منم تو تعطیلات عید یه بار دیگه سراغ کالکشن رفتم و هر ۳ بازی با بسته های الحاقیشون رو مجددا تموم کردم.
قبلش بگم بایوشاک ها به هیج عنوان تاریخ انقضا نداره گیمپلیشون و اصلا حس قدیمی و دمده بودن نمیدن. هنوزم به همون اندازه زمان ریلیز بی نقص هستن.
حتی گرافیک بایوشاک ۱ هم تو این نسخه کالکشن اصلا تو دوق نمیزد. اصولا وقتی ارت استایل شاهکار باشه، اثر گذشت زمان تو گرافیک بازی کمتر به چشم میاد.
بایوشاک ۱ که شاهکار ابدیه منه.
کلاس درس لول دیزاین.
بهترین روایت تاریخ ویدیو گیم(بله بهترین در تاریخ
).
بهترین آنتاگونیستی که تاحالا دیدم(اندرو رایان). مکانیزم گیمپلی فوق العاده. گانپلی عالی.
دشمنان متنوع با هوش مصنوعی خیلی خوب.
یه ایمرسیو سیم خیلی خوب با کلی باز گزاشتن دست گیمر برا نحوه پیشبرد بازی.
اتمسفر مخوف و شکوه فوق العاده رپچر.
بیگ ددی و لیتل سیستر...
بی نقص.
بایوشاک ۲ خیلی ریسک نکرده و همون موارد ۱ رو باز پیاده سازی کرده و کاملا موفق هم بوده. حتی یه مقدار گیمپلی بازی رم روون تر کرده(استفاده همزمان از اسلحه و پلازمید) ولی خب تو داستان، روایت و شخصیت پردازی فرسنگ ها عقب تر از بایوشاکه. در کل این هم یه تجربه کم نظیر بودولی نه به خوبی ۱.
بسته الحاقی بایوشاک ۲( مینزواز دن) از خود بازی جلو تر هستش. اینبار باز هم همون گیمپلی ولول دیزاین و اتمسفر در قالب یه داستان بسیار زیباتر از بازی اصلی ارائه شده که واقعا لذت بخش بود.
اما میرسیم به بایوشاک اینفینیت. در کل بایوشاک اینفینیت کاملا بازی متفاوتی بود و از ارتباط داستانی که بگذریم، تقریبا شباهت دیگه ای نمیبینیم با ۲ بازی اصلی. به خودی خود این موضوع خیلی خوبه و بیانگر ریسک پذیری استاد کن لوین هستش. ولی خب یه کم تفاوت هارو باز میکنم:
مهم ترین تفاوت اینجا اینه که اینفینیت برخلاف ۱ و ۲ به هیچ وجه ایمرسیو سیم نیست. این به خودی خود نکته منفی حساب نمیشه ولی خب یه کم هم ناامیدکننده است. خصوصا ک تو ۲ نسل اخیر تقریبا غیر از دیسانرد ۱ و ۲ و پری و دیاس اکس ها(که تازه اصلا در حد بازی های اولیه نبودن) و بایوشاک ۱ و ۲ تقریبا بازی دیگه ای تو این شاخه نداشتیم یا خیلی کم داشتیم. من ترجیح میدادم لوین به عنوان یکی از پدران این سبک، اینفینیت هم تو همون سبک لول دیزاین جا بده ولی خب تصمیم گرفت ببرتش سمت شوتر های روتین اول شخص بازی رو. گرچه گان پلی و جابجا شدن بین طبقات مختلف با زپلاین و استفاده از الیزابت تو مبارزات و ... واقعا عالی بودن و در کل نمیشه گفت که خراب کرد کارش رو لوین. تغییری داد تو لول دیزاین که گرچه شخصا ترجیح میدم نمیداد، ولی نتیجه کار باز هم عالی بود.
تغییر دوم ، تبدیل کردن اتمسفر مخوف و مرده و خفقان اور رپچر به فضای باشکوه و رنگارنگ کلمبیا بود که فوق العاده لذت بخش بود برام و گرچه هیچی جای رپچر رو نمیگیره، ولی این تغییر کاملا ضروری بود و جلوی تکراری شدن بازی رو گرفت. به نحو احسن هم انجام شد و کلمبیا درست مثل رپچر افسون کننده بود.
تغییر سوم هم توی روایت بود که یه مقدار طولانی میشه اگه بخوام باز کنم بحث رو ولی خب همین که تو بایوشاک ۱ یه شخصیت بدون چهره و صامت رو کنترل میکردیم، با توجه به هماهنگی این ویژگی های شخصیت با داستان بازی، باعث شده بود یه روایت کاملا یکپارچه و بی نقص رو ببینیم.
اینجا بوکر دویت هم چهره اش چند جا مشخص میشه. هم حرف میزنه. و هم سبک روایی طوریه که برخلاف بایوشاک ۱ (از ۲ حرف نمیزنم چون به خاطر نبود لوین کلا روایت و داستان خاصی نداره) همیشه یه فاصله ای بین گیمر و شخصیت بوکر میبینیم و انگار از زاویه سوم شخص داریم به داستان نگاه میکنیم. قطعا تکنیک روایی اینفینیت ساده تر از بایوشاک ۱ هستش ولی خب درنهایت اینفینیت اصلا نتونست روایت یکپارچه بایوشاک ۱ رو داشته باشه که دلیلش هم به نظر من داستان بسیار پیچیده تر اینفینیت نسبت به ۱ بود. در همین حد هم باید افرین گفت به سازنده ها که چنین داستانی که اصولا برای مدیوم گیم ساخته نشده رو تونستن در حد خوبی روایت کنن ولی خب بازی درنهایت تو روایت عقب تر از ۱ قرار میگیره.
بزرگترین ایراد اینفینیت ساده بودن فوق العاده زیادش بود که رو درجه نرمال فک کنم ۵ ساعت اول رو بدون باخت پیش رفتم که واقعا ایراد بزرگی حساب میشه و همین ایراد بازی رو از ۲ میاره پایین تر برام یه مقدار.
و اخر از همه هم Burial at sea که نمیگم بد بود، خصوصا از نطر داستانی مثل چسبی بود که سه گانه رو به هم چسبوند ولی خب لول دیزاینش از همه بازی های اصلی پایین تر بود. باز قسمت دوم که یه تم مخفی کاری داده بود به بازی، تنوع جالبی داده بود. باز هم خصوصا برای داستان و ارتباط رپچر و کلمبیا و خصوصا قدم زدن تو رپچر، قبل از سقوطش، لذت بخش بود برام ولی خیلی کمتر از بقیه.
درنهایت و برای جمع بندی، به ترتریب از بهترین به بعد:
Bioshock -10
Bioshock 2-Minerva's den -9.7
Bioshock 2 -9.5
Bioshock infinite -9.3
Bioshock infinite- Burial at sea -8.5
(براق نمره دادن، بایوشاک ۱ رو ملاک قرار دادم وگرنه در قیاس با بازی های دیگه، شاید هر ۳ فازق نمره ۱۰ بتونن بگیرن)
بایوشاک بعدی که صد در صد خراب میکنه ولی خب در انتظار بازی بعدی کن لوین خواهیم بود همچنان.
تاپیک زیرخاکی محسوب میشه ولی خب گفتم بگم نظرمو.