PlayStation The Last Guardian

اخطار: هرگونه صحبت در مورد داستان و مراحل بازی [خارج از اسپویلر] که به نوعی بتواند چیزی را برای کاربران لو بدهد ممنوع است

0f58_the_last_guardian.png


توسعه دهنده: gen DESIGN / Japan Studio
ناشر: Sony Interactive Entertainment
طراح، نویسنده و کارگردان: Fumito Ueda
تهیه کننده: Yasutaka Asakura
آهنگساز: Takeshi Furukawa
پلتفرم: PS4
ژانر: Action Adventure
تاریخ انتشار:
ژاپن / آمریکای شمالی / استرالیا: December 6, 2016
اروپا: December 7, 2016
باکس آرت:
3nv7_tlg_box.png


5hmx_information.png

The Last Guardian سومین ساخته Team Ico که حال با نام "gen DESIGN" فعالیت می کند، از میانه های سال 2008 پس از کلید خوردن پروسه های تحقیقاتی اولیه آن با اسم رمز Project Trico وارد مراحل توسعه شده تا یک سال بعد به صورت رسمی در طی مراسم E3 معرفی شود. بعد از آن پروژه با نمایش کوتاهی در TGS نیز همراه شد ولی از آن نقطه به بعد The Last Guardian با عدم انتشار خود در تاریخ مقرر که تابستان 2010 بود کم کم پا به برزخ توسعه خودش گذاشت و به دنبال آن، شایعاتی از به بن بست رسیدن پروژه بالا گرفت که با جدا شدن Fumito Ueda طراح و کارگردان آن در همان سال آن شایعات به خودش رنگ صحت گرفت.

در میانه های سال 2012 پس از مشخص شدن سخت افزار کنسول نسل بعدی سونی، تیم کوچکی به کُندی مشغول به انتقال و بهینه سازی پروژه برای PS4 شدند. بعد از آن در تابستان 2014، Ueda با تأسیس استدیوی تازه ای و کوچاندن اعضای تیم سابقش به آن جا کار بر روی The Last Guardian که حال مراحل Re-Engineering را تماماً پشت سر گذاشته بود، با جدیت از سر گرفت تا به دنبال آن پروژه 7 ساله تیم که البته در واقع بیشتر از 3 سال تحت ساخت نبوده، سرانجام در E3 ـه 2015 دوباره رونمایی شده و برای عرضه در سال بعد در نظر گرفته شود.

The Last Guardian روایت گر قصه پسربچه ای بی نام است که پس از تبعید و حبس در دژی بزرگ با پیدا کردن موجودی افسانه ای که او را Trico صدا می کند قصد رویارویی با نگهبانان شبح مانند آن قصر و فرار به بیرون از دیوارهای بلندش را می کند. این که داستان این دو چطور تمام می شود را نمی دانیم که البته Ueda خودش می گوید که این قصه تنها بهانه و بستری برای نشان دادن ارتباط میان این دو است که هر چند با رفتاری سرد و توأم با نافرمانی و بی اعتمادی از هر دو طرف شروع می شود ولی قرار است که گره میانشان با پیشروی در قصه محکم و محکم تر شود.

6wnq_news.png

  • Fumito Ueda مصاحبه های مفصلی با رسانه های ژاپنی انجام می دهد و اطلاعات تازه ای از روند توسعه بازی به اشتراک می گذارد (متن مصاحبه)
  • در تاریخ 2 نوامبر آقای Yoshida طی گفت و گویی با وبسایت Gamespot اعلام می کند که در رابطه با نمایشهای جدید The Last Guardian محتاطانه عمل خواهد شد (منبع)
  • سونی در مراسم GDC 2016 بار دیگر انتشار The Last Guardian در سال جاری را تایید کرد (منبع)
  • آقای Phillipe Cardon معاون بخش اروپایی Sony نیز در مصاحبه ای با وبسایت فرانسوی Challenges، انتشار The Last Guardian در سال جاری را تایید کرد (منبع)
  • در تاریخ 12 سپتامبر، Shuhei Yoshida در قالب پستی در PS Blog اعلام کرد که تیم سازنده برای ارائه بی نقص ترین و پالیش شده ترین تجربه ممکن به مقداری زمان بیشتر احتیاج دارد و تاریخ عرضه بازی رسما به 6 دسامبر موکول شد (منبع)
  • در تاریخ 22 اکتبر، آقای Shuhei Yoshida در حساب توییتر خود خبر گلد شدن بازی را به صورت رسمی اعلام کرد (منبع)
w4uf_reviews.png


