View attachment 310506
Atelier Marie Remake
JRPG بازها سری Atelier رو باید بشناسن. یه سری بامزه است که هر نسخه اش با یه دخترک بخت برگشته ای میگردی و کلا کیمیاگری می کنی و کارت اینه که خرت و پرت از تو دیگ سیاه اتاقت دربیاری بیرون
And That's it
آه و البته این که یکی در میون طراحی این دخترها خیلی فرهنگی میشه، نمیدونم چرا. شاید یکی در میون یاد Gust (سازنده بازی) افتاده که باید دل پسر بچه های جوون رو بدست بیاره بعد نسخه بعدی بیخیال میشده.
خلاصه Atelier Marie Remake، بازسازی اولین نسخه بازیه که قرنی پیش برای پلی استیشن 1 عرضه شده و همون جور که از یه JRPG به شدت Niche اون دوره انتظار میره با چیز خیلی خفنی روبرو نیستیم ولی بازم بازی باحالیه که ایده های خاص خودشو داره. اساسا داستان اینه که دنیای افسانه ای بازی وسط هزار جور جنگ و دعواست و این وسط یه آکادمی جادوگری ای هم هست که همون جور که از اسمش معلومه، جادوگر تربیت می کنه شما هم این وسط خنگ ترین، احمق ترین، به درد نخور ترین و رفوزه ترین دانش آموز کل آکادمی اید (Welp... حداقل قیافه خوبی دارید
) اوضاع این قدر خرابه که استاد شما کلا تسلیم میشه و میگه "ببین ماری، خاااااااک تو سرت کنن. هر چی ما تو آکادمی میگیم تو کله تو فرو نمیره که نمیره. بیا این آتلیه کیمیاگری رو بگیر، تو 5 سال سعی کن خودت سردربیاری چه غلطی باید کنی، خداحافظ!"
و این جوری داستان بازی شروع میشه و شما باید تو یه تایم لیمیت پنج ساله، با کیمیاگری یه ساخته درجه یک بسازید. این وسط میتونید کوئست بگیرید، بگردید تو مپ بازی و... . جالبه که بازی به اون صورت Party Member نداره. شما باید دو تا جای خالی ای که برای پارتی ممبر هست رو با کرایه کردن شوالیه ها و جادوگرهایی که تو شهر ریختن پر کنید. به نوعی شما کنار کیمیاگری هنر خاصی هم در استخدام مزدور برای اذیت کردن هیولاهای بی گناه تو جنگل و بیشه دارید
استایل گرافیک ریمیک بازی در کل ساده ولی بامزه است. بازی یه سیستم محدودیت زمانی داره ولی مثل پرسونا نیست. بلکه یه چیز فرای احمقانه ایه. این سیستم میگه آقا شما هر آیتمی که تو گشت و گذار بردارید، هر نبردی که کنید و هر کیمیاگری ای که کنید و محلول جدید بسازید از زمان یه روز کامل حداقل می گذره بعد تو هر کاری می کنی عین برق و باد روزها میرن بعد کوئست ها محدودیت زمانی داره در نتیجه برخلاف ظاهر بازی، خود بازی اصلا بازی Chill و آرامش بخشی نیست. همش داری علیه زمان می جنگی (تو نسخه های بعدی atelier از شر این مکانیک خلاص میشن از بس رو مخ بوده)
اورآل کار بامزه و ساده ایه Atelier Marire ولی خب عمرشو کرده و دیگه خیلی ساده و قدیمی ـه از هسته اش. اما اگه با Atelier های جدید حال می کنید و دوست دارید ببینید سررشته سری کجا بوده. این ریمیک واقعا کار تر و تمیزیه که روحیه اثر اصلی شو خوب نگه داشته.
