خوب من طی این سه ماه 2 عنوان Ryse: Son of Rome و Watch_Dogs رو به صورت کامل بازی کردم روی وان که یادم رفت نقدش رو بزارم.البته بازی هایی مثل Max: Course of Brotherhood ، Forza Motorsport 5 ، Killer Instinct و Guacamelee! Super Turbo Championship Edition رو دارم ولی هنوز وقت نکردم کامل برم:d.دو بازی Halo: Spartan Assult (خدارو شکر رو Win 8.1 دارمش) و Trials Fusion هم خیلی خجسته از رو اکانتم حذف شده گوش ساپورتم بدهکار نیست که بازی ها رو برگردونه
.Titenfall هم که بحثش جداس و بدلیل مشکلات نِت اصلاً به سروری وصل نمیشد و فقط موفق شدم بتاش رو روی PC بازی کنم.گذشته از این قضایان میپردازیم به بررسی دو عنوان مذکور:d:
Ryse: Son of Rome | Action/Advanture - H&S
اولین عنوان Ryse هست که زیاد چنگی به دل نمیزد.شاید خیلیا بیان و بگن بازی فدای لانچ تایتل بودن شد و از این حرفا ولی دیگه همه میدونن بیس اصلی بازی نزدیک به 3 الی 4 سال قبل از عرضه ریخته شده بود و در حال ساخت بود و تغییرات ساختاری از روی 360 به وان هم فکر نمیکنم اونقدر زمان بر بوده باشه که سازنده ها ادعای ذیغ وقت بکنن.به نظرم سازنده ها به جای این که روی گیم پلی ، داستان و بخش های دیگه وقت بیشتری بزارن تمام توانشون رو روی خصیصه ی گرافیکی صرف کردن تا فقط بتونن به وسیله ی اون قدرت اولیه ی یه کنسول نسل هشتمی رو نشون بدن.یکی از نقاط قوت بازی همین گرافیکش هست تک تک صحنه ها با جزیات کار شده از طراحی شخصیت ها بگیرید تا مدل سازی و کیفیت بافت های محیط و آبجکت های موجود تو هر لوکیشن.انیمیشن های صورت تو کاتسینا و به خصوص انیمیشن های مبارزات استادانه کار شده و ایرادی نمیشه بهش گرفت.Draw Distance موجود کم نظیره و نورپردازی بازی به قدری خوب هست که نشه ایرادی بهش گرفت.در مورد رزولوشن نظر خاصی نیست چون انقدر کیفیت گرافیکی خوب بوده که این خصیصه به صورت طبیعی از بین بره اما در مورد فریم ریت نظرم مثبته اونقدر افت فریم شدید تو بازی حس نمیشد مگر تو مبارزات شلوغ که این مورد به علاوه یکی دو باگ کوچیک از مواردی بودن که میشد ازشون چشم پوشی کرد.یقیناً تا به این جای کار در کنار Infamous Secend Son (حتی یه لول از اون بالاتر) بهترین گرافیک نسل هشتی رو ارائه داده.
اما از اونور گیم پلی بازی رسماً هیچی برای گفتن نداره تا به جایی که از یه اکشن ادونچر تبدیل میشه به یه شوتر شمشیر زنی و بکش برو جلو بدون هیچ گونه هدف خاصی.یعنی هیچ چیز درگیر کننده ای تو گیم پلی طراحی نشده که بشه باهاش لذت برد.خیلیا از بابت QTEـها نگران بودن ولی مشکل اصلی QTE نیست چرا؟چون که المان اجباری نیست و به صورت دلخواه (به جز دو صحنه) تو بازی نهادینه شده و صرفاً برای ساده کردن بعضی مبارزات کارایی داره!.اتفاقاً همین QTEـها به نظرم باعث میشد بازی یکم از یکنواختی در بیاد و لذت ببریم.Skils Tree هم خیلی ابتدایی و ساده بود ، میشد با ایجاد معماهای خاص ، چالش های بیشتر ، قابلیت کرفتینگ ، خرید و فروش آرمور و طراحی سلاح ها ، باس ها و دشمنان متنوع تر یه سر و سامون حسابی به این بخش داد که متاسفانه شاهدش نبودیم.