" تعظیم کن "

Washington Post - 10/10 - A Gaming Masterpiece
Telegraph - 5/5
PlayStation LifeStyle - 10/10
Guardian - 5/5
Time - 5/5
Hardcore Gamer - 5/5
Easy Allies - 5/5
Digitally Downloaded - 5/5
New York Daily News - 5/5
The Daily Dot - 5/5
Playstation Official Magazine UK - 10/10
Gameblog.fr - 10/10
Gamespot - 9/10
EDGE - 9/10 - Game of the Year
...

sivp_characters.png


0c44_characters_the_boy.jpg

پسربچه بی هویت قصه که بازیکن کنترل او را دست می گیرد با داشتن تتوهایی گرفته شده از قبایل "سمون" و "مائوری" بر روی بدن خودش این نظریه که شاید شبیه به پسربچه Ico بخاطر نشان هایی که در بین اهالی او شیطانی قلمداد می شوند – دو شاخ بر روی سر – حال در این قلعه حبس شده را تقویت می کند. پسربچه برای رو به رو شدن با نگهبان های قصر به Trico متکی است و Trico هم برای رهایی از غل و زنجیر فیزیکی خودش و ترس های روانی اش از محیط قصر به پسربچه.

ujd7_characters_trico.jpg

Trico موجود اسرارآمیزی که پسربچه او را پیدا و آزاد می کند، ترکیبی از حیوانات مختلف از جمله عقاب، گربه و سگ است. Trico حیوان ماده قصه، دو بال دارد که شاید با بزرگ شدن جثه اش بتواند با آنها پرواز کند و یا شاید هم صرفاً عملکردی شبیه به پره های ماهی در زیر آب را برایش داشته باشند. او همینطور دو شاخ شکسته شده نورانی و چشمانی با امکان تغییر رنگ بسته به احساساتش دارد. اینکه چرا Trico در قصر غل و زنجیر شده و چرا از نماد تک چشم می ترسد و اینکه آیا موجودات دیگری شبیه به او هم در این دژ وجود دارند همگی از همان جنس سوالات بی جواب کارهای Ueda هستند و هنوز زود است که بدانیم ماجرا از چه قرار است.

gjmi_characters_unknown_enemies.jpg

نگهبانان قصر که از سر تا پا در زره پوشیده شده هستند از یک جهت می توانند به دشمنان کرکتر اصلی در Ico و SotC ارتباط مفهومی داشته باشند و آن هم این نکته که بنظر می رسد جسمی ندارند و روح سیاهی که درون آنهاست ماهیت وجودشان باشد. با این تفاوت که بجای آنکه شبیه به Ico پسربچه با خود این ارواح درگیر شود، در این جا شبیه به SotC در کالبدی زره ای فرو رفته اند و ظاهراً با خارج شدن روح از این کالبد است که از بین می روند. اینکه چه چیزی این نگهبانان ناشناخته قصر را به نگه داشتن پسربچه و Trico در قصر وادار می کند و در پشت سر چه اتفاقی در حال رخ دادن است تاکنون به صورت راز باقی مانده است.

ayz2_screenshots.png


...

nlzo_artworks.png


...

...

ipeo_videos.png


ndze_e32015trailer.jpg

The Last Guardian - E3 2015 Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - GAMERSYDE - YouTube - آپارات
+
5ibn_ignvideopreview.jpg

The Last Guardian: Bringing Trico to Life - IGN First
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
grac_epicsoundtrack.jpg

Crafting The Last Guardian's Epic Soundtrack - IGN First
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
gdy2_e32016trailer.jpg

The Last Guardian - E3 2016 Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - GAMERSYDE - YouTube - آپارات
+
79l5_retrospectivevideo.jpg

The Last Guardian - ICO & Shadow of the Colossus Retrospective Video | PS4
360p - 720p - YouTube - آپارات
+
s2rg_actiongameplaytrailer.jpg

The Last Guardian – Action Gameplay Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
dact_cinematictrailer.jpg

The Last Guardian – CG Cinematic Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
38ta_introductionvideo.jpg

The Last Guardian - Introduction Video
1080p - YouTube - آپارات

f6l3_creators.png

Ico، اولین ساخته این تیم از یک جهت با The Last Guardian شباهت زیادی دارد، از آنجایی که Ico نیز در ابتدا برای PS1 در نظر گرفته شده با یک تأخیر یک ساله به PS2 منتقل شد تا ساخت آن نزدیک به 4 سال وقت بگیرد. بعد از آن Shadow of the Colossus با وجود آنکه ساخت آن عملاً قبل از انتشار Ico کلید خورده بود نیز از قائده پروسه طولانی ساخت در کارهای Ueda استثنا نشد و 4 سال دیگر از تیم وقت گرفت و از همین بُعد Yohsida آنها را ملقب به Team Olympic می کرد.

