Final Fantasy XV

هر گونه صحبت در مورد داستان، شخصیت ها، مراحل و سایر عناصری که سازنده قبل از عرضه در مورد اونها صحبت نکرده رو در تگ اسپویلر قرار بدید.

برای بحث آزاد درباری داستان بازی میتونید وارد تاپیک زیر بشید:

Final Fantasy XV SPOILER THREAD

0sra_746998.jpg

Final Fantasy XV

Publisher:
Square Enix

Developer:
Square Enix Business Division 2

Director:
Hajime Tabata

Producer:
Shinji Hashimoto

Designer:
Tetsuya Nomura

Composer:
Yoko Shimomura

Genre:
Japanese Action-Role Playing

Mode:
Single-Player
Online Co-op

Release Date:

2016 ,November 29
9 آذر 1395


بعد از گذشت یک نسل از سرنوشت نامعلوم Final Fantasy Versus XIII و شخصیت جذاب و گیرای آن ناکتیس لویسیس (Noctis Lucis) بالاخره در کنفرانس چند روز گذشته سونی در نمایشگاه E3 شرکت SE دست از آزار و اذیت گیمرها برداشته و هرچند بعید بنظر می‌رسید اما آقای تتسویا نومورا خالق و کارگردان پروژه Versus از طریق یک پیام ویدئویی به معرفی بازی خود پرداخت. عنوانی که دیگر Versus و بخشی از پروژه XIII نیست و اکنون باید آن را XV و یکی از عناوین اصلی و شماره دار مجموعه بنامیم!

اما تغییرات Versus تنها شامل تغییر نام آن نشده و آنطور که بنظر می‌رسید در طول این سال‌های سکوت نومورا و تیم او بیکار ننشسته و دست به خلق عنوانی زده‌اند که از همه نظر تفاوت بسیار زیادی با نمایش اولیه بازی و طرح‌های پروتوتایپ بازی دارد. تغییرات وسیعی که از داستان تا گیم‌پلی و سبک بازی را شامل می‌شود. البته داستان، شخصیت‌ها، محیط‌ها و به طور کلی پلات داستانی بسیار نزدیک به طرح‌های اولیه بازیست و سازندگان بیشتر دست به ایجاد تغییر و نوآوری در گیم‌پلی، سیستم مبارزات و گرافیک بازی زده‌اند. بنابراین چندان دور از انتظار نیست که بناچار مجبور به معرفی مجدد بازی و نگاهی نو به Final Fantasy XV باشیم!


داستان

متاسفانه هنوز اطلاعات منسجم و کاملی در خصوص داستان XV در دست نیست و سازندگان نیز پراکنده گویی و ایجاد ابهام در قبال داستان خود را ترجیح داده‌اند اما با تمام این تفاسیر می‌توان گفت کریستال‌ها بار دیگر نقش اصلی را در داستان XV ایفا می‌کنند! کریستال‌های قدرت که بنظر می‌رسد SE علاقه بسیار زیادی به آن‌ها دارد!
البته کریستال‌ها اینبار بازیگران پشت پرده داستان XV هستند و بنابر دلایلی نامعلوم میراث باقی مانده از قدرت پیشینیان خلاصه شده در تنها کریستال باقی مانده در جهان است که توسط خاندان Lucis ها نگه داری می‌شود. خاندان Lucis از گذشته با همسایه خود Niflheim سرجنگ و دشمنی داشته‌اند و اکنون با پایان جنگ‌های قدیمی و آغاز دوران جنگ سرد تنها کریستال باقی مانده در میان آن‌ها نقطه اتکا و امید برای برقراری صلح است. حکومت Lucis با کمک گرفتن از قدرت کریستال بزرگ مانعی جادویی به دور سرزمین‌های تحت اختیار خود قرار داده است که مانع از نفوذ نیروهای متخاصم می‌شوم. اما نه تا ابد!

ارتش Niflheim آماده شعله ور کردن آتش جنگی است که آینده شخصیت‌های داستان را دربر خواهد گرفت. نیروهای Niflheim موفق به شکستن حصار قدرت کریستال شده و اکنون صلح پایان یافته است.

