شرکت Blizzard که ادعا می کند در سال های گذشته در ساخت DOTA دخالت داشته است، رقیب خود Valve را متهم کرده است که تلاش می کند محصولی را که حاصل سال ها تلاش و حسن نیت Blizzard و طرفداران وارکرفت 3 بوده است به انحصار خود در آورد!
ماجرا این است که DOTA یا همان Defense of the Ancients، در ابتدا یک Mod برای بازی Warcraft III بوده است که توسط فردی معروف به IceFrog ساخته شده. این مد به مرور زمان محبوبیت فوق العاده ای به دست آورده است. بعد از موفقیت این مد، Valve نویسنده این مد رو جذب می کند و تصمیم می گیرد یک بازی جداگانه به اسم DOTA 2 بسازد. در طی ماه های اخیر Valve تاریخ عرضه دقیقی از این بازی را ارائه نکرده بوده و برای همه سوال بوده که چرا تاریخ عرضه اعلام نمی شود، ولی اخیرا مشخص شده که Valve و Blizzard در طی ماه های گذشته بر سر DOTA دعواهای قانونی داشته اند و شاید این یکی از دلایل مهم اعلام نشدن تاریخ عرضه دقیق برای DOTA 2 بوده است.
ابتدا Blizzard در تاریخ 16 نوامبر ادعای خود را به مضمون زیر مطرح کرده است:
"از طریق این شکایت، Blizzard تقاضا می کند که از ثبت عنوان DOTA توسط شرکت Valve جلوگیری شود، زیرا این عنوان بیش از هفت سال به طور انحصاری توسط Blizzard و طرفداران آن، و تحت لیسانس بلیزارد استفاده شده است. با تلاش برای ثبت این عنوان، Valve دارد تلاش می کند تا نتیجه هفت سال حسن نیت بلیزارد در عنوان DOTA و بازی وارکرفت 3 را برای خود ضبط کند. Valve چنین حقی ندارد! اگر چنین امری صورت بگیرد نه تنها Blizzard ضربه می خورد، بلکه گروه بزرگ طرفداران آن نیز ممکن است دچار زیان شوند و به اشتباه فکر کنند بازی های Valve مورد تایید، یا در ارتباط با Blizzard است".
پاسخ Valve به این شکایت در تاریخ 22 نوامبر ارائه شده است، که در آن Valve گفته اطلاعات کافی برای رد یا تایید این گفته ها ندارد. Valve به این موضوع که DOTA با یک مد وارکرفت شروع شده است اعتراف نکرده، ولی قبول کرده که وارکرفت 3 دارای یک World Editor بوده که با آن "مدهایی" برای بازی طراحی شده است.
نکته جالب این که اولا تصمیم گیری در این مورد سخت است و هر دو شرکت این وسط حقوق غیر قابل انکاری دارند (Valve سازنده مد را در اختیار دارد، و بلیزارد نیز ادعا می کند که سال ها این مد به نام آنها شناخته شده بوده)، و دوم هم این که در حال حاضر هر دو شرکت در حال طراحی بازی هایی براساس عنوان DOTA هستند و نتیجه رای این دادگاه برای این دو غول دنیای بازی های کامپیوتری بسیار تعیین کننده خواهد بود.
منبع: Eurogamer
ماجرا این است که DOTA یا همان Defense of the Ancients، در ابتدا یک Mod برای بازی Warcraft III بوده است که توسط فردی معروف به IceFrog ساخته شده. این مد به مرور زمان محبوبیت فوق العاده ای به دست آورده است. بعد از موفقیت این مد، Valve نویسنده این مد رو جذب می کند و تصمیم می گیرد یک بازی جداگانه به اسم DOTA 2 بسازد. در طی ماه های اخیر Valve تاریخ عرضه دقیقی از این بازی را ارائه نکرده بوده و برای همه سوال بوده که چرا تاریخ عرضه اعلام نمی شود، ولی اخیرا مشخص شده که Valve و Blizzard در طی ماه های گذشته بر سر DOTA دعواهای قانونی داشته اند و شاید این یکی از دلایل مهم اعلام نشدن تاریخ عرضه دقیق برای DOTA 2 بوده است.
ابتدا Blizzard در تاریخ 16 نوامبر ادعای خود را به مضمون زیر مطرح کرده است:
"از طریق این شکایت، Blizzard تقاضا می کند که از ثبت عنوان DOTA توسط شرکت Valve جلوگیری شود، زیرا این عنوان بیش از هفت سال به طور انحصاری توسط Blizzard و طرفداران آن، و تحت لیسانس بلیزارد استفاده شده است. با تلاش برای ثبت این عنوان، Valve دارد تلاش می کند تا نتیجه هفت سال حسن نیت بلیزارد در عنوان DOTA و بازی وارکرفت 3 را برای خود ضبط کند. Valve چنین حقی ندارد! اگر چنین امری صورت بگیرد نه تنها Blizzard ضربه می خورد، بلکه گروه بزرگ طرفداران آن نیز ممکن است دچار زیان شوند و به اشتباه فکر کنند بازی های Valve مورد تایید، یا در ارتباط با Blizzard است".
پاسخ Valve به این شکایت در تاریخ 22 نوامبر ارائه شده است، که در آن Valve گفته اطلاعات کافی برای رد یا تایید این گفته ها ندارد. Valve به این موضوع که DOTA با یک مد وارکرفت شروع شده است اعتراف نکرده، ولی قبول کرده که وارکرفت 3 دارای یک World Editor بوده که با آن "مدهایی" برای بازی طراحی شده است.
نکته جالب این که اولا تصمیم گیری در این مورد سخت است و هر دو شرکت این وسط حقوق غیر قابل انکاری دارند (Valve سازنده مد را در اختیار دارد، و بلیزارد نیز ادعا می کند که سال ها این مد به نام آنها شناخته شده بوده)، و دوم هم این که در حال حاضر هر دو شرکت در حال طراحی بازی هایی براساس عنوان DOTA هستند و نتیجه رای این دادگاه برای این دو غول دنیای بازی های کامپیوتری بسیار تعیین کننده خواهد بود.
منبع: Eurogamer