Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 44
آخرین ویرایش:
آخرین ویرایش:
اکثر سازنده های اصلی و‌ کلیدی که استودیو رو‌ تاسیس کردند قبلا از دولوپرهای با تجربه و پخته یوبی سافت بودند.
خیر :دی

اعضای کلیدی استدیو کلا ۳ سال سابقه کار تو زمینه گیم را دارن تو یوبی سافت که یه سالش را استدیو Massive بودن، دو سالش را یوبی سافت مون پلیه و شانگهای. از این ۳ سال را هم دو سالش را عملا داشتن آموزش میدیدن و در قالب Graduate program (معادل کارشناسی ارشد) به عنوان توسعه دهنده همکار روی گوست ریکان بریک پوینت و دیویژن ۲ کار کردن.

قبلش هم یا دانشجو بودن یا برنامه نویس جنرال بودن.

کلا با ساخت این بازی با این کیفیت، یه کار به معنای واقعی کلمه بی نظیر تو صنعت گیم کردن.
 
اینو به نظرم از فاینال فانتزی الهام گرفتن. منتهی اینجا ورژن پرفکت و یکدست شده تری نسبت به بازیای اسکوئر هست.

پ.ن: بازی از خود FF ها، فاینال فانتزی تره:دی
دقیقا موقع دیدن تریلر معرفیه بازی، اولین چیزی که به ذهن رسیدرهمین جمله " از خود FFها، فاینال فانتزی تره" بود:دی

یه دنیا و گیم پلی عجیبی نشون دادن که با خودت میگفتی این اسکوئر احمق جای این تو در و دیوار زدن هاش، باید یاد بگیره از اینا و 17 رو (اگر که سیستم ریبرث رو تکرار نمیکنه) چنین چیزی پیاده کنه:دی
 
به نظرم Expedition 33 بهترین گزینه برای کسایی هست که می‌خوان rpg نوبتی رو شروع کنن. به قدری لذت بخش دراوردن گیمپلی رو که بعد از تجربه‌ش احتمالا برید سراغ تمامی نوبتی های شاخی که تاحالا بازی نکردید :دی
 
به نظرم Expedition 33 بهترین گزینه برای کسایی هست که می‌خوان rpg نوبتی رو شروع کنن. به قدری لذت بخش دراوردن گیمپلی رو که بعد از تجربه‌ش احتمالا برید سراغ تمامی نوبتی های شاخی که تاحالا بازی نکردید :دی
همین داج و پری خیلی به فایت هیجان میدن لعنتی.یا همون که قبل ضربه باید A رو بزنی.یا قبل شروع نقطه ضعف دشمن رو با تفنگ بزنی.اصلا فکر نمیکردم این مکانیکهای ساده بتونن فایت نوبتی رو اینقدر هیجان بدن.تو باس فایت دوم یه ضربه مونده بود باس رو بکشم یه لحظه تمرکزم به هم ریخت نتونستم اتک آخرش رو داج بدم وایپ شدم.همین چیزاست که این بازی رو خاص میکنه.
 
از موسیقی بازی واقعا هرچی بگم کم گفتم. مخصوصا موقع مبارزه همونطور که بقیه اشاره کردند عالی هست. پرسونا فن ها با این موضوع خیلی حال میکنند.

در مورد گیم پلی بنظرم همین parry و dodge خودش عمق خیلی بهتری به مبارزات بخشیده و از گیم پلی سنتی jrpg های قدیمی که عمدتا فقط یه defence برای دفاع داره خیلی بهتره. هر چند فهمیدن زمان پری یا داج برای بعضی از اتک های دشمن های قویتر واقعا سخته. من روی نرمال بازی میکنم فهمیدن دریچه زمانی پری یا داج برای بیشتر دشمن ها نه خیلی سخت و نه خیلی آسون هست. اما اینکه میشه درجه سختی بازی رو هر زمان که خواستی تغییر بدی خیلی خوبه. روی استوری مد یا ایزی و اکسپرت یا هارد هر دو رو امتحان کردم. روی اکسپرت اون دریچه زمانی کمی‌ کوتاهتره و دشمن ها حتی همون اوایل بازی اگر داج یا پری رو از دست بدید میتونند با دو‌ سه تا شات شما رو بکشند چون دمیج بیشتری وارد میکنند. اما روی استوری این موضوع و کلا داج یا پری آسونتره. اونهایی که با داج یا پری مشکل دارند بنظرم رو‌ استوری بازی کنند بهتره چون داج یا پری یکی از مکانیزهای اصلی بازی و حتی همون اوایل بازی برای بعضی از دشمن های بازی واجبه.

چطور میشه فهمید دشمنا به چه المنتی ضعیف هستن؟چیزی هنگام مبارزه نمیبینم.

