Final Fantasy XV

هر گونه صحبت در مورد داستان، شخصیت ها، مراحل و سایر عناصری که سازنده قبل از عرضه در مورد اونها صحبت نکرده رو در تگ اسپویلر قرار بدید.

برای بحث آزاد درباری داستان بازی میتونید وارد تاپیک زیر بشید:

Final Fantasy XV SPOILER THREAD

0sra_746998.jpg

Final Fantasy XV

Publisher:
Square Enix

Developer:
Square Enix Business Division 2

Director:
Hajime Tabata

Producer:
Shinji Hashimoto

Designer:
Tetsuya Nomura

Composer:
Yoko Shimomura

Genre:
Japanese Action-Role Playing

Mode:
Single-Player
Online Co-op

Release Date:

2016 ,November 29
9 آذر 1395


بعد از گذشت یک نسل از سرنوشت نامعلوم Final Fantasy Versus XIII و شخصیت جذاب و گیرای آن ناکتیس لویسیس (Noctis Lucis) بالاخره در کنفرانس چند روز گذشته سونی در نمایشگاه E3 شرکت SE دست از آزار و اذیت گیمرها برداشته و هرچند بعید بنظر می‌رسید اما آقای تتسویا نومورا خالق و کارگردان پروژه Versus از طریق یک پیام ویدئویی به معرفی بازی خود پرداخت. عنوانی که دیگر Versus و بخشی از پروژه XIII نیست و اکنون باید آن را XV و یکی از عناوین اصلی و شماره دار مجموعه بنامیم!

اما تغییرات Versus تنها شامل تغییر نام آن نشده و آنطور که بنظر می‌رسید در طول این سال‌های سکوت نومورا و تیم او بیکار ننشسته و دست به خلق عنوانی زده‌اند که از همه نظر تفاوت بسیار زیادی با نمایش اولیه بازی و طرح‌های پروتوتایپ بازی دارد. تغییرات وسیعی که از داستان تا گیم‌پلی و سبک بازی را شامل می‌شود. البته داستان، شخصیت‌ها، محیط‌ها و به طور کلی پلات داستانی بسیار نزدیک به طرح‌های اولیه بازیست و سازندگان بیشتر دست به ایجاد تغییر و نوآوری در گیم‌پلی، سیستم مبارزات و گرافیک بازی زده‌اند. بنابراین چندان دور از انتظار نیست که بناچار مجبور به معرفی مجدد بازی و نگاهی نو به Final Fantasy XV باشیم!


داستان

متاسفانه هنوز اطلاعات منسجم و کاملی در خصوص داستان XV در دست نیست و سازندگان نیز پراکنده گویی و ایجاد ابهام در قبال داستان خود را ترجیح داده‌اند اما با تمام این تفاسیر می‌توان گفت کریستال‌ها بار دیگر نقش اصلی را در داستان XV ایفا می‌کنند! کریستال‌های قدرت که بنظر می‌رسد SE علاقه بسیار زیادی به آن‌ها دارد!
البته کریستال‌ها اینبار بازیگران پشت پرده داستان XV هستند و بنابر دلایلی نامعلوم میراث باقی مانده از قدرت پیشینیان خلاصه شده در تنها کریستال باقی مانده در جهان است که توسط خاندان Lucis ها نگه داری می‌شود. خاندان Lucis از گذشته با همسایه خود Niflheim سرجنگ و دشمنی داشته‌اند و اکنون با پایان جنگ‌های قدیمی و آغاز دوران جنگ سرد تنها کریستال باقی مانده در میان آن‌ها نقطه اتکا و امید برای برقراری صلح است. حکومت Lucis با کمک گرفتن از قدرت کریستال بزرگ مانعی جادویی به دور سرزمین‌های تحت اختیار خود قرار داده است که مانع از نفوذ نیروهای متخاصم می‌شوم. اما نه تا ابد!

ارتش Niflheim آماده شعله ور کردن آتش جنگی است که آینده شخصیت‌های داستان را دربر خواهد گرفت. نیروهای Niflheim موفق به شکستن حصار قدرت کریستال شده و اکنون صلح پایان یافته است.

داستان XV روایت گر زندگی فرمی مدرن از یاکوزاهای ژاپنی همراه با ارجاعات بسیار زیاد به نمایشنامه‌های شکسپیر، خصوصا رومئو و ژولیت، است.


شخصیت‌ها



Noctis Lucis Caelum

6VnfIZq.jpg


ناکتیس لویسیس (Noctis Lusic این نام در زبان لاتین با غلط املایی به معنی روشنایی شبانه است)، شخصیت خشک و مغموم داستان که غم و اندوه از کودکی با وی عجین شده است. او وارث مسلم میراث خاندان Lucis هاست. ناکتیس که دوستانش او را Noct صدا می‌زنند دارای قدرت عجیبی است؛ قدرت دیدن نورهای بهشتی. نورهایی که خبر از نزدیکی مرگ دارند. ناکتیس قادر به حس پایان عمر دیگران است.

ناکتیس علاقه‌ای به زندگی سلطنتی و قانون مدار خود ندارد و با نادیده گرفتن قوانین مجمع سلطنتی همانند یک مترود زندگی می‌کند. دلیلی که باعث می‌شود همیشه بار زیادی از مسوولیت بر دوش محافظین و دوستانش که قصد مراقبت از او را دارند قرار گیرد. ناکتیس شخصیتی بی‌پروا و عجول داشته و حس قدرتمندی برای محافظت از کسانی که به او وفادار هستند دارد.


Gladiolus Amicitia

FVzuTCQ.jpg


به عنوان یکی از افراد خانواده Amicitia وظیفه گلادیولوس حمامیت و حفاظت از شکوه و اعتبار خاندان سلطنتی است. گلادیولوس یکی از نزدیک‌ترین دوستان ناکتیس است و دوستی میان آن‌ها فراتر از القاب و خانواده‌هاست. گلادیولوس و ناکتیس رابطه‌ای حتی نزدیک‌تر از برادر تنی دارند. کلادیولوس حفاظت از لوییسیس‌ها را نه از سر وظیفه، بلکه از سر برادری انجام می‌دهد.


