دوست خوبم شما معلومه که از دلیل انتخاب این معماری (powerPC) برای کنسولهای نسل ششم و هفتم بی خبری! این به کنار، حتی از دلیل مهاجرت کنسولها در نسل هشتم به معماری x86 هم بی خبری! یمقدار سرچ میکردی بد نبود... علت استفاده از powerPC این بود که خیلی پرقدرته و علت کنار گذاشتنش هم این بود که نوشتن برنامه واسش خیلی سخته؛ یعنی توی معماری RISC دستورات باید بصورت ساده شده به پردازنده ارسال بشن که این کار رو برای برنامه نویس مشکل میکنه، ولی توی CISC که پردازنده های X86 رو شامل میشه دقیقاً برعکسه. من نگفتم که بالاتر بودن بیت بطور قطعی نشانه ی قدرته، الان من یه پردازنده 64 بیتی اینتل تو سیستمم دارم، همین شرکت اینتل میتونه چندتا پردازنده 32 بیت رو کنار هم بچینه یا یه جوری اورکلاکشون کنه و از مال من قویتر بشن؛ من منظورم این بود که در کل بالاتر بودن بیت نشانه ی یک سطح بالاتر از پردازشه، همونطور که آدرس دهی 64 بیتی بکلی متفاوته از 32 بیت. در بالاتر بودن قدرت پردازش powerPC هم تردیدی ندارم چون انقدر اینور اونور ازش خوندم که با اطمینان دربارش صحبت کنم، خودت توی گوگل بزن: powerPC vs x86 و چندتا صفحه رو مطالعه کن تا بفهمی. اگه اندکی هم از RISK و CISC اطلاعات داشته باشی با من هم هم عقیده خواهی شد. آیبیام سریعترین پردازنده دنیا را برای غلبه بر انحصار طلبی اینتل در بازار سرورها رونمایی کرد - زومیتاین صفحه و این معماری ARM چیست؟ چه تفاوتی با x86 اینتل دارد؟ - زومیتصفحه رو هم مطالعه کن. پردازنده های powerPC، نسبت به تعداد ترانزیستوری که در اونها بکار رفته بیشترین بازدهی رو دارن؛ مثلاً اگه قرار باشه با چهار میلیارد ترانزیستور، یک cpu از نوع powerPC بسازیم و با همون تعداد ترنزیستور، یه cpu از نوع x86 بسازیم، اون powerPC قویتر از کار در میاد ولی بدیش اینه که وقتی میخوای واسش نرم افزار بنویسی سرویس میشی.اونایی که به رنگ قرمزهستش روباهاش موافق نیستم 1-کدوم منبعی گفته که معماریpower pcبسیارقویترازx86هستش؟وازچه لحاظ بسیارقویتره؟ براساس چه معیاری؟ 2-نوشتن بازی برای پلی3وایکس360سخت نیست ولی پورت کردن اون بازی برایpcکارسختیه!اونم یه پورت کامل وبدون نقص تقریبا غیرممکن هستش(نمونه ش زیاده) 3-مبنای قدرت یک پردازنده وپلتفرم تعدادبیت پردازنده نیستش وعوامل دیگری قدرت پردازنده رو مشخص میکنه مثله:معماری ریزپردازنده-تکنولوژی ساخت-فرکانس کاری -تعدادهسته های عملیاتی ودستورالعملهای اجرایی توسط یک پردازنده هستش نه اینکه میزان بیت یک پردازنده!