البته پروسه طولانی ساخت کارهای Team Ico با در نظر گرفتن اینکه Team Ico در هنگام ساخت هر دو کار در بهترین حالت ممکن 20-25 نفر عضو ثابت داشت تعجب برانگیز نیست، قائده ای که برای gen DESIGN فعلی و The Last Guardian نیز صادق است و همین مسئله تیم را وادار می کند تا بخشی از کارشان را به عهده اعضای Japan Studio بگذارند.

امّا با این همه چرایی اینکه The Last Guardian در طی همه این 7 سال در معرض توجه بوده را قاعدتاً باید در دو اثر قبلی Fumito Ueda طراح، نویسنده و کارگردان آن جستجو کرد، Ico و Shadow of the Colossus. اطلاعات بیشتر ...

 
آخرین ویرایش:
اینطور که بوش میاد بازی سوپر فیله!:D خودتون رو آماده یه متای زرد خوشگل کنید!:D
دقیقا بر چه اساس (سوپر) فیله؟؟؟؟:D یجوری این حرف رو زدی مث کسی که انگار ICO و SOTC بازی نکرده ! :D مطمئن باش میترکونه ! اگر فقط از لحاظ فنی نظرت بود که اون جداس، ولی کلی نمیشه اصلا چنین چیزی گفت..
اصن همین اسکرین شات لعنتی رو ببین، بعد دوباره نظرت رو بنویس!!!:D
TLG_11-10-16.jpg
 
اودا ذاتاً این سبک بازیا تو خونشه و تا هر وقت ادامه بده سوپر اپیکه :D ، شما موسیقی بازی رو بشنوی رفتی تو ماورا :D روابط کارکترا دیوانه کنندست ، ماجراجوییهایی که یک شخصیت ساده رو قویو قویتر میکنه ، کسی که بازیهای قبلی اودا رو بازی کرده باشه متوجه میشه که شخصیتها رو به چه زیبایی ای به اوج کمال میرسونه . به خود اودا هم نگاه کنید لذت میبرید :Dیه معرفتی آقامون توُ وجودش نهفته داره .
زیر 9 نمیگیره این بازی ، فقط دیر اومدنش کلافتون کرده همین :D وگرنه هیچی از ارزشهای اولیش کم نشده .
 
دقیقا بر چه اساس (سوپر) فیله؟؟؟؟:D یجوری این حرف رو زدی مث کسی که انگار ICO و SOTC بازی نکرده ! :D مطمئن باش میترکونه ! اگر فقط از لحاظ فنی نظرت بود که اون جداس، ولی کلی نمیشه اصلا چنین چیزی گفت..
اصن همین اسکرین شات لعنتی رو ببین، بعد دوباره نظرت رو بنویس!!!:D
TLG_11-10-16.jpg


با دیدن این یجوری دلم ریخت پایین،دقیقا منو برد به خاطرات خوش ICO و SOTC :x
این محیط با یه موسیقی ناب و شنیدنی چنان اتمسفر خفن و خشتک درانی رو میتونه به وجود بیاره که تا مدتها از یاد و خاطره ها محو نمیشه 8->>:D<
 
دقیقا بر چه اساس (سوپر) فیله؟؟؟؟:D یجوری این حرف رو زدی مث کسی که انگار ICO و SOTC بازی نکرده ! :D مطمئن باش میترکونه ! اگر فقط از لحاظ فنی نظرت بود که اون جداس، ولی کلی نمیشه اصلا چنین چیزی گفت..
اصن همین اسکرین شات لعنتی رو ببین، بعد دوباره نظرت رو بنویس!!!:D
TLG_11-10-16.jpg

ایمپرژن گیم اسپات رو خوندی؟ خیلی ایراد گرفته از بازی (خصوصا از خنگ بودن تریکو) و یحتمل نمره پایینی هم میده. ممکنه خیلی ها هم نظر مشابهی داشته باشن.
 
