در زمينه بازي هاي INDIE بازي هاي مستقل يا بازي هاي كوچك با سرمايه گذاري هاي كم ، كمتر بازي هاي هستن كه بتونن از حد خوب و خيلي خوب بالاتر برن . نه اين كه بازي هاي INDIE بد باشن نه ، بلكه تعداد بازي هاي ساخته شده توي اين شاخه خيلي زياده و هر كسي امكان داره كه از اون ها خوشش نياد
به عنوان مثال اصلا" از MERCENARY KING خوشم نيومد با اين حالا خيلي ها ازش تعريف و تمجيد كردن اما عنوان فوق از همون روز معرفي ايش به خاطر سبكي كه داشت و حال و هواي بازي اي كاملا" نظر منو به خودش جلب كرد.
موقعي كه منتشر شد خواستم اقدام به خريدش بكنم اما حس كردم اين بازي براي پلاس مياد و از همون موقع قصد كردم كه اگر براي پلاس اومد دوباره پلاس بخرم كه بعد از انتشار خبر اومدن براي پلاس بسيار خوشحال شدم و بعد از ديدن اين كه بازي براي ژاپن نمياد سريع اقدام به خريد پلاس كردم و فكر كنم از تنها دفعاتي بوده كه به صورت 100% از خريدم راضي بودم و واقعا" پولي حروم نشد
داستان بازي درمورد RED دختر خواننده اييه كه در شهر خودش داره به شهرت ميرسه تا اين كه گروهي كه قصد تسخير شهر رو دارن به اون حمله مي كنن تا اون رو بكشن اما در اين بين عاشق RED خودش رو فدا مي كنه و شمشيري كه اسمش TRANSISTOR هست به قلب اون ميخوره و همينجاست كه اين دو نفر به مكاني در حاشيه CLOUDCANK ( شهر مذكور ) ترنسپورت ميشن و عاشق RED ميميره و صداي RED هم ازش گرفته ميشه ولي ضمير خوداگاه عاشق RED به درون شمشير مذكور منتقل ميشه و ...
به نظر خودم كمي داستان بازي بد تعريف شد اما داستان بازي كاملا" با حال و هواي بازي هم خواني داره يك داستان فانتري در شهري فانتزي با شخصيت هايي فانتزي
داستان در كل خوبه و من خودم از داستان رضايت دارم اما همونطور كه گفتم حس مي كنم داستان بد تعريف شد يا اين كه من كامل متوجه اش نشدم
فرضا" با اين كه حتي يك بار هم چهره عاشق RED نشون داده نميشه اما به خاظر ترانزيستور و سبك روايتش ادم ميتونه باهاش ارتباط برقرار بكنه و جالب اينه كه حتي بدون حرف زدن RED شما همه چيز رو درك مي كنيد و حتي سكانس پاياني ( كه واقعا" سكانس قشنگي بود ) با همون يك كلمه RED و عاشق اش باشكوه هر چه تمامتر به پايان ميرسه
صداگذاري بازي فوق العاده است . از صداي عاشق RED كه در حال حاضر همون شمشير ترانزيستور تا اهنگ هاي بازي و حتي چند دفعه ايي كه در فلش بك ها خود RED داره اواز مي خونه. صداي ترانزيستور فوق العاده است يعني صداگذار ترانزيستور فراي تصور كار كرده و واقعا بايد احمق هايي كه در بانجي كار مي كنن از يه چنين استوديويي درس بگيرن كه چگونه از يه صداگذار استفاده كردن تا همه چيز از فضاسازي دوبلور تا حتي انتقال احساس اش درست از اب دربياد . ( لازم به ذكر كه احمق هاي بانجي نتونستن صداي GHOST در DESTINY با اون همه سرمايه رو درست دربيارن و من همون موقع بتا هم همينو حس كردم و جالب اين بود كه اكثريت نقدهايي كه ديدم به اين نكته اشاره كردن كه معلوم نيست دينكليج يه روبات بي روحه يا يه شخصيت با احساس و شما انواع ديالوگهاي احساسي يا فرياد يا بي روح رو مي شنويد )
حتي ديالوگ هاي ترانزيستور هم فوق العاده است و كاملا" با فكر كار شده و از اون جالب تر استفاده از ترمينال هاي كامپيوتريه كه RED با نوشتن كامنت در اونها با ترانزيستور ارتباط برقرار مي كنه ( RED نمي تونه حرف بزنه )
صداش هم بي روحه هم كاملا" جوندار هم ميشه فهميد ميخواد حسي رو به شما بده هم ميخواد بي حس بمونه دقيقا" مثل صداي كامپيوتر معروف در اديسه فضايي 2001 در اومده كه شايد بشه خورده گرفت كه احتمال تقليد مي ره
اهنگ ها هم يكي از اون يكي بهتر اما واقعا" در اين آشوب زيبايي گرافيك هنري و گيم پلي و صداگذاري آدم نميدونه به كدوم يكي دقت بكنه
گرافيك رو كه نميشه واقعا" در موردش چيزي گفت جز يك شاهكار هنري كامل و اين كه جايزه گرافيك هنري از IGN رو هم برده ، ساخته دست افراد با ذوق و سليقه ايي بوده كه ساعت ها براي كشيدن مكان هاي بازي زمان گذاشتن و گيمر رو مات و مبهوت ميذارن
از حاشيه هاي شهر تا نقاطي كه حس كامپيوتري و مجازي شدن رو به خوبي به شما منتقل مي كنه و دشمناني كه به خوبي روي صفحه نقش بستن
و اما نكته اصلي تر يعني گيم پلي
هر چقدر بشه از بخش هاي قبلي صحبت كرد و همزمان بگيم كه نميشه در موردشون چيزي گفت ، در مورد گيم پلي ديگه حرفي براي گفتن باقي نمي مونه !
