Final Fantasy XV

هر گونه صحبت در مورد داستان، شخصیت ها، مراحل و سایر عناصری که سازنده قبل از عرضه در مورد اونها صحبت نکرده رو در تگ اسپویلر قرار بدید.

برای بحث آزاد درباری داستان بازی میتونید وارد تاپیک زیر بشید:

Final Fantasy XV SPOILER THREAD

0sra_746998.jpg

Final Fantasy XV

Publisher:
Square Enix

Developer:
Square Enix Business Division 2

Director:
Hajime Tabata

Producer:
Shinji Hashimoto

Designer:
Tetsuya Nomura

Composer:
Yoko Shimomura

Genre:
Japanese Action-Role Playing

Mode:
Single-Player
Online Co-op

Release Date:

2016 ,November 29
9 آذر 1395


بعد از گذشت یک نسل از سرنوشت نامعلوم Final Fantasy Versus XIII و شخصیت جذاب و گیرای آن ناکتیس لویسیس (Noctis Lucis) بالاخره در کنفرانس چند روز گذشته سونی در نمایشگاه E3 شرکت SE دست از آزار و اذیت گیمرها برداشته و هرچند بعید بنظر می‌رسید اما آقای تتسویا نومورا خالق و کارگردان پروژه Versus از طریق یک پیام ویدئویی به معرفی بازی خود پرداخت. عنوانی که دیگر Versus و بخشی از پروژه XIII نیست و اکنون باید آن را XV و یکی از عناوین اصلی و شماره دار مجموعه بنامیم!

اما تغییرات Versus تنها شامل تغییر نام آن نشده و آنطور که بنظر می‌رسید در طول این سال‌های سکوت نومورا و تیم او بیکار ننشسته و دست به خلق عنوانی زده‌اند که از همه نظر تفاوت بسیار زیادی با نمایش اولیه بازی و طرح‌های پروتوتایپ بازی دارد. تغییرات وسیعی که از داستان تا گیم‌پلی و سبک بازی را شامل می‌شود. البته داستان، شخصیت‌ها، محیط‌ها و به طور کلی پلات داستانی بسیار نزدیک به طرح‌های اولیه بازیست و سازندگان بیشتر دست به ایجاد تغییر و نوآوری در گیم‌پلی، سیستم مبارزات و گرافیک بازی زده‌اند. بنابراین چندان دور از انتظار نیست که بناچار مجبور به معرفی مجدد بازی و نگاهی نو به Final Fantasy XV باشیم!


داستان

متاسفانه هنوز اطلاعات منسجم و کاملی در خصوص داستان XV در دست نیست و سازندگان نیز پراکنده گویی و ایجاد ابهام در قبال داستان خود را ترجیح داده‌اند اما با تمام این تفاسیر می‌توان گفت کریستال‌ها بار دیگر نقش اصلی را در داستان XV ایفا می‌کنند! کریستال‌های قدرت که بنظر می‌رسد SE علاقه بسیار زیادی به آن‌ها دارد!
البته کریستال‌ها اینبار بازیگران پشت پرده داستان XV هستند و بنابر دلایلی نامعلوم میراث باقی مانده از قدرت پیشینیان خلاصه شده در تنها کریستال باقی مانده در جهان است که توسط خاندان Lucis ها نگه داری می‌شود. خاندان Lucis از گذشته با همسایه خود Niflheim سرجنگ و دشمنی داشته‌اند و اکنون با پایان جنگ‌های قدیمی و آغاز دوران جنگ سرد تنها کریستال باقی مانده در میان آن‌ها نقطه اتکا و امید برای برقراری صلح است. حکومت Lucis با کمک گرفتن از قدرت کریستال بزرگ مانعی جادویی به دور سرزمین‌های تحت اختیار خود قرار داده است که مانع از نفوذ نیروهای متخاصم می‌شوم. اما نه تا ابد!

ارتش Niflheim آماده شعله ور کردن آتش جنگی است که آینده شخصیت‌های داستان را دربر خواهد گرفت. نیروهای Niflheim موفق به شکستن حصار قدرت کریستال شده و اکنون صلح پایان یافته است.

داستان XV روایت گر زندگی فرمی مدرن از یاکوزاهای ژاپنی همراه با ارجاعات بسیار زیاد به نمایشنامه‌های شکسپیر، خصوصا رومئو و ژولیت، است.


شخصیت‌ها



Noctis Lucis Caelum

6VnfIZq.jpg


ناکتیس لویسیس (Noctis Lusic این نام در زبان لاتین با غلط املایی به معنی روشنایی شبانه است)، شخصیت خشک و مغموم داستان که غم و اندوه از کودکی با وی عجین شده است. او وارث مسلم میراث خاندان Lucis هاست. ناکتیس که دوستانش او را Noct صدا می‌زنند دارای قدرت عجیبی است؛ قدرت دیدن نورهای بهشتی. نورهایی که خبر از نزدیکی مرگ دارند. ناکتیس قادر به حس پایان عمر دیگران است.

ناکتیس علاقه‌ای به زندگی سلطنتی و قانون مدار خود ندارد و با نادیده گرفتن قوانین مجمع سلطنتی همانند یک مترود زندگی می‌کند. دلیلی که باعث می‌شود همیشه بار زیادی از مسوولیت بر دوش محافظین و دوستانش که قصد مراقبت از او را دارند قرار گیرد. ناکتیس شخصیتی بی‌پروا و عجول داشته و حس قدرتمندی برای محافظت از کسانی که به او وفادار هستند دارد.