I do think that this will be a powerful, emotive, and valuable game when it lands in December. I believe it will be one of the most important art games released in quite some time. I am concerned there are so many elements to the game flying in the face of mainstream expectations for games that those going in expecting something AAA will be disappointed by what they get. I hope I'm wrong, but I doubt I will be.

گفته TLG یه بازی خیلی احساسی، ارزشمند و خفنه و در بین بازی های هنری جزو بهترین هاست. اما یحتمل کسایی که منتظر یه بازی AAA هستن رو ناامید میکنه.

یعنی کلا انتظاراتتون رو یه حد معقول نگه دارید و منتظر نباشید بیاد رو دست UC4 بلند شه مثلا!! در حدی که هست، یعنی یه بازی با دید هنری و یه تجربه کاملا متفاوت، شاهکاره و شاید تا آخر نسل هم یه تجربه مشابه گیرمون نیاد اما انتظار متاهای وحشتناک بالا و 10 ردیف کردن هم به شدت غیر معقوله.
 
قرار بود یعنی سر نزنیم ولی Gold شدن و آنباکسینگ Ueda تو توییتر رو دیدم چند روز پیش – چه لحظاتی :D - جوگیر شدم حتماً سر بزنم قبل منتشر شدن نقدها دوباره.

ایمپرژن گیم اسپات رو خوندی؟ خیلی ایراد گرفته از بازی (خصوصا از خنگ بودن تریکو) و یحتمل نمره پایینی هم میده. ممکنه خیلی ها هم نظر مشابهی داشته باشن.

بستگی به نویسنده اش داره، مقاله سال قبل رو Butterworth نوشت و تیترش این بودIt Has The Making of A Bittersweet Masterpiece و همینطور Brown از طرفدارهای پر و پاقرض این کار بوده همیشه ولی حالا این مقاله ای که می گی رو بزار ببینیم کی نوشته و حرفش چی بوده، اگه ایرادات منظورش همین کنترل و دوربین و تکسچر ضلع شمالی سازه X که میدفینگر هم حواله اینا نمی دن کسایی که کارهای این تیم رو می شناسن، تنها دلیلی که واسم عجیب بود اینه که گفتی Trico رو خنگ دونسته! Trico رو تو Impression ـهای سال قبل می گفتن یکی از پیچیده ترین AI و ری اکشن های animalistic صنعت رو داره، اینکه چطوری ممکنه یهویی این معادله برعکس شده باشه عجیبه!

در کل هم ایراداتی که به Last Guardian گرفته می شه – البته فقط پاراگراف های جمع بندی رو یک نگاهی کردم بخاطر ترس اسپویل - همش تکنیکال بوده که از کنترل یک نفر آدم خاص خارچه و شرایط توسعه اش ایجاب می کرده و این وسط بستگی داره هر کسی به چه اندازه اینو درک کنه و واسش مهمه. یکی می گه اینا minor issues ان و حتی تو بُعد فنی هم فوق العاده است، یکی هم اینا واسش جدی ترن! هر چی هست، این پروژه تو شرایطی که با 7 سال تأخیر از انتشارش و بدون دست زدن به ایده و گیم پلی داره، تو این حجم از انتظارات و وقتی خط کش قیاس واسش شده دو تا از استوانه های صنعت یعنی Ico / SotC کاری که داره می کنه تو تاریخ تکرار شدنی نیست چون هیچ حتی از development hell برگشته ای هم شرایطش رو نداشت. هنوزم "مطمئنم" آدمایی که قرار بوده جلوش تعظیم کنن، تعظیمشون رو می کنن چون ایده، گیم پلی، قصه، فهم هنری، موسیقی، کارگردانی، ... اینا خلق / انتخاب / نوع ارائه اش دست Ueda بوده و این آدم معمولی نیست، همین چند روز پیش تو حالت کُری گفت هم که با این نیّت طراحی کرده این کار رو که timeless باشه و پریروز دیدم دقیقاً همچین کلمه ای تو مقاله های فعلی هم اومده که یعنی ادعا نیست این حرف.

