این تاپیک مخصوص ارائه و بحث در مورد کلیه آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....) و نرم افزار های مرتبط به آنها میباشد
چه جوری فروش یه ip محبوب تین ایجری رو بعد ۴ سال با یه بازی میچر تو دو سال مقایسه میکنی، بعدشم اسپادی بعد چند ماه کاهش قسمت خورد روی ۲۰ دلار،نسخه ۶۰ دلاری همون ده ، دوازده میلیون فروخت ، لست بعد دو سال هنوز 40 دلار قیمت گذاشتن ... حالا اون لیک و اون حواشی و جوی که به وجود اومد به کناربا توجه به فروش ۳۰ ملیونی اسپایدر من و ۲۰ ملیونی گاد اف وار انتظارم از لست ۲ این بود که بیشتر بفروشه و 10 ملیون برای این بازی زیاد بالا نیست .
الان دیزگان هم ۸ ملیون نسخه فروخت .
اسپایدر من با DLC مایلز مورالز فروشش به 36 ملیون رسیده بدون احتساب نسخه PC اینقدر فروخته
گاد هم با احتساب PC فروشش بیشتر از 20 ملیون شده
دیزگان با وجود اون همه تبلیغات منفی و اون نمرات فروشش فقط روی کنسول از 8 ملیون گذشت که این امار الان خیلی بیشتر شده .
اونوقت واقعا جای تعجب داره لست 2 به اون عظمت الان بعد از ۲۴ ماه که امروز سالروز دو سالگیش هم هست 10 ملیون فروخته من نمیدونم از این 10 ملیون چقدرش برای سال اول هست و چقدرش مال سال دومه
کاملا برعکسای بابا.... بسم الله
مایلز مورالز اصن DLC نیست. بازی ایه که نسخه فیزیکیش جدا فروخته میشه. و زیااااد هم فروخته میشه.
فروششون هم جمعا 33 میلیون نسخه بود. همین چند صفحه پیش خودم زدم. بدون احتساب نسخه PC هم نمیدونم یعنی چی بازی هنوز رو PC اصن عرضه نشده خو
این باید آمار بیاد ازش
ولی GOW تا آگوست 2021 (عملا یه سال پیش و سه سال و 4 ماه بعد عرضه بازی) 19.5 میلیون نسخه فروش داشته
تنها آمار "نسبتا موثق" ـی که هست اینه که یه میلیون نسخه از ژانویه تا می امسال بازی رو PC فروش داشته
همیـــــــن
من بازم میگم. GOW به وضوح برند بزرگتریه تا تلو. یه نسل و 5 تا نسخه بازی بیشتر از تلو محصول داده بیرون
دیزگان قضیه اش پیچیده تره
دیزگان رو کارگردانش 6 ژانویه 2022 گفته فروشش بیشتر از Ghost of Tsushima بوده (که اون موقع آمارش اومده بود 8 میلیون نسخه فروخته) و گفته بود با یه میلیون فروش دیگه ای که رو استیم تا اون موقع داشته 9 میلیون فروش کرده.
بعدا مشخص شد که ایشون اشتباه کرده و داشته آمار پلیرها رو می گفته آمار فروش (که خب من بهش خورده نمیگیرم. یارو متخصص بازاریابی که نیست فرق اینا رو کامل بدونه. کارش ساخت بازی بوده)
و خب اختلاف آمار پلیرها و فروش واقعی بازی همیشه زیاده.
این آمار برای 4 ماه پیشه.
دلست 2 تو یه سال و 8 ماه تونسته 10 میلیون بفروشه.
بازم دارم میگم این با ترند بقیه بلاک باسترهای سونی عملا یکسانه.
و در نظر بگیرید. فقط دیزگان نیست که تبلیغ منفی داشت. لیک شدن کل داستان تلو 2 و حواشی دورش شاید فروش اولیه بازی تحت تاثیر نتونست قرار بده. ولی قطعا رو نظر کسایی که طی زمان بازی رو خارج از بازه هایپش میخواستن بخرن تاثیر داشته.
