اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود]

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
درود،

همونطور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک ایجاد شده تا تمامی اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها روی پلتفرم های مختلف در اینجا قرار بگیره تا کنترل بخش اخبار هم برای مدیریت راحت بشه هم یه مرجع متمرکز برای کاربران داشته باشیم؛ تا روزانه شاهد ده ها تاپیک مختلف برای هر عنوانی که قراره منتشر بشه نباشیم.

موفق باشیم. :rose:

قوانین تاپیک:


  • تاپیک در مورد اطلاع رسانی از نحوه کیفیت اجرایی بازی های مختلف در پلتفرم های مختلف است؛ پس، از قرار دادن اخبار نامربوط خودداری کنید.
  • مقایسه مستقیم سخت افزارهای کنسول ها، و همچنین مقایسه نخ نمای کنسول ها و PC، (خارج از اخبار بند اول) در این تاپیک ممنوع است.
  • قرار دادن مقایسات مختلف از سایت GamingBolt ممنوع است و سعی کنید بیشتر بر مرجع مطمئنی مثل Digital Foundry تکیه کنید.
  • اخبار در مورد قدرت و کارایی کنسول های مختلف رو در این تاپیک ارسال نکنید. برای مثال، مثلا سازنده X گفته هنوز 60% از قدرت کنسول Y مورد استفاده قرار گرفته است؛ یا فلان کنسول فلان % قویتر است.
  • مقایسه بازی های انحصاری کنسول ها با یکدیگر ممنوع است.
  • در صورت عمل نکردن به قوانین ذکر شده، دسترسی فرد خاطی بدون تذکر قبلی به مدت مورد نیاز، از فروم قطع خواهد شد. اگر کسی پست های چنین افرادی را نقل قول کند نیز اخطاری در همین راستا دریافت خواهد کرد. پس از تنش در تاپیک دوری کنید و با دکمه گزارش، تخلف را به ناظمین و مدیران گزارش دهید.
  • خواهشن بحث های سخت افزاری PC و مقایسه انواع بنچمارک های کارت های گرافیکی و افزایش راندومان و DX و ... رو به این تاپیک نیارید و در صورت امکان در بخش سخت افزار ادامه بدید.
  • قوانین با توجه به شرایط و زمان، ممکن است اضافه شوند، پس هراز چندگاهی آن ها را مرور کنید.

اگر قصد ارسال خبری را دارید، حتما باید خلاصه ای از متن ترجمه شود، تا برای همگان قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش:
ببین صدبار تو این فروم و تو این تاپیک گفته شد خود اون ssd مطرح نیست. PS5 یه بازه ای از حافظه های SSD رو ساپورت می‌کنه و DF هم اومده پایین ترین حد بازه ای که PS5 ساپورت میکنه رو تست زده . خب تا اینجا اوکی .
ولی تو بحث دیتا استریم این مهم نیست، مهم اون بلاک ssd و اون چیپ پردازشگری هست که در اونجا که decompression رو انجام میده. این تمام چیزی بوده که مارک سرنی در موردش حرف زده.

View attachment 318297

همین df بارها و بارها در مورد همین قابلیت decompression که ps5 داره توضیح داده و بارها از مارک سرنی بزای این قضیه تمجید کرده.

