VALIANT HEARTS : THE GREAT WAR
متن زير حاوي اسپويل داستاني است
توي اين چند وقته دوتا بازي انجام دادم كه با UBIART موتور گرافيكي هنري يوبي سافت ساخته شده بود و هر دو بازي هاي خوبي بودن يكي همين عنوان و ديگري CHILD OF LIGHT بود ! اون لذتي كه از گرافيك هنري عنوان VH بردم واقعا" بيشتر از CoL بود با اين كه C عنواني فانتري تر و تخيلي تر بود اما كاري كه روي VH شده بود بهتر و سنگين تر و شكيل تر بود
و اما VH:TGW
به شخصه براي عناوين كمي احترام خاصي قائلم اون هم به خاطر ساخت خوب بازيشون يا داستاني كه دارن و VH با اين كه ميدونستم بازي خوبي بود اما فكر نمي كردم از جمله بازي هايي بشه كه براش احترام قائل بشم
تا به امروز شايد عناوين ضد جنگي ( كم و بيش و جسته و گريخته ) داشتيم كه در پس زمينه به مضامين ضد جنگي مي پرداختن اما VH با سبك روايتي ايش و شخصيت اميل رسما" بهترين عنوان ضد جنگ تا به امروز براي من بوده ، عنواني كه خيلي ساده و حتي مهربانانه و نه با مشتي در صورت شما ( مثل فيلم WARLORD با بازي نيكلاس كيج بود ) به روايتي عليه جنگ هاي قدرت طلبانه مي پردازه
من خودم دوست داشتم اين بازي رو تهيه كنم ولي خوب خرج روزگار و اين محافظه كاري هاي خريد اين اجازه رو نداد ولي با اومدنش براي پلاس فهميدم كه شانس بزرگي نصيبم شده
از لحاظ گرافيكي خوب بازي كاملا" مشخصه كه چيه ! طراحي هاي هنري دستي يك سري هنرمند و بازيساز خوش ذوق و نقاشي هاي بسيار زيبا كه در تمامي عناصر و كشيده هاشون اهداف بازي رو به خوبي نمايان كردن
صداگذاري و موسيقي بازي هم خيلي خوبه با اين كه كاراكتر ها حرف زيادي نمي زنن ( درواقع حرف نميزنن و يك راوي در بازي داستان رو مي گه ) اما در نهايت همون ديالوگ اميل فوق العاده عالي كار شده ! صحبت هاي يك پدر در اون شرايط اخر بازي خيلي خوب از اب در اومده و حس مهرباني و دلسوزي و ناراحتي رو ابراز ميكنه
همين الان هم كه دارم بهش فكر مي كنم مي بينم كه نامه ايي بود عاشقانه و دلسوزانه و بسيار زيبا
گيم پلي هم خوب ساده است يعني يك سري پازل و پلتفرم هايي كه بايد اكثرا" با يه سري ايتم به دست اوردن ازشون رد شد و خوب زياد در اين زمينه شاهكار نيست ، چون يه جورايي حد سادگي شون ادم رو به اين فكر نمي اندازه كه : (( به به چه سازنده هايي چقدر فكر كردن تا همچين معمايي در بيارن . )) بلكه يه جورايي ام حس مي كنه انگار ميخواستن فقط يه تاخير و معماي ساده ايي بذارن تو كار تا بازي فرم بازي به خودش بگيره ولي در كل خوب بود و جالب اما چالش برانگيز و خفن نه
مثلا" جايي هست كه بايد با كمك يه سري قطعه خام ، قطعه هاي پيچيده تري براي تانك ساخت ، اما دريغ از مقداري پيچيدگي چون اين مدل معماها رو توي بازي هاي ديگه ديده بودم و اعصاب ادم رو خورد مي كردن
اما اصل كاري VH كه اون رو از نظر من يه عنوان سطح بالا و خيلي خوب كرده بود
داستان !
مشخصا" درباره داستان بازي كار شده ، فكر شده ، صحبت شده و تحقيقاتي به عمل اومده تا اونچه ما در VH مي بينيم به رشته تحرير دربياد
من خودم در مورد جنگ جهاني دومي تا حدودي اطلاعات خوبي دارم و توي مباحث دست كم بُر نميخورم و بي حرف نمي مونم اما در مورد جنگ جهاني اول فقط اطلاعات پايه ايي و ساده ايي داشتم اما نه بيشتر ولي اين جا توي بازي اطلاعات بسيار جالب تر و خوبي به دست اوردم
اما بعد نگاه بازي به جنگ خيلي خيلي بهتر بود
به اين توجه كنيم كه هيچ كسي براي قدرت و قدرت طلبي به جنگ نميره و فقط كاراكتر امريكايي بازي براي انتقام ميره كه اون هم در اخر از انتقام و انتقام گرفتن پشيمون ميشه اما جالب اينه كه همه به دنبال عزيزان شون ميرن ! و فقط يكي به دنبال انتقام عزيز اش ميره و اين همون پايان جنگه
در جنگ انسان ها مي مونند و عزيزاني كه رفتند
اين عنوان شايد خيلي هاردكور نباشد شايد از لحاظ گيم پلي چيزي به جز پيدا كردن ايتم و گذاشتنش يه جا و بيل زدن نباشه اما معاني عميقي داره و دست مريزاد به دوستان سازنده
نكته ديگه ايي هم كه بايد بگم معصوميت كاراكترهاست
دقت كنيد هيچ كدوم از كاراكتر ها در طول بازي هيچ كسي رو نمي كشن ! هيچ كسي
اما در نهايت اميل يك نفرو مي كشه و كه حتي خق اش هم بود چون ميخواست از عمليات از دست رفته پيروزي به دست بياره و بقيه رو به كشتن بده اما اميل ديگه تاب نياورد و اون رو كشت و در اخر هم اون پايان براي درست ترين كار در طول بازي رقم خورد
و نكته ديگه هم اين بود كه آيا دقت كرديد در طول كل بازي چشمان هيچ كاراكتري معلوم نيست به جز در پايان بازي و چشمان پسر كارل و دختر اميل ؟! اين چيزيه كه در موردش حدس هايي ميزنم اما نمي خوام سريع در موردش تفكرات ام رو واقعيت ببينم
شايد منظور اينه كه همه اون كاراكتر ها چيزهايي رو ديدند كه نبايد مي ديدند و از ديدن اونها قلب هاشون ازرده است و اون فقط پسربچه است كه چشماني رو داره براي ديدن اينده ! راي ددن اينده ايي بهتر بدون جنگ و زشتي هاي گذشته كه ديگران ديدن !
به هر حال كسي شايد دقيق ندونه
واقعا" عنواني بود ساده با معاني عميق
چيزي كه من خيلي دوست دارم ، هميشه نبايد يه عنوان ساخت كه 4985982 لايه نهان و اشكار داشته باشه و مخ بازيباز رو تيليت كنه و نياز به 2838 تا منتقد و ريز بين داشته باشه تا در نهايت به هسته بازي پي برد بلكه ادمي كه ساده تر و بهتر حرف بزنه بهتر از هر كسي ديگه اي ميتونه مقصودش رو برسونه
از لحاظ سادگي و مفاهيم عميق اين بازي رو در حد سادگي و عميق بودن TLoU براي من ارزشمند مي كنه
TLoU عنواني بود كه شايد عده كمي توجه كرده باشن كه ساده بود اما عميق و كاملا" هم اين مورد قابل اثباته
در كل امتياز بازي از نظر من
9.5/10
اون نيم نمره هم به خاطر جاي كار داشتن معماهاست و گرنه از لحاظ ارزشي بازي ارزش 10/10 رو داره