Multi Platform Grand Theft Auto VI

سازنده
Rockstar
تاریخ انتشار
2025
ناشر
Take Two
پلتفرم‌ها
  1. PlayStation 5
  2. Xbox Series X|S
20240508_211230.jpg


تریلر اول:


View attachment YouCut_20240627_134229994.mp4



.................
لوگوی بازی

dgj5wme-327561a1-f8f9-41bd-b591-57ba244348c2.png

مروری بر وقایعی که در مورد این بازی طی سالهای گذشته رخ داد
5 مارس ۲۰۲۱ اولین اشاره رسمی به ساخت GTA جدید توسط استراوس زلنیک مدیرعامل تیک تو بود که در جدیدترین مصاحبه خودش پس از پرسش یک خبرنگار در مورد زمان معرفی بازی GTA 6 برای اولین بار بطور رسمی بدون اینکه بخواد چیزی رو تکذیب کنه با تایید ساخت این بازی گفت که به وقتش که برسد راکستار GTA 6 رو معرفی خواهد کرد این اولین واکنش رسمی تیک تو به بازی GTA 6 هست که در این تاریخ شاهد آن بودیم.

IMG_20210814_130556.png

آپدیت مهم:
در روز ۴ فوریه 2022 راکستار طی توییتی برای اولین بار رسما به ساخت GTA بعدی اشاره کرد و گفت اخبار و اطلاعات به مرور در اختیار قرار داده خواهد شد.

FOyMd1nXwAI0r-v.jpg

راکستار در توییت اشاره شده گفت:

"بسیاری از شما ها در مورد نسخه جدید فرنچایز Grand Theft Auto سوال میکنید.

با هر پروژه جدید،هدف ما همیشه این است که فراتر از آن چیزی که قبلا به شما ها ارائه کردیم حرکت کنیم.ما خوشحال هستیم که تایید میکنیم توسعه فعال نسخه بعدی در حال انجام است.
ما مشتاقانه منتظر به اشتراک گزاشتن اطلاعات بیشتر به محض آماده شدن بازی هستیم.از طرف کل تیم بابت حمایت های شما سپاسگزاریم"



در روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۲ و فقط یک روز بعد از سالگرد ۹ سالگی GTA 5 یک هکر در وب سایت Gtaforums اقدام به انتشار ویدیوهایی از بیلد پری آلفا GTA 6 کرد که کامیونیتی راکستار سریعا و بعد از مرور ویدیو ها و سورس کد ها جزییاتی جالبی از GTA 6 بدست آوردند که همه آنها در اسپویلر با ترجمه فارسی میتوانید بخوانید: 👇
✅ نقشه بازی بر اساس Vice City است، اما شاهد دریاچه‌ای هستیم که کمی از میامی فاصله دارد، احتمالا بخش بزرگی از فلوریدا به عنوان نقشه‌ی GTA 6 برنامه ریزی شده است.

✅ حداقل دو شخصیت قابل بازی، احتمالا می‌توانید همدیگر را صدا بزنید (یا از همدیگر کمک بگیرید)

✅ انیمیشن های جدیدی همچون سینه‌خیز رفتن، تعامل با اسب ها، و حتی اوردوز کردن!

✅ چرخه انتخاب سلاح کاملا بازسازی شده‌است، می‌توانید بخش سیگار و کمک های اولیه را مشاهده کنید.

✅ تعداد حمل تفنگ ها بسیار محدود شده است، اما می‌توانید با کیف تعداد بیشتری حمل کنید.

✅ خودرو ها جزئیات دیوانه کننده‌ای دارند.

✅ مکان هایی همچون هتل، سوپرمارکت، رستوران، فروشگاه خرید اجناس دست دوم (برای فروش وسائلی که دزدیدیم؟) و اشاراتی به آسانسور

✅ اشاره به گرسنگی، عرق کردن، چاق شدن، رفاقت با حیوانات

✅ اجاره دوچرخه

✅ تصادف ها واقعی تر بنظر می‌رسند.

✅ فیزیک قایق ها همچون RDR 2

✅ فیزیک دامن

✅ پلیس ها پلاک شمارا به یاد خواهند داشت.

✅ مردم به حرکات شما با جزئیات تمام واکنش خواهند داد، پلیس ها کور کورانه حرکت نمیکنند و مناطق را محاصره میکنند.

✅ اتفاقات پویایی در جهان بازی همچون توریست های گم‌شده و ...

✅ تعامل با اسب و حیوانات

✅ وجود کدهایی مربوط به تیراندازی و راندن جت‌پک

✅ وجود کدهایی مربوط به زیردریایی

✅ سیستم Drive-by به کلی بازسازی شده

✅ وجود کدهایی مربوط به دزدی و راندن قطار

✅ هوش مصنوعی پیشرفته برای پلیس ها و NPCها

✅ جزئیات به شدت زیاد داخل ماشین ها

✅ امکان آرایش کردن

✅ کد های دستگیری مجرمین توسط پلیس و انتقال به بازداشتگاه

✅ وجود بخش زیادی/کل ایالت فلوریدا

✅ احتمال تعامل با NPCها همچون RDR2

✅ همچنین وجود پاراگلایدر در بازی


ویدیو های مربوط به leak اون هکر رو میتونید از اینجا دریافت کنید.

