Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
من خودم تاحالا هیچکدوم از نسخه های دوم رو بازی نکردم(مطلقا هیچکدوم رو).خیلی ها هم که بازی کردن ممکنه lore اصلی رو جدا جدا از نسخه های مختلف یادشون باشه.یه مدت قبل انتشار بازی ویجیاتو یک ویدئو 40 دقیقه ای گذاشته بود که lore کل قسمت ها رو از نسخه 1993 تا eternal رو نسبتا مختصر و مفید شرح داده بود.واقعا میارزه که علاقه مندان doom اونو ببینند. داستان کامل سری بازی دووم | Complete Doom Story and Lore
یه مدت بعد هم داستان the dark ages رو گذاشتن که من حقیقتا ندیدمش هنوز (لینک).بجز ویجیاتو یک کانال دیگه هم هست که داستان the dark ages رو گذاشته که کارش واقعا بخاطر داستان clair obscure محشر بود و خودم هنوز این یکی رو ندیدم راستش و زمانش هم 1 ساعت هست.(لینک) + یکی دیگه هم هست که زمانش 30 دقیقس و اینم میذارم شاید کسی خواست این رو هم ببینه :D(لینک)
 
نویسنده بازی خود هوگو مارتین هست و الحق توی این نسخه به نظرم عالی عمل کرد و حدود زیادی پلات هول های دو تا دی ال سی قبلی رو جمع و جور کرد. این بازی از نسخه doom 4 که اونزمان معرفی شد یه مدت نویسنده بزرگی مثل گراهام جویس روش کار کرد که متاسفانه از دنیا رفت. بعد هم نسخه ۲۰۱۶ رو آدام گس کویین نویسندگی کرد که یه تیم نویسندگی هم داشتن البته. ولی از اترنال به اینور خود هوگو داره نویسندگیش میکنه و حقیقتا من نوع نگاهش به این فرنچایز رو شدیدا دوست دارم چون دنیای مرموز و عجیبی ساخته و لور بازی واقعا جذابه و قابلیت ساخت بازی های جذابی رو داخل دنیاش میبینم.
ولی هوگو گاهی توی لایوهاش دهن لقی میکنه و یه تیکه هایی از داستان نسخه بعدیشو رو میکنه. ورود محلوقات لاوکرفتی به مجموعه دووم رو توی یکی از لایو های دو سه سال پیشش یادمه اشاره کرده بود‌ 😁
 
من خودم تاحالا هیچکدوم از نسخه های دوم رو بازی نکردم(مطلقا هیچکدوم رو).خیلی ها هم که بازی کردن ممکنه lore اصلی رو جدا جدا از نسخه های مختلف یادشون باشه.یه مدت قبل انتشار بازی ویجیاتو یک ویدئو 40 دقیقه ای گذاشته بود که lore کل قسمت ها رو از نسخه 1993 تا eternal رو نسبتا مختصر و مفید شرح داده بود.واقعا میارزه که علاقه مندان doom اونو ببینند. داستان کامل سری بازی دووم | Complete Doom Story and Lore
یه مدت بعد هم داستان the dark ages رو گذاشتن که من حقیقتا ندیدمش هنوز (لینک).بجز ویجیاتو یک کانال دیگه هم هست که داستان the dark ages رو گذاشته که کارش واقعا بخاطر داستان clair obscure محشر بود و خودم هنوز این یکی رو ندیدم راستش و زمانش هم 1 ساعت هست.(لینک) + یکی دیگه هم هست که زمانش 30 دقیقس و اینم میذارم شاید کسی خواست این رو هم ببینه :D(لینک)
من خودم از دووم ۲۰۱۶ وارد گود شدم

