نکته آخر : از دانلود و ویدئوی خانگی که بگذریم . هیچی لذت سینما رو نداره . اونم با این همه پیشرفت که توی سالنهای سینما اتفاق میوفته : سینماهای آی مکس ( این قدیمیه البته ) ، تکنولوژی 4K صدای ساروند غیر فشرده و جدیدا این تکنولوژی D-Box که باید محشر باشه !
ما که اینجا حسرت یه سینما به دلمون مونده ! دستگاه وی اچ اس بابا بزرگم امکاناتش بیشتر از این سینماهای تهرانه !
درسته سینما چیز دیگست البته سینمای دیجیتال که 2K یا 4K باشه
الان کیفیت صدایی که توی بلوری وHD DVD هست از سینمای عادی خیلی بیشتره. در واقع کیفیت صدا توی بلوری وHD DVD در بالاترین حد قرار داره چون lossless هست و عین مستری هست که برای فیلم تولید شده. در حالی که سینماها هنوز DTS @ 1.5mbps یا Dolby Digital @ 320kbps رو استفاده میکنن.
IMAX هم خیلی محشره ولی حیف که جا نیفتاد زیاد.
دوست عزیز dvd هم حجمش زیاد بود ولی واسه فایلهای ویدیو فرمتی دیگری پیدا شد که کیفیتی در حد dvd و با حجم کم داشت(divx) قضیه برای فیلم های hd هم همین طوره و در حال حاضر حتی یه فرمت هم ساخته شده که حجم فیلمهای hd رو حدود 3-4 گیگ میکنه که بار خیلی بهتره( چند وقته پیش با یکی از دوستان در موردش حرف میزدم الان دقیق اسم فرمتش خاطرم نیست)
البته Divx در حد MPEG2 نیست کیقیتش امین جان به خاطر اینکه برای فشره کردن فایل ها توی حجم 700mb باید از بیت ریت پایینی استفاده کنن.
اون کدکی که منظورته AVC/VC1 هستنن که میتونن با بیت ریت کمتر کیفیت تصویری بهتر از MPEG2 داشته باشن و توی یک DVD9 هم جا شن البته توی SD رزولوشن
حتی اگه HD 720p هم استفده کنیم بازم میشه رو توی یک DVD-9 جا داد ولی کیفیتش در حد میشه و صدا هم باید همون یا عادی باشه
جالبه که چند سال پیش هدف وارنر از HD جا دادن این فیلم ها روی DVD های عادی بود که بعد ها با اومدن بلوری توشیبا هم مجبور شد که شروع به develop کردن یک دیسک بر مبنای blue laser باشه.
- تصویر یه سیگنال آنالوگه حتی همون Mpeg 2 هم درش فشرده سازی هست البته الگوریتمهای بهینه برای اینکار هست ولی همیشه کم کردن حجم یک فایل ویدیویی باعث کم شدن کیفیت میشه . مثلا شاید کیفیت یه دیویدی اورجینال با یه کامپرس شده که روی دی وی دی های تک لایه هست و کپی به نظر یکی بیان ولی تفاوت این دوتارو میشه وقتی تو یه تلویزیون بزرگ تماشا می کنی متوجه بشه ( بیت ریت ).
درسته
حتی تلویزیون بزرگ هم نمیخواد. اگه دنبال artifact ها بشی و به دیدنشون عادت کنی روی یک display معمولی هم میشه پیداش کرد.
یه چیزی شبیه همون مسئله ای که در مورد دی وی دی های Superbit کمپانی سونی هم صادقه
این Superbit هم با اینکه از نظر concept چیز خوبی بود ولی بیشترPR بود.
به طور مثال سونی گفته از فضای کامل DVD9 برای جا دادن یک high bitrate انکود استفاده میکنه ولی خیلی وقتا از فضای دیسک خالی بود.
Charlie's angels مثلا فضای حدود 5.5-6.0 GB گرفته بود یا Once upon a time in Mexico هم فضاش حدود 6 GB بود
در همون زمان استدیو های دیگه DVD ریلیز میکردن (مثل وارنر یا فاکس) که کیفیتش در حد superbit های سونی بود و نیازی به خالی کردن کامل دیسک هم نبود
بهترین نکته Superbit برای من این بود بود که همیشه یک DTS ترک هم داشت
و البته یکی از مهمترین عوامل در مورد اینکه کیفیت فیلم چطوری درمیاد این هست که کیفیت مستری که ازش انکود کردن چطور بوده. اگه مستر اشغال باشه هیچ بیتریتی نمیتونه اونو اصلاح کنه و برعکس مشکلاتشو بیشتر نشون میده.
خیلی از Superbit ها هم همیشه از یک مستر جدید انکود میشدن.
در مورد اون فایل فورمت هم که شما گفتین فکر کنم اسمش MKV یا MK2 یا یه همچین چیزی بود : 2 ساعت ویدئوی 720 پی با صدای 5.1 حدود 4.1 گیگ !
MKV یک container خیلی خوبیه که هر ترک صدا و تصویر با هر کدکی رو میشه توش جا داد ولی بزرگترین مشکلش اینه فعلا تنها راه دیدنش تقریبا کامپیوتر هست.
ارزوم بود سونی پخش mkv رو به PS3 اضافه میکرد.
تقریبا تمام anime ها روی این فرمت توی اینترنت هستن.
بیت ریت توی بلو ری توی بهترین ترنسفر ها مثل " جان سخت 4 " که جزو بهترین تصویرها هست چیزی حدود 25 - 35 در نوسانه . البته قراره در آینده عناوینی با ماکزیمم 50 هم منتشر بشه
مکزیموم بیتریت برای بلوری در تصویر 40mbps هستش ولی peak ها ممکنه بتونه بالاتر بره
البته فیلم های دیگه هم بودن که از نظر تصویر reference بودن ولی با بیتریت پایین تر
نمونه Matrix هست با کدک VC1 وTransformers با کدک AVC
البته عناوین اولیه که معمولا روی دیسکهای تک لایه بودن بیت ریت کمتری داشتن
بیت ریت دیسک تک لایه با دیسک دولایه یکی هست مشکل اون عناوین اولیه استفاده از MPEG2 بود که نسبت به AVC/VC1 بیت ریت خیلی بیشتری میطلبه برای ارایه همون کیفیت و هم فضا و هم پهنای باند رو محدود میکنه. از PCM هم برای صدا استفاده میشد که اون هم فضا و پهنای باند زیاد اشغال میکنه در حالی که AVC/VC1 + Dolby TrueHD با میشه همون کیفیت رو با فضا و پهنای باند کمتر ارایه داد
حجم BD-25 با HD-30 تقریبا برابر هست و خیلی از استدیو ها میتونستن با استفاده از AVC/VC1 + Dolby TrueHD تصویر های reference ارایه بدن
سونی هم تقریبا توی تمام ریلیز هاش از AVC استفاده میکنه و Dolby TrueHD رو هم داره به جای PCM استفاده میکنه. تنها کمپانی که هنوز از PCM توی تمام ریلیز ها استفاده میکنه دیزنی هست.
= AVCHD
این همون کدکی هست که توی دیسکهای بلوری استفاده میشه . بیت ریتش هم چیزی در حدو 24 مگا بیت بر ثانیه هستش . البته تو دیسکهای بلو ری چندین کادک استفاده میشه مثل :
Mpeg 2 - Mpeg 4 - VC- 1 , ....
درسته.
ساختارAVCHD عین BDMV هستش که ساختار دیسک بلوری حساب میشه و پلیر های سونی و پاناسونیک به راحتی پخشش میکنن.
این 24mbps هم در واقع مکزیموم حساب میشه. من یک AVCHD camera که به SD رکورد میکرد گرفتم و متاسفانه بیت ریت حدود 14-15 mbps بود! برای همین بهترین هاشون اونایی هستن که به هارد رکورد میکنن و میتونن بیت ریت بالاتری داشته باشن.
از نظر من HDV هنوز از AVCHD بهتره با این که از MPEG2 استفاده میکنه چون فرمت جا افتاده تر هست و خیلی از برنامه ها هم به طورnative میتونن باهاش کار کنن.