PlayStation Returnal

سازنده
Housemarque
تاریخ انتشار
April 2021
ناشر
Sony Interactive Entertainment
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5

190579

u78T-LeA.png
lyq7ATEg.png Developed By

Publisher: Sony Interactive Entertainment
Genre: 3rd Person Shooter
Platform: PS5
Release Date: April 30, 2021




Returnal_2020_06-11-20_005.jpg Returnal_2020_06-11-20_004.jpg Returnal_2020_06-11-20_003.jpg Returnal_2020_06-11-20_002.jpg Returnal_2020_06-11-20_001.jpg EaQgBp7X0AM3Q-l.jpg EaQf8DKUEAANMBu.jpg
2020-06-14_194525.jpg 2020-06-14_192801.png
=======================================

آپدیت 3.0
Returnal: Ascension
Co-op Campaign + Tower of Sisyphus


Returnal-scaled.jpg

اضافه شدن قابلیت کوآپ دو نفره و امکان احیا کردن هم تیمی در حین مبارزه
In co-op, the game works in a similar fashion to single-player Returnal. However, if players get too far apart, they will be tethered back together. This is to ensure that the focus remains on cooperative gameplay and both players feel connected to the fates of each other. If one of the players is downed, there is still hope: the other one has the option to revive them. But be wary that this will require some time investment, and in the heat of battle you’ll need to be mindful of the myriad surrounding threats, lest you join your fallen comrade in oblivion.​
Endless Mode و صعود بی نهایت به مراحل بالاتر به همراه امکانات آرکید، رقابت امتیازی، لیدربورد و Multiplier
True to our arcade roots, the Tower of Sisyphus is effectively our Endless mode. Players will strive to ascend the Tower as high as possible – however, much like the tragic story of Sisyphus, there is no end to the climb and players are tragically destined to meet their demise as the mode gets increasingly harder.​
اضافه شدن محتوای داستانی جدید و پرداخت بیشتر به گذشته Selene
Aside from the new levels, our new Boss and some new items to discover, there is also entirely new narrative content to be explored in the Tower as well. I won’t spoil anything here, but players will get another small glimpse into Selene’s haunting past and gain further insight into her state of mind.​
 
آخرین ویرایش:
دقیقا منم به همین خاطر ۳-۴ ماهه بازیش نکردم.نمیتونم یه کله ۶-۷ ساعت پشت کنسول بشینم.از طرفی از بازی هم بشدت خوشم میاد ولی حیف که سیو نداره
اصلا دلیل نداره که بخوایی ۷ ساعت یکوب بری
بعد از زدن هر باس دیگه لازم نیست بعد از مردن اون باس رو دوباره زد
میشه بعد از زدن یکی مونده به باس آخر بازی رو یک ساعت و نیمه تموم کرد تازه اینی هم گفتم میانگین بود برا پلیرایی که تو این بازی آبدیده شدن از سختی بازی🤣 میتونن تو ۲۵ دقیقه به باس آخر برسن و بزننش منظورم اسپید ران نیست،اسپید ران ها که اون تایم ۶ ساعته ای که شما منظورت رو تو یک ساعت تموم میکنن😅
یکوب رفتن برا کسیه که دیگه می خواد به باس آخر برسه یه جورایی تو اسکیل ها فول آپگرید باشه
جالب اینجاست من وقتی نظرات رو خوندم برا هر کسی یکی از باس های بازی سخت بوده غیر از باس آخر از بس که آسون بود🤣
ولی برا من باس سوم پدر منو به معنای واقعی در آورد،پیرم کرد😑
نمیدونم چرا هر کار می‌کردم نمیتونستم بزنمش آخرش با یه Rotgland قوی که شانسی گیرم اومدش تونستم بزنمش اونم شانسی🤣
بازیش واقعا عالی بود واقعا یه شاهکار بود
البته نکات منفیش برا من نوع روایت نامفهوم داستان بازی بود البته آخرش میتونید یه جمع گیری کنید براش
بعضیا این شانسی بودن بازی رو نکته منفی میدونستن ولی برا من حداقل نکته مثبت بود چون هر دفعه مجبورید بخاطر شانسی دادن آیتم ها نوع سبک بازیتون رو عوض کنید
 
اصلا دلیل نداره که بخوایی ۷ ساعت یکوب بری
بعد از زدن هر باس دیگه لازم نیست بعد از مردن اون باس رو دوباره زد
میشه بعد از زدن یکی مونده به باس آخر بازی رو یک ساعت و نیمه تموم کرد تازه اینی هم گفتم میانگین بود برا پلیرایی که تو این بازی آبدیده شدن از سختی بازی🤣 میتونن تو ۲۵ دقیقه به باس آخر برسن و بزننش منظورم اسپید ران نیست،اسپید ران ها که اون تایم ۶ ساعته ای که شما منظورت رو تو یک ساعت تموم میکنن😅
یکوب رفتن برا کسیه که دیگه می خواد به باس آخر برسه یه جورایی تو اسکیل ها فول آپگرید باشه
جالب اینجاست من وقتی نظرات رو خوندم برا هر کسی یکی از باس های بازی سخت بوده غیر از باس آخر از بس که آسون بود🤣
ولی برا من باس سوم پدر منو به معنای واقعی در آورد،پیرم کرد😑
نمیدونم چرا هر کار می‌کردم نمیتونستم بزنمش آخرش با یه Rotgland قوی که شانسی گیرم اومدش تونستم بزنمش اونم شانسی🤣
بازیش واقعا عالی بود واقعا یه شاهکار بود
البته نکات منفیش برا من نوع روایت نامفهوم داستان بازی بود البته آخرش میتونید یه جمع گیری کنید براش
بعضیا این شانسی بودن بازی رو نکته منفی میدونستن ولی برا من حداقل نکته مثبت بود چون هر دفعه مجبورید بخاطر شانسی دادن آیتم ها نوع سبک بازیتون رو عوض کنید
آخه تو مپ نچرخم و لخت و لوت برم جلوی باس عین یه حبه قند باهام رفتار میکنه :)
البته بیشتر منتظر kena بودم چون فکر میکردم بازی قوقولی هستش و یکم به آرامش میرسم بعد میام سراغ رترنال که بدبختانه باس های kena دست کمی از رترنال نداشتن
 
امیدوارم این قضیه آپدیت حقیقت داشته باشه چون تنها دلیلی که بازیو بازی نکردم همین قضیه سیو نکردن موقع خروج‌ از بازیه
بازی enter the gungeon یه سیستم سیوی داشت که وقتی یه چمبر رو تموم میکردی میتونستی قبل ورود به چمبر بعدی بازی رو سیو کنی، البته فقط یه بار میتونستی لود کنی و بازی رو ادامه بدی، یک بار مصرف بود،
اینم باید یه همچین سیستمی براش بزارن

