Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 44
آخرین ویرایش:
حقیقتش آره . ولی این مگه سولز لایکه ؟!
پستم رو کامل کردم.
یکسری از ویژگیهای سولزلایک رو هم داره ولی بیشتر JRPG هست که ریسپاون شدن دشمنها یه مورد عادیه تو این سبک.
اینجا فقط اومدن به سولزلایک و بونفایرها گره زدن وگرنه از قبل تو این سبک بوده.
 
شاید اینا جای نباش اما بنظرم Hades 2 خیلی از این بازی بالاتره واقعا تو یه اول دیگس من حقیقت با end game این بازی ارتباط نگرفتم . به نظرم اصلا بالانس نبود بازی داستان خوبی داره قبول موسیقی خوبی داره قبول ولی به نظرم این قدری که ازش تعریف می شه نیست . فاکتور اصلی توی بازی گیم پلی هست که هیچ کدوم از این ها نزدیک Hades هم نمیشن البته که این نظر شخصیه منه فکت نیست
هیدیس ۲ بسیار بازی خفنیه و شکی درش نیست، من خودم کلی حال کردم باهاش. منتها هیدیس ۲ صرفا تکمیل تر شماره قبلی خودشه. چیزی به اون شکل حتی به ژانر خودش هم اضافه نکرده. یه بازی تکمیل و ترتمیزه. ولی 33 یه عنوان پیشروئه، مدیوم گیم رو به سمت جلو داره حول میده. هم در داستان و روایت کار بزرگی کرده هم در موسیقی و هم در گیم پلی نوبتی بشدت قدم رو به جلو بوده.
از این به بعد هر کی بخواد jrpg بسازه باید 33 رو استاندارد قرار بده مگرنه کهنه بنظر میرسه. من مطمئنم حتی اسکوئر هم تحت تاثیر این بازی قرار خواهد گرفت بقیه که بماند! یهو دیدی FF بعدی هم دادن همینا ساختن بعید نیست:دی
برا همین جایی برا عرض اندام هیدیس ۲ در رقابت گوتی نیست، حداقل در برابر 33 که هیچ شانسی نداره.
 
آقا عجب بازی خفنیه من یکی دو روز میشه که دارم این بازی رو بازی میکنم و تا اینجای بازی به شدت خوشم اومده
موسیقی اش چقدر خفنه
داشتم بازی میکردم داداش بزرگه م اومد تو اتاق دید دارم لول آپ میکنم بهش گفتم کدوما قوی ترن که لول آپ کنم(چون داداشم قبل من بازی کرده) گفت اگه میخوای راهنماییت کنم هرکاری میکنی بکن ولی فعلا منابعت رو گوستاو سرمایه گذاری نکن منم فکر کردم بعدا قدرت جدید میگیره یا سلاح جدید گیرم میاد منابعم رو جمع کرد
یهوو زارت مرد :D :(( :o
یعنی اصلا انتظارش رو نداشتم
 
هیدیس ۲ بسیار بازی خفنیه و شکی درش نیست، من خودم کلی حال کردم باهاش. منتها هیدیس ۲ صرفا تکمیل تر شماره قبلی خودشه. چیزی به اون شکل حتی به ژانر خودش هم اضافه نکرده. یه بازی تکمیل و ترتمیزه. ولی 33 یه عنوان پیشروئه، مدیوم گیم رو به سمت جلو داره حول میده. هم در داستان و روایت کار بزرگی کرده هم در موسیقی و هم در گیم پلی نوبتی بشدت قدم رو به جلو بوده.
از این به بعد هر کی بخواد jrpg بسازه باید 33 رو استاندارد قرار بده مگرنه کهنه بنظر میرسه. من مطمئنم حتی اسکوئر هم تحت تاثیر این بازی قرار خواهد گرفت بقیه که بماند! یهو دیدی FF بعدی هم دادن همینا ساختن بعید نیست:دی
برا همین جایی برا عرض اندام هیدیس ۲ در رقابت گوتی نیست، حداقل در برابر 33 که هیچ شانسی نداره.
33 به نظرم واقعا حقش هست که بازی سال بشه با اینحال اینکه بگیم توی این سبک ۳۳ فقط نوآوری داشته و یا این سبک مرده به نظرم درست نیست مخصوصا الان روی پی سی خیلی طرفدار داره نسبت به قدیم. سالهاست که atlus توی سبک بازیهای با کیفیت و با نوآوری داده یا RGG تونست با تغییر سبک مبارزات سری یاکوزا به نوبتی هم فروش سری بیشتر بکنه هم از طرفی سری دارای دوسبک متفاوت بکنه و مبارزات beat em up سری رو هم بهتر بکنه نمونش پایرت یاکوزا یا مثلا همین دونسخه اصلی اخیر سری یاکوزا شما میتونید کل پارتی تغییر کلاس بدید (البته توی بازی به اسم شغل هست) من بازی نوبتی ندیدم که بشه پارتی تیم رو تغییر کلاس داد معمولا یکنفر mage یکی رنج یا یکی melee بوده نهایتا تغییر کلاس برای کارکتر اصلی بوده. توی ifinity weath بخشی از مبارزات beat em up سری رو هم به بازی اضافه کرده .ولی چیزی که ۳۳ خاص و عالی کرده یکی اضافه کردن قابلیت های سولز لایک و بخشی موسیقی و طراحی هنری و داستان عالیش هست و از طرفی بعضی از پیچیدگی های سبک نوبتی حذف و با ساده سازی تونسته خیلی اشخاصی که این سبک دوست نداشتن هم با این بازی طرفدار این سبک بشن کاری که atlus و RGG باهمه نوآوریشون نتونستن انجام بدن و فقط طرفدارهای خاص خودشون دارند.
 
