منظورم رو متوجه نشدی پس به ویکیپدیا لینک میدم و توضیح بیشتری نمیدم که جاج نشم؟
خو فک نکردم توضیح بیشتر لازمه چون علاوه بر حرف خودم مقاله ویکی پدیا و حرفای کوجیما رو هم گذاشته بودم
حرفم این بود که نینتندو میشه گفت بهترین بازیهارو میسازه چون رو ویژگی منحصر بفرد و اصلی گیم تمرکز داره. کسی میتونه بگه گیمپلی ویژگی اصلی گیم نیست و موسیقی و داستان و فلان بهمان هست؟ نه چون گیمپلی هست که گیم رو تبدیل به گیم میکنه و اگه نباشه هویتش به کل عوض میشه.
اما درباره اینکه گیم یه گونه هنر هست یا نه یه بحث فلسفی طور وجود داره که خیلی ها میگن نیست و دلیل میارن و خیلی هام میگن هست، بشخصه گروه اول دلایلشون منطقی تر میاد بنظرم.
اینکه شما با گیمپلی "باید" حس رضایت، لذت و درگیر شدن بوجود بیاری تو مخاطب، پس این یجور خدمت حساب میشه و گیم رو از سایر گونه های هنری - که صرفا ابراز وجود شخص هنرمند یا بازتاب مسائل بیرونی هستن فارغ از اینکه ممد خوشش بیاد، قلی بدش بیاد یا مریم منزجر بشه - جدا میکنه. علاوه بر این اصلا خود فرایند طراحی گیمپلی با اینکه خیلی خلاقانه/هوشمندانه است، بیشتر به یک دانش و هوش مهندسی شبیهه تا خلاقیت هنری.
موضوع دیگه اینکه اگر بگیم بازی گونه هنری هست چون محتوای هنری داره (مثل طراحی چهره، محیط، بازیگری، صداگذاری، موسیقی و...) بنظر یجور مغلطه هست چون در انتها اون چیزی که گیم رو گیم میکنه تعامل و گیمپلی هست و بدون اون صرفا به یک انیمیشن تبدیل میشه، پس در این بحث ما باید درباره گیمپلی حرف بزنیم نه سایر حوزه ها. به این دلیل بود که بخش زیادی از پست شما رو نا مربوط میدونستم.
در آخر بگم خودم بشخصه اعنتای زیادی به این بحث ندارم چون خیلی انتزاعی و فلسفی هست و آخر سر اهمیتی هم نداره که ما اسمش رو بذاریم هنر یا نه.
چیزی که برای من بیشتر جالب توجه هست اینه که بعضی ها خیلی راحت میان داستان سرایی، شخصیت پردازی و محتوی (مفهوم) بازی هارو با سایر گونه های هنری مقایسه میکنن، چنین نگاهی بنظر من فقط دلیلش این میتونه باشه که فرد تو مدیوم های دیگه تجربه زیادی نداره و خیلی بیشتر از اینکه فیلم دیده باشه و... داخل گیم بوده.
خداییش شما بدون تعصب نگاه کن که اکثر بازی ها داستانشون در چه سطحه؟ میشه این داستان های تفننی و مین استریم رو با شاهکارای تاریخ سینما یا ادبیات مقایسه کرد؟
ممکنه بگی خب مهم نیست که 90 درصدشون اینطوری مین استریم هستن همین که سه چهار تا مثال بیارم که بازی سطح داستان بالاتری داره کافیه که بگیم گیم تو این زمینه ها ام پیشتازه. اما مساله اینه همون سه چهار تا مثال هم چیزی رو تغییر نمیده، مثلا همین ویچر 3 که یکی از بالاترین نمونه های داستان پردازی توی گیم هست، آیا رمان های ویچر هم شاهکار ادبی حساب میشن و همین قدر بالا هستن؟ یا اگه یه زمانی بهترین کارگردان بیاد یه فیلم خوب ازش بسازه میتونه با شاهکارای تاریخ سینما مقایسه بشه؟ نکته مهم تر اینکه چه چیزی ویچر رو انقدر عزیز میکنه؟ آیا "فقط داستان" هست؟ مسلما نه، این غرق شدن توی محیطش که فقط تو مدیوم گیم میتونه اتفاق بیوفته، این انتخاب دیالوگ ها و دوراهی های اخلاقی، پیشرفت کاراکتر و... اینا هستن که بازی رو جذاب میکنن نه Plot، پس این مثال نمیتونه دلیل بر این باشه که داستان پردازی بازی ها در حد سایر مدیوم هاست.
در کل مغلطه ای که طرفداران گیم دچارش میشن اینه که صرف بالا بودن یه اثر "توی این مدیوم" رو با والا بودن تک ویژگی هایی مثل داستان سرایی اشتباه میگیرن.
مثال Tlou 2 : پیام داستان اینه که "انتقام چیز بدیه". بنظرت این قابل مقایسه هست با بهترین داستان ها توی مدیوم های دیگه؟ حالا وارد این قضیه نمیشم که در خلال گیمپلی نهصد نفر رو میکشی (میشه خیلی خفن هم بکشی تا مخاطب لذت ببره) تا ثابت کنی خشونت و انتقام چیز بدیه. خود شما گفتی که این اثر هرچی اثر "آخر الزمانی" هست رو میذاره تو جیبش، پس قبول داری که حتی همچین گیمی با آثار مین استریم و گیشه ای سینما/تلوزیون مقایسه میشه. همین گیمی که تو خود این مدیوم جایگاهش انقدر بالاست و رکورد زده.
برا اینکه پستم ناکامل نمونه به یه مورد دیگه تو پستت اشاره کنم:
«…چون باید از طریق یه گیمپلی قابل قبول سرویسدهی کنه به مخاطب»
پس با همین منطق کارگردان سینما و تئاتر هم باید با تدوین، موسیقی، دکوپاژ، نورپردازی، طراحی لباس و صحنه خوب «سرویسدهی» کنه به مخاطب.
ینی شما "گیمپلی" رو میذاری در مقابل تدوین و دکوپاژ و نورپردازی و ...؟ اونا ابزار های اون مدیوم هستن همون طور که سنگ وچکش ابزار های مجسمه سازی هست، بهتره مقابل انجین بازیسازی بذاریشون مثلا.
تفاوت اینجاست که کارگردان " هرطور صلاح ببینه وذوقش و انسجام اثر ایجاب کنه" اون موارد رو تنظیم میکنه، اما طراح گیمپلی یه کار مشخص داره و اون ساختن گیمپلی لذت بخش و درگیر کننده است، اون نمیتونه هر کار نامربوطی دلش خواست انجام بده برا اینه که بهش میگن خدمت یا من گفتم مهندسی...
اون مقاله کوجیما هم مال پونزده سال پیشه نه الان، گرچه این که یه نفر تو اوج خودش نباشه دلیل بر نادرستی حرفاش نیست.
پ.ن: بابا یجوری جواب دادی که من مجبور شدم این همه چیز بگم دستم نابود شد
فک کنم طولانی ترین پستم بود. از خیرش میگذشتی صواب تر بود.