتر از موعد مقرر در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

کرم پور با بیان اینکه اپراتور سوم موبایل جلسات منظمی را با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارد و از راهنمایی سازمان برای اجرای این پروژه استفاده می کند تاکید کرد: رگولاتوری تمامی درخواستهای این اپراتور را مبنی بر فضای فرکانسی پاک در اختیارشان قرار داده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از نظر ما همه چیز آماده راه اندازی پروژه است و تمام تعهدات این پروژه انجام شده است گفت: تامین تله کام در حال آماده سازی تجهیزات و طراحی شبکه و امور اجرایی است تا در صورت تست های نهایی پایلوت پروژه اجرایی شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار امیدواری کرد که فاز پایلوت این پروژه حداکثر تا یک ماه آینده راه اندازی شود و گفت: پیش بینی می شود برای فاز آزمایشی سیمکارتهای اپراتور سوم در تهران و یا شهرهای نزدیک عرضه شود.

سیمکارتهای نسل سومی برای 17 میلیون مشترک

با استفاده از سیمکارتهای نسل سوم باید استفاده همزمان از سرویسهای چندرسانه ای مانند صدا، دیتا و تصویر با سرعتی مناسب ممکن شود. همچنین براساس اصول حاکم بر پروژه اپراتور سوم موبایل بر رعایت استاندارهای جهانی ITU و حتی 3GPP الزام شده و پروانه برای 15 سال و امکان تمدید برای دو دوره 5 ساله صادر شده است. دوره حفاظت دو ساله از دیگر موارد مندرج در این پروانه است تا دیگر اپراتورها اجازه ارائه نسل سوم را در این مدت نداشته باشند .

طبق پروانه اعطا شده به اپراتور سوم موبایل، پوشش تمامی شهرها تا چهار سال فعالیت، پوشش جمعیتی تا سال چهارم و پوشش جاده ای تا سال هشتم، تضمین حداقل کیفیت از سال اول تا چهارم از جمله تعهدات این اپراتور است. تعداد مشترکان اپراتورسوم موبایل نیز در شرایط عادی 17 میلیون نفر خواهد بود که این اپراتور می تواند به 6 میلیون مشترک خدمات پایه (صوت) و 11میلیون مشترک خدمات دیتا نسل سوم ارائه کند.

سیمکارتهای این اپراتور با کد 092 عرضه می شود و حداکثر قیمت درنظر گرفته شده برای فروش سیمکارت این اپراتور 120 هزار تومان است و تعرفه سرویس های ارائه شده از سوی آن نیز بعد از بررسی و تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات اعلام می شود.

همچنین حق السهم دولت از اپراتور سوم سالانه 6/23 درصد است که اگر این رقم محقق شود در طول 15 سال 16هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد خواهد داشت. پیش بینی می شود این اپراتور 67 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و کف تضمین درآمد آن 16 درصد از رقم طرح تجاری است و حق لایسنس آن 401 میلیارد تومان عنوان شده است.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or