پرسش و پاسخ اختصاصی من با مدیریت محترم اجرایی زیرساخت در حین برگزاری تلکام 2014 (بخش اول)
سوال: با سلام ، خسته نباشید، سوالات زیادی در این مدت آماده شده بود که گفتم اگر فرصت هست و به بهانه ی حضور شرکت زیرساخت در نمایشگاه تلکام 2014 از شما بپرسم و در اختیار مخاطبان قرار دهم.
پاسخ: سلام ، شما هم خسته نباشید ، اتفاقا من هم موردی برای اطلاع رسانی در نظر داشتم که به شما اعلام کنم، اما تا الان به خاطر درگیری با پروژه های جدید میسر نشده بود.
سوال: پس شما مورد را بفرمایید تا بعدا سوالات را شروع کنیم
پاسخ: بله، موردی که نیاز به تذکر داشت و اتفاقا برای مخاطبان گیمر شما هم حائز اهمیت هست این است که در چند ماه اخیر و پس از افزایش سقف سرعت سرویسهای ADSL تا 10 مگابیت، برخی از سرویس دهنده ها بدون اطلاع ما یکی از فاکتورهای ارائه ی سرویس به کاربرانشان رو تغییر دادند تا بتوانند سرعت سرویس خود را افزایش داده و پایداری آن را بهتر کنند.
در واقع این فاکتور یکی از مولفه ها و تنظیمات ADSL از سمت ISP هست که اصطلاحا مقادیر Interval تنظیم شده بر روی سرویس کاربر را مثلا از میزان 1 به 5 یا 6 افزایش می دهد تا پایداری سرویس- مخصوصا در مسافتهای دورتر از مرکز مخابراتی- در سرعتهای بالا افزایش پیدا کند. اما از پیامدهای جانبی این تغییر افزایش پینگ تایم کاربران می باشد که گاهی به 50 یا 60 میلی ثانیه بیشتر از پینگ تایم چند ماه پیش هم میرسد. اما از آنجایی که برای بیشتر کاربران سرعت دانلود معیار اصلیست بنابراین این تغییر در روند استفاده ی آنان مشهود نیست و اهمیتی ندارد.
لذا کاربران گیمر دو راه پیش رو دارند، یا با ISP خود تماس بگیرند و ضمن اعلام اولویت گیم برای سرویس خود، سرویس مخصوص گیمینگ را روی خط خود درخواست کنند تا در صورت وجود شرایط فنی و کیفیت مناسب، عدد Interval روی کمترین میزان تنظیم شود و پینگ تایم کاهش یابد. یا اینکه کلا درخواست سرویسی با سرعت بسیار کمتر که مناسب نیازهای گیم باشد را بدهند که مشکل پینگ تایم حل شود، شما طبق تجربه های خودتان می توانید به دوستانتان سرویسهای 512 کیلوبیتی یا مثلا یک مگابیتی رو توصیه کنید تا مشکلاتشان در این زمینه کمتر شود.
سوال: ممنون از توصیه ی شما ، جناب مدیر، در این اواخر دوستان زیادی در مورد مشکلاتی شبیه به مشکلات معروف اوایل سال در بحث پروتکل UDP شکایت داشته اند بطوری که حتی با وجود پینگ تایم مناسب و پایین بودن پکت لاس هم در برخی عناوین بازیها قطعی های مکرر ر گزارش کرده اند، آیا تغییراتی در این زمینه رخ داده که علت مشکلات باشد یا عملیات جدیدی در جریان است که روی این قضیه تاثیر گذاشته؟
پاسخ: ببینید، اتفاق جدیدی رخ نداده و اصولا پس از جلسه ی خرداد ماه و صحبتهایی که داشتیم همکاران ما رسیدگی به مشکلات UDP را برای اولین بار در لیست چک لیستهای خود لحاظ کردند تا کاربران گیمر ما هم مثل هموطنان دیگر با کمترین موانع در زمینه ی بازیهای آنلاین مواجه شوند و البته در این روند توسعه و گسترش شبکه نیازهایشان پاسخ داده شود.
البته طبیعیست که برخی تغییرات بزرگ و بنیادی در سطح شبکه در جریان است که ممکن است بصورت موقتی روی برخی سرویس ها تاثیر داشته باشد اما در کل و تا آنجا که من می دانم نباید مشکلی در بحث UDP در شبکه وجود داشته باشد و دوستان من از آن زمان تا الان مشکلات بازیهای آنلاین را رصد کرده اند.
سوال: البته در برخی بازیهای جدید مشکلات بیشتری گزارش شده که بازیهای اختصاصی کنسولها را هم شامل می شود، فکر می کنید این عناوین جدید باید بطور مستمر به شما اطلاع رسانی شود تا سرورهای مربوطه از بلک لیست سیستم دفاعی شبکه خارج شوند؟؟
پاسخ: خیر، همانطور که می دانید نحوه ی کار ما در سیستم هوشمند اینگونه نیست. اصولا بازیهای آنلاین یک الگو و Fragmentation خاص در تبادل اطلاعات بین سرور و کلاینت ها دارند که از دو یا سه حالت کلی خارج نیست. ما این الگوها را استخراج کرده و در سیستم هوشمند پیاده سازی و تبیین کرده ایم تا هیچ مانعی برای تبادل اطلاعات بازیها مخصوصا در پروتکل UDP ایجاد نشود. بنابراین اگر هم به احتمال خیلی کم مشکلی برای عناوینی خاص باشد ممکن است الگوی خاصی داشته باشد که جدید بوده و با الگوهای قبلی فرق کند که در اینصورت سیستم هوشمند ما باید برای آنها هم برنامه نویسی شده و داده ها وارد شود.
سوال: پس در سطح IP و پورتها محدودیت یا فی-لتری اعمال نشده؟
پاسخ: به هیچ وجه، سیستم هوشمند ما در لایه ی پایینتری کار می کند. با این حال امکان بررسی سرورهای گیمینگ خاص با داشتن IP مربوطه امکان پذیر است. اگر مشکلی در عناوینی که مدنظر دارید وجود دارد می توانید عناوین بازیها را به من اعلام کنید تا من آنها را به کارشناسان تیم هوش مصنوعی مان اعلام کنم تا آنها رو بررسی دوباره کنند و احیانا اگر مشکلی باشد آنها را برطرف کنند. ما تیم متخصص و زبده ای در این بخش داریم که هر چند بررسی گیمها جزو وظایف سازمانی آنها نیست اما می توانند براحتی مشکلات احتمالی شما و دوستانتان را برطرف کنند.
بخش دوم این مطلب بزودی....