Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 46
آخرین ویرایش:
۹۰ درصد بازیایی که مبارزه ریل تایم دارن، انمی ها وامیستن دونه دونه میان جلو! کلیشه ای تر از این داریم؟
صرفا چون در لحظه دونه به دونه میزنی تیکه پاره میکنی برات هیجان داره وگرنه منطق و جذابیت فایت صفره. چندتا گیم داریم که به شکل واقعی انمی ها از همه طرف به شکل واقعی هجوم بیارن سمتت و نایستن که دونه به دونه سلاخی بشن؟
اگه مبارزه نوبتی ایراد داره خب ایراد پرتکرار و بشدت کلیشه ای مبارزات ریل تایمم ببینیم.
بماند که در کل یه چیز سلیقه ایه و ایرادی نیست. اسم سبکش روش هست دیگه مبارزات نوبتی. توی همین ۳سال گذشته هم دوتا بازی با سبک مبارزات نوبتی گوتی بودن! :D
 
  • Like
Reactions: arshia78
منو ریپلای کردی عزیزم.
مثل اینکه آخر هفته شما بهتر بوده :D
ایشون اکانت دوم شماست؟:D
Screenshot 2025-12-12 234519.jpg

==========
بعدش نقل قول کردی که مثال بی منطقی بود و... کسی مبارزه نوبتی رو مسخره نکرد و .... که منم ادامه دادم خب.
 
  • Smile
Reactions: Destro and MyJinx
ایشون اکانت دوم شماست؟:D
View attachment 404175

==========
بعدش نقل قول کردی که مثال بی منطقی بود و... کسی مبارزه نوبتی رو مسخره نکرد و .... که منم ادامه دادم خب.
Screenshot from 2025-12-12 15-28-43.png
من اینو دارم میگم. خب اینجا فروم هست داریم پیغام همه رو میبنیم قرار نیست فقط روی ریپلای خودمون حرف و نظر بدیم. من مثال شما برام بی منطق اومد و جواب دادم. در کل هیچ هیت و نظر منفی نسبت به مبارزات نوبتی ندارم مطمئنن جذابیت خودش رو داره که سالیان سال دوام آورده و کلی بازی ازش اومده ولی برای یه سری عجیب و بی هیجان بیاد. در کل بگذریم ماکان جان عزیزی.
 
  • Like
Reactions: m.d.makan
گیم پلی بازی بنظرم خوب خلاقیتی زده با سیستم پری کردن و جاخالی و کلا نسبت به بقیه نوبتیای شرقی(نوع گیم پلی منظورمه صرفا) تاحالا بیشتر جذبم کرده. ولی کلا من با بعضی اصول این سبک نوبتی ژاپنی کمی مشکل دارم و واسه همینم چندماهی هست بازی رو دارم و فقط یه چند ساعت بازی کردم کلا تا بقیه بازیام تموم شن بعد برم کامل و با تمرکز سراغش. این که یه دشمنو میزنی چهارتا دشمن سبز میشن جلوت برام عذابه.این که دشمنا ری اسپاون میشن اونم با توجه به وقت گیر بودن مبارزات برام واقعا رو مخه و گشتن تو محیط بعضی وقتا اذیت میکنه.این طولانی بودن مبارزات هم بعضی وقتا اذیت میکنه. خیلی سعی کردم با این سبک حال کنم. نمونه ی برتر این سبک هم پرسونا ۵ رویال رو تموم کردم دوسش نداشتم بازم این سبک گیم پلی رو.
 
View attachment 404177
من اینو دارم میگم. خب اینجا فروم هست داریم پیغام همه رو میبنیم قرار نیست فقط روی ریپلای خودمون حرف و نظر بدیم. من مثال شما برام بی منطق اومد و جواب دادم. در کل هیچ هیت و نظر منفی نسبت به مبارزات نوبتی ندارم مطمئنن جذابیت خودش رو داره که سالیان سال دوام آورده و کلی بازی ازش اومده ولی برای یه سری عجیب و بی هیجان بیاد. در کل بگذریم ماکان جان عزیزی.
اصلا دچار سوء تفاهم تطبیقی شدی آقا.
نمیدونم شاید هم من شدم:D

ازم پرسیدی که کسی گیم پلی نوبتی رو مسخره نکرد ، منم گفتم اون پستم ریپلای دوست دیگمون بود که تصویرش رو بالا گذاشتم.
من فقط در مورد اینکه گفتی مثالت منطقی نیست توضیح دادم ، باقی پست در مورد کامنت ایشون بود.
وقتی گفتی کسی اینجا مسخره نکرد گفتم شاید آخر هفته خیلی خوش گذشته و پست دوستمون رو ندیدی که مبارزه نوبتی براش خنده داره.