Gladiolus Amicitia

FVzuTCQ.jpg


به عنوان یکی از افراد خانواده Amicitia وظیفه گلادیولوس حمامیت و حفاظت از شکوه و اعتبار خاندان سلطنتی است. گلادیولوس یکی از نزدیک‌ترین دوستان ناکتیس است و دوستی میان آن‌ها فراتر از القاب و خانواده‌هاست. گلادیولوس و ناکتیس رابطه‌ای حتی نزدیک‌تر از برادر تنی دارند. کلادیولوس حفاظت از لوییسیس‌ها را نه از سر وظیفه، بلکه از سر برادری انجام می‌دهد.


Ignis Scientia

J7uR3Mw.jpg


اگنس از همان دوران کودکی و طفولیت هوش و ذکاوتی استثنایی و مثال زدنی داشته و طوری آموزش و تربیت دیده است که روزی یکی از کنسول‌های شاه آینده ناکتیس باشد. اگنس درک و اعتماد بسیار عمیق و زیادی از خود نشان داده و به همین دلیل همیشه از او برای ملتفط کردن روحیه تند و خشن ناکتیس کمک گرفته می‌شود.


Prompto Argentum

5K6psmC.jpg


دوست عیاش و دخترباز ناکتیس از دوران مدرسه. پرومپتو همیشه یک کت بی‌آستین می‌پوشد که خلاف عرف سلطنتی است اما با اینحال همیشه از هیچ تلاشی برای کمک به خاندان سلطنی مضایقه نمی‌کند.


Cor Leonis

KpzDL2H.jpg


اسطوره‌ای زنده در فرهنگ و اخلاق سرزمین Lucis، فرمانده لئونیس، که تمام هنر و جنگاوریش در نبرد را پیش کش شاه خود کرده است. لئونیس چندان رابطه خوبی با ناکتیس و دار و دسته‌اش ندارد اما افتخار او به عنوان فرمانده پادشاه باعث می‌شود همیشه مراقب آن‌ها باشد.


ffxv_group.jpg




Regis Lucis Caelum

2fAs1EH.jpg

lYPOktO.jpg



پادشاه حکومت Lucis و پدر ناکتیس.



Stella Nox Fleuret

aiSlm88.jpg


استلا (Stella Nox Fleuret نام و نام خانوادگی این شخصیت در زبان لاتین به معنی ستاره و شمیر است) یکی از اعضای خاندان Fleuret از سرزمین Tenebrae است. استلا دوست دوران کودکی ناکتیس بوده و همانند او می‌تواند اشخاص نزدیک به مرگ را حس کند.



Idola Eldercapt

RwHqPoM.jpg

r858QnA.jpg



پادشاه حکومت Niflheim. نام این شخصیت هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.


شخصیت مجهول 1

AIuClhO.jpg


احتمالا یکی از اعضای حکومت Niflheim. در تریلر منتشر از بازی این شخصیت در حال صحبت با Idola دیده می‌‌شود.


شخصیت مجهول 2

siqIyYf.jpg

Ec1Gb7h.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست


شخصیت مجهول 3

RTgarOR.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 4

mtUhsWM.jpg

TG08MDX.jpg


یکی از اشخاص حکومت Lucis که در نمایش بازی کنار Regis دیده می‌شود.



شخصیت مجهول 5

nXNPHUb.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 6

R9bwaul.jpg

zv2XQYD.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



مکان‌ها


Lucis

uokupsN.jpg

BVll1BT.jpg



حکومت Lucis متشکل از بخش‌های مدرن و امروزی است که شهرهایی نظیر توکیو و نیویورک را در ذهن تداعی می‌کند و همچین مناطق اسطوره‌ای که هنوز در آن‌ها صدای برخورد شمشیر و جادوگری شنیده می‌شود. Lucis پر از آسمان خراش‌ها و بزرگ راه‌های عریض و طویل است.

Tenebrae

محل زندگی دوست دوران کودکی ناکتیس، استلا. تنها چیزی که درحال حاضر از Tenebrae می‌دانیم این است که در این سرزمین افسانه قدیمی وجود دارد که می‌گوید کسانی که قادر به دیدن "نور" هستند قدرت‌های عجیبی بدست خواهند آورد.

Niflheim

دشمن حکومت Lucis که توسط Idola رهبری می‌شود. حکومت Niflheim برای بدست آوردن آخرین کریستال با سرزمین‌های Tonebrae، Solheim و Accordo وارد نبرد شده است.

Solheim

سرزمینی که مورد تهاجم نیروهای Niflheim قرار گرفته است.

Accordo

سرزمین زیبایی که ما در نمایش بازی شاهد حجوم نیروهای Niflheim به آن هستیم.

7eVkEmI.jpg



گیم‌پلی



گروه شامل سه نفر خواهد بود

ناکتیس لیدر گروه محسوب شده و در صورت مرگ او بازی تمام می‌شود

بقیه اعضای گروه نیز قابل بازی هستند و به راحتی می‌توانید در میان مبارزات بین آن‌ها سوییچ کنید

ناکتیس در مبارزات می‌تواند از Attack، Magic، Linkform، Warp و Summon استفاده کند

از چوکوبو، تانک و وسایل نقلیه موجود می‌توان برای جا به جایی در نقاط مختلف بازی استفاده کرد

XV دارای World Map است و قدرت بسیار بالای کنسول‌های نسل جدید به تیم سازنده اجازه داده است تا به راحتی WM و سفر با وسایل نقلیه را به بازی اضافه کند

برای استفاده از قابلیت Summon ابتدا می‌بایست این موجودات را در بازی شکست دهید. Summon در بازی دارای سیستم جدیدی به نام Rank است و Leviathan بالاترین Rank را خواهد داشت که بنظر می‌رسد اشاره به جثه عظیم آن دارد