من خودم هنوز دیدم نسبت به این بازی مثبت نیست و نرفتمش و عمرا بخوام بخرمش
هنوزم برید یوتیوب رو وا کنید تعداد نقدهای منفی از بازی زیاده. اینا اثر داره رو فروش بلند مدت بازی به وضوح و به نظرم عجیب نیست که یه بازی با سریعترین فروش اولیه تاریخ SIE به این دلایل نتونه بیشترین فروش بلند مدتشو داشته باشه.
بگذریم که بازی بخش مولتی پلیر نداره و عملا خارج از کمپین (لو رفته اش) دلیل کافی برای خرید به مخاطب های عام نمی ده.
با همه این اوصاف تو یه سال و 9 ماه گرفته 10 میلیون فروخته. که بازم میگم. آمار واقعا عالی ایه. با هر متر و معیاری هم که بخواید در نظر بگیریدش آمار عالی ایه
اگه یه سری بازی مثل Ghost of Tsushima و Luigi's Mansion 3 (اینو تو توییتر دیدم ملت مقایسه می کردن، عجیب بود) هم قد این بازی فروخته. فراتر از حد انتظار عمل کردن اون بازی هاست، نه زیر حد انتظار عمل کردن تلو 2
اگه هر چی به نظرم عملکرد تجاری تلو 2 این قدر خوب بوده که به ناتی داگ الان اجازه میده رو سه تا پروژه همزمان کار کنن
1. مجموع فروش تمام بازی اسپایدرمن از زمان ps1 تا قبل از 2018 چقد بوده ؟ چرا نسخه های قبلی از نظر تجاری موفق نبودن ؟قبل هر مقایسه ای باید بهب این موارد دقت کنیم:
- اولا اسپایدرمن که کلا یه سوپر برنده و محبوبیتش فراتز از صنعت بازی و سینما و کامیک و .... هستش و یجورایی جزو نمادهای سرگرمیه امریکاست
- دوما درجه سنی بازی هم پایینتره و طبیعیه مخاطبش بیشتر باشه
- سوما خود GOW هم برند خیلی بزرگتریه و بازی قبل نسخه 2018 اش فقط 4 نسخه ازش رو کنسول ها منتشر شده بود و بشدت طرفداراش بیشتر بودن
- چهارما بازی مثه TLOU2 اونهمه حاشیه داشت پشت سرش ( اون روز خبر اومده بود که هنوزم که هنوزه بازیگر نقش ابی رو تهدید به مرگ میکنن)
این چهار مورد رو اگر جمع بندی بکنید می بینید فروشش نه تنها کم نبود بلکه خیلی هم خوب بوده ، تازه حتی اگر اون حواشی داستانی TLOU2 هم وجود نداشت و داستان باب میل مخالفان داستان بود بازم فروش بازی تو این بازه زمانی به اسپایدی نمیرسید
.
1- اون اسپایدرمن های قبلی اصلا از لحاظ کیفی وارد بحث ما میشن که بخواهیم مقایسه کنیم ؟؟؟ اسپایدرمن درسته یه آیکان هست تو آمریکا و دنیا ولی دیگه قرار نیست هر زباله ای ازش درس کنن خوب بفروشهکاملا برعکس
لیک ها به فروش بازی کمک کرد
اگه چیزی لیک نمی شد , اون موج عظیم منفی دقیقا روز لانچ اتفاق می افتاد و ضربه بزرگی به فروش بازی میزد
به لطف لیک ها عملا موج منفی قبل از لانچ تموم شد / کسانی هم که نمی خواستن بازی روز لانچ بخرن , به خاطر لیک ها و کنجکاوی روز لانچ خریدن
نقد منفی ؟ تو یوتیوب صرفا ویدیو از بازی قرار میدن به میگن به این دلایل بازی خوب یا بد
اگه نقدی مثبت به خاطر محتوای بازی
اگه نقدی منفی به خاطر محتوای بازی
عملکرد تجاری ارتباطی به 3 تا پروژه نداره
دیزگان با بودجه حداکثر یک چهارم tlou part 2 به موفقیت عظیم تجاری تبدیل شد , در نهایت تمام بزرگان استودیو رو اخراج کردن
---------