دوست خوبم شما معلومه که از دلیل انتخاب این معماری (powerPC) برای کنسولهای نسل ششم و هفتم بی خبری! این به کنار، حتی از دلیل مهاجرت کنسولها در نسل هشتم به معماری x86 هم بی خبری! یمقدار سرچ میکردی بد نبود... علت استفاده از powerPC این بود که خیلی پرقدرته و علت کنار گذاشتنش هم این بود که نوشتن برنامه واسش خیلی سخته؛ یعنی توی معماری RISC دستورات باید بصورت ساده شده به پردازنده ارسال بشن که این کار رو برای برنامه نویس مشکل میکنه، ولی توی CISC که پردازنده های X86 رو شامل میشه دقیقاً برعکسه. من نگفتم که بالاتر بودن بیت بطور قطعی نشانه ی قدرته، الان من یه پردازنده 64 بیتی اینتل تو سیستمم دارم، همین شرکت اینتل میتونه چندتا پردازنده 32 بیت رو کنار هم بچینه یا یه جوری اورکلاکشون کنه و از مال من قویتر بشن؛ من منظورم این بود که در کل بالاتر بودن بیت نشانه ی یک سطح بالاتر از پردازشه، همونطور که آدرس دهی 64 بیتی بکلی متفاوته از 32 بیت. در بالاتر بودن قدرت پردازش powerPC هم تردیدی ندارم چون انقدر اینور اونور ازش خوندم که با اطمینان دربارش صحبت کنم، خودت توی گوگل بزن: powerPC vs x86 و چندتا صفحه رو مطالعه کن تا بفهمی. اگه اندکی هم از RISK و CISC اطلاعات داشته باشی با من هم هم عقیده خواهی شد. آیبیام سریعترین پردازنده دنیا را برای غلبه بر انحصار طلبی اینتل در بازار سرورها رونمایی کرد - زومیتاین صفحه و این معماری ARM چیست؟ چه تفاوتی با x86 اینتل دارد؟ - زومیتصفحه رو هم مطالعه کن. پردازنده های powerPC، نسبت به تعداد ترانزیستوری که در اونها بکار رفته بیشترین بازدهی رو دارن؛ مثلاً اگه قرار باشه با چهار میلیارد ترانزیستور، یک cpu از نوع powerPC بسازیم و با همون تعداد ترنزیستور، یه cpu از نوع x86 بسازیم، اون powerPC قویتر از کار در میاد ولی بدیش اینه که وقتی میخوای واسش نرم افزار بنویسی سرویس میشی.
شما حرفی رو که علم میزنه قبول نداری ولی آزمایش ناقص (و شاید غلط) خودتو قبول داری!خب من درموردriscوciscقبلایه چیزهایی خونده بودم ولی درعمل دیدم اونطوری که بایدباشه نیست!
الان پردازنده ایکس باکس 360یک سه هسته یی بافرکانس3.2هستش ومعماریpower pcدرسته؟
خوب من بایه پردازنده دوهسته یی athlon x2بافرکانس2.8بازی gta ivروبافریم وکیفیت بالاتراجراکردم نسبت به ایکس باکس
واین درحالیه که این بازی به شدت وابسته به پردازنده هست وگرافیک نقش چندانی نداره هرچندازیک گرافیک نسبتاضعیف(9500gt)استفاده کردم
وبازهم اینوتوجه داشته باشیدکه این بازیgta ivدراصل برای کنسول هابهینه شده ونسخهpcاصلابهینه نشده وفقط یک پورت ناقص هستش!
حالاشماتصورشوبکنیدکه این بازی واکثربازی هایی که تست کردم اگه واسهpcبهینه ترمیشدندکه دیگه واویلا.....
واین مقایسه روبارهاوبارهادرمورداکثربازی های مشترک انجام دادم ونتیجه این شدکه:
1-پردازنده دسکتاپ بایک هسته کمترو400مگاهرتزفرکانس پایینترعملکردی بهترنسبت به پردازنده ایکس باکس داره
2-تعدادپایینترهسته وفرکانس کمترپردازنده دسکتاپ باعث میشه مصرف این پردازنده پایینترازپرازنده پرمصرف وداغ ایکس باکس بشه!
3-تعدادهسته های کمتروفرکانس پایینترقیمت تمام شده کمتری رودرپی خواهدداشت ودرعین حال کارایی بهتر
شک نکنیدکه این سه مورددلایل اصلی مهاجرت سازندگان کنسول به سویx86بوده و مشکل برنامه نویسی دردرجه پایینتری قرارداره
اگه فقط مشکل برنامه نویسی بوده پس چراالان اومدندسمتx86?بعدازاینهمه سال!!!!!
چراواسه نسل های قبلی این اتفاق نیوفتاد؟
شما حرفی رو که علم میزنه قبول نداری ولی آزمایش ناقص (و شاید غلط) خودتو قبول داری!
کی گفته بازی GTA به کارت گرافیک نیاز کمی داره؟؟! اینو پیش کسی نگی که بهت میخندن! درسته که مصرف cpuش نسبت به بازیهای دیگه بالاتره ولی این دلیل نمیشه که از کارت گرافیک کمتر کار بکشه.
