25 کنسول برتر تاریخ از دیدگاه IGN

بهترین کنسول تاریخ به نظر شما


  • مجموع رای دهنده‌ها
    274
وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
سلام !
کنسولهای بازی عمرشون به بیش از 37 سال رسیده و هرکدوم تآثیر خاص خودشون رو روی صنعت بازیهای کامپیوتری گذاشتن. سایت IGN لیست جالبی از 25 کنسول برتر تاریخ تهیه کرده که در نوع خودش جالبه. مطمئنآ تعداد زیادی از این کنسولها برای دوستان ناشناخته هست و این لیست به شناخت اونها کمک میکنه.

25. Magnavox Odyssey
سازنده : Magnavox
تاریخ عرضه : 1972
25consoles_Odyssey.jpg


Magnavox اولین کنسول تاریخ بود , حتی قبل از اینکه Atari Pong عرضه بشه. دستگاهی که ترکیبی از قطعات آنالوگ و دیجیتال بود و راه رو برای ساخت کنسول های بعدی هموار کرد. این کنسول بدون داشتن تصاویر رنگی و حتی بدون داشتن صدا , موفق شد بیشتر از 300 هزار عدد فروش بره. Odyssey از سیستم کارتریجی استفاده میکرد که البته اون موقع بازیها بیشتر شبیه چیپ های کامپیوتری بودند تا کارتریج های رایج کنسولهای بعدی. کنترلرهای Odyssey جعبه هایی با دستگیره کنترل افقی و عمودی بودند که به وسیله سیمی بلند به کنسول متصل می شدند.
Odyssey از یک نظر دیگه هم اولین بود. این کنسول اولین Light Gun کنسولهای خانگی رو عرضه کرد که Shooting Gallery نام داشت. بازیهای این کنسول اکثرآ بازیهایی ساده و فوق العاده خطی مثل Baseball , Basketball و Ski و ... بودند. به دلیل همین سادگی بیش از حد , شرکتهای Third Party بازی ای برای اون نمی ساختند ولی این کنسول باعث شد راه برای کنسولهای بعدی باز شده و به همین دلیل Odyssey جایگاه مخصوص خودش رو در موزه تاریخ ملی آمریکا در واشینگتن داره.

24. Atari Jaguar
سازنده : Atari Corp
تاریخ عرضه : 1993
25consoles_Jaguar.jpg


بعد از شکست Atari 7800 و بعد از نابودی Atari Lynx توسط Game Boy , شرکت Atari آخرین محصول خودش رو به بازار کنسولهای خانگی تقدیم کرد. Atari برگ برنده کنسولش رو در توانایی سخت افزاری می دید. وقتی SNES و SEGA Genesis به تبلیغ در مورد تکنولوژی 16 بیتی خودشون مشغول بودند , Jaguar با سخت افزار فوق العاده قدرتمند 64 بیتی که در نوع خودش اولین بود , وارد میدان شد.
Jaguar علاوه بر داشتن سخت افزاری قوی که بازیهای دو بعدی کنسولهای رقیب رو به راحتی پشت سر میذاشت , کنترلر متفاوتی هم داشت که دارای یک Keypad و دکمه های مخصوص خودش بود و به نوعی راه کنترلرهای کنسولهای Intellivision , Atari 5200 و Colecovision رو ادامه داده بود. همچنین بعدها قطعه ای برای این کنسول ساخته شد که اجازه استفاده از CD رو به بازیکن میداد.
البته Jaguar مدتی بعد رقبای قدرتمندی در زمینه سخت افزار پیدا کرد. Sony و SEGA به ترتیب با کنسولهای Playstation و Saturn و همین طور Panasonic با کنسول CD خور خودش یعنی 3DO به بازار اومدند و خیلی زود به Atari نشون دادند که سخت افزار قوی به تنهایی کاری از پیش نمیبره و مهمتر از اون بازیهای متنوع و زیاد برای هر سلیقه هستند.
حتی همکاری هایی که بین Atari و شرکتهایی چون id Software , Rebellion و بازیسازی مثل Jeff Minter انجام شد هم کمکی به Jaguar نکرد. سوء مدیریت Atari در مورد سخت افزار و بازیها , کمبود تیمهای بازیساز داخلی , ناتوانی در جلب توجه بازیسازان خارجی (Third Party) , بازی فوق العاده بی کیفیت و سطح پایین Cybermorph که همراه کنسول عرضه میشد و همین طور سخت افزار نامناسب و دشوار برای برنامه نویسی از جمله عواملی بودند که دست در دست هم داده و باعث شکست سخت Jaguar شدند.
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا



23. Atari 5200
سازنده : Atari Inc
تاریخ عرضه : 1982
25consoles_atari5200.jpg


Atari 5200 در حقیقت جوابی بود به کنسول Intellivision , ولی به دلایلی در نهایت رقیب Colecovision شد که در همان سال عرضه شد. Atari 5200 تفاوتهای ریز و درشتی با رقبای خودش داشت. از جمله اونها وجود Analog Joystick روی کنترلر کنسول بود. همچنین وجود 4 پورت برای کنترلرها و دکمه های Start , Pause و Reset از دیگر تفاوتهای اون با بقیه کنسولها بود. این کنسول برپایه سیستمهای خانگی Atari 400/800 از پردازنده 1.79 MHz و 16KB رم بهره میبرد و توانایی ارائه تصاویری با حداکثر رزولوشن 320*192 رو داشت. شاید مقایسه این اعداد و ارقام با کنسولهای فعلی که توانایی ارائه تصاویری با رزولوشن 1920*1080 رو دارند خنده دار باشه , ولی این آمار در زمان خودش بسیار جالب بود و به راحتی میتونست پردازشگر زیر 1 MHz کنسول Intellivision رو نابود بکنه.
البته Atari 5200 زیر سایه تکنولوژی قدرتمند Colecovision با پردازنده فوق العاده 3.58 MHz قرار گرفت. ولی این کنسول با وجود شکستی که تجربه کرد , هدیه ای بزرگ برای کنسولهای آینده بود. امکاناتی مثل استفاده از 4 پورت برای 4 بازیکن یا مهمتر از اون Analog Joystick باعث ایجاد تغییراتی بزرگ در کنسولهای آینده شدند. درسته که کار کردن با Analog Joystick این کنسول واقعآ دشوار بود , ولی هر ایده ای بالاخره باید از جایی شروع بشه تا بعدآ تکامل پیدا کنه.