6.0/10
View attachment 310508
Fallout New Vegas
در حین این که شما در حال تمجید یا به فحش کشیدن Starfield هستید من یه نگاهی به بک لاگ ام انداختم، یه نگاه به لپ تاپ عزیزم، یه نگاه به سیستم مورد نیاز استارفیلد و یه نگاه دیگه به بک لاگ کلفتم و گفتم "Yep... It's Fallout Time"
Fallout New Vegas بازی جالبیه. علی رغم تمام خوبی هاش به شدت بازی Jank ـیه ولی قبل از رسیدن به اون تیکه اش اول از خوبی های بازی بگم
اول از همه اتمسفر این بازی یه چیز افسانه ای ایه. قشنگ حس می کنی اومدی تو یه دنیای مرده که تنها بخشی اش که رنگ و بوی زندگی میده سرتاسر پر از کثافت خالصه. نمیشه توصیف کرد چقدر این تصویر پردازی و اتمسفرسرایی این بازی خداوندگاریه. فالوت های دیگه هم تو این زمینه قهار و خفن اند ولی این بازی تو یه سطح دیگس
مورد بعدی بدون شک داستان های کوچیک و بزرگ بازیه. تک تک ساید کوئست ها، مین کوئست ها و موارد مختلف بازی این قدر ریز و بم داره داستان هاشون که شگفت انگیزه. فقط همون کووئست مربوط به اون هتل کت سفید ها و تاریخچه پشت شون و دو تیکه بودن خود گروهشون و کانیبالیسم بین شون و تلاش ما برای نجات یه آدم ربایی و این وسط رسوا کردن رهبرشون و اینا.... اصن خودش میشه یه فیلم در آورد ازش و این فقط یه کوئست شه (البته یه کوئست خیلی خوبشه. همه کوئست های بازی این قدره خوب نیستن ولی در این حد کوئست محشر بازی زیاد داره) داستان اصلی بازی هم به نظرم بازیکن رو خیلی خوب درگیر انتخاب های مختلف می کنه. البته اشکالی که به بازی وارده اینه که حداقل برای پلی تروی اول واقعا تنها انتخاب منطقی همکاری با Mr. House ـه چون در غیر این صورت واقعا خطر جرواجر شدن توسط بازی وجود داره برات
و خب یه بازیکن تک پلی تروئه قطعا دوست نداره جرواجر شه
فکر کن یخورده میای ادای مستقل بودن دربیاری بازی بهت خیلی خوشگل میگه دست از پا دراز کنی تک تک فکشن های بازی روت لشگر می کشن... خب منم این پیام رو ببینم میرم سراغ Mr.House و خودم بهش پیشنهاد میدم از پشت به همشون خنجر بزنیم
چه کاریه مستقیم با همه درگیر شم. و این که حاجی خارج از 4Chan بازهای حرفه ای من فکر نکنم کسی حاضر باشه با Legion هم دست شه تو این بازی. یعنی واقعا بازی بهت هیچ دلیل موجهی نمیده. NCR ها هم آشغالن ولی حداقل چند تا ادم درست درمون بین شون هست. حداقل اون Boone لعنتی کنارته باهاش همه رو اسنایپ می کنی. Legion به غیر از حس "آره ما آدم بدهاییم و بهش افتخار می کنیم" واقعا چیز دیگه ای نداره
آه راستی موسیقی بازی خداوندگاریه. این در مورد همه بازیای بتسدا صادقه البته. اینا خیلی خوب بلدن چجوری واسه یه بازی اوپن ورلد موسیقی بدن بیرون که تو ذهن ادم بمونه. سیستم های RPG بازی هم محشرن. بیلدها و Perk ها و Stat های مختلف واقعا تو بازی کلی تاثیر مختلف دارن. من در اقدامی عجیب تصمیم گرفتم با Chance Knife عین روانی ها Melee Build برم جلو و تقریبا غیر از هیولاهایی که سمی بودن بقیه جاها همیشه نتیجه میگرفتم که خیلی حرفه. به شدت سیستم Barter و Speech و چک هاشون تو این بازی هم دوست داشتنیه. تک تک چیزهایی که تو این بازی ارتقا می دید به طور واضحی تو بازی خودش رو نشون میده که زیباست!
