بعد از حدود یک هفته بازی کردن واقعا میتونم بگم من لیاقت این بازیو ندارم
برای هر چیزی تو بازی یه سناریو هست
گیم پلی بازی عالیه
گشت و گذار تو شهرا عالیه و همشون جذابن Neon , Akila آتلانتیس و صدها شهر دیگه که هر کدوم جزییات خاص خودشونو دارن.
چقد خرید و فروش و آپگرید سفینه ها جذابه
میشه یه سفینه جمع و جور داشت یا یه قلعه فضایی خیلی بزرگ که گشت و گذار داخلش و جزئیاتش دیوونه میکنه آدمو.
خب، یکی از ایرادا اصلی که از بازی میگرفتن Inventory Management ـش بود که دیروز بالاخره مادش منتشر شد و الان مثل ماد اینونتوری اسکایریم این یکی هم تر و تمیز کامپکت شده:
[Archive]
bInvalidateOlderFiles=1
sResourceDataDirsFinal=
رو داخل StarfieldCustom.ini اضافه میکنید (اگه تاحالا واسه بقیه مادا این کارو انجام ندادید البته) مسیر: \Documents\My Games\Starfield
و بعد با ماد منیجر نصب میکنید یا هم فایلایی که گذاشته رو پیست میکنید فولدر بازی تمام.
تازه دیروز منتشر شده تا الان حدود 150 هزار بار دانلود شده دیگه، بالافاصله رفت تو تاپ ها قشنگ همه منتظر این بودن فک کنم.
خب یه هفته ای نیومدم تا بازی رو پیش ببرم. ۴۰ ساعتی بازی کردم.
بازی دقیقا همون چیزی هست که امیدوار بودم.
چیزای اصلی مثل گیمپلی کامبت و کنترل سفینه و جنگ های فضایی فوق العاده لذت بخش هستن.
چرخه لوت/شوتر فالوت۴ اینجا بهتر پیاده شده.
کاستومایزشون و سیستم ساخت و ساز هیچ بازی ای به گستردگی این نبوده. از ساخت و توسعه ستلمنت تا سیستم فوق العاده عمیق ساخت و مودیفای کردن سفینه تا کاستوم کردن سلاح و لباس و ساخت دارو و مواد غذایی و ... واقعا سرگیجه میگیره آدم.
بازی به شدددت استوری ریچه. هر گوشه و هر سوراخی تو شهر های بزرگ میری یه کوئستی گیرت میاد، وسط کوئست ممکنه کلا مسیرت عوض شه یه مسیر دیگه بری کلا. بازی God of content عه. کوئستی هم نباشه تو لوکیشن های جدید به تکست ها و وویس ها و علائم و نشانه های محیط نگاه کنید بک استوری های خیلی جذابی هست. همونطور که گفتم بازی واقعا story rich عه و کوئست هاش فقط زیاد نیستن، با کیفیت هم هستن. ساختار کوئست ها بیشتر از اینکه شبیه فالوت ۴ و اسکایریم باشه شبیه بازی های ابسیدینه. مثال:
یه کوئست به ظاهر معمولی تو مریخ میرفتم
یه جاش باید یه کامپیوتر رو هک میکردم
حواسم نبود یه گارد منو دید
یهو دیدم بردنم یه زندان دیگه.
یه فرمانده ای اومد از UC Navy گفت یا به عنوان mole وارد تشکیلات کریمسون میشی برا ما یا چند برابر میکنیم جریمه ات رو میندازیم زندان.
الان کلا درگیر کوئست خبرچینی شدم فعلا همینجوری
کوئست اولیه هم همینطور مونده فعلا تا بعدا برم ببینم چی شد
جزئیات طراحی محیطی فوق العاده است. غیر از یه استثنای بزرگ که میگم در ادامه، همه محیط های شهری یا ایستگاه های فضایی و اتاق های کنترل و سفینه و ... شلوغ، زنده، پر از جزئیات و زیبا هستن.
کیفیت دیالوگ نویسی CDPR لول نیست ولی کافیه اسکایریم و فالوت ۴ رو زده باشید ببینید چقدر پیشرفت کرده. سیستم جدید Persuasion فوق العاده است. اینو تو پیام بعدی کامل تر میگم نظرمو.
داستان اصلی به شدت کند شروع میشه ولی دووم بیارید. خیلی جذاب میشه. خطوط داستانی فکشن های اصلی عالیه.
اکسپلوریشن بازی ریلیستیک ترین چیز ممکن از اکسپلوریشن فضاییه.
اسکیل تری متنوع و گسترده و برخلاف فالوت ۴ پیشروی توش مثل آب خوردن نیست و واقعا باید زحمت کشید برا لول آپ.
فعالیت های جانبی تر مثل قاچاق، mine کردن یا مشاغل زیاد بازی یا به خاطر ریواردشون(پول یا منابع که هردو به شدت نیازن) یا به خاطر داستانی که میگن خیلی اشتیاق ایجاد میکنند برا انجام دادنشون.
و اما ایراد ها:
-سیستم Navigation بازی به شدت بده. میدونم هدف بتزدا چی بوده ولی اشتباه کرد. شهر های بزرگ قطعا نیاز به لوکال مپ داشتن و دارن. ایشالا مادش برسه به زودی.
-اصلا از طراحی ظاهری نیو آتلانتیس خوشم نیومد. برخلاف سیدونیا، نئون و آکیلا سیتی که پر حزییات، زیبا و زنده هستن، این شهر خیلی خالی و بیش از حد مینیمال به نظر میاد. مسیر خیلی قشنگ تری برا یه دیزاین فیوچریستیک میتونستن پیش بگیرن تا این. اصلا شهر خوشگلی نیست. طراحی بافت گیاهی شهر هم واقعا بده.
-یه مقدار طراحی Ui بازی بده. البته اینو الان بعد ۴۰ ساعت دیگه مشکلی ندارم ولی اوایل اذیت میشدم واقعا.
در کل بازی برای من یکی کاملا deliver کرده چیزی که باید میکرده.
قبلا نظرم این بود که گرچه شاید جالب به نظر نرسه ولی اون سیستم dice دیسکو خیلی بهتر از چک های قطعی نیو وگاس و ... تو دیالوگ گفتنه.
ینی یه سری ابیلیتی مختلف باشن که هرکدوم شانس موفقیت تو چک دیالوگ مربوطه رو بالا ببرن نه اینکه حالت Gate داشته باشن و اگه مقدار ابیلیتی از Gate مربوطه بالاتر بود، اتوماتیک رد کنیم دیالوگ چک رو.
ینی با ابلیتی پایین هم بتونیم شانس رد کردن چک رو داشته باشم.
فقط شانس کمتر.
اینجا هم یه همچون سیستمی هست. گرچه فقط یه ابیلیتی داریم برا این کار: persuasion
ولی باز تو دل خودش وسط دیالوگ اپشن های مختلف داریم که سخت هاشون شانس موفقیت کمتر دارن ولی در عوض persuasion پوینت بیشتری میدن.
خیلی جذابه و خیلی شبیه حالت واقعیه. تو واقعیت هم ممکنه بخوای یک رو قانع کنه، بلوف تخمی بزنی. شانس اینکه طرح قاطی کنه بزنه زیر همه چی بیشتره ولی شانس اینکه بترسه و کلا راه بیاد هم بیشتره.
یه راه دیگه هم اینه آروم آروم نرمش کنی ولی شاید اینجوری به مرحله نهایی قانع شدن نتونی برسونیش نهایتا
Vasco تا اینجا قشنگ ترین دیالوگ هارو داشته یه طنز عجیبی داره
بین این کمپانی ها ، کدومشون با دزدی و حق خوری مشکلی نداره ؟! انگار پیش همشون باید آدم "خوبه" باشی !
یه چیزی می خوام مثل Cait توی فالوت 4 ، هر غلطی خواستیم بکنیم ، طرفم پا باشه تازه خوششم بیاد
Vasco تا اینجا قشنگ ترین دیالوگ هارو داشته یه طنز عجیبی داره
بین این کمپانی ها ، کدومشون با دزدی و حق خوری مشکلی نداره ؟! انگار پیش همشون باید آدم "خوبه" باشی !
یه چیزی می خوام مثل Cait توی فالوت 4 ، هر غلطی خواستیم بکنیم ، طرفم پا باشه تازه خوششم بیاد
تا اینجا واسه من بهترین Sam Coe بوده موقع دزدی چیزی نگفته توی فایتم دمیج میده برعکس سارا که نشونه گیریش درحد سیب زمینیه. از همه مهم تر صداپیشه حاج Adam Jensen پشتشه