ببین یسری بخشها از صحبت درست نیست، گیرز و هیلو همیشه در مورد مولتی و کوآپ و کمپین بودن و مایکرو هم همون مسیر رو رفته جلو دوباره ولی خب هیلو 5 رو بیشتر خواستن حول کو آپ دولوپ کنن که اون هم تجربه خوبی هست ولی رو بخش داستانی اثر منفی گذاشت.
نکته دیگه هم اینکه هم بانجی و هم اپیک دنبال ساخت بازی آنلاین بودن، اپیک میخواست گیرز رو F2P بسازه و آنلاین تمام و حتی خواست IP رو بفروشه و بانجی هم دستنی رو کلا برد سمت آنلاین پس اینجا هم بانجی و اپیک کلا دنبال ساخت بازی تماما آنلاین بودن نه مایکرو که همون مسیر قبلی رو پیش رفته.
در کل این بحث که قرار هست استودیوها نتیجه بگیرن یا نگیرن هم به نظرم وارد نیست، بدترین هیلو ها هم جزو بهترینهای سبک خودشون هستن باز یا گیرز 5 و 4 هم باز TPS های تاپ بازار هستن.
بگذریم که اپیک و بانجی و بایوور هم هم الان اپیک و بانجی و بایوور نسل پیش نیستن. استودیوهای خریداری شده هم یه پیشینه و کادر قوی دارن اکثرشون و کارنامه مشخصی دارن.
آبسیدین، پلی گراند، نینجا تئوری، دابل فاین، کوالیشن، 343، ترن 10، اینگزایل، آندد لبز، ریر و... همگی استودیوهایی با بیش از 10 سال سابقه هستن که مدیران و کهنه کارهای چند 10 ساله هم توشون پیدا میشه در کنار نیروهای جوان و مستعد و...
بخش گیمینگ مایکروسافت هم تجربه 20+ ساله داره الان، پلیگراند و ترن 10 و کوالیشن و 343 رو توسعه دادن در طول این سالها و با خیلی از استودیوهایی که خریدن از قبل رابطه داشتن و اصلاحات عمده هم داشتن این سالها پس اینکه بگی اول نسل 6 هستن و تجریه ندارن و بلد نیستن و... هم واقعا جایی نداره به نظرم تو صحبتها
اینها حالا معنیش این نیست که همه اینها سوپر استودیو میشن و AAAA میدن بیرون یا بدون نقص بازی میسازن ولی دیگه اینکه آنقدر سیاه ترسیم کنیم وضعیت رو هم منطقی نیست دیگه
پست شما كلا منطقيه منتهي يه قسمتهاييش مشكل داره حتي بقيه دوستان هم اين مشكل رو دارن كه عرض ميكنم
ببينين من خودم سينه سوخته اكس باكسم و هنوز هم پلتفرم اصليم وان اس هست.
اينو گفتم كه اصلا نمي خوام تو بحث صرفا ماكرو رو بكوبم يا از سوني دفاع كنم.
حالا بحث مهم شما چيه ميگي الان استوديوهايي كه ماكرو داره خوبه
منم قبول دارم
منتهي اينكه تريپل a بتونن بسازن همشون معلوم نيست.
اينم درسته.
بحث ما تو اينهمه حرف اينه كه كلا تو صنعت گيم ما سه دسته بازي ساز داريم يه عده صرفا بازي ميسازن و مولتي پلتفورم كار ميكنن.مثل ea و اكتي و يوبي و بتسدا و....
يه عده كنسول ساز هم هستن ماكرو نينتندو و سوني.
يه سري هم پابليشر هاي ضعيف تر هم هستن كه يا بازيهاي ٢ a بيرون ميدن يا ايندي.
خوب با تيپ سوم اصلا كاري ندارم چون تو ماركت گيم تاثيرشون خيلي كمه.
اما بين تيپ اول و دوم يه تفاوتهاي عمده هست در عين شباهتهاي زياد كه مساله من اينجاست.
شباهتشون چيه؟ اينكه همشون يكسري ip هاي شناخته شده دارن كه همه جوره روش حساب ميكنن كه درامد مجموعه و موفقيت و شكستشون به همين اip ها بر ميگرده.