داستان XV روایت گر زندگی فرمی مدرن از یاکوزاهای ژاپنی همراه با ارجاعات بسیار زیاد به نمایشنامه‌های شکسپیر، خصوصا رومئو و ژولیت، است.


شخصیت‌ها



Noctis Lucis Caelum

6VnfIZq.jpg


ناکتیس لویسیس (Noctis Lusic این نام در زبان لاتین با غلط املایی به معنی روشنایی شبانه است)، شخصیت خشک و مغموم داستان که غم و اندوه از کودکی با وی عجین شده است. او وارث مسلم میراث خاندان Lucis هاست. ناکتیس که دوستانش او را Noct صدا می‌زنند دارای قدرت عجیبی است؛ قدرت دیدن نورهای بهشتی. نورهایی که خبر از نزدیکی مرگ دارند. ناکتیس قادر به حس پایان عمر دیگران است.

ناکتیس علاقه‌ای به زندگی سلطنتی و قانون مدار خود ندارد و با نادیده گرفتن قوانین مجمع سلطنتی همانند یک مترود زندگی می‌کند. دلیلی که باعث می‌شود همیشه بار زیادی از مسوولیت بر دوش محافظین و دوستانش که قصد مراقبت از او را دارند قرار گیرد. ناکتیس شخصیتی بی‌پروا و عجول داشته و حس قدرتمندی برای محافظت از کسانی که به او وفادار هستند دارد.


Gladiolus Amicitia

FVzuTCQ.jpg


به عنوان یکی از افراد خانواده Amicitia وظیفه گلادیولوس حمامیت و حفاظت از شکوه و اعتبار خاندان سلطنتی است. گلادیولوس یکی از نزدیک‌ترین دوستان ناکتیس است و دوستی میان آن‌ها فراتر از القاب و خانواده‌هاست. گلادیولوس و ناکتیس رابطه‌ای حتی نزدیک‌تر از برادر تنی دارند. کلادیولوس حفاظت از لوییسیس‌ها را نه از سر وظیفه، بلکه از سر برادری انجام می‌دهد.


Ignis Scientia

J7uR3Mw.jpg


اگنس از همان دوران کودکی و طفولیت هوش و ذکاوتی استثنایی و مثال زدنی داشته و طوری آموزش و تربیت دیده است که روزی یکی از کنسول‌های شاه آینده ناکتیس باشد. اگنس درک و اعتماد بسیار عمیق و زیادی از خود نشان داده و به همین دلیل همیشه از او برای ملتفط کردن روحیه تند و خشن ناکتیس کمک گرفته می‌شود.


Prompto Argentum

5K6psmC.jpg


دوست عیاش و دخترباز ناکتیس از دوران مدرسه. پرومپتو همیشه یک کت بی‌آستین می‌پوشد که خلاف عرف سلطنتی است اما با اینحال همیشه از هیچ تلاشی برای کمک به خاندان سلطنی مضایقه نمی‌کند.


Cor Leonis

KpzDL2H.jpg


اسطوره‌ای زنده در فرهنگ و اخلاق سرزمین Lucis، فرمانده لئونیس، که تمام هنر و جنگاوریش در نبرد را پیش کش شاه خود کرده است. لئونیس چندان رابطه خوبی با ناکتیس و دار و دسته‌اش ندارد اما افتخار او به عنوان فرمانده پادشاه باعث می‌شود همیشه مراقب آن‌ها باشد.


ffxv_group.jpg




Regis Lucis Caelum

2fAs1EH.jpg

lYPOktO.jpg



پادشاه حکومت Lucis و پدر ناکتیس.



Stella Nox Fleuret

aiSlm88.jpg


استلا (Stella Nox Fleuret نام و نام خانوادگی این شخصیت در زبان لاتین به معنی ستاره و شمیر است) یکی از اعضای خاندان Fleuret از سرزمین Tenebrae است. استلا دوست دوران کودکی ناکتیس بوده و همانند او می‌تواند اشخاص نزدیک به مرگ را حس کند.



Idola Eldercapt

RwHqPoM.jpg

r858QnA.jpg



پادشاه حکومت Niflheim. نام این شخصیت هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.