هکر در اکتبر همان سال یعنی ۲۰۲۲ توسط پلیس انگلستان بازداشت شد.

در روز ۱۸ ماه May سال ۲۰۲۳ استراوس زلنیک در مصاحبه بسیار مهمی اعلام کرد :
"در چندین سال گذشته ما کسب و کارمان را برای انتشار مجموعه‎ای از پروژه‏‌های عظیم که معتقدیم ما را به سطح جدیدی از موفقیت می‌رساند، آماده کردیم.

در سال مالی 2025، با عرضه چندین عنوان بزرگ و خلاقانه، وارد دوران جدیدی شویم که معتقدیم سطح استاندارد جدیدی در صنعت بازی ایجاد می‌کند. ما انتظار داریم [تا در آن سال] به عدد 8 میلیارد دلار ارزش خالص دفتری و 1 میلیارد دلار پول عملیاتی برسیم.

همچنین پیش‌بینی می‌کنیم به سطوح بالاتری از نتایج عملیاتی مالی در سال 2026 و پس از آن برسیم"

سال مالی 2025 تیک‌تو از 1 آپریل 2024 (13 فروردین 1403) شروع و در 31 مارچ 2025 (11 فروردین 1404) پایان می‌یابد.

آپدیت مهم:در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۲۳ بلومبرگ به نقل از جیسون شرایر اعلام کرد GTA 6 در نوامبر معرفی و تریلر آن در اواخر نوامبر - اوایل دسامبر منتشر خواهد شد.

آپدیت مهم:در همان تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۲۳ توسط خود راکستار و شخص سم هوسر پخش اولین تریلر GTA VI در اوایل ماه دسامبر تایید شد.

آپدیت مهم: در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۲۳ راکستار رسما اعلام کرد اولین تریلر GTA جدید در ۵ دسامبر به نمایش در خواهد آمد.

آپدیت مهم: در ۱۵ ماه مِی ۲۰۲۴ کمپانی TakeTwo رسما اعلام کرد که GTA 6 در پاییز سال ۲۰۲۵ (حدفاصل سپتامبر تا دسامبر) عرضه خواهد شد.​
 
آخرین ویرایش:
دقیقا اگر بازی تو دهه ۷۰ - ۸۰ نباشه علتش فقط بخش انلاینه
تو این بخش ملت میمیرن برای ماشینهای سوپر اسپرت و امکانات به روز..
بسیاری از ایونت ها و فرامین و میشن ها توسط گوشی همراه انجام میشه که امکانش برای بازی که تو دهه ۸۰ عه نیست
من هنوز باور نمیکنم تو دهه 80 نباشه.
خیلی پتانسیل بالایی داره واسه GTA تاریک.
 
  • Like
Reactions: Tommy Vercetty
ماموریت خطی رو من با گیم‌دیزاین قدیمی‌شده راکستار جایگزین می‌کنم و برات ۲ تا مثال می‌زنم:

۱) GTA 3

تو یکی از ماموریت‌های GTA 3 باید یک نفر رو تو کوچه کتک بزنی، بعد با ماشین تعقیبش کنی و بکشیش. نکته جالب قضیه این بود که ماشین اون شخص که سوارش میشه از قبل از شروع مرحله سر همون کوچه پارکه. بازی غیر مستقیم این آپشن رو بهت میداد موقع Replay بازی که چرخ‌هاش رو پنچر کنی، ببری و داخلش بمب کار بذاری، ماشین رو اصلا ببری تو یک جای بن‌بست پارک کنی که نتونه فرار کنه و… بازی لزوما اونطوری که اسکریپت شده بود پیش نمی‌رفت، بهت یک رنج انتخاب می‌داد که با توجه به خلاقیتت و آشنایی با مکانیزم‌های بازی، لحظه‌های emergent gameplay خلق کنی.

۲) Watch Dogs

همه مشکلات واچ داگز قبول و به حق، ولی تو یکی از ماموریت‌ها همچین دستوری بهت داده میشه: توی یک انبار قدیمی هستی و دشمن‌ها دارن میان به سمتت، ۲ دقیقه وقت داری که آماده بشی. همین. بازیکن می‌تونه تو راه‌های ورودی C4 کار بذاره، بره پشت بوم و با پیستول هدشات کنه، یجا قایم بشه و با هک و مخفی‌کاری جلو بره، با ماشین جلوی مسیر رو ببنده و از پشت ماشین راننده رو اسنایپ کنه و… این همپوشانی مکانیزم‌های مختلف بازی تو بخش‌هایی از بازی‌های یوبیسافت که باید یک اصطلاحا enemy fortress رو خالی کنی هم دیده میشه. تو فارکرای همونقدر RPG و AK47 بدست وارد منطقه دزدهای دریایی شدن استراتژی خوبیه، که مثل رمبو با تیرکمان و اسنایپر از دور کارشون رو ساختن و مسئله هم همینجاست: به بازیکن بجای این که یک ست لگوی مشخص بدی و بگی تهش باید این چیزی بشه که من میگم، میشه بهش هزارتا تیکه لگوی مختلف داد که هر چیزی خودش خواست بسازه.

جدای از این راکستار تو بخش شروع هر ماموریت شدیداً داره لنگ میزنه. ۹۹/۹۹٪ ماموریت‌ها اینطوری شروع میشه که میری نقطه A، کات سین می‌بینی، تنهایی یا با همراهت میری نقطه B و تو طول راه حرف می‌زنید (حرف‌هایی که میشه حین کات‌سین گفته بشه یا اصلا گفته نشه)، کات‌سین می‌بینی، درگیری و تعقیب. هیچوقت دوتا ماموریت بهم وصل نمیشن. هیچوقت نمیری یکجا و ماموریت همونجا باشه. راکستار اینقدر به این فرمولش مطمئنه که حتی ذره‌ای نمی‌خواد ساختارش رو محض تنوع هم که شده عوض کنه و این واقعا عجیبه چون یک دنیای وسیع باز خلق می‌کنند هر دفعه، ولی خط داستانی به زحمت از ۲۰ درصدش بهره می‌بره
اینی که شما میگی مخصوصا واچ داگز، Systemic gameplay هست که بازیساز به گیمر چندین راه مختلف با مکانیک های بازی میده تا مرحله رو همونطور که شما گفتین به شکل دلخواه پیش ببره، بهترین مثالی که میشه زد سری Metal Gear هست، مثال "GTA 3 " و تعریفت از "Emergent Gameplay" دقیقا درست نیست.
Emergent gameplay به لحظه ای میگن که گیمر با استفاده از مکانیک های بازی کاری انجام میده که بازی اونطور که اسکریپت شده پیش نمیره و بازیساز هم این راه رو نذاشته یعنی خودش اطلاع نداشته و گیمر کشف کرده،(باگ Emergent gameplay حساب نمیشه). موضوع اصلی اینه برای مثال راکستار میخواد لحظه مرگ Sean رو طوری به نمایش بذاره که به گیمر شوک وارد کنه، لحظه مرگ و شوک یه سری پیش نیاز ها میخواد، بینشون دیالوگ رد ود بدل میشه، به یه مکان خاص کرکتر ها میرن تا این اتفاق بیوفته، صحنه یا اتفاقات مهم رو نمیشه به اون شکلی شما میگی ساخت، ولی مراحل فرعی و اتفاقات درون بازی چرا! شدنی هست.
همه بازیها مخصوصا جهان باز ها رفتن از نقطه A به B هست، غیر اینه؟اگه هست و ما خبر نداریم شما مارو آگاه کن. به قول یکی:"به ترکیب برنده که دست نمیزنن." به نظرم به جای ایراد گرفتن از راکستار باید از یوبیسافت ملعون ایراد گرفت، برای مثال تو RDR2 یکی میاد میگه برادرم پایین دره پاش تیر خورده میشه پیداش کنی؟ بخاطر خون ریزی ممکنه بمیره !
حالا گیمر اگه تا یه مدت کم اونو پیدا نکنه اون میمیره، ولی در AC یه ماموریت مشابه میگیری تا آخر بازی هم نری میری میبینی واسه طرف اتفاقی نیوفتاده واسش. قبلا هم گفتم راکستار بیشتر میخواد روایت، داستان و شخصیت پردازی های سینمایی با المان های طبیعی در دنیای واقع گرایانه خلق کنه.
در کل منظور اصلی من اینه، وقتی استودیو و شرکت های دیگه عناوین به مراتب ضعیف تری میسازن، ایراد گرفتن از راکستار واقعا خنده داره.
 
آخرین ویرایش:
میگم به نظرم باید بازی از دهه70-80 شروع شه تا الان
بخش مولتیش هم به دو صورت دهه 80 و زمان حال جدا کنن
چون واقعا اصلا دوست ندارم چیزای عجیب غریب مثله موتور پرنده تفنگ لیزری و ماشین پرنده و.... ببینم
هرچی واقعی تر بهتر
ولی از اون ور هم نمیشه از رانندگی با اون ماشین کلاسیک امریکای ها دست کشید
ولی اصلا نمیتونم با کارکتر زن ارتباط برقرار کنم
اینجوری که خیلی بعیده ساختمونا محیط ماشین لباس و... باید باز نو ساخته بشه
ممنکه فلش بک محدود داشته باشیم ولی اینکه بخواد کل بازی چند دهه جا به جا بشه خیلی بعیده
راک استار قطعا با شرایطی که GTA O داره و سود حیرت آوری که داشته فکر نمی کنم ریسک کنه و بخواد بازی رو در دهه هشتاد میلادی نگه داره چون اضافه کردن محتوا جدید محدود میشه
مشکلی که RDR O داره همینه با اینکه خیلی فان هست ولی 2/3 ماه بازی کنی دیگه چیز جدیدی برای ارائه نداره ایونت و میشن های کوچیک هم چیزیایی نیستن که بازی رو بوست کنه
 
