...My Thoughts On Exodus After Playing For 4 Hours
========
========
خیلی از این نکات رو قبلا میدونستیم ولی من دوباره آوردم که چکیده کامل ویدئو باشه.
مهمترین نکاتی که میگه در مورد گیم پلیه که میگه خیلی حس خوبی میده:
شوتینگ ، کنترل شخصیت ، کاورگیری و دستور دادن به همراه ها خیلی خوب از آب در اومده.
در مورد مبارزه میگه که تاکتیکیه و باید نقاط ضعف دشمن ها رو هدف قرار بدیم و کمی هم استراتژی داشت.(مثل مس افکت)
در مورد اسلحه ها میگه که 5 مدل داریم که از انواع حالتهای تبدیل شونده اسلحه اصلیمون که Recycler باشه هستن:
- Assault Rifle
- SMG
- Sniper
- Shotgun
- Burst Rifle
ایرادی که میگیره اینکه میگه شاید بعد از 40-30 ساعت بازی به خاطر عدم تنوع اسلحه بخش مبارزه تکراری باشه .
========
دستکش (Gauntlet) نقش خیلی مهمی داره (مثل قدرتهای شپرد تو مکس افکتها)
توانایی مخفی شدن ، ساخت کاور ، اسکن محیط ، پرتاب لیزر و Grappling Hook رو هم داره.
========
درخت مهارت نسبتا بزرگ و دایره ای شکلی داره ولی این درخت بیشتر ویژگیهای Passive شخصیت رو آپگرید میکنن ، مثل:
دمیج ، آرمور ، سرعت ریلود و...
منظور اینکه قدرت/Abilityهای منحصر به فردی از طریق این درخت مهارت آنلاک نمیشه.
========
بازی کلاس های مختلف نداره و هرجا که بخوایم میتونیم اسکیل پوینت ها رو خرج کنیم که از نظر ایشون نکته منفیه.
========
از سیستم Oath خیلی تعریف میکنه و به نظرش مهمترین سیستم RPG بازیه و عمق بالایی داره.
این ویژگی در مورد پیامد انتخاب هاست که بر دنیای بازی تاثیر میزاره و تو بزنگاه های مختلف از طریق دیالوگ ها ، روابطی که برقرار میکنیم و... میتونه پایان های مختلفی رو شامل بشه.(صرفا پایان بازی رو نمیگه)
========
در مورد کنترل همراه ها میگه که ساده و کار راه اندازه.
در هر حالت میشه دو همراه با خودمون داشته باشیم که هرکدوم قدرتهای خودشون رو دارن که خب مشخصه.
اما ایرادی که میگیره اینه که کنترل اونها نسبتا ساده و جنریکه ، عمق کنترل همراه های بازیهای Dragon Age یا Baldur's Gate 3 رو نداره.
از طرفی میگه همراه های غیر انسانی شخصیتهای جذابتری دارن!
همینطور طراحی مدل شخصیتهای همراه انسانی رو معمولی میدونه.
در کل از طراحی چهره نژاد انسان تو این بازی خیلی راضی نیست و به نظرش کمی صورتها مصنوعی هستن ، حتی شخصیت اصلی (jun )
========
اما در مورد داستان و Lore بخشی رو که تونسته تست کنه به نظرش فوق العاده بوده.
مخصوصا در مورد نژاد Celestials ، تاریخ دنیای بازی ، سیاره Lyden و...
پیشنهاد میکنه که دوتا کتابهای بازی رو حتما بخونین.(شونصدبار منم گفتم

)
========
در مورد شهر اصلی (Persepolis

) میگه که کمی بی روحه و NPC ها مصنوعی هستن و حس زندگی نداره.
البته سازنده ها گفتن هنوز کلی باهاش کار داریم و این موقتیه.
توضیح خودم : بله درسته هم اسم شهر از تخت جمشید قرض گرفته شده و هم فامیلی شخصیت اصلی که Jun Aslan هست که از ریشه ارسلان/اسلان گرفته شده.)
و نه دیگه دنبال موارد دیگه که اشاره کنن به تاریخ ایران نباشید ، تو کتابهاش هم اشاره خاص دیگه ای نشده.
========
در مورد Time Dilation چیزی بهش نشون داده نشده.
========
تو بازی Crafting داریم که میشه باهاش مهمات ، Med Kit ساخت.
========
کلا از بخشی از بازی رو که تجربه کرده نقاط ضعفش به نظرش اینهاست:
اینکه فقط یک اسلحه Recycler داریم که به انواع دیگه تغییر شکل میده.
درخت مهارت تقریبا فقط ویژگیهای Passive شخصیت رو ارتقا میده و قدرتهای خاصی رو آزاد نمیکنه.
کلاس های مختلف تو بازی نداریم.
طراحی شخصیتهای انسانی خوب نیستن.
به محدود بودن تعداد همراه ها رو هم اشاره کرده که خب این به نظر خودم ایراد سخت گیرانه ایه.
اما نقاط قوت بازی:
از گیم پلی و مبارزه خیلی راضی بوده.
همچنین Lore و دنیاسازی بازی.
سیستم Oath رو هم براش جالب به نظر رسیده.
Time Dilation رو چیز خاصی ازش ندیده ولی با صحبت با سازنده ها خیلی جذبش شده و اینکه پتانسیل خیلی بالایی داره.
========
در آخر هم یه جایزه بهتون بدم.
کتاب دوم و پایانی پیش درآمد دنیای Exodus به اسم THE HELIUM SEA هفته پیش منتشر شده :
دانلود کتاب دوم
(The Archimedes Engine 2) - Peter F. Hamilton - Exodus - THE HELIUM SEA
کتاب اول هم تو چندتا پست بالاتر موجوده.