Xbox Game Studios

https___forum.bazicenter.com_attachments_gs1-jpg.169166_.jpg

سلام به همه و خوشامد میگم ورودتون به تاپیک رسمی استودیوهای ایکس باکس، بزرگترین و متنوع ترین کالکشن استودیو های فرست پارتی صنعت گیم. اینجا قرار هست یه تاپیک مرجع و جذاب برای تمام طرفدارای ایکس باکس و بازی‌هاش باشه. روی هر پلتفرمی که هستید و از هر سرویسی که استفاده می‌کنید مهم نیست، مهم اینه که همه ما ایکس باکسی هستیم.
اینجا در مورد تمام اخبار و شایعات و ... جذاب در مورد استودیوهای اختصاصی ایکس باکس و پروژه‌هایی که با همکاری دیگر شرکای مایکروسافت در خارج از تیم ایکس باکس در حال ساخت هستن صحبت می‌کنیم و اوقات خوشی رو پیش رو داریم.

برای اطلاعات تکمیلی راجب هر یک از 23 استودیوی فرست پارتی فعلی مایکروسافت به پست های دوم و سوم تاپیک در صفحه اول رجوع کنید. لینک این 2 پست در ادامه آورده شده است:

استودیوهای داخلی (Xbox Game Studios)
استودیو های داخلی (Bethesda)



https___forum.bazicenter.com_attachments_gs2-jpg.169168_.jpg
 
آخرین ویرایش:
من نمیدونم چرا سر چیزهای ساده انقدر بحث میشه :دی مایکروسافت فقط باید یه کار کنه اونم ساخت تزریق نیروهای با استعداد و بودجه و دادن زمان کافی به استودیوهاش هست تا بازیهای خوب و با کیفیت تو سبکهای متنوع بسازن. حالا یه استودیو داره FPS میسازه مثل 343 باید بهترین کارش رو انجام بده، T10 باید بهترین کارش رو انجام بده و ...

اینکه تیمها تصمیم میگیرن چی بسازن و با چه ابعادی و با چه هدفی هم تا یک حدی باید آزادی عمل داشته باشن و در نهایت هم همه اینها دوست دارن کارهای بزرگ انجام بدن و چالش‌های مختص خودشون رو دارن. یکی مثل نینجا تئوری میخواد با استفاده از هوش مصنوعی و یسری ابزارهای خاص و روشهای خاص نشون بده میشه بازیهای AAA رو با تیمهای کوچیک 30-40 نفره هم ساخت و میخوان این رو ثابت کنن به صنعت، یه تیم مثل پلی گراند میخواد خارج از سبک ریسینگ خودش رو ثابت کنه و تواناییش رو اونم با ساخت یه RPG جهان باز و ... هر تیمی چالش و هدف خودش رو داره.

اونها هم میخوان اسم و رسمی بگیرن و بهترین باشن از نظر رسانه‌ها و ... کدوم تیمی هست که نخواد بهترین باشه؟ یا چالش جدی داشته باشه؟ :دی با توجه به این صحبتها مایکروسافت داره درست جلو میره و این تغییرات هم مدتی هست شروع شدن و نتایجش هم طی همین 1-2 سال میبینیم و بهتر هم میشه باز :دی منتهی قرار نیست ایکس باکس بشه سونی 2 یا نینتندو 2 :D

باقی صحبتها هم که هیچی
 
به صورت خلاصه، ما وقتی چیزی از بازی های نسل بعد ندیدیم پس نمیشه گفت قراره چه اتفاقی بیفته. بحث در مورد اینه که با وجود این استودیوها مسلما خروجی کار خیلی بهتر از نسل فعلی و حتی نسل قبل میتونه باشه.

چه طور به این فرمول اشتباه دست پیدا کردی؟ همین الانش واسه Ori یا Halo بازه زمانی 5 ساله در نظر گرفته شده. اتفاقا با این همه استودیو و همین طور استودیوهای TP که انحصاری میسازن، عرضه سالی 3 یا 4 تا بازی کمترین میزان ممکن واسه تولید بازی هست، حتی اگر ساخت یه سری از بازی ها، 5 یا 6 سال طول بکشه.

کی گفته BE بازی کنسل شده نینجا بوده؟ بازی کنسل شده یه بازی کواپ PVE بوده، BE یه بازی PVP هست. قرار هم نیست نینجا بازی در حد GoW بسازه، کسی این انتظار رو داشته باشه قطعا انتظار به جایی نیست.

343 ==> نسل سوم
T10 ==> نسل چهارم
PG ==> نسل سوم
Obsidian ==> نسل چهارم
Nina Theory ==> نسل چهارم
InXile ==> نسل چهارم
Double Fine ==> نسل چهارم
Rare ==> نسل نهم؟!

الان چطور عمده استودیوها با شروع نسل نهم، تو نسل اول و دوم قرار میگیرن؟ :D
نسل اول و دوم زير نظر ماكروسافت . ....
 
نسل اول و دوم زير نظر ماكروسافت . ....
مایکروسافت خودش کلا نسل بعد میشه نسل چهارمش، بعد شما انتظار داری استودیویی که پارسال خریده تو نسل چندم باشه؟! یعنی در اصل پیش فرضی که در نظر گرفتی درست نیست :D
 
مایکروسافت خودش کلا نسل بعد میشه نسل چهارمش، بعد شما انتظار داری استودیویی که پارسال خریده تو نسل چندم باشه؟! یعنی در اصل پیش فرضی که در نظر گرفتی درست نیست :D
قضيه رو نپيچون :D

الان براي توقع ساخت بازيهاي خفن بايد استوديو هاي اصلي دارنده اي پي هاي گيرز و هيلو و فيبل مي بودن

حالا اينكه لاين هد و اپيك و بانجي نيستن بكنار.

قشنگ اخر نسل هشت ورداري استوديو بخري كه نسل بعد رو شروع كني يعني عملا نسل اول خيلي از استوديو ها

يه چيزي تو مايه هاي دنده عقب :D

قبلا هم گفتم اگه الان سوني سانتا و ناتي رو فروخته بود نسل نهم رو جقدر درخشان پيش بيني مي كردي؟ :D
 
نسل اول و دوم زير نظر ماكروسافت . ....