حالا تفاوت شون چيه؟
خريد كنسول! كسي كه مثلا ميخواد پلي فور يا اكس باكس بخره اين رو ميدونه كه ازip هاي تمام مولتي پلتفرمها ميتونه استفاده كنه پس معيار انتخابش اين نيست كه مثلا اكتي چقدر كيفيت كالافهاش بالاست يا فيفا توش دزدي ميشه يا نه يا فالاوت ٧٦ چه وضعي تو لانچ داره.
خيلي ساده و خلاصه بگم ميذاره كنسول رو رو ترازو با ٣ تا چيز قيمتش مشخصات فنيش و بازيهاي انحصاريش.
الان هم بحث ما اين انحصاريهاست.
توي انحصاري ها خوب معمولا تعدادشون تو هر نسل شايد ٢٠ تا ٤٠ باشه .
اما خيليهاشون رو شايد خود دارنده كنسولها هم نشناسن و بعضيهاشون هم واسه يه سليقه هاي خيلي خاص هستن.
منتهي بين ٥ تا ٨ تا اي پي هستن كه خيلي معروف هستن و كيفيت اين اي پي ها تعيين ميكنه كه اقا بر فرض من بخاطر گاو و انچارتد برم سوني بخرم يا بخاطر هيلو و گيرز اكس باكس.
پس تو اين بازار رقابت مستقيم خوب يا بد بودن كيفيت استوديو ها كاملا نسبت به رقيب تعيين ميشه.
كه ضمن تاييد حرف شما هيلو گيرز اين نسل هم خوب بودن اما فروششون نشون ميده اون رسالت كنسول سلر بودن رو نتونستن داشته باشن.
با صرفا خوب بودن نمي توني رقابت كني.
تمام استوديوهاي فعلي ماكرو غير از ترن ١٠ پلي گراند و اينيشيتيو خوب هستن اما نه براي رقابت
من بازم تاكيد مي كنم ماكرو همون طوركه شما اشاره كردي يه مسير رو كاملا با خطاي محاسباتي رفت كواپ محور كردن كمپين گيرز و هيلو عملا سقوط داد اين دو تا اي پي رو
اينكه الان اپيك داره بتل رويال ميزنه و استور داره خوب به عنوان يه نهاد مستقل عالي كار كرده يه فورتنايت ساخته قشنگ عمده هزينه اش رو داره در مياره مسلما اين نشون ميده خيلي درجه يك هستن و مثلا گيرز زير نظر اينها چي مي تونست باشه!
بانجي تازه مستقل شده و خوب دستني هم زير دست اكتي ساختن و بايد ديد تو دو سه سال اينده چيكار مي كنن.
هر چند باز هم تو مولتي خيلي موفق تر از ٣٤٣ هستن.
بحث خيلي طولاني شد اما لذت بخشه واسه من حداقل
من ميگم وضعيت ماكرو وقتي بهتر از شروع نسل ٨ بود كه الان ٣٤٣ و كواليشن هم در حد ترن ١٠ و پلي گراند شده بودن و بعد خريد بقيه استوديوها هم مي تونست تنوع رو بالا ببره،
اما اين اتفاق نيافتاده و ايني كه مي گم الان نسل ٦ هست چون حالا بايد استوديوهاي جديد اي پي بدن و اي پيشون موفق باشه و بشه بهشون تكيه كرد
در صورتيكه تمام استوديو هي رقيب امتحان پس داده و موفق هستن.
اين تفاوت تو نسل ٧ به كمترين ميزانش رسيده بود اما با تصميمات غلط ماكرو باعث شد فاصله خيلي بدي طي 8 سال نسل ٨ بين استوديوها بيافته.
الان ٨ تا اي پي قدر سوني داره و استوديوهاي اماده
گاد و تلو و هورايزن و نيو و گوست و بلادبورن و انچارتد (جانشينش) و اسپايدرمن و حالا گرن توريسمو و كيلزون رو هم در نظر نگرفتم
و ماكرو با ارفاق ٢ تا اي پي داره فورتزا و هيلو
و ما بايد بشينيم كه اين فاصله ٦ تا اي پي رو اين استوديوهاي جديد پر كنن
كه من بنظرم عمده استوديوها در اين حد نيستن.