-بازی توسط شرکت tango gameworks در دست ساخت است و ناشر بازی Bethesda میباشد.
- کارگردان بازی آقای Shinji Mikami تهیه کننده ی آن Mیکامی میخواهد بین شلیک کردن هر تیر توسط اسلحه فاصله ی - زمانی وجود داشته باشد (برای تشدید حس ترس و تنش در بازی) شبیه به رزیدنت اویل های کلاسیک
- بازی قرار است سخت باشد آسان بودن بازی المان ترس را در بازی کاهش میدهد.
- دوربین بازی دربعضی از بخش های بازی تغییر پیدا میکند و اینطور نیست که همیشه از بالای شانه باشد.
شما قادر هستید تا به سرعت بین اسلحه های خود سویچ کنید.
QTES یا سیستم دکمه زنی پشت سر هم در بازی وجود ندارد
- دشمنان نسبت به محلی از بدنشان که شما به آن شلیک میکنید واکننش نشان میدهند زمانی که شما به دست آنها شلیک میکنید آنها اسلحه خود را می اندازند مانند رزیدنت اویل 4
- دشمنان معمولی بازی همیشه با هدشات کشته نمیشوند گاهی اوقات آنها شلیک شما را نادیده میگیرند و کماکان به طرف شما یورش می اورند اضافه کردن حس غیر قابل پیشبینی
-بعضی از دشمنان زمانی که بر روی زمین می افتند خودشان رار به مردن میزنند و یکباره بلند میشوند و شما را غافلگیر میکنند
- شما میتوانید برای صرف جویی در مهمات خود دشمنان را آتش بزنید
فانوسی که به همراه دارید آیتم کلیدی در بازی است. شما میتوانید با فشار دادن D-Pad بین آن واسلحه خود سویچ کنید
- دشمنان بازی شامل آنهایی که آهسته راه میروندگروهی که مانند زامبی های کلاسیک نمیتوانند درست راه بروند و هیولاها علاوه بر اینها گونه هایی از دشمنان که بسیار سریع حرکت میکنند چیزی شبیه به گانادوها در رزیدنت اویل 4 ،گونه ای که در استفاده از اسلحه ها مهارت دارند و همینطور موجوداتی که میتوانند از در و دیوار و پنجره بالا روند و شما را محاصره کنند و دشمنانی که نامرئی هستند ولی صدای آنها قابل شنیدن است نیز در بازی وجود خواهند داشت
-تله ها نقش مهمی را در بازی ایفا میکنند شما میتوانید با استفاده از تاکتیک های استراتژیکی خودتان برای دشمنان تله بگذارید یا اینکه دشمنان را به طرف تله بکشانید
- تله ها شامل مین های کار گذاشتنی میشوند
شما میتاونید با شلیک کردن به طرف تله ها انها را فعال کنید
شما میتوانید تله ها روی زمین روی دیوار یا حتی با مخفیانه حرکت کردن در پشت دشمن تله را بر پشت آنها جاسازی کنید
- اگر چه تله ها از اهمیت بسزایی در بازی بر خوردار هستند اما شما بدون استفاده از آنها نیز میتوانید بازی را تمام کنید
- شما میتوانید مخفیانه در کنار دشمنان حرکت کنید (با فشار دکمه ی Bumper یا Xbox360 pad با دولا شدن حرکت کنید)
شما میتوانید در داخل قفسه ها زیر تخت خواب یا پشت ستون ها مخفی شوید مکان های زیادی برای مخفی شدن وجود دارد و شما بارها نیاز به پنهان شدن در طول بازی پیدا خواهید کرد
- سپاستین در ها را خیلی آهسته از میکند او میتواند ببیند که در داخل اتاق چه خبر هست هر چند شما میتوانید با زور و لگد نیز درها را باز کنید اما با این کار دشمنان را متوجه خودتان میسازید
- انیمیشن ها ی سپاستین در بازی تغییر خواهد کرد در صورتی که دشمنان در اطراف او حضور داشته باشند
- شما میتوانید اشیایی مانند بطری های شیشه ای را بردارید و پرتاب کنید تا با اینکار توجه دشمنان را به آن جلب کنید
شما میتوانید اشیایی را که در محیط بازی پیدا میکنید برای پیدا کردن مدرک و سرنخ در جهات مختلف بچرخانید
- محیط بازی گاهی اوقات به یکباره به شکل و شمایل دیگری در خواهد آمد تا ترس بیشتری را به بازیباز منتقل کند (شبیه به چزی که در سری بازهای سایلنت هیل شاهد آن بودیم)
- در بازی هم فضای وسیع و باز وجود دارد و هم فضاهای محدود و باریک یکی از دلایل بکارگیری این فضا ها در کنار هم بوجود اوردن تنش زیاد و سپس آرامش بعد از آن بعد از وارد شدن به یک فضای باز و پیدا کردن حس آرامش و آسودگی خاطر است و این چرخه تکرار خواهد شد.
- اگر چه شما با شخصیت های دیگری رد طول بازی ملاقات خواهید کرد و در بعضی از مواقع با کمک آنها بازی را پیش خواهید برد اما بیشتر اوقات شما تنها و بدون پارتنر هستید
- در بازی تنها یک HUD کوچک وجود دارد که نشان دهنده سلامتی شما هست و هود نمایش مهمات فقط در لحظه ی هدف گیری ظاهر خواهد شد
- فرمانهای عملیاتی برای ارتباط پلیر با محیط در بازی وجود خواهد داشت به عناون مثال وقتی شما به یک بطری شیشه ای نزدیک میشوید آیکن فرمان برداشتن بر روی صفحه ظاهر خواهد شد
Inventory یا فهرست آیتم ها بصورت دایره وار و حلقه مانند است
شما قادر هستید به اسلحه و ایتم های خود دکمه ی خاصی را اختصاص دهید تا در صورت لزوم دسترسی سریع به آن داشته باشید.
جلوه های بصری
افکت های نویز دار در بازی وجود دارد اما به شدت بازی سایلنت هیل نیست
Aspect Rate - بازی 2.35:1 است به این معنی که در تلوزیون های 16:9 تصویر شما دارای نوارهای سیاهی در اطراف تصویر خواهد بود.
- نورپردازی یک عنصر مهم در بازی است
-بدن بعضی از دشمنان با سیم های خارداری پوشیده شده برخی دیگر با خرده شیشه بر طبق اظهارات آقای میکامی آنها دچار جهش ها و تغیراتی میشوند که نشان دهنده تسخیر شدن بدن آنها توسط شیطان است
اسلحه های بازی عبارتند از کلت شاتگان تبر و چاقو
تله های بازی شامل مین های کار گذاشتنی میشود
آیتم های بازی : سرنگ (برای ریکاوری) و فانوس