22. 3DO
سازنده : Panasonic
تاریخ عرضه : 1993
25consoles_3DO.jpg


شاید 3DO به موفقیت مالی چشم گیری نرسید , ولی تآثیر خودش رو در صنعت بازیسازی گذاشت. این کنسول که بهش 3DO Interactive Multiplayer هم میگفتند , در سال 1993 توسط Panasonic عرضه شد. کنسولی 32 بیتی که از CD پشتیبانی میکرد و از نظر تکنولوژی چیزی از کنسولهای PlayStation و Saturn کم نداشت. ولی از عدم پشتیبانی سازندگان Third Party و همچنین قیمت سرسام آور در زمان عرضه (700 دلار) رنج میبرد. 3DO هشت کنترلر رو ساپورت میکرد و درگاههایی برای Memory Card , Modem , Video Cartridge و ... داشت.
این کنسول با وجود قیمت عجیبی که در ابتدای عرضه داشت , به فهرست متنوع بازیهای خودش و وسایل جانبی ای که بهش متصل میشد افتخار میکرد. البته 3DO از کمبود عناوین انحصاری رنج میبرد ولی تعدادی از بهترین بازیهای اون زمان برای این کنسول پورت شده بود که Super Street Fighter 2 Turbo یکی از اونها بود. یکی از نکات جالب در مورد این کنسول این بود که چندین شرکت در حالات و اشکال متفاوت اون رو عرضه کردند. شرکتهایی مثل Sanyo و GoldStar از این جمله بودند. البته کنسولهای خود Panasonic بهترین کیفیت رو داشتند. این کنسول نوآوری هایی هم داشت. برای مثال کنترلرهای اون Daisy Chainable بودند , یعنی یک کنترلر به کنسول وصل میشد و بقیه کنترلرها به کنترل قبلی. پشتیبانی از صدای Surround هم از نوآوری های این کنسول در صنعت بازی بود.
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا

21. Magnavox Odyssey 2
سازنده : Magnavox
تاریخ عرضه : 1978
25consoles_Odyssey2.jpg


اولین Odyssey دستگاهی بود که کنسولهای بازی رو به خانه های مردم آورد. درسته که کنسولهایی چون Atari 2600 و NES باعث محبوبیت بیشتر بازیهای کامپیوتری شدند , ولی این کنسولهای Magnavox بودند که بیشترین نقش رو در پیدایش این صنعت ایفا کردند. Odyssey کنسولی ساده و پیش پا افتاده بود. بازیهای اون Onboard بوده و کنترلرهای پدالی اون در مقایسه با Joystick های بعدی خیلی بدترکیب بودند. Magnavox در کنسولی بعدی خودش خیلی از مشکلات رو حل کرد و رقیبی قدرتمند برای Atari 2600 به بازار فرستاد و تونست در زمینه هایی چون کنترلر بهتر هم عمل بکنه ولی رزولوشن این کنسول از Atari 2600 پایین تر بود. البته در مواردی چون کیبورد برای برنامه نویسی و حتی سیستم Speech Synthesizer از این کنسول جلوتر بود.
تعداد بازیهای Odyssey 2 از برادر بزرگترش بیشتر بود و خود Magnavox هم بیشتر از 50 بازی برای این کنسول طراحی کرد که KC Munchkin (بازی ای شبیه Pac-Man) از معروف ترینها بود. همچنین سری بازیهای Master Strategy که بازیهای کامپیوتری و بازیهای تخته ای (Board Games) رو ترکیب کرده بود و با ملحقات اضافی به فروش میرفت که در حقیقت بیشتر نقش دکور رو بازی می کردند.
Odyssey 2 هرگز به موفقیت های Atari 2600 نرسید , ولی نام Magnavox کافی بود تا به فروش تقریبی 1 میلیون عدد در آمریکای شمالی و 1 میلیون دیگه در اروپا و آمریکای جنوبی دست پیدا کنه.
این کنسول با اینکه نه تآثیر Odyssey بر صنعت بازی رو تکرار کرد و نه به موفقیتهای Atari 2600 رسید , ولی به خاطر میراثی که از برادر بزرگترش به همراه داشت کنسولی مهم و ارزشمند بود. بدون Odyssey 2 , صنعت بازی مسلمآ چیزی کم داشت.

20. SEGA Master System
سازنده : SEGA
تاریخ عرضه : 1986
25consoles_MasterSystem.jpg


SEGA Master System همون چیزی بود که باید می بود. این کنسول از نظر سخت افزاری از NES جلوتر بود ولی یک کمبود اساسی داشت : Mario . اون موقع کاراکتر محبوبی مثل Sonic the Hedgehog هم طراحی نشده بود تا ناجی SEGA باشه. به همین دلیل Master System با فاصله ای زیاد از NES در مقام دوم کنسولهای 8 بیتی قرار گرفت.
Master System اولین تجربه واقعی SEGA برای انتقال بازیهای کامپیوتری از دستگاههای Arcade به خانه های مردم بود. این کنسول با اینکه از نظر قدرت سخت افزاری به پای دستگاههای Arcade این شرکت نمیرسید و بازیهایی مثل OutRun و Space Harrier رو نمیتونست با اون کیفیت اجرا کنه , ولی بازیهای مخصوص به خودش رو داشت. بازی محبوبی مثل Alex Kidd in Miracle World یا یکی از بزرگترین RPG های تاریخ یعنی Phantasy Star . ولی در طرف مقابل به خاطر قراردادهایی که بین Nintendo و شرکتهای Third Party وجود داشت , Master System از خیلی از بازیهای این شرکتها محروم بود. به همین دلیل چندین ماه طول میکشید تا یک عنوان جالب و ارزشمند برای این کنسول عرضه شده و طرفدارانش رو خوشحال بکنه.
یکی از جالب ترین ویژگی های Master System عینک 3 بعدی اون بود. این عینک ظاهری مسخره و خنده دار داشت ولی در باطن واقعآ جالب و تآثیرگذار بود. متآسفانه این عینک هم مثل خود کنسول پشتیبانی خوبی نشد و فقط 6,7 بازی برای اون عرضه شد مثل Maze Hunter 3D و Space Harrier 3D .نکته جالب در مورد Master Systemاینه که این کنسول با وجود فروش کمی که داشت , ولی Fan Base خیلی قدرتمند و وفاداری داشت و هنوز هم داره. SEGA به خوبی از تجربه خودش در این کنسول استفاده کرد و نقص ها و مشکلات اون رو برطرف کرده و با کنسول Genesis رقابتی واقعی با Nintendo رو شروع کرد.
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
19. NeoGeo
سازنده : SNK
تاریخ عرضه : 1990
25consoles_NeoGeo.jpg