فرستاده شده از BAC-L21ِ من با Tapatalk
 
  • Like
Reactions: EL-BARTO and kamyy
بازی enter the gungeon یه سیستم سیوی داشت که وقتی یه چمبر رو تموم میکردی میتونستی قبل ورود به چمبر بعدی بازی رو سیو کنی، البته فقط یه بار میتونستی لود کنی و بازی رو ادامه بدی، یک بار مصرف بود،
اینم باید یه همچین سیستمی براش بزارن

فرستاده شده از BAC-L21ِ من با Tapatalk
تنها چیزی که نیازه اینکه بذاره کنسول رو خاموش کنی و از بازی خارج بشی برگردی همونجا باشی
 
  • Like
Reactions: Nameless King
هی گایز :D

خب، از اونجایی که گویا قراره یه DLC جدید برای بازی بیاد و همچنان برای درک داستان بازی، خیلیا دارن هنوز کلنجار میرن با Lore بازی، من فکر کردم چرا اینجا یه داستان جامع نداشته باشیم از بازی :D البته نوشته این دوستمون به نظرم با اینکه کوتاهه، خیلی خوب یه سری از مطالب رو توضیح میده:
داستان بازی که واقعا پیچیدست و دقیق و با اطمینان نمیشه در موردش صحبت کرد ولی فکر کنم این نظریه تا حدودی درست باشه.

در درجه اول چیزی که بازی به ما میگه رابطه بد و داغون سلین با مادرش هست، آرزوی مادرش فضانورد بودن بوده و به همین دلیل یه جورایی هدف زندگی سلین هم میشه، شاید چون می‌خواسته تایید مادرش رو بگیره یا از روی ترس از مادرش، اما اتفاقی که میوفته طی یک حادثه مادرش تصادف می‌کنه و فلج میشه، سلین هم تو اون تصادف بوده ولی سالم میمونه، این غیر از اون تصادفی هست که بازی نشون میده، سلین مجبور میشه از مادر فلجش و بعدا از بچش مراقبت کنه اما کار زیاد سلین واسه رسیدن به آرزوش یعنی فضانورد شدن باعث میشه خود اونم رابطه خوبی با بچش نداشته باشه و وقت کافی واسش نذاره، حتی توی ذهن بچش اون یه هیولا باشه دقیقا همون‌جور که تو ذهن سلین مادرش یه هیولاست، اون فضانوردی که تو کل بازی میبینیم دنبالش می‌کنه همین احساس گناه سلین هست که به خاطر فضانورد شدن بچش رو فدا کرده، اون تصادفی هم که پایان بازی نشون میده، تصادفی هست که واسه سلین و بچش هلیوس اتفاق میوفته، میشه گفت به علت کار زیاد و خستگی سلین خوابش میبره و پرت میشه تو رودخونه، شاید چون خستگی شدیدش به خاطر کار زیاد بوده به همین علت اون فضانورد رو دلیل تصادف می‌بینه، اسم بچه سلین هلیوس بوده واسه همین هم توی ذهنش بچش رو به صورت سفینش می‌بینه که خودش باعث سقوط و نابودیش شده، هلیوس هم برخلاف مادر و مادربزرگش هیچ علاقه‌ای به فضا نداره و از اون طرف عاشق اقیانوس و اعماقه، احتمالا هم منظور هلیوس از وایت شدو همون ماه بوده ولی چون سلین هیچ وقت واسه بچش وقت نمی‌ذاشته منظور اونو نمی‌فهمه و چون این آخرین کلمات هلیوس قبل مرگ بوده سلین همیشه تو ذهنش دنبال معنی و درک وایت شدو بود.

ولی همونطور که میدونید این بازی و داستانش به شدت برداشت های زیادی ازشون میشه و یه جورایی نمیشه هیچ factی صادر کرد در موردش (به غیر از چند مورد که cannonطور توی بازی مستقیم بهشون اشاره شده) فکر کنم ما هم جدا نیستیم از این موضوع. بنابراین یه ایده کلی داشته باشیم اینجا و بعدش میتونیم راجع به نظرات زیادی که توی کامیونیتی های مختلف در حال بحث شدنه، صحبت کنیم و از اون بهتر اصلا، برداشت های خودمون رو در موردشون صحبت کنیم :D

قبل از هر چیزی، چند تا نکته :D

مورد اول اینکه کارگردان بازی، خودش مستقیما به این موضوع اشاره کرده که داستان بازی و نحوه روایتش، تاثیر زیادی از داستان های H. P. Lovecraft داره. میدونم که شاید این موضوع یه مقدار کلیشه شده باشه دیگه ولی در این یه مورد، آقای Harry Krueger مستقیما این موضوع رو به زبان میاره. (خودم هم توی فیلم کوتاهی که PS5 با عنوان Returnal – Breaking Down the Cycle توی Newsfeedش گذاشته بود به وضوح اینو شنیدم.) خُب، وقتی اسم H. P. Lovecraft میاد وسط، به نظرم مهمترین ویژگی که میاد تو ذهن اینه که با یه داستان چند لایه طرفیم که برای فهمیدن کامل اون باید عمیق تر توی داستان غرق بشی و هرگز چیزی که در ابتدا باهاش مواجه میشی، لزوما نمیتونه درست باشه. بنابراین، چیزی که اینجا میخونید فقط یه برداشته! و قطعا میتونه درست نباشه :-"



مورد دوم اینکه من خودم برای فهمیدن هر چه بهتر داستان سعی کردم نظرات مختلف توی سایتای مختلف (مثل Reddit، PushSquare، Gamesradar، IGN و The Gamer) رو بخونم. (لازمه که این موضوع رو بگم که بیشتر برداشت من تاثیرپذیر از این سایت ها بوده!) همینطور دو تا Story Explnation توی یوتیوب دیدم. (که در کمال تعجب تعدادشون برای بازی Returnal خیلی کم بود و از اون عجیب تر اینکه زیاد هم خوب نبودن. البته شاید دلیلش اینه که همش دارم با ویدیوهای VatiVidia مقایسه شون میکنم :D (این آدم نابغه ست اصلا. وقتی توضیحاتشو در مورد داستان بازی های Dark Souls و BloodBorne و Sekiro و و و میشنوم قشنگ Dropم. کاشکی یه دونه هم برای Returnal درست میکرد. مغز درد گرفتم تا بتونم داستان بازی رو بفهمم :D اونم نصفه نیمه :-" )

در ضمن من تمام House Scene ها رو پُشت سر هم نشستم و نگاه کردم. به نظرم خیلی کمک میکنه توی فهم داستان وقتی پشت سر هم دیده میشه.

