BOBBY ROODE
کاربر سایت
همونجوری که تا حالا از چندین کانال رسمی اعلام کردن دوستان انتظار نداشته باشن DX12 یه شبه بیاد و معجزه کنه چون DX12 هیچ تاثیری روی بازیهای که با انجینهای DX11 ساخته شدن نداره بازیها باید بر اساس DX12 ساخته شده باشن تا نتیجه قابل رویت باشه برای همین روزی که ویندوز 10 اومد و روی سیستم نصب کردین منتظر عصای موسی و شق القمر و از این چیزا نباشین... خلاصه نرین Crysis 3 و هر بازی دیگه ای رو نصب کنید و منتظر تفاوت باشید چون Crysis 3 و کل بازیهای دیگه تا این لحظه با انجینهایی بر اساس DX11 و حتی پایینتر توسعه داده شدن.
موج اول بازیایی هم که با DX12 ساخته بشن صرفا یه آپدیت محدود از DX11 به DX12 به حساب میان و اولین بازی DX12 رو هم روی PC و Xbox one فیل اسپنسر تایید کرد که Fable هست.
مطمئنم باشید که تعداد استودیوهایی که بتونن با DX12 و انجینهای اختصاصی خودشون بازیهاشون رو بسازن تا مدتها محدود هست.
این افزایش راندمان هم که تستهاش دیده میشه و گفته میشه X برابر بهتر هست تستهای API Overhead هست که مطابق اون با DX12 روی سیستم CPU به دفعات Draw calls بیشتری به GPU میفرسته و به نحوی GPU رو همیشه تغذیه میکنه که هیچ واحد و تایم بیکاری برای GPU باقی نمونه.
این قضیه هم اصلا به معنی اینکه کارت شما یه دفعه از 720p بره 4K رندر کنه نیست وقتی مثلا کارت شما برای رزولوشن 4K و یا 1080p (با در نظر گرفتن هر ترفندی که ممکن باشه) مشکل Rop bound شدن داره DX12 نمیتونه این مشکلو رفع کنه ، انجینهای DX12 در حقیقت میان از تایمها و واحدهای Idle روی GPU استفاده میکنن ، سناریویی رو در نظر بگیرین که یه کارت گرافیک برای رزولوشن 1080p مشکل Rop bound شدن داره ولی تو همون لحظه با DX11 به دلیل محدودیت API جئومتری انجینهای کارت 20 درصد Utilize شدن با DX12 شما مشکل رزولوشن رو نمیتونید توی اون سناریو حل کنید ولی میتونید جئومتری انجینها رو با Draw call ـهای زیاد مجبور کنید پالیگن بیشتری رو رسم و هندل کنن و اینجوری بازی کامپلکسیتی بیشتری پیدا میکنه انیمیشنها طبیعی تر میشن و جزئیات محیط به طرز وحشتناکی میره بالا ولی رزولوشن توی این سناریو یه مشکل سخت افزاری هست که DX12 حلش نمیکنه.
هر چند DX12 با استفاده از الگورتمهایی تا حدی رزولوشن بازیها رو هم افزایش میده ولی این افزایش رزولوشن اولا به سناریویی که باعث ایجاد این مشکل شده بستگی داره و دوما مقدارش هم درصد های عجیب و غریب نخواهد بود من فکر میکنم مایکروسافت یه رقم محافظه کارانه 20 درصد رو مناسب دونسته.
کلا فلسفه DX12 این هست که نسل جدیدی از بازیها رو باهاش ارائه بدن که پیچیدگی بیشتری داشته باشن بازیهایی که جزئیات بالا و انیمیشنهای واقعی داشته باشن و به فیلمهای سینمایی نزدیک تر باشن.
الان شما یه فیلم DVD با رزولوشن 480p رو میتونید با یه بازی 4K مقایسه کنید؟ مسلما نه چون Gap ایجاد شده بین بازی و فیلم رزولوشن نیست به نظر من با DX12 دقیقا این فاصله رو هدف گرفتن.
رزولوشن بالا در کنار جزئیات فیلم مانند هم دیگه نور علی نوره که مسلما اونهایی که PC ـهای قوی دارن باهاش رستگار میشن و حالشو میبرن.
اون مسئله به WDDM 2.0 برمیگرده که تقریبا مشابه همین DX12 عمل میکنه مخصوصا با پردازنده های چند هسته ای بهینه تر شدهالبته خود ویندوز 10 تاثیر مثبتی روی برنامه هایی که با dx11 کار میکنن داره
یکی از دوستان تو 3dmark11 تو ویندوز 8 حدود x5700 پوینت میگرفت الان رو بیلد اخر ویندوز ده حدودا x6100 پوینت گرفته که نشون میده ویندوز حتی سخت افزار و.برنامه ی بیس dx11 رو هم بهینه تر از قبل بهتون خروجی میده
البته خود ویندوز 10 تاثیر مثبتی روی برنامه هایی که با dx11 کار میکنن داره
یکی از دوستان تو 3dmark11 تو ویندوز 8 حدود x5700 پوینت میگرفت الان رو بیلد اخر ویندوز ده حدودا x6100 پوینت گرفته که نشون میده ویندوز حتی سخت افزار و.برنامه ی بیس dx11 رو هم بهینه تر از قبل بهتون خروجی میده
از Damien Monnier، یکی از طراحان ارشد CD Projekt RED که روی ویچر و سابرپانک هم کار میکنه پرسیده شده که رزولوشن ویچر 3 رو XO در حال حاضر 900p هست، آیا این امکان وجود داره که بعد از عرضه، با استفاده DX12 این رزولوشن ارتقا پیدا کنه، ایشون هم جواب دادند که افزایش رزولوشن بازی های XO، از توانایی DirectX 12 خارج هست. در واقع گفته ارتقای رزولوشن بازی های XO به چیزی فراتر (تغییر بزرگ تر) از این API نیازمند هست ...
من صحبت های مشابه این رو زیاد شنیدم، در هر حال فکر میکنم که مقصد اصلی این API پی سی هست ....
چت هست حالا یه تبر بردار گردنشو بزنآدمایی مثل براد واردل که حرفاشو تو داکیومنتای ای ام دی منتشر میکنن میگن تاثیر داره در حد game changer بعد یه لول دیزاینر که سواد کد نویسی نداره میاد اظهار فضل میکنه دیگه خیلی جالبه . تاریخچه کاری جالبیم داره: