خب تقریبا 5 روز به عرضه بازی مونده و تحمل دیگه برای من غیر ممکن شده ..
حالا چیکار کنیم که این روزها کمتر سخت بگذره ؟
در این موقع ها رویکردها متفاوته ولی به نظرم دیدن انیمیشن و بازی کردن عنوان های خوب و به یادماندنی گذشته مجموعه می تونه تسکینی باشه بر این درد کشنده فراق و دوری .. ..گویا انیمیشن قدیمی دوبله و زیرنویس اینا نداره ولی زبانش آسونه و کاملا قابل فهمه با این حال از انیمیشن 2012 هم غافل نشید که به نظرم حتی از اون قدیمیه هم بهتره..!! چون وقت نیست از فصل سوم هم شروع کردید مشکلی نیست...خب بدون مقدمه بریم سر اصل مطلب...
Teenage Mutant Ninja Turtles III: The Manhattan Project
به عقیده خیلی از کارشناسان داخلی و خارجی این عنوان حالا نگم بهترین ولی یکی از بهترین های مجموعه هست.. بازی ای که با 8 مرحله و 13 باس فایت در سال 1992 عرضه شد....
کمتر کسی هست که اینجا ، بویژه داخل همین تاپیک این بازی رو انجام نداده باشه و لذتی وصف نشدنی گریبانش رو نگرفته باشه...!!
همونطوری که چند صفحه پیش گفتم من با همون بازی های گیم پسی که روی کنسولم بود! خوش بودم بی خبر از دنیای خارج ! یک روز مامانم می خواست بره خونه دوستش من رو هم زد زیر بغلش !برد اونجا..اونجا یک آقا پسری بود که عین کنسول من رو داشت گفت بیا بریم تو اتاقم با هم بازی کنیم..بعد دستمو گرفت برد تو اتاقش و یکدفعه دست کرد تو شلوارش یک چیزی درآوردکه من تا اون موقع همچین چیزی به اون بزرگی و زیبایی ندیده بودم..!! یک کارتریج زرد رنگ..که 4 تا موجود زشت سبز رنگ وسطش ایستاده بودند..
..انصافا بد مطاعی بود..هیچی دیگه رفیق بد و کارتریج خوب و... خلاصه دوره مون کردند یک دسته دادن دستمون و چشم باز کردیم دیدیم نشستیم پای بساط..!! اونجا بود که روزگار لامروت نالوطی، مهر گیمری رو زارب کوفوند رو پیشونیمون و از اون روز تا به همین الان نتونستیم این گیم پد کوفتی رو بزاریم زمین..
حالا از بحث دور نشیم...
این بازی اینقدر طولانی و پر محتوا بود یعنی هنوزم هست که داخل کارتریج های چند لبه جا نمی شد همیشه تک لبه بود...!!
لاک پشت ها داخل این بازی دوتا حرکت بیشتر ندارند یعنی سه تا.. یدونه اتک تک ضرب ، یکی دیگه به این صورت که مثلا راف نوک سای رو میکرد تو ناف طرف و یک فشار ریزی میداد و طرف رو بلندش میکرد ، همونGrab بود تقریبا و یک حرکت ویژه که با نگه داشتن دو دکمه صورت می پذیرفت و برای هر لاک پشت فرق میکرد و از نوار سلامتی شما هم کم میکرد
آها و اینکه میپریدن هوا و در هنگام فرود انگشت شصتِ کلفتِ پینه بسته و بدبوی پاشون رو میکردند داخل چشم یا حلق اولین فوت نینجای در دسترس ، همین...هیچ گونه کمبویی در کار نبود.. ولی با همین ساده ترین حرکات یکی از بهترین بیت ام آپ های تاریخ رو رقم زدند.
لحظه به لحظه بازی و جریان گیم پلی بدون اغراق از سرگرم کننده ترین بازی های بزن بزن هست ..تنوع و تعدد طراحی دشمن و محیط ها و باس فایت ها هم به کمک این گیمپلی درگیر کننده میاد ...
یکجا دارید اسکی روی آب رو تجربه میکنید چند لحظه بعد می بینید روی عرشه زیردریایی برای ترکوندن راکت اندازها به محاسبه زمانبندی پرتابه ها متوصل شدید..!.سپس روی پل منهتن با سربازهای سنگی و اسلش دیوانه پنجه در پنجه می افکنید .. تو فاضلاب با دوستتون سر ترکوندن بیشتر موزر ها کل می اندازید..یا داخل تکنودروم این قدر تله ،مکانیزم و دشمن جدید میبینید که ذوق مرگ میشید و در آخر هم روی پشت بوم توسط توکا به آنتن بی تی اس فوت نینجا ها کوفته و خوب که برق از بدنتون عبور کرد و برشته شدید بلعیده میشید...و نمی تونید بازی رو تموم کنید..
باور کنید اصلا بدون اینکه متوجه باشید دارید مینی گیم های درگیرکننده ای رو زیر پوسته اصلی بازی انجام میدید..