ناکتیس در مبارزات از 5 شمشیر مختلف می‌تواند استفاده کند

ناکتیس قادر به پریدن خواهد بود و به نظر نومورا اینکار به طبیعی تر شدن بازی کمک فراوانی می‌کند

XV از تمام قابلیت‌های نشان داده شده در Agni’s Philosophy استفاده می‌کند و سعی دارد تا مرز بین CG و گیم‌پلی را کاهش دهد. همچنین با کمک موتور قدرتمند بازی تیم انیمیشن تمام صحنه‌های نمایشی را به صورت CG ساخته و داخل بازی قرار می‌دهد

ساخت بازی به موتور جدید SE یعنی Luminous منتقل شده است اما نمایش بازی در E3 مربوط به موتور قبلی بازی است. در نتیجه بازی نهای از نظر گرافیک تفاوت بسیار زیادی با نمایش‌های قبلی خواهد داشت

داستان بازی جدی، غمین و بسیار تیره و تار است اما با این حال شوخی و صحنه‌های کمیک نیز بخشی از آن است. تم بازی در یک نگاه لحظه‌های شاد و فرح بخش در اوج تراژدی و سرخوردگی است!

نومورا علاقه‌ای به ساخت یک فضای کاملا مدرن و یا افسانه‌ای ندارد. در XV ما با تلفیقی از فضاهای مدرن شهری نظیر شینجوکو با سرزمین‌های افسانه‌ای هستیم که تم مورد علاقه نومورا است

المان‌های زیادی از عناوین قبلی FF در XV حضور خواهند داشت. به عنوان مثال باهاموث و Leviathon از FFVII و FFVIII به XV آمده‌‌اند و نومورا آن‌ها را طراحی مجدد کرده است

XV ممکن است تبدیل به یک سری شده و شماره‌های دیگری از آن نیز منتشر شود

نومورا در حال بررسی احتمال اضافه کردن ویژگی‌های آنلاین به بازی است. co-op آنلاین از اهداف مورد نظر سازندگان است

SE بدنبال گسترش دادن سری FF بر روی کنسول Vita است و احتمال عرضه یک عنوان فرعی از دنیای XV برای کنسول Vita بسیار بالا و در دست بررسی است (TGS)

سکوت خبری در قبال پروژه Versus به اتمام رسیده و از این پس SE اطلاعات بیشتری را در خصوص XV با علاقه‌مندان به اشتراک خواهد گذاشت

نمایش بعدی و کامل‌تر بازی در نمایشگاه TGS در تاریخ 21 سپتامبر سال جاری خواهد بود



***

اثر

Yuki Matsuzawa
rxqy_15250894_1710158779301439_1696406686293575967_o.jpg



Opencritic :
Your Source for the Critical Reception of Video Games.

(Metacritic(PS4 :
Final Fantasy XV

(Metacritic(XB One :

Final Fantasy XV
 
آخرین ویرایش:
خب بازی رو تموممش کردم. نظرم رو در موردش مینویسم فقط درنظر داشته باشید که همه اش نظر شخصیه.

درمورد داستان حقیقتش از داستان لذت نبردم. اوائل خوب بود ولی بعدا درامای بیش از حد و نداشتن پیچ و تاب و کشش لازم یجورایی حس یه داستان غیر جذاب رو داشت برای من. حالا اینش سلیقه بود و میشه گفت یکی هم هست از احساسات و دراما و اینها خوشش بیاد درست ولی روایت داستان واقعا افتضاح بود. کاراکترهای مبهمی که یهو وارد داستان میشدن و و همونطوری هم از داستان خارج میشدن و بطور کلی مبهم بودن داستان بزرگترین ضعف بخش داستان بود از نظر من. انگار سندرم میازاکی بدجوری داره بقیه رو قلقلک میده که با مبهم کردن قضایا مثل دارک سولز بخیال خودشون جذابیت قضیه روبیشتر کنن ولی خب اون دارک سولزه و این یه بازی دیگه. خیلی مسائل بدرستی بهش پرداخت نشد و سرنوشتش مشخص نشد.