تو نقل قولی که ماکان گذاشته طرف می گه ارزشمنده و قوی ـه ولی یک سری المان داره که انتظارات مرسوم دورش رو تو سطح AAA برآورده نمی کنه هر چند خودش رو سوای از این گروه می دونه ، نخوندمش ولی حس می کنم منظورش دوباره مسائل فنی و تعریفش از AAA تو این حوزه باشه چون تو مقاله Eurogamer بعد یک ساعت دمو که همین هفته منتشر شد، طرف می گه انتظارات و هایپ "غیر ممکن" دورش رو برآورده می کنه که هیچی، سورپرایزتون می کنه و حتی ازشون فراتر می ره! کاری به کی و چه تعریفی کردنش ندارم ولی شبیه به این حرف - surpass - تو ری اکشن های E3 2016 هم بود.

Can The Last Guardian live up to expectations? The short answer, before I lead you on any further, is yes. Despite an impossible amount of hype heaped up over the course of a decade, of hopes sparked by those all-too-intermittent trailers and by the glorious yet dimming memory of Ico and Shadow of the Colossus, The Last Guardian can live up to expectations. It can even surpass them and surprise you with its brilliance, as it did when I sat down to play it for just over an hour last week.
The Last Guardian feels like a more than worthy successor to Ico and Shadow of the Colossus, and like them its appeal could prove to be timeless.

By the end of the session, I was a true believer, and convinced that the game’s creators have once again created a masterpiece worthy of, or even surpassed the high standards set by the earlier two games.
I simply can’t rave about this game enough. There is no other game out there quite like it. This work of art is a pleasure to just sit through.

حتی خود ما هم همیشه می گفتیم همسطح Ico / SotC می شه و فکر می کردیم شبیه اوناست ولی اینا خیلی حرفای عجیبی ان! این کار یک اتفاق once in a lifetime ـه که نه تا قبل این شبیه اش کاری بوده و نه با جهان بینی که Ueda واسه خودش داره بعد این تکرار می شه و فکر می کنم خیلی واضحه تَک و تنها بودنش تو صنعت و می تونین حتی حرف امثال Wired رو هم ببینین که می گن حتی شبیه دو تا کار قبلی خودش هم نیست و تا الان عین این گیم پلی رو تو صنعت ندیده بودیم، یعنی یونیک به معنی کلاسیک و حقیقی کلمه است! بدشانسی این پروژه تأخیرش به این نسل و زمان زیادی که تو اخبار می گشته بوده چون تو بُعد خرده مشکلات فنی ضربه خورد و حساسیتی رو حتی "اسمش" بوجود اومده که یک عده به کل با نیّت 5-6 دادن می آن وسط ولی تو نقطه مقابل 9-10 هم "حسابی" بهش می دن و از الان منتظرart و masterpiece و تو خیلی مسائل "بهترینِ نسل" و "از بهترین های تاریخ" خونده شدنش باشین، کلمه surpass کنار Ico / SotC یعنی چی دقیقاً؟ خیلی مطمئن حرف می زنم چون به هیچ وجه باور نمی کنم اینقدر صنعت فلاکت زده شده باشه که بزارن همچین کار تکی از همچین آدمی حتی نزدیک عددهای عین 60-70 باشه، آخه مگه می شه؟ حالا فرضاً 93 ـه U4 نمی شه اونم بخاطر همین مسائل بالایی ولی همچین عددی هم عمراً! کسی که به دموی یک ساعته و نیم ساعته بدون مقدمه و موخره همچین واکنشهایی نشون می ده، تو runtime کلی "می پرسته" این کار رو .

حس و نگاهم اینه درباره واکنش اکثریت هر چند اهمیتی انصافاً ندارن هیچ کدومشون حالا چه تعریف باشن و چه نقد، آخه کور که دیگه نیستیم الزاماً کسی به تک تکمون بگه شاهکار هست / نیست، از همون نمایش پارسالش همونی بود که خیال پردازی اش رو می کردیم، منکه فقط به این فکر می کنم، یک اتاق تاریک و تنها و فقط غرق شدن تو این دنیا، چه حس غریب و غیرقابل وصفی یعنی! دو هفته دیگه آدم بشینه این صحنه رو خلق کنه فقط.

P.S. یعنی هیچی اونقدر تأثیرگذار نیست که هر از گاهی یهو کسی با سابقه شناخته شده بخواد بحث چالشی کنه بعد همون اولِ بسم الله همگی با هم آفتابه رو بگیرن رو شروع اون بحث و بگن "دقیقاً همینایی ـه که تو گفتی ـه" و کسی اصلاً بحث نکنه سرش، سخت نگیرین و بخندین اینم دو هفته دیگه، سطر به سطر بعضی کامنتها تاریخی ان یعنی! پنج تا و ده تا و صد تا هم حتی نه، هزاران اثر یونیک و هنری با جهان بینی خاص داریم :!)
 
