Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
اگه مردی Ancient good 1 و 2 رو رو همون درجه معمولی برو :D :Gunner: :Gunner: :Gunner: ~X( ~X( ~X(
آقا من باید بگم که اشتباه کردم😁.
من بلافاصله بعد دارک ایج رفتم سراغ اترنال.
چیزی که مشخصه اینه که تاکتیک های مبارزه ای توی دارک ایج از اهمیت بیشتری توی مبارزات برخورداره. حجم دشمنا و محاصره کردنشون در مبارزات توی درجات سختی بالا واقعا یک شوتر به شدت حرفه ای و تاکتیکی رو ایجاد کرده.
ولی در عوض اترنال، نوع دشمنا هستن که کاملا روی سختی بازی موثر هستن. هنوز دشمنی با چالش حداکثری مثل marauder ها ساخته نشده توی این سری و البته archvile ها هم دشمنان واقعا بدی هستن منتها حداقال سرعت marauder رو ندارن. مرحله taras nabad توی درجه سختی های بالاتر یک شکنجه روانی میشه قشنگ با وجود این دو تایپ از شیاطین.
فقدان چندتا دشمن توی دارک ایج واقعا حیف بود، از همه مهتر pain elemental ها و archvile ها هستن. البته جاشون رو با acolyte ها و komodo و vagary عوض کردن که از نظر من آکولیت ها نمونه های برجسته تری هستن به لحاظ تاکتیک های مبارزه ای.
بخوام ساده بگم دووم اترنال کاملا الگوی quake 3 رو پیاده کرده در مبارزاتش، سرعت، سلاح درست، حرکت مداوم و استفاده صحیح از پلتفرم ها.
در عوض دارک ایج الگوی اصیل خود دووم رو استفاده کرده، استقامت، حرکات زیگزاگی، آفند و پدافند (حمله و دفاع) و در نهایت اولویت بندی در نابودی شباطین، در واقع اول باید از شر شاه و وزیر خلاص شد بعد رفت سراغ پیاده نظام ها. البته این توی اترنال هم حاکم بود فشنگ.
هردوتا جزو پیچیده ترین بازی های شوتر اول شخص با عمیق ترین طراحی لایه های مبارزاتی هستن و انتخاب اینکه کدوم سختتره غیر ممکنه به نظرم.
طراحی باس فایت ها هم توی هر دو نسخه فوق العاده بود و واقعا چالش خیلی زیادی داشتن. و جالبیش تنوعی هست که بوجود آوردن، تقریبا ۴ تا باس اصلی اترنال و ۴ تا باس اصلی دارک ایج کاملا تاکتیک خاص خودشونو دارن و هیچکدوم به اونیکی شبیه نیست.
البته چرخه مبارزاتی باس فایت ها در اترنال با توجه به جانماییشون در بازی و آزمودن پلیر برای رویارویی نهایی با دو باس انتهایی یک جورایی کلاس درس بازیسازی برای ژانر اول شخص هست مخصوصا.
 
خب منم بالاخره بازی رو تجربه کردم. :D نقد کاملش رو هم تو تاپیک امتیازات گذاشتم.
ولی بخوام اینجا هم خلاصه بگم بازی تقریبا به سرنوشت ایترنال دچار شده. یعنی مبارزات بازی باز هم بشدت بهبود پیدا کردن و درجه یک تر و خفن تر از قبل شدن، ولی هنوز طراحی آرنا و هورد مدی بازی کشش لازم رو نداره و یک سوم آخر بازی متاسفانه بشدت تکراری میشه. جایگزینی پلتفرمینگ های بازی با اژدها و تایتان سواری هم جواب نداده و کارو بدتر هم کرده(مخصوصا اژدها سواری که واقعا خوب نبود).
بازی مبارزات بشدت به یاد موندنی داره ولی به هیچ عنوان مراحل به یاد موندنی نداره و فکر میکنی داری مثلا 20 چپتر هورد میزنی فقط. درسته دووم های قدیم تقریبا همینطوری بودن ولی تو سال 2025 بنظرم id باید یه خونه تکونی درست و حسابی تو زمینه طراحی مراحل برای این بازی انجام بده

