PlayStation, Xbox and The Wardrobe (pro discussion)

  • Thread starter Thread starter Bahram
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Bahram

Alan, Wake Up
مدیر انجمن
با نزدیک شدن به عرضه کنسول‌های Xbox Series X و PlayStation 5 تصمیم بر آن گرفتیم تا این تاپیک را جهت قرار دادن اخبار، شایعات و مقایسه ویژگی و سخت افزار این دو کنسول در نظر بگیریم.
با توجه به آن که تاپیک قبلی باعث ایجاد فضای نامناسبی برای فروم و دل‌خوری بین گروهی از کاربران شد، پس سعی می‌کنیم این تاپیک را با جوی دوستانه پیش ببریم و محفل مناسبی برای بحث‌های تخصصی که برای کاربران در جهت خرید کنسول‌های نسل بعدی مفید عمل کند، ایجاد کنیم.

مقایسه سخت افزار، ویژگی‌ها و بازی‌هایی که در نسل بعد برای دو کنسول منتشر خواهند شد در این تاپیک آزاد است، اما به نحوی که کاربران از منابع خبری در جهت اثبات صحبت‌هایشان استفاده کنند.


قوانین :

بر اساس قوانین کلی فروم و بقیه تاپیک ها بررسی خواهد شد
 
Last edited by a moderator:
دقت کنی راجب پروژه های در دست ساخت نوشتم.
حتی حرف کیفیت هم نزدم و تنوع رو بحث کردم.
ولی خب دیت نمیکنی دیگه. :D
این لیست هایی که گزاشتی ربطی به پستم ندارن.
سیمرغ بلورین انحصاری سازی تو این نسل ۸ رو هم تمام و کمال سونی میگیره. خیالت راحت.
و اینکه بله،
کاملا توضیح دادم چرا الان اکس باکس خانه نقش افرینی سازیه و حقیقت هم همینه.
۳ تا تیم قوی که ۲ تاشون جزو بزرگان و پیشگامان RPG بودن.
چه خوشمون(خوشتون) بیاد و چه نیاد.
خیلی جالبه شما پیش گویی چیزی هستی ؟ چجوری نتیجه گرفتی سونی در آینده ریسک پذیر نیست و مایکرو ریسک پذیره و خانه ی نقش آفرینیه ؟
البته دلیل اینکه فکر میکنید اکس باکس خانه ی نقش آفرینی هست دلیلش عدم اطلاعات کافی درمورد نینتندو و PS هست , من فقط چند نمونه از بازی های RPG پلتفرم سونی رو براتون بگم بلکه کمی آگاهتر بشید ...
Nioh 1-2 , Persona , NNK , Bloodborne , Horizon: Zero Dawn, Valkyria Chronicles, و ... بازم بگم یا کافیه ؟:D چه از نظر کیفی و چه کمی میبینیم اکس باکس از نظر بازی های نقش آفرینی جلوی PS حرفی برای گفتن نداره ( خدارو شکر اینایی که مثال زدم سینما زده نبودن که ؟ :D )
در خصوص ریسک پذیری هم داریم میبینیم کی بیشتر New IP داد بیرون این نسل و کیفیت کار هم که مثل روز روشنه ( حالا ریسک پذیری Geow و GOW رو که نگیم وضع بدجوری وخیم میشه :D ! )
درمورد آینده هم بهتره بذاریم زمان خودش و بر اساس واقیت موجود بحث کنیم نه بر اساس حدسیات و رویا پردازی ها !
 
بیا . نیومده بحث رو شروع کردن :D الان من بیام بگم gow جدید اصولا ریسک پذیری با ایشون معنا پیدا میکنه بعد یکی میگه ریسک پذیری معنا نداره تو سونی :|

خب لااقل وقتی داری حرف میزنی و واژه " ریسک پذیری " رو به کار میگیری ، قشنگ بشکاف ببینیم معنی این مساله چیه :D

اتفاقا " آمار فروش و میزان پلیر و درامد و ... " بسیار لذت بخشه و مهترین مساله ، و اصولا نسل پیش هم قبل از شروعش از این امارا بود و عمدتا به سمت PS4 سر بالایی خطرناکی داشت که نتیجه اش هم شد اینی که الان میبینید .