شخصیت مجهول 1

AIuClhO.jpg


احتمالا یکی از اعضای حکومت Niflheim. در تریلر منتشر از بازی این شخصیت در حال صحبت با Idola دیده می‌‌شود.


شخصیت مجهول 2

siqIyYf.jpg

Ec1Gb7h.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست


شخصیت مجهول 3

RTgarOR.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 4

mtUhsWM.jpg

TG08MDX.jpg


یکی از اشخاص حکومت Lucis که در نمایش بازی کنار Regis دیده می‌شود.



شخصیت مجهول 5

nXNPHUb.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 6

R9bwaul.jpg

zv2XQYD.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



مکان‌ها


Lucis

uokupsN.jpg

BVll1BT.jpg



حکومت Lucis متشکل از بخش‌های مدرن و امروزی است که شهرهایی نظیر توکیو و نیویورک را در ذهن تداعی می‌کند و همچین مناطق اسطوره‌ای که هنوز در آن‌ها صدای برخورد شمشیر و جادوگری شنیده می‌شود. Lucis پر از آسمان خراش‌ها و بزرگ راه‌های عریض و طویل است.

Tenebrae

محل زندگی دوست دوران کودکی ناکتیس، استلا. تنها چیزی که درحال حاضر از Tenebrae می‌دانیم این است که در این سرزمین افسانه قدیمی وجود دارد که می‌گوید کسانی که قادر به دیدن "نور" هستند قدرت‌های عجیبی بدست خواهند آورد.

Niflheim

دشمن حکومت Lucis که توسط Idola رهبری می‌شود. حکومت Niflheim برای بدست آوردن آخرین کریستال با سرزمین‌های Tonebrae، Solheim و Accordo وارد نبرد شده است.

Solheim

سرزمینی که مورد تهاجم نیروهای Niflheim قرار گرفته است.

Accordo

سرزمین زیبایی که ما در نمایش بازی شاهد حجوم نیروهای Niflheim به آن هستیم.

7eVkEmI.jpg



گیم‌پلی



گروه شامل سه نفر خواهد بود

ناکتیس لیدر گروه محسوب شده و در صورت مرگ او بازی تمام می‌شود

بقیه اعضای گروه نیز قابل بازی هستند و به راحتی می‌توانید در میان مبارزات بین آن‌ها سوییچ کنید

ناکتیس در مبارزات می‌تواند از Attack، Magic، Linkform، Warp و Summon استفاده کند

از چوکوبو، تانک و وسایل نقلیه موجود می‌توان برای جا به جایی در نقاط مختلف بازی استفاده کرد

XV دارای World Map است و قدرت بسیار بالای کنسول‌های نسل جدید به تیم سازنده اجازه داده است تا به راحتی WM و سفر با وسایل نقلیه را به بازی اضافه کند

برای استفاده از قابلیت Summon ابتدا می‌بایست این موجودات را در بازی شکست دهید. Summon در بازی دارای سیستم جدیدی به نام Rank است و Leviathan بالاترین Rank را خواهد داشت که بنظر می‌رسد اشاره به جثه عظیم آن دارد

ناکتیس در مبارزات از 5 شمشیر مختلف می‌تواند استفاده کند

ناکتیس قادر به پریدن خواهد بود و به نظر نومورا اینکار به طبیعی تر شدن بازی کمک فراوانی می‌کند

XV از تمام قابلیت‌های نشان داده شده در Agni’s Philosophy استفاده می‌کند و سعی دارد تا مرز بین CG و گیم‌پلی را کاهش دهد. همچنین با کمک موتور قدرتمند بازی تیم انیمیشن تمام صحنه‌های نمایشی را به صورت CG ساخته و داخل بازی قرار می‌دهد

ساخت بازی به موتور جدید SE یعنی Luminous منتقل شده است اما نمایش بازی در E3 مربوط به موتور قبلی بازی است. در نتیجه بازی نهای از نظر گرافیک تفاوت بسیار زیادی با نمایش‌های قبلی خواهد داشت

داستان بازی جدی، غمین و بسیار تیره و تار است اما با این حال شوخی و صحنه‌های کمیک نیز بخشی از آن است. تم بازی در یک نگاه لحظه‌های شاد و فرح بخش در اوج تراژدی و سرخوردگی است!

