کاملا درسته صحبتاتون و من از این زاویه موضوع رو کاملا قبول دارم. کلا شرایط بازیسازی بسیار متفاوت شده از چیزی که ۲۰ سال پیش میدیدیم. حس میکنم ریسک پذیری رو بیشتر گذاشتن روی برندهایی که فروششون تضمین هست بنابراین ایجاد ip جدید عملا کار خطرناکیه برای کسب و کارشون. Quake هم درسته که برند گمنامی نیست ولی اکثر گیمرهای جدید باهاش نامانوس هستن. ولی خب با همه این تفاسیر خواسته بیشتر طرفدارها شیفت کردن روی این اثر بود. به هر حال باز هم میرسیم به همون صحبت که دخالت مدیران بالادستی در کمپانی های بزرگ مانع از ظهور ایده های جذاب ولی نا آشنا میشه بدلیل ریسک پذیر بودنشون به لحاظ کمیت های مالی و سرمایه گذاری در حالی که کسب و کارهای کوچکتر و استودیوهای جمع و جورتر درسته که کمبود سورس های مالی رو حس میکنن ولی آزادانه تر تصمیم میگیرن برای بروز ایده هاشون.یه فکتور مهم رو در نظر نمیگیری، زمان و هزینه ساخت.
تو دهه اول 2000 شما با یه هزینه 10-20 میلیونی و صرف زمان 1-2 ساله بازیتو میساختی و با قیمت 60 دلار، با فروش زیر 500 هزار وارد سوددهی میشدی
الان شما زیر 50 میلیون نمیتونی عنوان aaa بسازی و زمانشم زیر 4 سال نیست. خلاقیت رو اینا گرفتن و تمامش ناشر نیست، شما یه بازیتم خراب میشد، میتونستی سریع بری رو دومی و برگردونی وضعیتو.
الان شما خراب کنی، بازی بعدیت تو بهترین حالت ریلیز 4-5 سال دیگه هست و حجم ضررم بالاتر از گذشته هست، پس سعی میکنن،راغ چیزی برن که احتمال شکستش کمتر باشه و این خلاقیت رو میسوزونه.
__________
اعدادی که گفتم حداقله و گر نه 50 میلیون، بعضا خرج aa هست و میبینیم که ناوین بعضا 5-8 سال تو دست ساختن.
به نظرم باید صنعت گیم برگرده به همون سالها که سازنده ها با بازیافت کردن مشکلی نداشتن و یکی مثل Obsidian تو ۱۸ ماه بازی ای ساخت که خود بتسدا هنوز زورش نرسیده بسازهیه فکتور مهم رو در نظر نمیگیری، زمان و هزینه ساخت.
تو دهه اول 2000 شما با یه هزینه 10-20 میلیونی و صرف زمان 1-2 ساله بازیتو میساختی و با قیمت 60 دلار، با فروش زیر 500 هزار وارد سوددهی میشدی
الان شما زیر 50 میلیون نمیتونی عنوان aaa بسازی و زمانشم زیر 4 سال نیست. خلاقیت رو اینا گرفتن و تمامش ناشر نیست، شما یه بازیتم خراب میشد، میتونستی سریع بری رو دومی و برگردونی وضعیتو.
الان شما خراب کنی، بازی بعدیت تو بهترین حالت ریلیز 4-5 سال دیگه هست و حجم ضررم بالاتر از گذشته هست، پس سعی میکنن،راغ چیزی برن که احتمال شکستش کمتر باشه و این خلاقیت رو میسوزونه.
__________
اعدادی که گفتم حداقله و گر نه 50 میلیون، بعضا خرج aa هست و میبینیم که ناوین بعضا 5-8 سال تو دست ساختن.
دقیقا درسته. ولی یکی اینکه طرفدار از این کمپانیا،عنوان بزرگ میخوان و ایده خلاقانه عموما فراموش میشه. پنتیمنت مثلا خلاقانه بود ولی کسی به یادش نمیاره و دومی همون ریسک مالیشهکاملا درسته صحبتاتون و من از این زاویه موضوع رو کاملا قبول دارم. کلا شرایط بازیسازی بسیار متفاوت شده از چیزی که ۲۰ سال پیش میدیدیم. حس میکنم ریسک پذیری رو بیشتر گذاشتن روی برندهایی که فروششون تضمین هست بنابراین ایجاد ip جدید عملا کار خطرناکیه برای کسب و کارشون. Quake هم درسته که برند گمنامی نیست ولی اکثر گیمرهای جدید باهاش نامانوس هستن. ولی خب با همه این تفاسیر خواسته بیشتر طرفدارها شیفت کردن روی این اثر بود. به هر حال باز هم میرسیم به همون صحبت که دخالت مدیران بالادستی در کمپانی های بزرگ مانع از ظهور ایده های جذاب ولی نا آشنا میشه بدلیل ریسک پذیر بودنشون به لحاظ کمیت های مالی و سرمایه گذاری در حالی که کسب و کارهای کوچکتر و استودیوهای جمع و جورتر درسته که کمبود سورس های مالی رو حس میکنن ولی آزادانه تر تصمیم میگیرن برای بروز ایده هاشون.