این چه حرفیه؟
نگفتم که نمیتونی من رو نقل قول کنی یا همچین چیزی.
اصلا تا صبح همینطور با شخصیت و با ادبیات درست نقل قول کن ، من کیم که بخوام ایرادی بگیرم؟ :x
=============================
=============================
اینقدر تو اینترنت هیت ریخته که کسی از آپدیت جدید بازی که منطقه جدید ، کوئست ، باس و ... به بازی اضافه میکنه چیزی نمیگه.
Photo Mode رسمی هم بالاخره به بازی اومد.
کارگردان بازی آخر صحبتش تو پایان مراسم گفت که آپدیت همین الان منتشر شد برید حال کنین.
ولی کل اینترنت شده اینکه چرا ایشون گوتی شد؟!

طرف بازی نکرده اومده تو فروم استیم تاپیک زده که چرا این اینترکتیو مووی بهترین بازی سال شده؟


Screenshot 2025-12-13 002850.jpg

یکی دیگه هم اصلا بازی نکرده ولی چون این بازی به درد نخوره ولی گوتی شده تاپیک زده و شاکیه ، تهدید کرده که از ویشلیستم حذف میکنم.
Screenshot 2025-12-13 002909.jpg

میخوام بگم تو یوتوب ، ردیت و جاهای دیگه مباحث رو میبینین اگه خیلی عمیق بشین واقعا تهش به همچین مواردی میرسید.
خیلی وضعیت خرابه آقا.
یک درصد شک نکنین که اگه همین اتفاق برای KCD 2 یا سیلکسانگ ، Hades و... میفتاد ذره ای متفاوت میبود.
===========
===========

بگذریم ، آپدیت جدید بازی منتشر شده.
میخوام دوباره بازی رو دانلود کنم.
 
آخرین ویرایش:
علاوه بر علاقه به مبارزات نوبتى واسه اينكه ارزش اين بازيو يه نفر بفهمه بايد يكمى بيش از جمعيت عادى علاقمند به هنر باشه.
به نظرم بعد هنرى اين بازى به گيم پلى بازى غالبه يجورايي.

موسيقى و طراحى هنرى جهان بازى در بستر داستان سورئالش يه تجربه خيلى يونيك رقم ميزنه.

توى گيم پلى هم با يه سرى تغيير كوچيك مبارزات رو از اون حالت خشك سنتى اين سبك در مياره.
 
مطمئنم خیلیا معنی اسم بازی و ارتباطش با داستان رو هم نمیدونن و هیت میدن بهش. بماند که بندگان خدا هیچ ادعایی نداشتن‌. بازی ساختن و جوایزو درو کردن. گناهشون چیه :D پول که ندادن :D کلا ۳۰ نفر آدم دور هم جمع بودن یه گیم ساختن.
 
خب با این نگاه پس اون بازیهای ریل تایم رو هم نباید باهاشون ارتباط بگیری چرا که دشمن مثل گوشت وایمیسته که بری روش کمبو بزنی تا نوبتش بشه و بعد ضربات و کومبوهای خودش رو بزنه.
کل گیمینگ روی همین فرمول نوبتی بنا شده.
فقط بعضی هاشون پلیر رو گول میزنن که فکر کنه که مبارزات ریل تایم هستن و این پلیره که به دشمن مهلت نمیده که اتک بده.
لاکن کمی مخالفم. بسته به بازی، برای منفعل کردن دشمن هم راه حل های مختلفی هست. مثلا تو همین Khazan که خودتم بازی کردی، اگر بد بازی کنی و درست پری نکنی و از اسکیل ها استفاده به جا نکنی، مثل گوشت واینمیسته که هیچ، خودتو تبدیل به گوشت چرخ کرده میکنه. :D
البته همونطور که قبلا گفتم، مبارزات نوبتی هم به شدت مهارت و دقت میخواد که مثالش رو تو شاهکاری مثل بالدورز گیت 3 میبینیم.
بعد چرا میگن interactive movie؟ بازی یه باس داره از همه باسهای کل بازیای فرام سافتور سخت تره. :D
واقعیتش من سایمون رو دراپ کردم. چون تو هیچ بازی حاضر نیستم برای یه باس خاص، بیلد عوض کنم و چون دائما وان شات میشدم، زدنش به صورت عادی هم دیگه خیلی سخت بود. شاید باید بیشتر تلاش میکردم. ولی چند ماه پیش که بازی میکردم، تمام راهنماها میگفتن باید بیلد وان شات درست کنی که دیگه رها کردم.
سولز بورن ها طوریه که هر بیلدی مزایا و نقاط ضعف خودش رو داره. یه باس راحت تر میشه و یه باس دیگه سخت تر. ولی هیچ وقت مجبور نشدم وسط بازی بیلد عوض کنم. البته هیچ وقت هم نخواستم.
 
لاکن کمی مخالفم. بسته به بازی، برای منفعل کردن دشمن هم راه حل های مختلفی هست. مثلا تو همین Khazan که خودتم بازی کردی، اگر بد بازی کنی و درست پری نکنی و از اسکیل ها استفاده به جا نکنی، مثل گوشت واینمیسته که هیچ، خودتو تبدیل به گوشت چرخ کرده میکنه. :D
البته همونطور که قبلا گفتم، مبارزات نوبتی هم به شدت مهارت و دقت میخواد که مثالش رو تو شاهکاری مثل بالدورز گیت 3 میبینیم.
خب منم نمیگم همه بازیها بخش مبارزشون اینطوره که دشمن مثل گوشت وایسته ، متوجهم چی میگی.