خب از خوبی های بازی گفتیم. بریزیم سر مزخرفاتش
هولی شعط کامبت و گان پلی این بازی فاجعه است. گفتم من Melee Build بستم... آقا من از سر ناچاری Melee Build بستم. دوستان گفتند Mod ببندم بازی درست شه. ولی من کلا و اساسا آدم خیلی وانیلا پسندیم و این بازی ها رو هم همیشه از مبنای وانیلا و خشک و صاف و ساده و بی اضافات بودن شون می سنجیم. Jank این بازی بیش از حد بالاست. خارج از VATS اصن نمیشه به کسی تیر زد. اسلحه های بازی یکی از یکی داغون تر اند. AI دشمن ها و یارهای شما جوری نوشته شدن که همه تک تیرانداز غرب اند غیر از شمای بدبخت که باید دست و پا شکسته با VATS به زور 5 تا تیر بزنید به هیکل سرتاپا زره پوشیده این نگهبانا. یه ماموریت هست (واسه اون اسلحه فروشیه که دختره رو میبری پیش شون میخوان بکشنش میتونی مخالفت کنی و درگیر شی) بعد درگیری از هشت طرف بهت همه با دقت 100 تیر میزنن. با هیچ بیلدی نمیشه زدشون و من این ایده احمقانه به سرم زد که جای جنگیدن تو خود اسلحه خونه بزنم از در بیرون. و وقتی اینا هم از در اومدن بیرون با چرخش چاقوی خودم همشون رو تو یه ضربه دمیج بارون کنم (به نوعی تو نقطه اسپاون شون با رنج Melee Attack ام AOE شون کنم نمیدونم خوب توضیح دادم یا نه
) این بالاخره جواب داد و این فقط به لف Jank فراوان بازیای بتسدا هم مشکل اش پیش اومد و هم راه حل اش
سیستم Repair و جون اسلحه ها تو این بازی احمقانه اند. یعنی من تقریبا همه پول ام خرج این تعمیر اسلحه و زره ام می شد. فقط یه زره و یه اسلحه! بقیه رو اصن نمیتونستم بهشون فکر کنم. سیستم Crafting بازی هم زباله است. نمیشه فهمید کدوم ساخته کدوم ماده رو میخواد و اصن یه همچین چیز به خصوصی رو از کدوم گوری باید پیدا کرد. چرا این قدر سیستم تجزیه کردن گنگه و چرا گلوله کرفت کردن این قدر منابع میخواد. کلا تو این زمینه ها بازی خیلی بد عمر کرده. گرافیک بازی هم در کل عمرشو کرده ولی خب اتمسفرش از این لحاظ نگهش میداره.
آه و باگ. خیییلی باگ. باگ های اعصاب خورد کن ها. مثلا گلیچ میزد یه کوئست دیگه دیالوگ ها جلو نمی رفت. مجبور شدم دو سه بار با کنسول کامند کوئست ها رو از اول راه بندازم. باگ که وقتی با Repair Box میزدم چیزی Repair نمیشد از این مدل باگ ها.
اورآل. بازی به نظرم کار کلاسیکیه ولی کم هم مشکل نداره. مشکلات اش هم اذیت کننده اند. ولی شاید سال ها بعد دوباره بهش سر زدم و این بار با کمک ترینر و اینا سراغ بقیه مسیرهای بازی رفتیم
8.0/10
View attachment 310509
Fallout 4
منم اگه عاشق سینه چاک نیو وگاس بودم و بعد 5 سال بهم فالوت 4 رو تحویل می دادن زمین و زمان رو به هم می ریختم
خوشبختانه من عاشق سینه چاک نیو وگاس نیستم و سر همین فالوت 4 اتفاقا تجربه باحال و دوست داشتنی ایه... با چند تا "اما" و "اگر" کلفت
قبل از هر چیز اتمسفر و موسیقی این جا محشره طبق معمول. اتمسفر به نیووگاس نمیرسه ولی تو موسیقی قطعا این کار بهتریه.
آه و نمیدونم این زمان خوبیه که بگم یا نه ولی من DLC هیچ کدوم از بازی ها رو نرفتم. بیشتر بحث زمان مطرح بود و من ترجیح دادم تمرکزم رو بذارم رو همون موارد اصلی هر بازی. نیووگاس 30 ساعت تموم کردنش برام طول کشید و فالوت 4 هم 40 ساعت.