مثلا سیستم امتیاز دهی رو داشته باشید برای اون زمان ...اگر دشمن ها رو با ضربه ویژه و به راحتی می کشتید به شما 200 امتیاز تعلق میگرف..اگه یک ضرب سر شمشیر رو میکردید تو نافش 400 تا و اگه با دو ضربه سلاح یا لگد این کار رو میکردید 600 تا که اینجا کار سخت تر بود چون هوش مصنوعی فوت نینجا ها بسیار بالا بود و اگه یک ضربه شما میزدید قطعا اونم با مشت می گذاشت وسط صورتتون...حالا از ابتدای بازی بهتر بود سعی میکردید بیشتر دو ضرب بکشید و امتیاز بالا ببرید چون با رسیدن به عدد 50 هزار یک جون میگرفتید و به این جون ها و مدیریت continue ها برای اتمام بازی واقعا نیاز داشتید .. و با این کار ناخواسته تن به چالشی عمیق میدادید..
از باس فایت ها نگم براتون که هر چی جهش یافته ها داخل انیمیشن خنگ و گاگول بودند داخل این شماره از هوش مصنوعی بالایی برخوردار بودند ..شماره های سگا و سوپر نینتندو رو نبینید که چندتا الگو خاص رو پیاده می کردند وبه راحتی از سر راه برداشته می شدند..اینجا شما می رفتید با این یقین که یک یا دو لاک پشت شهید بدید..!! می زدنا ..!! الگو ملگو هم حالیشون نبود ..چنان ضربه هایی سهمگینی به شما وارد میکردند که لاک پشت شما از یک طرف صحنه با قدرت پرتاب می شد و با شدت کوبیده می شد به دیوار اون ور صحنه و لاکش رگ به رگ می شد.. انیمیشنش هنوز هم دیدنی هست...
کامل ترین روستر جهش یافته های بدذات داخل همین شماره هست که تا حالا رو دستش به لحاظ تنوع نیومده مگه این بازی جدید رکوردشو بزنه...اون بالا تصویرشون هست..
یکی از نکات دیگه قابل توجه بازی موسیقی اون بود ..موسیقی دهه 80-90 هر مرحله فراموش نشدنیه و از اون مهم تر موسیقی باس فایت هاست ..داخل هر مرحله وقتی به صحنه رویارویی با غول آخر میرسیدید موسیقی مرحله قطع میشد و برای چند ثانیه سکوتی ترسناک همه جا رو فرا میگرفت بعد با وارد شدن اون باس عزیز چنان موسیقی ای با ضرب آهنگ تند نواخته می شد که من تا به امروز نمونه اش رو برای باس فایت ها تو هیچ بازی ای ندیدم..!! اینقدر این قطعه کوتاه با ریتم تندش زیبا بود که غیر قابل وصفه...!!و تمامی احساسات مثل ترس ,استرس , شور وهیجان, حتی شادی رو یکجا داخل خون شما تزریق میکرد...
سازندگان حتی سر شوخی با موسیقی رو یک جایی با شما باز میکردند باس مرحله چهارم dirtbag داخل مترو سوار یدونه گاری دستی..از یک طرف می اومد موسیقی باهاش شروع میشد ...و از طرف دیگه رد میشد و و با دور شدنش آهنگ هم دور و فید میشد باز دوباره برمیگشت موسیقی رو هم با خودش میآورد...تازه شم موسیقی مینی باس ها فرق داشت..بعد باز موسیقی مبارزه با شردر دوباره فرق داشت و اصلا شبیه صداهایی که تو این دنیا می شنوید نبود..
اوجش هم مرحله پنجم داخل فاضلاب بود که منتهی میشد به یک حموم نمره!! و شما باید یک مسافت چند متری رو در سکوت کامل همراه با صدای چند قطره آب طی میکردید ..کلا تنهایی رفتن حموم نمره ترسناکه..چه برسه که یک کروکدیل یک تنی هم توش ول داده باشند...!!
قبلا گفتم روی جلد تصویر ترایسرایتون هم هست ولی داخل بازی نه ، آخ اگه بود چی میشد..فکر کنم برنامه اش رو داشتند.. ، جـا نداشتند..!! این بازی و جاه طلبی سازنده ها از سر nes زیادی بود باید رو ps5 منتشر میشد!! بعضی جاها هنوز هم افت فریم داره و اسپرایت ها چشمک زن میشند..
اگه تا حالا این بازی رو انجام ندادید بنشینید بازی کنید ..خوش ندارم کسی بازی نکرده از این تاپیک بره بیرون..!!
Teenage Mutant Ninja Turtles: Danger of the Ooze
در واپسین لحظات وقت های تلف شده نسل هفتم یک بازی خیلی بی سر و صدا برگرفته از مجموعه انیمیشنی 2012 راه خودشو به کنسول های 360 و ps3 و 3ds باز کرد...میشه اواخر 2014...