امار فروش از این جهت لذت بخشه که ادم حال میکنه بازی مورد علاقه اش موفق میشه و امیدواری پیدا میکنی که در آینده از بازی که خیلی باهاش حال کرده خبر بیشتری خواهد شنید .
شکافتن بیشتر از اون پیام بالام؟
ریسک از منظر ارائه بازی هایی در سبک های متفاوت بود منظورم.
بله گاو۲۰۱۸ به خودی خود ریسک بزرگی کرد و مزدشم گرفت. ولی واقعیت اینه حتی همین تغییرش هم منافاتی با حرفی که زدم نداره بلکه در جهت همون چیزیه که گفتم.
یه بازی هک اند ایلش کلاسیک با دوربین ثابت تبدیل شد به یه اکشن ادونچر با دوربین روی شونه و درونمایه سینمایی که مبارزاتش تم هک اند اسلش داشت.
نتیجه بهترین نسخه گاو بود ولی به هرحال درجهت همین نکته بود که گفتم.
سونی همه بازی هاش رو به یه مسیر یکسان داره میبره.
اشکالی هم نداره و فن هاشم همینارو میخوان البته.
ولی خب به طور کلی من ریسکی نمیبینیم.
همش safe bet عه.
 
خیلی جالبه شما پیش گویی چیزی هستی ؟ چجوری نتیجه گرفتی سونی در آینده ریسک پذیر نیست و مایکرو ریسک پذیره و خانه ی نقش آفرینیه ؟
البته دلیل اینکه فکر میکنید اکس باکس خانه ی نقش آفرینی هست دلیلش عدم اطلاعات کافی درمورد نینتندو و PS هست , من فقط چند نمونه از بازی های RPG پلتفرم سونی رو براتون بگم بلکه کمی آگاهتر بشید ...
Nioh 1-2 , Persona , NNK , Bloodborne , Horizon: Zero Dawn, Valkyria Chronicles, و ... بازم بگم یا کافیه ؟:D چه از نظر کیفی و چه کمی میبینیم اکس باکس از نظر بازی های نقش آفرینی جلوی PS حرفی برای گفتن نداره ( خدارو شکر اینایی که مثال زدم سینما زده نبودن که ؟ :D )
در خصوص ریسک پذیری هم داریم میبینیم کی بیشتر New IP داد بیرون این نسل و کیفیت کار هم که مثل روز روشنه ( حالا ریسک پذیری Geow و GOW رو که نگیم وضع بدجوری وخیم میشه :D ! )
درمورد آینده هم بهتره بذاریم زمان خودش و بر اساس واقیت موجود بحث کنیم نه بر اساس حدسیات و رویا پردازی ها !
درود
اینایی که گفتید اکثرا نقش افرینی نیستن. بازی هایی هستن که مثل بسیاری دیگه از بازی های صنعت ، دارن المان نقش افرینی قرار میدن داخل خودشون.
ایرادی هم نداره.
منم خیلی دوست دارم ولی خب با ۴ تا از این المان قرار دادن ها بازی نقش افرینی نمیشه.
حتی ویچر۳ هم خیلی میلیمتری نقش افرینی حساب میشه. :D ورد دیزاینش بیشتر برا یه بازی اکشن ادونچره تا نقش افرینی.(هرچند بهترین بازی عمرمه و اینی که گفتم اصلا به عنوان انتقاد نبود)
نینو کونی رو قبول دارم.
بلادبورنم قبول دارم .
هرچند راجب فرست پارتی ها حرف میزدم.
راجب JRPG ها هم صحبت نمیکنم.

اما از طرفی به نظر من تو دهه اخیر تو ژانر اکشن نقش افرینی، هیچ استودیویی نتونسته ورد دیزاین مخصوص این ژانر رو به عمق ابسیدین پیش ببره.
از این نظر مثلا فالوت نیو وگاس یا حتی اوتر وردز، به راحتی بازی های بتزدا یا CDPR رو پشت سر میزارن از نظر عمق نقش افرینی.
احتمالا اون ۳ استودیویی که گفتم، ۳ تا بازی نقش افرینی بزرگ تو ۳ ستینگ مختلف به صورت ARPG یا JRPG دارن توسعه میدن.
و خصوصا به خاطر نام خود ابسیدین همچنان معنقدم نسل بعد، اکس باکس خانه اکشن نقش افرینی حساب میشه. :D
 
شکافتن بیشتر از اون پیام بالام؟
ریسک از منظر ارائه بازی هایی در سبک های متفاوت بود منظورم.
بله گاو۲۰۱۸ به خودی خود ریسک بزرگی کرد و مزدشم گرفت. ولی واقعیت اینه حتی همین تغییرش هم منافاتی با حرفی که زدم نداره بلکه در جهت همون چیزیه که گفتم.
یه بازی هک اند ایلش کلاسیک با دوربین ثابت تبدیل شد به یه اکشن ادونچر با دوربین روی شونه و درونمایه سینمایی که مبارزاتش تم هک اند اسلش داشت.
نتیجه بهترین نسخه گاو بود ولی به هرحال درجهت همین نکته بود که گفتم.
سونی همه بازی هاش رو به یه مسیر یکسان داره میبره.
اشکالی هم نداره و فن هاشم همینارو میخوان البته.
ولی خب به طور کلی من ریسکی نمیبینیم.
همش safe bet عه.
طبیعتا این نظر شما هستش که ریسک پذیری در بازیهای سونی نمیبینی . والا 110+ میلیون نفری که این پلتفرم رو انتخاب کردن طبیعتا تنوع بیشتری دیدن در این پلتفرم و نرفتن کنار اقلیت های پلتفرم دیگری که در اون احتمالا ریسک پذیری دیده نشده .

اینکه شما هر بازی که کاراکترش قابل رویت هستش رو یک سبک میبینید ، چیزی نیست که بهش بشه گفت عدم ریسک پذیری ، والا تفاوت زیادی هستش بین BLOODBORNE یا مثلا UNCHARTED و یا HZD با GOT و از اون طرف DREAM .

سونی علی رغم اینکه یه IP بزرگ بنام KILLZONE داشت که همون نسخه فرعی با تیم فرعی شادو فالش که خیلی ضعیف هم بود تو فروش عالی عمل کرد ادامه نداد اون رو کنار گذاشت ( فعلا ) و با IP جدید HZD ریسک پذیری کرد با تغییر سبک کاملا متفاوت .

یا الان مثلا INFAMOUS خیلی شبیه GOT هست ؟ خیلی راحت میتونست نسخه سومش رو بسازه فروشش هم تضمین شده بود اینکه IP جدید و کلا سبکی متفاوت رو انتخاب میکنه میشه ریسک پذیری .

و کلی مثال دیگه که میشه برای کلی بازی های انحصاری موفق سونی زد ، اینکه چرا به جای DEMON SOULS 2 ترجیح داده شد بلاد بورن ساخته بشه . اینکه به جای LBP ترجیح داده شد DREAM ساخته بشه و یا اینکه DRIVE CLUB ساخته شد و و و و
 
درود
اینایی که گفتید اکثرا نقش افرینی نیستن. بازی هایی هستن که مثل بسیاری دیگه از بازی های صنعت ، دارن المان نقش افرینی قرار میدن داخل خودشون.
ایرادی هم نداره.
منم خیلی دوست دارم ولی خب با ۴ تا از این المان قرار دادن ها بازی نقش افرینی نمیشه.
حتی ویچر۳ هم خیلی میلیمتری نقش افرینی حساب میشه. :D ورد دیزاینش بیشتر برا یه بازی اکشن ادونچره تا نقش افرینی.(هرچند بهترین بازی عمرمه و اینی که گفتم اصلا به عنوان انتقاد نبود)
نینو کونی رو قبول دارم.
بلادبورنم قبول دارم .
هرچند راجب فرست پارتی ها حرف میزدم.
راجب JRPG ها هم صحبت نمیکنم.