Ignis Scientia

J7uR3Mw.jpg


اگنس از همان دوران کودکی و طفولیت هوش و ذکاوتی استثنایی و مثال زدنی داشته و طوری آموزش و تربیت دیده است که روزی یکی از کنسول‌های شاه آینده ناکتیس باشد. اگنس درک و اعتماد بسیار عمیق و زیادی از خود نشان داده و به همین دلیل همیشه از او برای ملتفط کردن روحیه تند و خشن ناکتیس کمک گرفته می‌شود.


Prompto Argentum

5K6psmC.jpg


دوست عیاش و دخترباز ناکتیس از دوران مدرسه. پرومپتو همیشه یک کت بی‌آستین می‌پوشد که خلاف عرف سلطنتی است اما با اینحال همیشه از هیچ تلاشی برای کمک به خاندان سلطنی مضایقه نمی‌کند.


Cor Leonis

KpzDL2H.jpg


اسطوره‌ای زنده در فرهنگ و اخلاق سرزمین Lucis، فرمانده لئونیس، که تمام هنر و جنگاوریش در نبرد را پیش کش شاه خود کرده است. لئونیس چندان رابطه خوبی با ناکتیس و دار و دسته‌اش ندارد اما افتخار او به عنوان فرمانده پادشاه باعث می‌شود همیشه مراقب آن‌ها باشد.


ffxv_group.jpg




Regis Lucis Caelum

2fAs1EH.jpg

lYPOktO.jpg



پادشاه حکومت Lucis و پدر ناکتیس.



Stella Nox Fleuret

aiSlm88.jpg


استلا (Stella Nox Fleuret نام و نام خانوادگی این شخصیت در زبان لاتین به معنی ستاره و شمیر است) یکی از اعضای خاندان Fleuret از سرزمین Tenebrae است. استلا دوست دوران کودکی ناکتیس بوده و همانند او می‌تواند اشخاص نزدیک به مرگ را حس کند.



Idola Eldercapt

RwHqPoM.jpg

r858QnA.jpg



پادشاه حکومت Niflheim. نام این شخصیت هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.


شخصیت مجهول 1

AIuClhO.jpg


احتمالا یکی از اعضای حکومت Niflheim. در تریلر منتشر از بازی این شخصیت در حال صحبت با Idola دیده می‌‌شود.


شخصیت مجهول 2

siqIyYf.jpg

Ec1Gb7h.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست


شخصیت مجهول 3

RTgarOR.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 4

mtUhsWM.jpg

TG08MDX.jpg


یکی از اشخاص حکومت Lucis که در نمایش بازی کنار Regis دیده می‌شود.



شخصیت مجهول 5

nXNPHUb.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 6

R9bwaul.jpg

zv2XQYD.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



مکان‌ها


Lucis

uokupsN.jpg

BVll1BT.jpg



حکومت Lucis متشکل از بخش‌های مدرن و امروزی است که شهرهایی نظیر توکیو و نیویورک را در ذهن تداعی می‌کند و همچین مناطق اسطوره‌ای که هنوز در آن‌ها صدای برخورد شمشیر و جادوگری شنیده می‌شود. Lucis پر از آسمان خراش‌ها و بزرگ راه‌های عریض و طویل است.

Tenebrae

محل زندگی دوست دوران کودکی ناکتیس، استلا. تنها چیزی که درحال حاضر از Tenebrae می‌دانیم این است که در این سرزمین افسانه قدیمی وجود دارد که می‌گوید کسانی که قادر به دیدن "نور" هستند قدرت‌های عجیبی بدست خواهند آورد.

Niflheim

دشمن حکومت Lucis که توسط Idola رهبری می‌شود. حکومت Niflheim برای بدست آوردن آخرین کریستال با سرزمین‌های Tonebrae، Solheim و Accordo وارد نبرد شده است.

Solheim

سرزمینی که مورد تهاجم نیروهای Niflheim قرار گرفته است.

Accordo

سرزمین زیبایی که ما در نمایش بازی شاهد حجوم نیروهای Niflheim به آن هستیم.

7eVkEmI.jpg



گیم‌پلی



گروه شامل سه نفر خواهد بود

ناکتیس لیدر گروه محسوب شده و در صورت مرگ او بازی تمام می‌شود

بقیه اعضای گروه نیز قابل بازی هستند و به راحتی می‌توانید در میان مبارزات بین آن‌ها سوییچ کنید

ناکتیس در مبارزات می‌تواند از Attack، Magic، Linkform، Warp و Summon استفاده کند

از چوکوبو، تانک و وسایل نقلیه موجود می‌توان برای جا به جایی در نقاط مختلف بازی استفاده کرد

XV دارای World Map است و قدرت بسیار بالای کنسول‌های نسل جدید به تیم سازنده اجازه داده است تا به راحتی WM و سفر با وسایل نقلیه را به بازی اضافه کند

برای استفاده از قابلیت Summon ابتدا می‌بایست این موجودات را در بازی شکست دهید. Summon در بازی دارای سیستم جدیدی به نام Rank است و Leviathan بالاترین Rank را خواهد داشت که بنظر می‌رسد اشاره به جثه عظیم آن دارد

ناکتیس در مبارزات از 5 شمشیر مختلف می‌تواند استفاده کند

ناکتیس قادر به پریدن خواهد بود و به نظر نومورا اینکار به طبیعی تر شدن بازی کمک فراوانی می‌کند

XV از تمام قابلیت‌های نشان داده شده در Agni’s Philosophy استفاده می‌کند و سعی دارد تا مرز بین CG و گیم‌پلی را کاهش دهد. همچنین با کمک موتور قدرتمند بازی تیم انیمیشن تمام صحنه‌های نمایشی را به صورت CG ساخته و داخل بازی قرار می‌دهد

ساخت بازی به موتور جدید SE یعنی Luminous منتقل شده است اما نمایش بازی در E3 مربوط به موتور قبلی بازی است. در نتیجه بازی نهای از نظر گرافیک تفاوت بسیار زیادی با نمایش‌های قبلی خواهد داشت

داستان بازی جدی، غمین و بسیار تیره و تار است اما با این حال شوخی و صحنه‌های کمیک نیز بخشی از آن است. تم بازی در یک نگاه لحظه‌های شاد و فرح بخش در اوج تراژدی و سرخوردگی است!

نومورا علاقه‌ای به ساخت یک فضای کاملا مدرن و یا افسانه‌ای ندارد. در XV ما با تلفیقی از فضاهای مدرن شهری نظیر شینجوکو با سرزمین‌های افسانه‌ای هستیم که تم مورد علاقه نومورا است

المان‌های زیادی از عناوین قبلی FF در XV حضور خواهند داشت. به عنوان مثال باهاموث و Leviathon از FFVII و FFVIII به XV آمده‌‌اند و نومورا آن‌ها را طراحی مجدد کرده است

XV ممکن است تبدیل به یک سری شده و شماره‌های دیگری از آن نیز منتشر شود

نومورا در حال بررسی احتمال اضافه کردن ویژگی‌های آنلاین به بازی است. co-op آنلاین از اهداف مورد نظر سازندگان است

SE بدنبال گسترش دادن سری FF بر روی کنسول Vita است و احتمال عرضه یک عنوان فرعی از دنیای XV برای کنسول Vita بسیار بالا و در دست بررسی است (TGS)

سکوت خبری در قبال پروژه Versus به اتمام رسیده و از این پس SE اطلاعات بیشتری را در خصوص XV با علاقه‌مندان به اشتراک خواهد گذاشت

نمایش بعدی و کامل‌تر بازی در نمایشگاه TGS در تاریخ 21 سپتامبر سال جاری خواهد بود



***

اثر

Yuki Matsuzawa
rxqy_15250894_1710158779301439_1696406686293575967_o.jpg



Opencritic :
Your Source for the Critical Reception of Video Games.

(Metacritic(PS4 :
Final Fantasy XV

(Metacritic(XB One :

Final Fantasy XV
 
آخرین ویرایش:
چون FF های قبلی یه چیزی رو نداشتن FF های بعدی هم نباید داشته باشن عجب :d

میخواستم خودم رو یه سه لیوان اب یخ و سکوت دعوت کنم ..ولی نتونستم ..

ببخشید ولی حرفتون بی,معنیه ...

یه سوال میپرسم ... اگه انچارتد ۴ با سبک atb منتشر بشه هم باز تایید میکنید و خوشتون میاد ؟

حالا چون انچارتد های قبلی اکشن ادونچر و tps بودن حتما باید بقیه هم همون طوری باشن ؟

- - -ویرایش - - -

Versus‌ یه Spin Off بود. بخاطر همین کسی با اکشن شدنش کار نداشت. اما XV سری اصلیه. حالا قضیه خیلی فرق میکنه. ضمن اینکه Versus اصلا قرار نبود به این سمت بره. اینی که الام میبینی خوب یا بد دست پخت تاباتا هست و زمین تا آسمون با Versus ‌فرق داره. بلواقع ورژن ریپ شدن Versus هست.


کلا این نمایش انقدر بد بود که همه دارن مسخره میکنن و گفته میشه نمایش جدید نشون داد که FFXV دیگه FF نیست! همونطور که گفتم XV یه بازی جدیده. شاید SE میخواد به نسل جدید بگه FF اینه و بیایید اینو بخرید اما به نظر من که این ایده جواب نمیده! من اول فکر میکردم خودم از XV‌ بدم میاد و میخوام تاباتا رو جر بدم اما الان میبینم تنها نیستم. ما بیشماریم!:دی واقعا یه روز دستم به اینا برسه منفجرشون میکنم.



عمرا کسی تحویلش نمیگیره. بیای کل المان های FF رو ریپ کنی و یه بازی جدید بسازی، هرچقدرم خوب باشه باز یه جای کار میلنگه. SE میتونست این رو با یه اسم دیگه منتشر کنه. وقتی انقدر متفاوت ساخته میشه که دیگه اسم FF معنی خودش رو از دست میده نباید انتظار بازخورد خوب داشت!

تنها نکته مثبت XV (که اون هم صدقه سر تتسو هست) اینه که حداقل مثل XIII روی شخصیت های دختر خوشگل و نیمه پو.رن استار مانور نمیده! خصوصا آشغال اعظم LR که من فرض کردم وجود خارجی نداره.

ماکان ... سارا حال به هم زن لایت و وانیل کاری ندارم ... ولی نبینم از فنگ ساما بد بگی ها ... خخح

اتفاقا یکی از چیزایی که جذابیت اثار ژاپنی رو بالقوه افزایش میده همین فن سرویسه که تو ارایه اش فوق العاده عمل میکنن ..

نکته دیگه ۱۳ که دختراش خوب بودن .. من سخت ترین لحظات زندگیم موقعی بود که پولمپوم مجبور بودم با اسنو و هوپ بازی کنم ... کلا این دو تا کارکتر حرف که میزدن من یه نوبت میرفتم دست به اب ...
 
میخواستم خودم رو یه سه لیوان اب یخ و سکوت دعوت کنم ..ولی نتونستم ..

ببخشید ولی حرفتون بی,معنیه ...

یه سوال میپرسم ... اگه انچارتد ۴ با سبک atb منتشر بشه هم باز تایید میکنید و خوشتون میاد ؟

حالا چون انچارتد های قبلی اکشن ادونچر و tps بودن حتما باید بقیه هم همون طوری باشن ؟

- - -ویرایش - - -



ماکان ... سارا حال به هم زن لایت و وانیل کاری ندارم ... ولی نبینم از فنگ ساما بد بگی ها ... خخح

اتفاقا یکی از چیزایی که جذابیت اثار ژاپنی رو بالقوه افزایش میده همین فن سرویسه که تو ارایه اش فوق العاده عمل میکنن ..

نکته دیگه ۱۳ که دختراش خوب بودن .. من سخت ترین لحظات زندگیم موقعی بود که پولمپوم مجبور بودم با اسنو و هوپ بازی کنم ... کلا این دو تا کارکتر حرف که میزدن من یه نوبت میرفتم دست به اب ...