زیر نظر مایکروسافت که نکته منفی نمیتونه باشه برای اینها وقتی درخواست مایکروسافت ازشون این بوده که همون کاری که می‌خواستید انجام بدید رو انجام بدید ما بودجه و امکانات و خواست‌های دیگتون رو هم پوشش میدیم
 
به صورت خلاصه، ما وقتی چیزی از بازی های نسل بعد ندیدیم پس نمیشه گفت قراره چه اتفاقی بیفته. بحث در مورد اینه که با وجود این استودیوها مسلما خروجی کار خیلی بهتر از نسل فعلی و حتی نسل قبل میتونه باشه.

چه طور به این فرمول اشتباه دست پیدا کردی؟ همین الانش واسه Ori یا Halo بازه زمانی 5 ساله در نظر گرفته شده. اتفاقا با این همه استودیو و همین طور استودیوهای TP که انحصاری میسازن، عرضه سالی 3 یا 4 تا بازی کمترین میزان ممکن واسه تولید بازی هست، حتی اگر ساخت یه سری از بازی ها، 5 یا 6 سال طول بکشه.

کی گفته BE بازی کنسل شده نینجا بوده؟ بازی کنسل شده یه بازی کواپ PVE بوده، BE یه بازی PVP هست. قرار هم نیست نینجا بازی در حد GoW بسازه، کسی این انتظار رو داشته باشه قطعا انتظار به جایی نیست.

343 ==> نسل سوم
T10 ==> نسل چهارم
PG ==> نسل سوم
Obsidian ==> نسل چهارم
Nina Theory ==> نسل چهارم
InXile ==> نسل چهارم
Double Fine ==> نسل چهارم
Rare ==> نسل نهم؟!

الان چطور عمده استودیوها با شروع نسل نهم، تو نسل اول و دوم قرار میگیرن؟ :D
کلا از نظر این دوستان استودیو های مایکروسافت در حد Hubcap پیکانن ولی استودیو های سونی مثل Rolls-Royce .بقیه استودیو های TP هم بد نیستن :D
 
قضيه رو نپيچون :D

الان براي توقع ساخت بازيهاي خفن بايد استوديو هاي اصلي دارنده اي پي هاي گيرز و هيلو و فيبل مي بودن

حالا اينكه لاين هد و اپيك و بانجي نيستن بكنار.

قشنگ اخر نسل هشت ورداري استوديو بخري كه نسل بعد رو شروع كني يعني عملا نسل اول خيلي از استوديو ها

يه چيزي تو مايه هاي دنده عقب :D

قبلا هم گفتم اگه الان سوني سانتا و ناتي رو فروخته بود نسل نهم رو جقدر درخشان پيش بيني مي كردي؟ :D
شما به سابقه استودیو نگاه کن، وقتی یه استودیو توانایی ساخت بازی خفن داره، چه ربطی داره به شماره نسل داره؟ :D الان Obsidian یه استودیو باتجربه هست که بازی های خیلی خوبی هم ساخته، قرار هم هست با همون آزادی عمل قبلی کار کنه این بار با بودجه و پشتیبانی تیم تکنیکی مایکروسافت. الان نسل بعد میشه اولین نسلش زیر نظر مایکروسافت، خب ایراد کار کجاست؟ :D دقیقا از چه نظر دنده عقب حساب میشه؟ مثلا Moon Studio موقع ساخت Ori اعضاش 20 نفر بودن، از اون موقع هم بازی دیگه ای نساختن، یه بازی 20 دلاری هم هر چی خفن بفروشه باز اینقدری نمیتونه سودآور باشه که تعداد اعضا رو از 20 نفر، به 80 نفر فعلی برسونه. این یعنی پشتیبانی مایکروسافت با حفظ استقلال استودیو. مشکل کار پیش فرض های شما در مورد مایکروسافت هست، در حالیکه چندین سال هست روند کارش عوض شده و اون مایکروسافت سابق نیست.

در مورد جمله آخر باز حرف درستی نیست. ما در مورد چیزی که الان وجود داره داریم بحث می کنیم، مایکروسافت بانجی رو سال 2007 مستقل کرد، اپیک هم هیچ وقت واسه مایکروسافت نبوده که بخواد بفروشه!

پ.ن: صفحات قبل بحثش شد یه اشاره ای بکنم. عنوانی مثل Ori مسلما نمیتونه بازی بازی های بزرگی مثل TLoU یا Cyberpunk و ... مقایسه بشه ولی با این وجود از خیلی از عناوین که اسمشون AAA هست بهتر، با کیفیت تر و با ارزش تر هست.
 
زیر نظر مایکروسافت که نکته منفی نمیتونه باشه برای اینها وقتی درخواست مایکروسافت ازشون این بوده که همون کاری که می‌خواستید انجام بدید رو انجام بدید ما بودجه و امکانات و خواست‌های دیگتون رو هم پوشش میدیم

شما به سابقه استودیو نگاه کن، وقتی یه استودیو توانایی ساخت بازی خفن داره، چه ربطی داره به شماره نسل داره؟ :D الان Obsidian یه استودیو باتجربه هست که بازی های خیلی خوبی هم ساخته، قرار هم هست با همون آزادی عمل قبلی کار کنه این بار با بودجه و پشتیبانی تیم تکنیکی مایکروسافت. الان نسل بعد میشه اولین نسلش زیر نظر مایکروسافت، خب ایراد کار کجاست؟ :D دقیقا از چه نظر دنده عقب حساب میشه؟ مثلا Moon Studio موقع ساخت Ori اعضاش 20 نفر بودن، از اون موقع هم بازی دیگه ای نساختن، یه بازی 20 دلاری هم هر چی خفن بفروشه باز اینقدری نمیتونه سودآور باشه که تعداد اعضا رو از 20 نفر، به 80 نفر فعلی برسونه. این یعنی پشتیبانی مایکروسافت با حفظ استقلال استودیو. مشکل کار پیش فرض های شما در مورد مایکروسافت هست، در حالیکه چندین سال هست روند کارش عوض شده و اون مایکروسافت سابق نیست.

