آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....)

یه توضیحی راجب فرق اساسی دو سرویس که همون day one بودن و نبودن بازیاس
سونی تو این نسل کلی بازی تاپ انحصاری داره که دارن بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون نسخه میفروشن.این حجم از فروش میشه حدود درآمدی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار برای هر بازی با فروش اینچنینی.وقتی همچین بازار فروشی در کاره نه سونی ، بلکه هیچ شرکت دیگه ای نمیاد قید این سود رو بزنه و بازی رو هل بده تو سرویس های استریم و غیره.(حداقل تا وقتی فروش مرتبی دارن ، دقیقا مثل حوزه سینما)
تو سینما هم مثلاً دیزنی همین شرایط رو داره ، خودش شبکه استریم داره و هرساله چند آی پی داره که مثل بازی های بالا فروش میرن اما هرگز نمیاد نتفلیکس طور جنگ ستارگان ها و انیمیشن های پیکسار و ... اکران سینمایی نکنه و مستقیما تو شبکه استریمش عرضه کنه.
قضیه تفاوت day one به همین راحتیه، تقابل شرکتیه که درآمد هنگفت از فروش بازی ها نداره و میاد رو گیم پس سرمایه گذاری می‌کنه برای سود درازمدتش و شرکتی که داره میلیاردها دلار از فروش بازی ها پول جمع می‌کنه.
اما در مورد بازی های جمع و جور تر این قضیه کاملا شدنیه حتی برای سونی ، و حداقل من انتظار دارم این اتفاق برای ps now هم بیفته :D
 
آخرین ویرایش:
یه توضیحی راجب فرق اساسی دو سرویس که همون day one بودن و نبودن بازیاس
سونی تو این نسل کلی بازی تاپ انحصاری داره که دارن بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون نسخه میفروشن.این حجم از فروش میشه حدود درآمدی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار برای هر بازی با فروش اینچنینی.
وقتی همچین بازار فروشی در کاره نه سونی ، بلکه هیچ شرکت دیگه ای نمیاد قید این سود رو بزنه و بازی رو هل بده تو سرویس های استریم و غیره.(حداقل تا وقتی فروش مرتبی دارن ، دقیقا مثل حوزه سینما)
تو سینما هم مثلاً دیزنی همین شرایط رو داره ، خودش شبکه استریم داره و هرساله چند آی پی داره که مثل بازی های بالا فروش میرن اما هرگز نمیاد نتفلیکس طور جنگ ستارگان ها و انیمیشن های پیکسار و ... اکران سینمایی نکنه و مستقیما تو شبکه استریمش عرضه کنه.
قضیه تفاوت day one به همین راحتیه، تقابل شرکیته که درآمد هنگفت از فروش بازی ها نداره و میاد رو گیم پس سرمایه گذاری می‌کنه برای سود درازمدتش و شرکتی که داره میلیاردها دلار از فروش بازی ها پول جمع می‌کنه.
اما در مورد بازی های جمع و جور تر این قضیه کاملا شدنیه حتی برای سونی ، و حداقل من انتظار دارم این اتفاق برای ps now هم بیفته :D
Ps now قابل دانلود برای راه افتادن به بازی نیاز نداره، اول از همه باید فکر به حال اسمش بکنن که نشون دهنده کارکرد متفاوتش باشه... بعد روش تبلیغات بشه... هنوز اکثریت نمیدونن قابلیت دانلود اضافه شده... من هر چند روز یه بار دارم به یکی توضیح میدم که اینطوری شده... اونم کسایی که خودشون خوره اخبار گیمن... اون کژوال ها و بچه مچه ها که هیچ...
بعدم باید بیاد سیستم آفر هاش رو بهبود بده، خوب از سونی انتظار نمیره طرح های 1 دلاری مایکرو رو بده و آتیش بزنه به مالش،. ولی خب تخفیف های ویژه موقتی میتونه خیلی مخاطب جذب کنه...

بعدم من شدید با این سیاست سونی سر بازی های بزرگ موافقم، بازی نباید فدای سرویس بشه... باید تا جای ممکن فروشش رو بکنه بعد بیاد از سرویس هم کسب درآمد کنه...
 
