نمایشگاه/رویداد Xbox Events | Developer Direct 2025 | January 23

یه فکتور مهم رو در نظر نمیگیری، زمان و هزینه ساخت.
تو دهه اول 2000 شما با یه هزینه 10-20 میلیونی و صرف زمان 1-2 ساله بازیتو میساختی و با قیمت 60 دلار، با فروش زیر 500 هزار وارد سوددهی میشدی
الان شما زیر 50 میلیون نمیتونی عنوان aaa بسازی و زمانشم زیر 4 سال نیست. خلاقیت رو اینا گرفتن و تمامش ناشر نیست، شما یه بازیتم خراب میشد، میتونستی سریع بری رو دومی و برگردونی وضعیتو.
الان شما خراب کنی، بازی بعدیت تو بهترین حالت ریلیز 4-5 سال دیگه هست و حجم ضررم بالاتر از گذشته هست، پس سعی میکنن،راغ چیزی برن که احتمال شکستش کمتر باشه و این خلاقیت رو میسوزونه.
__________
اعدادی که گفتم حداقله و گر نه 50 میلیون، بعضا خرج aa هست و میبینیم که ناوین بعضا 5-8 سال تو دست ساختن.
کاملا درسته صحبتاتون و من از این زاویه موضوع رو کاملا قبول دارم. کلا شرایط بازیسازی بسیار متفاوت شده از چیزی که ۲۰ سال پیش میدیدیم. حس میکنم ریسک پذیری رو بیشتر گذاشتن روی برندهایی که فروششون تضمین هست بنابراین ایجاد ip جدید عملا کار خطرناکیه برای کسب و کارشون. Quake هم درسته که برند گمنامی نیست ولی اکثر گیمرهای جدید باهاش نامانوس هستن. ولی خب با همه این تفاسیر خواسته بیشتر طرفدارها شیفت کردن روی این اثر بود. به هر حال باز هم میرسیم به همون صحبت که دخالت مدیران بالادستی در کمپانی های بزرگ مانع از ظهور ایده های جذاب ولی نا آشنا میشه بدلیل ریسک پذیر بودنشون به لحاظ کمیت های مالی و سرمایه گذاری در حالی که کسب و کارهای کوچکتر و استودیوهای جمع و جورتر درسته که کمبود سورس های مالی رو حس میکنن ولی آزادانه تر تصمیم میگیرن برای بروز ایده هاشون.
در واقعا حرف من این هست که کمپانی های بزرگتر موضوع رو بیشتر بیزینسی میبینن در حالی که کمپانی های خرد و کوچکتر جنبه های خلاقیت و هنری رو هنوز در صدر اولویت هاشون قرار میدن.
 
یه فکتور مهم رو در نظر نمیگیری، زمان و هزینه ساخت.
تو دهه اول 2000 شما با یه هزینه 10-20 میلیونی و صرف زمان 1-2 ساله بازیتو میساختی و با قیمت 60 دلار، با فروش زیر 500 هزار وارد سوددهی میشدی
الان شما زیر 50 میلیون نمیتونی عنوان aaa بسازی و زمانشم زیر 4 سال نیست. خلاقیت رو اینا گرفتن و تمامش ناشر نیست، شما یه بازیتم خراب میشد، میتونستی سریع بری رو دومی و برگردونی وضعیتو.
الان شما خراب کنی، بازی بعدیت تو بهترین حالت ریلیز 4-5 سال دیگه هست و حجم ضررم بالاتر از گذشته هست، پس سعی میکنن،راغ چیزی برن که احتمال شکستش کمتر باشه و این خلاقیت رو میسوزونه.
__________
اعدادی که گفتم حداقله و گر نه 50 میلیون، بعضا خرج aa هست و میبینیم که ناوین بعضا 5-8 سال تو دست ساختن.
به نظرم باید صنعت گیم برگرده به همون سالها که سازنده ها با بازیافت کردن مشکلی نداشتن و یکی مثل Obsidian تو ۱۸ ماه بازی ای ساخت که خود بتسدا هنوز زورش نرسیده بسازه
الان تو بازیای AAA سری یاکوزا با همین مدل داره پیش میره و با این که فروش زیادی نداره بازم موفقه و ادامه داره
 
