سلام
نوشته شده توسط Gartall:
براي سبكهايي مثل gears of war كافيه هرچند كه بيشتر خوب معلومه بهتره
GoW تا چند وقت دیگه (اگه اشتباه نکنم 5 یا 6 نوامبر) برای PC هم میاد
شما هم که سیستم قدرتمندی داری
اون زمان که بتونی با FPS فرضاً 50 یا 60 بازی کنی، به این حرف من پی می بری
کلاً FPS حالا هر مدلش، بخاطر ذات FPS ـش، نسبت به دیگر سبک ها نیاز به فریم ریت بالاتری داره
بهر حال بحث در این مورد ما رو به جائی نمی رسونه.
تقريبا اين دربسته بودن يه مزايايي هم داره كه كه از قدرت كاملش استفاده بشه .
این در بسته بودن تنها یک مزیت داره
و اون اینه که اگر کسی قصد کنه برای فرضاً 360 یا PS3 یا حتی wii، باید با محتویات و محدودیات همین پک کنار بیاد.
ولی وقتی کسی می خواد بازی برا PC بسازه هیچ محدودیتی نداره
مثلاً دورانی که Flight Simulator 2000 اومد نیاز به یه پروسسور 600 مگاهرتزی و کارت گرافیک 64 مگابایتی نیاز داشت، 128 مگابایت هم رم می طلبید. اون زمان شاید 5% کل PC های جهان و یا کمتر از این می تونست همچین چیزی رو فراهم کنه. ولی مایکروسافت اصلاً به این نکته توجهی نداشت
چون محدودیت توی PC وجود نداره
محدودیت های PC با پیشرفت زمان جای خودشونو به قابلیت میدن
البته برای کنسول ها هم چیزی مثل اینه که پایین تر در موردش بحث خواهم کرد
اگه واقع بين باشيم هم تونستن نسل 7 را شكست بدن و همچنين پردازنده هاي نسل خودشون
تا حدودی بله
تونست شکست بده، ولی این شکست یک پدیده ی موقت و گذرا بود
چون بلافاصله سر و کله ی نسل بعدی Hardware های PC پیدا شد
و این مشکلی بود که PS2 و یا XBox هم باهاش مواجه شدن، ولی نه به شدت 360 و PS3
و کلاً همین روی عمر این کنسول تاثیر گذاره
من هيچ وقت اين توقع را نداشتم كه بتونه شكستشون بده . ولي خوب سري 8 هم
تمام مدلهاش قدرتمند نيستند خيلي از مدلهاش از سري 7 اين سري هم كم ميارن . اگه منظورت سري 8600 به بالا هست كاملا درسته .
قرار نیست 8400 یا 8500 یا حتی 8600 بخوان با کنسول ها رقابت کنن (چون بحث 8400 و 8500 کاملاً جداست)
8800 در صدر این نسل داره کارشو بخوبی انجام میده
اینو بگم که 8600 هم اونطور که باید و شاید نتونست قدرتمند باشه
هنوز هیچ Mid Range ـی مثل 6600 پا به عرصه نذاشته
دقيقا اين قسمتش براي منم سواله . خوب درسته كه كنسولها سرجمع 512 مگ مموري دارند . ولي هيچ وقت نميشه كه با يه كارت گرافيكي 256 مگي با يه رم 512 مگي روي pc نميشه نتيجه كنسول را گرفت . يه بازي مثل gears of war حداقل بايد 256 مگ مموري از كارت گرافيك داشته باشيم و يه رم بالاي 1 گيگ . پس چطور يه كنسول سر جمع ميتونه با 512 مگابايت از پس اين كار بر بياد حتما يه چيزهايي هست يا پهناي باندش .
البته مموری کارت گرافیکی خیلی ارزشمند نیست
الان 8800 های GTS ی که 320 و 640 مگابایت رم دارن با هم هیچ فرقی ندارن، مگر در رزولوشن های بالا. مموری کارت گرافیکی توی رزولوشن های بالاست که اهمیت پیدا می کنه
مهم تر از اون قدرت پردازش هسته، و اینترفیس حافظه ست.