نومورا علاقه‌ای به ساخت یک فضای کاملا مدرن و یا افسانه‌ای ندارد. در XV ما با تلفیقی از فضاهای مدرن شهری نظیر شینجوکو با سرزمین‌های افسانه‌ای هستیم که تم مورد علاقه نومورا است

المان‌های زیادی از عناوین قبلی FF در XV حضور خواهند داشت. به عنوان مثال باهاموث و Leviathon از FFVII و FFVIII به XV آمده‌‌اند و نومورا آن‌ها را طراحی مجدد کرده است

XV ممکن است تبدیل به یک سری شده و شماره‌های دیگری از آن نیز منتشر شود

نومورا در حال بررسی احتمال اضافه کردن ویژگی‌های آنلاین به بازی است. co-op آنلاین از اهداف مورد نظر سازندگان است

SE بدنبال گسترش دادن سری FF بر روی کنسول Vita است و احتمال عرضه یک عنوان فرعی از دنیای XV برای کنسول Vita بسیار بالا و در دست بررسی است (TGS)

سکوت خبری در قبال پروژه Versus به اتمام رسیده و از این پس SE اطلاعات بیشتری را در خصوص XV با علاقه‌مندان به اشتراک خواهد گذاشت

نمایش بعدی و کامل‌تر بازی در نمایشگاه TGS در تاریخ 21 سپتامبر سال جاری خواهد بود



***

اثر

Yuki Matsuzawa
rxqy_15250894_1710158779301439_1696406686293575967_o.jpg



Opencritic :
Your Source for the Critical Reception of Video Games.

(Metacritic(PS4 :
Final Fantasy XV

(Metacritic(XB One :

Final Fantasy XV
 
آخرین ویرایش:
توی تاپیک لینک آپدیت ها دوستمون لینک ورژن ALL رو گذاشت، چون دوستان گفتن لینک بزارید و دیدم لینک ریجن 2 نیست من هم هر دو رو اینجا میزارم دیگه:

آپدیت 1.01 Final Fantasy XV ریجن ALL

http://gs2.ww.prod.dl.playstation.n...SA01633_00-FINALFANTASYXV00-A0101-V0100_0.pkg

http://gs2.ww.prod.dl.playstation.n...SA01633_00-FINALFANTASYXV00-A0101-V0100_1.pkg

آپدیت 1.01 Final Fantasy XV ریجن 2


http://gs2.ww.prod.dl.playstation.n...e=ob&product=0183&serverIpAddr=178.79.242.128

http://gs2.ww.prod.dl.playstation.n...e=ob&product=0183&serverIpAddr=178.79.242.128

سلام

لینک ریجن 2 آپدیت جدیدو دارید ؟
 
  • Like
Reactions: bezad
برای من هم همونطور که گفتم داستان اولین چیزی هست که برام مهمه. و اگه نظر شخصی خودم بد باشه برام فیل محسوب میشه. اما من که تم داستان رو خیلی دوست دارم و باید روایت دیگه خیلی افتضاح باشه که نظرم تغییر کنه!! انقد که افتضاح نیست؟

من از فردا شب که برسم خونه بازی رو شروع میکنم!:D

در هر صورت این امتیازات مساوی با یک لانچ خوب خواهد بود. XV رو سفیدمون کرد. دم SE گرم.
 
مبارزات ماکان؟؟ اینکه همه جا تعریف کردن و گفتن بهترین نکته بازیه :| گیم اسپات و IGN و گیم اینفورمر هم گفتن

ماکان رفته سایتایی که 6 دادن رو نظرشون رو گذاشته اینجا :D

پست پایینی شما دقیقا گفت مبارزات خیلی خوبه من خودم که نمیتونم ولی منتظرم یکی تو یوتیوب ویدئو بزاره از کارایی که میشه کرد خیلی جالبه

من هنوزم میپرسم میبینم یه سریا نمیدونن چجوری با خود نوکت Tempest بزنن نمیدونن چجوری Dragoon Jump بزنن (بدون استفاده از Link Attack ) یا نمیدونن اون تکنیک جفت پا تو صورت دشمن رفتن رو چجوری انجام بدن یا مثلا Charge Spear و . . . همه اینا به گیم پلی مربوطه