Luigi's Mansion 3 هم 11.5 میلیون نسخه فروخته
1. مجموع فروش تمام بازی اسپایدرمن از زمان ps1 تا قبل از 2018 چقد بوده ؟ چرا نسخه های قبلی از نظر تجاری موفق نبودن ؟
2.درجه سنی چه ارتباطی به فروش بازی ها داره ؟ موفق ترین بازی های چند سال اخیر , ویچر 3 / RDR 2 / GOW 2018 ,... درجه سنتی کودک و نوجوان بودن ؟
3.قبل از 2018 , موفق ترین نسخه تاریخ سری , GOW 3 بود که در 30 ماه به فروش 5.2 میلیون نسخه ای رسیده بود
4.حاشیه ؟ کدوم حاشیه ؟ محتوا خود بازی حاشیه است ؟
اعتراض ملت سر پایان mass effect 3 هم حاشیه بود ؟
بیخیال!کاملا برعکس
لیک ها به فروش بازی کمک کرد
اگه چیزی لیک نمی شد , اون موج عظیم منفی دقیقا روز لانچ اتفاق می افتاد و ضربه بزرگی به فروش بازی میزد
به لطف لیک ها عملا موج منفی قبل از لانچ تموم شد / کسانی هم که نمی خواستن بازی روز لانچ بخرن , به خاطر لیک ها و کنجکاوی روز لانچ خریدن
نقد منفی ؟ تو یوتیوب صرفا ویدیو از بازی قرار میدن به میگن به این دلایل بازی خوب یا بد
اگه نقدی مثبت به خاطر محتوای بازی
اگه نقدی منفی به خاطر محتوای بازی
عملکرد تجاری ارتباطی به 3 تا پروژه نداره
دیزگان با بودجه حداکثر یک چهارم tlou part 2 به موفقیت عظیم تجاری تبدیل شد , در نهایت تمام بزرگان استودیو رو اخراج کردن
1. horizon zero dawn بیشتر از 20 میلیون نسخه فروخته1- اون اسپایدرمن های قبلی اصلا از لحاظ کیفی وارد بحث ما میشن که بخواهیم مقایسه کنیم ؟؟؟ اسپایدرمن درسته یه آیکان هست تو آمریکا و دنیا ولی دیگه قرار نیست هر زباله ای ازش درس کنن خوب بفروشه
شما از این زاویه به قضیه نگاه کن که اگر اینسامنیاک به جای اسپایدرمن یه NEW IP با شخصیت ها و دنیای جدید می ساخت باز همینقدر میفروخت؟(امار فروش بقیه بازیهای اینسامنیاک رو یه چکی بکنید)
2- خیلی ربط داره. هر چی درجه سنی پایینر باشه طیف بیشتری به بازی دسترسی دارن و از بازی هم خوششون میاد - بازی هایی که برای بچه ها قابل درک تره مثه فیفا و ماریو گلکسی و اسپایدی بیشتر میفروشه تا یه بازی با داستان بزرگسال و صحنه های خشن
از اون طرف مثال هایی هم که زدین بازیهای OW هستن و مخاطب بزرگسال بشدت پرتعدادی دارن....همون زمان تعداد مخاطب TLOU1 با GTA5 قابل قیاس نبود چه برسه به بازیهایی که الان نوشتی در مقایسه با TLOU2
3- بله امار فروش GOW 2018 بوست شدیدی نسبت به شماره های قبلی داشته و کیفیت بازی هم عالی بوده ولی اینو در نظر نمیگیرد که بازی بعد از فقط یکسال بعد انتشار رو استور 20 دلار بوده و بعد یه مدت هم رو پلاس اومد و همین بشدت فروش بازی رو بالا برد.
ولی لست 2 بعد دو سال هنوز کمترین قیمتش با قیمت معمولی دو سال بعد ریلیز گاو خیلی فاصله داره.
4-آره حاشیه ای نداشت که اصلا- اینکه میگفتن یه ترنس زده فلانی رو کشته ( هنوزم یه عده میگن و پستاشم زمان انتشار بازی تو فروم هست) و به کل اشتباه بود )
+
خلاهص که درسته داستان TLOU2 متفاوت بود و حاشیه داشت ولی همه چیزم نمیشه گردن این داستان انداخت و بقیه پارامترها رو هم نادیده گرفت
.