در نهایت منی که فک میکردم این شماره مبارزات پاشنه آشیل بازی بشه و طراحی مراحل متنوع بشن، برعکس شد و بازم متاسفانه در روی همون پاشنه چرخید :D

.​
 
موزیک های بازی و گروه فینیشینگ موو بین کاندیداهای نهایی world sound track award 2025 قرار گرفتن. رقبای اون ها از بین تعداد زیادی بازی clair obscur expedition 33 ، dune awaken ، farewell nourth و neva هستن.
امیدوارم برنده باشن و خودشونو از زیر سایه مایک گوردن بکشن بیرون چون کارشون توی دارک ایج فوق العاده بود.
نتیجه ۱۵ اکتبر مشخص خواهد شد.
 
آخرین ویرایش:
موزیک های بازی و گروه فینیشینگ موو بین کاندیداهای نهایی world sound track award 2025 قرار گرفتن. رقبای اون ها از بین تعداد زیادی بازی clair obscur expedition 33 ، dune awaken ، farewell nourth و neva هستن.
امیدوارم برنده باشن و خودشونو از زیر سایه مایک گوردن بکشن بیرون چون کارشون توی دارک ایج فوق العاده بود.
نتیجه ۱۵ اکتبر مشخص خواهد شد.
متاسفانه رقیبشون E33 بیش از حد قویه. حد خود گوردون هم اگه بود حریف E33 شاید نمیشد.
 
موزیک های بازی و گروه فینیشینگ موو بین کاندیداهای نهایی world sound track award 2025 قرار گرفتن. رقبای اون ها از بین تعداد زیادی بازی clair obscur expedition 33 ، dune awaken ، farewell nourth و neva هستن.
امیدوارم برنده باشن و خودشونو از زیر سایه مایک گوردن بکشن بیرون چون کارشون توی دارک ایج فوق العاده بود.
نتیجه ۱۵ اکتبر مشخص خواهد شد.
میک گوردون یه کاری که خیلی خوب انجام داده بود استفاده از یه سبک خیلی مین استریم تر با المان های الکترونیک بود که آهنگساز های TDA اصلا سمتش نرفتن برای همین هم برای خیلی ها حس کهنگی داره وگرنه به نظر من همون ۴ تا تم Azhrak کل ساندترک 2016 و بیس گیم Eternal رو 3-0 میزنه :D
 
اگر به لحاظ رای گیری و فن بیس باشه doom the dark age راحت برنده میشه و این ایونت از طریق رای کاربرا هست فکر میکنم و به احتمال زیاد باید doom برنده بشه‌
من کار فینیشینگ موو رو بیشتر دوست داشتم با تمام احترام به مایک گوردن. صرفا سلیقه م هست البته. ریتمشون ماندگارتر بود توی ذهنم بصورت کلی. البته bfg divishion و the only thing they fear is you توی کارای گوردن هم رده کارای فینیشینگ موو هستن برام.
 
PVC Statuse دووم اسلیر.
عجب چیزیه. لعنت به این بخت و اقبال ما که توی این دوره باید اینجا دنیا میومدیم و از نصف لذت های دنیا محروم شدیم😁.
دوست دارم اکشن فیگور تمام بازی های معروف توی یک اتاق می داشتم