از نظر داستان هنوزم معتقدم بیس اصلی داستان خوب بود ولی به دلیل روایت نادرست و پرش های ناگهانی این بخش بعد از گیم پلی ضعیف ترین بخش بود میشد با شاخ و برگ دادن بهش و ایجاد پیچ و تاب تو ساختار اصلی یه چیز حماسی و قشنگ از توش در آورد.موسیقی بازی هم یکی دیگه از نقاط قوت بود حماسی و قشنگ کار شده بود و در کل راضی کننده بود به نظرم.این سبک بازی طرفدارای خاص خودش رو داره و مدتهاس یه بازی درست و حسابی تو این ژانر ارائه نشده به شخصه دوست داشتم IP رو مایکروسافت بخره و بده یه استودیوی کارکشته تا بازی رو سر و سامون بدن ولی خوب مثل این که کرایتک فعلاً نمیخواد ازش دل بکنه!.در مورد بخش مولتی هم نظر خاصی ندارم چون به دلیل آپدیتای سنگین نتونستم این بخش رو برم ولی با توجه به ویدئوهایی که تو یوتوب دیدم چیز مالی نبود و نهایت 2-3 روز آدم رو سرگرم میکردن (بلکم کمتر!).
امتیاز کلی: 5.5
Watch_Dogs | Action\Advanture - Open World
بازی بعد Watch Dogs هست که به نظرم اصلاً در حد اون حجم تبلیغاتی که براش شده بود نبود به طور کل فکر میکنم در حد یه بازی کراس جن خوب بود و نمیشد بهش لقب یه عنوان نسل بعدی رو داد چون چیزی عجیبی توی طراحی هاش نبود که نشه رو نسل قبل پیادش کرد.طراحی کلی شیکاگو الحق و والانصاف خوب بود.از نظر گرافیکی که 180 درجه با Build ابتداییش تو E3 فرق داشت و چیز آنچنانی نداشت که بگم Wow چقدر خوبه.نمیگم گرافیک بده خوبه ولی در حد اون چیز رویایی که تو E3 دیدیم نبود.طراحی شیکاگو ، آبجکتاش و بافت ها خوب بود یکی از بهترین مواردش بارونش و نحوه ی برخوردش به سطح بود که علاوه بر این که گرافیک تو شب به طرز عجیبی بهتر میشد این جلوه هم خودش رو بهتر نشون میداد که گاهی چند ثانیه صبر میکردم و فقط بارون رو نگاه میکردم AA بازی نسبتاً ضعیف بود ولی در کل به عنوان یه کراس جن یکی از بهترین گرافیک های عناوین OW رو داره.
از نظر فریم مشکل خاصی نبود فقط بعضی جاها و وقتی آنلاین بودم یه تیکه خفیف بازی میخورد و بعدش درست میشد که میشه ازش چشم پوشی کرد و در کنار اون باگ هایی ریز و درشت بود که بعضی جاها واقعاً اذیت میکرد.گیم پلی بازی تا 60-70 درصد ابتدایی خوب بود و در حد یه اکشن ادونچر خوب و سرگرم کنند ظاهر شد مینی گیم های مختلف تو بازی بود که سرگرم میکرد آدمو و در کنار اون Missionـهای خط اصلی باعث میشد واقعاً از بازی لذت ببرم اما اواخر بازی دیگه بعضی مراحل فقط تعقیب و گریز شده بود (جدای از هیجانی بودنش) و حوصله سر بر.خوبیش این بود که بعد از تموم کردن خط داستانی ساید میشن ها و مینی گیم های مختلف بود که حداقال تا چندروزی آدم رو سرگرم کنه ولی حقیقتاً صد در صد کرد بازی و گرفتن اچیومنتهاش یکی از عذاب آورترین بازی های چند سال اخیر بود برام واقعاً دیگه از یه حدی که گذشت از همون ساید میشن ها و مینی گیم های سرگرم کننده ی قبل هم لذت نمیبردم و فقط میخواستم یه جوری اچیومنتای آقلاین و بگیرم و خلاص شم در واقع یه تعادلی تو بازی نبود میشه گفت 70 درصد ابتدایی + نیمی از ساید میشن ها و مینی گیم ها واقعاً آدم رو سرگرم میکرد ولی در مقابل 30 درصد انتهایی و نصفه دیگه ی مینی گیم ها و ساید میشن ها فقط آدم رو عذاب میداد.