کاملا درسته صحبتاتون و من از این زاویه موضوع رو کاملا قبول دارم. کلا شرایط بازیسازی بسیار متفاوت شده از چیزی که ۲۰ سال پیش میدیدیم. حس میکنم ریسک پذیری رو بیشتر گذاشتن روی برندهایی که فروششون تضمین هست بنابراین ایجاد ip جدید عملا کار خطرناکیه برای کسب و کارشون. Quake هم درسته که برند گمنامی نیست ولی اکثر گیمرهای جدید باهاش نامانوس هستن. ولی خب با همه این تفاسیر خواسته بیشتر طرفدارها شیفت کردن روی این اثر بود. به هر حال باز هم میرسیم به همون صحبت که دخالت مدیران بالادستی در کمپانی های بزرگ مانع از ظهور ایده های جذاب ولی نا آشنا میشه بدلیل ریسک پذیر بودنشون به لحاظ کمیت های مالی و سرمایه گذاری در حالی که کسب و کارهای کوچکتر و استودیوهای جمع و جورتر درسته که کمبود سورس های مالی رو حس میکنن ولی آزادانه تر تصمیم میگیرن برای بروز ایده هاشون.
در واقعا حرف من این هست که کمپانی های بزرگتر موضوع رو بیشتر بیزینسی میبینن در حالی که کمپانی های خرد و کوچکتر جنبه های خلاقیت و هنری رو هنوز در صدر اولویت هاشون قرار میدن.
دقیقا درسته. ولی یکی اینکه طرفدار از این کمپانیا،عنوان بزرگ میخوان و ایده خلاقانه عموما فراموش میشه. پنتیمنت مثلا خلاقانه بود ولی کسی به یادش نمیاره و دومی همون ریسک مالیشه
مثلا استارفیلد اومد و عرضه اش جای الدر 6 رو گرفت ولی نتونست اون جایگزین بحق باشهه. بازی فیل نیست ولی در مقابل الدر، نتونست اون سطحو نشون بده. اینجاست که استودیو میگه، فرمول موفق دووم رو ببرم یا برگردم به quake. quake عنوان کوچکی نیست ولی از آخرین نسخه اصلی که 2005 بود، دو دهه میگذره و استودیو باید ریسک در افتادن با سهامدارو به جان بخره.
به نظرم باید صنعت گیم برگرده به همون سالها که سازنده ها با بازیافت کردن مشکلی نداشتن و یکی مثل Obsidian تو ۱۸ ماه بازی ای ساخت که خود بتسدا هنوز زورش نرسیده بسازه
الان تو بازیای AAA سری یاکوزا با همین مدل داره پیش میره و با این که فروش زیادی نداره بازم موفقه و ادامه داره
ایراداتی داره این مدل، طرفدارهایی که قشر کمی نیستن و سر 2 فریم و سایه بیشتر و کمتر در حال دعوا هستن رو نمیشه با اون بازیها جذب کرد.
کل سری یاکوزا 21 میلیون فروخته. با این فروش که همه ورشکست میشن. یه پلتفرم هولدری که دهها میلیارد ارزششه، اگه مدل سگا 3 میلیاردی ارائه کنه محصولاتشو، که اونم میشه 3 میلیاردی.
خود سگا، نسبت به یکسال گذشته 27 درصد افت ارزش داشته و اونموقع احتمال داره که جمعیت بیشتری از این پلتفر مها، جذب بازار موبایل بشن.
 
اینا راستی راستی سوزنشون گیر کرده روی دووم انگار‌. به نظرم اگر داستانش رو فاکتور بگیریم که توی دوتا دی ال سی زدن نابود کردن کلا ، توی بقیه موارد دووم مسیر تکاملش رو تا انتها طی کرده بود. واقعا الان وقتش بود که یا شیفت کنن روی quake یا حداقال یک آی پی جدید رو توسعه بدن. من زیاد سورپرایز نشدم با این خبر شخصا.
کاری به داستانش ندارم باز جای ریبوت شدن مجدد داره ولی برای من مشکل اصلی نبود میک گوردون هستش.
 
  • Like
Reactions: prop and uriel
حیف که میک گوردون نیست و با بتسدا به اختلاف خورد وگرنه هیچکس بهتر از ایشون امکان نداشت که یه موسیقی شاهکار تحویل این بازی بده. البته مشخصه که ارتیست های زیادی وجود دارن ولی ایشون یه امضایی زد پای دووم که هیچوقت پاک نمیشه مثل کاری که جسپر کید با سری AC انجام داد یا هانس زیمر با سری مدرن وارفر کلاسیک.
 