یاد جمله مسئولین افتادمفروش TLoU2 خیلی خوبه، ولی قبلاً هم گفتم که اگه اون ماجراهای لیک و اتفاقات عجیب نبود، حتی از این هم بهتر میفروخت. این قضیه انقدر واضحه که نیازی به حل معادلات چند مجهولی نداره و در همون حد مشخصه که بگیم زمین دور خورشید میگرده!
توی همین بازیسنتر کم نداشتیم بچههایی که تا مدتها سراغ بازی نرفتن و کلاً تحریمش کرده بودن و تازه بعد از ماهها یا حتی بعد از یک سال رفتن سراغش و یه عده هم هنوز نرفتن، چون داستان بازی رو قبل از انتشارش میدونستن. بحث مشکلات مالی و اینا هم نبوده تا جایی که میدونم. بیشتر همون بحث حواشی کمنظیر (شاید هم بینظیر) بود که برای بازی پیش اومد و باعث شد یه عده که عاشق نسخه اول بودن و در حالت طبیعی حتماً سراغ نسخه دوم میرفتن، این کار رو انجام ندن. یا ماجرای امتیازها که قبل از اینکه دست ملت به منوهای بازی برسه، رکورد تعداد امتیازهای کاربران رو در تاریخ متاکریتیک زد!
بیخیال!
اینکه بگیم لیکها هیچ نقش منفیای توی فروش بازی نداشته، به نظرم اشتباهه. ولی دیگه اینکه بگیم به فروش بازی کمک هم کرده، از اون حرفهای واقعاً عجیب و حیرتانگیزه!
TLoU2 یه بازی خطی و بدون بخش چندنفره هست که از سر تا تهش هم برای کل بازیکنها ثابته. بازی اپنورلد با ۱۰۰ ساعت مأموریت اصلی و فرعی و ۲۵۰ تا NPC و ۱۷ تا پایان مختلف براساس عملکرد بازیکن نیست که بگیم یه چیزی لیک شد و بعدش ملت کنجکاو شدن و رفتن خودشون امتحان کنن. مهمترین بخشهای داستان به صورت فلهای ریخت توی اینترنت و از شبکههای اجتماعی و سایتهای مختلف مثل همین بازیسنتر تا حتی دیوار(!) تبدیل شد به مناطق مینگذاری شده و خیلیها بدون اینکه بخوان، از داستان مطلع شدن.
این قضیه واقعاً به شکل فجیعی اتفاق افتاد و ملت به جای اینکه در طول ۳۰-۲۵ ساعت و به آرومی و طبق مسیر مطلوب کارگردان در جریان همه چیز قرار بگیرن و خودشون رو جای شخصیتها بذارن و ببینن چه خبره، داستان رو خوندن و تیکههای مختلفش رو دیدن و گند خورد به تجربه بازی.
اگه مثلاً کاتسینها و پایان Uncharted 4 و God of War لو میرفت، یک صدم این هم تأثیرگذار نبود و باز خیلیها این بازیها رو میخریدن که مراحل مختلفشون رو تجربه کنن یا مثلاً همین الآن کل داستان Starfield لو بره، کمتر کسی به خاطر این قضیه ولش میکنه، چون مدل بازی متفاوته. ولی TLoU2 به خاطر نوع داستان و مهمتر از اون نوع روایت که مشابهش رو توی صنعت بازی کم داریم، جوری بود که لیک شدنش بزرگترین ضربه رو بهش زد. بعد میگین به فروش بازی کمک هم کرد؟!! جلالخالق!
یک ماه قبل از عرضه یوتوب و ردیت پر شده بود از کمپینهایی که به مردم میگفتن بازی رو نخرید، بعد جناب کوروش میگه لیکها به فروش کمک کرد!