View attachment 318296

ببین خلاصه بگم برای Decompression سه راه هست. یکی روش سنتی و قدیمی که توسط CPU انجام میشده که محدودیت های زیادی داره. یکی انداختن گردن GPU یا همون تکنیک Direct Storage که اولین بار تو همین نسخه PC بازی رچت استفاده شده ولی عوضش کارت‌های قوی میخواد. و حالت سوم PS5 که اومده یه چیپ پردازشگر جدا کار کرده فقط برای این کار. چیپ بلاک SSD کنسول PS5 انقدر کارشو خوب انجام میده که با تکنیک Kraken میتونه تا 17GB/s هم شتاب بده دیتا رو، حالا اصلا گیریم ورودی 1.7Gb/s بوده بازم مشکلی نیست و میتونه دیتا رو در حدی که برای اسپایدرمن ۲ مشکلی پیش نیاد شتاب بده.‌ اینم بگم تاحالا بازی نبوده که بخواد و بتونه از سقف سرعت کرکن استفاده کنه.
دوباره تو بحث اسپایدرمن۲ که مثال زدی سرعت اون حافظه ای که روی خود حافظه ssd نوشته شده مطرح نیست. اون چیپی مطرحه که می‌تونه دیتای خروجی از همین حافظه که گفتی سرعتش مثلا با سریز یکیه رو بگیره و بیاد اون دیتا رو بشدت سرعت بده تا بدون دخالت CPU و‌‌ GPU شتاب داده بشه به سمت Ram کنسول. این باعث میشه سربار از روی GPU و CPU برداشته بشه و دیتا از خروجی حافظه ssd تا برسه به پردازش توسط CPU و GPU برای رندر بازی ،مسیر کوتاه و با سرعتی رو طی کنه، همین باعث میشه بازی ها بدون هیچ لگی مثلا بین پورتال ها تو رچت اند کلنک سوییچ کنه یا تو‌ همین اسپایدرمن ۲ بتونه با سرعت تو شهر حرکت کنه بدون اینکه بازیساز ترس از این داشته باشه که حالا تو این سرعت بالای پرواز ،CPU بخواد فراخوانی بشه که بیا آقا مثلا تکسچرای این ساختمون رو چک کن یا مثلا این تعداد npc رو چک کن و از این صحبتا همه اینها از قبل توسط اون چیپ که گفتم پردازش میشه و در رم کنسول بارگزاری میشه.
بدون این تکنیک بالا بازی اگر اجرا هم بشه اونقدر با لگ و فریز خواهد بود که تجربه بازی نابود میشه.
حرف منو قبول نداری یا حرف df رو یا حتی حرف مارک سرنی رو آیا حرف مایکروسافت رو قبول داری ؟ این بخشی از اسنادی هست که مایکروسافت لیک شد و در اون اشاره شده که سرعت رفع فشرده سازی PS5 به لطف تکنیکی که مارک سرنی معرفی کرده از مال ما یعنی اکسباکس سریز بهتره.

View attachment 318295
بابک جان من درک میکنم شما تنفر داری به پلی استیشن و‌ وظیفه شرعی خودت میدونی با تمام توان ترول کنی ولی عجیبه که هنوز فلسفه این ssd در ps5 رو هنوز نگرفتی. اخه اون پرانتز چی بود گذاشتی ؟ این رسما خودزنی بود (:
متاسفانه DF درباره اینایی که نوشتی هیچ چیزی تو این ویدیو نگفت. تنها چیزی که روش تاکید داشتن این بود که سود تمام SSD ها اینه که برای decompression و خوندن اطلاعات مثل هارد مکانیکی زمانی نمیبره تا به دیتای روی دیسک دسترسی پیدا کنه و درجا از هر قسمت حافظه میتونه بخونه. واسه همین اصلا بحث سرعت انتقال دیتا در حین اجرای بازی مطرح نیست (حداقل در این مورد).

بعد دوباره راجع به Ratchet and Clank حرف زدن که اونم قبلا تست شده و با آهسته ترین SSD ها روی PC به راحتی اجرا میشه (که برخلاف حرف شما به چیپ پردازشی جادویی فرابشری PS5 هم احتیاج نداشته:دی).

و درنهایت هم ریچارد بنده خدا گفت امیدوار بود که اسپایدرمن موقع اجرا روی این SSD به مشکل بخوره، ولی خب نخورده:دی و اینکه فعلا سرعت انتقال دیتای بالایی که سونی گفته به اون صورت مطرح نبوده در هیچ بازی ای، شاید در آینده سونی چیزی بسازه که به اون حجم از سرعت نیاز داشته باشه، ولی هنوز نبوده و فعلا همون سرعت دسترسی به دیتا مطرحه که همه SSD ها دارن.