اما از طرفی به نظر من تو دهه اخیر تو ژانر اکشن نقش افرینی، هیچ استودیویی نتونسته ورد دیزاین مخصوص این ژانر رو به عمق ابسیدین پیش ببره.
از این نظر مثلا فالوت نیو وگاس یا حتی اوتر وردز، به راحتی بازی های بتزدا یا CDPR رو پشت سر میزارن از نظر عمق نقش افرینی.
احتمالا اون ۳ استودیویی که گفتم، ۳ تا بازی نقش افرینی بزرگ تو ۳ ستینگ مختلف به صورت ARPG یا JRPG دارن توسعه میدن.
و خصوصا به خاطر نام خود ابسیدین همچنان معنقدم نسل بعد، اکس باکس خانه اکسن نقش افرینی حساب میشه. :D

در اینکه obsidian یک استودیو فوقالعاده و با کیفیت شکی نیست منم نیو وگاس برام بهترین فالوت بود کلا حال و هواش کلا فرق داشت , ولی این دلیل نمیشه بیایم هر چی خودمون دوست داشتیم فکت حساب کنیم که مرد مومن :D داریم درمورد نقش آفرینی بحث میکنیم خب طبیعتا بخش های مختلف رو شامل میشه منم بر اساس همین تنوع RPG بازیهای مختلف رو براتون مثال زدم( مگه بحث سر تنوع نبود ؟ ) از تاکتیکال بگیر تا اکشن و JRPG اتفاقا همین JRPG بزرگترین ضعف مایکرو بوده و هست هم پر طرفداره و هم مهم !
آقا راستی این digimon من خیلی دوست داشتم اینو اسپشیال RPG حساب کن :D
 
خیلی جالبه شما پیش گویی چیزی هستی ؟ چجوری نتیجه گرفتی سونی در آینده ریسک پذیر نیست و مایکرو ریسک پذیره و خانه ی نقش آفرینیه ؟
البته دلیل اینکه فکر میکنید اکس باکس خانه ی نقش آفرینی هست دلیلش عدم اطلاعات کافی درمورد نینتندو و PS هست , من فقط چند نمونه از بازی های RPG پلتفرم سونی رو براتون بگم بلکه کمی آگاهتر بشید ...
Nioh 1-2 , Persona , NNK , Bloodborne , Horizon: Zero Dawn, Valkyria Chronicles, و ... بازم بگم یا کافیه ؟:D چه از نظر کیفی و چه کمی میبینیم اکس باکس از نظر بازی های نقش آفرینی جلوی PS حرفی برای گفتن نداره ( خدارو شکر اینایی که مثال زدم سینما زده نبودن که ؟ :D )
در خصوص ریسک پذیری هم داریم میبینیم کی بیشتر New IP داد بیرون این نسل و کیفیت کار هم که مثل روز روشنه ( حالا ریسک پذیری Geow و GOW رو که نگیم وضع بدجوری وخیم میشه :D ! )
درمورد آینده هم بهتره بذاریم زمان خودش و بر اساس واقیت موجود بحث کنیم نه بر اساس حدسیات و رویا پردازی ها !

والکایری کرونیکلز بازی RPG نیست... بازی تاکتیکال ـه. رو پلتفرمهای دیگه هم هست (حداقل رو نینتندو که هست)
هورایزن هم والا نمیدونم چجوری بازی RPG حسابش میارید... والا با هر متر و مقیاسی اکشن ادونچره (با یه سری المان های RPG)
از بقیه هم فقط بلادبورن مستقیم مربوط به سونیه... منتها مبحث پلی استیشن باشه صحیحه

بقیش هم به بحث تون ادامه بدید :D
بحث در مورد ریسک پذیری دقیقا نمیدونم مبتنی بر چیه
مبتنی بر تعداد سبک باشه... خب مایکروسافت طبیعتا... :دی
مبتنی بر کارهاییه باشه که تو یه سبک می کنی... خب سونی :دی
مبتنی بر بازی های عجق وجق باشه و ایده های شخمی تخیلی باشه... نینتندو

منتها یه بحثی هست. اگه مایکروسافت ریسک کنه سه سال رو یه شبیه ساز دزد دریایی کار کنه با یه سری Design Choice عجیب غریب و لانچش یه شکست کامل باشه، بازم اسمش ریسک پذیری ـه

هر چند من کلا کاری با بازی ها ندارم. محوریت قرار دادن گیم پس برای عرضه بازی ها و وجود چیزی به اسم PSVR و بازی هاش کلا به خودی خود ریسکی ترین حرکت های این نسلن. جای دعوا نداره :دی
 
فکر نکنم در بین انحصاری های این نسل حرکتی ریسکی تر از GOW2018 دیده باشیم. یعنی کاری که کوری با این فرنچایز کرد انقدر خطری بود که میتونست به تعطیلی کامل سانتا ختم بشه. بعدشم، اینکه بگیم سونی RPG نداره ولی وقتی اسم JRPG بیاد بگیم نه حساب نیست خب از زیر صورت مسئله در رفتنه:D مایکی هم هیچی JRPG نداره اگه بخوایم اینطوری نگاه کنیم.
بعد این روایت کاتسینی و دورنمایه سینمایی یعنی چی؟ الفاظ محترمانه تر سینما زده هستن؟ مثلا گیرز چطور روایتی داره؟ با تکست داستان روایت میکنه؟:D اونم تا جایی که ما دیدیم پر از کاتسینه که فاز سینمایی دارن همشون. اتفاقا GOW2018 با اون دوربین یه تیکش از همون گیرز خیلی ضد سینمایی تره.
مسئله واضحه، استودیوهای سونی توی بازی های اکشن ادونچر سینگل پلیر به یه سطحی از کیفیت و تنوع رسیدن که خودشون تبدیل به استاندارد شدند و بقیه دارن سعی میکنن به کیفیت همین محصولات سونی برسن. بحث تنوعش هم از دیزاین های خطی تا مترویدونیایی و حتی اوپن ورلد در ترکیب با برخی المانهای RPG همگی جز این تنوع ها هستن. در نتیجه نمیشه به همشون یه برچسب اکشن ادونچر زد و پروندشو بست:D
والکایری کرونیکلز بازی RPG نیست... بازی تاکتیکال ـه
اهم...تکتیکال RPG :D
 
ریسک پذیری از نظر یه سری دوستان ip جدیده از نظر یه سری تنوع سبک یا دقیق تر بگم شبیه نبودن زیاد به هم .

این که زیاد دعوا نداره البته این دومی که گفتم خیلی میلیمتری باید روش بحث شه چون قطعا مثلاً گوست آو سوشیما شبیه گ.ا.و نیست.
این شبیه بودن هم منظور گیم پلی یا سبک نیست منظور اون روند بازیه.
اگه منظور دوستان رو خوب فهمیده باشم و همین اختلاف دید میلیمتری که باعث بحث و کلکل شده بین دوستان ظاهراً
 
والکایری کرونیکلز بازی RPG نیست... بازی تاکتیکال ـه. رو پلتفرمهای دیگه هم هست (حداقل رو نینتندو که هست)
هورایزن هم والا نمیدونم چجوری بازی RPG حسابش میارید... والا با هر متر و مقیاسی اکشن ادونچره (با یه سری المان های RPG)
از بقیه هم فقط بلادبورن مستقیم مربوط به سونیه... منتها مبحث پلی استیشن باشه صحیحه

بقیش هم به بحث تون ادامه بدید :D
بحث در مورد ریسک پذیری دقیقا نمیدونم مبتنی بر چیه
مبتنی بر تعداد سبک باشه... خب مایکروسافت طبیعتا... :D
مبتنی بر کارهاییه باشه که تو یه سبک می کنی... خب سونی :D
مبتنی بر بازی های عجق وجق باشه و ایده های شخمی تخیلی باشه... نینتندو

منتها یه بحثی هست. اگه مایکروسافت ریسک کنه سه سال رو یه شبیه ساز دزد دریایی کار کنه با یه سری Design Choice عجیب غریب و لانچش یه شکست کامل باشه، بازم اسمش ریسک پذیری ـه

هر چند من کلا کاری با بازی ها ندارم. محوریت قرار دادن گیم پس برای عرضه بازی ها و وجود چیزی به اسم PSVR و بازی هاش کلا به خودی خود ریسکی ترین حرکت های این نسلن. جای دعوا نداره :D
آخه قربون شکل ماهت اگر بنا بر تک پلتفرمی بودن باشه که اکس باکس کلا کچله :D ما بحثمون این بود که آیا اکس باکس خانه ی بازیهای نقش آفرینیه یا نه که خب توی این بحث حتی Toukiden هم میاد سمت ps توی لیست ARPG
Valkyria Chronicles رو بنظرت TRPG حساب کنیم یا نه ؟ :-?
JRPG هم که وضعیت کلا مشخصه !
 
البته وضع این سال های ign در حدی شده که تعحبی هم نداره دنبال کننده هاش رو، کسایی تشکیل بدن که بابت اجرای یه دموی ساده که صد در صد به همون صورت و حتی بهتر روی سری اکس هم اجرا میشه، اینطور ذوق کنن.
در کل من که گفتم چیز بی اهمیتی امار فروش. با هرچیزی میشه حال کرد ولی حال کردن با امار فروشی که هیچ تاثیری تو تجربه شخصیمون از یه بازی نداره مسخره است.
باز اگه کسی خیلی حال میکنه با این قضیه خب این نظرسنجی هارو اسکرین شات بگیره و مدام بهشون خیره بشه. :D
تو تاپیک vs هم پاسخ این رو داده بودم.فروش بیشتر=جامعه بزرگ تر=لیدپلتفرم شدن تو بازیهای مولتی پلتفرم=تلاش سازندگان برای حداکثر بهینه سازی رو اون پلتفرم.علاوه بر اون استدیوهایی که بودجه محدود دارن و فقط بودجه عرضه روی یک کنسول رو دارند اول برای اونی میسازن که لیدپلتفرمه و بیشترین پلیر و سود رو براش داره و این باعث میشه خود به خود و بدون هیچ هزینه ای انحصاری(زمانی یا کنسولی) برای اون کنسول و پلتفرم شکل بگیره.پس این فروش بیشتر به نفع دارندگان اون پلتفرم هم هست.اگه آمار فروش مهم نبود جنابعالی تو تاپیک امار فروش کنسولها‌ و بازیها مدام در حال آمار دادن و سود کردن مایکروسافت نبودی.خدا رو شکر اون تاپیک داره با قدرت ادامه میده دوستان میتونن برن کامنت ها رو ببیند و قضاوت کنند.
 
آخه قربون شکل ماهت اگر بنا بر تک پلتفرمی بودن باشه که اکس باکس کلا کچله :D ما بحثمون این بود که آیا اکس باکس خانه ی بازیهای نقش آفرینیه یا نه که خب توی این بحث حتی Toukiden هم میاد سمت ps توی لیست ARPG
Valkyria Chronicles رو بنظرت TRPG حساب کنیم یا نه ؟ :-?
JRPG هم که وضعیت کلا مشخصه !
حالا وسط بحث، Valkyria Chronicles دیگه انحصاری نیست و برای Xbox هم عرضه میشه :دی
 
آخه قربون شکل ماهت اگر بنا بر تک پلتفرمی بودن باشه که اکس باکس کلا کچله :D ما بحثمون این بود که آیا اکس باکس خانه ی بازیهای نقش آفرینیه یا نه که خب توی این بحث حتی Toukiden هم میاد سمت ps توی لیست ARPG
Valkyria Chronicles رو بنظرت TRPG حساب کنیم یا نه ؟ :-?
JRPG هم که وضعیت کلا مشخصه !

XBOX رو اون وقت باید با PC هم جمع ببندی... بازم به نظرم تو ژانرهای ARPG کلی بازی خوف دارند... همین Wastelands و آبسیدین و Divinity و... کلی خرشون راه میره تو ژانر. من خودم JRPG ها رو اساسا ترجیح میدم ولی تو این یه مورد نمیشه گفت ایکس باکس کم کاری کرده یا ضعیفه
منتها دیگه خودتم یک کم عدل علی رو به کار بگیر دیگه :دی... سونی 4 نسله خونه JRPG های گندست (اگه کنسول های دستی نینتندو رو فاکتور بگیریم) طبیعیه تو این ژانر حرف بیشتری بزنه. عملا RPG رو دو شاخه کنیم یه شاخه اش همیشه دور و ور سونی عین پروانه می چرخیدن :دی اون یه نصفه دیگه هم همیشه رو PC بودن. مایکروسافت داره اون ور رو جذب خودش می کنه. به نظرم موفق بوده. تازه این وسط یه سری کار مثل Nier:Automata هم تونسته بیاره رو پلتفرمش

من نمیگم هم سطح پلی استیشن شدن تو این مدت کوتاه پروژه شون... ولی اون قدر جلو رفتن که این جا واقعا یه بحث قیاسی رخ بده

====

این مزخرفات به کنار
والکایریا حداقل تا جایی که من بازی کردم نسخه 4 شو خیییییلی تاکتیکال ـه تا RPG...
اصن مثل FF Tactics و Fire Emblem نیست که بهش برچسب TRPG بچسبونم... یه خورده بخش های اسلحه ها و چینش قطعات تانک هاش رول پلی داره ولی فقط همین. کلاس کاراکترها ثابته مرد... چجوری بازی ای که همه شخصیت ها محدود به یه کلاس اند تا آخر بازی RPG ـه آخه :دی... خفن ترین چیزهایی که تو بازی آزاد می کنی Order هان که کامل جنبه تاکتیکی دارن

والکایریا شاید یکی از خفن ترین و خاص ترین بازی های تاکتیکال باشه ولی TRPG...؟ :-? Naaah
 
فکر نکنم در بین انحصاری های این نسل حرکتی ریسکی تر از GOW2018 دیده باشیم. یعنی کاری که کوری با این فرنچایز کرد انقدر خطری بود که میتونست به تعطیلی کامل سانتا ختم بشه. بعدشم، اینکه بگیم سونی RPG نداره ولی وقتی اسم JRPG بیاد بگیم نه حساب نیست خب از زیر صورت مسئله در رفتنه:D مایکی هم هیچی JRPG نداره اگه بخوایم اینطوری نگاه کنیم.
بعد این روایت کاتسینی و دورنمایه سینمایی یعنی چی؟ الفاظ محترمانه تر سینما زده هستن؟ مثلا گیرز چطور روایتی داره؟ با تکست داستان روایت میکنه؟:D اونم تا جایی که ما دیدیم پر از کاتسینه که فاز سینمایی دارن همشون. اتفاقا GOW2018 با اون دوربین یه تیکش از همون گیرز خیلی ضد سینمایی تره.
مسئله واضحه، استودیوهای سونی توی بازی های اکشن ادونچر سینگل پلیر به یه سطحی از کیفیت و تنوع رسیدن که خودشون تبدیل به استاندارد شدند و بقیه دارن سعی میکنن به کیفیت همین محصولات سونی برسن. بحث تنوعش هم از دیزاین های خطی تا مترویدونیایی و حتی اوپن ورلد در ترکیب با برخی المانهای RPG همگی جز این تنوع ها هستن. در نتیجه نمیشه به همشون یه برچسب اکشن ادونچر زد و پروندشو بست:D

اهم...تکتیکال RPG :D
نه راجب سینمازده حرف نزدم.
اصلا بازی های راکستار که عاشقشونم تو همین دسته ان پس انتقاد نمیکنم الزاما. فقط میگم همه تو یه دسته دارن قرار میگیرن و تنوعی نیست بینشون.
ولی یه سری بازی روایت رو تحت گیم‌پلی انجام میدن.
مثل بایوشاک یا هیلو ریچ. اینا مقدار کات سین هاشم ناچیزه.
یه سری متوسط به کات سین میشن مثل متال گیر یا gta .

موارد خاص تری هم داریم مثل بازی های سولزبورن.

شاید سلیقه ای باشه البته ولی برای من اگه فقط همین عنصر روایت رو بخوام لحاظ کنم، نوع اول ارزش بیشتری داره برام به طور کلی. مثلا اسکایریم عظیم ترین لور داستانس ممکن رو بدون کات سین های بلند سینمایی ارائه میده.
یا بایوشاک(به نظر من) عمیق ترین مفاهیم موجود در ویدیو گیم رو به صورت محیطی و تحت گیم‌‌پلی و ... ارائه میده.
یا پایان هیلو ریچ برای من اوج احساسی و حماسی بودنه. بدون کات سین. همون گیم‌پلی کار روایت رو انجام میده.

راجب گاد او وار هم بالاتر توضیح دادم و کلا هم از نظر ریسک تنوع ژانری داشتم صحبت میکردم.
 
اگه پلی استیشن ها فروش بیشتری دارن دلیلش کشته مرده بودن گیمرا برای سونی نیست? دلیلش اینه که مجموعه ی چیزهایی که اون کنسول برای ارائه داشته(شامل بازی ها،سرویس ها،سخت افزار و...)در حد خوب و حتی بهتر نسبت به رقبای خودش قرار داشته...کنسولی که فروش بیشتری داشته ینی افراد بیشتریو راضی به خرید کرده با توجه به مزایاش و افراد بیشتری ازون کنسول لذت بردن...
پس لطفا نیاین بنویسین برای ما فروش مهم نیست برای ما لذت مهمه :-"چون فروش نشان دهنده اینه که اون کنسول چقد در جلب رضایت پلیر ها موفق بوده!!
 
درود
اینایی که گفتید اکثرا نقش افرینی نیستن. بازی هایی هستن که مثل بسیاری دیگه از بازی های صنعت ، دارن المان نقش افرینی قرار میدن داخل خودشون.
ایرادی هم نداره.
منم خیلی دوست دارم ولی خب با ۴ تا از این المان قرار دادن ها بازی نقش افرینی نمیشه.
حتی ویچر۳ هم خیلی میلیمتری نقش افرینی حساب میشه. :D ورد دیزاینش بیشتر برا یه بازی اکشن ادونچره تا نقش افرینی.(هرچند بهترین بازی عمرمه و اینی که گفتم اصلا به عنوان انتقاد نبود)
نینو کونی رو قبول دارم.
بلادبورنم قبول دارم .
هرچند راجب فرست پارتی ها حرف میزدم.
راجب JRPG ها هم صحبت نمیکنم.

اما از طرفی به نظر من تو دهه اخیر تو ژانر اکشن نقش افرینی، هیچ استودیویی نتونسته ورد دیزاین مخصوص این ژانر رو به عمق ابسیدین پیش ببره.
از این نظر مثلا فالوت نیو وگاس یا حتی اوتر وردز، به راحتی بازی های بتزدا یا CDPR رو پشت سر میزارن از نظر عمق نقش افرینی.
احتمالا اون ۳ استودیویی که گفتم، ۳ تا بازی نقش افرینی بزرگ تو ۳ ستینگ مختلف به صورت ARPG یا JRPG دارن توسعه میدن.
و خصوصا به خاطر نام خود ابسیدین همچنان معنقدم نسل بعد، اکس باکس خانه اکشن نقش افرینی حساب میشه. :D
خب ریسک پذیری و تنوع همینه که از سبک های مختلف (به خصوص نقش آفرینی) المان های مختلفی رو استفاده میکنن و با گیمپلی اکشن ادونچر ادغام میکنن.
شاید غالبا تو سبک اکشن ادونچر دسته بندی بشن ولی هیچکدوم از بازیهاش بدون خلاقیت تو گیمپلی نیست و همین وام گیری از سبک های دیگه و ادغام سبک ها از یکنواختی و کسالت باری گیمپلی جلوگیری میکنه.
شما horizon و god رو با هم مقایسه کن! هر دو المان های نقش آفرینی و ادونچر دارن ولی در عین حال گیمپلی کاملا متفاوت از هم دارن و بیس داستانی متفاوت باعث تفاوت های عمده گیمپلی و تجربه از بازی میشه.
این قضیه سینمایی شدن بازی ها چیزی بود که خودمون خیلی مواقع آرزو داشتیم که بتونیم ی تجربه حماسی و سینمایی با گیمپلی جذاب رو در عناوین AAA ببینیم و سینمایی تر شدن بازی ها امری غیر قابل اجتناب بود ولی خوبیش اینه که تو نسل بعد احتمال زیاد تمرکز بیشتری رو گیمپلی باشه تا صرفا داستان سینمایی و شیک.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or