کلا پارت دو بازی مهربونی نیست. کاری به خوب یا بد بودنش ندارم، ولی چیزی که بخواد مغز ملت رو به یه نحوی درگیر کنه اصولا کمتر خواهان داره. خیلیها دوست دارن بازی رو برای سرگرمی تجربه کنن نه چیز بیشتری و بازیای مثل اسپایدرمن یا گاو دقیقا همچین تجربهای رو براشون به ارمغان میآره. به نظرم طبیعیه که فروشش مثل اون بازیها نباشه. بگذریم از اینکه اون بازیهای هم IPهای گندهتری هستن و هم مدت زمان بیشتری از عرضهشون میگذره.
من فقط امیدوارم اینا برای فروش بیشتر سر پروژهی بعدیشون سراغ یه ایدهی امنتر نرفته باشن. پول بیشتر از همون فکشن درمیآد؛ جان مادرتون دوباره یه تجربهی متفاوت برامون بسازید!
کوروش تو شده تا حالا اشتباه کرده باشی و تو یه بحثی حق با تو نبوده باشه؟ جدا برام سواله.به لطف همین لیک و کنجکاوی رکورد لانچ شکسته شد
'The Last of Us Part II' Sells 4 Million Copies, Breaks PlayStation Record
در این 21 ماه هم با تخفیف های مختلف کلا 6 میلیون نسخه فروخته
کسانی که بازی نخریدن به خاطر محتوای خود بازی بوده , نه به خاطر اینکه بازی لیک شده بود
فقط گفتی یه چیز نوشته باشم که مثلا اینو شکست بدم تو بحث1. horizon zero dawn بیشتر از 20 میلیون نسخه فروخته
https://comicbook.com/gaming/news/horizon-zero-dawn-20-million-copies-sold/#:~:text="We are happy to share,for your love and dedication."
horizon zero dawn بعد فک میکنی اگه اینسامنیاک یه بازی جهان باز شهری با همین گیم پلی / شخصیت و داستان متفاوت می ساخت شکست تجاری می خورد ؟ کمتر از 20 میلیون می فروخت ؟
2-
163 میلیون نفر فقط در امریکا کافی نیست ؟
GOW 2018 و TLOU قابل مقایسه نیست ؟
مثال ویچر 3 و RDR2 در مورد فروش بازی های M بود
ویچر 3 بیشتر از 40 میلیون / RDR 2 بالای 44 میلیون
3.
3 ماه بعد از عرضه
The Last Of Us Part 2 Is On Sale For Its Lowest Price Yet On Amazon
PlayStation Now games October 2021: The Last of Us Part II, Fallout 76, Desperados III
4. گفتم این موج منفی قبل از لانچ بود
بعد از لانچ که همه چیز شخص شد
قطعاکوروش تو شده تا حالا اشتباه کرده باشی و تو یه بحثی حق با تو نبوده باشه؟ جدا برام سواله.
فقط گفتی یه چیز نوشته باشم که مثلا اینو شکست بدم تو بحث
عملا جوابهات هیچ ربطی به حرفای من نداره
1- نوشتم ایا بازیهای قبلی اینسامنیاک هم اینقدر فروختن؟ رفتی از بازی گوریلا مثال اوردی
2- نوشتم بازیهای ow مخاطب بسیاری دارن و حتی همون gta5 هم تو فروش بقیه رو خورد رفته از فروش ویچر و ترکیب جمعیتی امریکا لینک میذاره
3- نوشتم کاهش قیمت و تخفیف گاو خیلی بیشتر از لست ۲ هست، اورده یه لینک گذاشته که قیمت لست ۲ خیلی تخفیف خورده ...چه ربطی داره به حرف مقایسه ای من؟
۴- میگم همین حالاشم پست هست تو انجمن که چی میگن پر مورد ابی، بعد میگه بعد لانچ همه چی مشخص شد.
+
هدف به نظر بحث و انتقال دونسته ها نیست و صرفا مثلا مقابله و شکست طرف بحث و به خاک نشوندنه لست2...
در نتیجه این بحث کلا ادامش از نظر من بیهودس و هر کس برداشت خاصی داشته تا حالا از حرفام کرده
.