در واقعا حرف من این هست که کمپانی های بزرگتر موضوع رو بیشتر بیزینسی میبینن در حالی که کمپانی های خرد و کوچکتر جنبه های خلاقیت و هنری رو هنوز در صدر اولویت هاشون قرار میدن.
ایراداتی داره این مدل، طرفدارهایی که قشر کمی نیستن و سر 2 فریم و سایه بیشتر و کمتر در حال دعوا هستن رو نمیشه با اون بازیها جذب کرد.به نظرم باید صنعت گیم برگرده به همون سالها که سازنده ها با بازیافت کردن مشکلی نداشتن و یکی مثل Obsidian تو ۱۸ ماه بازی ای ساخت که خود بتسدا هنوز زورش نرسیده بسازه
الان تو بازیای AAA سری یاکوزا با همین مدل داره پیش میره و با این که فروش زیادی نداره بازم موفقه و ادامه داره
کاری به داستانش ندارم باز جای ریبوت شدن مجدد داره ولی برای من مشکل اصلی نبود میک گوردون هستش.اینا راستی راستی سوزنشون گیر کرده روی دووم انگار. به نظرم اگر داستانش رو فاکتور بگیریم که توی دوتا دی ال سی زدن نابود کردن کلا ، توی بقیه موارد دووم مسیر تکاملش رو تا انتها طی کرده بود. واقعا الان وقتش بود که یا شیفت کنن روی quake یا حداقال یک آی پی جدید رو توسعه بدن. من زیاد سورپرایز نشدم با این خبر شخصا.
ساندترک DLC که کار میک گوردون نبود به نظرم خیلی خوب بودحیف که میک گوردون نیست و با بتسدا به اختلاف خورد وگرنه هیچکس بهتر از ایشون امکان نداشت که یه موسیقی شاهکار تحویل این بازی بده. البته مشخصه که ارتیست های زیادی وجود دارن ولی ایشون یه امضایی زد پای دووم که هیچوقت پاک نمیشه مثل کاری که جسپر کید با سری AC انجام داد یا هانس زیمر با سری مدرن وارفر کلاسیک.
یکی از سوپرایز های اصلی CoD gulf war day1 on GamePass هستشبنظرتون مراسم با گیم پلی فیبل شروع میشه یا cod؟
سوپرایز پایانی چیه؟
نظر خودم با cod شروع میشه
سوپرایز اخر بازی کوالیشن
احتمالا یکی از سورپرایزها کالکشن Gears باشه ...بنظرتون مراسم با گیم پلی فیبل شروع میشه یا cod؟
سوپرایز پایانی چیه؟
نظر خودم با cod شروع میشه
سوپرایز اخر بازی کوالیشن
و از Doom جدید هم احتمالا تیزری چیزی خواهیم دیدامیدوارم Gears 6 معرفی بشه و واسه 2025 تاریخ بخوره، گیمپلی fable و clockwork revolution و indiana Jones رو ببینیم. از Perfect dark هم به طور کامل رونمایی بشه. اگه یه انحصاری جدید هم معرفی بشه دیگه ضیافت کامل میشه.
راستی judas رو از قلم انداختم
یکی از سوپرایز های اصلی CoD gulf war day1 on GamePass هستش
امیدوارم کوالیشن بره سراغ یه ip جدید
احتمالا یکی از سورپرایزها کالکشن Gears باشه ...
احتمال داره فیبل اصلا نباشه. اگه سال ریلیزش 2025 باشه،میبره برا ژانویهبنظرتون مراسم با گیم پلی فیبل شروع میشه یا cod؟
سوپرایز پایانی چیه؟
نظر خودم با cod شروع میشه
سوپرایز اخر بازی کوالیشن