به قول دوستمون سونی در حال حاضر نیازی نداره فرست پارتی هاش رو وارد سرویسش کنه ولی به نظرم میتونه نسل بعد یه سری تغییرات رو اعمال کنه.

اول اینکه مدت زمان ریلیز فرست پارتی هاش رو با عرضه روی ps now کمتر کنه. یعنی بعد یه سال بیاره روی سرویس و دوم اینکه با قرارداد بستن بازی های جمع و جور و ایندی رو از روز اول عرضه بیاره روی PS NOW. خود سازنده ها فک کنم راضی باشن چون پلیرهای بیشتری بازیاشون رو تجربه میکنن!
 
دو صفحه فقط اسپم اینجا هم تبدیل به تاپیک VS شد:D از اونجایی که همیشه مایکرو فقط آمارهای خوب رو اعلام میکنه پس 10 میلیون برا گیم پس آمار خوبیه مخصوصا وقتی کنسولش 40+ میلیون فروخته ، البته معلوم نی چقدرش مربوط به PC میشه ولی بازم آمار خیلی خوبیه پس ترول کردن نداره ، باید یه فرقی بین ما با کسایی که فروش و متا و گوتی و جوایز و همه چیو بی ارزش میدونن باشه یا نه ؟ :D
تبلیغات و ساپورت گیم پس خیلی خوب بوده و مدت هاست تمرکز اصلی مایکرو هست و فعلا تنها برگ برنده مایکرو هم هست ولی PSNOW هم داره کم کم راهشو پیدا میکنه و خیلی بهتر شده ، سونی اگر استارت تبلیغاتش رو در کنار PS5 بزنه خیلی شرایط این سرویس بهتر میشه . به هر دلیلی فعلا تمرکز اصلی شرکت نیست و بازی هاش فروش خیلی خوبی دارن .
 
آخرین ویرایش:
به قول دوستمون سونی در حال حاضر نیازی نداره فرست پارتی هاش رو وارد سرویسش کنه ولی به نظرم میتونه نسل بعد یه سری تغییرات رو اعمال کنه
من این حرف رو قبول ندارم، در واقع سونی نمیتونه بازی هاش رو [مثل مایکروسافت] بیاره رو PS Now:D
برای اینکه اکثر بازی های سونی به یه کمپین 20-40 ساعته خلاصه میشن و عملا یه نفر با اشتراک ۳ ماهه میتونه همه رو بازی کنه:D از اون طرف مایکروسافت اکثر بازی هاش یه بخش چندنفره خوب هم داره که تا مدت ها ساپورت میشه و پلیر هارو مجبور به تمدید اشتراک میکنه + مایکروترنزکشن
من بعید میدونم تا زمانی که سونی یه تعداد قابل توجهی بازی GaaS نداشته باشه، PS Now رو بتونه شبیه GP بکنه (هر چند که فکر میکنم مدیریت جدیدش به این سمت بره در نهایت)
 
من این حرف رو قبول ندارم، در واقع سونی نمیتونه بازی هاش رو [مثل مایکروسافت] بیاره رو PS Now:D
برای اینکه اکثر بازی های سونی به یه کمپین 20-30 ساعته خلاصه میشه و عملا یه نفر با اشتراک ۳ ماهه میتونه همه رو بازی کنه:D از اون طرف مایکروسافت اکثر بازی هاش یه بخش چندنفره خوب هم داره که تا مدت ها ساپورت میشه و پلیر هارو مجبور به تمدید اشتراک میکنه + مایکروترنزکشن
من بعید میدونم تا زمانی که سونی یه تعداد قابل توجهی بازی GaaS نداشته باشه، PS Now رو بتونه شبیه GP بکنه (هر چند که فکر میکنم مدیریت جدیدش به این سمت بره در نهایت)

مایکروسافت این همه استودیو جدید اضافه کرده که همه مدل گیمی به لایبرریش اضافه کنه! الان مثلا هل بلید 2 و فیبل جدید و بقیه عنوان های داستانی بدون بخش انلاینی که قراره اضافه بشه نسل بعد استدلال تو رو نقض میکنه! انقد صفر و صد نبینید همه چیز رو ! :D
 