پ.ن: تمام چیزای بالا ترجمه از DF تو این ویدیو بودش که خودتون میتونید برید ببینیدO:-):yes:
 
.
بعد دوباره راجع به Ratchet and Clank حرف زدن که اونم قبلا تست شده و با آهسته ترین SSD ها روی PC به راحتی اجرا میشه (که برخلاف حرف شما به چیپ پردازشی جادویی فرابشری PS5 هم احتیاج نداشته:D).
مرد حسابی پست منو اصلا خوندی ؟
رچت رو PC از تکنیک Direct Storage استفاده میکنه که اولین باره استفاده شده وگرنه بازی حتی رو ۴۰۹۰ هم قابل بازی نبود.
بیین دارم میگم قابل بازی نه قابل اجرا..
این تکنیک که وظیفه دیکامپرشن رو میندازه گردن GPU همون نقش چیپ ssd بلاک PS5 رو بازی میکنه.


خیلی اصرار داری بگی رچت با hdd قابل بازیه و اصلا جریان دیتا مطرح نیست این نتیجه تست با hdd و کارت 4090 و پردازنده 7950x تست شده توسط DF

View attachment VID_20231110_150203_223.mp4

همین ریچارد که میگی یه ویدیو ازش در مورد مارک سرنی و طرحی که برای PS5 داده بالا گذاشتم اصلا دیدی ؟
میخوای ۱۰ تا ویدیو برات ردیف کنم از همین DF اگه واقعا هیتر نیستی بشین ببین
رچت بدون استفاده از شتاب دهنده برای decompression قابل اجرا هست ولی قابل بازی نیست.

View attachment VID_20231110_145921_394.mp4


همین چیپ جادویی PS5 که مسخرش میکنی به گفته مارک سرنی نقش ۹ هسته zen2 رو برای دیکامپرشن بازی میکنه.

The controller supports hardware decompression for the industry-standard ZLIB, but also the new Kraken format from RAD Game Tools, which offers an additional 10 per cent of compression efficiency. The bottom line? 5.5GBs of bandwidth translates into an effective eight or nine gigabytes per second fed into the system. "By the way, in terms of performance, that custom decompressor equates to nine of our Zen 2 cores, that's what it would take to decompress the Kraken stream with a conventional CPU," Cerny reveals.

A dedicated DMA controller (equivalent to one or two Zen 2 cores in performance terms) directs data to where it needs to be, while two dedicated, custom processors handle I/O and memory mapping. On top of that, coherency engines operate as housekeepers of sorts

این یعنی دولوپر با خیال راحت و از صددرصد توان CPU -GPU استفاده میکنه برای رندرینگ. در حالیکه گفتم تو PC حتی با تکنیک Direct Storage فشار میاد رو GPU و اینجاست که کارت قوی نیاز پیدا میشه بخصوص تو رزولوشن و تنظیمات گرافیکی بالا که باعث میشن فشار زیادی رو GPU ی که هم باید دیکامپرشن انجام بده و هم رندرینگ.

performance-rt-3840-2160.png

Ratchet & Clank: Rift Apart - PC vs PS5 Tested

RTX 3080/5800X/32GB - (4KDLSS =1440P Render)

VS

PS5 Fidelity(2160p Render)
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
View attachment VID_20231110_152343_343.mp4
این همون نقشی هست که چیپ جادویی PS5 بازی میکنه اونقدر سربار از GPU ش برداشته شده و از اون طرف انقدر بار دیکامپرشن افتاده گردن 3080 که نتیجه ش شده این


شما تو این ماجرا اصلا با من درگیر نیستی. قشنگ داری میگی طراح کنسول دروغ میگه. دولوپرها دارن دروغ میگن. حتی حرفای DF در مورد دیکامپرشن و مارک سرنی رو دروغ میدونی. اصلا معلوم هست با خودت چند چندی؟
 
آخرین ویرایش:
لودینگهای زیاد استارفیلد به همه ثابت کرد که ازازدی ps5 قدرت ماورایی داره.