ولی خب زمانبندی بین موولیستهای دشمن ها و الگوی کمبوهایی که میزنن متفاوته.
منظورم اینه که سازنده تو اون بازیها هم کاملا بر اساس همین مبارزه نوبتی بازیش رو تعریف میکنه و برای دشمن نوبت مبارزه با زمان و تاخیر مشخص مینویسه.

اگه اینطور نباشه و دشمن کاملا تصادفی و رندوم و بدون تاخیر اتک بزنه که اصلا نمیشه باهاش بازی کرد.
اینکه صرفا بین دوتا اتکی که فلان دشمن تو فلان بازی میزنه فاصله زمانیِ کمتری وجود یا اگرسیوتر داره این معنی رو نمیده که بخش مبارزه ای که براش طراحی شده بر اساس همین الگوی نوبتی نبوده.
=======

حرفم این بود که اگه حین مبارزه تو بازیهای مختلف ریز بشیم و به جزئیات توجه کنیم... به راحتی میشه ردپای مبارزه نوبتی رو که سازنده برای طراحی سیستم مبارزه چیده رو دید.
اصلا تو ذات همه این مبارزات نوبتی هستن ، صرفا تو اجرا اسکینهای متفاوتی بهش میدن.
 
حرفم این بود که اگه حین مبارزه تو بازیهای مختلف ریز بشیم و به جزئیات توجه کنیم... به راحتی میشه ردپای مبارزه نوبتی رو که سازنده برای طراحی سیستم مبارزه چیده رو دید.
اصلا تو ذات همه این مبارزات نوبتی هستن ، صرفا تو اجرا اسکینهای متفاوتی بهش میدن.

من متوجه منظورت شدم
يكى از دلايلى كه من از سكيرو خيلى خوشم مياد اينه كه كامبت سلاح سرد رو از اين حالت سنتى كه نوبتى ميزنى و ميخورى در آورد تا حد زيادى.
 
  • Like
Reactions: m.d.makan
خب منم نمیگم همه بازیها بخش مبارزشون اینطوره که دشمن مثل گوشت وایسته ، متوجهم چی میگی.

ولی خب زمانبندی بین موولیستهای دشمن ها و الگوی کمبوهایی که میزنن متفاوته.
منظورم اینه که سازنده تو اون بازیها هم کاملا بر اساس همین مبارزه نوبتی بازیش رو تعریف میکنه و برای دشمن نوبت مبارزه با زمان و تاخیر مشخص مینویسه.

اگه اینطور نباشه و دشمن کاملا تصادفی و رندوم و بدون تاخیر اتک بزنه که اصلا نمیشه باهاش بازی کرد.
اینکه صرفا بین دوتا اتکی که فلان دشمن تو فلان بازی میزنه فاصله زمانیِ کمتری وجود یا اگرسیوتر داره این معنی رو نمیده که بخش مبارزه ای که براش طراحی شده بر اساس همین الگوی نوبتی نبوده.
=======

حرفم این بود که اگه حین مبارزه تو بازیهای مختلف ریز بشیم و به جزئیات توجه کنیم... به راحتی میشه ردپای مبارزه نوبتی رو که سازنده برای طراحی سیستم مبارزه چیده رو دید.
اصلا تو ذات همه این مبارزات نوبتی هستن ، صرفا تو اجرا اسکینهای متفاوتی بهش میدن.
اتفاقا تو مبارزات ریل تایم، هم خودت هم دشمن میتونید بدون تاخیر و همزمان هم اتک بزنید. بسته به بازی و سبکی که داره و اسکیل هایی که میشه به کار گرفت، ممکنه Collide بشه و همزمان هردو ضربه بخورید یا خنثی بشه و ....
این تئوری که مطرح کردی خیلی سنگینه. لتس اگری تو دیس اگری خلاصه :D
 
اتفاقا تو مبارزات ریل تایم، هم خودت هم دشمن میتونید بدون تاخیر و همزمان هم اتک بزنید. بسته به بازی و سبکی که داره و اسکیل هایی که میشه به کار گرفت، ممکنه Collide بشه و همزمان هردو ضربه بخورید یا خنثی بشه و ....
این تئوری که مطرح کردی خیلی سنگینه. لتس اگری تو دیس اگری خلاصه :D
خب این که تئوری نیست ، منم کشفش نکردم.
چیزیه که وجود داره.
جز یکی دو تا زیر سبک که میشه به صورت ریل تایم واقعی پشت هم اتک داد ، کول داون نداریم ، شخصیت از نفس نمیفته و...
مثلا کرکتراکشن/هک اند اسلشها(DMC و بازیهای مشابه) و... باقی بخش مبارزات همه بازیها به راحتی میتونن تو شاخه مبارزات نوبتی قرار بگیرن.

قبوله ، اگری آقا:D
 
  • Smile
Reactions: Tatsumaru

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

  • رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
    اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
    or