در مورد جمله آخر باز حرف درستی نیست. ما در مورد چیزی که الان وجود داره داریم بحث می کنیم، مایکروسافت بانجی رو سال 2007 مستقل کرد، اپیک هم هیچ وقت واسه مایکروسافت نبوده که بخواد بفروشه!

پ.ن: صفحات قبل بحثش شد یه اشاره ای بکنم. عنوانی مثل Ori مسلما نمیتونه بازی بازی های بزرگی مثل TLoU یا Cyberpunk و ... مقایسه بشه ولی با این وجود از خیلی از عناوین که اسمشون AAA هست بهتر، با کیفیت تر و با ارزش تر هست.

اقا فروبري موضوع رو ميپيچونه
قشنگ قضيه مثل لا اله الا الله مي مونه :D
پست من اين بود
مثلا بتسدا بياد ايدي تك رو از دست بده بد بخواد دووم بسازه
يا يوبيسافت بخواد يوبيسافت كانادا رو بفروشه بده اساسينز رو يه استوديو لهستاني بسازه
اكتيوژن اينفيني وارد رو از دست بده
ماكرو با دادن بانجي و اپيك عملا بخش گيمش رو نابود كرد البته اگه ترن ١٠ رو هم ميداد كلا در حد ٥٠٥. گيمز بود الان!

پيش بيني شون از اين نسل اين بود با فول انلاين و كواپ كردن اي پيهاي مشهور هيلو وگيرز هم مثله كالافها مي فروشن كه واقعا هم اگه نزديك كالاف و بتلفيلد ميفروختن نسل موفقي واسه مديراي ماكرو بود
منتها نشد و شكست بدي خوردن
اينكه نسل نهم بازيها داره شروع ميشه و خيلي از استوديو ها تو نسل ٤ ام بازيسازيشونن و ماكرو يه تعداد از استوديو هاش كه تقريبا عمده شون نسل اول يا دوم بازيسازيشونن يه مقدار دراماتيك و كمديه ....
بحث اصلي اينه كه ماكروسافت استوديوهاي اصليش رو از دست داده و نسل ٨ رو شروع كرده

اونم چه استوديوهايي اونايي كه تاثير گذارترين بودن
براي همينم مثال اينفينيتي وارد و ايدي تك رو اوردم

حالا راه حلش چي بوده جايگزيني
كه خوب نه ٣٤٣ و نه كواليشن جواب نداد

حالا ٣٤٣ و كواليشن اصلا با دبل فاين و ابسيدين و نينجا تئوري از نظر تعداد نيرو و كيفيت قابل مقايسه نيستن

وقتي با اون دوتا نميتوني اي پي ها خفنت رو احيا كني با ٤-٥ تا استوديو متوسط ميخواي شاهكار خلق كني؟

بحث زير نظر ماكرو بودن نيست كما اينكه خود اپيك و بانجي و ترن ١٠ زير نظر ماكرو عالي ترين دورشون بوده

بحث اينه كه طلا رو دادي مس گرفتي مي خواي باهاش انگشتر طلا بسازي

اين خيلي بعيده مگر كيميا گر باشي

بحث نسل اول و دوم هم بخاطر كيفيت نچندان بالاي اين استوديو هايتازه خريداري شده تو عناوين بلاك باستره

وگرنه مثلا ماكرو فرام سافتور يا سي دي پراجكت يا يوبي مونترال يا كريستال دايناميك رو ميخريد

موفقيت تضمين شده بود

بحث اينه كه وقتي ميگيم ١٥ تا استوديو عملا ميتونيم به چند تا استوديو در حد ترن ١٠ اشاره كنيم؟

ماكرو گفتم با هدف فروش كواپ و تضمين شده هيلو و گيرز و انلاين محور بودن مي خواست مثله اكتيويژن تو كالاف يا ea تو فيفا باشه كه خوب ميفروشن اما بد شكست خورد

و خوب الان انگار ماكرو قراره نسل ٦ رو شروع كنه و استوديوها اي پي معرفي كنن و تجربه اندوزي كنن

اي پي ها ي خفن و جديدرو بشه

كه نسل ٩ جاي اينكار نيست اونم وقتي رقيبت سونيه تا دندون مسلحه
 
اقا فروبري موضوع رو ميپيچونه
قشنگ قضيه مثل لا اله الا الله مي مونه :D
پست من اين بود

بحث اصلي اينه كه ماكروسافت استوديوهاي اصليش رو از دست داده و نسل ٨ رو شروع كرده

اونم چه استوديوهايي اونايي كه تاثير گذارترين بودن
براي همينم مثال اينفينيتي وارد و ايدي تك رو اوردم

حالا راه حلش چي بوده جايگزيني
كه خوب نه ٣٤٣ و نه كواليشن جواب نداد

حالا ٣٤٣ و كواليشن اصلا با دبل فاين و ابسيدين و نينجا تئوري از نظر تعداد نيرو و كيفيت قابل مقايسه نيستن

وقتي با اون دوتا نميتوني اي پي ها خفنت رو احيا كني با ٤-٥ تا استوديو متوسط ميخواي شاهكار خلق كني؟

بحث زير نظر ماكرو بودن نيست كما اينكه خود اپيك و بانجي و ترن ١٠ زير نظر ماكرو عالي ترين دورشون بوده

بحث اينه كه طلا رو دادي مس گرفتي مي خواي باهاش انگشتر طلا بسازي

اين خيلي بعيده مگر كيميا گر باشي

بحث نسل اول و دوم هم بخاطر كيفيت نچندان بالاي اين استوديو هايتازه خريداري شده تو عناوين بلاك باستره

وگرنه مثلا ماكرو فرام سافتور يا سي دي پراجكت يا يوبي مونترال يا كريستال دايناميك رو ميخريد

موفقيت تضمين شده بود

بحث اينه كه وقتي ميگيم ١٥ تا استوديو عملا ميتونيم به چند تا استوديو در حد ترن ١٠ اشاره كنيم؟

ماكرو گفتم با هدف فروش كواپ و تضمين شده هيلو و گيرز و انلاين محور بودن مي خواست مثله اكتيويژن تو كالاف يا ea تو فيفا باشه كه خوب ميفروشن اما بد شكست خورد