در مورد گیم پلی روی هم رفته نظرم مثبته ولی مثبت مطلق و شاهکار و عالی نه. بخش کامبتش دو قسمت داشت مبارزه با جک و جونورهای کوچیک و مبارزه با استرال ها. بخش مبارزه با جونورهای کوچیک خیلی خوب بود ولی بخش مبارزه با استرالها افتضاح بود. من واقعا به اون شخصی که روی استیج با تایتان مبارزه میکرد حق میدم چون من خودم هم نفهمیدم اونجا چی شد و نه تنها در اون در بعدی هم همچنین. یک نسل بعد از مبارزه با کرونوس گاد او وار من انتظار داشتم اگه مبارزه با یه تایتان از نسل قبل بهتر نباشه حداقل برابر باشه ولی اینجا چیزی در حد افتضاح بود. هرکس هم لذت برده نظرش محترم من که حالم از طراحی مبارزه اش بهم خورد اگه کارگردان شرکت عملگان افق شریف رو از ایران میبردن مبارزات بهتری با موجودات غول پیکر طراحی میکرد.
ایتم هم کاملا بیمصرف بودن غیر از ایتمهایی که برای heal کردن لازم بود. ایتمها شکل نداشتن و فقط نقاط نورانی بودن به سبک ff7 ولی اون کجا و این کجا. در 7 وقتی به یه ایتمی میرسیم مخصوصا به متریاها لحظه شماری میکنیم تا ایتم رو چک کنیم ببینیم چه ویژگی داره یا چی بهمون اضافه میکنه یا به چه دردی میخوره. در XV رسما 99 درصد ایتمها به هیچ دردی نمیخوردن غیر از اشپزی ( که قسمت اعظم ایتمها رو تشکیل میده) و ساختن جادو و همچین فروختن ( به سبک بازیهای اکشن ادونچر که ایتم پیداکردن در اونها بشدت احمقانه هست و برعکس RPG ها که ایتم پیدا کردن جز اصلی بازیه) . گفتم فروختن یاد این نکته جالب افتادم که اگه از قسمت خطی به قسمت اوپن در اواخر بازی برنگردیم حتی با وجود کشتن کلی هیولا هیچ پولی نداریم درصورتی که اسلحه و مواد ریکاوری برای خریدن وجود دارن ( کارگردان چی فکر کرده پیش خودش) . بنابر یا باید ایتم های قبلی رو که جمع کردین بفروشید یا حتما به مراحل قبلی برگردین و پول جمع کنید.
مجیک ها ساختشون مبهمه و استفاده ازشون ریسکیه و از اون بدتر بدست اوردنشون مشکله. کلا نقش جادو در بازی بشدت کمرنگ شده.
بخش رانندگی مزخرف و رواعصابه چون غیر از گاز و ترمز هیچ کنترلی روی ماشین ندارید. از اون بدتر وجود صحنه نیمچه تعقیب و گریزیه که با این کنترل ماشین بیشتر شبیه طنزه. بخش چکوبو ها خوب طراحی شده ولی نمیتونم بگم عالی چون اگه دریک جای پردرخت چوکوبو سواری کنید به درخت گیر میکنه. روی هم رفته چوکوبو سواری باعث بهتر شدن گیم پلی شده.
اسکیل تری غیر از چند قسمت محدود بی مصرف بود و لول اپ برای قویترشدن کافی بود. ایتمهای که استت های کاراکترها رو بالا میبرد در اول بازی با اخر بازی اختلاف خیلی زیادی نداشت جز یکی دو ایتم محدود. اسلحه ها زیاد نبودن ولی تنوع خوبی داشتن انیمشن اسلحه ها خوب طراحی شده بود.

در مورد محیط بازی نیمه اول بازی بشدت زیبا و چشم نوازه. بهترین مناظری که در یک بازی میشه دید رو اینجا جمع کردن هرچند بعد از مدتی وقتی میفهمید همه اینها الکی بوده و نمیشه به همه جای نقشه دسترسی پیدا کنید ناامید میشید یا شاید هم چنان طرفدار بازی باشید که هیچی نتونه ناامیدتون کنه بهرحال من که از این مساله حالم گرفته شد. بازی از لحاظ ارت و طراحی هنری شاهکاره.
دانجن ها کم بودن ولی خوب طراحی شده بودن و با هم تفاوت داشتن. ایونتهای نقشه بعضیشون خوب بود ولی تعدادشون کم بود و بیشتر به داستان اصلی مربوط بود. اونهایی هم که به داستان مربوط نبود بیشترشون مربوط به عکاسی بود.
تنوع موجودات خیلی زیاد نیست ولی کم هم نیست و برای من قابل قبول بود. طراحی موجودات غیر از یکی دو استثنا بقیه عالیه.( کلا بازی از نظر طراحی در سطح بالایی قرار داره). محیط متاسفانه حس محیط داینامیک بازی های اوپن ورلد هم نسل مثل ویچر یا حتی نسل قبلی مثل اسکایریم رو نداره. کلا NPC ها هیچ حسی از زندگی تو رفتارشون نمیبینید و مثل مجسمه بیروح هستند. غیر از کاراکترهای داستانی شخص دیگه ای رو پیدا نمیکنید که رفتار خاصی انجام بده که نشان از داینامیک بودن محیط رو داشته باشه . مثلا دختر و پسری که کنار هتل ساحلی مشغول اب بازی هستن همیشه انیمیشن مشخص چند ثانیه ای اب بازی رو تکرار میکنن یا فروشنده همیشه پشت پیشخوان منتظر مشتریه. این رو میشه با بازی 6-7 گیگی اسکایریم در نسل قبل مقایسه کرد که اهنگر دهکده در هرزمان مشغول کار خاصی بود یا خوابیده بود یا کار میکرد یا نوشیدنی میخورد یا میرفت خونه و بقیه کارها.

موسیقی بازی عالیه. مناطق مختلف اهنگهای مخصوص خودشون رو دارن . رادیوی ماشین هم کلی اهنگ نوستالژیک برای طرفداران داره. صدای بازی تعریفی نداره. به استرال ها که میرسیم دیگه احمقانه و افتضاح میشه. من انتظار نداشتم مثل اسکایریم جناب تاباتا یه زبان جدید طراحی کنه بالاخره سرش شلوغ بود و از این نمایشگاه به اون نمایشگاه و از این استیج به اون استیج و از این کشور به اون کشور خلاصه کلی وقت کم اورده بخاطر گردشهایی که رفته ولی اخه صدای خرخر روی استرالها؟؟؟؟ really ؟؟؟

کاراکترها بعضی ها خوب پرداخت شدن بعضی ها نه. در کارکترهای اصلی روی هم رفته ایگنیس و پرومپتو برای من شخصیت جالبی بودن و ناکتیس و گلادیو نه. ناکت یجورایی کپی ضعیف از شخصیت درون گرای اسکوال بود و گلادیو هم بیش از حد کلیشه ای بود البته کلا کاراکترها رو ایراد نمیدونم و فقط سلیقه ای هست و یکی دیگه ممکنه برعکس فکر کنه. از کاراکترهای منفی هم از شخصیت پردازی هیچکدوم خوشم نیومد . انگیزه کافی رو برای رفتارشون حس نمیکردم.