انصافاً Game Pass هرچقدر مشتری جذب کنه حقشه. :D منم اگه روزی سمت ایکس‌باکس برم، اولین کاری که می‌کنم اینه که یه اشتراک Game Pass بگیرم و خلاص! هم کل بازی‌های فرست‌پارتی رو همون روز اول دارم و هم خیلی بازی‌های ریز و درشت دیگه.
البته از اون طرف هم دوستان در مورد PS Now درست میگن و متأسفانه (برای ما مشتری‌ها متأسفانه! :D) سونی فعلاً نیاز خاصی نداره که بازی‌های فرست‌پارتی رو روز اول بده دست ملت. چون اکثراً خیلی خوب می‌فروشن و سونی میگه چه کاریه اینا رو همین‌طوری رد کنیم بره.
ولی به نظرم زمان عرضه‌ی PS5 باید حتماً سراغ این کار برن. اکثر کنسول‌های جدید که از راه می‌رسن، اون اوایل بازی‌های انحصاری زیادی ندارن و تا یه مدت توی قحطی به سر می‌بریم. از خود سونی مثال بزنم، هم PS3 و هم PS4 همچین حالتی داشتن و تا یه مدت بازی‌های فرست‌پارتی خفنی براشون نمی‌اومد به جز چند مورد. حالا این وسط اگه سونی کل بازی‌های خفن PS4 رو در زمان عرضه‌ی PS5 روی PS Now بیاره و با کیفیت بالاتر (از رزولوشن و فریم‌ریت تا چیزهای دیگه) برسونه دست مشتری و از اون طرف یه تخفیف جالبی هم برای PS Now در نظر بگیره، می‌تونه در کنار یه بازاریابی خفن کلی سر و صدا به پا کنه. یعنی فرض کنین خریدارهای PS5 بتونن با هزینه‌ی کم سراغ PS Now برن (حالا نه در حد Game Passهای یک دلاری، چون سونی در اون حد مایه‌دار نیست که راحت دست کنه توی جیبش و هر کاری بخواد بکنه! :D) و از Uncharted 4 و Bloodborne و God of War تا Gran Turismo Sport و Spider-Man و Horizon و The Last of Us 2 رو با کیفیت بالاتر روی این کنسول تجربه کنن.
افرادی که قبلاً اینا رو بازی کردن هم شاید باز تشویق بشن سراغشون برن (فقط تصویر کنین Bloodborne رو در حالت 60fps)، چه برسه به اون‌هایی که این نسل PS4 نداشتن و تازه می‌خوان برن سراغ این بازی‌ها، اون هم با کیفیت خفن.
همون‌طور که قبلاً هم گفتم، این وسط به تبلیغات اساسی هم برای PS Now نیاز دارن. تیم پلی‌استیشن نشون داده که هر وقت بخواد می‌تونه تبلیغات نجومی راه بندازه و رسماً منهدم کنه! ولی در مورد PS Now انگار خودشون هم حال نمی‌کنن کاری باهاش داشته باشن و همین‌طوری گذاشتنش یه گوشه که برای خودش زندگیش رو بگذرونه و در تنهایی بمیره! :| این قضیه در حدیه که من تا همین ۲ ماه پیش حوصله نداشتم یه نگاه کاملی به لیست بازی‌های PS Now بندازم ولی الآن که سراغش رفتم می‌بینم چیز بدی هم نیست و کلی بازی توش وجود داره که وقت کم میارم سراغ همه‌شون برم. یا مثلاً یک سال و نیم از اومدن قابلیت دانلود بازی‌های PS4 توی این سرویس می‌گذره و باز همین دیروز پریروز می‌دیدم طرف توی ریست‌ارا تعجب کرده که همچین قابلیتی داره! بگذریم که خودم هم اواخر پارسال این قضیه رو فهمیدم! چون تبلیغاتش به شدت افتضاحه و خیلی‌ها در جریان این چیزا نیستن. ولی اگه توی هیاهوی شروع نسل جدید یه بازاریابی عظیمی هم برای PS Now راه بیفته، تعداد مشتری‌هاش بدون شک بالاتر میره و سودش هم توی اینه که با مشتری بیشتر، می‌تونیم منتظر بازی‌های بهتر باشیم.
 