فکر کنم بیشتر از طریق آزمون و‌ خطا و امتحان کردن المان های مختلف فهمید نقطه ضعفشون چی هست. چون تا الان که بازی کردم هیچ اسکیل یا چیز مشابهی برای کرکتری ندیدم که بتونه مثل بازی های پرسونا دشمن ها رو آنالیز کنه و نقطه ضعفشون رو بگه. این راهنما هم هست اگر خواستید اما خودم فعلا امتحان نکردم ببینم تا چه حد درسته.

 
اینو به نظرم از فاینال فانتزی الهام گرفتن. منتهی اینجا ورژن پرفکت و یکدست شده تری نسبت به بازیای اسکوئر هست.

پ.ن: بازی از خود FF ها، فاینال فانتزی تره:دی
من یه دونه هم فاینال فانتزی نرفتم. فکر کنم همین بازی باعث شه شروع کنم😁
شبیه‌ترین شماره فاینال فانتزی کودومش هست که به این بازی نزدیکه؟

اهان راستی، ۴۰ گیگ حجم بازی هم عالیه. اگه اکتیویژن اینو میساخت ۴۵۰ گیگ حجم بازی با ۲۷۰ گیگ اپدیت روز اول داشتیم.



درباره داج و پری واقعا هنرمندانه عمل کردن.
شما نمیتونی همیشه مثلا از پری استفاده کنی. پری دمیج خیلی زیادی به حریف میده ولی فرض کنیم اگه سلاح شما مثلا با اتیش ترکیب شده باشه و حریف شما نسبت به اتیش مقاوم باشه یا حتی دمیج اتیش رو تبدیل به سلامتی کنه تو این حالت از پری نباید استفاده کرد و باید داج داد( یا حتی با سلاح یا بیلد متفاوتی عمل کرد). یک بالانس درست و حرفه‌ای. حالا علاوه بر پری و داج، پرش هم هست که بعضی ضربات رو باید پرید و بعد پرش میشه کانتر اتک زد که این حالتش خیلی میچسبه😁

بازی مینی مپ نداره، اصلا hud رو شما نمیبینی با زدن یه دکمه فقط برای چند لحظه قطب نما و کوئست نمایش داده میشه.(یه مپ کلی البته هست که بعضی جاها میشه ازش استفاده کرد) حالا ممکنه ادم فکر کنه که خب تو این محیط چطوری گم نشیم؟
برای اینکه فقط دنبال کوئست اصلی باشید باید نور رو دنبال کنید، حالا اگه میخواید ماموریت فرعی یا باس فرعی پیدا کنید مسیرهایی رو باید رفت که نور نیست، یه مکانیزم مسیریابی هوشمندانه.
محیط هم اونقدر عجیب و غریب زیبا و رویایی هست که شما فقط میخواید داخلش غرق بشید. کمپ هم میتونید بزنید، میشه با کاراکترها صحبت کرد و یه بخشی از داستان هم اونجا جلو میره و یه سری کارهای جانبی میشه انجام داد.

تو استیم هم وضعیت بازی خوبه و به ۵۰ هزار پلیر همزمان رسیده با ۹۲٪ رضایت
1000080624.jpg

یکی از این استودیوهای فیلمسازی اگه عاقل باشه درجا همین الان باید امتیاز ساخت فیلم/انیمه/سریال بازی رو بگیره. واقعا دوست دارم که این پروژه گسترده‌تر بشه داستان و دنیای فوق العاده زیبایی داره.
 
1000003761.jpg

.
.
یکی از این استودیوهای فیلمسازی اگه عاقل باشه درجا همین الان باید امتیاز ساخت فیلم/انیمه/سریال بازی رو بگیره. واقعا دوست دارم که این پروژه گسترده‌تر بشه داستان و دنیای فوق العاده زیبایی داره.
اقتباس ازش سه ماه پیش تایید شد...ولی خیلی اوایل کار هست
‘Clair Obscur: Expedition 33’ Live-Action Film in the Works From Story Kitchen, Sandfall Interactive
 
من یه دونه هم فاینال فانتزی نرفتم. فکر کنم همین بازی باعث شه شروع کنم😁
شبیه‌ترین شماره فاینال فانتزی کودومش هست که به این بازی نزدیکه؟

سازندهاش تو مصاحبه‌ها گفتن که از فاینال فانتزی 7 (روی PS1) و فاینال فانتزی 10 (روی PS2) الهام گرفتن.همچنین، پستی در X اشاره کرده که بازی از فاینال فانتزی 10 و Lost Odyssey الهام گرفته.

ولی خب سیستم QTE بازی کاملا از لجند آف درگوون میشه گفت گرفته شده
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or