ساید کوئستها فاجعه هستند. کلا غیر از یک سری هانت یکنواخت که حوصله ام رو سر برد ساید کوئست خاصی در بازی نبود که کسی مشتاق انجام دادنشون بشه. ماهیگیری حوصله سربربود و عکاسی فقط وقت پرکن ( ناکتیس اجازه میدی از فلان منظره عکس بگیرم). یک سری قضیه هم در دور اول تکلیفش برام مشخص نشد از جمله تمامی اسلحه ها و باسهای مخفی ( اگه به سبک قبلی ها وجود داشته باشه) مخصوصا من منتظر مبارزه با دیمن کینگزگلیو ( همونی که ظاهرش شبیه weapon های سری های قبلی بود ) بودم نمیدونم اصلا در بازی هستن یا نه.
قعلا اینها بنظرم میرسه بعدا اگه چیزی یادم افتاد باز هم توضیح میدم.
در مورد امتیاز هم من نظرم روی 6/10 بود ولی یجورایی حساب کردم گاهی از یه بازی خوشم میاد امتیازش رو با ارفاق میدم مثلا ویچر هم ضعف داشت ولی از نظر من 10/10 هست حتی با وجود ضعفهایی که داشت. بنابراین این بازی هم با ارفاق 7/10. ضمنا این امتیاز فقط نظر شخصیه و من دخالت مستقیمی در امتیاز سایت که بعدا باید داده بشه ندارم.
 
آخرین ویرایش:
اونایی که تموم کردن و Regalia F-Type رو گرفتن :D یه Dungeon مخفی هست که فقط با F Type میشه بهش رفت :D بعد 3 ساعت و نیم تمومش کردم :| کل Dungeon فقط معما بود و هیچ مبارزه ای نداشت ولی وقتی توشید متوجه میشید یه آدم روانی و سادیسمی این Dungeon رو طراحی کرده :| فوق العاده بزرگ و سخته :|
 
در کل هم 12 تا Dungeonیه که وقتی پیداشون میکنید درجا میتونید برید توشون (2 تاشون یه شرط دارن برا ورود بهشون) و توی یه سریاشون یه دری هست که اصلا نمیدونم چجوری میشه باز کرد ولی اونا هم در ورود به یه Dungeon دیگه هستن درواقع Dungeon توی Dungeon اگر درست یادم باشه 4 تا هم از ایناست و جمعا تا الان حداقل 16 تا Dungeon داره
 
خب بازی رو تموممش کردم. نظرم رو در موردش مینویسم فقط درنظر داشته باشید که همه اش نظر شخصیه.

درمورد داستان حقیقتش از داستان لذت نبردم. اوائل خوب بود ولی بعدا درامای بیش از حد و نداشتن پیچ و تاب و کشش لازم یجورایی حس یه داستان غیر جذاب رو داشت برای من. حالا اینش سلیقه بود و میشه گفت یکی هم هست از احساسات و دراما و اینها خوشش بیاد درست ولی روایت داستان واقعا افتضاح بود. کاراکترهای مبهمی که یهو وارد داستان میشدن و و همونطوری هم از داستان خارج میشدن و بطور کلی مبهم بودن داستان بزرگترین ضعف بخش داستان بود از نظر من. انگار سندرم میازاکی بدجوری داره بقیه رو قلقلک میده که با مبهم کردن قضایا مثل دارک سولز بخیال خودشون جذابیت قضیه روبیشتر کنن ولی خب اون دارک سولزه و این یه بازی دیگه. خیلی مسائل بدرستی بهش پرداخت نشد و سرنوشتش مشخص نشد.

در مورد گیم پلی روی هم رفته نظرم مثبته ولی مثبت مطلق و شاهکار و عالی نه. بخش کامبتش دو قسمت داشت مبارزه با جک و جونورهای کوچیک و مبارزه با استرال ها. بخش مبارزه با جونورهای کوچیک خیلی خوب بود ولی بخش مبارزه با استرالها افتضاح بود. من واقعا به اون شخصی که روی استیج با تایتان مبارزه میکرد حق میدم چون من خودم هم نفهمیدم اونجا چی شد و نه تنها در اون در بعدی هم همچنین. یک نسل بعد از مبارزه با کرونوس گاد او وار من انتظار داشتم اگه مبارزه با یه تایتان از نسل قبل بهتر نباشه حداقل برابر باشه ولی اینجا چیزی در حد افتضاح بود. هرکس هم لذت برده نظرش محترم من که حالم از طراحی مبارزه اش بهم خورد اگه کارگردان شرکت عملگان افق شریف رو از ایران میبردن مبارزات بهتری با موجودات غول پیکر طراحی میکرد.
ایتم هم کاملا بیمصرف بودن غیر از ایتمهایی که برای heal کردن لازم بود. ایتمها شکل نداشتن و فقط نقاط نورانی بودن به سبک ff7 ولی اون کجا و این کجا. در 7 وقتی به یه ایتمی میرسیم مخصوصا به متریاها لحظه شماری میکنیم تا ایتم رو چک کنیم ببینیم چه ویژگی داره یا چی بهمون اضافه میکنه یا به چه دردی میخوره. در XV رسما 99 درصد ایتمها به هیچ دردی نمیخوردن غیر از اشپزی ( که قسمت اعظم ایتمها رو تشکلی میده) و ساختن جادو و همچین فروختن ( به سبک بازیهای اکشن ادونچر که ایتم پیداکردن در اونها بشدت احمقانه هست و برعکس RPG ها که ایتم پیدا کردن جز اصلی بازیه) . گفتم فروختن یاد این نکته جالب افتادم که اگه از قسمت خطی به قسمت اوپن در اواخر بازی برنگردیم حتی با وجود کشتن کلی هیولا هیچ پولی نداریم درصورتی که اسلحه و مواد ریکاوری برای خریدن وجود دارن ( کارگردان چی فکر کرده پیش خودش) . بنابر یا باید ایتم های قبلی رو که جمع کردین بفروشید یا حتما به مراحل قبلی برگردین و پول جمع کنید.
مجیک ها ساختشون مبهمه و استفاده ازشون ریسکیه و از اون بدتر بدست اوردنشون مشکله. کلا نقش جادو در بازی بشدت کمرنگ شده.
بخش رانندگی مزخرف و رواعصابه چون غیر از گاز و ترمز هیچ کنترلی روی ماشین ندارید. از اون بدتر وجود صحنه نیمچه تعقیب و گریزیه که با این کنترل ماشین بیشتر شبیه طنزه. بخش چکوبو ها خوب طراحی شده ولی نمیتونم بگم عالی چون اگه دریک جای پردرخت چوکوبو سواری کنید به درخت گیر میکنه.روی هم رفته چوکوبو سواری باعث بهتر شدن گیم پلی شده.
اسکیل تری غیر از چند قسمت محدود بیمصرف بود و لول اپ برای قویترشدن کافی بود. ایتمهای که استت های کاراکترها رو بالا میبرد در اول بازی با اخر بازی اختلاف خیلی زیادی نداشت جز یکی دو ایتم محدود. اسلحه ها زیاد نبودن ولی تنوع خوبی داشتن انیمشن اسلحه ها خوب طراحی شده بود.