منظورم سبک گیم پلی بازی نبود آقای غرغرو :d

- - -ویرایش - - -

شماها خیلیاتون (همه نه) اصلا نمیدونم درگیریتون با چیه؟ یه روز به یه چیز گیر میدین یه روز به یه چیز دیگه ولی جالبه تو پستای خودتون هم گیر میدین هم دارین ضدش رو میگین

از یه طرف میگین وای چرا این versus نیست versus مرد و کاشکی نومورا هنوز بود و . . . از طرفی میایین به اکشن بودنش گیر میدین. خب مگه versus اکشن نبود؟

از یه طرف به سلاح های دشمنا رو کنترل کردن گیر میدین. مگه versus این کارو نمیشد کرد؟

از یه طرف به مخفی کاری گیر میدین. مگه تو تریلر E3ش مخفی کاری نشون نداده بودن؟

من خودم نومورا رو بهترین بازی ساز میدونم اما بگم این پیشرفتایی که XV کرده و چیزایی که نشون دادن خیلی خیلی بهتر از چیزیه که از versus دیدیم حالا داستان رو کار ندارم چون داستان هیچ کدوم رو درست و حسابی نمیدونیم

نمایش قبلی معرکه بود گیم پلی خیلی معرکه شده جزئیات بازی فوق العاده خوب کار شده تو هیچ بازی شما همچین جزئیاتی نمیبینید

کلا بهتره کم کم به جای اینکه به بازی گیر بدین به خودتون گیر بدین که چرا اینجوری شدین :d
 
نقل قول نمی کنم چون می دونم این بحث بی فایدست:دی

1-همه قسمت های بازی عالی کار شده در نتیجه بازی بدی نمیشه
2-منتقدا xv رو نمی کوبونن اصلا. چون اگه می خواستند اینکار رو کنند همون دمو رو جوری نابود می کردند که اسکوئر دیگه روش نشه سال به سال برای بازی مراسم بزاره و ...
3-با xv اسکوئر تبدیل به کپکام نمیشه چون بازی فروش کافی رو می کنه;)
4-بازی هرکی به هرکی نیست (HnS نیست:دی)یعنی هرکی دمو رو بازی کرده خودش می دونه لول اپ کردن معنی داره
حالا کاری ندارم که بعضی ها هم که بازی کردند دمو رو سمبلش کردند و یک ساعته رفتن و وقت نزاشتین 50-60 ساعت بازی کنند و خودشون بهموث رو ترتیبشو بدن:))
5-والا تا جایی که می دونم استراتژی و برنامه ریزی تو اف اف اولویت بوده که اینم داره حالا به چه صورت زیاد مهم نیست
6-فاینال رو بعضی هاتون چرا دوست دارید مختص ژاپن بدونید؟ باید قبول کنید سال ها گذشته از اون موقع و گیمرهای جدید اومدن و نوبتی مثل قبل ممکن نیست بفروشه(نمی گم نمی فروشه ها ولی با توجه به هزینه های زیاد بازی باید با دعا کاری کنند شاید هزینه ساخت برگرده)
بعدم هر نوبتی که شاهکار نمیشه:دی من به شخصه همیشه دوست داشتم اف اف بیشتر طرفدار پیدا کنه و حاضر نیستم اسکوئر هزینه ساخت بازی رو بیاره پایین و از کیفیت قسمت های دیگه بخواد بزنه چون بعضی ها نوبتی دوست دارن بازی کنند:دی (من هیچوقت عاشق فاینال به خاطر گیمپلیش نشدم و برای من همون برنامه ریزی رو داشته باشه بسه)
7-من بعد از دیدن تریلر های ورسوس و قابلیت هایی که ناکتیس داره هیچوقت نتونستم این عنوان رو نوبتی فرض کنم:دی(حتی اگر برای XV که شماره دار هست و به عقیده بعضی دوستان اکشن شدن بد هست که من اینطور فکر نمی کنم:دی)
 
آخرین ویرایش:
Versus‌ یه Spin Off بود. بخاطر همین کسی با اکشن شدنش کار نداشت. اما XV سری اصلیه. حالا قضیه خیلی فرق میکنه. ضمن اینکه Versus اصلا قرار نبود به این سمت بره. اینی که الام میبینی خوب یا بد دست پخت تاباتا هست و زمین تا آسمون با Versus ‌فرق داره. بلواقع ورژن ریپ شدن Versus هست.


کلا این نمایش انقدر بد بود که همه دارن مسخره میکنن و گفته میشه نمایش جدید نشون داد که FFXV دیگه FF نیست! همونطور که گفتم XV یه بازی جدیده. شاید SE میخواد به نسل جدید بگه FF اینه و بیایید اینو بخرید اما به نظر من که این ایده جواب نمیده! من اول فکر میکردم خودم از XV‌ بدم میاد و میخوام تاباتا رو جر بدم اما الان میبینم تنها نیستم. ما بیشماریم!:دی واقعا یه روز دستم به اینا برسه منفجرشون میکنم.



عمرا کسی تحویلش نمیگیره. بیای کل المان های FF رو ریپ کنی و یه بازی جدید بسازی، هرچقدرم خوب باشه باز یه جای کار میلنگه. SE میتونست این رو با یه اسم دیگه منتشر کنه. وقتی انقدر متفاوت ساخته میشه که دیگه اسم FF معنی خودش رو از دست میده نباید انتظار بازخورد خوب داشت!

تنها نکته مثبت XV (که اون هم صدقه سر تتسو هست) اینه که حداقل مثل XIII روی شخصیت های دختر خوشگل و نیمه پو.رن استار مانور نمیده! خصوصا آشغال اعظم LR که من فرض کردم وجود خارجی نداره.

ماکان بذار قضیه 13 و 15 را از دیدگاه من که به فن تازه ff هستم و با 13 شروع کردم بررسی کنیم(که البته دیدگاه نسل جدید طرفدار های ff هم هست)
اول 13:
این بازی هر چه قدر از نظر شما به ff بد بود، از نظر من و کسایی که با این بازی ff را شروع کردند بازی خوبی بود. درسته ایرادات اعصاب خردکنی داشت ولی به حس خوبی توش بود که تو هیچ بازی دیگری به شخصه تجربه نکردم. میدونم که شما داستان و شخصیت پردازی و... را دوست نداشتید (حق هم دارید) ولی به نظر من همین لایتنینگ که شما خوشتون نماید ازش و همین سرا و ونیل و... با اینکه سیر تکاملی شخصیتاشون اون چیزی که فن های قدیمی ff مثل شما انتظار داشتید نبود ولی از نظر من خیلی هم شخصیت های جذاب و خوبی بودند. درسته این کلیشه رایج ff های اولیه که یه آدم بدبخت اول کار تبدیل میشه به یه فرد مصمم و قوی (و هر چه دوز له و توسری خور بودن اون فرد اول کار بیشتر باشه بیشتر جذابه، مثل کلود) فقط تو هوپ اونم نه به طور کامل وجود داشت، ولی خود شخصیت ها شخصیت پردازی خوبی داشتن، مثلاً همین لایتنینگ :کسی که همیشه سعی می کند خودش را سفت و سخت و جدی نشون بده ولی تو خط داستان قشنگ این عاطفی بودن زنانه توش ملموسه.
من نمیگم شخصیت پردازی کاراکتر های 13 خیلی عمیق و عالی بود ولی در حد خودشون خوب بود و به شخصه تا حالا هیچ کاراکتری تو بین بازی ها به اندازه کاراکتر های 13 برام مثل دوست های صمیمی نبودن (امیدوارم به جای مسخره کردن، درک کرده باشی چی می گم)
به علاوه شما چرا همش پیله کردید به خود 13؟13-2 که به مراتب بهتر بود.بازم ایراد داشت ولی ورژن کامل تر 13 بود و نشون می داد که 13 قرار بوده چی باشه. حتی کایس اگه یکم بیشتر پرداخت میشد و به ظاهرش بیشتر توجه میشد، به راحتی میرفت جزو 5 انتیاگونیست برتر کل سری. در مورد ظاهر و لباس های دختر های 13 هم حرف شما را هر چه قدر سبک سنگین می کنم واقعا به نظرم بی پایه و اساسه. طراحی چهره ها که خوب و زیبا بود. چرا باید به این ایراد وارد باشه؟! طراحی لباس ها را هم که اگر از LR فاکتور بگیریم خوب بود و ایرادی نداشت. خود کاراکتر ها هم که حجب و حیا از سر و روشون می ریخت :d (نمونش اونجا که لایت میخواد مارکش را به فنگ نشون بده تا چک کنه چقدر رشد کرده)
در مورد LR هم که همه متفق القولیم که بازی خوبی نبود.حتی با معیار های 13 و اصلا به طور کامل هم با فلسفه 13 فرق داشت.
در مورد گیمپلی هم که واقعا عالی بود. به خصوص تو 13-2

من نمیگم 13 و مشتقاتش اون چیزهایی بودن که اسکویر به عنوان فابویلا نووا کریستالیس قولش را داده بود. ولی به هر دلیلی برنامه اسکویر تغییر کرد و محصول نهایی اینی شد که دیدیم. در کل هم سه گانه 13 بازی های خوبی بودند. شاید عالی نبودند (البته بیشتر از نظر شما) ولی خوب بودند.
و در مورد 15:
درسته به قول شما این بازی نسخه ریپ شده ورسوس هست. یه سری تغییرات ناخوشایندی هم داره نسبت به اون(حذف شدن استلا که البته همین لوناست. فقط رول و اسمش تغییر کرده فی الواقع، حذف شدن تم مرگ و زندگی که واقعا معرکه بود و...) ولی ایراداتی هم که شما دارید می گیرید دیگه زیادی زیاده.شما داری می گی که ورسوس نسخه فرعی بود و این اصلی. خب ربطی نداره اصلا. این همان ورسوس هست فقط اسمش تغییر کرده. کور قضیه ورسوس هست. با یه سری تغییرات. اینکه شما انتظار داشته باشید که اسکویر بیاد به خاطر عوض کردن اسم بازی این همه assets ای را که تو این ده سال برا ورسوس جمع شده را بذاره کنار، اصلا منطقی نیست.
این هم که خیل عظیم فن های فاینال فانتزی، مبارزه نوبتی میخواهید درسته ولی برید تو همین سایتای ایرانی مثل گیمفا. حتی کسایی که از ff خوششون نمیاد هم به این بازی علاقمند شدند.
به شخصه با گیمپلی نوبتی مشکل ندارم و خیلی هم دوست دارم این سبک را. ولی خیل عظیم مردم مورد نظر شرکت های سازنده هستند نه عده قلیل فن های دو اتیشه سری. کار درستی هم می کنند. یه مثال میزنم :15 سال پیش برایان فارگو و interplay و بلک ایل، crpg هایی تولید می کردند که تا دنیا دنیاست rpg به خوبی اون ها نمیاد. فالاوت، دروازه بالدور، تورمنت، ایسویند دیل و... بازی هایی که زمان خودشون غول های سبک rpg بودن. ولی چون عامه پسند نبودند اینترپلی ورشکسته شد. شرکت ها باید چیزهایی بسازند که عوام میخواهند. چون به پول نیاز دارند. چون آگه فلان بازی با n میلیون دلار هزینه خوب نفروشه تو بحران مالی فرو میرن. همونطور که کونامی رفت و دیدیم که بالاجبار چه برخوردی با کوجیما کردند. در صورتی که آگه مثلاLoS2 به جای 60.000 نسخه 2 میلیون می فروخت و هزینه های ساخت را جبران می کرد این اتفاقات نمی افتاد. و در نهایت هم باید به THQ اشاره کنم.که خودتون قضیش را میدونید.
پ.ن :در مورد تغییرات XV نسبت به ورسوس....
شما را نمیدونم، ولی من ترجیح می‌دهم که اینی که الان هست را بازی کنم تا چشم امید ببندم به بازیی که نمورا ده ساله داره وعدش را میده ولی عرضه کامل کردنش را نداشت. به شخصه ترجیح می دهم تا XV را بازی کنم به جای اینکه تا ابد تو رویای ورسوس بمونم.
درضمن شما بیشتر این هیتی که دارید می ورزید به این دلیله که از ff های اولیه برای خودتان یه بت ساختید.
 
آخرین ویرایش:
منظورم سبک گیم پلی بازی نبود آقای غرغرو :d

- - -ویرایش - - -

شماها خیلیاتون (همه نه) اصلا نمیدونم درگیریتون با چیه؟ یه روز به یه چیز گیر میدین یه روز به یه چیز دیگه ولی جالبه تو پستای خودتون هم گیر میدین هم دارین ضدش رو میگین

از یه طرف میگین وای چرا این versus نیست versus مرد و کاشکی نومورا هنوز بود و . . . از طرفی میایین به اکشن بودنش گیر میدین. خب مگه versus اکشن نبود؟

از یه طرف به سلاح های دشمنا رو کنترل کردن گیر میدین. مگه versus این کارو نمیشد کرد؟

از یه طرف به مخفی کاری گیر میدین. مگه تو تریلر E3ش مخفی کاری نشون نداده بودن؟

من خودم نومورا رو بهترین بازی ساز میدونم اما بگم این پیشرفتایی که XV کرده و چیزایی که نشون دادن خیلی خیلی بهتر از چیزیه که از versus دیدیم حالا داستان رو کار ندارم چون داستان هیچ کدوم رو درست و حسابی نمیدونیم

نمایش قبلی معرکه بود گیم پلی خیلی معرکه شده جزئیات بازی فوق العاده خوب کار شده تو هیچ بازی شما همچین جزئیاتی نمیبینید

کلا بهتره کم کم به جای اینکه به بازی گیر بدین به خودتون گیر بدین که چرا اینجوری شدین :d

تو اصلا خودت میگی نمیفهمی ما چی میگیم .. بعد میای متلکم می اندازی و به بقیه گیر میدی ...

اقا فرشاد عزیز دقیقا حرف ما سبک گیم پلیه ... بعد حالا میای میگی من منظورم سبک گیم پلی نبود ...

کلیت بازی رو علامت سوال گذاشتیم جلوش ... کسی کاری یه داشتن مخفی کاری و اکشن نداره ... بازی تا وقتی قابل قبول بود که نسخه فرعی بود نه ۱۵

مثال کپکام مربوط به رزیدنت و بلایی که سر بازی در اوردن نه مقدار در امد شرکت
 
بازم این قیاس مع الفارق هست:دی اولا اون به کلی تغییر کرده ولی این هدف رو که برنامه ریزی بوده رو داره تازه همه اف اف های قبلی حتی شماره دار همشون به یک چیز واحد متکی نبودند:دی
بعد اسکوئر رو با کپکام مقایسه می کنید؟:دی اسکوئر بیشتر از اینا حواسش به بازی هست:دی ریزه کاری هایی که تو بازی هست رو یه نگاهی بندازید بد نیستا:دی

در مورد ورسوس هم من قسم ایه قران می تونم بخورم هیچکس تو اینجا اندازه من دوسش نداشت نداره و نخواهد داشت:دی من براش اشک ریختم( به خصوص زمانی که خبر جدایی نومورا رو گفتند . شوخی نه ها دارم جدی می گم) کل بازی های نسل 7 رو به خودم تلخ کردم و لذت نبردم تا لذت اصلی رو با اون ببرم:دی عاشقش بودم:دی هر روز تریلرشو می دیدم:دی خیال پردازی می کردم و نومورا و ورسوس رو کرده بودم بت خودم و می پرستیدمشون...(8 سال کم نیست...)

ولی این علایق نباید باعث بشه کسی بخواد این بازی رو تخریب کنه یا یه عیب بزاره روش
من به این فکر می کنم که این بازی اصلا ورسوس نیست و می تونم گیمپلی ورسوس رو تو ریمیک تجربه کنم و مطمئنا دیگه 16 رو خود نومورا می سازه برای نسل بعد چون دیگه نوبتشه:دی و همونجا هم می تونم یه داستان تاریک رو لمس کنم و ارضا بشم
و با همین فکر و خیال راحت از فکر ورسوس اومدم بیرون

محمد جان اینکه ورسوس ساخته نشد تقصیر نومورا نیست:دی اولا اولین تجربه کاریش نبوده دوما خود اسکوئر تمایل نداشت که ساخته بشه وگرنه ساخته میشد(درست مثل الان که اسکوئر با تمام قدرت با یه تیم بزرگ پشت بازی هستند از اون ور سه چهارتا استدیو دیگه هم کمک می کنند.)
 
خب خاک بر سر اسکویر :d
ولی کلا این ژاپنی ها هر چه قدر خفن تر باشن هی پروسه ساخت را کش میدن.
فقط یه سوال چرا اسکویر FNC را کلا ترکوند و گند زد هم به 13 هم ورسوس و هم اگیتو؟
 
آخرین ویرایش:
هر بازی ای از اصالت خودش فاصله بگیره هم با انتقاد منتقدا مواجه میشه و هم فنهاش اعتراض میکنن سایت و مجلات هم تا الان چیزی نگفتن دلیل نمیشه سر عزای سربروس هم همه خوشبین بودن که داره ادامه فاینال فانتزی 7 میاد ولی اومد و اپیک فیل شد. در مورد 13 و گیم پلیش هم فقط میگم فاینالهای قدیمی رو بازی کنید بعد بگید 13 سخته آسونترین فاینالی که بازی کردم همین 13 بود همه ش از دشمنا فرار میکردم و با کمترین لول آپ تمومش کردم. سراسر بازی برام کابوس بود نه شهری، نه مپی نه داستان درست و حسابی ای. نمیدونم چطور اینجا خیلیا برای دو شماره بعدش وقت گذاشتن. فقط باید میرفتی جلو هیولاها رو میکشتی که چندتا دموی CG ببینی و برسی به سیو+شاپ سری فاینال هم بعد رفتن ساکاگوچی بزرگ تضعیف شد و 12 و کرایسیس کور هم از صدقه سری استاد بود موفق شدن. 12 که یه چیزی شبیه فاینالهای کلاسیک بود با اندکی حالا تفاوت مثبت و کرایسیس کور هم ادامه ای بر ساخته ی ساکاگوچی. FF XV هم اگه قرار بود تو گیم پلی تغییر بدن و اینهمه المنت جدید اضافه کنن باید به مرور زمان طی دو سه تا بازی میکردن نه اینکه یهو اینهمه المنت جدید تزریق کنن. متال گیر به اون عظمت کوجیما خواست تغییرش بده اولش تو یه عنوان فرعی (پیس واکر) تغییرات جدید رو امتحان کرد و تازه نیومد سبک مخفی کاری رو بکنه اکشن سوم شخص. این بازی که ما تا الان دیدیم هر چی بوده جز JRPG. اگه تا الان JRPG عامه پسند نبوده چطور بازیهای این سبک روی یه کنسول مثل DS هم فروشهای آنچنانی داشتن؟
 
به اینکه 13 دانجن و شهر و... نداشت و خیلی خطی بود کاری ندارم ولی کدوم بازی تو نسل 7 نسبت به نسخه های قبلیش تو نسل 6 ساده تر نبوده که شما انتظار دارید 13 به همون سختی باشه؟ نسل7 همه ساده سازی شده بودند طوری که حتی سخت ترین بازی نسل 7 یعنی دارک سولز نسبت به سخت ترین بازی نسل 6 یعنی ایسویند دیل، به شدت راحت بود.
 