من حقیقتش بعد پرسونا ۵ که همونم نصفه ول کردم دیگه نتونستم با هیچ JRPG دیگه‌ای ارتباط بگیرم. پ۵ هم به این خاطر ول کردم که بعد ۶۰ ساعت بازی فهمیدم ۶۰ ساعت دیگم هست و همونجا باهاش خداحافظی کردم وگرنه بازی رو خیلی دوس داشتم. باقی بازیای این سبکم همینن. خیلییییی طولانین و به شکل باورنکردنی‌ای دیالوگای اضافی و تکراری توشون دیده میشه. چند وقت پیشم سول هکرز ۲ رو شروع کردم ولی خب اونم بعد چندتا دانجن واقعا تحملش واسم سخت شد. قشنگ حس میکنی دانجن تمام JRPGها شبیه همدیگس. ولی خب ۳۳ به نظرم این سبک رو وارد دنیای جدیدی کرد با تغییرات خیلی خوبی که داد. من نمیگم بازیای جاپونی بدن ولی خب به قول دوستان عامه پسند نیستن و پلیرای جدید رو زود خسته میکنن اما ۳۳ با داستان و روایت فوق‌العادش و کامبت جذاب و اکسپلوریشن به شدت خوب و ریواردینگش، خیلی راحت تونست امثال من رو هم جذب خودش کنه و به راحتی بره بین بهترین بازیای نسلشون.
 
E33 قطعا شانس زیادی برای گوتی توی TGA داره و تو فصل جوایز هم احتمالا خیلی خوب عمل کنه، همونطور که همین الان هم از چند تا سایت و ایونت مختلف به عنوان گوتی انتخاب شده. ولی از اون طرف رقبای خوبی مثل سیلک سانگ و هیدیس 2 داره. اما همونطور که بقیه هم گفتند مزیتی که E33 نسبت به بقیه رقبا داره اینه که دنباله نیست و یه ای پی جدید و مهمتر از اون از یه تیم و استودیو جدید و‌ کوچک هست که سر و صدای زیادی توی مدیا کرد و این بنظرم میتونه توی رای نهایی داورهای TGA تاثیرگذار باشه. چون بنظرم به خلاقیت و نوآوری بیشتر اهمیت میدن تا کیفیت کلی اثر. در کل اگر بتونند گوتی رو بگیرند به عنوان یه استودیو مستقل و اولین کارشون واقعا افتخار بزرگی هست.
 
بازی نه تنها امسال گوتی ها رو درو میکنه، به نظرم حتی آخر نسل هم تو TOP5 بازی های نسل لیستش میکنند:دی

همینطور که بچه ها گفتند، بقیه ی رقبای بازی اکثرا شماره دوم هستن، و همون فرمول شماره قبل رو بهبود دادن، حتما بازی های خوبی هستن، ولی اون هیجان یک IP جدید رو ندارن ( وقتی IP جدید هم انقدر پرفکت و همه چی تمومه:-" )

بعد یه موردی هم که هست، معمولا تو فصل جوایز بازی های داستان محور یه وزنه ی خاصی دارن، شاید هیجانات اولیه ی گیم پلی بعد از چندماه کمرنگ بشه
ولی ماندگاری کاراکترها و موسیقی بازی به نظرم خیلی کمک میکنه که آخر سال این بازیا کنار نرن:دی

گرچه به نظرم این بازی توی هر بخشی که توان نامزد شدن داشته باشه، برنده هم خودشه:p
لعنتی خیلی همه چی تموم بود:x ( و صد البته من اصلا رقبای امسال رو هیچکدوم بازی نکردم:)) ولی خوب گوتی شدن این مشخصه:دی )

ولی این نسل ، اینکه انقدر استودیوهای جدید و غیر آمریکایی دارن پدیدار میشن و با بازی های جذاب، خیلی نسل باحالی رو رقم زده:دی
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or