از اون شروع کن
 
  • Like
Reactions: pouria.sh
نویسنده بازی خود هوگو مارتین هست و الحق توی این نسخه به نظرم عالی عمل کرد و حدود زیادی پلات هول های دو تا دی ال سی قبلی رو جمع و جور کرد. این بازی از نسخه doom 4 که اونزمان معرفی شد یه مدت نویسنده بزرگی مثل گراهام جویس روش کار کرد که متاسفانه از دنیا رفت. بعد هم نسخه ۲۰۱۶ رو آدام گس کویین نویسندگی کرد که یه تیم نویسندگی هم داشتن البته. ولی از اترنال به اینور خود هوگو داره نویسندگیش میکنه و حقیقتا من نوع نگاهش به این فرنچایز رو شدیدا دوست دارم چون دنیای مرموز و عجیبی ساخته و لور بازی واقعا جذابه و قابلیت ساخت بازی های جذابی رو داخل دنیاش میبینم.
ولی هوگو گاهی توی لایوهاش دهن لقی میکنه و یه تیکه هایی از داستان نسخه بعدیشو رو میکنه. ورود محلوقات لاوکرفتی به مجموعه دووم رو توی یکی از لایو های دو سه سال پیشش یادمه اشاره کرده بود‌ 😁
حالا خب اشکال نداره از دهنش در رفت ولی نشون دادن cosmic realm توی تریلر ها واقعا حرکت خیلی زشتی بود :دی
 
حالا خب اشکال نداره از دهنش در رفت ولی نشون دادن cosmic realm توی تریلر ها واقعا حرکت خیلی زشتی بود :دی
یه وقتایی توی تبلیغات زیاده روی میکنن گاهی وقتا😁.
ولی تبلیغات خیلی قوی ای شد برای بازی، آمار فروشش رو نداریم درست و حسابی ولی اگر روی گیم پس نمیومد فروش خوبی رو تجربه می کرد قطعا.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Thundersky
کامیونیتی این بازی از فعالترین، خفن ترین و خلاق ترین کامیونیتی های صنعت گیم هست. کارایی میکنن که آدم میگه دستمریزاد، اگر ما اسم خودمون رو میزاریم فن پس اینا چی هستن😁.
یه آرت جالب هم بفرستم از یکی از مهیب ترین و جذابترین سکانس های بازی😁👇😍


 
Last edited by a moderator:
شمشیر میرفت پشتش و سپر میدادن دستش تکنیل میشد.
مشکلش میدونی چه؟ اینکه این suit خیلی شبیه یونیفرم night sentinel ها میشه، توی بازی هم شوالیه های شب رو اگر ببینی خیلی شبیه این یونیفرم هست لباسشون. منتها قدرت ها و suit اسلیر در واقع منشا mayker ای داره ، طراحی فعلی و کلا لباس اسلیر منعکس کننده طراحی ها و تکنولوژی های میکرها هست که خب منطبق هست با داستان.
ولی خب کانسپتش با این کلاه خود و شمشیر و... هم جالبه واقعا.
 
برای بار سوم بازی رو شروع کردم😁. خاصیتی که دووم داره اینه که بعدش واقعا تا مدت ها نمیتونی بازیه دیگه رو شروع کنی، از بس که بازی گیم پلی و گیم دیزاین معرکه ای داره حقیقتا بقیه بازی ها اصلا فاز نمیده بعدش
فقط بازی واقعا دارک و عجیب غریبه. اتمسفرش قشنگ quake 1 هست. حتی بعضی افکت های صوتی رو هم دقیقا داخلش گذاشتن مثل مرحله spire of narathul .
یه مورد از داستان بازی برام جالب اومد گفتم بزار داخل اسپویلر
پیشنهاد آزاد کرد old one رو mayker ها به king novik میدن. البته فرمانده ثیرا و بیشاپ کرید هردو توسط کازمیک ریلم بلعیده میشن و تنها راه ممکن برای رفتن به cosmic realm آزاد کردن old one از پیله مخفیش هست چرا که بلافاصله پس از آزادیش به بعد خودش میره و اسلیر تونست پشت بندش وارد کازمیک ریلم بشه. ولی احساس میکنم میکرها با برنامه اینکارو انجام دادن.بیشاپ کرید با آزراک به توافق رسیده بود (احتمالا از ترس قدرت آزراک و اینکه میدونست اون بالاخره قلب آرجنت رو پیدا میکنه) ولی احساسم میگه میکرها از چیزی که نشون میدن خیلی بیشتر نزدیک هستن به خدایان لاوکرفتی و شاید دنبال تصاحب نیروها و رازهایه اون هم باشن چرا که سامور میکرهم توی انشنت گاد تبدیل به ماهیتی لاوکرفتی شد و این احتمال رو میدم که شاید این موجودات به ظاهر فرشته مانند کاملا مشتق شده از ماهیت های لاوکرفتی کازمیک ریلم باشن. ساختار و فیزیکشون، دانششون و اسرار آمیز بودن و حای خباثتشون اون هارو خیلی نزدیک میکنه به شیاطین این بعد.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or