مورد سوم، بازی بسیار الهام گرفته شده از Greek Mythology هستش! (کدوم بازی ای الان نیست :)) ) در طول توضیح داستان به این موارد اشاره میکنم و اگر فرصتی برای اشاره به موضوع خاصی پیدا نشه، توی یه قسمت جدا در موردش صحبت میشه!

مورد چهارم، نگارش این متن تماما به زبونِ محاوره ست :D این کار تعمدی صورت پذیرفته است :D در ضمن، خیلی جاها از واژه های انگلیسی استفاده شده. شاید ترجمه نصفه و نیمه و حتی نسبتا خوبی هم برای اون واژه ها موجود باشه اما میتونم با اطمینان این قضیه رو بگم که توی انتقال مفهوم، در لحظه بهتر بوده که از واژه انگلیسی استفاده بشه ;)

مورد پنجم، یه spoil از ending فیلم Jacob’s Ladder آخرای این داستان وجود داره :D



مورد آخر... Heavy Spoilers ahead! Consider yourself warned :D

داستان بازی تو نگاه اول با وجود مبهم بودن یه مفهوم مستقیم رو به gamer انتقال میده؛ البته فقط تو نگاه اول... گرفتار شده در یک تکرار بی پایان!
Returnal_Logo-Yellow_with_alpha.png
Selene (الهه ماه) یه Deep Space Scout ـه که برای کمپانی Astra (توی لاتین، این کلمه به معنی ستاره هستش) کار میکنه و به دنبال Signalـی که دریافت میکنه میره سمت یک سیاره hostile به اسم Atropos (یکی ازسه خواهر سرنوشت که وظیفه ش قطع کردن lifeline آدماست)؛ ولی توی landing دچار مشکل میشه و به سفینه ش به اسم Helios (خدای خورشید، جلوتر توضیحات بیشتری در مورد ارتباطش با داستان میدم) آسیب جبران ناپذیری وارد میشه. سیگنالی که دریافت میکنه اینه: Tracing Signal: White Shadow.
Every-Returnal-Biome-Explained.jpg

بعد از اولین برخوردش با موجودات توی سیاره و مُردن :D Selene متوجه میشه که دچار یه Loop شده و فکر میکنه با رسیدن به White Shadow میتونه جوابشو بگیره. بعد از تموم کردن سه Biome اول بازی و مبارزه با Boss سوم به اسم Nemesis (الهه انتقام) سرانجام Selene موفق میشه که یه Distress Signal بفرسته به زمین و با جواب Astra با این مضمون “Evacuation Confirmed, Stay in place” مواجه میشه.
2.jpg

ظاهراً Selene برمیگرده زمین (بعد از شکست دادن Nemesis به وضوح میبینیم که توی اخبار به این موضوع پرداخته میشه)

Untitled.jpg

به زندگیش روی زمین ادامه میده...

3.jpg

پیر میشه... (به تفاوت دستها توی هر شات دقت کنید.)

7.jpg 6.jpg 4.jpg


و در 63 سالگی فوت میکنه.

9.jpg 8.jpg

اما این همه ماجرا نیست... Selene برمیگرده به همون سیاره... دوباره... (توی بخشی از بازی Selene مستقیما به تغییر سیاره بعد از برگشتنش اشاره میکنه و میگه که سیاره هم عوض شده) و بله، سیاره به واقع تغییر کرده...

Overgrown Ruins تبدیل شده به Echoing Ruins...

Crimson Wastes که یه صحرای پوشیده از خاکِ سرخ رنگ بود تبدیل شده به Fractured Wastes، یک محیط برفی و خشن...

و Derelict Citadel که بازمانده ای از یک تمدن Alien بودش، در آب غرق و تبدیل به Abyssal Scar میشه. (و صد البته بازتابی از جایی که Selene همه چیزش رو از دست میده... دریاچه!) (جلوتر توضیح داده میشه)

Selene دست از تلاش برنمیداره و سرانجام میرسه به Boss آخر توی Biome ششم و اینجاست که gamer با اولین پایان بازی مواجه میشه.... پایانی که به gamer نمیگه چه اتفاقی برای Selene میافته. بلکه از گذشته صحبت میکنه... گذشته ای تاریک، بدون امید و اندوهبار...

قبل از توضیح دادن این پایان باید بگم که یکی از بخش هایی که نظرات مختلفی در موردش هست، همینجاست. آیا اون شخصی که داره رانندگی میکنه Seleneـه یا Theia، مادرش!!!؟؟؟ (توی Greek Mythology تیا تایتانی بوده که بینش داشته و مادر Selene و Helios بوده. همینطور همسر Hyperion بود. اگه یادتون باشه Hyperion اسم Boss چهارمه که داره موسیقی میزنه! یکی از نظرات رایج اینه که اون Boss واقعا پدر Selene توی بازی بوده!)

بنابراین من داستان رو با برداشت خودم توضیح میدم و بعدش نظرات مختلف رو بررسی میکنیم...

یه نکته مهم دیگه قبل از ورود به این بخش از داستان... توی بازی دو تا تصادف رُخ میده! در مورد هر دو توضیح میدم... این اولین تصادفیه که رُخ میده:

Theia در حال رانندگی توی یه جاده ی تاریکه و Selene روی صندلی عقب نشسته و Octo، هشت پای عروسکیش رو بغل کرده. بعد از مدتی که به بیرون خیره میشه، Selene نگاهی به مادرش میندازه... نیاز عجیبی به صحبت و تلاش برای برقراری یک ارتباط، هرچند کوتاه و مختصر توی چهره Selene کم سن و سال موج میزنه و سرانجام از مادرش میپرسه: Do you see the white shadow؟ با اینکه Theia نگاهی به دخترش میکنه از توی آیینه، اما توجهی نمیکنه و دوباره توی افکار خودش غوطه ور میشه. اما چند لحظه بعد، رادیو که در حال پخش آهنگ Don’t Fear the Reaper بود شروع میکنه به قطع و وصل شدن و Theia سعی میکنه اونو درست کنه. وقتی که سرش رو میاره بالا، روی پل شخصی که لباس فضانوردا رو پوشیده رو میبینه و برای اینکه باهاش برخورد نکنه فرمون رو با شدت میچرخونه و کنترل ماشین رو از دست میده و همراه Selene به تَهِ دریاچه پرت میشن.