حالا چرا با کارت 9500 GT فریم بیشتری گرفتی؟
جواب:
اولاً کارت 9500 خیلی جدیدتر از کارت گرافیکی هستش که توی ps3 و xbox 360 بکار رفته؛ (کارت بکار رفته در ps3 از سری 6xxx انویدیا هست تا اونجایی که یادمه) ولی کارت شما سری 9xxx. درسته که کارتت GTX نیست ولی بهرحال خیلی جدیدتر از کارت ps3 هستش. ثانیاً بازی GTA IV مال سال 2008 بوده و کارت شما اونموقع جزو کارتهای خوب محسوب میشده؛ ثالثاً توی کنسولها معمولاً همه ی فیوچرهای گرافیکی (از جمله v-sync و anti-aliasing) بصورت پیشفرض فعال هستن، با این حال میبینی که همون بازی GTA IV رو با حداکثر گرافیک و با فریم 58 تا 60 اجرا میکنن که این خودش قدرت این کنسولها رو میرسونه؛ ولی توی pc بصورت پیشفرض غیر فعالن اینها (v-sync و anti-aliasing)، شما روی همون pcای که گفتی، اینا رو فعالشون کن ببین چقدر فریم پایین میاد!
اینکه چرا کنسولها در نسل ششم و هفتم به x86 مهاجرت نکردن جوابش سادست، چون اون موقع ترجیح دادن که سختی برنامه نویسی رو به جان بخرن ولی دستگاه قوی باشه؛ حالا نظرشون عوض شده، ترجیح میدن کنسول یه مقدار ضعیفتر باشه ولی در عوض توی برنامه نویسی کمتر اذیت بشن (سیاست شرکتها هیچوقت ثابت نیست و ممکنه بنا به شرایط عوض بشه). دلیل کنار گذاشتن powerPC رو هم بنده از خودم در نیاوردم، اینو خود مسئولان سونی و شرکای بازی سازش گفتن. (سرچ کن). توی قسمت اخبار همین سایت بازی سنتر هم یادمه یه پستی خونده بودم که شرکتهای بازی ساز ابراز خوشحالی کرده بودن و گفته بودن دردسرشون کمتر شده برای پورت کردن بازی روی ps4. در ضمن شما وقتی میتونی ادعا کنی که بازی سازی برای فلان معماری سخت نیست که خودت براش بازی نوشته باشی، که بعید میدونم چه برای x86 و چه برای powerPC بازی ساخته باشی. پس الکی قضاوت نکن.
بگذریم،
هر پردازنده ای خوبیها و معایبی داره، powerPC خوبیش قدرتشه و عیبش دشوار بودن برنامه نویسی، x86 خوبیش آسان بودن برنامه نویسییه و بدیش اینه که یه مقدار از powerPC ضعیفتره؛ ARM هم خوبیش اینه که مصرف برقش از اون دوتای دیگه کمتره ولی قدرتش هم از اون دوتا کمتره. شما نمیتونی حرفی رو که دانشمندان این حوزه زدن رد کنی و با استناد به آزمایش ناقص ( و شاید غلط) خودت نتیجه گیری کنی.
دوست عزیز، من گفتنیها رو گفتم، قبول کردن یا نکردنش با خودت.عزیز جان من اون تستی رو که درمورد بازی هاانجام دادم فقط یک روی قضیه بودش
من به مدت 2سال ایکس باکس داشتم وباهمین کامپیوتر که خدمتتون عرض کردم اکثربازی های اون موقع روباهردوسیستم بازی وتست میکردم که کاملا برتریpcمشخص بودکنسول بیشترین ارزشی که داره برای عنوانهای اختصاصیش هستش وکسی که pcقویتری داره مولتی هاروباکامپیوتراجرامیکنه
من فقط میخواستم بگم نتیجه این مدتی که هردوسیستم روداشتم برتری کامل پردازنده دوهسته یی athlonبافرکانس کمتردربازی هایی که نیازبه پردازش زیاددارندهستش
حالا شما نمیخوای باورنکن هرچندباورش سخته!بهتون حق میدم...
ودرموردمهاجرت کنسول هابه سمتx86حرف وحدیث فراوونه خودم کمی دنبالش گشتم توسایت هاوفروم های بیگانه ولی اوناهم سراین موضوع اختلاف زیادداشتندبه جز چندمورد:
1-تاقبل ازنسل فعلی (ایکس وان وپلی4)تقریبا95درصدکنسول هاازپردازنده های مبتنی برriscاستفاده میکردند
2-این حرف شماکاملادرسته وبرنامه نویسی وپورت بازی برای پلتفرمx86راحتتره
ودرموردمهاجرت سونی ومایکروسافت هم هرچندخودشرکتهادلایل خودشون رودارندولی بازهم پیشرفت های اخیر پردازنده های دسکتاپ نقش فراوانی درانتخاب این پلتفرم برای کنسول ها داشته اند
الان مثله گذشته نیست اوضاع تغییرکرده وقدرت پردازشی موبایل های هوشمندیک طرف وازیک طرف دیگه رونمایی ازکارت های گرافیکی جدیدوقدرتمند برایpcعرصه روبرای کنسول هابه شدت تنگ کرده ..
