Frobary

Loyal Member
Jun 6, 2007
28,511
نام
محمد
فروش PS4 که خیلی تخیلی هست و نسبت به PS3 هم که رشد خیلی بالایی داشته.
فروش X1 هم خیلی خوبه و نسبت به X360 حدود 25% افرایش فروش داشته که حداقل واسه خود مایکروسافت آمار نسبتا موفقی به حساب میاد :D
فروش Wii U هم به نظرم نسبت به Wii که فاجعه هست، به صورت کلی هم چون رشد فروشش خیلی کمه و هیچ پیشرفت فروشی نداره، در کل بازنده اصلی این نسل بوده.
===
مشکل اصلی مایکروسافت هم اینه که عموما به فروش تعطیلات توجه میکنه، یعنی 3 ماه آخر سال واقعا عالیه (هم بازی و هم فروش) ولی بقیه سال رو از دست میده. به نظر میاد واسه 2016 برنامه های خیلی بهتری داشته باشه و احتمالا فروش 6 ماه اول سال 2016 ـش به نسبت 6 ماه اول 2015 و 2014 رشد خوبی داشته باشه (به شرط اینکه دوباره یهویی همه بازی هاش رو نندازه واسه اواخر سال).
 
آخرین ویرایش:

Daemonis

Run Baby Run
کاربر سایت
Jan 3, 2009
7,028
نام
محمد امین
از بین بردنش هم خیلی زمان می بره....اگه همین حالا مایکرو بهتری انحصاریها و بهترین os و ...رو با x1 عرضه کنه باز زمان زیادی طول می کشه تا همین F I از بین بره

.
درسته ولی دیگه بعد از دو سال نمیشه گفت ملت هنوز فقط واسه اون فرست ایمپرشن دارن ps4 میخرن وگرنه باید x1 بخرن الان. دیگه در این حدم ... نیستن ملت :D چون علاوه اون حوادث اول نسل همچنان مثل اول نسل بین دو کنسول ps4 قابل ترجیح تر هست فروش ها هم اینو نشون میدن در طول سال. بحث لاین آپ انحصاری تعطیلات رو کاری ندارم

کنفرانس ها هم کم اهمیت نیستن . مایکرو هر کاری میکنه تو کنفرانس ها چند ساعت بعدش سونی میاد.... :D
 

Muse

کاربر سایت
Jul 12, 2008
2,273
نام
عارف
من هم برام عجیبه که شما براتون عجیبه.
من متوجه نمیشم . چه از نظر سخت افزاری (شاید بشه گفت خیلی تفاوت نداره ولی بالاخره یه کم داره ) چه از نظر انحصاری سونی خیلی بهتر عمل کرد.
تو e 2015 سونی چقدر انحصاری برای 2016 معرفی کرد. خودتون میدونید.
ولی انحصاری خاصی برای xbox one نمیبینم.tomb raidder بازی انحصاری نیست. خواهشا نگید.بازی اجاره ایه.
1 سال صبر کردن نمیتونه تصمیم فرد رو عوض کنه بره x 1 بخره .
gears of war هم بد بنظر نمیرسه بازی قشنگیه ولی بازم خیلی نو نیست.
ولی قبوله که x 1 تو شبکه لایو خیلی بهتر از پی اس ان عمل کرده این قبوله
ولی x1 صرفا سعی کرده تلوزیون مولتی مدیا باشه و بازی یه امکان فرعی براش تعریف میشد.
درحالیکه کاملا برعکسه در سونی.
نکته مثبت خاصی پیدا نمیکنم تو x 1 که صرفا هدر دادن پوله.
اون backward compabiliy (اگه اشتب نکنم) همون پشتیبانی از بازی های نسل قبل ایکس باسه که سونی اون نسل قبل هایی که ارزششو داشتن و پتانسیل لازمو داشتن remaster کرد تو ps4 که خیلی عالیه.
وگرنه چه نیازی به پشتیبانی از نسل قبله؟وقتی خوباش ریمستر شدن یه کار بیهوده حساب میشه.
من بازم دلیلی برای خرید x1 نمیبینم . شما چه مزیتی میبینی توش؟