تو ویدئو هم اگه دقت کرده باشی اونجایی که چنتا لودینگ پشت سر هم میاد،قدرت ps5 رو اثبات میکنه.

واسه نشون دادن قدرت ps4 هم از لودینگهای فورزا ۴ استفاده کنید.
 
لودینگهای زیاد استارفیلد به همه ثابت کرد که فرست پارتی های سونی قدرت ماورایی دارند
تو ویدئو هم اگه دقت کرده باشی اونجایی که چنتا لودینگ پشت سر هم میاد، ناتوانی بتسدا رو نشون میده (نداشتن توان فنی و دانش کافی )
بتزدا توان فنی خودشو تو spiderman 2 به نمایش گذاشت.

باور نمیکنی لودینگهای نسخه دریمکست evil 2 رو مقایسه کن.
 
لودینگهای زیاد استارفیلد به همه ثابت کرد که ازازدی ps5 قدرت ماورایی داره.

تو ویدئو هم اگه دقت کرده باشی اونجایی که چنتا لودینگ پشت سر هم میاد،قدرت ps5 رو اثبات میکنه.

واسه نشون دادن قدرت ps4 هم از لودینگهای فورزا ۴ استفاده کنید.
تو تصویر زیر هم داره به لحظات خوش آسانسورنوردی و یه تایم ریز برا استراحت و رسیدن به امور دیگه زندگیش اشاره میکنه و البته قدرت ps5

و اینجا هم از اینکه تو سال 2023 تو یه بازی برا تایم استراحت گیمر هم وقت گذاشتن تشکر میکنه و البته به قدرت ps5 هم اشاره ریزی میکنه

 
ویدئوی DF بنده خدا خیلی Self evident هست و واقعا بحثی نداره. عجیبه این بحثا.

البته یه حالت دوم هست اونم اینه که موقتاً DF رو از درجه اعتبار ساقط کنیم‌. مثل قبلنا. :-bd
داریم یواش یواش به لحظات ملکوتی ارسال عکس اعضای df با فیل اسپنسر نزدیک میشیم)
 
الان بازی که از اساس واسه انویدیا ساخته شده جای کل کل داره؟
خب mesh shading استفاده شده ps5 ضعف داره
اما نتیجش رو هم بگین که تکسچرها تو بازی تاره و رزولوشن هم تو دیواره
تمام متن هایی که رو کاغذها هست تو بازی به زور خونده میشه
من قبل این sp2 رو تموم کردم یه دفعه اومدم رو این جا خوردم
این چه rt هست که اینقدر سنگینه و از اون طرف رفلکشن تو آینه هم به زور کاراکتر قابل تشخیصه
از اون طرف spidrman اینقدر شارپه که حال میکنی
انویدیا داره گند میزنه گیمینگ و پرفورمنس
یه صحنه aw2 میری کنار ساحل اینقدر تصویر تاره هیچی درست و حسابی تکسچرش معلوم نیست تازه با dlss تست کردم دیگه بدون اون که هیچی

در ضمن ratchet رو pc خیلی بهینست راحت میشه با تنظیمات بازی 120 فریم بگیری و بازی هم به شدت شارپه
مشکل 3080 در بازیش اینه که رو 4k و تنظیمات مکس vram کم میاره وگرنه بازی خیلی خوب فریم میده
تازه بازی last of us هم بعد آپدیت ها خیلی خوب شدش
 