The-Spaceman-Returnal-Car-Crash.jpg

این تصادف باعث میشه که Theia ستون فقراتش به مشکل بربخوره (توی Biome 2 یه سری سازه میبینیم که به شدت شبیه ستون فقرات هستن!) و برای همیشه روی ویلچر بشینه اما Selene بدون کوچکترین آسیبی نجات پیدا میکنه. این نکته یه fact هستش از اونجایی که توی House Scene دوم یا سوم وقتی Selene داره تلویزیون تماشا میکنه، اخبار در حال گفتن خبری در مورد یه عده فضانورده اما اون خبر دایما در حال قطع شدن با یک خبر دیگه ست که داره در مورد این تصادف توضیح میده...


10.jpg

اینجا به وضوح گفته میشه که راننده Theiaست...


11.jpg

و اینجا هم گفته میشه که دخترش بدون هیچ آسیبی زنده میمونه.

13.jpg

14.jpg


بعد از دیدن این Ending ما دوباره برمیگردیم به دنیای بازی با دیدن این پیام که The world of Returnal has more secrets to uncover.

و اینجاست که Act 3 شروع میشه. Selene با پیدا کردن 6 تا Sun Fragments میتونه برای بار آخر به خونه دسترسی پیدا کنه و وارد basement که تا الان بسته بود بشه و ویلچری که مادرش روش نشسته بود رو میبینه. Selene بعد از نشستن روی ویلچر teleport میشه به بیرون از خونه، جایی که وسط دو تا مجسمه نشسته و کلید یه ماشین توی دستشه. این همون ماشینی که بعد از Final Boss توی انتهای Biome 6 میبینیمش ولی نمیتونیم باهاش کاری کنیم. اما الان با داشتن کلید، باید یک بار دیگه Ophion (یک تایتان دیگه در Greek Mythology که به زمین حکمرانی میکرده) رو شکست بدیم تا True Ending بازی رو ببینیم.

توی True Ending بازی میبینیم که Selene با یه موجود رنجور و اسکت مانند مواجه میشه که اون موجود سعی میکنه Selene رو خفه کنه! اگر زیرنویس بازی روشن باشه، مشخص میشه که این موجود کسی نیست جز Theia. اما Selene مادرش رو به عقب هل میده و میگه: I told you to leave me alone. بعدش Theia به آسمون اشاره میکنه و Selene خودش رو روی همون پلی میبینه که توی کودکیش تصادف رُخ داده بود. اما این بار Selene اون فضانورده ست... در انتها صدای Selene رو میشنویم که میگه Helios و بازی اینجا تموم میشه...

Returnal-Theia-In-A-Wheelchair-During-The-Secret-Ending.jpg

اما همه اینا چه معنی ای میتونه داشته باشه...

برداشت من (با تاثیر عمیق از تمام چیزایی که خوندم و دیدم) از داستان اینه که بعد از تصادف اول، Theia که به شدت مجروح شده بوده و مجبور بوده به زندگیش روی ویلچر ادامه بده تبدیل به یه کابوس برای Selene میشه. Theia آرزوی فضانورد شدن داشته ولی الان به خاطر شرایطش نمیتونه آرزوش رو دنبال کنه. اینو میشه از نامه ای که Selene توی یکی از House Scene ها پیدا میکنه، فهمید.

returnal-letter.jpg

همچنین، بعد از اون تصادف، Selene مجبور میشه که هم از مادرش مراقبت کنه و هم از Helios، پسرش. از طرفی، Selene هم آرزوی فضانورد شدن داشته و هرگز زمان برای پسرش و مادرش نداشته. توی House Scene دوم میبینیم که یه پیغام ضبط شده روی Answering Machine از طرف Selene میگه:

Hi sweetheart, I’m not coming home.

15.jpg

توی House scene چهارم یا پنجم این پیغام رو به صورت کامل با Helios میشنویم:

Hi sweetheart, I’m not coming home, but I left your favorite dinner lying at the bottom of the refrigerator, ok? If you heat up for eight minutes and thirty six seconds, everything will be just fine.

18.jpg 17.jpg 16.jpg

پُر واضحه که نیاز به توضیح نیست عدد 08:36 در واقع همون زمانی بوده که Theia و Selene روی پل تصادف کردن.

باید گفت که Selene زندگی سختی از لحاظ عاطفی داشته و همیشه کارشو ترجیح میداده به خانواده ش. اینو میشه از جمله Selene بعد از True Ending و وقتی که دوباره توی Atropos بیدار میشه از یه Audio Log فهمید:

I cannot atone, so I accept. When I laid on the side of the road dying, I understood the truth: This is my home. The sense of belonging I was searching for is here. This is my place in the stars. I will stay here now, as you will.

اینجا خونه منه... جای من اینجاست، در میان ستاره ها...

همینطور نباید فراموش کرد که یه تصادف دقیقا مثل تصادفی که برای Theia و Selene اتفاق افتاده بود، برای Selene و Helios هم اتفاق میافته. توی تصادف دوم، Selene سعی میکنه که خودش رو نجات بده. همونطور که بعد از Ending دوم توی بازی میشنویم، Selene به طوری که انگار از آب اومده باشه بیرون و نفس بگیره میگه: Helios. و البته Selene اینجا میمیره. دوباره توی همین Audio Log به وضوح Selene میگه:

When I laid on the side of the road dying…

این احساس گناه هرگز Selene رو رها نمیکنه... حتی بعد از مرگش و باعث یه truma میشه... که نتیجه ش میشه ساختن تمام اتفاقاتی که توی بازی میافته، توی ذهن خودش... دقیقا مثل اتفاقی که برای Jacob توی فیلم Jacob’s Ladder میافته!

Helios، هم اسم سفینه و هم اسم پسره Selene هستش. که هر دو آسیب جبران ناپذیری دیدن. این موضوع رو بازی به زیبایی هر چه تمامتر با نشون دادن یه پیغام به ما میگه... هر دفعه که بازی رو شروع میکنیم و از اتاق اول میریم بیرون، روی screen این پیغام ظاهر میشه:

Abandoning Helios

کاری که Selene با پسرش کرد بعد از تصادف...

در ضمن، رابطه Selene و Helios هم زیاد خوب نبوده. دقیقا مثل رابطه Selene با Theia. همینطور Helios همیشه Theia رو به صورت یه هیولا توی لباس فضانوردی متصور میشده. اینو توی House Scene چهارم میشه فهمید. Helios پیغام مادرشو میشنوه که میگه خونه نمیاد و باید خودش غذاشو گرم کنه. بعدش وقتی که Helios میره آشپزخونه، اون فضانورد رو میبینه که نشسته پشت میز. به نظر من اون Theiaست که روی ویلچر بوده.