ینی غیر واقعی ترین پستی که تو BC دیدم خداییش همین بود. :d درسته PS4 از نظر سخت افزاری قویتره ولی تا اینجا انحصاریای xbox one از نظر گرافیک اصلا کم از انحصاریای PS4 نداشتن. قویتر هست ولی نه اونقدری که بشه فاکتور اصلی خرید کنسول.
از نظر بازی انحصاری که باید خدمت شما بزرگوار عرض کنم تا این لحظه ای که من و شما اینجا نشستیم چه از نظر تعداد چه از نظر کیفیت بازیای انحصاری X1 بهتر عمل کردن و این فکت هست :d من کاری ندارم سال دیگه چی قراره بیاد, در حال حاضر اوضاع X1 از نظر بازی خیلی بهتر هست و آخر سال خیلی خیلی بهترم میشه.
در مورد مولتی مدیا و tv و کلاد هم که والا من تو این 2 سال اخیر ندیدم مایکروسافت راجع به این موارد حرفی بزنه, برعکسش سونی میاد ریموت کنترل میده, چند تا اپ برای tv میده, با PS Now بازیای ps3تونو دوباره بهتون 60 دلار میفروشه... :d
راجع به BC هم اتفاقا برعکس نظر شما خیلی ویژگی خوبی هست. من حاضر نیستم برای بازی ای که نسل قبل پولشو دادم دوباره برم پول بدم پس BC خیلی به درد میخوره, وقتی که آدم نخواد پول زور بده. کالکشن و ریمستر خوبه به شرطی که مال مثلا 2 نسل پیش باشه و نشه بهشون دسترسی داشت.
در کل اینهمه آدمی که رفتن PS4 خریدن تو این 2 سال نه به خاطر Uncharted بوده (چون اصن تا چند وقت پیش که uncharted در کار نبود) نه بخاطر انحصاری بهتر و بیشتر بوده, صرفا قدرت تبلیغات بوده. یعنی سونی نسل رو با مسخره کردن سیاستای مایکروسافت شروع کرد, تبلیغات خوبی کرد نتیجشم گرفت. مایکروسافت سیاستاشو بد توضیح داد و مردمم که طبق معمول جبهه گرفتن. یعنی متاسفانه صنعت گیم به جایی رسیده که مردم در حد بیلیون دلار در سال پول DLC میدن, اجازه میدن مد پولی بهشون بفروشن, کلی پول بالای بازیای Early Access که اصن معلوم نیست آخرش چی میشه میدن, توی PS Now پول بالای بازی ای که دیسکشو دارن میدن... ولی اسم Always Online که میاد میگن ما حرف زور نمیشنویم. :d مایکروسافت تا اینجا کنسول وار رو به سونی باخته دلیلشم شروع نسل و Always online هست, چیزی که الان کاملا عادیه یعنی شما اگه اینترنت نداشته باشی بازیایی مثل Titanfall و Watchdogs و Planetside رو نمیتونی بازی کلا و بقیه ی بازیا هم بدون دانلود پچ و مولتی پلیر به درد لای جرز میخورن :d
 

Sina R

کاربر سایت
Nov 3, 2011
1,980
نام
Sina
من واقعا موندم چرا اختلاف فروش PS4 انقدر زیاد هست با XO.... هر جور فکر میکنم محرک های خرید بیشتری تو XO پیدا می کنم نسبت به PS4 این وسط اختلاف فروش واقعا عجیبِ. لاین آپ فوق العاده XO برای تعطیلات، انحصاری هاش برای 2016، کلا انحصاری های بیشتر و بهتر و متنوع تر و BK ویژگی های خوبی هستند نمی دونم چرا دیده نمی شند، این وسط چی دیده میشه خدا میدونه هر چند قابل حدس هست....

جو و فضای رسانه ای اصلی ترین عامل این اختلاف فروشه . بازیهای انحصاری ، سخت افزار ، امکانات آنلاین و ... همگی مهم هستن اما در نهایت یک شرکت همه این عناصر مثبت در کنسولش بوجود میاره تا از لحاظ فضای تبلیغاتی بتونه خودش به رقیبش در رسانه تحمیل کنه و اکثریت مردم هم کاملا تحت تاثیر فضای ایجاد شده در رسانه هستن . نکته مهم اینه جوی که در فضای رسانه ای ایجاد میشه مسلما میتونه در برخی از ابعاد مطابق واقعیت نباشه و صرفا یک برداشت اشتباه از حقیقت باشه .