حیف که میک گوردون نیست و با بتسدا به اختلاف خورد وگرنه هیچکس بهتر از ایشون امکان نداشت که یه موسیقی شاهکار تحویل این بازی بده. البته مشخصه که ارتیست های زیادی وجود دارن ولی ایشون یه امضایی زد پای دووم که هیچوقت پاک نمیشه مثل کاری که جسپر کید با سری AC انجام داد یا هانس زیمر با سری مدرن وارفر کلاسیک.
ساندترک DLC که کار میک گوردون نبود به نظرم خیلی خوب بود
فقط امیدوارم رابطه اش با مایکروسافت خراب نشده باشه که اگر یه روز خواستن Killer Instinct 2 رو بسازن بتونه برگرده. ساندترک KI به نظر من بهترین کار میک گوردون بود ولی متاسفانه چون قبل از این که Doom معروفش کنه روش کار کرده بود اونقدری که باید شناخته شده نیست
 
بنظرتون مراسم با گیم پلی فیبل شروع میشه یا cod؟ :D
سوپرایز پایانی چیه؟


نظر خودم با cod شروع میشه
سوپرایز اخر بازی کوالیشن
یکی از سوپرایز های اصلی CoD gulf war day1 on GamePass هستش :D
امیدوارم کوالیشن بره سراغ یه ip جدید
 
امیدوارم Gears 6 معرفی بشه و واسه 2025 تاریخ بخوره، گیمپلی fable و clockwork revolution و indiana Jones رو ببینیم. از Perfect dark هم به طور کامل رونمایی بشه. اگه یه انحصاری جدید هم معرفی بشه دیگه ضیافت کامل میشه.
راستی judas رو از قلم انداختم😅
 
امیدوارم Gears 6 معرفی بشه و واسه 2025 تاریخ بخوره، گیمپلی fable و clockwork revolution و indiana Jones رو ببینیم. از Perfect dark هم به طور کامل رونمایی بشه. اگه یه انحصاری جدید هم معرفی بشه دیگه ضیافت کامل میشه.
راستی judas رو از قلم انداختم😅
و از Doom جدید هم احتمالا تیزری چیزی خواهیم دید :D
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: aha2012 and Mmh1373
یکی از سوپرایز های اصلی CoD gulf war day1 on GamePass هستش :D
امیدوارم کوالیشن بره سراغ یه ip جدید

مسلما نمایش cod برای مایکروسافت خیلی مهمه چون هم طرفداران زیادی داره هم قراره بصورت day 1 روی گیم پس عرضه بشه از طرفی همیشه نمایشش هیجان انگیزه :دی
احتمالا یکی از سورپرایزها کالکشن Gears باشه ...

حالا کالکشن یا نسخه بعد یکی از همینا باید حضور داشته باشه
 
بنظرتون مراسم با گیم پلی فیبل شروع میشه یا cod؟ :D
سوپرایز پایانی چیه؟


نظر خودم با cod شروع میشه
سوپرایز اخر بازی کوالیشن
احتمال داره فیبل اصلا نباشه. اگه سال ریلیزش 2025 باشه،میبره برا ژانویه
امسال از بین sod3 و گیرز و دوم و پرفکت دارک 2 تا 3 تاش اینجان و یکی دو تاش میرن برا گیمزکام و گیم اوادرز
everwild شانس نمایشش کمه. کنترابند ممکنه باشه
ارک و سیلک سانگ و چرنوبیل اینجا هست
کالاف که ایونت داره فلایت سیمولاتور و ara و اوود و تاوربون ایندیانا ( امید بهش زیاده و بنظرم مهمترین بازی همینه نه کالاف ولی محبوبیت کالاف بالاتره)
محتواهای فال اوت و دیابلو و الدر و اورواچ
بنظرم ژاپنی هست احتمالا از سمت اسکوئر
شانس ریمستر ابلیویون هم هست با کالکشن گیرز (ولی بنظرم اونا تو سامر گیم فستند، حتی ممکنه ارک و سیلک سانگم اونجا باشن)
دی ال سی استارفیلد
___________
فیبل و کلاک ورک و فورزا و دوم ایونت ژانویه
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or