شرکت SNK در اواخر دهه 80 یکی از بزرگان دستگاههای Arcade و یکی از ناشران فعال بازیهای Third Party برای کنسول NES بود. ولی در سال 1990 تصمیم گرفت تجربه غنی خودش رو به خانه های مردم بیاره و کنسول NeoGeo رو تهیه کرد. کنسولی که حس و حال و روح Arcade رو در کنسولی خانگی دمید.
SNK در ابتدا سیستمی به نام NeoGeo Multi Video System ابداع کرد که از طریق اون امکان قراردادن چندین بازی (حداکثر 6 بازی) در یک دستگاه Arcade فراهم شده بود. بعدها همین سیستم مبنای ساخت کنسول خانگی NeoGeo Advanced Entertainment System شد. کنسولی که از لحظ معماری داخلی شباهت زیادی به Multi Video System داشت و البته از رقبای خودش یعنی SNES و SEGA Genesis از نظر صوتی و بصری قدرتمندتر بود.
قیمت این کنسول هم به اندازه قدرتش زیاد بود. قیمت عجیب 800 دلار برای خود کنسول و 200 دلار برای هر بازی ! قیمت بازیها هم توجیه جالبی داشت. سایز کارتریج های این کنسول 330 مگابیت بود که در مقایسه با سایز 16 مگابیتی کارتریج های SNES و SEGA Genesis حدودآ 20 برابر بیشتر بود !
قیمت بالای NeoGeo باعث شد کمتر فروشنده ای ریسک کرده و اون رو توی مغازه خودش برای فروش قرار بده. به همین دلیل این کنسول در کمتر از 2 سال به دست فراموشی سپرده شد. SNK بعدها تصمیم گرفت با عرضه NeoGeo CD یاد و خاطره این کنسول رو زنده کنه ولی باز هم به خاطر کم بودن مخاطبان این کنسول به موفقیت نرسید. البته دستگاه Arcade ای که با نام NeoGeo ساخته شده بود , به موفقیتهای فوق العاده چشمگیری دست پیدا کرد و تعداد زیادی بازی فراموش نشدنی در سبک Fighting معرفی کرد. بازیهایی چون King of Fighter , Fatal Fury و Samurai Shodown .

18. SEGA Saturn
سازنده : SEGA
تاریخ عرضه : 1995
25consoles_Saturn.jpg


SEGA Saturn یکی از کنسولهای نسل پنجم به دنبال موفقیتهای Genesis ساخته شده و در نمایشگاه E3 سال 1995 معرفی شد و خبر جالبی هم در مورد این کنسول اعلام شد. زمان عرضه کنسول 4 ماه جلو افتاده بود !
دلیل این کار عرضه زودتر Saturn نسبت به PlayStation در فصل تعطیلات بود. با اینکه در نهایت این SEGA بود که مغلوب کنسولهای Sony و Nintendo شد , ولی کسی نمیتونه بازیهای زیبا و فراموش نشدنی اوائل کار Saturn رو از یاد ببره. بازیهایی مثل NiGHTS into Dreams , Virtua Fighter و Panzer Dragoon نمونه هایی از این بازیهای به یاد موندنی بودند که طرفداران زیادی به دست آوردند.
شاید مهم ترین ویژگی Saturn امکانات و بازیهای عالی اون برای حرفه ای ها و قدیمی ها بود. گرچه سخت افزار این کنسول برای پردازش گرافیک های 3 بعدی مثل Tomb Raider جلوی PlayStation کم می آورد , ولی این کنسول تعدادی از بهترین بازیهای Fighting دو بعدی رو به طرفداران حرفه ای این بازیها تقدیم می کرد که در کنسول دیگه ای در دسترس نبود.
شاید یکی از دلایل قرار گرفتن این کنسول در لیست بهترین کنسولهای تاریخ , بازیهای خاص و متفاوت اون باشه. مثلآ بازی Shining Force III که در 3 بخش به بازار عرضه شد و فقط بخش اولش در آمریکا به فروش رسید , از اون بازیهایی هست که هرکسی تونسته بازی کنه , فقط به نیکی ازش یاد کرده.
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
17. Atari 7800
سازنده : Atari Corp
تاریخ عرضه : 1986
25consoles_Atari7800.jpg


Atari 7800 کنسولی قدرتمند و رویایی بود که در سال 1986 به بازارها راه یافت. این کنسول علاوه بر بازیهای انحصاری خودش , توانایی اجرای بازیهای Atari 2600 رو هم داشت. البته کنسولهای قبلی هم این توانایی رو داشتند ولی Atari 7800 برخلاف اونها بدون استفاده از یک دستگاه جانبی این کار رو انجام میداد و فقط با قرار دادن کارتریجهای Atari 2600 اونها رو اجرا میکرد.
Atari 7800 در ابتدا به دنبال موفقیتهای Atari 5200 در دست ساخت قرار گرفت ولی به دلیل فروخته شدن شرکت Atari به افرادی جدید که قصد داشتند روی بازار کامپیوتر سرمایه گذاری کنند , کمی تآخیر پیدا کرد. این کنسول در نهایت به عنوان جوابی به شرکتهای Nintendo و SEGA که با کنسولهای NES و Master System به آمریکا اومده بودند , عرضه شد. متآسفانه خیلی از برنامه های Atari برای این کنسول هم بدون نتیجه موند , مثل کارتریج هایی که توانایی ذخیره امتیازات بازیکن رو داشتند.
Atari با عرضه این کنسول توجه ویژه ای به Budget Gaming (بازی سازی کم خرج) داشت و بازیهای زیادی با قیمت زیر 19.99 دلار برای این کنسول عرضه شد و خیلی از بازیهای Launch این کنسول هم از عناوین Arcade ای بودند که در این سالها عرضه شده بودند. بازی ای مثل Pole Position II نشون میداد که این کنسول از نظر بصری قدرت خوبی داره ولی از نظر صوتی زیاد تعریفی نداشت. مهندسین Atari از چیپ های صوتی نامرغوب و سطح پایینی استفاده می کردند که هزینه ها رو کاهش داده و قیمت تمام شده رو کمتر کنند. در طرف مقابل Nintendo قراردادهایی با بازیسازان Third Party بسته بود تا به مدت 2 سال بازیها رو در انحصار خودش نگه داره و Atari یکی از قربانیان این موضوع بود. به همین دلیل Atari به سراغ بازیهای انحصاری کامپیوتر و انتقال اونها به کنسول خودش کرد.
تآخیر در عرضه Atari 7800 به علاوه وسایل جانبی کنسل شده و خساست مدیران جدید Atari دست در دست هم دادند تا این کنسول به موفقیت چندانی دست پیدا نکنه.

