Xbox720 و PS4 می‌توانند به گرافیک AVATAR نزدیک شوند

Behrooz

کاربر سایت
Apr 14, 2006
3,009


13588585583201924656.jpg



اگر یادتان باشد AMD تقریبا سال پیش اذعان داشت که کنسول‌های نسل بعدی می‌‌توانند گرافیکی در حد آخرین ساخته‌ی جیمز کامرون یعنی لایو اکشن/انیمیشن AVATAR - که بنچمارک جدیدی برای انواع فرمت های مدیا و صنعت دیجیتال به حساب می‌‌آید - ارایه دهند. ادعای بزرگی که باور کردنش بسیار سخت است، مخصوصا با اعداد عجیب و غریبی از قبیل استفاده از پانصد سوپر کامپیوتر، 2400 عدد سی پی یو و 18 ساعت زمان تنها برای رندر 1 فریم و البته تفاوت‌های رندرهای ریل تام در بازی و فیلم باور این موضوع را سخت کرده است.

دکتر Chris Doran یکی از بنیانگذاران Geomerics، شرکتی که ساخت موتور واسطه‌ی Enlighten - موتور نورپردازی‌ای که در Frostbite 2.0 از آن استفاده شده است - در کارنامه‌ی خود دارد ادعا کرده است که در بخش نورپردازی می‌توانند به فیلم اوتار برسند.

وی در بخشی از مصاحبه‌ی اخیرش با وبسایت خبری Cinemablend اظهار داشت: "Enlighten در حال حاضر به راحتی بر روی سخت افزار نسل فعلی اجرا می‌شود. پس شما از همین الان می‌توانید متصور شوید که بدون هیچ تغییر جزیی (به دلیل سخت افزار قویتر) می‌توان آن را به نسل بعد بُرد. اما سوال اصلی اینجاست. سازنده‌ها تا چه قدر می‌توانند از این قدرت اضافی در نسل بعد استفاده کنند؟ می‌توانم بگویم با Enlighten ما می‌توانیم در چندین مورد [در مبحث گرافیک] استاندارهای جدیدی را به وجود آوریم."

وی در مورد این‌که آیا کیفیت بازی‌ها به AVATAR خواهند رسید یا خیر جواب داد: "این‌که کیفیت گرافیک بازی‌ها در نسل آینده به چه اندازه می‌رسد همچنان نامشخص است، اما با قاطعیت می‌توانم این موضوع را متذکر شوم که نورپردازی در بازی‌ها می‌تواند به فیلم AVATAR نزدیک شود. سپس در این سوال به جنبه‌های دیگه‌ی آن می‌رسیم، این‌که قابلیت مدل‌سازی محیط به همان حد امکان پذیر است؟ انیمیشن‌ها، AI و فیزیک بازی نیز به همان نسبت آیا می‌توانند قابل اجرا باشند و در آخر آیا اصلا خود بازی خوب هست یا خیر؟!"


در مبحث AI نیز AMD قبلا قول یک انقلاب را داده بود. این‌که هر NPC در یک بازی Open World هوش مصنوعی و طرز فکر منحصر به فرد خود را دارد و عملا با هیچ دو NPCای که یک عمل یکسان را انجام می‌دهند روبه‌رو نخواهیم شد.
هزاران NPC در یک بازی Open World را که هرکدام پردازش AI متفاوت دارد مطمئنا ادعای بزرگی است.

Source
 
آخرین ویرایش:

M ξ λ δ ζ

کاربر سایت
Feb 11, 2011
6,215
نام
مهدی
بسیاری از دوستان معتقدن چون باید 10 سال عمر کنه پس انتظار گرافیکی درحد آواتار رو داشته باشید! بنظر من حرف اشتباهیه! چون سرعت پیشرفت علم بسیار زیاده و مردم 10سال دیگه واس نسل بعدی صبر نمیکنن! احتمال داره نسل بعد 4 یا5 سال بیشتر نباشه!
 

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
گفتم که دوست عزیز در مورد interface 1794 FLEX I/O تحقیق کن یه chip-to-chip interface هست که تو نسل اول ps3 به صورت یک چیپ ست خارجی طراحی شده بود ولی بعد ظاهرا درون rambus جاسازی شد بعضیا میگن درون cell جاسازی شده الان هم ماژل های FLexI/o توی بعضی لوازم استفاده میشه از جمله بعضی اسمارت فونها که میبینی با کلاک cpu 600 mhz به عنوان مثال فیلم full hd نمایش میدن.