اون فضانورده روی پُل... من معتقدم که اون فضانورده در واقع جلوه ای از تمام حواس پرتی های Selene بوده که فُرم پیدا میکنه و باعث کشته شدن Selene و Helios میشه. تمام سختی هایی که باید برای مراقبت از مادرش متحمل میشده، رابطه خیلی بدش با مادرش. حواس پرتی ها و کم توجهی هاش نسبت به Helios و و و... همه اینا تبدیلش میکنه به White Shadow... سایه سفید... ماه... تصویر ماه توی دریاچه... یه فضانورد توی لباس فضانوردی... White Shadow... Selene the Goddess of the Moon...

تمام اون ماجراهای Severed ها و Hive Mind هم زاده تخیل خود Selene بوده. توی یه جایی از بازی Selene در مورد علاقه ش به Greek Mythology و فانتزی سازی های خودش در مورد این قضیه صحبت میکنه. من خودم شخصا از این قضیه مطمئنم چون توی بازی شنیدمش فقط نمیتونم screen shot بگیرم چون این جمله رو وسط بازی میگه. متاسفانه توی cut scene بازی هم نیست که بتونم دانلودش کنم و screen shot بگیرم. اگر هر کدوم از دوستان به این جمله برخوردن، خیلی خوب میشه که screen shot بگیرن.



یه کاربری توی Reddit یه نظر خیلی وحشی و جالب داشتش. این که تمام اتفاقات واقعیت داره و در واقع سیاره داره Selene رو توی زمان عقب و جلو میکنه و از احساس گناهش تغذیه میکنه. به نظرم بخوندیش، خیلی جالبه. اینم لینکش...

r/Returnal - Returnal Story Easily Explained

یکی دیگه از نظرات رایج اینه که توی بازی فقط یه تصادف وجود داشته و راننده در واقع Selene هستش! من مخالفم چون Selene رنگ چشماش متفاوته و رنگ چشمای راننده یکی بود.

یکی دیگه از نظرات خیلی خیلی جالب اینه که راننده Theiaست ولی Theia اون موقع باردار بوده و اون بچه کسی نیست جز Helios. و البته که Selene هم توی ماشین روی صندلی عقب نشسته. دلیل خوبی هم برای این ادعا دارن... اول اینکه وقتی Selene تو True Ending مادرش رو میبینه، Theia باردار بوده! در ضمن، توی Greek Mythology در واقع Theia مادر Selene و Helios بوده...

اینا رایج ترین نظرات موجود توی کامیونیتی های مربوط به این بازی بوده!!!!

جمله آخر... این بازی یه سفر به اعماق تاریکی و نهایت یاس و ناامیدی Selene بود که به نظر من هیچ نقطه روشنی نمیشه توش پیدا کرد... هیچی!

Returnal_Logo-Yellow_with_alpha.png
 
آخرین ویرایش:
هی گایز :D

خب، از اونجایی که گویا قراره یه DLC جدید برای بازی بیاد و همچنان برای درک داستان بازی، خیلیا دارن هنوز کلنجار میرن با Lore بازی، من فکر کردم چرا اینجا یه داستان جامع نداشته باشیم از بازی :D البته نوشته این دوستمون به نظرم با اینکه کوتاهه، خیلی خوب یه سری از مطالب رو توضیح میده

ولی همونطور که میدونید این بازی و داستانش به شدت برداشت های زیادی ازشون میشه و یه جورایی نمیشه هیچ factی صادر کرد در موردش (به غیر از چند مورد که cannonطور توی بازی مستقیم بهشون اشاره شده) فکر کنم ما هم جدا نیستیم از این موضوع. بنابراین یه ایده کلی داشته باشیم اینجا و بعدش میتونیم راجع به نظرات زیادی که توی کامیونیتی های مختلف در حال بحث شدنه، صحبت کنیم و از اون بهتر اصلا، برداشت های خودممون رو در موردشون صحبت کنیم :D

قبل از هر چیزی، چند تا نکته :D

مورد اول اینکه کارگردان بازی، خودش مستقیما به این موضوع اشاره کرده که داستان بازی و نحوه روایتش، تاثیر زیادی از داستان های H. P. Lovecraft داره. میدونم که شاید این موضوع یه مقدار کلیشه شده باشه دیگه ولی در این یه مورد، آقای Harry Krueger مستقیما این موضوع رو به زبان میاره. (خودم هم توی فیلم کوتاهی که PS5 با عنوان Returnal – Breaking Down the Cycle توی Newsfeedش گذاشته بود به وضوح اینو شنیدم.) خُب، وقتی اسم H. P. Lovecraft میاد وسط، به نظرم مهمترین ویژگی که میاد تو ذهن اینه که با یه داستان چند لایه طرفیم که برای فهمیدن کامل اون باید عمیق تر توی داستان غرق بشی و هرگز چیزی که در ابتدا باهاش مواجه میشی، لزوما نمیتونه درست باشه. بنابراین، چیزی که اینجا میخونید فقط یه برداشته! و قطعا میتونه درست نباشه :-"



مورد دوم اینکه من خودم برای فهمیدن هر چه بهتر داستان سعی کردم نظرات مختلف توی سایتای مختلف (مثل Reddit، PushSquare، Gamesradar، IGN و The Gamer) رو بخونم. همینطور دو تا Story Explnation توی یوتیوب دیدم. (که در کمال تعجب تعدادشون برای بازی Returnal خیلی کم بود و از اون عجیب تر اینکه زیاد هم خوب نبودن. البته شاید دلیلش اینه که همش دارم با ویدیوهای VatiVidia مقایسه شون میکنم :D (این آدم نابغه ست اصلا. وقتی توضیحاتشو در مورد داستان بازی های Dark Souls و BloodBorne و Sekiro و و و میشنوم قشنگ Dropم. کاشکی یه دونه هم برای Returnal درست میکرد. مغز درد گرفتم تا بتونم داستان بازی رو بفهمم :D اونم نصفه نیمه :-" )

در ضمن من تمام House Scene ها رو پُشت سر هم نشستم و نگاه کردم. به نظرم خیلی کمک میکنه توی فهم داستان وقتی پشت سر هم دیده میشه.

مورد سوم، بازی بسیار الهام گرفته شده از Greek Mythology هستش! (کدوم بازی ای الان نیست :)) ) در طول توضیح داستان به این موارد اشاره میکنم و اگر فرصتی برای اشاره به موضوع خاصی پیدا نشه، توی یه قسمت جدا در موردش صحبت میشه!

مورد چهارم، نگارش این متن تماما به زبونِ محاوره ست :D این کار تعمدی صورت پذیرفته است :D در ضمن، خیلی جاها از واژه های انگلیسی استفاده شده. شاید ترجمه نصفه و نیمه و حتی نسبتا خوبی هم برای اون واژه ها موجود باشه اما میتونم با اطمینان این قضیه رو بگم که توی انتقال مفهوم، در لحظه بهتر بوده که از واژه انگلیسی استفاده بشه ;)

مورد پنجم، یه spoil از ending فیلم Jacob’s Ladder آخرای این داستان وجود داره :D



مورد آخر... Heavy Spoilers ahead! Consider yourself warned :D

داستان بازی تو نگاه اول با وجود مبهم بودن یه مفهوم مستقیم رو به gamer انتقال میده؛ البته فقط تو نگاه اول... گرفتار شده در یک تکرار بی پایان!
Selene (الهه ماه) یه Deep Space Scout ـه که برای کمپانی Astra (توی لاتین، این کلمه به معنی ستاره هستش) کار میکنه و به دنبال Signalی که دریافت میکنه میره سمت یک سیاره hostile به اسم Atropos (یکی ازسه خواهر سرنوشت که وظیفه ش قطع کردن lifeline آدماست)؛ ولی توی landing دچار مشکل میشه و به سفینه ش به اسم Helios (خدای خورشید، جلوتر توضیحات بیشتری در مورد ارتباطش با داستان میدم) آسیب جبران ناپذیری وارد میشه. سیگنالی که دریافت میکنه اینه: Tracing Signal: White Shadow.

بعد از اولین برخوردش با موجودات توی سیاره و مُردن :D Selene متوجه میشه که دچار یه Loop شده و فکر میکنه با رسیدن به White Shadow میتونه جوابشو بگیره. بعد از تموم کردن سه Biome اول بازی و مبارزه با Boss سوم به اسم Nemesis (الهه انتقام) سرانجام Selene موفق میشه که یه Distress Signal بفرسته به زمین و با جواب Astra با این مضمون “Evacuation Confirmed, Stay in place” مواجه میشه.

ظاهراً Selene برمیگرده زمین (بعد از شکست دادن Nemesis به وضوح میبینیم که توی اخبار به این موضوع پرداخته میشه)

View attachment 228267

به زندگیش روی زمین ادامه میده...

View attachment 228268

پیر میشه... (به تفاوت دستها توی هر شات دقت کنید.)

View attachment 228271View attachment 228270View attachment 228269


و در 63 سالگی فوت میکنه.

View attachment 228273View attachment 228272

اما این همه ماجرا نیست... Selene برمیگرده به همون سیاره... دوباره... (توی بخشی از بازی Selene مستقیما به تغییر سیاره بعد از برگشتنش اشاره میکنه و میگه که سیاره هم عوض شده) و بله، سیاره به واقع تغییر کرده...

Overgrown Ruins تبدیل شده به Echoing Ruins...

Crimson Wastes که یه صحرای پوشیده از خاکِ سرخ رنگ بود تبدیل شده به Fractured Wastes، یک محوطه برفی و خشن...

و Derelict Citadel که بازمانده ای از یک تمدن Alien بودش، در آب غرق و تبدیل به Abyssal Scar میشه. (و صد البته بازتابی از جایی که Selene همه چیزش رو از دست میده... دریاچه!) (جلوتر توضیح داده میشه)

Selene دست از تلاش برنمیداره و سرانجام میرسه به Boss آخر توی Biome ششم و اینجاست که gamer با اولین پایان بازی مواجه میشه.... پایانی که به gamer نمیگه چه اتفاقی برای Selene میافته. بلکه از گذشته صحبت میکنه... گذشته ای تاریک، بدون امید و اندوهبار...

قبل از توضیح دادن این پایان باید بگم که یکی از بخش هایی که نظرات مختلفی در موردش هست، همینجاست. آیا اون شخصی که داره رانندگی میکنه Seleneـه یا Theia، مادرش!!!؟؟؟ (توی Greek Mythology تیا تایتانی بوده که بینش داشته و مادر Selene و Helios بوده. همینطور همسر Hyperion بود. اگه یادتون باشه Hyperion اسم Boss چهارمه که داره موسیقی میزنه! یکی از نظرات رایج اینه که اون Boss واقعا پدر Selene توی بازی بوده!)

بنابراین من داستان رو با برداشت خودم توضیح میدم و بعدش نظرات مختلف رو بررسی میکنیم...

یه نکته مهم دیگه قبل از ورود به این بخش از داستان... توی بازی دو تا تصادف رُخ میده! در مورد هر دو توضیح میدم... این اولین تصادفیه که رُخ میده:

Theia در حال رانندگی توی یه جاده ی تاریکه و Selene روی صندلی عقب نشسته و Octo، هشت پای عروسکیش رو بغل کرده. بعد از مدتی که به بیرون خیره میشه، Selene نگاهی به مادرش میندازه... نیاز عجیبی به صحبت و تلاش برای برقراری یک ارتباط، هرچند کوتاه و مختصر توی چهره Selene کم سن و سال موج میزنه و سرانجام از مادرش میپرسه: Do you see the white shadow؟ با اینکه Theia نگاهی به دخترش میکنه از توی آیینه، اما توجهی نمیکنه و دوباره توی افکار خودش غوطه ور میشه. اما چند لحظه بعد، رادیو که در حال پخش آهنگ Don’t Fear the Reaper بود شروع میکنه به قطع و وصل شدن و Theia سعی میکنه اونو درست کنه. وقتی که سرش رو میاره بالا، روی پل شخصی که لباس فضانوردا رو پوشیده رو میبینه و برای اینکه باهاش برخورد نکنه فرمون رو با شدت میچرخونه و کنترل ماشین رو از دست میده و همراه Selene به تَهِ دریاچه پرت میشن.


این تصادف باعث میشه که Theia ستون فقراتش به مشکل بربخوره (توی Biome 2 یه سری سازه میبینیم که به شدت شبیه ستون فقرات هستن!) و برای همیشه روی ویلچر بشینه اما Selene بدون کوچکترین آسیبی نجات پیدا میکنه. این نکته یه fact هستش از اونجایی که توی House Scene دوم یا سوم وقتی Selene داره تلویزیون تماشا میکنه، اخبار در حال گفتن خبری در مورد یه عده فضانورده اما اون خبر دایما در حال قطع شدن با یک خبر دیگه ست که داره در مورد این تصادف توضیح میده...


View attachment 228275

اینجا به وضوح گفته میشه که راننده Theiaست...​


View attachment 228276

و اینجا هم گفته میشه که دخترش بدون هیچ آسیبی زنده میمونه.