قبل از شروع نسل جدید کاملا مشخص بود که مایکروسافت چرخه اول نسل هشتم شکست میخوره و تنها دلیلش هم سیاست های اشتباه مایکروسافت و سیاست های زیرکانه سونی در تقابل با سیاست های ضعیف مایکروسافت در سال 2013 بود . اون فضای رسانه ای منفی که علیه Xbox One ایجاد شده بود تازه داره به لطف سیاست های درست اسپنسر خنثی میشه اما هنوز اون ذهنیت به طور کامل برطرف نشده .

به نظرم من اگر بخوایم یک تحلیل درست از شرایط بازار داشته باشیم نباید صرفا روی بازیهای انحصاری ، امکانات آنلاین ، سخت افزار و رابط کاربری و این مسائل زوم کنیم . مسلما این مسائل برای یک گیمر حرفه ای که میخواد با یک تصمیم منطقی و غیراحساسی اقدام به خرید کنسول کنه مهمه اما در ابعاد اقتصادی تمامی این عناصر باید در قالب سیاست درست و منطقی تحت شرایط بازار و سنجس شرایط رقیب اتخاذ بشه و مایکروسافت درست در این بخش اشتباه عمل کرد .

نسل قبل این اتفاق دقیقا برای سونی افتاد بخاطر قیمت زیاد PS3 و از دست دادن یه سری انحصاریها. سونی که با اختلاف زیاد توی نسل ششم اول بود نسل هفتم رو از ته جدول شروع کرد و کلی ضرر داد. چندین سال طول کشید تا بتونه وضعیت خودش رو بهتر بکنه.

این پست در عین کوتاه بودن به نظرم خیلی مفید بود . دقیقا نسل قبل هم همین اشتباه سونی در ابتدای نسل انجام داد و به طور کامل چرخه ابتدایی نسل هفتم از دست داد . اما نکته منفی ماجرا اینه که این اشتباهات که اغلب در بخش سیاست گذاری شرکت ها صورت میگیره باعث میشه که ذهنیت گیمرها در مورد محتوای کنسول خراب بشه در حالی که واقعا حقیقت در مورد کیفیت کنسول ها با این چیزی که فروش کنسول ها نشون میده میتونه تفاوت زیادی داشته باشه .

Xbox One کنسول بسیار خوبیه ، امکانات آنلاین بسیار خوبی داره ، رابط کاربری منسجمی داره ، عناوین انحصاری بسیار قوی در نسل هشتم داره طوری که از لحاظ "تنوع" به نظر من بهتر از عناوین انحصاری کنسول قبلی مایکروسافته و از لحاظ سخت افزاری هم بعد از عملکرد نامتعادل و ضعیف در شروع نسل ، داره به ثبات میرسه و اختلافش با PS4 به حداقل رسونده .

شکی نیست که اگر اون فضای منفی علیه Xbox One قبل از شروع نسل ایجاد نمیشد امکان نداشت شاهد چنین اختلافی در نسل هشتم باشیم اما دقیقا همین تصمیمات و سیاست ها میتونه سرنوشت یک نسل عوض کنه . در اخر به نظرم من نکته خیلی مهم اینه یک گیمر حرفه ای برای انتخاب یک کنسول در نسل هشتم اصلا نباید تحت تاثیر این فضای رسانه ای قرار بگیره و براساس نیاز و سلایقی که داره ، ویژگی های دو کنسول بررسی کنه و اقدام به خرید کنه .
 
آخرین ویرایش:

Esmralda

کاربر سایت
Jul 11, 2015
123
نام
شانت
اون backward compabiliy (اگه اشتب نکنم) همون پشتیبانی از بازی های نسل قبل ایکس باسه که سونی اون نسل قبل هایی که ارزششو داشتن و پتانسیل لازمو داشتن remaster کرد تو ps4 که خیلی عالیه.
وگرنه چه نیازی به پشتیبانی از نسل قبله؟وقتی خوباش ریمستر شدن یه کار بیهوده حساب میشه.