آخرین ویرایش:
کسی که متر و معیارش متاست رو زیاد جدی نمی گیرم برای همین کاری به حرفای این دوستمون ندارم چون تکلیفش معلومه کار های اودا همشون تک هستند یعنی هیچ بازی رو پیدا نمی کنید که شبیه بازی هاش باشند قرار هم نیست همه با کار هاش حال کنند همین گیم اسپات به دو کار قبلش به ترتیب 8.5 و 8.7 و داده مطمئنم به اینم همین حوالی امتیاز میده
اگه این بازی متا 70 گرفت باید در صنعت گیم رو گل گرفت که بازی های بی هدف و مضخرف شوترش همه بالای 80 و بعضا بالای 90 متا دارند و چنین کار هنری و کم یابی امتیاز پایین بگیره
 
کسی که متر و معیارش متاست رو زیاد جدی نمی گیرم برای همین کاری به حرفای این دوستمون ندارم چون تکلیفش معلومه کار های اودا همشون تک هستند یعنی هیچ بازی رو پیدا نمی کنید که شبیه بازی هاش باشند قرار هم نیست همه با کار هاش حال کنند همین گیم اسپات به دو کار قبلش به ترتیب 8.5 و 8.7 و داده مطمئنم به اینم همین حوالی امتیاز میده
اگه این بازی متا 70 گرفت باید در صنعت گیم رو گل گرفت که بازی های بی هدف و مضخرف شوترش همه بالای 80 و بعضا بالای 90 متا دارند و چنین کار هنری و کم یابی امتیاز پایین بگیره
شما بازی نکرده و ندیده و نخریده و نیومده مطمئنی شاهکار و هنری و تک و کم یاب هست؟؟

چجوری انقدر اخه با اطمینان حرف میزنید؟؟ اونم بازی که n ساله پروسه ساختش طول کشیده؟
 
شما بازی نکرده و ندیده و نخریده و نیومده مطمئنی شاهکار و هنری و تک و کم یاب هست؟؟

چجوری انقدر اخه با اطمینان حرف میزنید؟؟ اونم بازی که n ساله پروسه ساختش طول کشیده؟
خیلی ساده است چون به کسی که بازی رو ساخته اطمینان دارم البته توقعی هم ندارم این قضیه رو درک کنید این جور بازی ها (بازی های اودا یا مثلا بازی مثل okami که متاسفانه یه دو نسلی میشه که نیست و نابود شدند) با عدد و رقم نمیشه مترشون کرد با شوتر های بی هدف خیلی فرق دارند
 
  • Like
Reactions: Wąnda
کسی که متر و معیارش متاست رو زیاد جدی نمی گیرم برای همین کاری به حرفای این دوستمون ندارم چون تکلیفش معلومه کار های اودا همشون تک هستند یعنی هیچ بازی رو پیدا نمی کنید که شبیه بازی هاش باشند قرار هم نیست همه با کار هاش حال کنند همین گیم اسپات به دو کار قبلش به ترتیب 8.5 و 8.7 و داده مطمئنم به اینم همین حوالی امتیاز میده
اگه این بازی متا 70 گرفت باید در صنعت گیم رو گل گرفت که بازی های بی هدف و مضخرف شوترش همه بالای 80 و بعضا بالای 90 متا دارند و چنین کار هنری و کم یابی امتیاز پایین بگیره
دوست عزیز یه منتقد فیلم برای نقد یک اثر چند مورد رو ملاک قرار میده... ولی 90 درصد شاید بیشتر به داستان و شیوه دقت به بیان داستان و هدف داستان می پردازه... حالا نگاه نمی کنه سبک اون فیلم چی هست... یا از اون اثر مشابه زیادی وجود داره یا بازیگراش و یا کارگردانش کیه... اصلا برای همینه خیلی از فیلم اولی ها مورد توجه منتقد ها قرار می گیره...