این از عکس مادربرد سری لانچ ps3

800px-COK-001_TOP.JPG


800px-COK-001_BOTTOM.JPG


این مادر برد مال مدل CECHA هست اولین سری PS3 کو این چیپی که شما میگی؟

اگر بحث FLEX رو شما میکنی داخل کامپیوتر هم PCI EXPRESS هست که جدیدا ورژن3 ش هم اومده.

ببین اقا پسر نزدیک 2 سال پیش ما در مورد ساختار کنسولها کلی بحث جدل داشتیم و مو به مو در مورد این موارد بحث کردیم اصلا هم دیگه حوصله ندارم بیام در مورد این موارد دیگه بحث کنم .
اصلا بحث سر ساختار لمبرگینی با پیچ مهره شد شما اینقدر از جاده اصلی منحرف شدی که بحث به اینجا رسید .

اگر شما به من میگی برو اسمبلی یاد بگیر منم به شما میگم یه تحقیق روی GPU بکن که از اجزائیی تشکیل شده و هر کدوم چه وظایفی دارن.
 

mehdy.z

کاربر سایت
Nov 27, 2009
697
نام
Mehdy
بابا این یه چیزی گفته!!
همین الانش گفتند کنسول نسل بعد نینتتندو که دو سال آزگار هم داره روش مانور میده همین mass effect 3 رو با این گرافیک نابودش نمیتونه توی full Hd اجرا کنه( که احتمالا برای اینه که نمی تونه فریم رو روی 60 ثابت نگه داره!)....
که با این حرف به راحتی میشه حدود پیشرفت نسل بعد رو حدس زد:|
 

chatrasham

کاربر سایت
May 31, 2012
51
نام
امین ایزدیار
فکر نمیکردم این کافرا انقدر حالیشون بشه :d

هر چی این صنعت پیشرفت کنه ما ها بیشتر لذت میبریم.

---------- نوشته در 03:58 PM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 03:48 PM ارسال شده بود ----------

بابا این یه چیزی گفته!!
همین الانش گفتند کنسول نسل بعد نینتتندو که دو سال آزگار هم داره روش مانور میده همین mass effect 3 رو با این گرافیک نابودش نمیتونه توی full Hd اجرا کنه( که احتمالا برای اینه که نمی تونه فریم رو روی 60 ثابت نگه داره!)....
که با این حرف به راحتی میشه حدود پیشرفت نسل بعد رو حدس زد:|

مس افکت زیادم گرافیکه بدی نداشت....

یه گرافیک قابل قبولی داشت....
 

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
@8030

ببخشید دوست عزیز من خودمو قاطی بحث شما با hamid ps3 میکنم ولی شما خودت اومدی یک بحثی رو مطرح کردی گفتی :

این بحث معماری کنسول و pc رو ول کنید چون تمام گیمها با pc ساخته میشن و بعد پورت میشن رو کنسول نه اینکه از اول موس کیبورد وصل میکنن به کنسول و برنامه مینویسن و طراحی میکنن!!!!!!

یعنی همه تفسیرتون اینه که معماری کنسول با PC هیچ فرقی نداره چون بازیو با PC میسازن! و کنسول متشکل شده از چندتا چیپ که نمونش یا شبیهش روی PC هست و همین الان شما اگه تشریف ببرین بازار کامپیوتر یک کنسول نسل بعد درست میکنید! این بنده خدا هم تقریبا تو 5-6 تا مورد برای هر سوال شما جواب منطقی با ذکر منبع داد حالا فقط مونده همون یک واژه چیپ ست که مثلا الان شما میخوای خودتو باهاش از تنگ و تا نندازی!
توی همین پست آخرتم تناقض وجود داره اومدی کنسول 6-7 سال پیش رو با PC امروزی مقایسه میکنی که البته اگه دقت کنی هنوز هم برتری هایی تو کنسول دیده میشه و میگی PC های الان PCIe ver 3.0 دارن ...!
اول از همه که وجود چیپ ست خارجی مثل Northbridge و Southbridge تو PC یک نقص محسوب میشده الان همه معماریها داره میره به سمت مدارات Integrated و PC ها هم تا همین یکی دو سال اخیر کم و بیش هنوز درگیر این مسئله بودن.
PS3 هم به صورت متعارف چیپ ستnorthbridge نداره چون CPU به صورت Integrated memory controller طراحی شده و در حقیقت اون چیپ ست داخل Cell جاسازی شده و با کلاک CPU کار میکنه که این بنده خدا هم اومده تو پست آخرش توضیح داده فقط گفته که مطمئن نیست با XRD مجتمع شده یا Cell و تو نسل اول PS3 ... که احتمالا منظورش همون مدل Prototype اولیه بوده که قرا بوده دو تا Cell داشته باشه قرار بوده .... به هر حال چیپ ست داخلی داریم و خارجی اگه به صورت داخلی و روی یک die با CPU یا GPU باشه معمولا لغت چیپ ست براش استفاده نمیکنن ولی ظاهرا شما همه عرایضت درست بوده فقط گیر دادی به این لغت چیپ ست الانم داری دنبال عکسش میگردی!!!
حالا بگذریم ولی همون زمانیکه 360 و PS3 اختراع شده بودن دیاگرام معماری یک PC معمول اینطوری بود:
21593068224644426274.png