هر بازی ای از اصالت خودش فاصله بگیره هم با انتقاد منتقدا مواجه میشه و هم فنهاش اعتراض میکنن سایت و مجلات هم تا الان چیزی نگفتن دلیل نمیشه سر عزای سربروس هم همه خوشبین بودن که داره ادامه فاینال فانتزی 7 میاد ولی اومد و اپیک فیل شد. در مورد 13 و گیم پلیش هم فقط میگم فاینالهای قدیمی رو بازی کنید بعد بگید 13 سخته آسونترین فاینالی که بازی کردم همین 13 بود همه ش از دشمنا فرار میکردم و با کمترین لول آپ تمومش کردم. سراسر بازی برام کابوس بود نه شهری، نه مپی نه داستان درست و حسابی ای. نمیدونم چطور اینجا خیلیا برای دو شماره بعدش وقت گذاشتن. فقط باید میرفتی جلو هیولاها رو میکشتی که چندتا دموی CG ببینی و برسی به سیو+شاپ سری فاینال هم بعد رفتن ساکاگوچی بزرگ تضعیف شد و 12 و کرایسیس کور هم از صدقه سری استاد بود موفق شدن. 12 که یه چیزی شبیه فاینالهای کلاسیک بود با اندکی حالا تفاوت مثبت و کرایسیس کور هم ادامه ای بر ساخته ی ساکاگوچی. FF XV هم اگه قرار بود تو گیم پلی تغییر بدن و اینهمه المنت جدید اضافه کنن باید به مرور زمان طی دو سه تا بازی میکردن نه اینکه یهو اینهمه المنت جدید تزریق کنن. متال گیر به اون عظمت کوجیما خواست تغییرش بده اولش تو یه عنوان فرعی (پیس واکر) تغییرات جدید رو امتحان کرد و تازه نیومد سبک مخفی کاری رو بکنه اکشن سوم شخص. این بازی که ما تا الان دیدیم هر چی بوده جز JRPG. اگه تا الان JRPG عامه پسند نبوده چطور بازیهای این سبک روی یه کنسول مثل DS هم فروشهای آنچنانی داشتن؟

اولا ساکاگوچی فقط تهیه کنند 7 بوده بقیه کار هارو کسای دیگه کردند:دی
ساکاگوچی مرد بزرگی هست ولی بدون ساکاگوچی هم اف اف می تونسته و موفق هم شده

یه نکته رو هم بگم من اصلا با این توریاما حال نمی کردم و به نظرم تاباتا و نومورا خیلی ازش بهترن(ایتو هم کارش درسته:دی)
من یه مقدار که XIII-2 رو بازی کردم راست می گی خیلی راحت راحت میشه رفت اخر بازی ولی تو مبارزه نهایی اگه لولت خیلی بالا نباشه محاله بتونی بازی رو تموم کنی:دی(یه اینده نگری می خواد فقط:دی)

بعد کسی در مورد محبوبیت یا عدم محبوبیت JRPG حرف نزده بلکه بحث سر نوبتی و اکشن هست(اکشن نه مثل XIII بلکه مثل ورسوس و XV) این یه واقعیت هست با اینکه هنوز طرفدار کم نداره ولی نسبت به قبل خیلی کمتر شده:دی بعد اسکوئر به نوبتی ساختن فاینال ادامه میده اما برای نسخه هایی که فرعی کم هزینه هستند نه پر هزینه:دی مثل W FF و...

بعدم کنسولی رو که توی ژاپن خیلی فروخته رو با کنسول هایی مقایسه نکنید که 20 برابرش تو غرب فروخته و فروششون تو ژاپن نسبتا کمه(پس طبیعی هست شرایط خیلی تاثیر گذاره)
 
یه نکته رو هم بگم من اصلا با این توریاما حال نمی کردم و به نظرم تاباتا و نومورا خیلی ازش بهترن(ایتو هم کارش درسته:دی)
من یه مقدار که XIII-2 رو بازی کردم راست می گی خیلی راحت راحت میشه رفت اخر بازی ولی تو مبارزه نهایی اگه لولت خیلی بالا نباشه محاله بتونی بازی رو تموم کنی:دی(یه اینده نگری می خواد فقط:دی)
از فن های ff کی از توریاما خوشش میاد؟ نصف ایرادات 13 تقصیر این بشره. سر LR مصاحبه هاش را که می خوندم میخواستم خود کشی کنم.
13-2 هم مبارزه اخرش راحته. فقط باید ترکیب تیمت رو کماندو و صد البته ریونجر بچرخه. با دو تا ریونجر خیلی راحت میشه باس های آخر را شکست داد. تنها باس سخت بازی کایس هست که تو مراحل مختلف اذیت می کنه. اونم چون با مجیک خودش را هیل میکنه و تاثیر المنت ها را هم از بین می برد.
 
خب تا بحث 13 هست این نظر سنجی gamefaqs را که مربوط به 2015 میذارم که ببینید بیشتر دارید جو میدید :
Poll of the Day - 03/09/2015
FIVE YEARS AND A MILLION DISCUSSIONS LATER, HOW DO YOU FEEL ABOUT FINAL FANTASY XIII?
I loved it, it's the best game Final Fantasy game of them all 1.68% 440
It was fun, I enjoyed it, but it wasn't the best in the series 24.97% 6526
It was disappointing, but maybe not as bad as some made it out to be 23.12% 6043
I hated it, it doesn't deserve to carry the Final Fantasy name 13.8% 3606
I never played it, so I don't have any feelings one way or the other 36.42% 9518
TOTAL VOTES 26133

یعنی آگه اون 36% آخر را کم کنیم اینطور میشه :

2.64% میگن بهترین ff تاریخه.
39.27% میگن بازی خیلی خوب و لذت بخشی بود ولی تو سری بهترین نبود
36.37% میگن نا امید کننده بود ولی به این بدی که خیلی ها میگن نبود
21.7% هم ازش متنفر اند و میگن اصلاً شایسته نام ff نبود
 
تو اصلا خودت میگی نمیفهمی ما چی میگیم .. بعد میای متلکم می اندازی و به بقیه گیر میدی ...

اقا فرشاد عزیز دقیقا حرف ما سبک گیم پلیه ... بعد حالا میای میگی من منظورم سبک گیم پلی نبود ...

کلیت بازی رو علامت سوال گذاشتیم جلوش ... کسی کاری یه داشتن مخفی کاری و اکشن نداره ... بازی تا وقتی قابل قبول بود که نسخه فرعی بود نه ۱۵

مثال کپکام مربوط به رزیدنت و بلایی که سر بازی در اوردن نه مقدار در امد شرکت

نه دیگه شما متوجه نشدی بعد فکر کردی من متوجه نشدم و این حرفارو میزنی :d یعنی خیلی هم باحالیا :d همیشه عصبی هستی و داری به همه چیز و همه کس هم گیر میدی :d

درباره اکشن شدن هم تو اینجا هم تو تاپیک VII زیاد حرف زده شد و بیخیال من اون پست رو برا کسایی نوشتم که میگفتن مخفی کاری تو بازی چیکار میکنه و جوری گیر میدادن که انگار به Waifuشون توهین شده :d

الکی دارین گیر میدین :d کپکام اصلا قابل مقایسه با SE نیست. کپکام زیاد گند زد ولی SE فقط و فقط با 13 و مخلفاتش گند زد. بعدشم کپکام شروع کرد RE مسخره کردن و حال بهم زن کردنش اما XV الان یه بازی معرکه شده حالا هرکی ندونه تریلر رو ندیده باشه حرفای شمارو بخونه فکر میکنه چه چیز داغونیه بازی :)) بازی هرچی بگین فوق العادست تا الان :d

_____________________________

محمد آفرین خسته نشو من که شروع کردم جواب دادن تو هم کمک کن XDDD

در ضمن توریاما خری بیش نیست مرتیکه فلان فلان شده :d
 
آخرین ویرایش:
من یه سوال جدی داشتم .:d
کاری به حماسه LR و 13 اصلی ندارم.ولی چرا نسبت به 13-2 هیت می ورزید؟بازی خیلی خوبی بود.یه سری ایراد ریز و درست داشت .ولی کلیتش که نسخه ارتقا داده شده 13 بود و در ضمن خیلی هم فان بود.داستانش هم که خوب بود.کایس هم که واقعا بد من خوبی بود.خواهشا درست جواب بدید.
xv هم مطمئنا عالی میشه.شاید فن های قدیمی را خیلی راضی نکنه(بیشتر منظورم گیمپلی هست) ولی به خودی خود یه چیز عالی میشه.من فقط دلم برای اون تغییر داستان و کاراکتر ها نسبت به ورسوس میسوزه.در ضمن اینقدر اسکوئر را با کپکام مقایسه نکنید.چون اسکوئر اولا یه سر و گردن از بقیه ناشر های ژاپنی بهتره و دوما کپکام سیاست شیر دوشی و میلک کردن RE را پیش گرفته.کلا زده جاده خاکی.از مغز هم که تهی اند.اسکوئر ff ساز خوب خیلی داره.حتی همین توریامای نکبت اگه اون عقلش را به کار بندازه،بازی های بدی تحویل نمیده.

پ.ن:دیشب که داشتم ساب ردیت ff را چک می کردم به یه پست جالب برخوردم که از کسایی که با 13 سری را شروع کرده بودند و بعدش سراغ نسخه های بعدی رفته بودند پرسیده بود که کدوم نسخه در نظرشون بهتر بوده.در کمال تعجب باید بگم همه گفته بودند که با اینکه نسخه های قبلی شاهکار بودن ولی 13 را بیشتر دوست دارن!
 
آخرین ویرایش:
من هم سر بعضی بازیهای AAA ناراحت میشم برخی عناصر رو چه کپی چه با منطق جدید به هر نحوی عنصر اصلی گیم پلی میکنن ، نمونه ی بارزش RE ، بعضی بازیها هم هستن که اضافه کردن برخی عناصر جدید هسته ی اصلی گیم پلیو لذت بخشتر میکنن ، FF رو از خیلی وقت پیش روی PS1 میشناختم ولی نتونستم با گیم پلیش ارتباط برقرار کنم . ولی الان برام اولویت خرید شده ، برای من لذت بخشه این گیم پلی و آزادی عمل ، دلیل اینکه بحث RE رو وسط کشیدم اینه : اگه کسی بیاد برای اولین بار توی تاپیکش بگه من با اکشن شدن بازی مشکلی ندارم اتفاقا خیلی باحاله ، میگم یه بازی ترسناک عنصر اصلیش ترسه و تا پایان بازی باید حفظ بشه ، اگه قراره اکشن بشه در جای درستش باید پیاده بشه وگرنه به کل بازی صدمه میزنه (در غیر اینصورت نباید مقایسه بشه و یه IP جدیده) ، حالا من میپرسم دقیقا کدوم قسمت گیم پلی به بازی صدمه زده ؟ من فن FF نیستم ، به عنوان کسی که (گیم پلی هر بازی ای که بگید تجربه کرده) با سبک بازیو دنیاش آشنام میگم این تغییرات اگه پیشرفتی نداشتن ، صدمه ای هم به بازی نزدن ، این بازی شبیه خودشه ، ولی این تفاوتها دلیل بر بی اصالتیش نیس ، خیلی از بازیها از نوع خلق شدن مثل TR ، جز معماها بقیه موارد بدون شک بهتر عمل کردن . تغییر مثبت مثبته ، ربطی به اصالت نداره ، این دو موضوع رو با هم قاطی نکنید . از نظر من XV جایگاه جدیدی داره نباید به این شکل مقایسش کرد .
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or