و خوب الان انگار ماكرو قراره نسل ٦ رو شروع كنه و استوديوها اي پي معرفي كنن و تجربه اندوزي كنن

اي پي ها ي خفن و جديدرو بشه

كه نسل ٩ جاي اينكار نيست اونم وقتي رقيبت سونيه تا دندون مسلحه
شما یه متن می نویسی، من دقیقا در مورد همون متن جواب میدم، الان چی داره پیچیده میشه؟ :D

اینکه Obsidian با The Coalition قابل مقایسه نیست هم حرف درستی نیست، هر دو تا استودیو در یه حد نیرو داشتن و خروجی بازی های Obsidian تو این نسل حداقل از نظر نمراتی که گرفتن، بهتر از TC بوده! حالا چطور این استودیو با تجهیز بیشتر نمی تونه بازی خفن بسازه؟ بر چه مبنایی؟ :D بعد جالبه به بهترین استودیو فعلی مایکروسافت یعنی PG که این نسل جز بهترین استودیوهای صنعت بوده هم کوچک ترین اشاره ای نمیکنی :D

به طور خلاصه، شما استودیوهای خریداری شده رو متوسط میدونی در حالیکه Obsidian و PG که تو سطح خیلی خوبی هستن و به راحتی توان ساخت بازی AAA با کیفیت بالا رو دارن، Double Fine و NT هم بعد از اینا قرار میگیرن. قرار هم نیست همه استودیوها بازی AAA خیلی بزرگ و خفن بسازن، هیچ ناشر دیگه ای هم 15 تا استودیو تو این سطح نداره. مایکروسافت داره استودیوها رو تجهیز میکنه و کلا کیفیت کار XGS رو بالا میبره. 343 و TC و Turn 10 و PG و Obsidian مامور ساخت بازی های بزرگ تر هست، همین طور The Initiative که چون تازه کار هست و هنوز هم کامل گسترش پیدا نکرده وارد بحث نمیشه. این تعداد استودیو برای ساخت بازی های AAA کافی هستن، بقیه استودیوها هم بازی های AA و جمع و جورتر میسازن و بازه زمانی بین عرضه بازی های بزرگ تر رو پر میکنن. حالا بگذریم از اینکه مثلا ِDouble Fine و NT تجربه ساخت بازی AAA خوب رو هم داشتن.

من تو کامنت قبلی هم گفتم استودیوهای خریداری شده همین جور تو وضع فعلی ثابت نموندن و همشون دارن تجهیز میشن و نیروهای جدیدتری جذب میکنن. شما یه چک کنی می بینی که چند تا از استودیوها این اواخر نیروهای کاربلد و مطرح جذب کردن در حالیکه تو شرایط عادی و مستقل بودن احتمالا نمی تونستن همچین کاری کنن. جذب نیروی بهتر به اضافه بودجه بیشتر هم امکان اینکه کیفیت خروجی کار رو بالاتر ببره، بیشتر میکنه. همین PG که مثالش رو زدم فقط 4 تا داستان نویس از راکستدی آورده تو تیمش، از جمله داستان نویس اصلی یکی از نسخه‌های سری Batman Arkham :D خب مسلمه وقتی اینجوری استخدام کنی و بازی های قبلی هم کیفیت بالایی داشته باشه، احتمال اینکه بازی بعدی هم موفق باشه زیاده.
 
آخرین ویرایش:
شما یه متن می نویسی، من دقیقا در مورد همون متن جواب میدم، الان چی داره پیچیده میشه؟ :D

اینکه Obsidian با The Coalition قابل مقایسه نیست هم حرف درستی نیست، هر دو تا استودیو در یه حد نیرو داشتن و خروجی بازی های Obsidian تو این نسل حداقل از نظر نمراتی که گرفتن، بهتر از TC بوده! حالا چطور این استودیو با تجهیز بیشتر نمی تونه بازی خفن بسازه؟ بر چه مبنایی؟ :D بعد جالبه به بهترین استودیو فعلی مایکروسافت یعنی PG که این نسل جز بهترین استودیوهای صنعت بوده هم کوچک ترین اشاره ای نمیکنی :D

به طور خلاصه، شما استودیوهای خریداری شده رو متوسط میدونی در حالیکه Obsidian و PG که تو سطح خیلی خوبی هستن و به راحتی توان ساخت بازی AAA با کیفیت بالا رو دارن، Double Fine و NT هم بعد از اینا قرار میگیرن. قرار هم نیست همه استودیوها بازی AAA خیلی بزرگ و خفن بسازن، هیچ ناشر دیگه ای هم 15 تا استودیو تو این سطح نداره. مایکروسافت داره استودیوها رو تجهیز میکنه و کلا کیفیت کار XGS رو بالا میبره. 343 و TC و Turn 10 و PG و Obsidian مامور ساخت بازی های بزرگ تر هست، همین طور The Initiative که چون تازه کار هست و هنوز هم کامل گسترش پیدا نکرده وارد بحث نمیشه. این تعداد استودیو برای ساخت بازی های AAA کافی هستن، بقیه استودیوها هم بازی های AA و جمع و جورتر میسازن و بازه زمانی بین عرضه بازی های بزرگ تر رو پر میکنن. حالا بگذریم از اینکه مثلا ِDouble Fine و NT تجربه ساخت بازی AAA خوب رو هم داشتن.
صد در صد منم ميگم اين ١٥ تا استوديو تعدادش ملاك نيست و بحث اينكه ماكرو الان چون تعداد استوديوهاش زيادتر شده پس خروجيش هم بهتر ميشه منتفيه
پلي گراند هم به دليل اينكه بيس اصلي كارشون بخاطر ترن ١٠ هست اشاره نكردم
اره اگه مثلا يه شوتر يا ار پي جي يا اكشن ادونچر داده بودن بيرون قطعا خيلي مثبت تر از الان بود
هرچند كارشون تو جذاب كردن هورايزن عالي بود.

