با بعضی از حرفات موافقم ، ولی این یکی رو اصلاً !

نه اینکه گرافیک براشون مهم تر از فیزیک و گیم پلی بوده باشه ، ولی تا زمان GT5: Prologue همیشه در بهترین حالت ممکن بوده. من خودم از GT3 به بعد با این سری آشنا شدم ، ولی GT1 و GT2 با توجه به چیزهایی که ازشون می بینم زمان خودشون غوغا بودن ! حتی سال 98 که درصد واقعاً بالایی از گیمرهای کنسولی نمیدونستن فریم ریت چی هست (توی همین بازیسنتر خودمون تا چند سال پیش هم خیلی ها نمیدونستن) ، یه مُد مخصوص توی GT1 بوده که بازی رو 60fps میکرده !!!
سری GT از نسخه سوم به صورت کامل 60fps شد ، اونم با بهترین گرافیک های زمان خودش چه از نظر طراحی ماشین ها و چه پیست ها و حتی راننده و انیمیشن هاش ! یعنی GT3 و GT4 جوری بودن که آدم تعجب میکرد چطوری از سخت افزار PS2 همچین چیزهایی درمیاد !

همین چند ماه پیش GT4 رو با امولاتور اجرا کردم (هرچند خیلی دنگ و فنگ داشت و به صورت کامل اجرا نشد) ولی حیرت کردم که اون زمان چی ساخته بودن !
این نسل هم PD توی GT5: Prologue فوق العاده کار کرد. طراحی ماشین ها زمان خودش به مراتب از بقیه بازی ها جلوتر بود و رقیب خاصی نداشت. پیست ها با اینکه یه سری مشکلات کوچیک داشتن ، ولی نسبت به زمان خودشون خیلی عالی بودن. بازی افت فریم خاصی نداشت و نورپردازی و سایه زنی و لودینگ و ... هم در بهترین حالت ممکن بودن. ولی نمیدونم چی شد که از GT5 این مسائل و مشکلات شروع شد. سایه ها خراب شدن ، لودینگ ها طولانی شدن ، افت فریم ایجاد شد ، ماشین ها و پیست های استاندارد اومدن وسط کار و ... البته یه سری دلایلش به کارهای خود PD برمیگرده که بیشتر از ظرفیت سخت افزارهای این نسل از بازی کار کشید. مثلاً گذاشتن آب و هوای برفی یا بارونی یا تغییر شب و روز با نورپردازی کاملاً دینامیک توی یه بازی 60fps در حالی که 16 تا ماشین با اون کیفیت در حال رانندگی هستن و اون انیمیشن ها و افکت دود و خاک و ... ، اون هم توی رزولوشن 1080p به صورت عملی سخت افزار رو ذوب میکنه ! (در مورد 1080p البته به جای 1080*1920 روی 1080*1280 اجرا میشه ، ولی همین هم در مقایسه با 720p یعنی بیشتر از 450 هزار پیکسل بیشتر که واقعاً کم چیزی نیست) ولی به شخصه ترجیح میدادم یه کم از سایر بخش ها کم کنن و به جاش فریم ریت ثابت بمونه و کیفیت پیست ها هم بالاتر بره.
البته یه موضوع دیگه هم به سخت افزار PS3 برمیگرده که خیلی ها باهاش مشکل داشتن و با اینکه یه سری از استودیوهای داخلی سونی مثل ND , Santa Monica و QD (البته استودیوی داخلی که نیست ، ولی فعلاً میشه این طوری حسابش کرد !

) تونستن بر سختی هاش غلبه کنن ، ولی بعضی بازیسازهای ژاپنی گرفتار شدن. مثل Team ICO که معلوم نیست با The Last Guardian چیکار میکنه یا همین PD که به مشکل خورد. یامائوچی چند وقت پیش یه مصاحبه ای داشت و انقدر در مورد سخت افزار PS3 بد گفت که فکر کنم مسئولین سونی به زودی ترورش کنن !
When the [PlayStation 2] came out, one unique characteristic of that system was that the screen fill rate was very fast. Even looking back now, it’s very fast.
In some cases, it’s faster than the PS3. There, we were able to use a lot of textures. It was able to do that read-modify-write, where it reads the screen, you take the screenshot, and you modify it and send it back. It could do that very quickly
لول !

یعنی انقدر شاکی هست که پای PS2 رو وسط کشیده !
یا یه جای دیگه :
The PS3 was a combination of a
poor GPU with an SPU that’s really fast if you use it right.
It’s not a very well-balanced machine. It’s hard to use the hardware properly.
That’s one reason why it took us five years to develop GT5
یکی از دلایلی که دوست داشتم GT6 برای PS4 بیاد همین بود که دیگه از این بهانه ها وجود نداشته باشه و بازی از اول بر پایه سخت افزار PS4 ساخته بشه. الآن یامائوچی بهانه هاش برای مشکلات احتمالی GT6 هم جور هست و میتونه دوباره گیر بده به سخت افزار PS3 ، ولی در مورد PS4 این طوری نمیشد. ولی خیلی دوست دارم کار ساخت GT6 که تموم شد و رفتن سراغ PS4 ، ثابت کنه که این حرف ها بهانه نبوده و توی PS4 میتونن هم سریع تر بازی بسازن و هم این مشکلات وجود نداشته باشه. هرچند امید زیادی ندارم و میترسم دوباره این قضایای انتقال ماشین ها و پیست های یه نسل به نسل بعدی اتفاق بیفته.