memory controller روی چیپ ست Northbrige بود و کارت گرافیم هم از همون چیپ ست برای اتصال به CPU استفاده میکرد که توسط FSB به CPU متصل میشدن در بهترین شرایط پهنای باند فوق العاده کمتری نسبت به PS3 و 360 داشتن همون زمان GPU از طریق PCIe به CPU متصل بود که تازه اگر محدودیت FSB رو در نظر نگیریم حداکثر پهنای باند PCI e 16X و PCI e 16X ver 2.0 به ترتیب 4 و 8 گیگابیت بر ثانیه بود حالا خودت همون رو مقایسه کن با سرعت اتصال CPU و GPU در PS3 که تقریبا 35GB/s هست.
در مورد مموری کنترلر اون زمان در PC ها مموری کنترلر (مخصوصا در مورد اینتل) در گیر FSB بود هر چند AMD از تکنولوژی HT استفاده میرد و مموری کنترلر رو بر روی CPU قرار داده بود ولی بازم نتیجه چندان درخشان نبود و حتی اگر بهترین و ایده آل ترین شرایط رو در نظر بگیریم چیزی بین 2 تا 4 گیگابایت در ثانیه سرعت اتصال حافظه با CPU بود ... همون زمان سرعت اتصال حافظه با CPU در PS3 برابر با 25.6 گیگابایت بر ثانیه بوده.
الان قریبه 7 سال از اون تاریخ گذشته و CPU ها به سمت Integrated شدن کنترلرها پیش رفتن...
6-7 سال پیش:
06837174607338909112.jpg



معماری جدیدتر و حذف مموری کنترلر از پل شمالی و مجتمع شدن درون CPU:

90694984022188179121.jpg



و تقریبا آخرین معماریهای اینتل مجتمع کردن مموری کنترلر بر روی CPU و IOIE بر روی CPU
62876106931849349703.jpg


حالا شما خودت یه محاسبه بکن ببین بعد از 6-7 سال آخرین معماری های PC ها تازه به معماری کنسولهای بازی شبیه شده IOIE و مموری کنترلر تازه بر روی CPU مجتمع و پل شمالی به طور کامل حذف شده اتصال بین CPU و پل جنوبی (البته اگر بشه بهش گفت پل جنوبی!) از طریق DMI فراهم شده با این وجود به تازگی سرعت اتصال درگاهی مثل PCI e 3.0 32X با CPU به 31.5 گیگابایت بر ثانیه رسیده که همچنان از PS3 با سرعت 35GB/s کمتر هست البته توان GPU ها و CPU ها به مراتب رشد کرده ولی در مقایسه با معماری 7- 8 سال پیش در نهایت رشد خارق العاده ای نیست....
حالا از این مطالب که بگذریم که وارد بحث microcode های به کار رفته در GPU و CPU های کنسولهای فعلی مخصوصا 360 و مباحثی مثل Ring buffer و معماری واقعا جالب توجه GPU این کنسول که خودش نقش یک Memory hub و جایگزین رو برای مموری کنترلر بازی میکنه و اینکه وقتی جای CPU و GPU در یک ماشین بازی با هم عوض بشه چه راندمان فوق العاده ای پیش میاد نمیشم.... فقط خواهشا از این به بعد در مورد معماری کنسول که حرف میزنید به قول اون دوستمون مسئله رو با تهیه مواد لبنی اشتباه نگیرید و فکر کنید که سونی و مایکروسافت میلیاردها دلار پول و سرمایه و ساعتها فکر رو هزینه میکنن تا 4 تا چیپ رو به هم بچسبونن!!!! به اسم کنسول جدید بدن دست ملت!!
دیاگرام پهنای باند و معماری کلی 360:
83332984448710504594.jpg
 
آخرین ویرایش:

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
DieDie

دوست عزیز بنده غلط کنم بگم این دو تا مثل همن.مسئله اینه که بعضیا بد متوجه میشن.
منظور حرف من پایه و اساس و معماری داخل خود cpu و gpu بود نه مدار کل کار کرد کنسول.
داخل کنسول از یه سری تکنیکهای سخت افزاری خاص استفاده میکنن برای بالا بردن توان سخت افزار و همچنین up scale کردن بازی.

مثلا میان با gpu کنسول یه چیپ موازی میکنن که پردازش aa و رنگ و پیکسل رو میندازن روی اون چیپ مثل الان gpu ایکس باکس خودش تنها نیست چیپی که بالاش هست و کوچکتر خود gpu هست واقعا کمک میکنه به پردازش این یه تکنیک.

تکنیک بعدی میان از چیپ دیگه استفاده میکنن برای بالا بردن رزلوشن تصویر که بازیها همه روی 1080p اجرا بشن روی ایکس باکس 360 که نام اون چیپ هم انا یا هانا هست.

وضع داخل ps3 هم داخل gpu کنسول قرار بود دو تا کانال 1080p قرار بگیره ولی سونی از یکیش استفاده کرد.


کلا بخوام حرفم رو جمع بندی کنم و به زبان عامیانه بگم روی کنسولها از یه سری تکنیک استفاده میکنن برای اجرای بهتر بازیها همین ولی gpu خود کنسول با مال pc فرق خاصی نمیکنه طراحی داخل خود چیپ و چیدمان alu ها و ساختمان alu ها همه یکیه.
منتها داخل کنسول این پردازندها اولن کمکی دارن که حداقل قدرتشون رو 50 درصد افزایش میده .
دوما چیدمانشون و ارتباطشون طوری طراحی میشن که با pc فرق میکنه و مخصوص گیم و برای بهتر اجرا شدن بازی چیده میشن برای بدست اوردن پهنای باند بیشتر و ارتباط سریعتر بینشون.

بازم میگم ساختار داخل خود پردازنده یکیه منتها تفاوتها رو گفتم.

اول از همه که وجود چیپ ست خارجی مثل Northbridge و Southbridge تو PC یک نقص محسوب میشده الان همه معماریها داره میره به سمت مدارات Integrated و PC ها هم تا همین یکی دو سال اخیر کم و بیش هنوز درگیر این مسئله بودن.

pc قرار نیست فقط گیم اجرا کنه قراره 100 ها کار دیگه هم انجام بده.

ولی کنسول فقط برای اجرای بازی طراحی میشه.

وقتی غولی مثل اینتل میاد یه چیپست x79 میده تو بازار که 4 تا کارت گرافیک ساپورت میکنه و بعضی شرکتهای کله خر مثل asrock میاد 7 تا اسلات کارت گرافیک میزار و خود هیکل مادر برد تنها به اندازه 2 تا کنسول هست دیگه جای بحث و اظهار نظری در مورد این غول سخت افزاری نباید کرد که چیکار کنه بهتره.
X79%20Extreme11%28m%29.jpg
 

kayne

کاربر سایت
Jan 13, 2009
3,098
نام
مصطفی
این بنده خدا زیادم بیراه نگفته ما تو همین نسل عناوینی داشتیم که از لحاظ نورپردازی در سطح خیلی خوبی بودن مثل u3 یا Crysis 2 ولی نکته ایی که هست حالا نمیدوم تو نسل بعد سازنده ها به سمتش برن یا نه اینکه ما بتونیم افکت های ریل تام و دینامیک(به معنای واقعی ) ببینیم ؛ یعنی فرضاً تو این نسل نورپردازی خوب داشتیم ، سایه زنی ، افکت و غیره و غیره . . ولی نکته ایی که هست اینکه وقتی دقیق میشی میبینی از انواع اقسام حقه ها و ترفندها واسه زیبا و واقعی بنظر رسیدن اون افکت استفاده کردن ! مثال خیلی ساده ـش، غیر یکی دو مورد تقریباً تمام عناوین این نسل فاقد سایه های دینامیک و ریل تام هستن که با ترفند های مختلفی سعی کردن این ضعف بپوشونن یعنی خیلی مواقع هم که سایه ها با حرکات کارکتر هماهنگ بنظر میاد باز ریل تام و دینامیک نیستن.

البته اینجوری هم میشه به قضیه نگاه کرد که این ریل تام بودن (که مسلماً واسه پردازش ، قدرت بیشتری هم طلب میکنه) از لحاظ بصری در حدی تاثیرگذار هست که ما بخوایم فلان درصد توان سخت افزار رو بهش اختصاص بدیم؟ به عنوان مثال الان UE4 از نورپردازی و سایه زنی ِ کاملاً دینامیک بهره میبره ولی این دینامیک بودن چقدر با اون تکنیک های فرضاً گول زننده متفاوته؟ چقدر تفاوت ایجاد کرده؟ در مورد افکت های تصویری هم همین قضیه صادقه فرضاً مدلینگ و . . .

از لحاظ افکت ، جزییات ، فیزیک شاید به این زودی ها گرافیکی در سطح Avatar نبینیم ولی از لحاظ نورپردازی بنظرم رسیدن به کیفیت Avatar کار غیر ممکن و محالی نیست (حداقل از حیث بصری ) . همین u3 نورپردازی صحراش چیزی از یه صحرای رئال و واقعی کم نداشت یا کرایسیس 1 با بعضی مود ها چنان کیفیتی پیدا میکنه که هوش از سر آدم میپره ! در کل هر چقدرم سخت افزار کنسولی های جدید ضعیف باشه فکر نمی کنم دیدن چنین گرافیکی واسه نسل بعد انتظار نامعقولی باشه .
پ.ن :حداقل کرایتک خیلی راحت میتونه به چنین کیفیتی دست پیدا کنه :d
 
آخرین ویرایش:

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
انجینهای نسل بعدی اینطور که من دیدم خیلی روی پردازش ذرات تاکید داشتن مثلا عنوان کردن میلیونها ذره در محیط پردازش میشه بدون فشار نامتعارف روی سخت افزار (احتمالا به صورت فیزیکی قابلیتهایی دورن سخت افزار تعبیه شده) این پردازش فوق العاده در ذره ها کمک میکنه نسل بعد خیلی اتفاقها بیوفته مثلا:
افکتهای بی نظیری مثل آب و یا سایر مایعات و انفجارهارو در حد واقعی ببینیم .
موهای سر کاراکتر ها (دست کم موقع زوم دوربین روی صورت یا بدن کاراکتر) به راحتی به شکل تار به تار طراحی میشن و نسبت به پدیده ها فیزیکی پیرامونشون عکس العمل نشون میدن.
شبیه سازی قسمتهای ارگانیک مثل حرکت عضله ها خیلی خیلی واقعی تر میشه.
همه اینها در کنار بهتر کردن نور پردازی و بالا رفتن تعداد چند ضلعیها همه رو از گرافیکهای نسل بعد راضی میکنه.
 

hamid ps3

کاربر سایت
Jun 2, 2012
72
انجینهای نسل بعدی اینطور که من دیدم خیلی روی پردازش ذرات تاکید داشتن مثلا عنوان کردن میلیونها ذره در محیط پردازش میشه بدون فشار نامتعارف روی سخت افزار (احتمالا به صورت فیزیکی قابلیتهایی دورن سخت افزار تعبیه شده) این پردازش فوق العاده در ذره ها کمک میکنه نسل بعد خیلی اتفاقها بیوفته مثلا:
افکتهای بی نظیری مثل آب و یا سایر مایعات و انفجارهارو در حد واقعی ببینیم .
موهای سر کاراکتر ها (دست کم موقع زوم دوربین روی صورت یا بدن کاراکتر) به راحتی به شکل تار به تار طراحی میشن و نسبت به پدیده ها فیزیکی پیرامونشون عکس العمل نشون میدن.
شبیه سازی قسمتهای ارگانیک مثل حرکت عضله ها خیلی خیلی واقعی تر میشه.
همه اینها در کنار بهتر کردن نور پردازی و بالا رفتن تعداد چند ضلعیها همه رو از گرافیکهای نسل بعد راضی میکنه.

یعنی مثل دموی tekken tag 2 یادمه اون زمانیکه draemcast اومده بود همه میگفتن یه دستگاه اومده گرافیکش مثل دموی تکن 3 میمونه منظورشون soul calibur بود وقتی خودم دیدم حتی به نظرم بهترم بود نسل بعدم اگه مثل دموی tekken tag 2 باشه برای من کافیه!
 

pcgamer

کاربر سایت
Aug 28, 2006
1,748
نام
سیاوش
چقدر این سری طولش دادن بر عکس نسل قبل که مسابقه سر زودتر عرضه شدن کنسول بود ...من یکی واقعا دیگه از این نسل خسته شدم از نظر گرافیکی دیگه هیچ حرفی نداره . .دیگه واقعا بعد 5 سال از خرید xbox 360 این پیشرفت های کم گرافیکی اصلا نمی تونه من یکی رو راضی کنه
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر