صحبت های یکی از طرفداران ومنتقدین PES که آخرین ورژن PES 2010 رو به تازگی بازی کرده ورژنی که از نسخه نمایشگاه آلمان پیشرفته ترو کاملتر هستش
اسم این شخص ADAM یکی از اعضای عالیرتبه سایت رسمی و پر طرفدار
http://winningelevenblog.com/ هستش همین شخص هم یکی از منتقدین اصلی سال های 2008 و 2009 بازی بود . ساف هم یکی از اعضای سایت و طرفداران و دوست آدام هستش .
خوب ببینیم چی میگن .
من و ساف دیروز بعد از ظهرقهوه به بدست و کاملا ریلکس بسمت مقر کونامی درحال قدم زدن بودیم .چند تا جک از اینورو اونور هم گفتیم خلاصه خوشی بشی با هم داشتیم .
توی این جلسه ما یک مقایسه خوبی با پلی تست اول که تو ماه ژوئن بود داشتیم .توی این چند ماهه کونامی کارای خوبی روی بازی صورت داده که این مساله دوباره به ما قوت قلب داد و قطعا ما رو در وضعیت دلگرم کننده ای قرار داد قبل از اینکه ما نسخه نهایی رو توی دستامون داشته باشیم .
قبل از اینکه ادامه بدم اجازه بدین یک چیزیو بگم , ما هنوز کدیو بازی میکنیم که درحال ساخته و هنوز تکمیل نشده .تصویر نشون میداد حدود 75 درصد کدها تخصیص داده شده بودن .بنابراین هنوز زمان باقی مونده که چیزای جدید اضافه بشه .دوباره میگم ما چطور روی بازی که درحال تکمیل شدنه باید قضاوت کنیم و اونو ارزیابی کنیم ؟ شما خوشحال خواهید بود از اینکه بازی به خوبی داره درحال پیشرفته .بازی ای که بشدت آدمو تحت تاثیر قرار میده مطالب زیر رو بخونید تا ببنید چطور .....
بازی داره بالا میاد ! اولین چیزی که میشه بهش اشاره کرد یک نمایش هنرمندانه در زمان اجراست .زمینه های ثابت و سبک مودها به شکلی که قرار گرفته بودن جذاب نبودن .درحالیکه صفحه انتخاب تیم ظاهر شد بازم همون احساس قبلیو داشتم یعنی منو زیاد مجذوب خوشون نکردن .این نکته جالبه که بگم درحالیکه شما سرگرم تنظیمات تیمتون هستید عمل لودینگ درزمینه درحال اجرا شدنه .بنابراین وقتی من و ساف تیمهامونو انتخاب کردیم با زدن گزینه شروع بازی بلافاصله وارد بازی شدیم .
درمورد گرافیک شما قبلا تمام تصاویرو دیدین بنابراین مطمئنم همه نظر مثبتی دارن اما دیدن اونا زمانیکه جلو شما هستن با نورپردازی پویا و داینامیک خیلی مهیج و هیجان انگیزتره .توسعه بازی یک فرایند کاملا تخصصیه.قسمت گرافیک در ساخت یک بازی یک بخش بسیار وقت گیره . کونامی این قسمتو به زیبایی و شایستگی هرچه تمام تر ارتقاء و بهبود بخشیده و این پیشرفت نسبت به نسخه 2009 قابل تحسین ولایق تمجیده واین پیشرفت زمانی شکوه خودشو نشون میده که گرافیک در زاویه دوربین واید هم همین استواری رو حفظ میکنه و بالاخره در این زمینه خودشو به EA رسونده .
این خیلی عالیه که میبینیم دقت بسیار زیادی در طراحی کیتها صورت گرفته و بطرز وحشتناکی چهره ها عالی طراحی شده اند همینطور چمن و ساختار ورزشگاهها , اینها چیزهایی هستند که چند ساله منتظر دیدنشون بودیم .
درمورد گیم پلی بازی مهمترین نکته ای که میتونیم درموردشون بگیم خبریه که این هفته درمورد حرکت 360 درجه منتشر شد .اون خبرچیزی بود که تقریبا همه رو غافل گیر کرد .اما مساله ای نبود که منو بشدت تحت تاثیر قرار بده بخاطر اینکه من بیشتر علاقه دارم که از D-PAD دسته برای کنترل و حرکت بازیکنان استفاده کنم . من تا الان با آنالوگها احساس تسلط روی کنترل کارکترها نداشتم اما به نظر میرسه باید در این مورد تغییر عقیده بدم بخاطر منافعی که این نوآوری در بازی داره .نه اینکه بگم D-PAD دیگه بدرد نخوره نه ! اون هنوز جذابیت قبلیشو داره اما عدم محدودیت در حرکت و ظرافت هایی که در کنترل 360 درجه وجودداره در زمانیکه در مقابل ساف بازی میکردم کاملا مشهود بود . طرز و نحوه حرکت بازیکنان به شکل زیبایی مسرت بخش بودن و همچنین موثر و راه گشا در اجرای بازی .
دامنه حرکتی بیشتر , ممکنه که یک تغییر اساسی در بازی ایجاد نکنه اما این امکانو فراهم میکنه که بشه توی مسیرهایی حرکت کنید که قبلا هرگز نمیتونستید توی اون مسیر و راههاحرکت کنید .این کنترل جدید حقیقتا فرصت های بهتری برای پاس دادن ایجاد میکنه و همینطور راه و روش جدیدی برای حمله فراهم میکنه . این نوآوری مهم شاید بزرگترین سیگنال برای این موضوعه که سیباس داره تلاش میکنه یک تجربه کاملا نو و جدیدی رو در سریهای PES رقم میزنه .
مورد دیگه ای که کونامی در اون پیشرفت کرده ، انیمیشنهاست .که این موضوع هم تاثیر مستقیمی روی گیم پلی داره . در اولین بازی ما ، حرکتها جدا قابل لمس بودن . من بسیار خوشحالم که بگم حرکات بازیکنها بسیار تغییر کردن . اینطورکه به نظر میاد ، هسته انیمیشن ها مثل دویدن ، واقعا بهبود و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتن ، البته حرکات کمی پیچیده به نظر میرسیدن که با پوشش خوب و ارتباط انیمیشن ها ، چرخش 360 درجه از نظر بصری بسیار تاثیر گذار به نظر میرسید. Konami چهار انیمیشن دریبل متفاوت در بازی ایجاد کرده ، که این به طور قابل ملاحظه ای باعث طراوت بازی میشه ، و هویتی رو برای بازی رقم میزنه که سال گذشته واقعا در بازی دیده نمی شد.
پاسها بسیار متنوع به نظر میرسن ، این مسئله وقتی که بازیکنها برای هم توپ رو ارسال میکنن ، مشخص میشه . این مورد بسیار با اهمیته و به محل قرار گیری توپ بستگی داره . بعلاوه اینکه من تعدادی انیمیشن پاس و شوت مختلف دیدم ؛ که مشخص میکردن چقدر Konami امسال روی PES کار کرده .
دروازبانها در شیرجه زدن بسیار آماده بودن و حرکات و توپ گیری اونها ، بسیار جدید و جالب بود. وقتی که شما در حال جلو بردن و گردش توپ هستید ، به تعداد بازیکنان اضافه میشه و اونها در مقابل شما تجمع میکن فضاهای خالی رو می بندن و مانع رسیدن توپ به مهاجمها میشن . و وقتی به مهاجمها توپ نرسه ( پاس داده نشه ) اونها درخواست توپ میکنن و اگه شانسی رو از دست بدن ، ابراز ناراحتی میکنن !
اینها نمونه های کوچکی از مواردی بود که به بازی اضافه شده بودن و ما اونها رو دیدیم ، در حال حاضر روند بازی رو به رشده ، اما من فکر میکنم که یه سری پیشرفت های کوچیک و جزئی باید در بازی صورت بگیره . من مطمئنم این تغییرات در 25 درصد کد باقیمانده صورت خواهند گرفت.
هر چند من و ساف کمی به بازی خرده گرفتیم ، اما امیدواریم که بزودی مشکلات بهبود پیدا کنن . چرخش و پاسخدهی بازیکنان و فشردن یک دکمه برای اجرای حرکات ، بعضی وقت ها رنج آور بود ، چیزی که ما معمولا در مورد سری PES می گفتیم . ما کد های PS3 و Xbox360 رو هم دیدیم . این جالبه که بدونیم بازی در چه شرایطی قرار داره . کد 360 قدیمی بود ، اما در آِنده نزدیک بسیار بهتر خواهد شد. این مسئله بین بازیهای مولتی پلتفروم خیلی رایجه ، اما ما مطمئنیم نسخه PS3 بصورت یکنواخت پیش خواهد رفت.
ما امیدواریم که با بررسی کدها در نیمه سپتامبر ،مشکلات بازی رو بهبود یافته و بازی رو در حد عالی ببینیم ، و در نهایت ما میتونیم در مورد این بهبودها سخن بگیم .
تا کنون بازی ، بسیار بسیار خوب بوده !