16. Nintendo GameCube
سازنده : Nintendo
تاریخ عرضه : 2001
25consoles_GameCube.jpg


مکعب کوچک و بنفش Nintendo در زمان عرضه به خاطر حالت اسباب بازی گونه خودش و کمبودهای تکنیکی مثل نداشتن Digital Output مورد انتقاد واقع شد. ولی در کنار ظاهر بامزه و جالب خودش , بازیهای فوق العاده و فراموش نشدنی زیادی داشت. GameCube نه تنها مسیری جدید در کارنامه Nintendo بعد از استفاده از کنسول های کارتریج دار بود , بلکه سخت افزاری قدرتمند و ماهرانه بر مبنای کار دو شرکت بزرگ ATI و IBM در دل خودش داشت. CPU این کنسول به نام Gekko توسط IBM و GPU اون به نام Flipper توسط ATI ساخته شده بود که در کنسول بعدی Nintendo یعنی Wii هم با اندکی افزایش قدرت مورد استفاده قرار گرفتند.
در حالی که رقیب بزرگی چون PlayStation 2 با شعار "دستگاه چند رسانه ای قدرتمند" به بازار عرضه شده بود , Nintendo تصمیم گرفت GameCube رو به عنوان کنسولی خانوادگی عرضه کنه که البته تصمیم چندان خوبی نبود. GameCube شبیه ظرف غذایی بود که بازیهای انحصاری فوق العاده ای چون Metroid Prime و Super Mario Sunshine رو برای طرفداران قدیمی و همیشگی Nintendo فراهم میکرد ولی از انجام کارهای خارج از این محدوده عاجز بود. این کنسول برای فن های متعصب Nintendo و بازیکنان جوان تر ساخته شده بود و شاید یکی از دلایل پشتیبانی اندک شرکتهای Third Party هم همین بوده باشه. کنسولی که در نهایت 22 میلیون فروش داشت , یعنی حدود 118 میلیون کمتر از PlayStation 2 .
از Resident Evil 4 تا F-Zero GX , از Super Smash Bros.Melee تا Eternal Darkness: Sanity`s Requiem , از Star Wars Rogue Squadran II: Rogue Leader تا Pikmin 1&2 همگی بازیهایی خارق العاده برای کنسولی رویایی بودند , کنسولی که به خاطر بازیهای زیبای خودش در این لیست قرار گرفت نه به خاطر طراحی خود کنسول یا Install Base اون .
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
15. PlayStation 3
سازنده : Sony
تاریخ عرضه : 2006
25consoles_PlayStation3.jpg


درسته که PlayStation 3 هنوز زمان زیادی تا پایان عمرش داره , ولی در همین مدتی که عرضه شده هم بازیهای بزرگی عرضه کرده و در کنار Xbox 360 تعریف جدیدی از خواسته های بازیکنان در مورد کارایی کنسول و قابلیت های آنلاین اون ارائه داده. اون روزهایی که همه چیز محدود به همون دیسکی بود که می خریدین و توی کنسول میذاشتین تموم شده. سیستم های آنلاینی مثل PSN این امکان رو به بازیکن میدن که روی صندلی لم داده و بدون خارج شدن از خونه , بازی رو خریده و انجام بده. DLC ها و Content هایی که از طریق این شبکه ها میشه دانلود کرد رو هم نباید فراموش کرد.
لیست بازیهای PS3 با اینکه در حال حاضر هم خیره کننده هست , روز به روز هم در حال بهتر شدنه. تا امروز بازیهای انحصاری بزرگی چون Uncharted: Drake`s Fortune , Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots , Killzone 2 , Flower , Warhawk , Little Big Planet و Infamous در کنار عناوین مشترکی مثل Grand Theft Auto IV , Call of Duty 4: Modern Warfare , Fallout 3 و Bioshock برای این کنسول عرضه شده و دنباله های تعدادی از بزرگترین سری بازیهای Sony هم در راهه : God of War , Gran Turismo و بازی Team ICO .
در ضمن نباید فراموش کنیم همون کاری که PlayStation 2 با فرمت DVD انجام داد , این بار PlayStation 3 با Blu-Ray کرد و باعث شد میلیونها Blu-Ray Player وارد خونه های مردم شده و به شکست سریع تر HD-DVD کمک بکنه. اگر ویدئوهای قابل دانلود که زیر طریق PSN قابل دریافت هست رو هم به این موارد اضافه کنیم , PlayStation 3 رو وسیله ای میدونیم که فراتر از یک کنسول مختص بازی عمل میکنه.

14. Intellivision
سازنده : Mattel
تاریخ عرضه : 1979
25consoles_Intellivision.jpg


Intellivision در حقیقت ترکیبی از دو کلمه Intelligent (هوشمند) و Television (تلویزیون !) بود و یک سال بعد از عرضه Atari 2600 برای رقابت با این کنسول به بازار اومد. البته Intellivision در سال 1979 تنها در بازارهای محدود به همراه 4 بازی عرضه شد و سال بعدش در بازارهای جهانی پخش شد.
سخت افزار این کنسول قدرتی بیشتر از Atari 2600 داشت و علاوه بر رزولوشن بالاتر , از تعداد رنگ بیشتری هم پشتیبانی میکرد. همچنین گیم پد هایی پیشرفته تر و کامل تر از گیم پدهای ساده رقیب داشت. این کنترلر دارای یک صفحه دیسکی شکل بود و حالتی تلفن مانند با یک کی پد و 4 دکمه (در هر سمت 2 تا) داشت. بازیهای Intellivision به همراه صفحاتی با طراحی های جالب عرضه می شدند که روی این کنترلر قرار گرفته و 12 دکمه این کنترلر رو پوشش می دادند تا بازیکن راحت تر کارایی هر دکمه رو متوجه بشه.
Mattel بازاریابی فوق العاده ای برای Intellivision انجام داد تا با Atari 2600 رقابت نزدیکی داشته باشه. به عنوان مثال از George Plimpton نویسنده معروف برای گویندگی در تبلیغات این کنسول استفاده کرد. همچنین لیسانس تعدادی از بازیهای بزرگ ورزشی مثل MLB , NHL , NFL و NBA رو در اختیار گرفته و حقوق عنوان معروفی چون Tron (که در اون زمان فیلم پرفروشی با این نام اکران شده بود) رو ثبت کرد.
با اینکه Intellivision نتونست Atari 2600 رو اون طور که میخواست مغلوب کنه , ولی نوآوری های زیادی به صنعت بازیهای کامپیوتری عرضه کرد. این کنسول علاوه بر گرافیکهای پیشرفته , قابلیت صحبت کردن (Speech) رو هم وارد بازیها کرده بود و حتی برای اولین بار مفهوم بازیهای قابل دانلود رو به دنیای بازی آورد. به این صورت که بازیکنان توسط قطعه ای به نام PlayCable قادر به دریافت بازیها از طریق تلویزیونهای کابلی بودند.
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
13. TurboGrafx-16
سازنده : NEC Corporation
تاریخ عرضه : 1989
25consoles_TurboGrafx16.jpg


