سلام بر همه دوستداران سری بازی های پرسونا:bighug:
در این پست قصد داریم به تدریج با اصطلاحات, نقش ها و سبک های پلیر, فن ها و توانایی های بازی و... صحبت کنیم تا هم برای افراد تازه وارد راهنمای جامعی باشه و هم افرادی که تا الان این عنوان رو تجربه نکردند بتونن با پیکره ی بازی آشنا بشن.
از اونجایی که سری بازی های پرسونا بسیار گسترده هستند پس سعی میکنم قدم به قدم وارد جزئیات بشم .
در همین ابتدا هم جا داره از دوستانی که در این راه کمک کرده اند تشکر کنم@};-
بخش اول:
در ابتدا قصد داریم به اصطلاحات بازی بپردازیم:
LV===> مخفف واژه ی Level که نشان دهنده ی سطح شما در بازی است و هرچه دشمنان بیشتر و قویتری بکشید سطح شما زودتر افزایش پیدا میکند.
HP===> مخفف واژه ی Hit Points که نشانده ی میزان خون شما در بازی هست. هرچه سطح شما افزایش یابد, میزان خون شما نیز بیشتر میشود. هنگامی که سطح خون شما به صفر برسد شما باختید و باید از آخرین جایی که بازی رو دخیره کردید کارتان رو شروع کنید.
SP===> مخفف واژه ی Spirit Point که نشانده ی میزان قدرت روحی شما هست. هرچه سطح شما افزایش یابد, میزان قدرت روحی شما نیز بیشتر میشود. از قدرت روحی میتوان برای اجرای اسکیل های جادویی مختلف استفاده کرد.
St===> مخفف واژه ی Strength که نشانده ی میزان قدرت و توانایی حمله فیزیکی است.
Ma===> مخفف واژه ی Magic که نشانده ی میزان قدرت حمله های جادویی است.
En===> مخفف واژه ی Endurance که نشانده ی میزان توانایی دفاع در برابر حملات است.
Ag===> مخفف واژه ی Agility که نشانده ی میزان احتمال به ثمر نشستن حملات خود و جاخالی دادن در برابر حملات معمولی دشمن است.
Lu===> مخفف واژه ی Luck که نشانده ی میزان شانس برای زدن ضربه مستقیم و جاخالی دادن در برابر حملات ویژه ی دشمن است.
- - -ویرایش - - -
خب حالا که بخش اول تموم شده و تا حدی با اصطلاحات پایه آشنا شدیم وقتشه که بریم سراغ بخش دوم که مربوط به پرسوناها است و نسبت به بخش قبلی گسترده تر است.در این بخش قصد دارم شما رو با پرسونا ها آشنا کنم. در بازی شما با دشمنانی به نام Shadow رو به رو هستید و برگ برنده ی شما برای شکست این مجودات پرسونا ها هستند. کاراکتر اصلی بازی که شما کنترل آن رو به عهده دارید توانایی کنترل و احظار چندین نوع پرسونا رو دارد پس باید از این ویژگی به خوبی استفاده کنید و چندین پرسونا با قدرت های متفاوت در لیست خود داشته باشید.
الف)روش های بدست آوردن پرسونا:
پرسوناها از سه روش بدست میاند که عبارت اند از:
1.جایزه ی پایان هر نبرد: در پایان برخی از نبرد ها به عنوان جایزه چند کارت به شما نشان داده میشود و پس از درهم ریختن کارت ها شما میتوانید با انتخاب درست کارت مورد نظرتون رو بدست آوردید.
2.ترکیب پرسوناها: شما در این روش میتوانید دو یا چند پرسونا رو با هم ترکیب کنید و یک پرسونای جدید بدست آورید.
در این روش شما میتوانید پرسوناهای تازه تر و کارآمدتری نسبت به روش اول بدست آورید.
البته یک سری پرسونای خاص هستند که صرفا با ترکیب های خاص 4 الی 6تایی بوجود میاند. این پرسوناها با وجود اینکه به سختی بدست میاند ولی دارای قدرت و توانایی هایی هستند که قطعا ارزش سختی های خود رو دارند پس هیجوقت ازشون دست نکشید.
3.در مسیر داستان: پرسوناهای خاصی هستند که فقط در بخش خاصی از داستان_بخش آغازین و پایانی_ بدون نیاز به ترکیب کردن به بازیکن داده میشود. این پرسوناها به واقع پرسونای اصلی شما هستند.
در تصویر بالا صفحه مشخصات یک پرسونا را میبینید. حال به معرفی و توضیح قسمت های شماره گذاری شده میپردازیم:
1.نام پرسونا
2.نوع آرکانا و سطح پرسونای مذکور
3.ویژگی های پرسونا در برابر جادوها و حمله های مختلف
4.ویژگی های کلی پرسونا (که در بخش اول توضیح داده شد)
5.لیست فن ها و اسکیل های پرسونا... توجه داشته باشید که هر پرسونا فقط میتواند 8 اسکیل را داشته باشد. پس اگر تعداد اسکیل های پرسونای شما بیشتر شد باید یکی از اسکیل هایتان را حذف یا به اصطلاح فراموش کنید.
ج)دسته بندی اسکیل ها:
خب حالا که با اصطلاحات پایه و روش بدست آوردن پرسونا ها صحبت کردیم خوبه که بیایم و فن های پرسوناها یا همون اسکیل ها صحبت کنیم. اسکیل بر اساس نوع و کارکردشون به 4 دسته تقسبم میشن:
1.اسکیل های فیزیکی: شامل حملات فیزیکی پرسونا به دشمن میشه که این حملات میتونه بر اساس نوعی که هستند بر روی یک یا همه ی دشمن ها تاثیر بگذارد. برای استفاده از این اسکیل ها شما باید درصدی از میزان خونتان را صرف کنید.مثلا در پرسونا 4 فن Bash شش درصد از خون شما رو مصرف میکند.
2.اسکیل های جادویی: شامل حملات جادویی پرسونا به دشمن میشه که این حملات شامل عناصر آتش, یخ, برق, باد, تاریکی و روشنایی است. این اسکیل ها نیز بر اساس نوع خود میتوانند بر روی یک یا همه ی دشمن ها اجرا شوند. این نوع اسکیل ها برای اجرا شدن به SP شما نیاز دارند. مثلا در پرسونا 4 فن Garu چهار واحد SP کم میکند. 4 عنصر آتش، یخ، برق و باد یه مقدار مشخص آسیب به دشمن وارد میکنند ولی روشنایی و تاریکی با اینکه احتمال به ثمر رسیدنشون کمه، با یه ضربه دشمنو از بین میبرند.
3.اسکیل های شفابخش و ساپورت کننده: این دسته از اسکیل ها به طور مستقیم صدمه ای به حریف وارد نمیکنند و همانطور که از اسمشان معلومه هدف حمایت کردن دارند. با این نوع اسکیل میتوانید خود و یارانتان رو حمایت کنید. اسکیل های این بخش بسیار متنوع هستن و دست شما را برای انتخاب باز میگذارند. شما میتوانید با توجه به نوع این اسکیل ها مقداری از خونتان را پر کنید و یا دفاع خود را بالا ببرید, حتی برعکس میتوانید دفاع حریف را پایین بیاورید. این نوع اسکیل هم برای اجرا شدن نیاز به SP دارد.
4.اسکیل های انفعالی: این نوع اسکیل ها هیج نیازی به فعال شدن ندارند و به طور پیش فرض تاثیر خود را میگذراند. این نوع اسکیل عموما شامل بالا بردن قدرت ضربات جادویی یا فیزیکی, بلاک کردن یک جادوی خاص, افزایش احتمال جاخالی و... است.
د) تاثیر پذیری پرسونا نسبت به اسکیل های مختلف:
هر پرسونا براساس ویژگی خود, نوع آرکانا و سطحی که دارد, وضعیت مختلفی نسبت به جادوها و ضربات فیزیکی دارد. در تصویر بالا در کادر شماره 3 مشخصات هر پرسونا در برابر جادوها و حمله های مختلف نشان میدهد. این وضعیت برای Shadow ها نیز به همین منوال هست, پس شما میتوانید همین دستور العمل را برای آنها برعکس کنید. حال میخواهیم به توضیح این پارامتر بپردازیم:
__ : بودن جاخالی در زیر هر اسکیل نشانده ی بی تفاوت بودن پرسونا نسبت به آن قدرت دارد و شما صرفا به صورت عادی ضربه دریافت میکنید.
Wk: مخفف واژه ی Weak که به معنای نقطه ضعف است. بودن این واژه در زیر هر اسکیل به معنی ضعف شما در برابر آن اسکیل هست. در این شرایط شما صدمه ی بیشتری از حریف دریافت میکند, بر روی زمین میوفتید و یک نوبت اضافه به حریف میدهید وعلاوه بر آن در حالت افتاده شما دیگر امکان جاخالی دادن ندارید.
پس اگه خوب دقت کرده باشید میبینید که این بدترین وضع ممکنه و باید تا جایی که میتوانید از پرسونایی استفاده کنید که نقطه ضعف نداشته باشد و یا حداقل حریف شما اسکیل نقطه ضعف شما را نداشته باشد مگرنه به فنا میروید.:d
Str: مخفف واژه ی Strong که به معنی نقطه قوت است. بود این واژه در زیر هر اسکیل به این معنی است که شما صدمه ی کمتری نسبت به حالت عادی از آن اسکیل دریافت میکنید. پس داشتن این ویژگی برای برخی اسکیل ها باعث میشود تا از آن اسکیل کمتر صدمه ببینید.
Null: این واژه به معنی بی اثر است. بودن این واژه در زیر هر اسکیل به این معنی است که شما میتوانید آن اسکیل رو به طور کامل بلاک کنید و دیگر هیچ آسیبی نمیبینید. داشتن این ویژگی نیز بسیار بدرد بخور است و باعث میشود تا دیگر نگرانی بابت اون اسکیل نداشته باشید.
Drn: مخفف واژه ی Drain. بودن این واژه در زیر هر اسکیل به این معنی است که شما نه تنها از آن اسکیل صدمه نمیبیند, بله به اندازه ی قدرت آن اسکیل خونتان پر میشود. فکر کنم خودتون دیگه متوجه شده باشید این ویژگی جقدر بدربخوره.
Rpl: مخفف واژه ی Repel. بودن این واژه در زیر هر اسکیل به این معنی است که شما نه تنها از آن اسکیل صدمه نمیبینید, بلکه همان اسکیل را با همان قدرت بر سر حریفتان برمیگردانید. از نظر من این مورد بهترین ویژگی ممکنه چون هم دیگر صدمه نمیبینید و هم در نوبت حریف به اون صدمه میزنید. با اینکار عملا دهن حریفتان رو سرویس میکنید.b-)
البته دو مورد آخرین بسیار کم یاب هستن پس فکر نکنید که میتونید به راحتی پرسونایی با همچین ویژگی رو بدست آورید و پرسونایی که در عکس بالا میبینید یک مورد استثنا است.