در مورد گيم پلي بايد گفت هوش و ذكاوت !!!
هوش و ذكاوت براي خلق كردن 16 قدرت و تعريف كردن هر كدوم در حالي كه قدرت هاشون كاملا" متفاوته و هر كدوم در صورت تركيب شدن با ديگري كار ديگه ايي رو انجام ميده يا حتي با گذاشتنون در اسلات هاي PASSIVE از قدرتهاي ديگه اون ها هم استفاده كرد
يك حساب ساده است 16 قدرت كه هر كدوم 3 توانايي دارند يعني 48 تعريف گوناگون
بحث وقتي بزرگتر ميشه كه بخواهيد تصميم بگيريد كه چه مدلي بازي كنيد ! آيا يك تانك ميخواهيد باشيد كه هر ضربه ايي رو قبول كنه ! آيا ميخواهيد حتي در دوره هاي غير از TURN() ( قابليت ايي كه با استفاده از اون صحنه آهسته ميشه و به سبك بازي هاي نوبتي ميتونيد به حريف حمله كنيد ) حمله كنيد ! شايد ميخواهيد خيلي سريع باشيد يا حتي ميخواهيد هوشمندانه عمل كنيد و دشمن رو به جون خودش بندازيد !
اينقدر اين سيستم عالي كار شده كه فقط بايد بازي كنيد تا متوجه حرف من بشيد
به عنوان مثال قدرتي در بازي هست به نام CULL ! يكي از سهمگين ترين و قدرتمندترين FUNCTION() هاي بازي ! مشكل اين قدرت اينه كه اگر به حريف بزنيد ، حريف رو به اسمون مي فرسته و ديگه نميتونيد ضربه بعد رو فقط در يك TURN() به دشمن بزنيد ! حالا چاره چيه !؟
خيلي ساده است از يك قدرت ديگه استفاده مي كنيم كه اگر به صورت جداگونه استفاده بشه حريف رو به سمت ما ميكشونه اما در تركيب باCULL() حريف رو سر جاي خودش نگه مي داره و شما ميتونيد باز هم با تركيب كردن قدرت هاي ديگه به جاي 2 ضربه CULL() ، سه ضربه به دشمن وارد كنيد!
سيستم بازي چهار اسلات در اختيار شما مي گذاره كه با LEVEL UP شدن توسط XP هايي كه از كشتن دشمنان مي گيريد قدرت هاي جديدتري رو به شما ميده و همه اين قدرت ها به نحوي با افرادي كه CAMERATA ( گروهي كه به RED حمله كرد) كُشته در ارتباطه و ضمير اون ها به شمشير انتقال پيدا مي كنه تا قدرتي جديدي به شما بده
دشمن ها با اين كه تنوع خيلي زيادي ندارن اما با پيشرفت در بازي قدرت ها متفاوتي پيدا مي كنن و از ضربات ساده به حركت هاي پيچيده تر يا سريع تر مي رسن
LIMITER ها هم جزء ديگه ايي هستن كه با LEVEL UP شدن بهتون داده ميشه تا با فعال كردنشون به ازاي درصد بيشتري XP گرفتن در هر مبارزه قدرتها و اوانتاژهاي بيشتري به دشمن بديد تا هم سريعتر پيشرفت كنيد هم بازي رو چالش بر انگيز تر كنيد
حرف آخر
چيز هاي زيادي در مورد TRANSISTOR ميشه گفت اما باز هم مي گم اين بازي ازعناوينيِ كه ميشه در موردشون كلي نوشت و صحبت كرد اما باز هم نوشته و زبان قاصر از بيان بازيه
اين عنوان يك AAA نيست اما به همون اندازه ولي كمي كمتر ( و نه هر AAA GAME ايي ) خوش ساخت و فوق العاده است
عنواني شيك و جذاب با ساختاري پيچيده و هوشمندانه كه ميشه از اون ساعت ها لذت برد و جزو خاطرات خوش دوران گيمري در گوشه ايي از ذهن مون نقش ببنده
امتياز
به دليل كمي ثقيل تعريف كردن داستان و يه مقدار هم چيت زدن دشمنان حين بازي از من نمي تونه نمره كامل رو بگيره ( با اين كه بازي سطح بالايي ايه اما نتونست و شايد هم نمي تونه )
نمره كامل از نظر من به بازي ايي مثل THE LAST OF US يا بازي ايي مثل JOURNEY ( كه مدت هاي بسيار طولاني ايه ميخوام در مورد يه مقاله مفصل بنويسم از تمامي زواياش صحبت كنم اما نميشه) داده ميشه ولي چيزي از ارزش هاي بالاي اين بازي كم نمي كنه
امتياز 9.5
پ.ن : خواستم نقد رو توي بخش نقد و بررسي اعضا بذارم اصلا" اسم بازي انگار توي ليست نبود