حالت خوبه شما ؟ :| هیچ نیازی نمیبینی دیگه ؟
الان من نسل قبل PS3 نداشتم (درواقع داشتم ولی فروختم) شما برای من 1 Dark Souls یا RDR میتونی جور کنی روی PS4 ؟ چندتا از خوباش ریمستر شدن به جز first party ها ؟
واسه کسی که بازی ها روی PS3 داره باید بره ریمستر رو دوباره بخره مجانی که بهش نمیدن.

نکته مثبت خاصی پیدا نمیکنم تو x 1 که صرفا هدر دادن پوله.

من بازم دلیلی برای خرید x1 نمیبینم . شما چه مزیتی میبینی توش؟(بدون تعصب بگو. هر حرفی ام تعصبی بود بگو ببینیم مقایسه کنیم.

اینا الان فن بوی بازی نیست دیگه ؟ این "بدون تعصب بگو" رو خوب اومدی. واقعا چرا بعضی ها تعصبی حرف میزنن ؟

ولی قبوله که x 1 تو شبکه لایو خیلی بهتر از پی اس ان عمل کرده این قبوله

جالبه اینجا میگی "خیلی بهتر" عمل کرده توی شبکه لایو اونور میگی نکته مثبت خاصی یا دلیلی برای خریدنش نمی بینم.
 

ehsan_srk

کاربر سایت
Sep 23, 2007
4,097
نام
Ehsan
1 سری آمار از گزارش مالی سونی

3 میلیون PS4 در عرض 3 ماه فروخته شده که بیشتر از 2 برابر مجموع فروش X360 و X1 هست(1.4 میلیون مجموع فروش 2 کنسول مایکروسافت در مدت مشابه هست).به شکل دیگه فروش PS4 در این 3 ماه از مجموع فروش X360+X1+WII U+WII+3DS بیشتر بوده


LATEST%20PS4_zpsbkbp6xil.jpg



سونی پیش بینی فروش PS4 برای امسال از 16 میلیون به 16.5 میلیون افزایش داده که به این معنا هست تا 31 مارچ 2016 بتونه 38.8 میلیون PS4 در سراسر دنیا به فروش برسونه(اگه روند فروش به همین شدت افزایش پیدا کنه احتمال زیاد باز هم سونی پیش بینی فروش سالیانه اش افزایش میده)
 

Spider-Mαn

کاربر سایت
Sep 4, 2012
4,004
Nintendo از اول April تا اخر ماه June حدود 4.2 میلیون Amiibo به فروش رسونده و در کل 14.7 میلیون Amiibo فروخته.
لیست بازی های Nintendo که بیشتر از 1 میلیون فروختن.(تا اخر June 2015)
Wii U
– Mario Kart 8 – 5.43 million
– Nintendo Land – 4.88 million
– New Super Mario Bros. U – 4.84 million
– Super Mario 3D World – 4.30 million
– Super Smash Bros. for Wii U – 3.83 million
– New Super Luigi U – 2.26 million
– Splatoon – 1.62 million
– The Legend of Zelda: The Wind Waker HD – 1.57 million
– Wii Party U – 1.57 million
3DS
– Pokemon X/Y – 13.99 million
– Mario Kart 7 – 11.92 million
– Pokemon Omega Ruby/Alpha Sapphire – 10.27 million
– Super Mario 3D Land – 10.10 million
– New Super Mario Bros. 2 – 9.30 million
– Animal Crossing: New Leaf – 9.17 million
– Super Smash Bros. for 3DS – 7.04 million
– Luigi’s Mansion: Dark Moon – 4.54 million
– Tomodachi Life – 4.30 million
– The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D – 3.77 million

Updated listing of Nintendo's million seller titles - Nintendo Everything
Nintendo sold 4.2 million amiibo in Q1, total up to 14.7 million - Nintendo Everything
-----
به صورت کلی هم چون رشد فروشش خیلی کمه و هیچ پیشرفت فروشی نداره، در کل بازنده اصلی این نسل بوده.
کاری ندارم که Wii U چقدر فروشش کمه اما این که هیچ پیشرفت فروشی نداره اصلا درست نیست.
حرف رجی دسامبر سال پیش
Wii U business “is up and up strongly throughout this entire calendar year”
sales are up about 40 percent over last year
https://www.google.com/url?sa=t&rct...8mwcJInbjj5j8yJsbUf4tOA&bvm=bv.99028883,d.d24
 
آخرین ویرایش:

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
TOKYO— Sony Corp. said Thursday that its net profit more than tripled during the April-June quarter, helped by strong sales in its videogame and smartphone image sensor divisions.

