Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 44
آخرین ویرایش:
به به! به به! :x
فوق العاده عمل کردن:x

بسی خوشحالم از موفق شدن بازی:x واقعا تک تک عناصر بازی حال میدادن تو نمایش، و به نظر میاد همه چی خوب جفت و جور شده:x

یک استودیو جدید و درخشان دیگه به صنعت پیوست>:)
 
من تا الان نمی‌دونستم Wukong اولش نقشه نداشته و با آپدیت اضافه شده!
عجب شانسی آوردم که دیر سراغش رفتم. :دی بعضی از جاهای بازی حتی با نقشه هم گم و گور می‌شدم انقدر پیچ در پیچ بود، چه برسه به بی نقشه!
به طور کلی بنده از نقشه (کوچیک، بزرگ، هر جوری) استقبال می‌کنم و دوست دارم توی همه بازی‌های این مدلی بهش دسترسی داشته باشیم. هر کی نمی‌خواد هم خب استفاده نکنه! :-" اجباری نیست و چاقو بیخ گلوی ملت نذاشتن که سراغ نقشه برن! :دی می‌شه نقشه بزرگ رو باز نکرد یا اگه از این حالت‌های کوچیک با نشانگر توی HUD هست هم قابلیت خاموش کردنش رو بذارن و خلاص.

ووكانگ الان نقشه داره؟ 8-|
 
درود بر همه دوستان. من اینو توی تاپیک نمرات نوشتم، اینجا هم میذارم شاید به درد کسی خورد:

مبارزات نوبتی این بازی حقیقتا ربطی خیلی به نوبتی بالدورز گیت و CRPG ها نداره و دقیقا مثل JRPG ها هست. منتهی با یکم موارد اضافه.
توی سیستم نوبتی JRPG ها، معمولا موقع مبارزات کنترل کاراکتر کامل دست پلیر نیست و برای مثال اکثرا نمیشه کاراکتر را توی زمین مبارزه جا به جا کرد (البته قانون صرف نیست این اما خیلی مرسومه). با توجه به Attribute های کاراکترها و دشمن ها، موقع مبارزه باید از ضربات درست استفاده کرده و یا کارهای دفاعی مختلفی انجام داد. چندتا مورد هست اما که با CRPG ها فرق داره. اول اینکه المان شانس و تاس توی JRPG ها مرسوم نیست. توی CRPG هایی مثل بالدورز گیت، خیلی وقتا ضربات به دشمنا نمیخورن (یا برعکس) چون اون کاراکتر Damage check را پاس نمی کنه. اما توی jrpg ها سر راست تره قضیه و به وضوح از Attribute ها میشه فهمید که قرارهچقدر دمیج بخورید. همچنین در سیستم ATB (Active Time Battle) که با فاینال فانتزی ها به شهرت رسید، نوبت حمله ها به ترتیب نیست و کاراکتر یه نوار استامینا (نه الزاما به این اسم) داره که بعد از هر حمله باید صبر کرد تا پر بشه تا بشه مجددا حمله کرد.
یه ایرادی که این سیستم مبارزات داره، اینه که خیلی Passive هست و برای اکثر پلیرا ممکنه حوصله سربر باشه (!) و خب توی E33 اومدن یه ویژگی بهش اضافه کردن تا پلی موقع مبارزات بیشتر درگیر باشه و جذابیت بازی بیشتر بشه.
به این صورت که موقعی که ضربه ای به دشمن می زنید، به حالتی مشابه QTE، اگر کلید مورد نظر را به موقع فشار بدید، دشمن دمیج بیشتر / حداکثر دمیج را میخوره.

بر خلاف چیزی که اکثرا فکر می کنن، این موردی که توی E33 هست، ابداع خود سازنده ها نبوده و اولین بار توی یکی از بازیای انحصاری سونی به اسم Legend of Dragoon (انتشار: سال 2000، پلی استیشن 1، متا: 74) دیده شد.

یه مورد خیلی جالب دیگه، نحوه گشت و گذار توی دنیای بازیه که خب اگه فاینال فانتزی های قدیمی را بازی نکرده باشین، احتمالا باهاش اشنایی ندارین.
بدین صورت:

1745422794475.png

توی این حالت، کارکاتر ها عملا توی مپ حرکت می کنن نه توی دنیای بازی. کاراکتر ها نسبت به همه اجسام خیلی بزرگتر از حالت عادی هستن و مبارزات هم بصورت کاملا رندو.م رخ میدن! یعنی اصلا دشمنی نمیبینید شما و دارید راه خودتونو میرید که یهو وارد مبارزه میشید !

این سیستم هم تا جایی که من میدونم از FF ها میاد و اخرین بار من توی World of FF (سال 2016) دیدم.
 
