روال کاملا مشخصه الان دیگه. نباید جوری رفتار کرد که به نظر بیاد این اولین مورد هست. اگر با دقت به قضیه نگاهی کنی اینجوری بوده مسیری که سونی اومده :
Everybody's Gone to the Rapture
Journey
Heavy Rain/Beyond
Detroit
Death Stranding
Madden
Horizon
مشخصه که دارن یک Smooth Transition از سمت تک پلتفرمی به سمت PC/PS5 برای بازی های سینگل و با احتمال کمتر PC/PS5.XBOX برای مولتی پلیر ها طی میکنن. این فاصله سه ساله هم فقط برای کیس Horizon اتفاق افتاده و مشخصا برای Death Stranding و Detroit کمتر از اون بوده. پس نمیشه گفت حتما فاصله سه سال خواهد بود. برای سونی هیچ فرقی بین Detroit و Horizon وجود نداره. مالک هردوتاش هست. اگر نمیخاست اونم نمیذاشت عرضه بشه.
در مورد کنسول و PC هرکس باید با توجه به شرایط باید خودش ارزیابی بکنه ببینه چه به نفعشه اون را تهیه کنه. برای همین میگم بهتره سونی یکم سیاست هاش را شفاف تر بکنه تا مخاطب بهتر بتونه تصمیم بگیره.
xbox
Madden ؟
منظورت mlb
ربطی به تصمیم سونی نداشت قرارداد جدید mlb بود که باید بازی مولتی پلتفرم بشه
---------------------------------------
اگه این روندی که شما میگی چرا سونی هیچ سودی از انتشار Journey Heavy Rain/Beyond Detroit روی pc نبرد ؟ چرا حق و سود انتشار نسخه pc به خود سازنده ها داد ؟
Death Stranding هم مشخص نیست استاد چه قراداد ترکمنچای با سونی بسته که سود نسخه pc بین خودش و 505 که هیچ نقشی در ساخت بازی نداشته تقسیم میشه سر سونی بی کلاه مانده
Detroit و Horizon خیلی تفاوت داره
Horizon اولین انحصاری بزرگ که سونی روی pc عرضه میکنه
این تغییرات حاصل تغییر مدیریت پلی استیشن
شان لیدن e3 2018 مدیر استودیوهای بازیسازی سونی بود صحبت از انحصاری واقعی می کرد مشخص بود هدف سونی همین
از اون زمان تا الان پلی استیشن تغییرات مدیریتی بسیاری کرده
طبیعیه با تغییر تصمیم گیرنده های اصلی برخی سیاست ها هم تغییر کنه
اون زمان با اون مدیریت سیاست سونی صرفا انحصاری ها بود امروز کسب سود بیشتر از بازی های قدیمی تر
مثلا 10 ها میلیون نفر با شبیه ساز های مثل ppsspp و pcsx1/2 بازی انحصاری سونی تجربه کردن بدون اینکه سودی به سونی به عنوان خالق برسه
اگه 5 سال پیش
God of War Saga روی steam عرضه می کرد به راحتی 5 تا 10 میلیون نسخه فروش می رفت حالا سونی میخواد این روند تغییر بده
به هر حال
تا زمانی که ps5 تولید میشه انحصاری هم خواهد داشت
بعضی بازی ها انلاین روی pc عرضه می شن
بازی های aaa در انحصار ps5 می مونه
دوستان فقط برای سرگرمی و یه نگاه کوچیک به سودی که ممکنه سونی از عرضه هورایزن روی PC داشته باشه میخواستم با هم یکی دو مورد رو به روش زیر بررسی کنیم.
این متود برای برآورد حداقل فروش بازیها رو استیم بین توسعه دهنده های ایندی خیلی محبوبه.
اول اینکه تعداد reviewهای بازی رو در نظر میگیریم. یه بازی جدید مثلا Gears 5.
گیرز 5 در حال حاضر تو استیم 8434 نقد کاربران داره.
تا همین چند ماه پیش میگفتن برای بازیهای بزرگ، نسبت به نوع و محبوبیت بازی، این رقم رو ضرب در عددی بین 70 تا 80 میکنیم، ولی اخیرا با تغییر تو سیستم Review استیم، ظاهرا تعداد نقدها بیشتر شده، پس 50 رو در نظر میگیریم.
50x8434=421700
حالا نتیجه رو در سود خالص ناشر برای هر نسخه ضرب میکنیم. اینجا کمی کار پیچیده میشه چون بازیها ممکنه تخفیف بخورن یا نسخه های گرون تر هم داشته باشن. سود استیم هم نباید فراموش کنیم که بدون در نظر گرفتن حد نصاب جدید کاهش سود استیم برای بازیهای پر فروش، همون 30 درصد در نظر میگیریم. برای گیرز 5، هفتاد درصد قیمت فعلی میشه 42 دلار، ولی با این حال بازم کمتر میگیریم چون هر چی به حداقل سود نزدیک تر باشیم بهتره. نصف قیمت فعلی رو حساب میکنیم یعنی 30 دلار.
نتیجه میشه حداقل دوازده و نیم میلیون دلار سود ناشر.
حالا برای یک بازی AAA خیلی جدید که دیروز اعلام شد دو میلیون نسخه رو تمام پلتفرم ها فروش داشته یعنی Dragon Ball Z Kakarot
بیش از 450 هزار نسخه رو استیم فروش داشته. با جمع و ضرب مشابه، به چیزی بیش از 13 میلیون دلار میرسیم.
.
.
.
از نظر من هورایزن میتونه چند برابر این دو بازی فقط رو استیم فروش کنه. یعنی رقمی بسیار بزرگتر. این مقدار سود (حداقل سود) چیزی نیست که سونی در طی این سال ها بهش فکر نکرده باشه، و با افزایش هزینه ی ساخت سخت افزار و نرم افزار، واقعا چشم پوشی از چنین سودی سخته. همونطور که دو روز پیش گفتم تعجب آوره که سونی اینقدر دیر تصمیم گرفت.
قضاوت با شما.
عرضه انحصاری ها روی pc = با کاهش فروش کنسول
مایکروسافت با وجود برتری کامل نسبت به سونی در 3 سال گذشته قیمت قدرت سرویس ها یک دوم تا یک سوم ps4 فروش داشته
یه نکته که دوستان در نظر نمی گیرن که استیم هر ریجن قیمتش خودش داره تغییر ریجن هم مثل اب خوردن یه بازی 60 دلاری پلی استیشن بین 30 تا 60 دلار استیم
چقد ؟
2 میلیون 3 میلیون 5 میلیون ؟
بلومبرگ ادعا کرده صرفا هزینه ساخت ps5 450 دلار + تبلیقات و هزینه انتقال و سود فروشنده ها بیش از 500 دلار
پیش بینی فروش ps5 حداقل 6 میلیون در 4 ماه اول تا 15 میلیون در سال اول
با توجه به کنسول 300 دلاری مایکروسافت اگه سونی برای فروش بیشتر 449 دلار قیمت گذاری کنه سر هر کنسول 60 تا 70 دلار ضرر بده
میشه 1 میلیارد دلار ضرر
این ضرر قراره با پلاس و سهم سونی از فروش بازی ها روی psn جبران بشه
6 سال گذشته 20 میلیارد دلار از 1.15 میلیارد نسخه بازی که روی psn فروخته شده درامد داشته