در مورد محیط بازی نیمه اول بازی بشدت زیبا و چشم نوازه. بهترین مناظری که در یک بازی میشه دید رو اینجا جمع کردن هرچند بعد از مدتی وقتی میفهمید همه اینها الکی بوده و نمیشه به همه جای نقشه دسترسی پیدا کنید ناامید میشید یا شاید هم چنان طرفدار بازی باشید که هیچی نتونه ناامیدتون کنه بهرحال من که از این مساله حالم گرفته شد. بازی از لحاظ ارت و طراحی هنری شاهکاره.
دانجن ها کم بودن ولی خوب طراحی شده بودن و با هم تفاوت داشتن. ایونتهای نقشه بعضیشون خوب بود ولی تعدادشون کم بود و بیشتر به داستان اصلی مربوط بود. اونهایی هم که به داستان مربوط نبود بیشترشون مربوط به عکاسی بود.
تنوع موجودات خیلی زیاد نیست ولی کم هم نیست و برای من قابل قبول بود. طراحی موجودات غیر از یکی دو استثنا بقیه عالیه.( کلا بازی از نظر طراحی در سطح بالایی قرار داره). محیط متاسفانه حس محیط داینامیک بازی های اوپن ورلد هم نسل مثل ویچر یا حتی نسل قبلی مثل اسکایریم رو نداره. کلا NPC ها هیچ حسی از زندگی تو رفتارشون نمیبینید و مثل مجسمه بیروح هستند. غیر از کاراکترهای داستانی شخص دیگه ای رو پیدا نمیکنید که رفتار خاصی انجام بده که نشان از داینامیک بودن محیط رو داشته باشه . مثلا دختر و پسری که کنار هتل ساحلی مشغول اب بازی هستن همیشه انیمیشن مشخص چند ثانیه ای اب بازی رو تکرار میکنن یا فروشنده همیشه پشت پیشخوان منتظر مشتریه. این رو میشه با بازی 6-7 گیگی اسکایریم در نسل قبل مقایسه کرد که اهنگر دهکده در هرزمان مشغول کار خاصی بود یا خوابیده بود یا کار میکرد یا نوشیدنی میخورد یا میرفت خونه و بقیه کارها.

موسیقی بازی عالیه. مناطق مختلف اهنگهای مخصوص خودشون رو دارن . رادیوی ماشین هم کلی اهنگ نوستالژیک برای طرفداران داره. صدای بازی تعریفی نداره. به استرال ها که میرسیم دیگه احمقانه و افتضاح میشه. من انتظار نداشتم مثل اسکایریم جناب تاباتا یه زبان جدید طراحی کنه بالاخره سرش شلوغ بود و از این نمایشگاه به اون نمایشگاه و از این استیج به اون استیج و از این کشور به اون کشور خلاصه کلی وقت کم اورده بخاطر گردشهایی که رفته ولی اخه صدای خرخر روی استرالها؟؟؟؟ really ؟؟؟

کاراکترها بعضی ها خوب پرداخت شدن بعضی ها نه. در کارکترهای اصلی روی هم رفته ایگنیس و پرومپتو برای من شخصیت جالبی بودن و ناکتیس و گلادیو نه. ناکت یجورایی کپی ضعیف از شخصیت درون گرای اسکوال بود و گلادیو هم بیش از حد کلیشه ای بود البته کلا کاراکترها رو ایراد نمیدونم و فقط سلیقه ای هست و یکی دیگه ممکنه برعکس فکر کنه. از کاراکترهای منفی هم از شخصیت پردازی هیچکدوم خوشم نیومد . انگیزه کافی رو برای رفتارشون حس نمیکردم.