امان از جبر جغرافیایی
 
هر نسخه از دووم طرفدارای خودشو داره ولی به هیچ عنوان نمیشه نسخه جدیدش رو عقبگرد ‌و شکست خورده خطاب کرد!
سنگینی گیم پلی، حماسی بودن روایت داستان و کات سینها و مبارزات و تقابل خیر و شری که به تصویر کشیده بود برای خیلیا از جمله خودم فراموش نشدنیه. اوایل عرضه بازی هم گفتم که یجوری این نسخه دارک و سنگین و حماسی بود که انگار داشتی ورژن GOW 3 از فرنچایز دووم‌ رو پلی میدادی از بس که نفسگیر بود.
حالا اینکه به لحاظ مالی ناامید کننده ظاهر شده مقصرش ناشری هست که دی وان روی سرویس اشتراکی گذاشتش و قیمتش رو فضایی تعیین کرد که اینا اگه نبود قطعا فروش بیشتری میداشت (بماند که همون اترنالز هم فروش فضایی نداشت و کلا نسخه های جدیدش اونطور که باید، هیچوقت فروش نکردن متاسفانه).
این فرنچایز سالهاست که هر نسخش طرفدارای خاص خودشو داشته و نتونسته ۱۰۰ درصد مخاطباش/منتقدارو راضی نگه داره وگرنه DA به هیچ عنوان عقبگرد نیست که چه بسا برای من و nنفر دیگه بهترین نسخه مدرنیه که ساخته شده!
 
اگه منظورت دارک ایج هست که به نظرم همون ۸۳ ۸۴ کاملا درسته براش
بازی هیچ حرف تازه ای برای گفتن نداشت و یه عقبگرد کاملا برای سری بود و تو جذب مخاطب هم نتونست موفق باشه
کلا فرنچایز دووم رو از ارزش انداخت
گفتنی ها رو دوست خوبم my jìnx گفتن.
فقط منظور از عقبگرد رو واقعا نمیفهمم؟ بازی دقیقا توی کدوم مورد عقبگرد داشته؟ تمام قسمت ها یا در حد اترنال یا ارتقا یافته اون هست.
در کل خیلی تمایلی به قانع کردن شما و هیچ کسی ندارم ولی فقط آرت این بازی و طراحی مراحلش گویای شاهکاری که خلق شده هست. فقط کافیه fps ژانر مورد علاقه ت باشه و فن کلاسیک این بازی بوده باشی، این بازی میشه یک بهشت تکرار نشدنی برات.
فرنچایز دووم متاسفانه علی رغم حجم بالای دستاوردی که توی هر نسخه از خودش ارائه داده هرگز اندازه استحقاقش بهش توجه نشده. همون اترنال که الان بت و قبله هست ( که واقعا هم هست) ولی زمان انتشارش بدترین بی مهری ها بهش شد. بازی ای که اسکورش ۸۹ هست و راحت میتونست بالای ۹۰ باشه. توی جوایز هم نادیده ش گرفتن، بازی ای که الانم بازیش کنید هاج و واج میمونید از کیفیتش و جای تعجب عجیبی داره که حتی توی سال عرضه خودشم با وجودی که هیچ رقیبی نداشت و کاملا پیشرو بود ولی جایزه خاصی نگرفته.
 
خود سازنده ها یکنواخت شدن مراحل رو متوجه شدن که اومدن اژدها و تایتان سواری بهش اضافه کردن، پس نباید اینقدر هم بازی رو بی نقص و عیب در نظر گرفت. :D
بزرگترین مشکل سه گانه جدید دووم بنظرم همین یکنواخت شدن طراحیه مراحل هست. ساختار arena مانند مراحل بعد یه مدت بازی رو کاملا به ورطه تکرار می کشونه و با اینکه تو این نسخه هم تلاش کردن این مساله رو حل کنن ولی متاسفانه نتیجه بدتر شده و مراحل اژدها و تایتان سواری هم خسته کننده و نامتناسب با ساختار بازیه.
آسونتر شدن بازی رو هم من قبول دارم و این نسخه بر خلاف اترنال تفریبا میشه بازی رو تک سلاح تموم کرد.

بهترین نسخه این سه گانه جدید همون اترناله که اومدن نسخه 2016 رو تا حدی بهبود دادن ولی تو نسخه جدید اون بهبودا علاوه بر اینکه از بین رفت یه سری مشکلات سر مراحل جدید هم بهش اضافه شد.
این بازی تا مشکلات طراحی مراحلش رو درست نکنه روی متای +90 رو نخواهید دید و امتیازات متای سه گانه جدید تقریبا حقشون بوده(حالا یکی دو نمره اینوراونور نهایتا)

.​
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or