بحث اينه نسل موفق ماكرو كجاست؟
نسل ٧
بازيهاي موفق كدومن تو اون نسل؟
٤ تا هيلو ٣ تا گيرز و فورتزا و فيبل
بازم هستن اما خيلي شاخص هاشو گفتم
خوب نسل نه قراره كدوم اي پي ها بدرخشن؟
فورتزا و؟هيلو مي تونه بدرخشه؟ گيرز ٦ چطور؟
اگه هيلو اينفينيت و گيرز ٦ مثل اين نسل عمل كنن كدوم از اين استوديو هاي خريداري شده ميتونن اين خلا رو پر كنن؟
جواب: به نظرم هيچ كدوم.

يعني الان باز هم فشار روي همون استوديوهاي نسل ٨ هست

يعني يه تركيب شبيه به اينيشيتيو بايد تو ٣٤٣ و كواليشن هم ميبود تا اي پي هاي كليدي رو احيا كنه

كه تا الان نيست
و اگه اينها شكست بخورن كه بقيه استوديو ها عملا اهميتي ندارن
كما اينكه اين نسل هم اوتر ورلدز يا اوري نقش خاصي بازي نكردن اما هيلو گاردينز و گيرز ٤ تقريبا نسل رو تموم كرد.

اين پس يه سناريو كه احتمالش هم كم نيست

سناريو دوم هم اينه كه اينفينيت عالي باشه و گيرز هم همين طور

تازه اينجا وارد رقابت ميشه با سوني
يعني ناتي و سانتا شاخ به شاخ با كواليشن و ٣٤٣

مثله نسل ٧

و استوديوهاي تازه خريداري شده بايد با اينسومنياك و ساكر پانچ و گوريلا و كوجيما پروداكشن رقابت كنن
حالا تيم نينجا و فرام سافتور هم كه اين مسل انحصاري دادن هم بذاريم كنار

يعني تو سناريو دوم هم باز ماكرو دست بالا رو نداره

حالا غرضم اينه كه موفقيت يكشبه بدست نمياد ماكرو بايد اين نسل خودش رو تقويت ميكرد تا بتونه نسل ٩ برداشت كنه اما تو بهترين حالت ماكرو يه سري چيزا از دست داده و يكسري هم بدست اورده

و خوب يه مقدار زيادي خوشبينانه هست كه فكر كنيم ميتونه اين نسل با اين بضاعت رقابت شونه به شونه يا تا حد قابل قبولي با سوني داشته باشه...
 
اقا فروبري موضوع رو ميپيچونه
قشنگ قضيه مثل لا اله الا الله مي مونه :D
پست من اين بود

بحث اصلي اينه كه ماكروسافت استوديوهاي اصليش رو از دست داده و نسل ٨ رو شروع كرده

اونم چه استوديوهايي اونايي كه تاثير گذارترين بودن
براي همينم مثال اينفينيتي وارد و ايدي تك رو اوردم

حالا راه حلش چي بوده جايگزيني
كه خوب نه ٣٤٣ و نه كواليشن جواب نداد

حالا ٣٤٣ و كواليشن اصلا با دبل فاين و ابسيدين و نينجا تئوري از نظر تعداد نيرو و كيفيت قابل مقايسه نيستن

وقتي با اون دوتا نميتوني اي پي ها خفنت رو احيا كني با ٤-٥ تا استوديو متوسط ميخواي شاهكار خلق كني؟

بحث زير نظر ماكرو بودن نيست كما اينكه خود اپيك و بانجي و ترن ١٠ زير نظر ماكرو عالي ترين دورشون بوده

بحث اينه كه طلا رو دادي مس گرفتي مي خواي باهاش انگشتر طلا بسازي

اين خيلي بعيده مگر كيميا گر باشي

بحث نسل اول و دوم هم بخاطر كيفيت نچندان بالاي اين استوديو هايتازه خريداري شده تو عناوين بلاك باستره

وگرنه مثلا ماكرو فرام سافتور يا سي دي پراجكت يا يوبي مونترال يا كريستال دايناميك رو ميخريد

موفقيت تضمين شده بود

بحث اينه كه وقتي ميگيم ١٥ تا استوديو عملا ميتونيم به چند تا استوديو در حد ترن ١٠ اشاره كنيم؟

ماكرو گفتم با هدف فروش كواپ و تضمين شده هيلو و گيرز و انلاين محور بودن مي خواست مثله اكتيويژن تو كالاف يا ea تو فيفا باشه كه خوب ميفروشن اما بد شكست خورد

و خوب الان انگار ماكرو قراره نسل ٦ رو شروع كنه و استوديوها اي پي معرفي كنن و تجربه اندوزي كنن

اي پي ها ي خفن و جديدرو بشه

كه نسل ٩ جاي اينكار نيست اونم وقتي رقيبت سونيه تا دندون مسلحه

ببین یسری بخش‌ها از صحبت درست نیست، گیرز و هیلو همیشه در مورد مولتی و کوآپ و کمپین بودن و مایکرو هم همون مسیر رو رفته جلو دوباره ولی خب هیلو 5 رو بیشتر خواستن حول کو آپ دولوپ کنن که اون هم تجربه خوبی هست ولی رو بخش داستانی اثر منفی گذاشت.

نکته دیگه هم اینکه هم بانجی و هم اپیک دنبال ساخت بازی آنلاین بودن، اپیک میخواست گیرز رو F2P بسازه و آنلاین تمام و حتی خواست IP رو بفروشه و بانجی هم دستنی رو کلا برد سمت آنلاین پس اینجا هم بانجی و اپیک کلا دنبال ساخت بازی تماما آنلاین بودن نه مایکرو که همون مسیر قبلی رو پیش رفته.

در کل این بحث که قرار هست استودیوها نتیجه بگیرن یا نگیرن هم به نظرم وارد نیست، بدترین هیلو ها هم جزو بهترینهای سبک خودشون هستن باز یا گیرز 5 و 4 هم باز TPS های تاپ بازار هستن.

بگذریم که اپیک و بانجی و بایوور هم هم الان اپیک و بانجی و بایوور نسل پیش نیستن. استودیوهای خریداری شده هم یه پیشینه و کادر قوی دارن اکثرشون و کارنامه مشخصی دارن.