View attachment 228277

View attachment 228278


بعد از دیدن این Ending ما دوباره برمیگردیم به دنیای بازی با دیدن این پیام که The world of Returnal has more secrets to uncover.

و اینجاست که Act 3 شروع میشه. Selene با پیدا کردن 6 تا Sun Fragments میتونه برای بار آخر به خونه دسترسی پیدا کنه و وارد basement که تا الان بسته بود بشه و ویلچری که مادرش روش نشسته بود رو میبینه. Selene بعد از نشستن روی ویلچر teleport میشه به بیرون از خونه، جایی که وسط دو تا مجسمه نشسته و کلید یه ماشین توی دستشه. این همون ماشینی که بعد از Final Boss توی انتهای Biome 6 میبینیمش ولی نمیتونیم باهاش کاری کنیم. اما الان با داشتن کلید، باید یک بار دیگه Ophion (یک تایتان دیگه در Greek Mythology که به زمین حکمرانی میکرده) رو شکست بدیم تا True Ending بازی رو ببینیم.

توی True Ending بازی میبینیم که Selene با یه موجود رنجور و اسکت مانند مواجه میشه که اون موجود سعی میکنه Selene رو خفه کنه! اگر زیرنویس بازی روشن باشه، مشخص میشه که این موجود کسی نیست جز Theia. اما Selene مادرش رو به عقب هل میده و میگه: I told you to leave me alone. بعدش Theia به آسمون اشاره میکنه و Selene خودش رو روی همون پلی میبینه که توی کودکیش تصادف رُخ داده بود. اما این بار Selene اون فضانورده ست... در انتها صدای Selene رو میشنویم که میگه Helios و بازی اینجا تموم میشه...


اما همه اینا چه معنی ای میتونه داشته باشه...

برداشت من از داستان اینه که بعد از تصادف اول، Theia که به شدت مجروح شده بوده و مجبور بوده به زندگیش روی ویلچر ادامه بده تبدیل به یه کابوس برای Selene میشه. Theia آرزوی فضانورد شدن داشته ولی الان به خاطر شرایطش نمیتونه آرزوش رو دنبال کنه. اینو میشه از نامه ای فهمید که Selene توی یکی از House Scene پیدا میکنه فهمید.


همچنین، بعد از اون تصادف، Selene مجبور میشه که هم از مادرش مراقبت کنه و هم از Helios، پسرش. از طرفی Selene هم آرزوی فضانورد شدن داشته و هرگز زمان برای پسرش و مادرش نداشته. توی House Scene دوم میبینیم که یه پیغام ضبط شده روی Answering Machine از طرف Selene میگه:

Hi sweetheart, I’m not coming home.

View attachment 228281

توی House scene چهارم یا پنجم این پیغام رو به صورت کامل با Helios میشنویم:

Hi sweetheart, I’m not coming home, but I left your favorite dinner lying at the bottom of the refrigerator, ok? If you heat up for eight minutes and thirty six seconds, everything will be just fine.

View attachment 228286View attachment 228285View attachment 228283

پُر واضحه که نیاز به توضیح نیست عدد 08:36 در واقع همون زمانی بوده که Theia و Selene روی پل تصادف کردن.

باید گفت که Selene زندگی سختی از لحاظ عاطفی داشته و همیشه کارشو ترجیح میداده به خانواده ش. اینو میشه از جمله Selene بعد از True Ending و وقتی که دوباره توی Astrops بیدار میشه از یه Audio Log فهمید:

I cannot atone, so I accept. When I laid on the side of the road dying, I understood the truth: This is my home. The sense of belonging I was searching for is here. This is my place in the stars. I will stay here now, as you will.

اینجا خونه منه... جای من اینجاست، در میان ستاره ها...

همینطور نباید فراموش کرد که یه تصادف دقیقا مثل تصادفی که برای Theia و Selene اتفاق افتاده بود، برای Selene و Helios هم اتفاق میافته. توی تصادف دوم، Selene سعی میکنه که خودش رو نجات بده. همونطور که بعد از Ending دوم توی بازی میشنویم، Selene به طوری که انگار از آب اومده باشه بیرون و نفس بگیره میگه: Helios. و البته Selene اینجا میمیره. دوباره توی همین Audio Log به وضوح Selene میگه:

When I laid on the side of the road dying…

این احساس گناه هرگز Selene رو رها نمیکنه... حتی بعد از مرگش و باعث یه truma میشه... که نتیجه ش میشه ساختن تمام اتفاقاتی که توی بازی میافته، توی ذهن خودش... دقیقا مثل اتفاقی که برای Jacob توی فیلم Jacob’s Ladder میافته!

Helios هم اسم سفینه و هم اسم پسره Selene هستش. که هر دو آسیب جبران ناپذیری دیدن. این موضوع رو بازی به زیبایی هر چه تمامتر با نشون دادن یه پیغام به ما میگه... هر دفعه که بازی رو شروع میکنیم و از اتاق اول میریم بیرون، روی screen این پیغام ظاهر میشه:

Abandoning Helios

کاری که Selene با پسرش کرد بعد از تصادف...

در ضمن، رابطه Selene و Helios هم زیاد خوب نبوده. دقیقا مثل رابطه Selene با Theia. همینطور Helios همیشه Theia رو به صورت یه هیولا توی لباس فضانوردی متصور میشده. اینو توی House Scene چهارم میشه فهمید. Helios پیغام مادرشو میشنوه که میگه خونه نمیاد و باید خودش غذاشو گرم کنه. بعدش وقتی که Helios میره آشپزخونه، اون فضانورد رو میبینه که نشسته پشت میز. به نظر من اون Theiaست که روی ویلچر بوده.

اون فضانورده روی پُل... من معتقدم که اون فضانورده در واقع جلوه ای از تمام حواس پرتی های Selene بوده که فُرم پیدا میکنه و باعث کشته شدن Selene و Helios میشه. تمام سختی هایی که باید برای مراقبت از مادرش متحمل میشده، رابطه خیلی بدش با مادرش. حواس پرتی ها و کم توجهی هاش نسبت به Helios و و و... همه اینا تبدیلش میکنه به White Shadow... سایه سفید... ماه... تصویر ماه توی دریاچه... یه فضانورد توی لباس فضانوردی... White Shadow... Selene the Goddess of the Moon...

تمام اون ماجراهای Severed ها و Hive Mind هم زاده تخیل خود Selene بوده. توی یه جایی از بازی Selene در مورد علاقه ش به Greek Mythology و فانتزی سازی های خودش در مورد این قضیه صحبت میکنه. من خودم شخصا از این قضیه مطمئنم چون توی بازی شنیدمش فقط نمیتونم screen shot بگیرم چون این جمله رو وسط بازی میگه. متاسفانه توی cut scene بازی هم نیست که بتونم دانلودش کنم و screen shot بگیرم. اگر هر کدوم از دوستان به این جمله برخوردن، خیلی خوب میشه که screen shot بگیرن.