درود بر همه دوستان. من اینو توی تاپیک نمرات نوشتم، اینجا هم میذارم شاید به درد کسی خورد:

مبارزات نوبتی این بازی حقیقتا ربطی خیلی به نوبتی بالدورز گیت و CRPG ها نداره و دقیقا مثل JRPG ها هست. منتهی با یکم موارد اضافه.
توی سیستم نوبتی JRPG ها، معمولا موقع مبارزات کنترل کاراکتر کامل دست پلیر نیست و برای مثال اکثرا نمیشه کاراکتر را توی زمین مبارزه جا به جا کرد (البته قانون صرف نیست این اما خیلی مرسومه). با توجه به Attribute های کاراکترها و دشمن ها، موقع مبارزه باید از ضربات درست استفاده کرده و یا کارهای دفاعی مختلفی انجام داد. چندتا مورد هست اما که با CRPG ها فرق داره. اول اینکه المان شانس و تاس توی JRPG ها مرسوم نیست. توی CRPG هایی مثل بالدورز گیت، خیلی وقتا ضربات به دشمنا نمیخورن (یا برعکس) چون اون کاراکتر Damage check را پاس نمی کنه. اما توی jrpg ها سر راست تره قضیه و به وضوح از Attribute ها میشه فهمید که قرارهچقدر دمیج بخورید. همچنین در سیستم ATB (Active Time Battle) که با فاینال فانتزی ها به شهرت رسید، نوبت حمله ها به ترتیب نیست و کاراکتر یه نوار استامینا (نه الزاما به این اسم) داره که بعد از هر حمله باید صبر کرد تا پر بشه تا بشه مجددا حمله کرد.
یه ایرادی که این سیستم مبارزات داره، اینه که خیلی Passive هست و برای اکثر پلیرا ممکنه حوصله سربر باشه (!) و خب توی E33 اومدن یه ویژگی بهش اضافه کردن تا پلی موقع مبارزات بیشتر درگیر باشه و جذابیت بازی بیشتر بشه.
به این صورت که موقعی که ضربه ای به دشمن می زنید، به حالتی مشابه QTE، اگر کلید مورد نظر را به موقع فشار بدید، دشمن دمیج بیشتر / حداکثر دمیج را میخوره.

بر خلاف چیزی که اکثرا فکر می کنن، این موردی که توی E33 هست، ابداع خود سازنده ها نبوده و اولین بار توی یکی از بازیای انحصاری سونی به اسم Legend of Dragoon (انتشار: سال 2000، پلی استیشن 1، متا: 74) دیده شد.

یه مورد خیلی جالب دیگه، نحوه گشت و گذار توی دنیای بازیه که خب اگه فاینال فانتزی های قدیمی را بازی نکرده باشین، احتمالا باهاش اشنایی ندارین.
بدین صورت:

View attachment 376291

توی این حالت، کارکاتر ها عملا توی مپ حرکت می کنن نه توی دنیای بازی. کاراکتر ها نسبت به همه اجسام خیلی بزرگتر از حالت عادی هستن و مبارزات هم بصورت کاملا رندو.م رخ میدن! یعنی اصلا دشمنی نمیبینید شما و دارید راه خودتونو میرید که یهو وارد مبارزه میشید !

این سیستم هم تا جایی که من میدونم از FF ها میاد و اخرین بار من توی World of FF (سال 2016) دیدم.
جالبه خود ژاپنی ها با اون مثالی که زدی سعی داشتند خلاقیتی به این سبک بدن ولی بازم برگشتند به اون فرمول بیسیک‌...کلا بزرگترین ضعف JRPG بجز پرسونا Passive بودنش هست که خدا رو شکر بالاخره این بازی این مشکل رو حل کرده.
 
  • Like
Reactions: Oakenshield
جدی رو ایکس باکس میشه دانلود کرد الان؟
من با گیمپس PC گرفتم. حدودا 1 ساعت پیش دانلودش تموم شد :دی

جالبه خود ژاپنی ها با اون مثالی که زدی سعی داشتند خلاقیتی به این سبک بدن ولی بازم برگشتند به اون فرمول بیسیک‌...کلا بزرگترین ضعف JRPG بجز پرسونا Passive بودنش هست که خدا رو شکر بالاخره این بازی این مشکل رو حل کرده.
پرسونا Addition های خاص خودش را داره تا پلیر را بیشتر درگیر کنه.
اما این سیستم QTE را یادم نمیاد توی پرسونا 5 بود یا نه؟ (حقیقتا 10 سال گذشته ازش :دی)
 
من با گیمپس PC گرفتم. حدودا 1 ساعت پیش دانلودش تموم شد :دی


پرسونا Addition های خاص خودش را داره تا پلیر را بیشتر درگیر کنه.
اما این سیستم QTE را یادم نمیاد توی پرسونا 5 بود یا نه؟ (حقیقتا 10 سال گذشته ازش :دی)
نه ولی سیستم هایی گذاشته بود که کمتر حس بشه، مثلا داخل رویال حداقل یادمه حس خیلی عالی میداد.
برعکس P3R که هی میخوام بخوابم وقتی کمبت بازی شروع میشه.:دی

پ.ن:انگار همین دیروز بود.
این زندگی لعنتی چقدر سریع میگذره.
 
  • Like
Reactions: Oakenshield
امسال به نظرم بهترین سال مایکروسافت گیمینگ و گیم پس در دو نسل اخیر بود. از انتشار avowed و south of midnight گرفته تا شادودراپ ریمستر oblivion و ریلیز دی وان اکسپیدشن در گیم پس.
و در ادامه انتشار بازی ها
Doom the dark aged و ninja gaiden 4 و outer world 2 ، خدایا بسه دیگه.😁
بازی ها زیادی تو صف انتظار دارم استاکر دو تو مراحل پایانی هستم و avowed یک سوم بازی رو رفتم و منتظر بودم دانلود oblivion هم تموم بشه و برم سراغش و بعد اینها با حوصله و تایم خالی برم سراغ kingdom come deliverance 2.
اما expedition 33 تمام معادلات رو بهم زد و دارم لحظه شماری میکنم که هرچه سریعتر استارت بازی رو بزنم و در دنیای شگفت انگیز و رویایی اکسپیدیشن غرق بشم.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or