پس گاد اف وار که یکبار عرضه شده و تینیجری نیست چجوری ۲۰ ملیون نسخه فروخته ؟ای بابا.... بسم الله
مایلز مورالز اصن DLC نیست. بازی ایه که نسخه فیزیکیش جدا فروخته میشه. و زیااااد هم فروخته میشه.
فروششون هم جمعا 33 میلیون نسخه بود. همین چند صفحه پیش خودم زدم. بدون احتساب نسخه PC هم نمیدونم یعنی چی بازی هنوز رو PC اصن عرضه نشده خو
این باید آمار بیاد ازش
ولی GOW تا آگوست 2021 (عملا یه سال پیش و سه سال و 4 ماه بعد عرضه بازی) 19.5 میلیون نسخه فروش داشته
تنها آمار "نسبتا موثق" ـی که هست اینه که یه میلیون نسخه از ژانویه تا می امسال بازی رو PC فروش داشته
همیـــــــن
من بازم میگم. GOW به وضوح برند بزرگتریه تا تلو. یه نسل و 5 تا نسخه بازی بیشتر از تلو محصول داده بیرون
دیزگان قضیه اش پیچیده تره
دیزگان رو کارگردانش 6 ژانویه 2022 گفته فروشش بیشتر از Ghost of Tsushima بوده (که اون موقع آمارش اومده بود 8 میلیون نسخه فروخته) و گفته بود با یه میلیون فروش دیگه ای که رو استیم تا اون موقع داشته 9 میلیون فروش کرده.
بعدا مشخص شد که ایشون اشتباه کرده و داشته آمار پلیرها رو می گفته آمار فروش (که خب من بهش خورده نمیگیرم. یارو متخصص بازاریابی که نیست فرق اینا رو کامل بدونه. کارش ساخت بازی بوده)
و خب اختلاف آمار پلیرها و فروش واقعی بازی همیشه زیاده.
این آمار برای 4 ماه پیشه.
دلست 2 تو یه سال و 8 ماه تونسته 10 میلیون بفروشه.
بازم دارم میگم این با ترند بقیه بلاک باسترهای سونی عملا یکسانه.
و در نظر بگیرید. فقط دیزگان نیست که تبلیغ منفی داشت. لیک شدن کل داستان تلو 2 و حواشی دورش شاید فروش اولیه بازی تحت تاثیر نتونست قرار بده. ولی قطعا رو نظر کسایی که طی زمان بازی رو خارج از بازه هایپش میخواستن بخرن تاثیر داشته.
من خودم هنوز دیدم نسبت به این بازی مثبت نیست و نرفتمش و عمرا بخوام بخرمش
هنوزم برید یوتیوب رو وا کنید تعداد نقدهای منفی از بازی زیاده. اینا اثر داره رو فروش بلند مدت بازی به وضوح و به نظرم عجیب نیست که یه بازی با سریعترین فروش اولیه تاریخ SIE به این دلایل نتونه بیشترین فروش بلند مدتشو داشته باشه.
بگذریم که بازی بخش مولتی پلیر نداره و عملا خارج از کمپین (لو رفته اش) دلیل کافی برای خرید به مخاطب های عام نمی ده.
با همه این اوصاف تو یه سال و 9 ماه گرفته 10 میلیون فروخته. که بازم میگم. آمار واقعا عالی ایه. با هر متر و معیاری هم که بخواید در نظر بگیریدش آمار عالی ایه
اگه یه سری بازی مثل Ghost of Tsushima و Luigi's Mansion 3 (اینو تو توییتر دیدم ملت مقایسه می کردن، عجیب بود) هم قد این بازی فروخته. فراتر از حد انتظار عمل کردن اون بازی هاست، نه زیر حد انتظار عمل کردن تلو 2
اگه هر چی به نظرم عملکرد تجاری تلو 2 این قدر خوب بوده که به ناتی داگ الان اجازه میده رو سه تا پروژه همزمان کار کنن
یه لینک بده از یکی از پستهات که توش نگفته باشی که حق با تو هست و طرف مقابلت اشتباه میکنه، اگه ممکنه.قطعا
اما اینجا بحث اعداد و امار فروش
اعداد هم حق و ناحق ندارن