در مورد گراویتی تکلیف کاملا مشخصه,گراویتی یه فیلم کالت
طبق هیچ تعریفی Gravity یه فیلم Cult نیست
amercian hustle اینطور نیست.نمی گم همه خوششون میاد ها,نه,می گم فیلمیه که جای نقد داره نه بیای بگی "سینمای آمریکا به چه سوی کورمال کورمال کشیده شده و به سمت تباهی گام بر می دارد.باشد که بیاندیشید"
American Hustle (فارغ از اینکه فیلم خوب یا بدیه) دقیقاً مصداق بارز اینه که هالیوود داره راهش رو غلط میره چون اگه دست هالیوود بود این فیلم هرگز ساخته نمیشد. تهیه کنندۀ فیلم مگان الیسون هست، آدمی که در سالهای اخیر اومده و رو فیلمایی که سرمایه گذاری کرده که هالیوود ترجیح داده (Her, Master , Zero Dark Thirty و ...) روشون سرمایه گذاری نکنه. در عوض در این مدت مثلاً همین سونی، که American Hustle رو فقط
پخش کرده، اومده روی کارایی مثل Smurfs و White House Down و After Earth سرمایه گذاری کرده !
سینمای آمریکا داره به قهقهرا میره اینو چنتا از مهمترین کارگردانای همون آمریکا دارن میگن.
اون بخش استودیویی تمام تلاشش رو میکنه و فیلمایی میسازه که برای
همه باشن و در نهایت فیلمایی میسازه که برای
هیچ کس نیستن و از هر ده تاشون شاید 2 یا 3 تاشون موفق بشن اونم تازه در 90 درصد مواقع فقط از نظر تجاری.
بخش مستقل که اصلاً پولی توش نیست و آدمهای کمی هستن که حاضرن تمام عمرشون رو تو اون سینما بذارن و از طرفی خیلی از استعدادهای سینمای مستقل رو همون استودیوها ورمیدارن و میذارن بالای سر همون "فیلمهای برای همه" و مجبورشون میکنن کارایی رو بکنن که دوست ندارن و استعدادشون رو به فنا میدن (مثلاً David Gordon Green یا Marc Webb).
این وسط میمونن کارای درام با بودجههای متوسط که یا کلاً ساخته نمیشن ( مثلاً Frank or Francis ) یا اگه هم ساخته بشن پولشون از جای دیگهای غیر از هالیوود تامین میشه (از کارای امسال مثلاً Her ، Wolf of Wall Street ، American Hustle ، 12 Years a Slave و ... ). اصلاً کافیه تو جلسۀ معرفی فیلم به استودیوها بگی "یه درام بزرگسالانه از یه فیلمساز مؤلف" تا مسئولان استودیو فرار کنن. دلیل اینکه خیلی از معتبرترین چهرههای سینما رو الان داری توی کارای تلویزیونی میبینی همینه، کار درام ارزشمند تو سینما با هزار سلام و صلوات ساخته میشه.
آخرین مدیر استودیویی که به هنرمندها بها میداد جف رابینف بود که اخراجش کردن ! این همون آدمیه که به امثال نولان و افلک و کوآرون اعتماد کرد و بهشون اجازه داد تا هر چی میخوان بسازن.
دیدگاه اینکه "سینمای آمریکا داره به سمت تباهی میره" اصلاً نظر عجیب و غریبی نیست حالا میخواد American Hustle فیلم خوبی باشه، میخواد فیلم بدی باشه.
خیلی ها میگن "همشهری کین" بهترین فیلم تاریخه...
ولی من خوشم نیومد ... حالا باید بیام از مفاهیم عمیق فیلم صحبت کنم تا شما خوشتون بیاد...؟
Citizen Kane به هیچ وجه فیلمی با مفاهیم عمیق نیست بلکه فیلم کاملاً خوش ساختیه که از زمان خودش به قدری جلوتر بوده که در اون زمان به قدر کافی تحویلش نگرفتن.
آدم از هر فیلمی خوشش نمیاد که نمیتونه بی حساب و کتاب بهش نمرۀ پایین بده. نقد فیلم یه بحث فرم داره و یه بحث محتوا که هر دوی اینا باید بررسی بشه تا بشه روی یه فیلم ارزش عددی گذاشت.
من از نظر حسی با 12Years a Slave و Captain Philips ارتباط برقرار نکردم و واسۀ من بین فیلمهای محبوب امسال هم نیستن اما از 10 نمره به اولی میدم 9 و به دومی 8.5 چون همۀ یه فیلم تو بار عاطفی قصهش خلاصه نمیشه.