اما در مورد میزان این مموری
همون طوری که می دونی توی این مورد 360 از PS3 جلو تره
به دو دلیل
اول از همه اینکه مموری حالت Share داره و بدین معناست که سیستم خودش تصمیم می گیره که جچوری بصورت بهینه از این حافظه استفاده کنه تا بتونه کل اون رو پوشش بده و این در حالیه که توی PS3 ممکنه حافظه ی اصلی پر باشه در حالی که حافظه ی گرافیکی نیمه پره (که در 360 اون نیمه ی پر صرف حافظه ی سیستم میشه)
همین باعث میشه دست برنامه نویسا از این نظر روی این کنسول خاص بازتر باشه
دوم اینکه مایکروسافت بدلیل تجربه ی عظیمی که در برنامه نویسی و سیستم عامل داره، تونسته سیستم عاملی رو طراحی کنه که نسبت به سیستم عامل PS3، حجم کمتری از حافظه رو اشغال کنه که این خودش یک برتریه
حالا اینکه چطور میشه که یک کنسول در مشخصات برابر می تونه بهتر از یک PC عمل کنه کاملاً واضحه
دلیل اینه که کنسول یک ساختار کاملاً مشخص داره و قطعات اون از هماهنگی بالایی با هم برخوردارن، که این هماهنگی عظیم رو ما هیچ وقت در PC نداریم. حتی Alienware هم نمی تونه این هماهنگی رو در سیستم هاش برقرار کنه
علت اینه که قطعات یک کنسول برای هم ساخته شدن. CPU برای GPU و برعکس
و به همین دلیل برتره
حالا PC کی به کنسول میرسه
زمانی که قدرت قطعات اونقدر بالا بره که عدم هماهنگی هر چی هم از Performance کم کنه، بازم قدرت بالاتر از کنسول بشه (که کاملاً هم طبیعیه)
چیزی که الان ما در PC ها داریم
در ثانی
شما برای گرافیک و خیلی چیزهای دیگه در کنسول اون قدرت انتخابی که در PC داری رو، نداری
بنابراین می تونن همون ماجرای Halo دوباره مطرح بشه (چون شما اینجا هیچ انتخابی روی چیزی که می بینی نداری، ولی PC اونجائیه که دستت برا خیلی چیزا باز میشه)
در نهایت اینکه
در بازی سازی برای کنسول، این سازنده ی بازیه که باید خودشو با کنسول مورد نظرش هماهنگ کنه
ولی در PC، این استفاده کننده ی محصوله (Gamer ـه) که باید خودشو با درخواست سازنده هماهنگ کنه
اين حركت bungie كلا غير ورزشي بود ولي من نميدنم چرا همه امروز براي هرچي halo3 را مثال ميزنن! ميدوني چيه با شما كاري ندارم ولي اگه halo3 حتي ميتونست در 1080p واقعي اجرا بشه با اين نسبت جزئياتش باز دبه در مياوردند . بالاخره يه اشكالي ازش ميگرفتن مگه نه ؟
در عظمت Halo هیچ شکی نیست
اون چیزی که Halo بخاطرش به این شهرت رسید گرافیکش نبود
کلاً Halo از این سمت و MGS از اون سمت، افسانه های این کنسول ها هستن
ملت برای گرافیک و ... سراغ اینا نمی رن
در کل منظور اینکه Halo اگر روی 320 اجرا میشد یا روی 1080P، بازم همین جایی بود که الانه
منم هميشه اينو گفتم . كه يه بازي ساز شعورش زياد باشه هر كاري ميتونه بكنه اين دقيقا برميگرده كه من يه تعداد حرفهايي را ميگفتم كه حالا حالا ها كسي منظورم را نفهميده
خوب شايد خيلي ها قبول داشته باشند كه سطح گرافيكي بازي rage در چه سطحي قرار داره .
اگه همين گرافيكي كه جانكارمك از بازي rage نمايش داده بخواد روي كنسولها اجرا بشه يه شاهكاري تاريخي را كرده جانكارمك ! بدون تعصب دارم ميگم من شخصا چنين جزئياتي را نه ديده بودم و نه اصلا انتظارش داشم وقتي ديدم از شدت تعجب داشتم شاخ در مياوردم .