بازی هم دقیقا همینه... ولی مهم ترین ملاک برای یه منتقد سرگرمی اون و غرق شدن توی دنیای بازی هستش... حالا نگاه نمی کنه از یه سبک ده ها عنوان هستش و از یک سبک شاید سالی یک عنوانم منتشر نشه... وظیفشه با توجه به سبک خوده بازی اونو نقد کنه... حالا همونطور که همین منتقدا دو عنوان قبلی رو شاهکار می دونن... این عنوانم مشابه اونا باشه صد در صد عنوان خوبی میشه... (این انتظارم نداشته باشید بازی مشکلات فنی داشته باشه و راحت ازش چشم پوشی بشه... چون نه از این بازی... از بازی های دیگه هم نمی گزرن...)
 
  • Like
Reactions: Red Ѵ
خیلی ساده است چون به کسی که بازی رو ساخته اطمینان دارم البته توقعی هم ندارم این قضیه رو درک کنید این جور بازی ها (بازی های اودا یا مثلا بازی مثل okami که متاسفانه یه دو نسلی میشه که نیست و نابود شدند) با عدد و رقم نمیشه مترشون کرد با شوتر های بی هدف خیلی فرق دارند

این حرفها رو برای وارن اسپکتر و جان کارمک و خیلی اسم های تک نفره دیگه هم میزدن، هیج دلیل قانع کننده ای پشت این حرف های شما نیست، اینجور بازیها هم کم نشدن لازمه همین Inside و Journey و Limbo و هزاران نمونه ای که فعلا یادم نیست رو بازی کرده باشید در همین چند سال اخیر.

بازی ها هم برای هدف اصلیشون سرگرمی هستن و لازمه اش حتما هدف دار بودن نیست، خیلی خوبه شما هم بتونید اینو درک کنید.

TLG هم n ساله روند ساختش طول کشیده و قطعا تو طول ساختش دچار مشکل شده و خیلی عوامل دیگه رخ داده، عقل حکم میکنه ادم انقدر با اطمینان ازش صحبت نکنه.
 
  • Like
Reactions: noctis-sm3
دوست عزیز یه منتقد فیلم برای نقد یک اثر چند مورد رو ملاک قرار میده... ولی 90 درصد شاید بیشتر به داستان و شیوه دقت به بیان داستان و هدف داستان می پردازه... حالا نگاه نمی کنه سبک اون فیلم چی هست... یا از اون اثر مشابه زیادی وجود داره یا بازیگراش و یا کارگردانش کیه... اصلا برای همینه خیلی از فیلم اولی ها مورد توجه منتقد ها قرار می گیره...

بازی هم دقیقا همینه... ولی مهم ترین ملاک برای یه منتقد سرگرمی اون و غرق شدن توی دنیای بازی هستش... حالا نگاه نمی کنه از یه سبک ده ها عنوان هستش و از یک سبک شاید سالی یک عنوانم منتشر نشه... وظیفشه با توجه به سبک خوده بازی اونو نقد کنه... حالا همونطور که همین منتقدا دو عنوان قبلی رو شاهکار می دونن... این عنوانم مشابه اونا باشه صد در صد عنوان خوبی میشه... (این انتظارم نداشته باشید بازی مشکلات فنی داشته باشه و راحت ازش چشم پوشی بشه... چون نه از این بازی... از بازی های دیگه هم نمی گزرن...)
دقیقا به همین دلیله که از متا و امتیاز منتقدا زده شدم منتقد میاد تو نقد مافیا هزار بار اسم جی تی ای رو میاره بیشتر از اینکه بازی رو درک کنند و یه سری مسائل سلیقه ای رو مد نظر قرار میدن هر بازی باید اول با خودش مقایسه بشه نه با بازی های دیگه درستش همینه تو سینما که وضعیت بدتر شده یه زمانی منتقدی مثل ایبرت بود که هر اثر رو با خودش مقایسه می کرد ایشون یه منتقد بزرگ و قابل احترامه ولی الان چی الان مثلا بزرگترین منتقد یکی مثل جیمز براردینلی میاد داستان اثر رو تو نقدش می نویسه آخرش هم بر اساس علاقش به ژانر و کارگردان و بازیگر ها یه امتیاز میده و همین امتیاز میشه دلیل بهتر و بدتر بودن یه اثر برای من و شما جالبه اگه از یه فیلمی که منتقد ها بدشون اومده خوشمون هم بیاد به زور سعی می کنیم به خودمون بقبولونیم که فیلم بده برعکسشم کاملا صادقه
این حرفها رو برای وارن اسپکتر و جان کارمک و خیلی اسم های تک نفره دیگه هم میزدن، هیج دلیل قانع کننده ای پشت این حرف های شما نیست، اینجور بازیها هم کم نشدن لازمه همین Inside و Journey و Limbo و هزاران نمونه ای که فعلا یادم نیست رو بازی کرده باشید در همین چند سال اخیر.