NEC ابتدا در سال 1987 کنسول PC Engine رو در ژاپن عرضه کرد. کنسولی که با فروش فوق العاده خودش خیلی راحت Famicom (NES ژاپنی) رو شکست داد. این شرکت به خاطر این موفقیت به فکر عرضه کنسولش با نام جدید TurboGrafx-16 در آمریکا افتاد و این کنسول 16 بیتی رو با ظاهری جدید روانه رقابت با کنسولهای Nintendo و SEGA کرد. ولی این کنسول در آمریکا به جایی نرسید. شاید به خاطر پشتیبانی اندک شرکتهای Third Party , شاید به خاطر اسم عجیب و مسخره خودش یا ...
TurboGrafx-16 در آگوست 1989 در هیاهوی جنگی که بین SEGA Genesis و NES درگرفته بود و تازه SNES هم در حال ساخته شدن بود , وارد بازار آمریکا شد. بازی ای که همراه این کنسول عرضه میشد یعنی Keith Courage in Alpha Zones بازی ای ناشناخته بود که توان رقابت با عنوانی چون Altered Beast از شرکت SEGA (بازی ای که قبلآ در دستگاههای Arcade به محبوبیت رسیده و حالا با شکل و شمایلی نزدیک برای Genesis ساخته شده بود) رو نداشت. البته در بین عناوین اولیه این کنسول بازیهای ارزشمندی چون Alien Crush هم به چشم میخوردند ولی رقابت با SEGA و Nintendo به همین راحتی ها هم نبود. قدرت کنسول رو که کنار بگذاریم , TurboGrafx-16 حتی پورت دومی برای بازی کردن دو نفر با هم نداشت و بازیکن مجبور بود وسیله ای جانبی برای متصل کردن کنترلر دوم به کنسول تهیه کنه. این چنین بود که این کنسول بعد از NES , SNES و Genesis در مقام چهارم قرار گرفت.
البته بازیهای جالب این کنسول هم کم نبودند. از Bonk`s Adventure که قرار بود نقش Mario رو برای TurboGrafx-16 ایفا کنه تا بازی Blazing Lasers و البته بازی ترسناک کلاسیک Namco یعنی Splatterhouse . همچنین این کنسول برای اولین بار در این صنعت توانایی استفاده از وسیله ای 399 دلاری به نام Turbo CD برای اجرای CD ها رو داشت. با اینکه قیمت این وسیله خیلی گرون بود ولی نقشی هرچند کوچک در انتقال فرمتهای بازی از کارتریج به CD ایفا کرد.

12. Colecovision
سازنده : Coleco
تاریخ عرضه : 1982
25consoles_ColecoVision.jpg
شرکت اسباب بازی سازی Coleco در سال 1982 برای رقابت با Atari 2600 و Mattel Intellivision دست به ساخت کنسول Colecovision زد. البته این شرکت پیش از این هم با صنعت بازی غریبه نبود و کنسولهای دستی ساده و تک بازی رو ساخته بود.
ادعای Colecovision فراهم کردن تجربه بازیهای دستگاههای Arcade در خونه های مردم بود. کاری که این کنسول به کمک سخت افزار قوی خودش قادر به انجام اون بود و به برنامه نویس ها اجازه میداد بازیهای Arcade رو تا حد امکان شبیه نسخه اصلی به این کنسول منتقل کنند. حداقل بهتر از پورت هایی که از این بازیها در کنسولهای Atari 2600 و Intellivision صورت گرفته بود. Coleco حتی وسایل جانبی زیادی مثل Steering Wheel و Trackball رو هم برای کنسول خودش ارائه کرد تا تجربه Game Room ها هرچه بهتر به بازیکن منتقل بشه.
Coleco برای نشون دادن قدرت خودش در شبیه سازی Arcade ها از بازی ای چون Donkey Kong استفاده کرد و تعدادی از بازیهای بزرگ Arcade شرکت Nintendo رو هم به Colecovision انتقال داد. ولی موفقیتهای این کنسول دوام زیادی نداشت و مشکلات صنعت بازی در سال 1983 باعث شد کمر Coleco هم زیر بار گرفتاری ها بشکنه.
نقطه قوت Colecovision بعد از گذشت سالها به نقطه ضعفش تبدیل شد. این کنسول به جای اینکه بازیهای بزرگ و مخصوص خودش رو به جا بذاره , به خاطر ســیاستهای شرکت Coleco و خرید لیسانس بازیهای شرکتهای دیگه به منبعی از نسخه های پورت شده دستگاههای Arcade و شرکتهای مختلف تبدیل شد. بعدها Telegames کلکسیونی از بازیهای شبیه سازی شده Colecovision رو برای Windows ارائه کرد که البته فاقد بسیاری از عناوین محبوبی بود که در اوائل دهه 80 برای این کنسول ارائه شده بودند.
 
آخرین ویرایش:

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
11. Xbox
سازنده : Microsoft
تاریخ عرضه : 2001
25consoles_Xbox.jpg


این Xbox بود که Microsoft رو وارد دنیای کنسول کرد. شاید Xbox زیباترین طراحی یا بزرگترین آرشیو بازیها رو نداشت , ولی باعث خلق استانداردهای جدیدی در دنیای کنسول ها شد. حداقل چیزی که این کنسول به ما هدیه کرد یکی Xbox Live بود و دیگری سری Halo .
ممکنه طرفداران Nintendo ادعا کنند که این Nintendo 64 بوده که سبک FPS رو به وسیله بازی GoldenEye به سبکی رایج در کنسولها تبدیل کرد , ولی در حقیقت Halo بود که باعث پیشرفت و تکامل این سبک شد. تقریبآ تمام FPS های بعدی از کنترل Halo الگوبرداری کرده و سیستم سلامتی این بازی رو استفاده کرده و به تکامل رسوندند. ولی شاید مهم ترین نکته در مورد Halo این بود که بازیکنان کنسولی برای اولین بار توسط این بازی قادر به انجام نبردهای 16 نفره از طریق سیستم Lan بودند. Halo اولین FPS ای بود که باعث حسادت PC Gamer ها شد و آغازگر پیشرفتهایی در این سبک گردید.
یکی دیگه از ویژگی های برتر Xbox شبکه Xbox Live بود که در حقیقت پیش زمینه ای شد برای این شبکه آنلاین محبوب در کنسول Xbox 360 . گرچه SEGA Dreamcast بازیهای آنلاین رو ارائه میکرد , ولی کیفیت این بازیها در Xbox به تکامل رسید و پیشرفت زیادی کرد. برای اولین بار Friends List رو در Xbox Live دیدیم و همین طور با چند عنوان Live Arcade هم آشنا شدیم. این سرویس محبوبی زیادی در بازی ای چون MechAssault و بعدها Halo 2 پیدا کرد. به طوری که هنوز هم صدها یا حتی هزاران نفر در حال انجام این بازی به صورت آنلاین هستند. Xbox Live دریچه ای به سوی آینده صنعت کنسول بود.
Xbox همچنین باعث تداخل PC Gamer ها و Console Gamer ها شد و البته هنوز هم بازیهای مختص کنسولها رو در خودش داشت. با اینکه این کنسول در بین 10 کنسول برتر قرار نگرفت ولی تآثیر خودش رو روی کنسولهای بعدی گذاشت.

10. Nintendo Wii
سازنده : Nintendo
تاریخ عرضه : 2006
25consoles_Wii.jpg


کنسولهای Nintendo 64 و GameCube کنسولهایی قدرتمند و شایسته بودند ولی ظهور رقبای بزرگی چون Sony و Microsoft باعث شده بود Nintendo نتونه به موفقیتی که با کنسولهای قبلی بدست آورده بود برسه. بعد از ارائه این دو کنسول , Nintendo مصمم شده بود موفقیت عظیم خودش با NES و SNES رو دوباره تکرار بکنه و برای رسیدن به این هدف , مسیری متفاوت و جدید رو در پیش گرفت.
Wii کنسولی بود که بیشتر از تکیه بر سخت افزار قوی و کیفیت صوتی و بصری فوق العاده , به گیم پلی و نحوه ارتباط بازیکن با بازیها تآکید داشت. همه چیز در این کنسول تازگی داشت , ایده جدید Nintendo این بود که هرکسی کنترلر رو در دست بگیره , بتونه خیلی راحت با اون ارتباط برقرار کرده و از بازی لذت ببره. ایده ای که خیلی خوب جواب داد و دریچه ای جدید برای صنعت کنسولها باز کرده و مخاطبان پرشماری به این صنعت تقدیم کرد.
کنترلر جدید که Remote نام داشت , دکمه های کمی روی بدنه خودش داشت ولی از تکنولوژی Motion Sensing بهره میبرد که باعث میشد با حرکت کنترلر , گیم پلی بازی تعریف بشه. Nintendo برخلاف بقیه شرکتها اشتباه رایج رو تکرار نکرد و این وسیله رو نه به عنوان یک وسیله جانبی , بلکه به عنوان هسته اصلی Wii طراحی کرد.
Wii خیلی از GameCube قوی تر نبود , ولی کنترلر متفاوت اون (که در ابتدا قرار بود به عنوان وسیله ای جانبی برای GameCube طراحی بشه) باعث جذب میلیون ها مخاطب جدید و تازه کار به دنیای بازی شد. ایده قرار دادن بازی Wii Sports روی تمام کنسول های Wii حرکتی هوشمندانه از Nintendo بود. مجموعه بازی ای که بازیکنان تازه کار رو خیلی زود با ویژگی های Wii و کنترلر اون آشنا میکرد.
Nintendo Wii الآن در سال چهارم حیات خودش هست و هنوز هم به رشد و پیشرفت و تکامل دنیای بازی ادامه میده. این کنسول حتی باعث شده Sony و Microsoft هم به فکر ارائه کنترلرها و راههای جدیدی برای تعامل بازیکن با بازیها بیفتند.
 
آخرین ویرایش:

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
9. Nintendo 64
سازنده : Nintendo
تاریخ عرضه : 1996
25consoles_N64.jpg


آخرین کنسول کارتریج خور Nintendo یعنی N64 شاید کنسولی شکست خورده به نظر بیاد (بیشتر به خاطر استفاده از کارتریج) , ولی در نوع خودش نوآوری هایی در زمینه سخت افزار به همراه داشت و البته تعدادی از دوست داشتنی ترین بازیهای اون نسل رو هم به بازیکنان تقدیم کرد.
Nintendo با عرضه N64 اهداف زیادی رو دنبال میکرد. از کنترلر انقلابی این کنسول گرفته تا قدرت گرافیکی اعجاب انگیز اون و البته لیستی از شرکتهای Third Party بزرگ (که بهشون لقب Dream Team رو داده بودند) N64 شروعی رویایی داشت. Shigeru Miyamoto طراح افسانه ای , کنترلر این کنسول رو به بازیکنان معرفی کرد که دارای Analog Stick و Rumble Pack بود و بعد هم بازی Super Mario 64 معرفی شد که ژانر Platformer سه بعدی رو به شکل امروزی خودش درآورد. بازی ای که تا به امروز یکی از بزرگترین و البته مهم ترین بازیهای تاریخ به شمار میاد. با وجود همه اینها N64 هیچ وقت نتونست به موفقیتهای عظیم PlayStation برسه. در حقیقت کنسول Sony تونست N64 رو با نسبت 3 به 1 شکست سختی بده.
با این همه Nintendo عقب نشینی نکرد و با کمک Rare تعدادی از بزرگترین بازیهای تاریخ رو برای N64 آماده ساخت. بازیهایی چون The Legend of Zelda: Ocarina of Time (یکی از معدود بازیهایی که از IGN امتیاز کامل گرفت) , Conker`s Bad Fur Day و GoldenEye 007 .

8. Dreamcast
سازنده : SEGA
تاریخ عرضه : 1999
25consoles_Dreamcast.jpg


Dreamcast با عمر کوتاهی که داشت , اولین کنسول نسل ششم بود. نسلی که کنسولهای PlayStation 2 , GameCube و Xbox رو به بازیکنان تقدیم کرد. این کنسول اولین بار در سال 1998 به بازار عرضه شد , یعنی دو سال قبل از PlayStation 2 و سه سال قبل از GameCube و Xbox . Dreamcast به دلایل مختلفی زیاد عمر نکرد. شاید یکی از این دلایل عدم پشتیبانی از فرمت DVD بود. ولی به هر حال با اینکه این کنسول محبوب در سال 2001 رسمآ خداحافظی کرد , تآثیر زیادی روی این صنعت گذاشت.
SEGA بعد از مشکلاتی که با Saturn تجربه کرد , این بار و در دومین کنسول دیسکی خودش دست به تغییراتی زد. بازاریابی و تبلیغات Dreamcast بسیار باشکوه بود و SEGA به کمک نرم افزارهای با کیفیت و نوآوری های مختلف سعی در جذب مخاطبان بیشتری داشت. Dreamcast اولین کنسولی بود که از یک مودم داخلی برای بازیهای آنلاین بهره میبرد و با اینکه کیفیتی به مراتب پایین تر از نمونه های بعدی داشت , ولی برای اولین بار به بازیکنان اجازه میداد با یکدیگر در نقاط مختلف جهان رقابت کنند. Dreamcast همچنین فرمت مخصوص خودش رو ارائه کرد به نام GD-ROM که 500 مگابایت ظرفیت بیشتر نسبت به CD داشت.
عنوان های قدیمی و محبوب SEGA به کمک این کنسول به نسل جدید وارد شده و بازیهایی چون Sonic the Hedgehog و Virtua Fighter برای این کنسول عرضه شدند. ولی در عین حال عناوین جدیدی مثل Crazy Taxi هم با Dreamcast متولد شدند. متآسفانه Dreamcast آخرین تلاش SEGA در زمینه ساخت کنسول بود , ولی تآثیرات این کنسول بر صنعت بازی و عناوین زیبا و منحصر بفرد اون رو هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد.
 