شما تو این ماجرا اصلا با من درگیر نیستی. قشنگ داری میگی طراح کنسول دروغ میگه. دولوپرها دارن دروغ میگن. حتی حرفای DF در مورد دیکامپرشن و مارک سرنی رو دروغ میدونی. اصلا معلوم هست با خودت چند چندی؟
:Arrowd::Arrowd:
پ.ن: تمام چیزای بالا ترجمه از DF تو این ویدیو بودش که خودتون میتونید برید ببینیدO:-):yes:
این لینک توییتر DF هستش. همینایی که نوشتی رو برو اونجا ذکر کن و بپرس که چرا نگفتن.
من فقط ترجمه کردم. هیچکدوم حرف های خودم نبود:-??;;)
 
رچت رو PC از تکنیک Direct Storage استفاده میکنه که اولین باره استفاده شده وگرنه بازی حتی رو ۴۰۹۰ هم قابل بازی نبود.
یکی از راه های بهینه کردن بازی تو فروم استیم خاموش کردن Direct Storage ـه ! چون فقط فریم ریت رو کم میکنه بدون اینکه فرقی از نظر لود داشته باشه !!!

So turning OFF DirectStorage improves performance... :: Ratchet & Clank: Rift Apart General Discussions

سیستم High End :


سیستم Low End

 
الان بازی که از اساس واسه انویدیا ساخته شده جای کل کل داره؟
خب mesh shading استفاده شده ps5 ضعف داره
اما نتیجش رو هم بگین که تکسچرها تو بازی تاره و رزولوشن هم تو دیواره
تمام متن هایی که رو کاغذها هست تو بازی به زور خونده میشه
من قبل این sp2 رو تموم کردم یه دفعه اومدم رو این جا خوردم
این چه rt هست که اینقدر سنگینه و از اون طرف رفلکشن تو آینه هم به زور کاراکتر قابل تشخیصه
از اون طرف spidrman اینقدر شارپه که حال میکنی
انویدیا داره گند میزنه گیمینگ و پرفورمنس
یه صحنه aw2 میری کنار ساحل اینقدر تصویر تاره هیچی درست و حسابی تکسچرش معلوم نیست تازه با dlss تست کردم دیگه بدون اون که هیچی

در ضمن ratchet رو pc خیلی بهینست راحت میشه با تنظیمات بازی 120 فریم بگیری و بازی هم به شدت شارپه
مشکل 3080 در بازیش اینه که رو 4k و تنظیمات مکس vram کم میاره وگرنه بازی خیلی خوب فریم میده
تازه بازی last of us هم بعد آپدیت ها خیلی خوب شدش
انویدیا حتی به کارتهای سری 3000 ش هم رحم نکرده
کافیه path tracing رو فعال کنی تا پرفورمنس‌ بازی کلا نابود بشه روی کارتی مثل 3090
Path tracing فقط رو کارتهای سری 4000 انویدیا مثل آدم میشه ازش فریم گرفت
قشنگ مشخصه انویدیا داره از اهرم ری تریسینگ برای فشار روی amd و اجبار به ارتقا برای کاربرهایی که مدل قدیمی دارن استفاده می‌کنه
خود کیفیت ری تریسینگ هم که اشاره کردین من رو آخرین حد هم گذاشتمش جز رفلکشن معمولی چیز خاصی ازش ندیدم که این همه قدرت پردازش طلب کنه
جدای از بحث ری تریسینگ کلا aw2 از نظر بهینه سازی تو دیواره مخصوصا رو کنسولها

این بحث نخ نمای سرعت ssd که اساتید فکر می‌کنن مارک سرنی و کلا تیم طراح همینطوری رو باد معده انتخابش کردن و سیستمش رو طراحی کردن راه به جایی نمیبره
چون کلا سیستم انتقال دیتا از ssd به رم و پردازندها در ps5 فرق می‌کنه با pc و Xbox series
 
بررسی Lords of the fallen توسط دیجیتال فاندری:


- بازی ساخته شده در Unreal Engine 5

- به طور گسترده ای از Nanite و Lumen استفاده میکنه.

- کاملا نسل بعدی که فقط برای کنسول های نسل جدید ساخته شده.

- مکانیک سوئیچینگ قلمرو چشمگیر است اما بازی حتی پس از گذشت یک ماه از پچ ها در زمان راه اندازی پایداری با ثباتی ندارد.