ساید کوئستها فاجعه هستند. کلا غیر از یک سری هانت یکنواخت که حوصله ام رو سر برد ساید کوئست خاصی در بازی نبود که کسی مشتاق انجام دادنشون بشه. ماهیگیری حوصله سربربود و عکاسی فقط وقت پرکن ( ناکتیس اجازه میدی از فلان منظره عکس بگیرم). یک سری قضیه هم در دور اول تکلیفش برام مشخص نشد از جمله تمامی اسلحه ها و باسهای مخفی ( اگه به سبک قبلی ها وجود داشته باشه) مخصوصا من منتظر مبارزه با دیمن کینگزگلیو ( همونی که ظاهرش شبیه weapon های سری های قبلی بود ) بودم نمیدونم اصلا در بازی هستن یا نه.
قعلا اینها بنظرم میرسه بعدا اگه چیزی یادم افتاد باز هم توضیح میدم.
در مورد امتیاز هم من نظرم روی 6/10 بود ولی یجورایی حساب کردم گاهی از یه بازی خوشم میاد امتیازش رو بار ارفاق میدم مثلا ویچر هم ضعف داشت ولی از نظر من 10/10 هست حتی با وجود ضعفهایی که داشت. بنابراین این بازی هم با ارفاق 7/10. ضمنا این امتیاز فقط نظر شخصیه و من دخالت مستقیمی در امتیاز سایت که بعدا باید داده بشه ندارم.
سلام مرسي از توضيحات كاملتون
راستش من نميدونم بازي به دردم ميخوره يا نه من تا حالا فاينال بازي نكردم اگه بحث هزينه نبود كه قطعا ميگرفتمش ولي الان يكم سخته به نظرت من كه خيلي با ويچر و اسكايريم حال كردم ميتونه راضيم كنه؟ البته شما توضيحات كاملو دادين ولي از يه طرفم متاش خوب شده حالا به نظر شما واسه كسي كه اولين تجربه فاينالشه بازيه لذت بخشيه؟
بازم ممنون از توضيحات كاملتون
 
  • Like
Reactions: SHANSER
سلام مرسي از توضيحات كاملتون
راستش من نميدونم بازي به دردم ميخوره يا نه من تا حالا فاينال بازي نكردم اگه بحث هزينه نبود كه قطعا ميگرفتمش ولي الان يكم سخته به نظرت من كه خيلي با ويچر و اسكايريم حال كردم ميتونه راضيم كنه؟ البته شما توضيحات كاملو دادين ولي از يه طرفم متاش خوب شده حالا به نظر شما واسه كسي كه اولين تجربه فاينالشه بازيه لذت بخشيه؟
بازم ممنون از توضيحات كاملتون
منتقد های ویدیو گیمر و گیم اسپات گفتن
برای کسانی که اولین‌ بار می‌خواهند به تجربه این سری بپردازند، بستگی به این دارد که تا چه حد می‌توانند روایت ضعیف آن را تحمل کنند. از این‌ها بگذریم، لحظه به لحظه گیم‌پلی فوق‌العاده و سیستم پیچیده بازی باعث می‌شود به ادامه بازی بپردازید.
 
  • Like
Reactions: Mohamad rahimi
سلام مرسي از توضيحات كاملتون
راستش من نميدونم بازي به دردم ميخوره يا نه من تا حالا فاينال بازي نكردم اگه بحث هزينه نبود كه قطعا ميگرفتمش ولي الان يكم سخته به نظرت من كه خيلي با ويچر و اسكايريم حال كردم ميتونه راضيم كنه؟ البته شما توضيحات كاملو دادين ولي از يه طرفم متاش خوب شده حالا به نظر شما واسه كسي كه اولين تجربه فاينالشه بازيه لذت بخشيه؟
بازم ممنون از توضيحات كاملتون

اگه نظر من رو میخواهید باید بگم اگر محدودیت بودجه دارید فعلا بیخیال این بازی بشید تا قیمتش پایین بیاد. شاید من توقعم خیلی بالا بوده و واقعا این بازی همونطور که منتقدها امتیازشون نشون میده در حد 8 به بالا باشه ولی برای من با توجه به اینکه عمریه RPG باز هستم این بازی بین 6 تا 7 ارزششه و به هیچ وجه قابل مقایسه با اسکایریم و ویچر نیست ولی مثلا اگه با فاینل 13 مقایسه کنیم یه شاهکاره یا از 10 و 12 بهتره. خلاصه بستگی به سلیقه داره اگه هزینه اش برای دوستان مهم نیست بد نیست بازی کنن ولی اگه بحث هزینه هست من نظرم اینه که صبر کنن ارزونتر بشه.
 
اگه نظر من رو میخواهید باید بگم اگر محدودیت بودجه دارید فعلا بیخیال این بازی بشید تا قیمتش پایین بیاد. شاید من توقعم خیلی بالا بوده و واقعا این بازی همونطور که منتقدها امتیازشون نشون میده در حد 8 به بالا باشه ولی برای من با توجه به اینکه عمریه RPG باز هستم این بازی بین 6 تا 7 ارزششه و به هیچ وجه قابل مقایسه با اسکایریم و ویچر نیست ولی مثلا اگه با فاینل 13 مقایسه کنیم یه شاهکاره یا از 10 و 12 بهتره. خلاصه بستگی به سلیقه داره اگه هزینه اش برای دوستان مهم نیست بد نیست بازی کنن ولی اگه بحث هزینه هست من نظرم اینه که صبر کنن ارزونتر بشه.
مرسي از پاسختون همين كارو ميكنم فعلا صبر ميكنم قيمتش بياد پايين بعدا ميگيرمش
فقط يه سؤال ديگه اگه ميخواستين بين اين بازي و واچداگز ٢ يكي رو انتخاب كنيد كودوم بود؟ البته ميدونم تو يه سبك نيستن ولي به نظرتون كودومش بيشتر آدمو سرگرم ميكنه؟
بازم ممنون
 