آبسیدین، پلی گراند، نینجا تئوری، دابل فاین، کوالیشن، 343، ترن 10، اینگزایل، آندد لبز، ریر و... همگی استودیوهایی با بیش از 10 سال سابقه هستن که مدیران و کهنه کارهای چند 10 ساله هم توشون پیدا میشه در کنار نیروهای جوان و مستعد و...

بخش گیمینگ مایکروسافت هم تجربه 20+ ساله داره الان، پلیگراند و ترن 10 و کوالیشن و 343 رو توسعه دادن در طول این سال‌ها و با خیلی از استودیوهایی که خریدن از قبل رابطه داشتن و اصلاحات عمده هم داشتن این سالها پس اینکه بگی اول نسل 6 هستن و تجریه ندارن و بلد نیستن و... هم واقعا جایی نداره به نظرم تو صحبت‌ها

اینها حالا معنیش این نیست که همه اینها سوپر استودیو میشن و AAAA میدن بیرون یا بدون نقص بازی میسازن ولی دیگه اینکه آنقدر سیاه ترسیم کنیم وضعیت رو هم منطقی نیست دیگه
 
صد در صد منم ميگم اين ١٥ تا استوديو تعدادش ملاك نيست و بحث اينكه ماكرو الان چون تعداد استوديوهاش زيادتر شده پس خروجيش هم بهتر ميشه منتفيه
پلي گراند هم به دليل اينكه بيس اصلي كارشون بخاطر ترن ١٠ هست اشاره نكردم
اره اگه مثلا يه شوتر يا ار پي جي يا اكشن ادونچر داده بودن بيرون قطعا خيلي مثبت تر از الان بود
هرچند كارشون تو جذاب كردن هورايزن عالي بود.

بحث اينه نسل موفق ماكرو كجاست؟
نسل ٧
بازيهاي موفق كدومن تو اون نسل؟
٤ تا هيلو ٣ تا گيرز و فورتزا و فيبل
بازم هستن اما خيلي شاخص هاشو گفتم
خوب نسل نه قراره كدوم اي پي ها بدرخشن؟
فورتزا و؟هيلو مي تونه بدرخشه؟ گيرز ٦ چطور؟
اگه هيلو اينفينيت و گيرز ٦ مثل اين نسل عمل كنن كدوم از اين استوديو هاي خريداري شده ميتونن اين خلا رو پر كنن؟
جواب: به نظرم هيچ كدوم.

يعني الان باز هم فشار روي همون استوديوهاي نسل ٨ هست

يعني يه تركيب شبيه به اينيشيتيو بايد تو ٣٤٣ و كواليشن هم ميبود تا اي پي هاي كليدي رو احيا كنه

كه تا الان نيست
و اگه اينها شكست بخورن كه بقيه استوديو ها عملا اهميتي ندارن
كما اينكه اين نسل هم اوتر ورلدز يا اوري نقش خاصي بازي نكردن اما هيلو گاردينز و گيرز ٤ تقريبا نسل رو تموم كرد.

اين پس يه سناريو كه احتمالش هم كم نيست

سناريو دوم هم اينه كه اينفينيت عالي باشه و گيرز هم همين طور

تازه اينجا وارد رقابت ميشه با سوني
يعني ناتي و سانتا شاخ به شاخ با كواليشن و ٣٤٣

مثله نسل ٧

و استوديوهاي تازه خريداري شده بايد با اينسومنياك و ساكر پانچ و گوريلا و كوجيما پروداكشن رقابت كنن
حالا تيم نينجا و فرام سافتور هم كه اين مسل انحصاري دادن هم بذاريم كنار

يعني تو سناريو دوم هم باز ماكرو دست بالا رو نداره

حالا غرضم اينه كه موفقيت يكشبه بدست نمياد ماكرو بايد اين نسل خودش رو تقويت ميكرد تا بتونه نسل ٩ برداشت كنه اما تو بهترين حالت ماكرو يه سري چيزا از دست داده و يكسري هم بدست اورده

و خوب يه مقدار زيادي خوشبينانه هست كه فكر كنيم ميتونه اين نسل با اين بضاعت رقابت شونه به شونه يا تا حد قابل قبولي با سوني داشته باشه...
یه فرض غلط میگیری و بر اون اساس نتیجه گیری غلط هم میکنی
اولا به برکت راد فرگوسن همین الان هم کرک و پر گیرز تا حدود زیادی ریخته. هیچ فشار خاصی هم رو گیرز بعدی نیست و حتی خیلی فن های سفت و سختشم انتظار خاصی ندارن ازش دیگه. بنابراین اینکه بگی اگه خراب کنه کی میتونه خلا اونو پر کنه از اساس سوال اشتباهیه. اصلا خلا خاصی بوجود نمیاره خراب کردنش چون همین الان هم این سری در پایین ترین سطح ممکنش قرار گرفته از نظر انتظارات.
دوما الان مثلا ابسیدین با بیش از یک دهه سابقه rpg ساختن، چون اومده زیر دست مایکرو قراره اینطور فرض کنیم که از صفر میخواد شروع کنه؟ کی چنین حرفی زده؟
یا نینجا تئوری؟
یا احیانا استودیو هایی که میخوان خریداری بشن.
مدام صحبت ip میکنی. کی گفته یه ip جدید نمیتونه درحد و اندازه ip های پرسابقه عمل کنه؟ با کدوم استدلال به این نتیجه رسیدی؟
مگه هورایزن ip جدید نبود این نسل؟ مگه کم به موفقیت رسید؟ مگه اسمشو کنار بزرگان این نسل سونی قرار نداد؟ حتی سازنده اش هم به هیچ وجه به بزرگی امثال ناتی داگ نبود.
پس فکر نکن ۱ نسل باید ip جدید رو پرورش بدن تا تازه نسل بعد بتونن اونو در حد ip های قدیمیشون بالا ببرن.
با اولین شماره هم یه ip میتونه تا حد زیادی بالا بره.

بحث دو دو تا چهارتای ریاضی نیست که این ip رو روبرو یهip سومی بزاری و بگی ۳۴۳ روبرو ناتی داگ و کوالیشن روبرو سانتامونیکا و ... .

خیلی واضحه.
این نسل مایکرو استودیوی داخلی کم داشت. بازی انحصاری در درجه اول کم داشت و در درجه دوم همونا هم کیفیت خوبی نداشتن عمدتا.
تیم مدیریت استودیوهاش هم از اول نسل پر از عیب و ایراد بود. شیوع مدیریتیشونم پر از ایراد بود.
حداقل از ۲ سال پیش کاملا روندش عوض شد.
هم استودیوهای باکیفیتی خرید و هم نفرات نخبه صنعت رو شروع کرد به جذب کردنشون.
الان مثلا کوالیشن کاملا جدیده ولی میشه به رزومه نفراتش رجوع کرد و دید احتمالا همین الان یکی از باکیفیت ترین استودیو های این صنعت از حیث تیم نخبه هستن.
این کار هارو کرد تا ایرادش رفع شه برا نسل بعد.
رفع هم میشه‌.
اصلا هم نیازی به رویاپردازی پردازی نیست. قطعا این ضعف شدید مایکروسافت رفع شده هستش نسل بعد.
و واقعیتش اینه جز ناتی داگ که به هرحال چندسالی زمان لازمه تا با مدیریت درست، بشه بهشون رسید، سایر تیم های سونی کاملا دست یافتی هستن.
دلیل اصلی کیفیت انحصاری های سونی رو هم من تو شیوه مدیریت عالی یوشیدا و همکاران میبینم که الانم که یکی دیگه اومده به جاش ،همین سیستم ادامه پیدا میکنه.
آزادی عمل به استودیو درحین کنترل دقیق کیفیت کارشون‌. ینی همین که شیوه مدیریتی قدیمیش رو عوض کنه مایکرو(که به نظر میاد کرده)، سایر موارد رو به حل شدن میره.
اینکه که فکر کنیم هر استودیو ۱ نسل کامل باید تمرین کنه تا تازه نسل بعدش بتونه بازی و ip باکیفیت تولید کنه هم از اساس غلطه.


ارزش کار یه سری ایتودیوهای خریداری شده رم پایین نیار لطفا. ابسیدین همین الان جزو بهترین تیم های rpg سازه.
همین الان با بودجه و نیروی بتسدا، میتونه بازی هایی بسازه که از هر لحاظ خیلی راحت غول rpg ساز صنعت رو رد کنن.
حالا این تیم بسیار خلاق و بسیار با کیفیت اومده زیردست مایکرو که باعث میشه بودجه و نیروشون افزایس چشمگیر پیدا کنه. بعد نباید به ip این استودیو امید بست چون نسل اول حضورش زیر دست مایکروعه؟
مفهوم نداره این حرف اصلا.
 
آخرین ویرایش:
ببین یسری بخش‌ها از صحبت درست نیست، گیرز و هیلو همیشه در مورد مولتی و کوآپ و کمپین بودن و مایکرو هم همون مسیر رو رفته جلو دوباره ولی خب هیلو 5 رو بیشتر خواستن حول کو آپ دولوپ کنن که اون هم تجربه خوبی هست ولی رو بخش داستانی اثر منفی گذاشت.

نکته دیگه هم اینکه هم بانجی و هم اپیک دنبال ساخت بازی آنلاین بودن، اپیک میخواست گیرز رو F2P بسازه و آنلاین تمام و حتی خواست IP رو بفروشه و بانجی هم دستنی رو کلا برد سمت آنلاین پس اینجا هم بانجی و اپیک کلا دنبال ساخت بازی تماما آنلاین بودن نه مایکرو که همون مسیر قبلی رو پیش رفته.

در کل این بحث که قرار هست استودیوها نتیجه بگیرن یا نگیرن هم به نظرم وارد نیست، بدترین هیلو ها هم جزو بهترینهای سبک خودشون هستن باز یا گیرز 5 و 4 هم باز TPS های تاپ بازار هستن.

بگذریم که اپیک و بانجی و بایوور هم هم الان اپیک و بانجی و بایوور نسل پیش نیستن. استودیوهای خریداری شده هم یه پیشینه و کادر قوی دارن اکثرشون و کارنامه مشخصی دارن.

آبسیدین، پلی گراند، نینجا تئوری، دابل فاین، کوالیشن، 343، ترن 10، اینگزایل، آندد لبز، ریر و... همگی استودیوهایی با بیش از 10 سال سابقه هستن که مدیران و کهنه کارهای چند 10 ساله هم توشون پیدا میشه در کنار نیروهای جوان و مستعد و...

بخش گیمینگ مایکروسافت هم تجربه 20+ ساله داره الان، پلیگراند و ترن 10 و کوالیشن و 343 رو توسعه دادن در طول این سال‌ها و با خیلی از استودیوهایی که خریدن از قبل رابطه داشتن و اصلاحات عمده هم داشتن این سالها پس اینکه بگی اول نسل 6 هستن و تجریه ندارن و بلد نیستن و... هم واقعا جایی نداره به نظرم تو صحبت‌ها

اینها حالا معنیش این نیست که همه اینها سوپر استودیو میشن و AAAA میدن بیرون یا بدون نقص بازی میسازن ولی دیگه اینکه آنقدر سیاه ترسیم کنیم وضعیت رو هم منطقی نیست دیگه
پست شما كلا منطقيه منتهي يه قسمتهاييش مشكل داره حتي بقيه دوستان هم اين مشكل رو دارن كه عرض ميكنم

ببينين من خودم سينه سوخته اكس باكسم و هنوز هم پلتفرم اصليم وان اس هست.

اينو گفتم كه اصلا نمي خوام تو بحث صرفا ماكرو رو بكوبم يا از سوني دفاع كنم.

حالا بحث مهم شما چيه ميگي الان استوديوهايي كه ماكرو داره خوبه
منم قبول دارم
منتهي اينكه تريپل a بتونن بسازن همشون معلوم نيست.
اينم درسته.

بحث ما تو اينهمه حرف اينه كه كلا تو صنعت گيم ما سه دسته بازي ساز داريم يه عده صرفا بازي ميسازن و مولتي پلتفورم كار ميكنن.مثل ea و اكتي و يوبي و بتسدا و....
يه عده كنسول ساز هم هستن ماكرو نينتندو و سوني.
يه سري هم پابليشر هاي ضعيف تر هم هستن كه يا بازيهاي ٢ a بيرون ميدن يا ايندي.

