البته من فكر ميكنم دلارهاي $M در اين قضيه طراحي راحتتر نقش زيادي داشته و داره... و الا بازي ساختن هيچ وقت كار راحتي نبوده كه حالا مثلاً باتوجه به نوع خاص سخت افزار PS3 اين امر اوقدرها هم سختتر بشه... جان كارمك شخصيت قابل احترامي داره براي همه ولي من نميتونم قبول كنم كه سختي زيادي وجود داشته باشه... در E3 2005 هم نماينده Epic در جواب جناب هوان كه پرسيده بود چندوقت طول كشيد تا انجين UT روي PS3 ران بشه... گفت: از وقتي كه ما اولين Dev-kit رو گرفتيم بلافاصله شروع به كار كرديم تا انجين آنريل روي PS3 كاملا قابل اجرا باشه "2" ماه ميگذره... و اين بخاطر قدرت و توانمندي سخت افزاري اين كنسول هست كه كارها رو براي سازنده ها آسون كرده... تو دمانستريشن UT2007 در E3 اين ديالوگها هست البته.. من عيناً نقل نكردم و اون چيزي كه از اون زمان در خاطرم باقي مونده بود اينجا نقل كردم...
ساخت بازي مطمعنا روي PS3 هم آسونه مخصوصا برای شرکت خفنی مثل Epic
ولی مساله اینجاس که ساخت بازی روی 360 آسون تره
شما فرض کن روی 1 صندلی نشستی 2 تا میز هم روبه روته ... یکی 1 متر فاصله داره باهات یکی 2 متر ... روی هر کدومش هم 1 لیوان آب گذاشتن ... حالا شما تشنت میشه میخوای آب بخوری ... طبیعتا آب رو از روی میز نزدیک تر ورمیداری یعنی راه آسون تر رو انتخاب میکنی در حالی که راه دوم هم اصلا سخت نیست !
قضیه 360 و PS3 هم یه همچین حالتی داره و هیچ کس هم نمیتونه Friendly بودن Dev Kit 360 رو به حساب پول دادن ماکروسافت به سازنده ها بزاره