آخرین ویرایش:

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
7. PlayStation
سازنده : Sony
تاریخ عرضه : 1995
25consoles_PlayStation.jpg


اولین کنسول Sony تحولات زیادی در دنیای بازیهای کامپیوتری ایجاد کرد. این کنسول به جنگ همیشه دو طرفه Nintendo و SEGA پایان داد , باعث شد Microsoft به فکر ساخت کنسول برای نسل بعد بیفته , این صنعت رو برای پذیرش فرمتهای دیسکی آماده کرد , کنترلر Dual Shock رو معرفی کرد و البته تعدادی از مهم ترین و محبوب ترین بازیهای تاریخ رو ارائه نمود. PlayStation در کنار SEGA Saturn و Nintendo 64 نسلی رو پایه گذاری کردند که به انتقال بازیهای کامپیوتری از ظاهری دو بعدی به شکل و شمایل سه بعدی و امروزی اونها کمک کرد.
لیست بلند بالای عناوین جدیدی که این کنسول به بازیکنان هدیه داد , به این سادگی ها فراموش نمیشه. بازیهایی چون Metal Gear Solid , Gran Turismo , Resident Evil و Tony Hawk و تعداد زیادی بازی دیگه که برای اولین بار معرفی شده و بعدها هرکدوم به سری بازیهایی پرطرفدار و محبوب تبدیل شدند. شاید اگر PlayStation نبود , تعدادی از ژانرهای بازی امروزی هم به وجود نیومده بود یا حداقل این محبوبیت رو نداشت.
یکی از مهم ترین ویژگی های PlayStation این بود که برخلاف کنسول های قبلی , بیشتر از اینکه روی مخاطب کم سن و سال تمرکز داشته باشه , به عنوان کنسولی برای مخاطبین بزرگتر در نظر گرفته شده بود و والدین هم در کنار فرزندانشون از بازی کردن با این کنسول لذت میبردن. حرکتی که Sony اون رو آغاز کرد و تا به امروز ادامه داره.

6. Xbox 360
سازنده : Microsoft
تاریخ عرضه : 2005
25consoles_Xbox360.jpg


Xbox 360 به عنوان اولین کنسول High Definition نسل جدید , باعث شد بازیهای کامپیوتری از نظر فنی یک گام بلند رو به جلو بردارند. کنسولی که به واسطه سخت افزار قدرتمند خودش بازیهایی شفاف و زیبا با افکتها و فیزیک پیشرفته ارائه میداد. شاید این خصوصیات رو پیش از این در کامپیوترهای خانگی دیده بودیم , ولی در یک کنسول مخصوص بازی برای اولین بار با اونها مواجه می شدیم. همچنین Xbox 360 اولین کنسولی بود که از ابتدا کنترلر بدون سیم رو به عنوان کنترلر استاندارد به کار می برد. گرچه این نوع کنترلرها پیش از این هم استفاده می شدند ولی این بار بدون هیچ وسیله اضافه ای با کنسول در ارتباط بودند.
Xbox 360 علاوه بر سخت افزاری قوی , فهرستی بلند بالا از بازیهای زیبا و محبوب رو در اختیار داشت. سرویس Xbox Live دوباره طراحی شده و این بار با کیفیتی بالاتر علاوه بر ارائه Content برای بازیها و ارتباط با دوستان , قابلیتهای متعددی برای دریافت موسیقی و فیلم هم داشت. این سرویس به یکی از موفق ترین سرویس های آنلاین در دنیای بازی تبدیل شد و طبق آمار تا ژانویه 2009 بیش از 17 میلیون نفر مشترک جذب کرده. کنسول Xbox 360 به کمک همین سرویس و ارائه Content ها و محتوای اضافه برای بازیها تونسته ارزش خودش رو بالاتر برده و طول عمری بیش از طول عمر معمول کنسولهای خانگی رو داشته باشه.
 
آخرین ویرایش:

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
5. SEGA Genesis
سازنده : SEGA
تاریخ عرضه : 1989
25consoles_Genesis.jpg


SEGA Genesis به خاطر داشتن عناوین کلاسیک و محبوب که تقریبآ در هر سبکی برای این کنسول ارائه شده بود , محبوبیت پیدا کرد. از بازیهای ورزشی زیبای Electronic Arts مثل NHL 94 گرفته تا سری بازیهای خونین Mortal Kombat , برای هر سلیقه ای بازی ای موجود بود. کنترلر 6 دکمه ای این کنسول هم به عقیده خیلی ها بهترین کنترلر تاریخ هست.
برای اثبات اینکه Genesis تعدادی از محبوب ترین بازیهای تاریخ رو در خودش داشته , عرضه موفقیت آمیز و فروش خوب مجموعه Sonic`s Ultimate Genesis Collection کفایت میکنه. در این مجموعه فقط کافیه نگاهی به لیست بازیها انداخته و با اجرای هر بازی , غرق در زیبایی های اون بشین. از سری بازیهایی چون Phantasy Star و Shining Force که لذت یک بازی RPG رو به بهترین شکل به بازیکن منتقل می کنند تا بازیهای نوآورانه و جالبی مثل Ecco the Dolphin و Comix Zone .
Genesis در چند بازه زمانی تونست Nintendo رو از نظر فروش پشت سر بگذاره (البته در نهایت فروشی کمتر از SNES داشت) و این برای زمانی که فقط دو رقیب اصلی در صنعت کنسول وجود داشتند , نکته قابل توجهی هست و ارزش های بالای Genesis رو نشون میده.
 
آخرین ویرایش:

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
4. SNES
سازنده : Nintendo
تاریخ عرضه : 1991
25consoles_SNES.jpg


اولین نبرد واقعی و بزرگ دنیای کنسولها در سال 1991 اتفاق افتاد. SNES در این سال در آمریکا عرضه شد و با گرافیک 16 بیتی وکیفیت صدای عالی به رقیبی قدرتمند برای SEGA تبدیل شد. SEGA در تبلیغات خود از جمله ای جالب استفاده کرده بود : SEGA Does What Nintendon`t (SEGA میتونه کاری رو انجام بده که Nintendo نمیتونه) ولی این Nintendo بود که در عمل اثبات کرد عکس این قضیه صادقه و فروش بالاتر SNES همه چیز رو ثابت کرد. Nintendo خیلی زود عناوین محبوب و همیشگی خودش رو برای این کنسول عرضه کرد , بازیهایی مثل Super Mario World و در ادامه Super Metroid , The Legend of Zelda: A Link to the Past , F-Zero و Mario Kart و البته بازی Star Fox که قدرت فوق العاده چیپ FX رو نمایش میداد. شرکت Rare کمک زیادی به Nintendo کرده و بازیهای محبوبی مثل Donkey Kong Country رو عرضه کرد. تعدادی از بزرگترین شرکتهای Third Party هم با بازیهایی چون Final Fantasy VI , Chrono Trigger , Gradius III , Contra III , Mega Man X و Secret of Mana و خیلی بازیهای دیگه از این کنسول پشتیبانی کردند. وقتی بحث تعداد عناوین AAA (بازیهای با ارزش و منتقد پسند) وسط میاد , کمتر کنسولی به پای SNES میرسه.
اولین جنگ واقعی بین کنسولها با پیروزی قاطع Nintendo چه در زمینه سخت افزار و چه نرم افزار به پایان رسید. تعداد زیادی از بازیهای SNES هنوز هم در غالبی جدید به زندگی خودشون ادامه میدن. کنترلر 4 دکمه ای این کنسول پیش زمینه ساخت کنترلرهای نسل های بعدی مثل کنسولهای PlayStation و Xbox شد و اولین قدم ها در زمینه انتقال از گرافیک دو بعدی به سه بعدی با تکنولوژی هایی مثل FX Chip و Mode 7 توسط این کنسول برداشته شد.
 