این شماره علاوه بر دوربین ، شباهت های عمدی ریز دیگه ای هم داره با اولین نسخه ای که همه به اتفاق ازش بدمون میاد ولی بازیش هم میکردیم!! سبک بازی اینجا برخلاف نسخ اجدادی و گذشته این مجموعه، مترویوانیاست . که توسط یکی از بهترین توسعه دهندگان این ژانر و دوبعدی سازها یعنی Wayforward ساخته شده و توسط اکتیویژن ایکس باکس اینا منتشر شد..
نقشه بازی وسعت نسبتا خوبی داره.. شهر ، فاضلاب ، ساختمان tcri،.. رو پوشش میده ،حتی برای اولین بار داخل بعد x هم قدم می گذارید..
داخل بازی شما قابلیت استفاده از ابزار و یراق الات دارید درست مثل اولین نسخه کوفتی! مثلا شوریکن علاوه بر رفتن داخل چشم و چال کرنک ها به عنوان در بازکن درب های الکتریکی مورد استفاده قرار میگیره یا بمب های دودزا برای عبور از لیزر ها..ژانر مترویدوانیاست دیگه می فهمید چی میگم دیگه...
یک مشت قدرت های کلیشه ای این ژانر رو هم از NPC ها می گیرید مثلا کیسی به شما دابل جامپ یاد میده بعد لئو ازش می پرسه از کجا یاد گرفتی کیسی با خون سردی میگه از داخل بازی های ویدئویی..یا اسلش قدرت ویژه بالقوه شما رو بالفعل میکنه..یا کله چرمی به شما حرکت نینجایی می آموزه..!
همه عناصر مترویدوانیایی مثل آپگرید های جون و مانا و تعداد شوریکن واینا تو بازی هست فقط تی ام ان تی نیزه شده ..وای خدا چقدر ادای این کلمه سخت بود..
شما هر 4 تا لاکپشت رو همزمان در اختیار دارید با قابلیت جابجایی بینشون در لحظه .باز مثل همون بازی اولیه بی همه چیز! و اگر خدایی ناکرده دور از جون ،دور از جون، خدا اون روز رو نیاره.. یکی شون بمیره ، میره داخل یکی از اتاق های مخصوصی که درون نقشه مشخصه و اونجا به بند کشیده میشه تا شما برید نجاتش بدید و دوباره در اختیار داشته باشیدش...
با ترکوندن دشمن ها xp میگیرید و با پوینت ها می تونید حرکت شخصیت ها رو آپگرید کنید...این کارها رو هم کیسی میکنه ..خدا خیرش بده ...بازی خیلی هم تنوع دشمن داره انواع فوت نینجاها و ربات ها به علاوه ارتش کرنک های کت و شلواری...دقت کنید داخل انیمیشن 2012 دیگه یدونه کرنک نداریم و با یک سازمان فاسد رباتیک روبرو هستیم که شبیه مردم عادی هستند و بینشون رخنه کردند...
ایراد بازی فقط اینه که یک مقدار کوتاهه برای این ژانر و باس فایت های ساده ای داره و دور ریز پیتزا همینطوری همه جا روی زمین ریخته..! البته حق بدید چون درجه سنی بازی پایینه و قشر نوجوان رو در نظر گرفته..نمی دونم اون قدیمیا چرا ما رو اصلا نمیدیدن و در نظر نمیگرفتند وبرای تعین سختی و درجه بندی بازی یک مرد بالغ روغن حیوانی خورده رو مد نظر قرار می دادند ..!!
آقایان Rahzar ، stockman ، tiger claw, Newtralizer و قبله عالم شردر ،در سمت غول آخر به نقش آفرینی در این بازی پرداختند..
این تایگر کلاو یکی از اون خوبای روزگاره که متاسفانه داخل شماره قدیمی نبوده و نمی دونم.. شاید تو بازی جدید سوپرایزمون کردند..
خلاصه که بازی خیلی قشنگه بویژه اگه مترویدوانیا دوست داشته باشید و فن انیمیشن 2012 هم باشید ..من یک مدتی ویار کرده بودم 3ds بخرم و این بازی رو در بستر تموم کنم...
اگه گول خوردید و خواستید بازی رو تجربه کنید و 360 یا ps3 کپی خور دارید حتما اونجا بازی رو انجام بدید ولی اگرنه ، نسخه 3ds همونه و کاملا با شبیه ساز citra قابل اجراست فقط چون پورت بوده از کیفیت سمعی و بصریش بسیار کاسته شده و با این حال باز هم روی خود 3ds مشکلات فنی داشته نمرات پایین گرفته ولی روی pc اوکی هست..
به نمره 5 IGN هم توجه نکنید من هم توجه نکردم، فقط هر روز صبح بعد از نماز صبح خارومادرمنتقدش رو یاد میکنم...
پ ن: عذر خواهی میکنم پست خیلی طولانی و منزجر کننده شد چندتا بازی دیگه موند که ..