اینجوری که خیلی بعیده ساختمونا محیط ماشین لباس و... باید باز نو ساخته بشه
ممنکه فلش بک محدود داشته باشیم ولی اینکه بخواد کل بازی چند دهه جا به جا بشه خیلی بعیده
راک استار قطعا با شرایطی که GTA O داره و سود حیرت آوری که داشته فکر نمی کنم ریسک کنه و بخواد بازی رو در دهه هشتاد میلادی نگه داره چون اضافه کردن محتوا جدید محدود میشه
مشکلی که RDR O داره همینه با اینکه خیلی فان هست ولی 2/3 ماه بازی کنی دیگه چیز جدیدی برای ارائه نداره ایونت و میشن های کوچیک هم چیزیایی نیستن که بازی رو بوست کنه
با اپدیت درست میشه
ولی یادمه DRIVER 4 هم همین طوری بود
بعضی از ساختمونا عوض میشن
ولی 2 مد آنلاین برای دهه80 و الان واقعا جذاب میشه
از اون روزی GTA O خراب کرد که رفت دنباله سود بیشتر و بازی حالت فضای گرفت
ولی داستان دهه 80 و کوکایین و میامی خیلی جذاب میشه مثله SCARFACE و NARCOS
 
  • Like
Reactions: Need-More-Speed
با اپدیت درست میشه
ولی یادمه DRIVER 4 هم همین طوری بود
بعضی از ساختمونا عوض میشن
ولی 2 مد آنلاین برای دهه80 و الان واقعا جذاب میشه
از اون روزی GTA O خراب کرد که رفت دنباله سود بیشتر و بازی حالت فضای گرفت
ولی داستان دهه 80 و کوکایین و میامی خیلی جذاب میشه مثله SCARFACE و NARCOS
اینکه شدنی هست خوب قطعا شدنیه ولی ابعاد VI قابل مقایسه با Driver 4 نخواهد بود. صرفا با عوض شدن 4 تا ساختمون که نمیشه سر تهشو هم آورد :دی با استاندارهای راک استار هم همخونی نداره :دی
در مورد GTA O باهات موافق نیستم و اصلا دلیلی که این همه مدت زنده مونده همین آپدیت های باحال بازیه بلاخره فان بودن یکی از مهمترین جنبه های بازی آنلاین هست
هاردکور به قصد کشت اونقدرم پرطرفدار نیست ملت به اندازه کافی اعصابشون تعطیل هست می خوان 2 ساعت حال کنن دور رفقا نه :دی

بازی توی دهه 80 بمونه خوب غیر از 4 تا میشن گروهی و 4 تا ماشین و کاستوم و اینا چی می تونن اضافه کنن که بازی چند سال زنده بمونه و انگیزه بده به پلیر؟
نمونه اش همین رد دد آنلاین هست دیگه واقعا اون شور شوق اولیه دیگه خبری نیست
 
اینکه شدنی هست خوب قطعا شدنیه ولی ابعاد VI قابل مقایسه با Driver 4 نخواهد بود. صرفا با عوض شدن 4 تا ساختمون که نمیشه سر تهشو هم آورد :D با استاندارهای راک استار هم همخونی نداره :D
در مورد GTA O باهات موافق نیستم و اصلا دلیلی که این همه مدت زنده مونده همین آپدیت های باحال بازیه بلاخره فان بودن یکی از مهمترین جنبه های بازی آنلاین هست
هاردکور به قصد کشت اونقدرم پرطرفدار نیست ملت به اندازه کافی اعصابشون تعطیل هست می خوان 2 ساعت حال کنن دور رفقا نه :D

بازی توی دهه 80 بمونه خوب غیر از 4 تا میشن گروهی و 4 تا ماشین و کاستوم و اینا چی می تونن اضافه کنن که بازی چند سال زنده بمونه و انگیزه بده به پلیر؟
نمونه اش همین رد دد آنلاین هست دیگه واقعا اون شور شوق اولیه دیگه خبری نیست
RED DEAD از اولش هم معلوم بود چیزی نمیشه نسخه قبلیش هم بخش انلاین جذابی نداشت
من که سر نت نتونستم RED DEAD بزنم ولی این یکی میتونست پتانسیل بهتری داشته ولی استفاده نکرد
مثله خرید مزرعه یا زمینو و..... ماموریتای جالبی هم میتونست بسازه که نساخت
همین دهه 80 هم چیزای عجیب کم نداره
یه سر به فیلمای دهه 80 بزنی میبنی چیز خفنی از توش در میاد فقط مسئله این که بیس GTA طوریه که همه قشری بازی میکنن باید مناسب مخاطب عام باشه
در هر صورت هم زمان حال استقبال میشه هم گذشته اگه حال بود احتمالا مافیا 4 هست که مارو ببره دهه های قدیم
فقط امیدوارم راکستار از خر شیطون بیاد پایین ماشینارو لایسنس کنه (بزرگترین نقطه ضعف سری GTA همین نبود لایسنس ماشینه)
یه ضعف دیگه هم سری بازیای راکستار داره که نمیدونم بافت یا تکسچراشون یکم به ماتی میزنه برخلاف مافیا که پر زرق و برقه
 
اینی که شما میگی مخصوصا واچ داگز، Systemic gameplay هست که بازیساز به گیمر چندین راه مختلف با مکانیک های بازی میده تا مرحله رو همونطور که شما گفتین به شکل دلخواه پیش ببره، بهترین مثالی که میشه زد سری Metal Gear هست، مثال "GTA 3 " و تعریفت از "Emergent Gameplay" دقیقا درست نیست.
Emergent gameplay به لحظه ای میگن که گیمر با استفاده از مکانیک های بازی کاری انجام میده که بازی اونطور که اسکریپت شده پیش نمیره و بازیساز هم این راه رو نذاشته یعنی خودش اطلاع نداشته و گیمر کشف کرده،(باگ Emergent gameplay حساب نمیشه). موضوع اصلی اینه برای مثال راکستار میخواد لحظه مرگ Sean رو طوری به نمایش بذاره که به گیمر شوک وارد کنه، لحظه مرگ و شوک یه سری پیش نیاز ها میخواد، بینشون دیالوگ رد ود بدل میشه، به یه مکان خاص کرکتر ها میرن تا این اتفاق بیوفته، صحنه یا اتفاقات مهم رو نمیشه به اون شکلی شما میگی ساخت، ولی مراحل فرعی و اتفاقات درون بازی چرا! شدنی هست.
همه بازیها مخصوصا جهان باز ها رفتن از نقطه A به B هست، غیر اینه؟اگه هست و ما خبر نداریم شما مارو آگاه کن. به قول یکی:"به ترکیب برنده که دست نمیزنن." به نظرم به جای ایراد گرفتن از راکستار باید از یوبیسافت ملعون ایراد گرفت، برای مثال تو RDR2 یکی میاد میگه برادرم پایین دره پاش تیر خورده میشه پیداش کنی؟ بخاطر خون ریزی ممکنه بمیره !
حالا گیمر اگه تا یه مدت کم اونو پیدا نکنه اون میمیره، ولی در AC یه ماموریت مشابه میگیری تا آخر بازی هم نری میری میبینی واسه طرف اتفاقی نیوفتاده واسش. قبلا هم گفتم راکستار بیشتر میخواد روایت، داستان و شخصیت پردازی های سینمایی با المان های طبیعی در دنیای واقع گرایانه خلق کنه.
در کل منظور اصلی من اینه، وقتی استودیو و شرکت های دیگه عناوین به مراتب ضعیف تری میسازن، ایراد گرفتن از راکستار واقعا خنده داره.
نیست اتفاقا، از اونجایی که ساخت محصول کاملا بی‌نقص امر محاله، هر چیزی رو میشه در جایگاه خودش نقد کرد که نهایتا به سمت رشد و بهتر شدن بازی‌ها بریم. بازی مورد علاقه همه دوران‌های من ویچر ۳ئه ولی میتونم چندین صفحه راجع به ایراداتش بنویسم. راکستار هم یک استدیوئه، قدیس نیستن که کارشون ایراد نداشته باشه.

منظورم از مثال GTA 3 رو نگرفتی، دقیقا یک لحظه طراح مرحله دستش رو از گلوی بازیکن برداشته و بجای اینکه هلش بده به اون سمتی که می‌خواد، اجازه داده یکم از خلاقیت خودش استفاده کنه (حالا اسمش رو میخوای بذاری باگ، که باگ نیست. یچیزی تو تریگرهای ماموریت رو کنترل نکردند) ولی مسئله اینه که اون حس آزادی عملی که GTA صرفا ادعا می‌کنه به بازیکن میده رو فقط تو همچین شرایطی میشه دید که از همین می‌رسیم به نکته بعدی: اگر منطق و هدف غایی بازی‌های راکستار نشون دادن یک داستان احساسی با صحنه‌های سینماتیک و ست‌پیس‌های پرزرق‌ و برق به مخاطبه، چه نیازی هست اصلا جهان‌باز باشن؟ دوتا مثال برای همین قضیه، Max Payne 3 که با وجود خطی بودنش اون کاری که از نظر شما هدف نهایی راکستاره رو انجام داد و L.A Noire که عملا هیچ دلیلی برای Open World بودنش وجود نداشت، همون‌طور که دلیلی برای Open World بودن مافیا ۲ هم وجود نداشت وقتی تهش قراره از یک راهرو، به یک ست‌پیس، به راهروی بعدی به ست‌پیس بعدی و الی‌آخر حرکت کنه… چه نیازی هست دقیقا که یک جهان چندین کیلومتر مربعی با این حجم از جزئیات خلق بشه، میلیون‌ها دلار و ساعت‌ها وقت صرف بشه وقتی قرار نیست ازش استفاده خاصی صورت بگیره؟ من حتی بحث میکنم که اگر راکستار بی‌خیال ساخت open world بشه و تمرکزش رو بذاره روی بازی‌های خطی، داستان‌های بهتری با اکت سوم بسیار بهتر و گیم‌پلی و ست‌پیس‌های جالب‌تری خلق می‌کنه.

جدای از این من تاکید کردم opening scene ماموریت‌ها ایراد داره. مسلما تو همه بازی‌های جهان‌باز از نقطه به نقطه دیگه میریم ولی با مثال بخوام توضیح بدم:

تو بازی‌ای مثل فارکرای میری نقطه A، بهت گفته میشه اون ساختمونی که دقیقا بغل دستته رو از دشمن خالی کن و رهات می‌کنن که بری، میری انجام میدی و بعد همون مرحله با یک تعقیب و گریز تموم میشه، از ماشین که پیاده میشی ماموریت بعدی اتوماتیک شروع میشه و… همه چی زنجیره‌وار بهم وصله.

فرمول راکستار برای ماموریت‌هاش مثل رانندگی تو ترافیکه: گاز، نیش ترمز، گاز، نیش ترمز. میری نقطه A، اون خلافکار ژنریکی که ماموریت رو ازش می‌گیری سوار ماشینت میشه و بهت دستور میده ۳۰ کیلومتر رانندگی کنی/با کالسکه برونی تا برسی به یک جایی تو نقشه (در حالیکه میشد ماموریت همون جا تو نقشه شروع بشه) ولی این کار رو نمیکنن، چرا؟ ۱) چون راکستار باید وسواس‌طور مطمئن باشه که اون طرف قضیه از لحاظ فنی همه assetها و AI و تریگرهای داستانی درست کار می‌کنه. ۲) نویسنده بازی فرصت داشته باشه کاراکترهای ثانویه اکثرا کم‌عمق بازی رو یکم بهشون بپردازه و نویسندگیش رو flex کنه ۳) از همه مهم‌تر، یک توجیهی برای open world بودن بازی باشه

خود راکستار اینقدر به مورد ۳ آگاهه که اون حالت auto follow رو تو RDR 2 معرفی کرد، چون خودشون هم میدونن هیچ اتفاق جالب و هیجان‌انگیزی حین رانندگی/ارابه‌رانی به محل اصلی ماموریت اتفاق نمیافته و بازیکن فقط باید به بازی input بده و سرش هم توسط npc کنار دستیش خورده بشه.

اینها نظر شخصی نیست لزوما به اون معنای اصلی، حاصل کلی مقاله و ویدیو راجع به طراحی بازیه. من برای راکستار مشخصا مثل هر گیمر دیگه‌ای احترام قائلم، GTA San Andreas بازی نوستالژیک نوجوانی منه و IV و V هم در مجموع بازی‌های بسیار خوبی هستند. جدای از این بازی‌هاشون جزو مدال‌های افتخار این صنعت به حساب میان ولی بهترین چیزها هم بعد یک مدت فرسوده میشن و نیاز به نوآوری دارن
 
:DOk, let's talk about this
"ماموریت های خطی"
اینو خیلی ها قبلا ایراد گرفتن، گفتن، دقیقا منظورتون چیه؟ تعریفتون از مرحله غیر خطی چیه؟ شما وقتی Main mission رو جلو میبرین دارین داستان رو جلو میبرین، داستان هم اونجوری که نوشته شده قرار جلو بره نه اونجوری که شما میخواین، بازی RPG نیست که آزادی عمل داشته باشین! اصلی ترین نکته بازیهای راکستار روایت داستان در کنار دنیای جهان باز واقع گرا هست. شوتینگ بازی مثل بقیه موارد واقع گرایانست، انتظار شوتینگ Doom, COD نداشته باشین، مخصوصا سری RDR2 .
من باورم نمیشه بعضیا واسه راکستار ایراد میگیرن، راکستار تنها استودیویی هست که بازیهای جهان بازش حوصله سر بر نیست.
خطی بودن بنظرم با آزادی عمل متفاوته.
بازی مثل RDR2 یکی از دلایلی که اینقد روایت داستان و شخصیتای معرکه ای داره اینه که خطی هست و کل تمرکزشونو گذاشتن روی همون خط اصلی داستان که تونستن به پرفکشن برسوننش، این قضیه بنظرم نباید تغییر کنه و غیر خطی شدن باشه واسه بازیای RPG.
اما باز گذاشتن دست واسه نحوه انجام مرحله واقعا ربطی به خطی بودن داستان نداره اگه در نهایت نتیجه یکی بشه، اما روی تجربه خیلی تاثیر داره.
من RDR2 بهترین بازی نسلم هست اما اینکه بهت دستور میداد برو فلان جا فلان کار رو انجام بده به فلان روش، پاتو کج میزاشتی Failed میشد بزرگترین مشکلش بود، تقریبا تو همه بازیا راکستار این قضیه هست که بالاخره یک زمانی باید اوکیش کنن چون واقعا تاریخ مصرفش نهایت مال نسل 7 بود.
 
خطی بودن بنظرم با آزادی عمل متفاوته.
بازی مثل RDR2 یکی از دلایلی که اینقد روایت داستان و شخصیتای معرکه ای داره اینه که خطی هست و کل تمرکزشونو گذاشتن روی همون خط اصلی داستان که تونستن به پرفکشن برسوننش، این قضیه بنظرم نباید تغییر کنه و غیر خطی شدن باشه واسه بازیای RPG.
اما باز گذاشتن دست واسه نحوه انجام مرحله واقعا ربطی به خطی بودن داستان نداره اگه در نهایت نتیجه یکی بشه، اما روی تجربه خیلی تاثیر داره.
من RDR2 بهترین بازی نسلم هست اما اینکه بهت دستور میداد برو فلان جا فلان کار رو انجام بده به فلان روش، پاتو کج میزاشتی Failed میشد بزرگترین مشکلش بود، تقریبا تو همه بازیا راکستار این قضیه هست که بالاخره یک زمانی باید اوکیش کنن چون واقعا تاریخ مصرفش نهایت مال نسل 7 بود.
این. یک میلیون بار این.

بامزگیش اینجاست که تو GTA V و RDR 2 دوتا مرحله مشابه هم هست، ولی از لحاظ طراحی پسرفت کرده. تو GTA V باید ماشین getaway رو یک جای مخفی و کم رفت‌و‌آمد قایم کنی و تو هر جایی میشه این کار رو کرد ولی RDR 2 وقتی بهت میگه کالسکه رو جای secluded مخفی کن، خودش دقیقا یک جای مشخص نشون کرده ?
 
اینی که شما میگی مخصوصا واچ داگز، Systemic gameplay هست که بازیساز به گیمر چندین راه مختلف با مکانیک های بازی میده تا مرحله رو همونطور که شما گفتین به شکل دلخواه پیش ببره، بهترین مثالی که میشه زد سری Metal Gear هست، مثال "GTA 3 " و تعریفت از "Emergent Gameplay" دقیقا درست نیست.
Emergent gameplay به لحظه ای میگن که گیمر با استفاده از مکانیک های بازی کاری انجام میده که بازی اونطور که اسکریپت شده پیش نمیره و بازیساز هم این راه رو نذاشته یعنی خودش اطلاع نداشته و گیمر کشف کرده،(باگ Emergent gameplay حساب نمیشه). موضوع اصلی اینه برای مثال راکستار میخواد لحظه مرگ Sean رو طوری به نمایش بذاره که به گیمر شوک وارد کنه، لحظه مرگ و شوک یه سری پیش نیاز ها میخواد، بینشون دیالوگ رد ود بدل میشه، به یه مکان خاص کرکتر ها میرن تا این اتفاق بیوفته، صحنه یا اتفاقات مهم رو نمیشه به اون شکلی شما میگی ساخت، ولی مراحل فرعی و اتفاقات درون بازی چرا! شدنی هست.
همه بازیها مخصوصا جهان باز ها رفتن از نقطه A به B هست، غیر اینه؟اگه هست و ما خبر نداریم شما مارو آگاه کن. به قول یکی:"به ترکیب برنده که دست نمیزنن." به نظرم به جای ایراد گرفتن از راکستار باید از یوبیسافت ملعون ایراد گرفت، برای مثال تو RDR2 یکی میاد میگه برادرم پایین دره پاش تیر خورده میشه پیداش کنی؟ بخاطر خون ریزی ممکنه بمیره !
حالا گیمر اگه تا یه مدت کم اونو پیدا نکنه اون میمیره، ولی در AC یه ماموریت مشابه میگیری تا آخر بازی هم نری میری میبینی واسه طرف اتفاقی نیوفتاده واسش. قبلا هم گفتم راکستار بیشتر میخواد روایت، داستان و شخصیت پردازی های سینمایی با المان های طبیعی در دنیای واقع گرایانه خلق کنه.
در کل منظور اصلی من اینه، وقتی استودیو و شرکت های دیگه عناوین به مراتب ضعیف تری میسازن، ایراد گرفتن از راکستار واقعا خنده داره.
آره غیر از این :D شما بازی های OW مثل BOTW نگاه کنی از A میتونی به B, C, D و... بری و مشکلی ایجاد نمیشه و تازه تو همون انتخاب B هزار و یک راه هست که بخوای به آبجکتیو برسی نه صرفا COD وار یه خط مستقیم بری و پاپت بازی باشی. و بقیه چیزایی که زیرش نوشتی هیچ ربطی به مشکلی از بازی های راکستار میگیرن نداره.
آزادی عمل تو بازی ختم میشه به انتخاب سلاح و ماشین یا اسب. مراحل اصلی به شدت اسکریپتد شدن و این ربطی به سینمایی شدن یا خلق لحظات حساس نداره. مگه MGSV یا BOTW از این لحظات ندارن؟ این که تا یه ذره خلاف چیزی که بازی میخواد جلو بری بدون هیچ دلیلی با صفحه mission failed رو به بشی یا بازی به خلاقیت گیمر بها نده تو هر بازیی یه ایراد. مخصوصا با استاندارد های امروز که حتی تو بازی های خطی هم این معیار ها اهمیت داره.
 
RED DEAD از اولش هم معلوم بود چیزی نمیشه نسخه قبلیش هم بخش انلاین جذابی نداشت
من که سر نت نتونستم RED DEAD بزنم ولی این یکی میتونست پتانسیل بهتری داشته ولی استفاده نکرد
مثله خرید مزرعه یا زمینو و..... ماموریتای جالبی هم میتونست بسازه که نساخت
همین دهه 80 هم چیزای عجیب کم نداره
یه سر به فیلمای دهه 80 بزنی میبنی چیز خفنی از توش در میاد فقط مسئله این که بیس GTA طوریه که همه قشری بازی میکنن باید مناسب مخاطب عام باشه
در هر صورت هم زمان حال استقبال میشه هم گذشته اگه حال بود احتمالا مافیا 4 هست که مارو ببره دهه های قدیم
فقط امیدوارم راکستار از خر شیطون بیاد پایین ماشینارو لایسنس کنه (بزرگترین نقطه ضعف سری GTA همین نبود لایسنس ماشینه)
یه ضعف دیگه هم سری بازیای راکستار داره که نمیدونم بافت یا تکسچراشون یکم به ماتی میزنه برخلاف مافیا که پر زرق و برقه
لایسنس ماشین ها خیلی پیچیده و خاص با کلی شرط ، دقت کردین تو اکثر بازی هایی که ماشین ها لایسنس هست ، مثل nfs و froza.h و... تخریب پذیری در حد خیلی ملو و سطحی وجود داره حتی بازی های مثل blur که به قول معروف تم مبارزه ای داره باز تخریب شدن ماشین ها حداقله ، در واقع عملا خودرو ساز ها علاقه ای ندارن که تخریب شدن ماشینشون به طور کامل نمایش داده بشه واسه همینه که مثلا تو burnout یا spilt/second و تقریبا تمام بازی های اوپن ورلد که نابود شدن ماشین یه مسئله عادیه خبری از لایسنس نیست
 
لایسنس ماشین ها خیلی پیچیده و خاص با کلی شرط ، دقت کردین تو اکثر بازی هایی که ماشین ها لایسنس هست ، مثل nfs و froza.h و... تخریب پذیری در حد خیلی ملو و سطحی وجود داره حتی بازی های مثل blur که به قول معروف تم مبارزه ای داره باز تخریب شدن ماشین ها حداقله ، در واقع عملا خودرو ساز ها علاقه ای ندارن که تخریب شدن ماشینشون به طور کامل نمایش داده بشه واسه همینه که مثلا تو burnout یا spilt/second و تقریبا تمام بازی های اوپن ورد که نابود شدن ماشین یه مسئله عادیه خبری از لایسنس نیست
بازیای مثله THE GETAWAY و LA NOIRE وDRIVER (نسخه آخری) ماشینا لایسنس با تخریب بود
ولی مسئله اینه که میشه تخریب ماشین ها اکثرا شبیه به هم باشه یا اول بازی بزنه که تخریب خودرو ها شبیه سازی نشده
 
  • Like
Reactions: AxeL90
لایسنس ماشین ها خیلی پیچیده و خاص با کلی شرط ، دقت کردین تو اکثر بازی هایی که ماشین ها لایسنس هست ، مثل nfs و froza.h و... تخریب پذیری در حد خیلی ملو و سطحی وجود داره حتی بازی های مثل blur که به قول معروف تم مبارزه ای داره باز تخریب شدن ماشین ها حداقله ، در واقع عملا خودرو ساز ها علاقه ای ندارن که تخریب شدن ماشینشون به طور کامل نمایش داده بشه واسه همینه که مثلا تو burnout یا spilt/second و تقریبا تمام بازی های اوپن ورلد که نابود شدن ماشین یه مسئله عادیه خبری از لایسنس نیست
جدای از این مسئله یکی از بهترین ویژگی‌های سری GTA اینه که فرهنگ آمریکایی و کاپیتالیسم و consumer culture رو در قالب satire مسخره و نقد می‌کنه. حتی تو اسم برندهای داخل بازی مثل LifeInvader که معادل فیسبوکه یا نوشیدنی معروف Pisswasser هم این قضایا مشهوده :D ماشین‌ها هم استثنا نیستن از این قضیه، اسم‌هاشون و تبلیغاتشون تو رادیو و تلویزیون و اینترنت GTA در همین راستاست
 
  • Like
Reactions: AxeL90
کاش لایسانس ماشین ها رو راک استار می‌گرفت، اون فیزیک سنگین ماشین ها توی gta iv رو امیدوارم برگردونه، بنظرم دهه 80 توی بازی فلشبکه بخواد کل بازی دهه 80 باشه زیاد آنلاین‌ش جذاب نمیشه دوتا مد آنلاین هم بخواد داشته باشه هزینه اش برای راک استار زیاد میشه امیدوارم شایعه gta ریمیک تریلوژی هم واقعیت داشته باشه
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or