آخرین ویرایش:

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
3. PlayStation 2
سازنده : Sony
تاریخ عرضه : 2000
25consoles_PlayStation2.jpg


PlayStation 2 با فروشی بیش از 130 میلیون دستگاه تا پایان سال 2008 پر فروش ترین کنسول تاریخ بازیهای کامپیوتری هست. همین نکته به تنهایی جایگاه خاص و تآثیرگذار این کنسول رو ثابت میکنه. PlayStation 2 نه تنها نقطه عطفی در کارنامه شرکت Sony (چه در بخش بازیهای کامپیوتری و چه در مجموع) به حساب میاد , بلکه باعث رشد فوق العاده فرمت DVD و از بین رفتن VHS شد.
گذشته از امکانات Multimedia و پخش DVD , این بازیهای PlayStation 2 بودند که باعث شدند این فروش فوق العاده رو شاهد باشیم. فروشی که هنوز هم بعد از نزدیک به یک دهه متوقف نشده. حتی هنوز هم هر هفته بازیهای جدیدی برای این کنسول عرضه شده و ارزش بالای اون رو ثابت می کنند.
با نگاهی به لیست بلند بالای بازیهای این کنسول (که در هنگام تهیه این مقاله حدود 2000 عنوان رو شامل میشه) با بازیهایی روبرو میشیم که علاوه بر موفقیت خیره کننده ای که داشتند , تعریف جدیدی از چیزی که امروز بازی می کنیم هم ارائه دادند. بازیهایی مثل Grand Theft Auto III و Guitar Hero نمونه هایی از این بازیها هستند که راه رو برای عرضه بازیهای محبوب و پرفروش در نسل بعد هموار ساختند. گذشته از این نوع بازیها , وقتی با دیدگاه هنری به بازیهای کامپیوتری نگاه کنیم , بزرگترین های این سبک رو در PlayStation 2 می بینیم. بازیهایی مثل Ico و Shadow of the Colossus .
مطمئنآ بدون وجود PlayStation 2 صنعت بازیهای کامپیوتری تفاوتهای زیادی با امروز داشت و حتی شاید دنیای سرگرمی هم با چیزی که امروز شاهدش هستیم متفاوت بود.
 
آخرین ویرایش:

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
2. Atari 2600
سازنده : Atari Inc
تاریخ عرضه : 1977
25consoles_Atari2600.jpg


کنسولی که این صنعت رو به صورت امروزی پایه گذاری کرد. کنسولی که در نوع خودش یک پدیده بود و در فراگیری بازیهای کامپیوتری در منازل نقش فوق العاده زیادی داشت.
Nolan Bushnell افسانه ای , موسس شرکت Atari به همراه دستیار خودش Allan Alcorn در سال 1977 کنسول Atari 2600 رو روانه بازار کردند. دومین کنسولی که از کارتریج های مجزا (برخلاف دستگاهی مثل Pong که خود Atari ساخته بود و بازی دیگه ای به جز Pong رو اجرا نمیکرد) استفاده می کرد. البته Atari 2600 در ابتدا موفقیت چشم گیری به دست نیاورد و همه چیز از سال 1979 شروع شد. Atari در این سال شروع به عرضه بازیهای محبوب Arcade مثل Space Invaders , Missile Command و Pac-Man برای کنسول خودش کرد و این کنسول خیلی زود هیاهویی در آمریکا به راه انداخت. در سال 1982 شرکت Atari تجارتی 2 میلیارد دلاری رو با Atari 2600 تجربه میکرد.
متآسفانه این موفقیت ها بعد از مدتی فروکش کرد و خود Atari هم خیلی بی تقصیر نبود. کنترلر Atari کیفیت چندان جالبی نداشت و بازی ای مثل E.T. که بر اساس فیلم محبوب E.T. در عرض 5 هفته با عجله ساخته شده بود , مشکلات کنترلر کنسول رو بیشتر نمایان می کرد. سال 1983 هم صنعت بازیهای کامپیوتری به کما رفته و همه شرکتها در حال ضرردهی بودند.
Atari 2600 با همه بازیهای خاطره انگیز و زیبایی که داشت , به یکی از محبوب ترین کنسولهای تاریخ تبدیل شد و مثل بقیه کنسول های بزرگ تآثیر خودش رو هم روی این صنعت گذاشت.
 
آخرین ویرایش:

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
17,005
نام
آریا
1. NES
سازنده :Nintendo
تاریخ عرضه : 1985
25consoles_NES.jpg


تا قبل از سال 1985 شرکت Nintendo در آمریکا بیشتر به خاطر دستگاههای Arcade و بازیهایی مثل Donkey Kong و وسایل بازی کامپیوتری دستی تحت عنوان Game & Watch شناخته شده بود. ولی بعد از مشکلاتی که برای صنعت بازی در اوائل دهه 80 پیش اومد و همه چیز در حال نابودی بود , Nintendo فرشته نجات این صنعت شد و با عرضه NES تحولی بزرگ ایجاد کرد.
Nintendo قبلآ در سال 1983 با کنسول Famicom موفقیت فوق العاده ای در ژاپن بدست آورده بود و حالا بعد از دو سال زمان اون رسیده بود که به قلمروهای تازه ای سفر کنه. این شرکت در ابتدا قصد داشت با کمک Atari به بازارهای آمریکا وارد بشه ولی این همکاری صورت نگرفت و Nintendo به تنهایی مشغول به کار شد. ظاهر Famicom دوباره طراحی شده و مطابق سلیقه غربی ها ساخته شد و نام اون هم به NES تغییر پیدا کرد. اولین عرضه این کنسول به صورت امتحانی در سال 1985 در تعداد محدودی از بازارهای آمریکا انجام گرفت و سپس در تعطیلات 1986 عرضه سراسری اون آغاز شد.
Nintendo برای جلوگیری از اشتباهاتی که باعث نابودی کنسولهای قبلی شده بودند , شروع به لیسانس کردن بازیها برای NES کرد تا جلوی ساخت بازیهای بی کیفیت گرفته بشه. هر بازی باید برای Nintendo فرستاده شده و تآییدیه میگرفت و شرکت های Third Party هم تنها حق ساخت تعداد مشخصی بازی در هر سال رو داشتند و البته این بازیها اجازه انتشار برای کنسول های دیگه رو تا دو سال نداشتند.
این استراتژی به خوبی عمل کرد و عناوین با کیفیت ساخته شده توسط خود Nintendo به همراه پشتیبانی عالی شرکتهای Third Party باعث محکم شدن جایگاه NES شد و صنعت بازیهای کامپیوتری رو هم از مرگ زودرس نجات داد. شاید اگر Nintendo این کنسول محبوب رو نمی ساخت , این صنعت هم به حیات خودش به این شکل ادامه نمیداد و شکلی دیگه به خودش می گرفت.
 
وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر