ببینید واقعا برای خیلیا متفاوته این قضیه. اگه شخصا بخوام بگم، فارغ از فضاسازی و حال و هوا و اتمسفر و... طراحی مبارزات این بازیها + طراحی مراحلشون شدیدا قوی هستن. یعنی چیزی که میگم لزوما به این معنی نیست که مثلا مبارزات بلادبورن هم رده بزرگترین هک اند اسلش ها باشه، چون رویکردشون متفاوت هست کاملا. اما اون قوانین کلی که تو طراحی این بازیا در نظر گرفته شده باعث میشه تک تک Encounterها درگیرکننده و جذاب باشن. هر سری هم آگاهانه فرمول رو جوری تغییر دادن که مخاطب بعد از حدود یک دهه نه تنها خسته نشده، بلکه سال به سال مشتاقانه منتظر کار بعدیشونه. حالا از حذف کردن سپر و آوردن Health regain تو بلادبورن بگیرید، تا معرفی سیستم پاسچر تو سکیرو و الان هم ترکیب کردن فرمول قبلی با قالب اپن ورلد. سختی بازی هم حداقل برای من هیچوقت ناعادلانه نبوده که هیچ، بلکه شدیدا هم به اصطلاح Rewarding هستن و اون حس غلبه کردن به چالش ها کم نظیرن.
اینها چیزایی هستن که حس میکنم خیلی از مخاطب ها از جمله خودم رو تو 10-20 ساعت اول جذب میکنن. مورد بعدی Lore و جهان این بازیها هست که میشه گفت لایه بعدی قضیست و اگه به اندازه کافی درگیرش شدید، به احتمال خیلی زیاد تا مدتی طولانی درگیرش میمونید.
بازم میگم، اگه مخاطبی هستید که مثلا دوست دارید هر اتفاقی تو داستان رخ میده کاتسین ببینید، خب چنین عناوینی واقعا مناسب شما نیستن و نمیشه هم کاریش کرد.
البته دیالوگ زیاد دارن که باید پلیر خودش دنبالش بره و تا حدی اهل اکتشاف باشه مثلا.
گفتم اکتشاف، بذارید یه ماجرای کوتاهی رو براتون بگم.
یه دوستی چند وقت پیش داشت یکی از بازی های فرام سافتور رو میرفت، منم تا حدی راهنماییش میکردم که موقع مبارزه با فلان باس از چه آیتم و سلاح خاصی استفاده کنه. یه بار وقتی یکی از نقاط ضعف باسی رو نشونش دادم، برگشت بهم گفت که اصلا اگه یکی تنهایی مشغول بازی کردن چنین چیزی باشه، چطوری قراره این نقاط ضعف که بعضا خیلی بخصوص و جزئی هستن رو خودش پیدا کنه؟ مسئله اینه که احتمالا شما قرار نیست همه این چیزها رو خودتون تنهایی پیدا کنید.
بنظرم یه جور المان اجتماعی توی این بازیا هست که افراد خارج از کامیونیتی نادیده میگیرنش یا بهتر بگم، خیلی باهاش آشنا نیستن؛ اونم کشف کردن کنار همدیگست. از بهم وصل کردن نقاط مختلف داستان گرفته تا پیدا کردن همین نقاط ضعف جزئی باس ها. کلا دنبال کردن این موارد یافت شده توسط کامیونیتی یکی از بزرگترین لذت های گیمینگ من هستن واقعا. بلادبورن 7 سال پیش منتشر شده، ملت هم شیره بازی رو تا ته کشیدن تا الان. ولی همچنان وقتی میرم یوتیوب یا ردیت یا هرجا دیگه، میبینم یکی یه زمانی، یه چیزی پیدا کرده یا داره از یه زاویه خاصی به Lore نگاه میکنه که برام تازگی داره. ما هم از دیدن اینا ذوق میکنیم تا ابد.
حالا شما تصور کن قراره این لذت اکتشاف رو یک بار دیگه، در یک دنیایی که ظاهرا یکی از بهترین ساخته های فرام سافتور هست کنار هم به صورت ریل تایم بچشیم. کلا این هفته های اولی که بازیای سولزبورن میان فراموش نشدنی هستن برای ما، همه داریم سعی میکنیم رمز و رازهای بزرگ و کوچیک رو پیدا کنیم و هیچکس هم اوایل نمیدونه چه غلطی باید کرد.
در نهایت همونطور که گفتم برای هرکی متفاوته، اما امیدوارم گوشه ای از هایپ ما رو متوجه بشید.