خوب با تيپ سوم اصلا كاري ندارم چون تو ماركت گيم تاثيرشون خيلي كمه.

اما بين تيپ اول و دوم يه تفاوتهاي عمده هست در عين شباهتهاي زياد كه مساله من اينجاست.

شباهتشون چيه؟ اينكه همشون يكسري ip هاي شناخته شده دارن كه همه جوره روش حساب ميكنن كه درامد مجموعه و موفقيت و شكستشون به همين اip ها بر ميگرده.
حالا تفاوت شون چيه؟
خريد كنسول! كسي كه مثلا ميخواد پلي فور يا اكس باكس بخره اين رو ميدونه كه ازip هاي تمام مولتي پلتفرمها ميتونه استفاده كنه پس معيار انتخابش اين نيست كه مثلا اكتي چقدر كيفيت كالافهاش بالاست يا فيفا توش دزدي ميشه يا نه يا فالاوت ٧٦ چه وضعي تو لانچ داره.

خيلي ساده و خلاصه بگم ميذاره كنسول رو رو ترازو با ٣ تا چيز قيمتش مشخصات فنيش و بازيهاي انحصاريش.
الان هم بحث ما اين انحصاريهاست.

توي انحصاري ها خوب معمولا تعدادشون تو هر نسل شايد ٢٠ تا ٤٠ باشه .
اما خيليهاشون رو شايد خود دارنده كنسولها هم نشناسن و بعضيهاشون هم واسه يه سليقه هاي خيلي خاص هستن.
منتهي بين ٥ تا ٨ تا اي پي هستن كه خيلي معروف هستن و كيفيت اين اي پي ها تعيين ميكنه كه اقا بر فرض من بخاطر گاو و انچارتد برم سوني بخرم يا بخاطر هيلو و گيرز اكس باكس.

پس تو اين بازار رقابت مستقيم خوب يا بد بودن كيفيت استوديو ها كاملا نسبت به رقيب تعيين ميشه.

كه ضمن تاييد حرف شما هيلو گيرز اين نسل هم خوب بودن اما فروششون نشون ميده اون رسالت كنسول سلر بودن رو نتونستن داشته باشن.

با صرفا خوب بودن نمي توني رقابت كني.
تمام استوديوهاي فعلي ماكرو غير از ترن ١٠ پلي گراند و اينيشيتيو خوب هستن اما نه براي رقابت

من بازم تاكيد مي كنم ماكرو همون طوركه شما اشاره كردي يه مسير رو كاملا با خطاي محاسباتي رفت كواپ محور كردن كمپين گيرز و هيلو عملا سقوط داد اين دو تا اي پي رو

اينكه الان اپيك داره بتل رويال ميزنه و استور داره خوب به عنوان يه نهاد مستقل عالي كار كرده يه فورتنايت ساخته قشنگ عمده هزينه اش رو داره در مياره مسلما اين نشون ميده خيلي درجه يك هستن و مثلا گيرز زير نظر اينها چي مي تونست باشه!

بانجي تازه مستقل شده و خوب دستني هم زير دست اكتي ساختن و بايد ديد تو دو سه سال اينده چيكار مي كنن.

هر چند باز هم تو مولتي خيلي موفق تر از ٣٤٣ هستن.


بحث خيلي طولاني شد اما لذت بخشه واسه من حداقل :D

من ميگم وضعيت ماكرو وقتي بهتر از شروع نسل ٨ بود كه الان ٣٤٣ و كواليشن هم در حد ترن ١٠ و پلي گراند شده بودن و بعد خريد بقيه استوديوها هم مي تونست تنوع رو بالا ببره،
اما اين اتفاق نيافتاده و ايني كه مي گم الان نسل ٦ هست چون حالا بايد استوديوهاي جديد اي پي بدن و اي پيشون موفق باشه و بشه بهشون تكيه كرد

در صورتيكه تمام استوديو هي رقيب امتحان پس داده و موفق هستن.

اين تفاوت تو نسل ٧ به كمترين ميزانش رسيده بود اما با تصميمات غلط ماكرو باعث شد فاصله خيلي بدي طي 8 سال نسل ٨ بين استوديوها بيافته.

الان ٨ تا اي پي قدر سوني داره و استوديوهاي اماده
گاد و تلو و هورايزن و نيو و گوست و بلادبورن و انچارتد (جانشينش) و اسپايدرمن و حالا گرن توريسمو و كيلزون رو هم در نظر نگرفتم

و ماكرو با ارفاق ٢ تا اي پي داره فورتزا و هيلو

و ما بايد بشينيم كه اين فاصله ٦ تا اي پي رو اين استوديوهاي جديد پر كنن

كه من بنظرم عمده استوديوها در اين حد نيستن.
 
  • Like
Reactions: g4mer
جذب آدمای با استعداد در سطح برنامه نویس و دیزاینر و غیره، سرمایه گذاری، و زمان دادن... نتیجه کار رو تضمین نمیکنه...

برای رقابت تو خط مقدم کیفیت به افراد کلیدی نیازه

مثلا سونی یه سرمایه هنگفت و بهترین آدما و زمان داد به استیگ پروژه کنسل شد... بعد دست بالا میگیریم همون سرمایه و یه استودیو متلاشی شده رو داد بارلوگ Goty 2018 رو تحویلشون داد.

دقیقا اتفاقی که سر گیرز اومد، مطمئنا مایکرو بیشتر از اپیک هزینه کرده سر هر دوبازی، استعداد های خیلی خوبیم تو استودیو هستن، ولی چرا نتیجه یکی نمیشد...

استودیو ها قبل هر چیز سه تا چیز میخوان،،،

مدیر و لیدر توانا.
یکی دو تا نابغه با ایده های جدید.
تعهد و سخت کوشی و چالش پذیری پرسنل.

استودیو های مایکرو بتونن این 3 شرط رو مهیا کنن، نسل بعد اسمشون نقل همه محافله، در غیر این صورت هر چقدرم دست تو جیب عمو بیلی بکنن چیزی تغییر نمیکنه...
 
  • Like
Reactions: pbgame and alisuun

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or