Mr.Death
همین اول یک چیزی رو مشخص کنم اینکه عملا من و شما اختلاف آن چنانی نداریم هر ۲ ایراد خاصی به DS و da نداریم هر دو رو هم دوست داریم تنها مورد اختلاف همون قضیه درک و احاطه کامل به محیط و بهتر بودن ds از این دید هست.
جمله خود شما : "انسان هر چیزی رو که تحت دانش بدست میاره، حاصل از محیط و اجزا و افراد اون محیط هستن." کاملا قبول دارم، خودتون که قبول دارید؟ پس اصلا نمیتونید با اطمینان کامل بگید درک شما به کمال رسیده (همونطور که برا من نرسیده) چرا؟ چون یک شخص امکان نداره تو تموم محیط ها یا به نوعی هر "شرایطی" قرار بگیره, چه برسه با اجزا و افراد داخل اون در ارتباط باشه. من و شما شاید تجربیات مشترکی داشت باشیم
اما به طور قطع تجربیاتی مخصوص به خود داریم که کاملا یونیک هست. برا همینه نه من می تونم ادعا کنم به دلیل احاطه کامل به این سبک پس DA بهتره نه شما. همهٔ حرف من همینه.
سلیقه هم ازش نام بردید و اینکه نتیجه بلوغ دانش در فرد هست. ببینید سلیقه هم بخشیش رو دانش تشکیل میده. درسته من موسیقی یا فیلم هایی که ۱۰ سال پیش می پسندیدم رو به یاد میارم (البته بعضی) از خودم خجالت می کشم ولی تموم سلیقه همین بخشش نیست. یک مثال ساده: شما رنگ آبی رو می پسندید و من زرد به من ثابت کنید به خاطر دانش و درک بالاتر همه باید رو به آبی بیارند. در این صورت من دیگه حرفی ندارم. حتا می تونم به مثال خودتون تعمیم بدم. سبک شوتر یا ریسینگ؟ درسته هر کس بیشتر داخل یک سبک شده اون رو میپسنده در نتیجه دانش بیشتری هم به اون داره اما آیا میشه این حرف رو زد?: "اشخاصی که به درک بالاتر برسند قطعا ریسینگ رو ترجیح میدند." مسلما خیر
حالا شاید بگید قضیه ds و da فرق میکنه چون هر دو rpg هستند اما به نظر من خیر. ds به قول شما تجربه ای نو در این سبک بود که اتفاقا من هم دوسش داشتم اما اصلا و ابدا rpg سنتی نبود، من همون تجربیات قبلی رو در قالب نو بیشتر پسندیدم. سادست, شوتینگ یا ریسینگ؟ rpg سنتی (با کمی چاشنی مدرن البته) یا یک تجربه خاص و منحصر به فرد؟ دیگه اینکه بگیم دانش تنها شرط لازم و کافی برای تشخیص برترین هست غلطه.
برم سراغ خود بازی: در مورد lvlup باید بگم اصلا توجیه نشدم. شما می گید نتیجه این سیستم ds چیدن استراتژی خاص هست؟ ایتم ها دونه دونه می تونن در کامبت موثر باشند؟ منکرش نیستم ولی با همین سیستم به قول شما تکراری da استراتژی تو درگیری لازم نیست؟ آیتم ها به درد بخور نیستند؟ پس این دلیلی بر برتری ds به da نیست. منظور من از اون حرف این بود: در da شما با انتخاب های بیشتری روبرو هستید، باس ها مثل ds محدود به چند تاکتیک خاص نیستند. شما چندین کلاس و دهها تلنت و اسپل دارید، میتونید در هر بار بازی به کلّ با سیستم کامبت جدیدی بازی رو پیش ببرید (هر چند در wow اکثرشون هست منظور خود da هست) اما ds انصافا برخی باس ها اصلا میشه روش های نو امتحان کرد؟ خیر چون این امکان برای بالا بردن درجه سختی از بین رفته، برا همین انعطاف پذیری گیم پلی میاد پایین, این ضعفه به نظر من. نه اینکه فکت صادر کنم, فقط ازش خوشم نمیاد و دست پاگیر میدونمش.
بذارید مثال مشابهش رو تو wow بزنم. دوران pre-tbc تو برخی فایت ها مجبور به استفاده از گیر همون باس بودید، به عنوان مثال ست fire resistance یا frost یا .... که کم کم محدود شد تا اینکه تو خود tbc فقط یک جنبه فان ازش باقی موند (فایت کل تاس) و هنوزم ادامه داره. برخی از پلیر ها شاکی بودن که گند زدین به بازی، آسونش کردین، می خواین پلیر جذب کنید و از این حرفا که من اصلا قبول نداشتم، (هر چند با برخی سیاست های بلیز در اسون کردن بازی مخالفم) چرا که یوز کردن ۴ تا آیتم قرار نیست به کسی فشار بیاره ولی اشکال داره. محدودتتون میکنه بیخود و بی جهت. dps دیگه اون انعطاف پذیری رو نداره تا جولان بده. بازم میگم سلیقه من اینه شاید شما این محدود شدن رو دوست داشته باشید و اصلا جز ویژگی های برتر ds بیارید که سخت ترو هاردکورتر و دلچسب ترش کرده اما من میگم راه های بهتری هم وجود داشت (اگه مثال از wow زدم قصدم این بود که بگم این محدود شدن رو از روی درک و احاطه کامل به این بحث نمیپسندم نه همینطور یلخی)
در مورد استت ها تو پرانتز بگم عاشق این ارتباط دادن ها بین rpg و دنیای حقیقی هستم (بی شوخی ) مثال وزنه برداری منظورم هست، اما مگه تو da یا همون wow این طور نیست؟ agility: 10k or 10k+1 چه فرقی میکنه? (برخی استت های فرعی به دلیل cap داشتن فرق میکنه منظور attributes اصلی هست) منظور من از استت من در آوردی این بخشش نبود، خود افکت این استت ها بود که نتیجش همون مورد بالا یعنی محدود کردن هست. تو ds شما مجبور به cap کردن برخی استت ها هستید و از اون جا به بعد به قول شما فرقی نمیکنه اما da به دلیل ساختار نیمه اصیل میتونید انواع و اقسام زیر کلاس (و حتا زیر زیر کلاس

) رو خلق کنید. ویژگی استثنایی که حتا تو wow هم نیست و علنا پس از انتخاب pvp یا pve بودن و سپس رولتون تو بازی یک راه بیشتر جلو پاتون نیست (برتری da به wow اینجاست). امیدوارم منظورمو رسونده باشم.
مقایسه بین wow و da رو هم که کردین قبول دارم درسته da تو زمیننه گسترهٔ اسپل ها انگشت کوچیکه wow هم نیست اما آیا ds تو این زمینه به da می رسه؟ جالب شد: wow رو از این دید از da بالاتر میدونید پس باید da از ds هم تو این بخش بالاتر بدونید. و این همون حرف دو پاراگراف قبل من بود. تنوع و انعطاف پذیری بیشتر تو da هر چند تکراری, کهنه و .... باشه، با یک کم اغراق می تونم بگم زیر کلاس و ابیلیتی های اضافه شده توی awakening بسیار رنگ و وارنگ تر و گسترده تر از ds هست.
در مورد سوال آخرتون بنده ds رو اولین بار که تموم کردم تا وسط های newgame+ رفتم و رها کردم تا dlc که تموم سیو هام از بخت بد من پاک شده بود مجبور شدم از اول برم، پس شد ۲ بار و نصفی, برا اون قسمتی که از روی صدا و افکت های قندیل ها باید راه رو پیدا میکردید و پیدا کردن راه ورود به dlc از walkthrough استفاده کردم shame on me!
سوال من هم از شما اینه: آیا da در درجه آخر رو نسبت ds سختر و چالش بر انگیز تر نمیدونید؟