مایکروسافت این همه استودیو جدید اضافه کرده که همه مدل گیمی به لایبرریش اضافه کنه! الان مثلا هل بلید 2 و فیبل جدید و بقیه عنوان های داستانی بدون بخش انلاینی که قراره اضافه بشه نسل بعد استدلال تو رو نقض میکنه! انقد صفر و صد نبینید همه چیز رو ! :D
منم گفتم که تا زمانی که یه تعدادی‌شون اون مدلی نباشن منطقی نیست، این بازی های دابل فایل و هلبلید هم هزینه ساختشون اونقدری بالا نیست! فرض کن هیلو ۵۰۰ میلیون دلاری به یه کمپین ۲۰ ساعته خلاصه میشد، عملا اوردنش رو گیم‌پس خودکشی بود:دی
یه نکته دیگه که یادم رفت بگم تنوع سبک هست که از این نظر هم باز مایکرو وضعیت بهتری داره
 
انصافاً Game Pass هرچقدر مشتری جذب کنه حقشه. :D منم اگه روزی سمت ایکس‌باکس برم، اولین کاری که می‌کنم اینه که یه اشتراک Game Pass بگیرم و خلاص! هم کل بازی‌های فرست‌پارتی رو همون روز اول دارم و هم خیلی بازی‌های ریز و درشت دیگه.
البته از اون طرف هم دوستان در مورد PS Now درست میگن و متأسفانه (برای ما مشتری‌ها متأسفانه! :D) سونی فعلاً نیاز خاصی نداره که بازی‌های فرست‌پارتی رو روز اول بده دست ملت. چون اکثراً خیلی خوب می‌فروشن و سونی میگه چه کاریه اینا رو همین‌طوری رد کنیم بره.
ولی به نظرم زمان عرضه‌ی PS5 باید حتماً سراغ این کار برن. اکثر کنسول‌های جدید که از راه می‌رسن، اون اوایل بازی‌های انحصاری زیادی ندارن و تا یه مدت توی قحطی به سر می‌بریم. از خود سونی مثال بزنم، هم PS3 و هم PS4 همچین حالتی داشتن و تا یه مدت بازی‌های فرست‌پارتی خفنی براشون نمی‌اومد به جز چند مورد. حالا این وسط اگه سونی کل بازی‌های خفن PS4 رو در زمان عرضه‌ی PS5 روی PS Now بیاره و با کیفیت بالاتر (از رزولوشن و فریم‌ریت تا چیزهای دیگه) برسونه دست مشتری و از اون طرف یه تخفیف جالبی هم برای PS Now در نظر بگیره، می‌تونه در کنار یه بازاریابی خفن کلی سر و صدا به پا کنه. یعنی فرض کنین خریدارهای PS5 بتونن با هزینه‌ی کم سراغ PS Now برن (حالا نه در حد Game Passهای یک دلاری، چون سونی در اون حد مایه‌دار نیست که راحت دست کنه توی جیبش و هر کاری بخواد بکنه! :D) و از Uncharted 4 و Bloodborne و God of War تا Gran Turismo Sport و Spider-Man و Horizon و The Last of Us 2 رو با کیفیت بالاتر روی این کنسول تجربه کنن.
افرادی که قبلاً اینا رو بازی کردن هم شاید باز تشویق بشن سراغشون برن (فقط تصویر کنین Bloodborne رو در حالت 60fps)، چه برسه به اون‌هایی که این نسل PS4 نداشتن و تازه می‌خوان برن سراغ این بازی‌ها، اون هم با کیفیت خفن.
همون‌طور که قبلاً هم گفتم، این وسط به تبلیغات اساسی هم برای PS Now نیاز دارن. تیم پلی‌استیشن نشون داده که هر وقت بخواد می‌تونه تبلیغات نجومی راه بندازه و رسماً منهدم کنه! ولی در مورد PS Now انگار خودشون هم حال نمی‌کنن کاری باهاش داشته باشن و همین‌طوری گذاشتنش یه گوشه که برای خودش زندگیش رو بگذرونه و در تنهایی بمیره! :| این قضیه در حدیه که من تا همین ۲ ماه پیش حوصله نداشتم یه نگاه کاملی به لیست بازی‌های PS Now بندازم ولی الآن که سراغش رفتم می‌بینم چیز بدی هم نیست و کلی بازی توش وجود داره که وقت کم میارم سراغ همه‌شون برم. یا مثلاً یک سال و نیم از اومدن قابلیت دانلود بازی‌های PS4 توی این سرویس می‌گذره و باز همین دیروز پریروز می‌دیدم طرف توی ریست‌ارا تعجب کرده که همچین قابلیتی داره! بگذریم که خودم هم اواخر پارسال این قضیه رو فهمیدم! چون تبلیغاتش به شدت افتضاحه و خیلی‌ها در جریان این چیزا نیستن. ولی اگه توی هیاهوی شروع نسل جدید یه بازاریابی عظیمی هم برای PS Now راه بیفته، تعداد مشتری‌هاش بدون شک بالاتر میره و سودش هم توی اینه که با مشتری بیشتر، می‌تونیم منتظر بازی‌های بهتر باشیم.
سونی به خاطر شرایط و طرز فکر کمپانی و مخاطب هاش نمیتونه تو کیفیت با گیم پس رقابت کنه، برای همین باید تمرکز رو بزاره رو کمیت... به نظرم با یه کمیت بالا میتونه توجه زیادی جلب کنه ولی همون طور که گفتی خود سونی هم زیاد علاقه ای نداره، که ps now تو چشم بیاد...
........