دوست عزیز، من گفتنیها رو گفتم، قبول کردن یا نکردنش با خودت.
در ضمن آزمایشت کاملاً اشتباست چون برای مقایسه قدرت دوتا cpu از گیم استفاده نمیکنن و هیچ مقایسه ی اصولی و درستی رو پیدا نمیکنی که برای تست سی پی یو از گیم استفاده کرده باشن. (مگر اینکه دوتا سیستم کاملاً یکسان داشته باشیم که فقط cpuشون فرق بکنه). گیم بیش از هر چیز از کارت گرافیک کار میکشه و کارت گرافیک شما با اونی که توی ps3 و xbox 360 هست تفاوت زیادی داره، پس اون تستی که شما انجام دادی قیاس مع الفارقه. تست cpu، نرم افزارهای بنچمارک خاص خودشو داره و تازه از بین اون نرم افزارها باید یک نرم افزاری که هم نسخه ویندوز داشته باشه و هم نسخه xbox بگیری روی pc و اکس باکست نصب کنی، اونوقت میشه به یک نتیجه معقول رسید.
آی بی ام که فکر کنم توی زمینه سی پی یو فقط طراحی میکنه و خودش مثل اینتل و ای ام دی توی کار تولیدشون در سطح کلان نباشه. یعنی فقط طراحی کنه و لایسنسش رو بفروشه. یه برنامه هست به اسم ESX emulator 0.9 که یه ویدیو هم گذاشته که بازی God Of War 3 رو جواب میده. راست و دروغش پای خودشون من فقط خبرشو دیدم گفتم اینجا هم بنویسمش ببینم نظر شما دوستان چی هست.واقعا میخواید با یه معماری که تهش مثلا core i7 و 64 bit هستش معماریه عجیب کنسول سونی که سی پی یوش برا IBM هستش و بطور مثال یکی از گیراش 256 BIT بودنش هستش{حالا بقیه بماند}رو تو این ۲/۳ سال شبیه سازی کنند؟برید بالای ۵/۶ سال...{اگه شدنی باشه}
با نتیجه گرفتن درست و شبیه سازی کامل خیلی فاصله داره شاید نزدیک چهار یا پنج سال دیگه (اون موقع PS4 Pro هم از رده خارج شده.) به دلیل تفاوت معماری حجم پردازش بالایی نیاز داره که سخت افزار معمول PC ها در این دوره زمانه هنوز پاسخگو نیست.دقیقا عین PS2.دوستان نسخه های جدید این شبیه ساز تونسته کاری کنه یا همچنان حرفی برای گفتن نداره!؟
والا ما از مدعیان نبودیم ولی NAND هک شده رو بیارین،متخصص هاش میرن تو کار ساخت EMUکجایند مردان بیادعایی که ادعا میکردند PS4 و XBox one به دلیل معماری x86 سه سوت emulatorشون میاد ؟؟
اومده، فیک نیست و یه سری بازی ها هم اجرا می کنه، اکثرا دو بعدی های داغون و نهایت ماینکرافت(مطمئن نیستم اینو). مشکل اینجاست که همونا رو هم بزور و با بدبختی 25 فریم اجرا می کنه. 5-6 سال دیگه کار داره فعلا.هنوز شبیه ساز پلی استیشن 2 رو قوی ترین کامپیوترم به جون کندن میتونه باهاش بازی راحت اجرا کنه
شبیه ساز پلی 3 بعد اومد ؟!
اولا اگر الان یک کامپیوتر متوسط هم داشته باشی و آخرین ورژن که فکر کنم 1.4 باشه رو دانلود کنی و تنظیمات درست انجام بدی راحت فول فریم و حتی با گرافیکی بهتر از خود PS2 میتونی بازی رو ران بکنی.هنوز شبیه ساز پلی استیشن 2 رو قوی ترین کامپیوترم به جون کندن میتونه باهاش بازی راحت اجرا کنه
شبیه ساز پلی 3 بعد اومد ؟!