یه کاربری توی Reddit یه نظر خیلی وحشی و جالب داشتش. این که تمام اتفاقات واقعیت داره و در واقع سیاره داره Selene رو توی زمان عقب و جلو میکنه و از احساس گناهش تغذیه میکنه. به نظرم بخوندیش، خیلی جالبه. اینم لینکش...

r/Returnal - Returnal Story Easily Explained

یکی دیگه از نظرات رایج اینه که توی بازی فقط یه تصادف وجود داشته و راننده در واقع Selene هستش! من مخالفم چون Selene رنگ چشماش متفاوته و رنگ چشمای راننده یکی بود.

یکی دیگه از نظرات خیلی خیلی جالب اینه که راننده Theiaست ولی Theia اون موقع باردار بوده و اون بچه کسی نیست جز Helios. و البته که Selene هم توی ماشین روی صندلی عقب نشسته. دلیل خوبی هم برای این ادعا دارن... اول اینکه وقتی Selene تو True Ending مادرش رو میبینه، Theia باردار بوده! در ضمن، توی Greek Mythology در واقع Theia مادر Selene و Helios بوده...

اینا رایج ترین نظرات موجود توی کامیونیتی های مربوط به این بازی بوده!!!!

جمله آخر... این بازی یه سفر به اعماق تاریکی و نهایت یاس و ناامیدی Selene بود که به نظر من هیچ نقطه روشنی نمیشه توش پیدا کرد... هیچی!


خیلی دوست داشتم بعد از تجربه‌ی این بازی بیام راجع بهش بنویسم، اما واقعا بی‌حوصله‌تر از این حرفا بودم و نمی‌خواستم با یه متن زورکی به این بازی بی‌احترامی کنم! :دی دمت گرم بابت پستت.

Returnal باعث شد Housemarque به یکی از استودیوهای موردعلاقه‌م تبدیل بشه. شاید یکی از مهم‌ترین دلایلش هم شرایط فعلی زندگیم و همزادپنداری عمیقی بود که با این بازی و فضا و شخصیتش می‌کردم. بی‌صبرانه منتظر بازی بعدیشون هستم.
 
من هنوز بازی رو نخریدم و مردد هستم! پیشنهاد میکنید؟ این که میگید سیستم سیوش داستان داره یعنی مثل بازی های سولز میمونه!؟ یعنی تا یه جایی بری اونجا سیو شه؟یا کلا باید چندین ساعت بازی کنی سیو شه؟
در اخر بازی مثل سولز ها میمونه سیستمش؟ من اصلا دیدی ندارم راحب بازی
 
من هنوز بازی رو نخریدم و مردد هستم! پیشنهاد میکنید؟ این که میگید سیستم سیوش داستان داره یعنی مثل بازی های سولز میمونه!؟ یعنی تا یه جایی بری اونجا سیو شه؟یا کلا باید چندین ساعت بازی کنی سیو شه؟
در اخر بازی مثل سولز ها میمونه سیستمش؟ من اصلا دیدی ندارم راحب بازی
تو نت بازی های سبک روگ لایک رو سرچ کن تا بفهمی
تو این نوع بازیا هر دفعه مپ به صورت شانسی ایجاد میشه و میری تو مپ و مبارزه میکنی و ایتم پیدا میکنی و قوی میشی و مپ رو پاکسازی میکنی و میری باس اون مرحله رو میزنی و میری مرحله ی (مپ) بعدی،
حالا تو این حین اگه مردی تقریبا همه چیزهایی که جمع کردی از بین میره و بازی باز دوباره از اول شروع میشه
البته بعد تموم کردم مراحل و انجام کارهای خاص میتونی میانبر مرحله دوم و..... باز کنی تا اگه مردی دیگه نیاز نباشه مرحله اول رو تکرار کنی، میتونی از مرحله دوم شروع کنی
درضمن شاید کل بازی روگلایک مدت زمانش 3 ساعت باشه، ولی برا تموم کردن ادن سه ساعت احتمال داره 50 یا 60 ساعت بازی کنی تا بتونی به اخرش برسی،
این روند کلی بازی های روگلایک هست و این بازی هم تقریبا همینه
اگه باز متوجه نشدی بیشتر توضیح بدم

فرستاده شده از BAC-L21ِ من با Tapatalk
 
  • Like
Reactions: trainer and milin3m
الان دیسکشو یک تومن میشه تهییه کرد. ایا پیشنهاد این هزینه رو میدید برای بازی؟(بحث ریالیه و ارزش بازی) من با بازی های سولز و هر بازی این سبک حال میکنم.
 
الان دیسکشو یک تومن میشه تهییه کرد. ایا پیشنهاد این هزینه رو میدید برای بازی؟(بحث ریالیه و ارزش بازی) من با بازی های سولز و هر بازی این سبک حال میکنم.
از نظر زمان بازی کاملا مناسب و طولانیه اگه از سبک بازیش خوشتون بیاد کاملا ارزش یه تومن رو داره و مدت زمان مناسبی سرگرمتون می‌کنه.
 
سلام من بازیو تازه کرفتم. میخواستم بدونم با توجه به اینکه بازی سیو نداره. چقدر باید برم تا سیو بشه و بتونم کنسولو خاموش کنم کلا باید یکله بازیو تا اخر رفت؟یا چجوریه
 
سلام من بازیو تازه کرفتم. میخواستم بدونم با توجه به اینکه بازی سیو نداره. چقدر باید برم تا سیو بشه و بتونم کنسولو خاموش کنم کلا باید یکله بازیو تا اخر رفت؟یا چجوریه
شما هرجا خسته شدی کنسول رو خاموش کن بعدا برو سراغ بازی. روند بازی اینطوره که باید به انتهای یک مرحله برسی و باسش رو بزنی تا یک مسیر برای رفتن به مرحله بعدی باز بشه. وقتی یکبار این مسیر رو باز کنی دیگه همیشه میتونی ازش استفاده کنی و به نوعی سیو میشه. حالا دفعات بعدی که بازی رو شروع میکنی باید خودتو برسونی به اون مسیر و بری برای مرحله دوم.
مراحل دیگه هم همین وضعیت رو دارند منتهی بعد از زدن باس مرحله سوم و رفتن به مرحله چهارم به نوعی بازی کاملا سیو میشه و دیگه همیشه از مرحله چهار شروع میشه
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or