فالوت 4 واقعا بازی RPG نیست به اون سبک قدیم. عناصر RPG به وضوح تو بازی هستن و من معتقدم این بازی به وضوح بازی Role Playing تریه تا ویچر 3 که همون سال اومد و من رسما اکشن ادونچر حسابش میارم
ولی تو مقایسه با فالوت های قبلی خیلی ساده تره. اکثر کوئست ها معمولا فقط یه راه حل دارن. Speech Check ها خیلی ساده تر شده. Barter Check اصن نداریم. فکشن ها و شهرها دیگه اون دایکاتومی و ارتباط دو طرفه با شما رو ندارن. سیستم کارما رسما وجود نداره. بیلدها محدودتر اند و امثالهم. ولی اینا همه قیاسی اند. بازی بازم بازی RPG ـه. بازم یه سری کوئست ها بسته به انتخاب شما نتایج ش متفاوته. بازم بیلدهای مختلف داریم برای کاراکتر مخصوصا من خودم خیلی رو بیلد Luck کار کردم که Perk های باحال خودش رو داشت مثل اون پرک "احمق خوش شانس" که هر چی Intelligence ات پایین تر باشه شانس این که xp ای که به دست میاری دو سه برابر شه بیشتر میشه. (یا اون Stranger تو VATS و امثالهم) که کلا کمک می کنه حس کنی کاراکتر خودت رو داری تو بازی
هوش مصنوعی دشمنا به وضوح بهتر شده. ولی به نظرم هوش مصنوعی همراه ها یه عقبگرد داشته. طبیعی تر اند ولی اون کارکرد نیووگاس رو ندارن. تو نیووگاس وقتی با Boone می رفتی هر گورستونی Boone پشت و پناهت بود. تو فالوت 4 من باید کله ما بزنم به دیوار که چرا Strong به جای فاکینگ ماشین گان اش هی با لوله بخاری به دشمن ها حمله می کنه
فالوت 4 به شدت بازی خفنی تو زمینه Crafting ـه. این بخش بازی. بخش ارتقاء اسلحه و کلا بخش Settlement بازی فوق العاده اند (و تازه گویا تو DLC بهتر هم شده این بخش) دیگه خبری از Repair و این کوفت و زهرمارها نیست. تقریبا هر آیتمی که از Commonwealth جمع می کنید به یه دردی میخوره این جا. تاجرها خیلی پراکنده تر اند و آیتم های مفیدتری دارند. و تنوع اسلحه ها هم واقعا عالیه. گرافیک بازی با این که یخورده قدیمی شده ولی به نظرم خودشو خیلی خوب نگه میداره و بهتر از همه گان پلی بازیه که خیلی کامبت بازی رو بهتر از بقیه بازی های بتسدا کرده. در ضمن سیستم Companion های خیلی عمق بهتری دارن این نسخه. هر کدوم بهت احساس متفاوتی دارن و ری اکشن های مختلف نشون میدن تو کوئست های مختلف (هر چند یه سری شون معلوم تکراریه) همشون قابل رومنس اند و تنوع شون هم بالاست. من عاشق کارآگاه ولنتاین و تخصص اش تو هک ترمینال ها بودم و به نظرم بهترین بخش بازی وقتیه که روی این کاراکترها میذاری چون به نظرم عمیق ترین بخش بازی اند.
و بدبختی بازی هم همین جاست. خارج از بخش Companion ها Settlement سازی بقیه بخش های بازی خیلی کم عمقه. کوئست های کم عمق اند. داستان کم عمقه. کامبت کم عمقه. فکشن ها کم عمقن. همه چیز خیلی کژوال تر شده. اینا هیچ کدوم باعث نمیشه بازی، بازی بد و اذیت کننده ای باشه. بلکه برعکس خیلی کمک می کنه Marketable تر و پرفروش تر بشه (کما این که شد) ولی در عوض با این که من فالوت 4 رو همون قدر بازی خوبی میدونم که نیووگاس با احتساب تمام مشکلاتش بود، نمیتونم به فالوت 4 یه بازی کلاسیک بگم. خیلی فراموش شدنی تره بازی. خیلی کژوال تره. فان اش بیشتره ها. ولی موندگاریش کمتر.
این جوری بگم که اگه بخوام فالوت نیووگاس رو دوباره برم که یه تجربه جدید ازش داشته باشم. فاوت 4 رو دوست دارم همون سیو اولم رو ادامه بدم و قویتر و خفن تر شم چون فایده بازی تو پلی تروهای مختلف خیلی زیاد نیست و با لول آپ کردن مداوم نهایت میتونی همه بیلدهای بازی رو به خودت ببندی و قطعا بیشتر حال کنی با بازی
8.0/10