اما از اون گذشته یکی از موارد اصلی گیم پلی هک کردن هست که خوب یه ایده ی جذاب و جدید هست و در عین حال بعد از مدتی تکراری میشه اوایلش واقعاً جذاب بود این قابلیت بعضی اوقات فقط یکاری میکردم پلیسا بیفتن دنبالم و بعدش شروع میکردم به کرم ریختن (:ی) میشه چراغای راهنمایی پل ها و چیزهایی دیگه رو هک کرد که میتونید ازش برای پیشبرد اهدافتون تو مراحل مختلف استفاده کنید و لذت ببریدکه خیلی حال میداد ولی بعد از یه مدتی از حدش میگذشت و یه قابلیت ساده و تکراری میشد.در مورد وسایل نقلیه تنوع بد نبود خوب بود با هندلینگش مشکل نداشتم و بعد از یه مدت واقعاً خیلی لذت بخش میشد ولی میشد روی طراحی کاکپیت و طراحی خود ماشینا بیشتر کارکرد تا یه چیز کم نقص ازش در آورد نکته منفی این بود که نمیشد از تو ماشین شلیک کرد و چند مورد دیگه که به نظرم نمیشه ازش گذشت چون تو بازی های این سبکی به یه استاندارد تبدیل شده.
تنوع لباسا خیلی کم و بیخود بود اصلاً بخشی نبود که تو بازی حس شه و در مقابلش تنوع سلاح ها و طراحی کلیشون خیلی خوب بود.داستان بازی در حالت کلی خوب بود ولی یه چیز قابل حدس و کلیشه ای (کلیشه همه جا بد نیست لزوماً) مورد خوبش این بود که شخصیت های مختلف رو وارد داستان کرد و جدای از نداشتن پیچش خاص جذاب بود و مثل یه فیلم سینمایی مخاطب رو با خودش نگه میداشت.ار نظر موسیقی هم آهنگای انتخاب شده خوب بود و راضی بودم.یکی از مشکلات اصلی بازی مرده بودن شیکاگو بود واقعاً تعداد هوش مصنوعی تو محیط به حدی کم بود که بعضی جاها اصلاً موجود زنده ای دیده نمیشد.خیلی ها بازی رو با GTA V مقایسه میکنن ولی به نظرم در حالت کلی این مقایسه اشتباهه WD به خودی خود خوب هست که ارزش خرید داشته باشه ولی از اونور اگر بخواد با GTA V مقایسه بشه به نظرم تو هیچ زمینه ای در مقابل GTA V حرفی برای گفتن نداره (:ی)!.بخش آنلاینم مشکلات فراوونی داشت به حدی که 30 دقیقه بیشتر موفق به بازی نشدم (شاید برای من اینطرو بود ولی در حالت کلی فکر کنم مشکل داشت و جذاب نبود) و تو همین نیم ساعت هم هیچی از این بخش نفهمیدم و حتی نشد اچیومنتاش رو بگیرم.در آخر به نظر ارزش خرید رو داره و میتونه 10 الی 20 روز به راحتی سرگرمتون کنه بلکم بیشتر.
امتیاز کلی: 8