- بازی دارای دو حالت کوالیتی 30 فریم در ثانیه و حالت پروفومنس 60 فریم در ثانیه است.

حالت پروفومنس :

سری S:

- بدترین شکل قضیه است. حالت پروفومنس با وجود اینکه 720p داینامیک هست با بازه کمترین 432p ولی اغلب محدوده 40 تا 60 فریم در ثانیه اجرا می‌شود که حتی می تواند تا 20 و خورده ای در نبرد با باس های پر استرس کاهش یابد.

- کیفیت تصویر آن به دلیل وضوح بسیار پایین بسیار ضعیف است.

- در سریز اس گاهی بازی برای چند ثانیه در فریم های تک رقمی اجرا میشه که نهایت پس از چند ثانیه در نرخ فریم معمولی قرار می گیرد. این قضیه به نسبت زمان لانچ بهتر شده ، اما این مشکل همچنان پابرجاست.

سری X:

- هر منطقه ای که سری S به 30 یا 40 فریم در ثانیه کاهش پیدا میکنه، SX تقریباً ۶۰‌ فریم را حفظ می کنه اما همان نبرد با باس فایت ها و در حالت استرس می تواند تا فریم ریت را اواسط 40 کاهش بده، در حالی که سری S به اواسط لیگ 20 کاهش پیدا میکنه.

- رزولوشن داینامیک 1152p با کمترین حد پایین 684p .
سقف DRS هنگام نگاه کردن به آسمان به بالاترین حد خودش میرسه.

- با اینکه چند پچ منتشر شده اما هنوز استارتر زیاد هنوز وجود داره که می تونه برای چند ثانیه فریز کامل بازی تا فریم ریت 00 را ایجاد کنه.

- بستن و راه اندازی مجدد بازی این مشکل را برطرف می کند.


PS5:

- از نظر تنظیمات بصری و رزولوشن با Series X کاملا یکسان است.

- از نظر مشکلات افت فریم و استاتر PS5 از هر دو کنسول اکسباکس بهتر است زیرا استاتر پیمایشی کمتری نسبت به Xbox ها دارد. هیچ کدام از این دو کنسول در حفظ 60 فریم در ثانیه کار خوبی انجام نمی دهند، اما PS5 اوضاع فریم ریت بهتری دارد.


View attachment VID_20231110_213715_083.mp4


حالت کوالیتی :

- در حالت کوالیتی ( 30 فریم بر ثانیه) رزولوشن PS5 و SX از بازه 1296p تا 1620p است

- بطور کلی لغزش های عظیمی که در حالت پروفومنس دیده می شوند در حالت کوالیتی دیده نمی شوند بجز افت فریم های بسیار کوچک تک رقمی.

- همچنین حالت کوالیتی همچنین دارای کیفیت سایه بالاتر، نورهای حجمی بالاتر، SSR با کیفیت بالاتر است.

- تفاوت در سایه ها و جئومتری و LoD نیز به نفع حالت کوالیتی وجود دارد.

- DF هنوز حالت عملکرد را توصیه می کنه، اما واضح است که حالت کوالیتی نیز قابل چشم پوشی نیست.

- در زمان لانچ نسخه PS5 مشکل لود شاخ و برگ داشت که از طریق پچ های پس از لانچ این مشکل برطرف شده است.

- سری S دارای کیفیت بافت و جئومتری پایینتری است.

نتیجه گیری:

- بطور کلی این هزینه ای است که باید برای رسیدن به ۶۰ فریم با Lumen و Nanite پرداخت کنید.

- سایر ویژگی‌ها: در حال حاضر هیچ تنظیمی برای غیرفعال کردن تریگرهای تطبیقی در PS5 وجود ندارد و هیچ راهی برای تغییر گزینه‌های HUD (که در ناحیه Overscan قرار می‌گیرند) در Xbox وجود ندارد.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or