اما یه بحثی هست بحث سرویس و خدمات که وسط میاد سریع محدود میشه به همین گیم پس و ps now در حالی که در نمای کلی و همه بخش ها سونی خدمات بهتری داره میده به مشتری هاش...
 
طرح مایکروسافت اینه به تعداد قابل توجهی کاربر ثابت برسه که البته رسیدن به این هدف زمان زیادی طول می‌کشه. ولی با ادامه دادن همین روند فعلی، و اینکه نسل بعد از همون ابتدا گیم‌پس به عنوان یه سرویس مطرح وجود داره، احتمالا سریع‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت بتونه به هدفش برسه. تصور کنید این ده میلیون کاربر، یه روز تبدیل بشه به ده میلیون کاربر ماهانه (و البته خیلی بیشتر از این)، یعنی هر ماه حداقل ۱۰۰ میلیون دلار درآمد ثابت فقط از گیم‌پس، فارغ از اینکه اصلا تو اون ماه مایکروسافت عنوانی رو منتشر کنه یا نه! البته بازم میگم به زودی همچنین اتفاقی نمی‌افته، ولی تو موقعیت فعلی اصلا دور از دسترس نیست.
 
طرح مایکروسافت اینه به تعداد قابل توجهی کاربر ثابت برسه که البته رسیدن به این هدف زمان زیادی طول می‌کشه. ولی با ادامه دادن همین روند فعلی، و اینکه نسل بعد از همون ابتدا گیم‌پس به عنوان یه سرویس مطرح وجود داره، احتمالا سریع‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت بتونه به هدفش برسه. تصور کنید این ده میلیون کاربر، یه روز تبدیل بشه به ده میلیون کاربر ماهانه (و البته خیلی بیشتر از این)، یعنی هر ماه حداقل ۱۰۰ میلیون دلار درآمد ثابت فقط از گیم‌پس، فارغ از اینکه اصلا تو اون ماه مایکروسافت عنوانی رو منتشر کنه یا نه! البته بازم میگم به زودی همچنین اتفاقی نمی‌افته، ولی تو موقعیت فعلی اصلا دور از دسترس نیست.

گغته 10 میلیون مشترک که میشه همون 10 میلیون کاربر ماهانه

---

2 تا خبر مثبت از ایکس باکس بیاد یه جماعتی ترگیر میشن :دی یکی ترول میکنه، اون یکی میگه نه ما بهتر از این هستیم که ترول کنیم و باز ترول میکنه :دی اون یکی آمار رو با تکنیک‌های جدید ریاضی نابود میکنه، یکی دیگه میاد بهانه میاره که آی این آمار روی X و Y و Z بوده :دی
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or