حالا به فرض اگر شايد و اگر كنسولها بخواد چنين گرافيكي را در خود جاي بدن پس چطور خيلي ها ميگن كه كنسولها توانايي گرافيكي مثل crysis را ندارند ؟
اينجا وقتي من دارم اين حرف را ميزنم به هيچ وقت نخواستم يه كارت گرافيك 8800 را با كنسول مقايسه كنم . هيچ وقت !
خوب بزار بگم كه سري 8800 خيلي بهتر از كنسولها rage را اجرا خواهند كرد و در اين شكي نيست .
خوب اينم كه قبول دارم كه يه pc قدرتمند امروزي از نظر قدرتش قابل مقايسه با كنسول نيست .
ولي اون چيزي كه در كنسولها هست هميشه تا اخر تا تهش قدرتش را بازي سازها ميكشن بيرون .
اگه همين ps2 خودمون كنسوليي كه مال 7 ساله پيشه با اومدن يه بازي مثل gow2 كه همه بازيش كردن از نظر گرافيكي هم نسبت به سخت افزار ps2 خيلي خيره كننده بود تا جايي كه براحتي با بعضي از بازي هاي 4 سال بعد خودش در pc ميتونست رقابت كنه . تا جايي اگه اشتباه نكنم در بازي رايانه حتي گفته بودن با بعضي از بازي هاي xbox360 قابل مقايسه هست !
خوب اين حرف من اثبات نميكنه كه بگم منظورم اينه كه ps2 تونسته از نظر قدرت با يه pc سه نسل بعد خودش رقابت كنه .
اگه بخواي بهتر متوجه بشي پردازنده cpu در ps2 فقط 256 بود ! و با يه پردازنده گرافيكي ضعيف ولي همين بازي gow را و re4را نميشه با چنين گرافيكي در يه pc پنتيوم 3 اجراش و حتي يه پنتيوم 4 هاي اوليه
اون چيزي كه هست از قدرت اخرش استفاده ميكنن كه اين خيلي مهمه .
ولي pc يه دنياي خيلي گسترده داره و تا يه مدت زماني بازي هاي خيلي قدر براش مياد ولي بعد از گذشت مدت كوتاه ميبيني كه دچار مشكل شدي و ديكه كشش بازي ها را نداره حتي مثلا يه بازي جديد را ميگيري كه ميبيني با بعضي از بازي هاي گذشته رقابت ميكنه ولي اون كاردهي را مثل كذشته در سيستمت نداره .
این به شعور ربط نداره
به این مربوطه که هر چی زمان بیشتر سپری میشه، آشنایی سازنده ها با قدرت ها و محدودیت های Hardware کنسول ها بیشتر میشه و اینه که در نفس های آخر PS2، ما God of War ی رو داریم که داره راه MGS رو میره
ببین مثال می زنم برات
من یه ماشین حساب کاسیو 3600 دارم (از این قابل برنامه نویسی ها که تا 38 عملیات رو میشه براش برنامه نویسی کرد)
من می خواستم ماشین حساب بتونه معادله ی ax^2 + bx + c = 0 رو برام حل کنه و مقادیر x1 و x2 رو بهم بده
نشستم و یه برنامه با 37 عملیات نوشتم برای ماشین حساب و ...
کار هم می کرد برام ولی 37 خونه ی حافظه رو پر کرده بود و عملاً دیگه برنامه ی دیگه ای رو نمی تونستم به حافظه ی ماشین حساب بدم
یه بار داشتم همینو به داداشم (که برنامه نویس قدرتمندیه) می گفتم
گفت بردار بیار ببینم چی نوشتی ؟؟؟
و برنامه ی من رو تصحیح کرد و تعداد عملیات رو به 31 کاهش داد
و من توی اون 7 خونه ی خالی که از برنامه ی اون ایجاد شد تونستم به برنامه ی کاربردی دیگه بزارم و کل 38 خونه رو اشغال کنم
فکر کنم این مثال من همه چی رو برسونه
موتوری که کارمک می نویسه کاملاً بهینه شده هستش
و همینه که باعث میشه جایی که دیگر موتور ها فرضا 2 تا job رو ران می کنن، موتور این آقا 3 تا رو ران کنه و ازشون جلو بیفته
اینجا سخت افزار همونه
فقط این برنامه داره بهتر از اون سخت افزار استفاده می کنه