بازی ها هم برای هدف اصلیشون سرگرمی هستن و لازمه اش حتما هدف دار بودن نیست، خیلی خوبه شما هم بتونید اینو درک کنید.

TLG هم n ساله روند ساختش طول کشیده و قطعا تو طول ساختش دچار مشکل شده و خیلی عوامل دیگه رخ داده، عقل حکم میکنه ادم انقدر با اطمینان ازش صحبت نکنه.
همین مونده بود بازی های ایندی مثل Limbo رو با بازی هایی مثل شادو اف د کالوسوس و اوکامی و آیکو مقایسه کنید بازی هایی مثل Limbo و ... قبلا وجود داشت و الان خیلی خوبه که ادامه پیدا کردند ولی آیکو ها فراموش شدند
 
  • Like
Reactions: Wąnda
دقیقا به همین دلیله که از متا و امتیاز منتقدا زده شدم منتقد میاد تو نقد مافیا هزار بار اسم جی تی ای رو میاره بیشتر از اینکه بازی رو درک کنند و یه سری مسائل سلیقه ای رو مد نظر قرار میدن هر بازی باید اول با خودش مقایسه بشه نه با بازی های دیگه درستش همینه تو سینما که وضعیت بدتر شده یه زمانی منتقدی مثل ایبرت بود که هر اثر رو با خودش مقایسه می کرد ایشون یه منتقد بزرگ و قابل احترامه ولی الان چی الان مثلا بزرگترین منتقد یکی مثل جیمز براردینلی میاد داستان اثر رو تو نقدش می نویسه آخرش هم بر اساس علاقش به ژانر و کارگردان و بازیگر ها یه امتیاز میده و همین امتیاز میشه دلیل بهتر و بدتر بودن یه اثر برای من و شما جالبه اگه از یه فیلمی که منتقد ها بدشون اومده خوشمون هم بیاد به زور سعی می کنیم به خودمون بقبولونیم که فیلم بده برعکسشم کاملا صادقه
من می گم هر عنوان با توجه به سبک خودش مقایسه میشه و نقد میشه...
یعنی یه شوتر رو با ریسینگ مقایسه نمی کنند...
اما وقتی یه بازی تو یه سبکی به موفقیتی میرسه... هر عنوانی با همون سبک منتشر بشه... خودمون تو همین تاپیک ها مقایسشون می کنیم... دیگه چه برسه به منتقد...
و اون عنوان عالی تبدیل میشه به یک معیار... انتظار نداشته باشید که بازی تو همون سبک اندازه اون عنوان عالی محتوا نداره بیاد همون امتیاز رو بگیره...(مشکلاتت فنی هم بر می گرده به کم شدن لذت از بازی... در نتیجه امتیاز کم بشه اصلا موردی نمی بینم...)
ـــــــــــــــــــ
باز میگم هدف اصلی بازی ها سرگرمی هستش... و عامه مردم هم دنبال همین هستند... فقط سرگرم بشن... منتقد هم وظیفشه مخاطب رو اگاه کنه که داره 60 دلار میده... داره پول به چه چیزی میده...
متاسفانه... کار های کیج یا لیک و ادا و... در عین اینکه وقت و انرژی زیادی رو از خالقشون گرفتن... اما مخاطباشون همیشه جزو اقلیت ها بودن... یعنی از 10 نفر 8 نفر خوششون نمیاد ولی 2 نفر عاشقشون میشن... حالا منی که از کار های این خالقین خوشم میاد... بی چون و چرا بازی هارو تهیه می کنم... حالا اگرم نمره های خوبی بگرین... دلم بیشتر قرص میشه...
ــــــ
یک بازی اگه هدف اصلیش سرگرمی باشه و تمام و کمال به این مهم برسه نمره های عالی می گیره...
حالا یک عنوان اگه هدف اصلیش سرگرمی رو نداشته باشه... حالا هر چقدر داستان و شخصیت پردازی عالی داشته باشه... نه می تونه امتیاز خوبی بگیره نه چیزه دیگه ای...
برعکس اگه سرگرم کننده باشه... و به جزئیات توجه بشه... تبدیل به عنوانی میشه که 20 سال بعد منتشر شدنشم باز در موردش حرف می زنیم...
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or