مرسي از پاسختون همين كارو ميكنم فعلا صبر ميكنم قيمتش بياد پايين بعدا ميگيرمش
فقط يه سؤال ديگه اگه ميخواستين بين اين بازي و واچداگز ٢ يكي رو انتخاب كنيد كودوم بود؟ البته ميدونم تو يه سبك نيستن ولي به نظرتون كودومش بيشتر آدمو سرگرم ميكنه؟
بازم ممنون

من واچداگز 2 رو بازی نکردم و نمیدونم. قرار هم نیست بگیرم و کلا از بازیهای UBI و خود شرکتش خوشم نمیاد. قبلا شماره یکش رو بازی کردم و چندان خوشم نیومد حالا نمیدونم دوش چطوره. از نظر سرگرم کنندگی بازیهایی که در اینده میان و منتظرشون هستم و برام سرگرم کننده خواهند بود ( هرچند ربطی به تاپیک نداره فقط چون شما نظرم رو راجع به یه بازی دیگه پرسیدی میگم) هورایزن و گاداو وار و RDR2 و سایبرپانک هستن.
سرگرم کنندگی ffxv هم بستگی به سلیقه گیمر داره. ffxv در مجموع بازی بدی نبود برای من از 10 و 12 و 13 بهتر بود ولی در حد بزرگان این سری نبود.
 
من واچداگز 2 رو بازی نکردم و نمیدونم. قرار هم نیست بگیرم و کلا از بازیهای UBI و خود شرکتش خوشم نمیاد. قبلا شماره یکش رو بازی کردم و چندان خوشم نیومد حالا نمیدونم دوش چطوره. از نظر سرگرم کنندگی بازیهایی که در اینده میان و منتظرشون هستم و برام سرگرم کننده خواهند بود ( هرچند ربطی به تاپیک نداره فقط چون شما نظرم رو راجع به یه بازی دیگه پرسیدی میگم) هورایزن و گاداو وار و RDR2 و سایبرپانک هستن.
سرگرم کنندگی ffxv هم بستگی به سلیقه گیمر داره. ffxv در مجموع بازی بدی نبود برای من از 10 و 12 و 13 بهتر بود ولی در حد بزرگان این سری نبود.
اوه اوه اين ٤ بازيي كه نام بردين خريد و تجربشون از نون شبم واجبتره البته من با اجازتون عنوان مس افكت اندرومدا رو هم بهشون اضافه ميكنم و به نظرم انتظار واسه اين عناوين به شدت سخت و البته لذت بخشه اگه همشون ٢٠١٧ بيان فكر كنم برترين سال گيمي بشه البته سايبر پانكو بعيد ميدونم سال ديگه بياد ممنون از پاسختون
 
سلام برادر
الان با توجه به گفته های شما که خود بازی یاد نمیده و این ترکیبهای زیبا از تکنیکها که وجود داره خوب چجوری باید یادشون بگیریم که بعد بتونیم همیشه و هر زمان اراده کردیم بزنیم؟
اقا فرشاد جواب من رو نمیدی یا دیگر دوستانی که میدونن لطفا جواب من رو بدن ممنون میشم
 
اقا فرشاد جواب من رو نمیدی یا دیگر دوستانی که میدونن لطفا جواب من رو بدن ممنون میشم
بازی یه قسمت تمرینی داره اونجا میتونی مکانیزم های مختلف بازی را یاد بگیری وقتی کمپ هم میزی اونجا هم میتونی تمرین کنی.
راستی امیر علی از کی تا حالا jrpg باز شدی:D
 
اقا فرشاد جواب من رو نمیدی یا دیگر دوستانی که میدونن لطفا جواب من رو بدن ممنون میشم

وای شرمنده :D انقدر تعداد ارسالا زیاد شده یه چیزایی رو اصلا حواسم نیست نمیخونم :D

بازی فقط میگه موقع اتک اگه جهت رو عوض کنی ضربه های مختلفی میزنه

یعنی اگه موقع اتک زدن جلو رو بگیری و اتک بزنی یه حرکت جدید میکنه همینطور کناره ها و عقب

حالا ترکیب یه سری اینا یا چیزای دیگه باعث میشه کارای دیگه بکنی

برای مثال شما نیزه بردار و موقت اتک عقب رو هم بگیر و اتک بزنی با نیزه یه پرش به عقب انجام میده و فاصلش رو با دشمن زیاد میکنه بعدش درجا جلو رو بگیر و اتک بزنی اون Charge Spear رو انجام میده

یا برای Dragoon Jump راحت ترین حالتی که انجام میدم اینه که موقع کومبو دو بار (یا بعضی وقتا 3 بار اینا) جلو رو بزنی و اتک رو بزنی میپره میره رو حالت Aerial Attack رو هوا بیشتر مواقع تو این کار دیقیقا میرید بالای دشمن و شروع به ضربه بکنید آخرین ضربش با نیزه صاف میاد تو دشمن که کلی اتک حساب میشه اون

برای Tempest وقتی Greatsword دارید موقع کومبو یه مکث بکنید بعد یکی دیگه بزنید انجامش میده. کلا نه فقط Greatsword بلکه هر سلاح دیگه موقع کومبو مکث کنید و یکی دیگه بزنید یه حرکت جدید انجام میده (این مکث رو که دیگه اصلا بازی نمیگه انجامش باعث حرکتای مختلف میشه)

من خودم میشه گفت تقریبا همشونو شانسی یاد گرفتم :D
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or