گیم پلی دقیقا به گفته تاباتا جوریه که یه تازه وارد و کسی که سختی زیادی نمیخواد میتونه راحت بازی کنه و کسایی که پیچیدگی میخوان کلی کار هست میشه انجام داد فقط مشکل اینه که حتی همون تکنیکایی که بالا گفتم رو بازی بهت نمیگه چجوری انجامشون بدی

سیستم مجیک رو خیلی دوست دارم توضیح کاملش رو بزارن که مشکل چیه چون به نظر من خیلی خوبه تازه خیلی هم خوبه که CD داره و نمیشه پشت هم زد وگرنه خفن ترین دشمنا رو هم میشد سریع زد و رفت :D من خودم یه مجیک ساختم به خودم افتخار میکنم :D وقتی میزنم فقط دمیج رو 9999 نشون میده خیلی حال میده :D
 
@NoctisSasuke

فرشاد کجای کاری , من همون موقع که بازی از ورسوس تبدیل شد به xv ... هاراکیری (که ما کردیمش هاراگیری) کردم رفت . تا قبل از اون من اصلا بود و نبود ورسوس برام مهم نبود و اصلا هم از ترکیب فانتزی و جادو این چیزا با پست مدرن اصلا خوشم نمیاد . اگه تو تاپیک هم برگردی ببینی .. دقیقا من از همون e3 2013 اومدم گیر دادم به بازی و اسکوار ... اصلا از همون موقع اومدم تو این تاپیک. هیچ ربطی هم به تابه تا و چیزای دیگه نداشت.

یه نکته هم تاکید کنم من هیچ وقت نگفتم بازی fail میشه بلکه امیدوار بودم و ارزو میکردم fail بشه .
همون طور که تو پست اول امتیازات گفتم بازی متاش 83-84 میشه .. ولی هیت ورزی من دوست داره بشه ۷۹ .
تو خودت از اول بودی دیدی هر چقدر روند ساخت بازی بالا و پایین شد .. خبر های خوب و بد و ضد و نقیض از بازی اومد .. عکس العمل و طرز فکر من نسبت به بازی هیچ فرقی نکرد .
حتی اگه متاش هم ۹۱-۹۲ هم بشه فرقی نمیکنه . بیس و زیر بنای بازی چیزی که با من نمیسازه .. به خصوص وقتی که از داستان متوجه شدم بیشتر به این نتیجه رسیدم بازی با گروه خونی من اصلا سازگار نیست . بر عکس بقیه من معتقد نیستم داستان باید دارک و خوفناک باشه تا داستان خوبی باشه ...

خب همین دیگه :D انقدر گیر دادین به بازی ولی انقدر خوب شده :D دقیقا منظورم همینه :D

منم منتقد نیستم ولی کلا در باره بازی ها آدم Mی میشم و دوست دارم توش زجر بکشم :))

تو با این حال چجوری میخوای تایپ 0 بازی کنی؟ :D البته خیلی دوست دارم بازی کنی بعدش بیای فحش کشم کنی :D

برای من هم همونطور که گفتم داستان اولین چیزی هست که برام مهمه. و اگه نظر شخصی خودم بد باشه برام فیل محسوب میشه. اما من که تم داستان رو خیلی دوست دارم و باید روایت دیگه خیلی افتضاح باشه که نظرم تغییر کنه!! انقد که افتضاح نیست؟

من از فردا شب که برسم خونه بازی رو شروع میکنم!:D

در هر صورت این امتیازات مساوی با یک لانچ خوب خواهد بود. XV رو سفیدمون کرد. دم SE گرم.

روایت بده راستش رو بگم :D ولی اونقدر بد نیست که بازی Fail بشه یه سریا جَو گرفتتشون اینجوری میگن. از طرفی هم روایتش چیزی نیست که منتظرش بودیم ولی میگم تو بازی رو با دقت برو مخصوصا چند ساعت آخرش یه سری Note ها پخش شده اونارو قشنگ بخون و کارایی که شخصیت منفی انجام داده و هویتش رو بشناس ببین چه چیز خفنیه و چه چیز سوپر خفنی میتونست باشه اگه بهش بیشتر پرداخته میشد

از طرفی هم من انقدر احساساتم نسبت به این بازی پشمکی نیست که 10 سال انتظار لحظه به لحظم و اون همه خرجایی که براش کردم رو راحت از دست بدم و ازش متنفر بشم :D

مثل بچه آدم میمونه هرچقدر هم خلاف از آب در بیاد نمیتونی ازش بدت بیاد :D (از اون تشبیه هایی بود که هر چند وقت یه بار در میکنم بسی زیبا بود آفرین به خودم )
 
الان یک چیزی به ذهنم رسید، اینها چقدر کاتسین به بازی اضافه کردن که انقدر فضا بردن؟ یعنی ممکنه با کاتسینهای جدید داستان بازی بهتر به نظر برسه؟ :-?

چون تا الان نزدیک 16 گیگ آپدیت اومده، حالا 6 گیگش رو برای رفع باگها و یکسری قابلیتها بزاریم، 10 گیگش میمونه، اصلا برعکس کنیم یعنی 6 گیگ برای کاتسین بمونه، اصلا باز هم کمتر رندش میکنیم 5 گیگ :D این 5 گیگ رو با چنین حجمی راحت میتونن 2 ساعت کاتسین درست کنن :D

کم کم داره به ذهنم میرسه کسایی که بازی رو انجام دادن دوباره برن شاید کاتسین جدید دیدن :))
 
الان یک چیزی به ذهنم رسید، اینها چقدر کاتسین به بازی اضافه کردن که انقدر فضا بردن؟ یعنی ممکنه با کاتسینهای جدید داستان بازی بهتر به نظر برسه؟ :-?

چون تا الان نزدیک 16 گیگ آپدیت اومده، حالا 6 گیگش رو برای رفع باگها و یکسری قابلیتها بزاریم، 10 گیگش میمونه، اصلا برعکس کنیم یعنی 6 گیگ برای کاتسین بمونه، اصلا باز هم کمتر رندش میکنیم 5 گیگ :D این 5 گیگ رو با چنین حجمی راحت میتونن 2 ساعت کاتسین درست کنن :D

کم کم داره به ذهنم میرسه کسایی که بازی رو انجام دادن دوباره برن شاید کاتسین جدید دیدن :))
کلا 2 گیگ اپدیت جدید اومده 16 گیگ دیگه از کجا اومد؟:D 6 گیگ اپدیت قبلی بود اینم که 8 گیگه یس میشه 2 گیگ کلا تغییرات اضاف کردن:D
 
  • Like
Reactions: bezad
کلا 2 گیگ اپدیت جدید اومده 16 گیگ دیگه از کجا اومد؟:D 6 گیگ اپدیت قبلی بود اینم که 8 گیگه یس میشه 2 گیگ کلا تغییرات اضاف کردن:D
آپدیت های نسخه فیزیکی و دیجیتالی فرق داره.
برای نسخه های فیزیکی قریب به 16 گیگ آپدیت اومده
 
  • Like
Reactions: bezad
کلا 2 گیگ اپدیت جدید اومده 16 گیگ دیگه از کجا اومد؟:D 6 گیگ اپدیت قبلی بود اینم که 8 گیگه یس میشه 2 گیگ کلا تغییرات اضاف کردن:D

پس باز هم PS4 هنگ کرده؟ دوباره داره برای من 8 گیگ میگیره :|

همون اول هم یک بار زد 8 گیگ آپدیتش رو پاک کردم دوباره زدم بره، باز هم 8 شد فکر کردم درسته دیگه :|
 
خوب دیگه الان واسه چی انقدر ناراحتیت؟:دی از قبل معلوم بود که نومورا دیگه نیست داستان شاید یکم مورد پیدا کنه... عوضش گیمپلی عالی میشه:دی
ــــــــ
ولی خوب ادم سوزش می گیره که بازی پتانسیل حتی بهترین rpg این نسل رو داشت و استفاده ازش نشد...:دی
البته من به دوستانی که از روایت داستان ناراحتن حق می دما... نهایت در مورد گیمپلی ادم 4 یا 5 سال حرف بزنه... ولی داستان هست که باعث میشه کلی دهه از انتشارش بگزره و هنوز هم دربارش بحث بشه...:دی
ــــــــ
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or