Net income rose to ¥82.44 billion ($665 million) from ¥26.8 billion a year earlier. Analysts surveyed by the Nikkei had expected a profit of ¥50.5 billion. Sales were ¥1.81 trillion, roughly flat from ¥1.8 trillion a year earlier.

خوب گویا به مدد PS4 و همچنین سنسورهای تلفن همراه سود خالص سونی سه برابر شده. در این سه ماهه سونی 655 میلیون دلار سود خالص داشته.
یواش یواش سونی داره از وضعیت بحرانی چند سال اخیر خارج میشه و خوشبختانه به سود دهی رسیده
 

Kratos-_-0_0

کاربر سایت
Sep 10, 2012
938
نام
ارین
همه دوستان نظرشونو گفتن
به دلایل برتری سخت افزاری اخبار های متعدد رزولوشن کمتر X1 تا مشکلات اولیه عرضه
ولی به نظر من مهمترینش یه چیز دیگست که همیه اینا دست به دست هم داده این فروش نجومی ps4 شکل داده
اونم مهم ترین چیز بحث اعتماد کردن مشتری که متاسفانه یا خوشبختانه حداقل تو نسل جدید هیچ کدم از رقیبای سونی
نه نیتندو نه مایکروسافت این اعتمادی که سونی بدست اوورده ، بدست نیووردن
مشتری کنسولی انتخاب می کنه که بدونه هم از نظر سخت افزار در بهترین شرایط باشه ، هم مطمن باشه کنسولی که خرید تا اخر نسل
در بهترین حالت پشتیبانی میشه
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,184
نام
ماکان
مشکل X1 اصلا فرست ایمپرژن و این داستانا نیست. (آقا دو سال گذشت! بیخیال شید دیگه) یعنی اصلا مشکلی نداره که بخوایم گردن چیزی بندازیم. X1 بدون توجه به PS4 فروش موفقیت آمیزی داشته و داره. حتی نسبت به 360 روند خیلی بهتری داشته. این قضیه زمانی جالب تر میشه که بدونیم خود 360 کنسول پرفروش و موفقی بوده و بهتر از 360 عمل کردن اصلا اسمش بد نیست.

اما اینکه چرا نمیتونه با PS4 رقابت کنه بحث جداس. بخشیش به موفقیت سونی برمیگرده و بخشیش به ضعف مایکرو.

با استراتژی های سونی کار ندارم اما ضعف مایکرو کاملا مشهوده کجاس. مایکرو سه تا مشکل بزرگ داره. اولیش عدم تمرکز درست توی همه بازارهاست. مایکرو فقط به آمریکا و بریتانیا اهمیت میده. حالا ژاپن هیچی اما باقی کشورهای اروپایی رو هم در عمل بیخیال شده. دوم کلا مارکتینگ عجیب غریبش هست. مایکرو بجای اینکه کل سال کنسول رو با بازی های مختلف ساپورت کنه عملا هرچی بازی داره رو میزاره آخر سال عرضه میکنه و با تخفیف های زیاد سعی میکنه آخر سال فروش بهتری داشته باشه. ضمن اینکه به این هدف هم حتی کامل نمیرسه. مثلا سال گذشته تو آمریکا دو ماه آخر بهتر بود اما توی بازار بریتانیا باز سونی و PS4 موفق تر بودن و بیشتر فروخت! (مجموع دو ماه آخر سال)

اشتباه سوم مایکرو هم پروندن همه بازی های بزرگ ترد پارتی هست. انحصاری خیلی مهمه. نشون دهنده عیار یه کنسوله اما در واقعیت عموم گیمرها کنسول رو برای بازی کردن میخرن نه فقط بازی کردن انحصاری ها! در نتیجه داشتن کانتنمت های انحصاری توی بازی های بزرگ تردپارتی، یا کیفیت بهتر اونها یا حتی نمایش و تبلیغات انحصاری برای اون کنسول نتنها بی اهمیت نیست بلکه اتفاقا خیلی مهمه! مثلا نمایش CoD توی کنفرانس سونی و بتا انحصاری مثلا برای من نوعی وقت تلف کردنه اما برای اون ان میلیون نفری که نان استاپ میخرن و بازی میکنن بهترین خبره! مایکرو همه ترد پارتی هارو تقدیم سونی کرده. همین کلی به ضررش تموم شده به نظر من. فراموش کردن ایندی ها هم همینطور. نسل پیش همین بازی های ایندی و انحصاری بودنشون بود که باعث شد لایو تبدیل به یه هیولا بشه اما الان سونی باز ایندی هارو هم کشونده سمت خودش و ناخودآگاه یه عالم بازی انحصاری براش ساخته میشه. (البته مایکرو تازه یادش افتاده چقدر اشتباه کرده و این E3 نشون داد میخواد تغییر کنه).

در کل به نظر من X1 اصلا کنسول ناموفقی نیست و فروش بدی هم نداره. اما بنا به دلایل بالا داره خودش رو نابود میکنه.
 

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
من نمیدونم چرا دوستان میگن هنوز آون جو اولیه تاثیر نداره همین الان برید تو تاپیک اکس باکس ببینید عزیزمون میخواد کنسول بخره ولی نمیدونه اینترنت اجباری هست یا نه!
چیزی که مطرح هست مایکروسافت نه تنها این نسل رو افتضاح شروع کرد از لانچ ضعیف نسبت به ps4 که تو پنچاه کشور لانچ شد اکس باکس فقط سیزده کشور بلکه آخره نسل قبل هم بد تموم کرد دو سال آخر عمر اصلی x360 شیش تا انحصاری آمده که چهارتاش فورزا گیرز بودن. به نظرم تنها حالتی که مایکرو میتونه این بت سونی رو بشکونه خیلی باید خفن کار هیچ راه حل دیگه ای نداره و به نظرم با مدیریت فیل اسپنسر داره تو این مسیر قدم میذاره
 

CAVALRY

کاربر سایت
Oct 7, 2005
372
نام
Librom
این همه دلیل می گین ولی باز به مهمترین دلیل که محبوبیت و مقبولیت برند playstation هیچ کس اشاره نمی کنن فقط تنها کاری که سونی باید تو این نسل می کرد عرضه یه کنسول قابل رقابت با دیگران از نظر ساپورت نرم افزاری وقیمت بود بقیش رو خریداران انجام میدن تو اکثریت دنیا در شرایط تقریبا برابر کنسول playstation انتخاب اولشون به خاطر همون مقبولیت و محبوبیت , اکثریت مردم به خصوص در اروپا

برند game = playstation تو ذهنشون معنی پیدا کرده
 

Esmralda

کاربر سایت
Jul 11, 2015
123
نام
شانت
Nintendo از اول April تا اخر ماه June حدود 4.2 میلیون Amiibo به فروش رسونده و در کل 14.7 میلیون Amiibo فروخته.

این فروش خیلی خوب حساب میشه، نه ؟ حیف شد، من امیدوار بودم Amiibo شکست بخوره. بنظر من اصلا سیاست خوبی نیست.

من نمیدونم چرا دوستان میگن هنوز آون جو اولیه تاثیر نداره همین الان برید تو تاپیک اکس باکس ببینید عزیزمون میخواد کنسول بخره ولی نمیدونه اینترنت اجباری هست یا نه!

وقتی این موضوع برای اولین بار اعلام شد گفتم اینا با خودشون چی فکر می کنن ؟ وقتی یه بازی اینترنت اجباری میخواد و صدای طرفدارا در میاد معلومه واکنش نسبت به کنسولی که کلا اینترنت اجبار بخواد اصلا خوب نمیشه. معلومه که هنوزم تاثیر میزاره همچین تصمیمی.
گرچه من طرفدار سونی هستم

اختیار دارین! شما طرفدار منطقی سونی هستی :d

بعضی طرفدارای سونی واقعا عجیبن. نسل قبل که کنسول محبوبم Wii بود واقعا اعصاب خوردکن بودن. الان که کنسول محبوبم PS4 ـه هنوز اعصاب خوردکنن. :d
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر