کنسول ها: تحول آغاز میشود

  • Thread starter Thread starter Allay
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Allay

کاربر سایت
مدتی است که اخبار و صحبت های زیادی راجع به عرضه ی کنسول های ارتقا یافته بر پایه ی کنسول های پیشین از طرف سونی مایکروسافت به گوش میرسد. بدون مقدمه ی طولانی موضوع عرضه ی کنسولهای متحول شده و بین نسلی را آغاز خواهیم کرد و دلایل مبنی بر این که چرا چنین حرکتی نه تنها ضروری بلکه برای صنعت کنسولها مفید است را مرور خواهیم کرد


ابتدا بیایید نگاهی به عملکرد کنسول های این نسل در زمینه فروش بیندازیم. عملکرد کنسول های این نسل در زمینه ی فروش نه تنها ضعیف تر از نسل پیشین بوده بلکه ضعیف تر از نسل قبل آن یعنی نسل 6 است. همونطور که میدانید پیشبینی ها حاکی از این بوده که دو کنسول PS4 و XBOX ONE حدود 150 میلیون تا آخر عمرشان بفروشند. با وجود اینکه این پیشبینی بد نیست ولی همچنان از دو نسل پیش کمتر است.

در نمودار زیر میتونید شاهد مقایسه عملکرد این نسل با نسل های پیشین در زمان مشابه باشید:


243q2s2.jpg


نسل قبل کنسول Wii توانست رکورد های مختلفی رو جا به جا کند از جمله سریع ترین فروش در بین تمامی کنسول های تاریخ. Wii همزمان core گیمر ها و گیمرهای casual رو به خوبی جذب کرده بود. اما رفته رفته شاهد این بودیم که کاربران Wii این کنسول رو به قصد Xbox 360 و PS3 ترک کردند، دلیل آن جذابیت های این دو کنسول برای CORE GAMER ها بود. با وجود فروش بسیار خوب PS4 و XBOX ONE ما هرگز جهشی در افزایش میزان کاربران این دو کنسول شاهد نبوده ایم، مهم ترین دلیل این است که تقریبا تمامی خریداران این کنسول ها کسانی هستند که برای سالیان طولانی از کنسول استفاده میکنند که به اصطلاح Core gamers شناخته میشوند. در حالی که کاربرانی که نسل پیش Wii داشتند بعد از آن قید کنسول ها را زدند و به Smartphone ها و PC روی اوردند.

بنابراین آمار دارندگان کنسول های این نسل کمتر از نسل گذشته میباشد که بخاطر عدم مهاجرت دارندگان Wii است حتی در حال حاضر ما مهاجرت عظیمی از طرف کاربران PS3 و XBOX 360 به سمت PS4 و XBOX OE نمیبینیم. دلیل آن این است که کنسول ها به مدت 5 الی 6 سال هیچگونه تغییری نمیکنند در حالی که دنیای اطراف آن مدام در حال تغییر و پیشرفت است.

Xbox 360 ممکن است در سال 2005 یک سیستم High end بود اما پس از چند سال به واسطه Apple و Google شاهد رشد چشمگیر Smartphone ها بودیم و PC GAMING به کمک STEAM یکبار دیگر به دوران اوج خودش برگشت. همچنین در این بین بازیهای Free to play و بازیهایی که به اصطلاح به آنها games as service گفته میشوند بازار را قبضه کردند. مشتریان به روی انواع گوشی ها انواع PC ها با سخت افزارهای مختلف در حال انجام بازی بودند و همه چیز در حال پیشرفت و دگرگونی به واسطه ی استیم و iOS بود در حالی که کنسول ها خودشان را محدود به نرم افزار(بازی) خاص به روی یک سخت افزار مشخص و از پیش تعیین شده کرده بودند. و بعد از عوض شدن نسل و و وارد شدن به نسل جدید تمامی آن نرم افزار ها هم از بین میرفتند چرا که نرم افزار به روی کنسول ها محدود به همان کنسول و سخت افزار بود و نه سیستم عامل.

در ادامه میتوانید نگاهی به تعداد کاربران PC داشته باشید که همچنان در حال بیشتر شدند هستند:


1413uyf.jpg


نسل های کنسولی (کنسول هایی که 5 یا 6سال بدون تغییر بودند) در سالهای 1990 و ابتدای 2000 میتوانستند بسیار خوب باشند چرا که بخاطر نوع معماری آنها شما مطمئن بودید دستگاهی خواهید گرفت که بسیار بهتر از دستگاه های آرکید و PC نیازهای شما را برطرف میکنند. کنسول ها بهترین و با صرفه ترین سیستم برای بازی کردند بودند و هیچ سیستمی حتی نمیتوانست به امکاناتی که کنسول ها نسبت به قیمتشان در اختیار مصرف کننده قرار میدهند نزدیک شود.

اما پس از نسل 6 دیگر شرایط با تغییراتی مواجه شد. Smartphone ها و PC با پیشرفت های قابل توجهی رو به رو شدند و ناشران بزرگ متوجه شدند که افراد بسیار زیادی هم اکنون به روی موبایل، تبلت و PC های خود بازی میکنند بنابراین شروع به انتشار IP های بزرگ خود به روی این دستگاه ها کردند.

موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان زمانی که بازیهای خود را به روی PC منتشر میکردند میتوانست به روی تعداد بسیار زیادی PC اجرا شود. زمانی که بازی خود را به روی موبایل ها می آوردند تقریبا به روی تمامی موبایل ها قابل اجرا بود. ولی آنها نمیتواستند بازیهایی را که به روی Xbox 360 و یا PS3 منتشر کرده بودند را به طور مستقیم به نسل بعد یعنی Xbox one و PS4 منتقل کنند چرا که عملا بازیهای قدیمی به روی آنها کار نمیکرد به همین دلیل است که ما شاهد روی آوردن مایکروسافت و سونی به سوی معماری X86 برای کنسول های خود بودیم تا یک استاندارد بین کنسول، PC و موبایل ها بوجود بیاید. این حرکت اولین نشانه ی ظهور کنسول های بین نسلی و از بین رفتن مرز بین PC و کنسول بود، دیگر تقریبا هیچ دلیلی برای وجود داشتن بازیهای انحصاری کنسولی وجود ندارد چرا که در حال حاضر PC یک فرصت فوق العاده خوب برای ناشرانی که در گذشته فقط بازیهایشان را به روی کنسول ها عرضه میکردند تبدیل شده است.

بگذارید تعریفی از کنسول های بین نسلی ( که ما از این به بعد از آنها بعنوان کنسول های متحول شده یاد میکنیم) داشته باشیم:

هدف از کنسول های متحول شده افزایش تدریجی و مداوم تعداد کاربران خود است. این حرکت چیست و چگونه انجام میشود؟ اینکار با تبدیل کردن سیستم عامل و بازیها به عنوان هسته ی اصلی یک پلتفرم انجام میشود. بدین صورت که بازیها، تمام سیو های شما، سرویس های آنلاین، همه چیز فارغ از هر گونه تحول سخت افزاری دست نخورده خواهند ماند. دقیقا مانند چیزی که در دنیای موبایل ها و PC شاهد هستیم. بنابراین مایکروسافت و سونی میتوانند کنسول های جدید و قوی تر خود را عرضه کنند در حالی که تمامی بازیهای شما، سرویس های آنلاین و... به همان صورت که بوده خواهد ماند. پس کنسول ها در صنعتی که رقابتی تنگاتنگ بین PC و اسمارت فون ها وجود دارد حرفی برای گفتن خواهد داشت چرا که حالا میتوان همگام با تکنولوژی و نوآوری های روز حرکت کرد و از قافله عقب نماند بدون آنکه نگران بازیها و نرم افزار بود؛ به این دلیل است که مدتی است خبرهای مختلفی در مورد کنسول های قابل ارتقا (متحول شده) از زبان افراد مختلف مانند Phil Spencer میشونیم.




حال به مهمترین بخش میرسیم چگونه عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند به سود صنعت بازی باشد.

مهمترین عامل برای موفقیت یک کنسول تعداد کاربران آن که به اصطلاح Install base گفته میشود است و عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند تضمینی برای نگه داشتن کابران فعلی باشد.

یکی از عجیب ترین چیز ها در صنعت همین install base هست چرا که آنها به هیچ وجه وابستگی به پلتفرمی خاص ندارند و میتوانند یک کنسول را فراموش و در نسل بعد به مقصد کنسولی دیگر مهاجرت کنند. بیایید نگاهی به گذشته بیندازیم. شاهد بودیم که در نسل 5 کاربران کنسول های نینتندو و سگا را به مقصد کنسول سونی یعنی PS1 ترک کردند. در نسل 7 انتخاب اول همین کاربران کنسول های نینتندو و مایکروسافت بود و دوباره در این نسل کاربران Wii و Xbox 360 به سوی سونی برگشتند.

با وجود اینکه طرفداران سرسخت هر کدام از این پلتفرم ها نقش مهمی ایفا میکنند اما در مقایسه با Core gamer ها چنان اهمیتی ندارند چرا که "برنده" هر نسل میتواند متفاوت باشد.

مهمترین عاملی که مشتریان اپل و استیم دائما این دو پلتفرم رو ترجیح و استفاده میکنند. به این خاطر هست که آنها زمان و پول زیادی را در آن اکوسیستم خرج کرده اند. هرچه از نظر مالی ببشتر در آن پلتفرم ها خرج کنند، برنامه ها و سرویس های مختلفی را بخرند، وابستگی کاربر به پلتفرم بیشتر و بیشتر میشود و تعویض پلتفرم برایشان بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد. بنابراین با کنسول های متحول شده تمامی سرویس های دیجتالیتان مانند بازیها، دوستان و تروفی ها، بازیهای فیزیکی و حتی وسایل جانبی مانند کنترلر و PSVR بر روی کنسول جدید منتقل و کار خواهند کرد.

بر کسی پوشیده نیست که مهمترین دلیلی که مایکروسافت قابلیت اجرای بازیهای Xbox 360 به روی Xbox One را میسر کرد تشویق و ترغیب دارندگان xbox 360 به خرید و مهاجرت به xbox one بود. قابل پیشبینی است که مایکروسافت این قابلیت را به کنسول جدید خود انتقال دهد و علاوه بر آن امکان اجرای بازیهای Xbox one به روی سیستم جدید را میسر سازد. حتی Phil Spencer در رابطه به کنسول هایی با قابلیت Backward و forward compatibility صحبت هایی داشته که این امر به کمک Universal windows platfrom که به اختصار UWP شناخته میشود ممکن است. همچنان اتفاقی نیست که همزمان اخباری مبنی بر اجرای بازیهای PS4 به روی PS4 NEO میشنویم، با این تفاوت که نسخه ی PS4 NEO با بهبود های فنی بخاطر قدرت بیشتر همراه خواهد بود.



2u5vujk.jpg


بجای اینکه هر نسل با تعداد 0 کاربر (install base) شروع شود. کنسول های متحول شده کمک به رشد میزان کاربران فعلی میکنند. بنابراین همیشه تعداد زیادی کاربر برای ناشران موجود است و آنان نگران کم بودن مشتری و صبر چندین ساله برای عرضه ی بازی خود نخواهند داشت. این مدل همچنین برای بازیهایی که به اصطلاح Games as service شناخته میشوند بسیار عالی است (بازیهایی نظیر GTA Online,Overwatch, Destniy و...) چرا که همیشه کاربرانی برای اینگونه بازیها وجود خواهند داشت و دیگر نگران کم شدن و یا از دست رفتن User base نخواهیم بود.

خریداران جدید حق انتخاب بین PS4 استاندارد با قیمتی کمتر را دارند و همچنان با انتخاب خود قادر خواهند بود با هزینه ی بیشتری کنسول PS4 Neo را برای تجربه ی زیباتر بازیها از نظر گرافیکی خریداری کنند. این مدل شبیه به بازار PC و اسمارت فون ها میباشد. برای مثال کاربر میتواند با هزینه ی بیشتری GTX Titan را بجای GTX 960 برای دیدن گرافیک بهتر خریداری کند. همین مدل در بازار موبایل ها هم وجود دارد بدین صورت که بازی ممکن است از گرافیک و قابلیت های بیشتری به روی Iphone 6s نسبت به Iphone 5 برخوردار باشد اما با این حال بازی به روی هر دو دستگاه به خوبی اجرا میشود.

اپل همچنان مدل های قدیمی Iphone را بفروش میرساند همانطور که انویدیا مشغول فروختن کارت های گرافیکی قدیمی تر خود است بنابراین تعبیری که در مورد از بین رفتن و بی محلی سازندگان به دو کنسول Xbox one و PS4 وجود دارد کاملا غلط و واهی است. کنسول های متحول شده اساسا همان بازیهای مشابه را با قابلیت های جدید اجرا خواهند کرد. اساس ایده ی این کنسول ها افرایش میزان کاربران است. مایکروسافت و سونی بجای شروع مجدد نسل، همین کاربران فعلی را افزایش خواهند داد کاربران خود را براساس Install base فعلی بیشتر خواهند کرد و یک جامعه ی بسیار بزرگ برای خود ایجاد خواهند کرد. بنابراین دارندگان PS4 و Xbox one هیچ چیزی را از دست نخواهند داد، آنها به هیچ وجه تجربه ی پایینتری نسبت به چیزی که قبلا شاهد آن بودند دریافت نخواهند کرد. اکثر خریداران حتی به کنسولهای متحول شده، بین نسلی، ارتقا یافته و چنین اصطلاحاتی حتی فکر هم نمیکنند و به سمت کنسول استاندارد با قیمت پایینتر خواهند رفت. عمده خریداران کنسول های متحول شده علاقه مندان شدید و حرفه ای گیم هستند که حاضرند پولی بیشتر برای تجربه ی بهتر مانند گرافیک بپردازند، چیزی که آنان از نوامبر 2013 درخواست میکردند.

در نمودار زیر میتوانید میزان استقبال مشتریان از انواع موبایل های اپل و همچنین چگونگی رشد تدریجی و چشمگیر اکوسیستم اپل را مشاهیده کنید، امری که میتواند برای کنسول های متحول شده هم صدق کند و شاهد رشد چند برابری کاربران کنسول ها باشیم.




بازی های تحت سرویس (Games as service) :

در طول نسل 7 و جهش موبایل های هوشمند و استقبال زیاد از PC gaming شاهد بوجود آمدن مدلی به نام بازی تحت سرویس بودیم. ناشران بزرگ سعی کردند از مدل عرضه ی یک بازی، منتظر ماندند به عملکرد فروش و سپس رها کردن آن به سمت عرضه ی پویای بازی با پشتیبانی متوالی، عرضه ی به روز رسانی های مختلف و تعامل با کاربر بروند که این مدل به عنوان بازی تحت سرویس شناخته میشود.

بازار بازیهای AAA دیگر به مانند گذشته بخاطر رشد بسیار زیاد بودجه بازیها و تغییر نکردن میانگین قیمت یک بازی از 60$ توانایی عرضه عناوین به مانند گذشته را ندارد. به همین خاطر بود که در اواخر نسل 7 ما شاهد بسته شدن استودیو های مختلفی بودیم و این روند هم متاسفانه در این نسل ادامه داشته است. همچنین، ناشر بزرگی مانند Ubisoft شاهد کاهش چشمگیر عرضه بازی در طول یکسال بوده است به طوری که این شرکت که در نسل گذشته رکورد عرضه ی 50 بازی در یک سال را داشت در این نسل و در این سال تنها 12 بازی را منتشر خواهد کرد که بسیار نگران کننده میباشد. بنابراین نه تنها ما شاهد تعداد باریهای فیزکی کمتری خواهیم بود بلکه مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا یک بازی ساخته و منتشر شود. کابران همچنین خواهان گرافیک فنی قابل توجه برای بازی هستند که این امر باعث افزایش بودجه ساخت میشود علاوه بر این زمانی که در بازار کنسولی عمده خریداران، طرفدار ژانر های بخصوصی هستند همه ی اینها باعث کمتر شدن تعداد بازیهای فیزیکی و همچنین کاهش تنوع آنها شود.

بنابراین یکی از راه حل های پیش رو عرضه ی بازیها به صورت تحت سرویس است. کاری که ناشران بزرگی مانند : Activision, Take two, Ubisoft به خوبی انجام داده اند.

به عنوان مثال عنوانی مانند GTA V نه تنها فروش بسیار زیادی در زمان عرضه به بازار را تجربه خواهد کرد بلکه کاربران پس از عرضه بازی اقدام به خرید انواع dlc ها، Microstanctions و انواع Subscription ها خواهند کرد که این خود باعث درآمد زایی مشود. ACTIVISION موفقیت بسیار زیادی را با Overwatch و destiny بدست آورده است، همچنین که The Division موفقیت های زیادی را برای یوبیسافت به ارمفان آورده است.

بازیها به روی کنسول ها بیش از هر زمانی موجب درآمد زایی هستند و کاربران بیشتر از گذشته برای هر بازی هزینه میپردازند. اما همچنین بخاطر کم شدن تعداد بازیهای در حال ساخت این ریسک وجود دارد که هر بازی محکوم به موفقیت است. در گذشته اگر بازی موفق نمیشد آنچنان ضرری را به ناشر وارد نمیکرد چرا که 30 بازی دیگر برای عرضه وجود داشت که بتوانند ضرر یک بازی را بپوشانند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و با عرضه ی کمتر از 10 بازی در یک سال این بدان معناست که اگر 1 و یا دو بازی با شکست مواجه شوند میتواند مشکلات بسیاری را برای ناشر به همراه آورد.


sxhguh.jpg


بیایید فرض کنیم Playstation 5 به جای کنسول های متحول شده طبق سنت نسل های پیشین عرضه شود. طبیعتا کاربران انتظار بهره بری از سخت افزار و عرضه ی بازی با کیفیت گرافیکی قابل ملاحضه را دارند. ناشران مجبور هستند منتظر بمانند تعداد کاربران کافی به نسل بعد مهاجرت کنند، انواع ریسک های ساخت بازی برای نسل بعد را نیز متحمل شوند. بنابراین این بدان معناست که ناشر ناچارا مجبور خواهد شد که تعداد بازیهای در حال ساخت خود را کاهش دهد چرا که آنها نمیتوانند تعداد کارمند کافی برای ساخت چندین بازی بصورت همزمان آن هم با کیفیت بسیار بالا برای نسل بعد استخدام کنند. حال فرض کنید 1 یا 2 عنوان از 5 بازی منتشر شده با شکست مواجه شود. این امر میتواند موجب فروپاشی ناشر و در نتیجه فروپاشی صنعت کنسول ها شود. دیگر ناشران نمیتوانند بصورت جهشی بودجه ی بازیها را افزایش دهدند، بنابراین عرضه ی کنسول متحول شده یکی از راه حل های پیش رو است.

بنابراین Playstation 4 neo بر اساس همین Install base فعلی PS4 کار خود را ادامه خواهد داد، سازندگان با سخت افزار PS4 بخوبی آشنا هستند و میدانند در حال ساخت نسخه ای از بازی که پتانسیل عرضه بر روی 40 میلیون دستگاه PS4 و حتی بیشتر با در نظر گرفتن خریداران PS4 neo هستند. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بیش از 70% بازیهای PS4 همچنان بر روی PC نیز موجود هستند این بدان معناست که سازنده با سیستمی قدرتمند تر در حال کار است و به همین خاطر میتواند بازی را با تنظیمات بالاتر گرافیکی برای PS4 neo پورت کرده و شاهد عملکرد اجرایی مناسب برای نسخه ی PS4 neo هر بازی باشیم. علاوه بر آن این موضوع از خرج سنگینی که عوض شدن هر نسل برای سازندگان بجای میگذارد جلوگیری خواهد کرد. دیگر ناشر لازم نیست منتظر بمانند تا Install base به حد مورد نظرشان برسد. علاوه بر این سرعت ارتقای گرافیکی بازیها سرعت کمتری دارد و زمان بیشتری طول میکشد تا جهش هایی مانند PS2 به PS3 شاهد باشیم.

این روش همچنین برای بازیهای چون Destiny بسیار مناسب و کمک به رشد آن خواهد کرد. Destiny یک IP است که حداقل هر سال یک Expansion به آن اضافه میشود کنسول های متحول شده بسیار مناسب این مدل هستند. برای اولین بار ما قادر خواهیم بود با دیسک PS4 که مدت ها قبل داشته ایم بازی خود را به روی PS4 neo ادامه دهیم. دیگر لازم نیست Activision بار دیگر بازی را از نو بسازد و علاوه بر این بخاطر یکسان بودن سرویس های آنلاین این بدان معناست که تمامی کاربران فارغ از پلتفرمی که از آن استفاده میکنند قادر خواهند بود تمامی DLC ها و افزونه های مختلف را خریداری کنند. همچینین دیگر Activision بدون هیچ ریسکی میتواند نسخه ی جدیدی از بازی را را عرضه کند چرا که بازی بر روی دو کنسول پایه (PS4) و متحول شده (PS4 neo) کار خواهد کرد. این مدل دقیقا مانند این است که Clash of clans بر روی تمامی اسمارت فون ها کار میکند و یا عناوینی مانند Counter strike یا DOTA که قابل اجرا بر روی هر PC است. در حالی که در صنعت کنسولی بازی PS4 بر روی PS3 کار نمیکند.

کنسول های متحول شده همچنان میتوانند نقش کنسول های اسلیم را برای تولید کنندگان کنسول ایفا کنند. کنسولهای اسلیم همیشه تکه ای جدا نشدنی بودند و Sony از زمان اولین Playstation همواره کنسول اسلیم را تولید میکرده و مایکروسافت نیز اینکار را در نسل Xbox 360 انجام داد. این کنسول ها با ویژگیهای مختلفی مانند تنوع میزان حافظه داخلی عرضه میشوند که همیشه حداقل یک نسخه از آن با قیمتی 50 تا 100$ بیشتر بخاطر داشتن حافظه بیشتر بفروش میرسد. اینکار به تولید کنندگان اجازه میدهد همزمان که نسخه ی ارزانتر کنسول را بفروش میرسانند (کنسولی با حافظه داخلی کمتر) برای کسانی که خواهان پرداخت پول بیشتر برای تجربه ی بهتر هستند انتخابی وجود داشته باشد که به نفع تولید کننده است. چنین کاری در نسل پیش برای مایکروسافت بخوبی جواب داد بطوری که میانگین قیمت Xbox 360 slim که در سال 2011 بفروش میرفت بیشتر از سال 2010 بود. اما اکنون این بروز رسانی CPU و GPU کنسول را شامل خواهد شد در حالی که تمامی بازیها و سرویس های آنلاین به مانند گذشته یکسان خواهند ماند.

در نسل های گذشته کنسول ها با ضرر بفرش میرسیدند و این ضعف توسط سود بسیار زیادی که از فروش نرم افزار بدست می آمد پوشانده میشد. برای مثال Playstation 2 که در زمان عرضه با قیمت 299$ بفروش میرسید پس از چندی با کاهش قیمت به 199$ رو به رو شد. اولین XBOX نیز برای رقابت، با ضرر 130 دلاری به روی هر کنسول به فروش میرفت تا بتواند با PS2 رقابت داشته باشد در حالی که امید داشتند این ضرر توسط فروش نرم افزار جبران شود. با این حال در این نسل شرایط کمی متفاوت بود و هر دو کمپانی مایکروسافت و سونی هر کنسول خود را به همراه سود به فروش میرساندند. به هر حال رقابت با سونی، مایکروسافت را مجبور کرد اخیرا کنسول خود را کمتر از 300$ به فروش برساند و همچنین سونی برای جذب بیشتر مشتری قیمت کنسول خود را با کاهش 50 دلاری رو به رو کرد.

هر دو شرکت به دنبال معرفی کنسول های متحول شده برای جذب مشتریان، تشویق آنها برای پرداخت بیشتر بر روی سخت افزار و در نتیجه سود دهی بیشتر هستند. هر دو کمپانی تلاش میکنند راهی را که اپل در پبش گرفته را در پیش بگیرند کاری که اپل یعنی عرضه ی سالانه Iphone جدید انجام میدهد. سونی و مایکروسافت نیازی ندارند که هر ساله کنسول جدیدی را معرفی کنند اما آنها باید زودتر از گذشته اقدام به این کار کنند تا شاهد جهش در فروش و رشد سود دهی باشند. کاربران کنسول ها بیشتر از هر قشر دیگری از بازیکنندگان بابت بازیها پول پرداخت میکنند بنابراین به فروش رساندن کنسول های متحول شده برای کسانی که سالانه 100ها دلار برای سرگرمی خود خرج میکنند کار سختی نیست.




همانطور که قبلا اشاره شد کنسول ها بدون هیچ تغییری از حرکت ایستاده اند درحالی که همزمان موبایل ها و PC به رشد خود ادامه میدهند. و در این سال ما میبینیم که که کمپانی های بسیاری مانند ARM پیشبینی میکنند که گوشی های هوشمند تا 2018 به قدرت PS4 خواهند رسید و در حال حاضر انویدیا تبلیغ بسیاری را درباره ی اینکه کارت های گرافیک با قیمت 200$ توانایی اجرای بازیها با کیفیت PS4 را دارند، میکند. و مهمتر از آن مدتی پیش AMD کارت گرافیک جدید خود با قیمت 199$ را معرفی کرد که دارای قدرتی چند برابر از PS4 است.

موبایل ها و PC به رشد روز افزون خود ادامه میدهند و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و طبیعتا کنسول های متحول شده از طرف سونی و مایکروسافت امری ضروری برای بقا در این فضای رو به رشد هستند. موبایل ها ضربه ی سنگینی را به کنسول های دستی وارد کردند و اگر چنین دستگاهی و یا چیزی مانند تلویزیون های هوشمند و یا دستگاه های استریم بتوانند بازیهای مشابه کیفیت کنسولی را به ارمغان آورند بنابراین ناشران و مشتریان به سمت آن دستگاه ها خواهند رفت در حالی که PS4 بدون هیچ تغییری ثابت خواهد ماند.

در آخر تمامی این مسائل بدین معنی است که هر 3 کمپانی دارای پلتفرم سعی در افزایش درآمد از سخت افزار، نگه داشتن کاربران در اکو سیستم نرم افزاری خود و در نتیجه افزایش مجموع Install base خود هستند در حالی که مطمئن شوند ناشران در بازار کنسول ها به موفقیت میرسند.

این موضوع صراحتا برای نگه داشتن کنسول ها در صدر صنعت و موفقیت آنان است. کنسول های متحول شده همان راه موفقیت آمیز موبایل ها را شبیه سازی میکنند در حالی که فاصله ی عرضه ی هر کنسول به مقدار کافی طولانی خواهد بود.

این مسائل تا حدودی یاد آور افزایش فروش DS به واسطه DSi است و یا چگونه کینکت و Xbox 360 slim توانستند جانی دوباره به این کنسول ببخشند و باعث افزایش فوق العاده ی فروش Xbox 360 شوند. اکنون مسئله کمی متفاوت است و بجای اینکه 3 سال دیگر منتظر و شاهد عرضه ی PS5 باشیم ممکن است تنها یک کنسول متحول شده ی دیگر را بجای آن ببینیم. ما در حال فاصله گرفتن از عرضه ی سنتی کنسول ها هستیم و شاید PS4 هرگز توسط Sony متوقف نشود و بجای آن ممکن است سونی تولید PS4 پایه را متوقف کند و کنسول متحول شده ی قویتر بر اساس استفاده از برند PS4 به عمر خود ادامه دهد.

ما به نقطه ای رسیده ایم که سیستم عامل و آرشیو بازیها و نرم افزار تعریف کننده ی یک کنسول باشد و دیگر هرگز خبری از نسلی که با تعداد Install base صفر شروع شود نخواهد بود.

مشتریان از این مدل استقبال خواهند کرد و اگر آن را نخواهند تنها انتخاب آنها PC gaming خواهد بود که اگر بخواهند تمامی بازیها را با کیفیت بالا تجربه کنند نیازمند ارتقای سالانه خواهند بود که بدون شک هزینه ی آن به مراتب بیشتر از هزینه ی کنسول خواهد بود. بنابراین برای عمده افراد ماندن در فضای کنسولی مناسبتر و معنی دار تر است و بنظر من بیشتر افراد بر اساس Platform و اکو سیستم فعلی خود اقدام به آپگرید خواهند کرد. این روش برای سونی بسیار عالی است چرا که میتوانند برتری Install base خود را حفظ کند.

برای جمع بندی، این مدل برای پایان دادن به نسل سنتی کنسول ها و حرکت به سمت تحول است جایی که سیستم جدید همان بازیهای مشابه و همان سیستم عامل را اجرا خواهد کرد و تمامی سرویس های دیجیتالی شما را با خود حمل میکند. کنسول های متحول شده اجازه میدهد میزان کاربران فعلی رشد کنند تا دیگر شاهد شروع دوباره یک نسل با Install base صفر نباشیم، و به جای آن تمامی دارندگان کنسول ها از شرایط مساوی برخوردار خواهند بود، آنها همگی یک بازی را تجربه خواهند کرد. این شرایط بسیار برای ناشری که نمیتواند ببش از این هزینه ی سنگینی را بابت ساخت بازی برای نسل جدید متحمل شود سودمند خواهد بود و به آنها اجازه خواهد داد تا بازیهای بیشتر و متنوع تری را برای کنسول ها عرضه کند. مهمتر از آن این حرکت نشان دهنده ی هدف دارندگان پلتفرم به ماندن در بازار سریع و رو به رشد و توقف مهاجرت بازیکنندگان از کنسول ها به سمت موبایل و PC میباشد. و همچنین این امر موجب درآمد زایی بیشتر از سمت سخت افزار میشود.


wtg02c.jpg


در آخر، نکته ای که بارها به آن اشاره شد این است که این حرکت باعث محو شدن کنسول پایه نخواهد شد و بحای آن باعث افزایش فعلی Install base میشود. PS4 neo و XBOX 1.5 محصولی نخواهند بود که جایگزین چیزی شوند آنها فقط نسخه ی ممتاز یک محصول واحد هستند. دلیلی وجود دارد که تا مدتی پیش تعدادی از بازیها پس از گذشت حدود 10 سال همچنان بر روی PS3 و Xbox 360 عرضه میشدند، ناشران نمیخواستند تعداد کاربرانی که هنوز در نسل قبل بودند را از دست بدهند. حال تفاوت اینجا است که هر دو PS4 و PS4 neo در یک نسل میباشند و در حال حاضر PS4 پایه دارای 40 میلیون کاربر است. سونی دیوانه خواهد بود که عناوین انحصاری را برای PS4 neo در نظر بگیرد همچنین که در اخبار لیک شده مشخص شد سونی شدیدا پیگیر این است که تمامی بازیها بر روی هر دو کنسول اجرا شوند و تجربه ی کنسول پایه خوب و مناسب باشد. این واقعا به مانند همان DSi است. میتوان این را با موبایل ها و یا PC مقایسه کرد. ممکن است Iphone 6s دارای ویژگی های بیشتری نسبت به iPhone 5 باشد اما این بدین معنی نیست که من مجبور به ارتقا از گوشی iPhone 5 خود باشم. یقینا قادر به آپگرید خواهم بود اگر چنین چیزی را انتخاب کنم اما هرگز مجبور به انجام اینکار نیستم و هیچگونه برنامه ای را بخاطر آپگرید نکردن از دست نخواهم داد.

دقیقا به مانند PC gaming یقینا سیستم افرادی دارای Titan است و میتوانند بازیها را بر روی تنظیمات Ultra اجرا کنند. در حالی که PC من آنها را بصورت Medium اجرا خواهد کرد. اما سرانجام من مشغول انجام همان بازی هستم و بازی بر روی هر دو سیستم تجربه ی یکسانی را به مخاطب القا خواهد کرد.

عمده خریداران از این مسائل آگاه و میدانند خواهان پرداخت بیشتر برای نسخه ی ممتاز محصول و یا خرید محصول پایه هستند. افراد بسیاری کماکان کنسول پایه را انتخاب خواهند کرد چون که ارزان تر است و میدانند قادر خواهند بود تمامی بازی ها را انجام دهند. سازندگان بدون شک بازیها را برای هر دو کنسول بهینه خواهند کرد همانطور که برای PC ها و موبایل ها اینکار انجام میشود، هر چه باشد شما برای اجرای یک بازی به Titan نیازی ندارید، بازی فقط روی آن بهتر اجرا خواهد شد. سرانجام راهی که کنسولها در پیش گرفته اند اجاز میدهد Console gaming سریع تر از همیشه با تحولاتی که در دنیای گیم در حال اتفاق است همگام شود.
با تشکر فراوان از ZhugeEX Blog | My thoughts on the video game industry
Newzoo | Games, Esports & Mobile Market Intelligence
DFC Intelligence: Game Industry Research
Market Research, Consumer Trends & Analysis
The Entertainment Software Association
کنسول ها: تحول آغاز میشود :: D:
سهند تاجدینی.
 
آخرین ویرایش:
مقاله رو کامل خوندم در مورد تعداد نشر یوبی خلاصه گفتم و کُلی. یوبی سافت میتونست بجای اینکه سالی Nتا عنوان نشر کنه(نمونه بزرگش اساسین که با تمام توان نابودش کرد) خودشو محدود به چندتا عنوان اما با کیفیت میکرد نه اینکه زرتو زرت بازیهای بی کیفیت با تبلیغات دروغین بندازه به گیمرا" کاری که Take Two انجام میده و IPهاشو با وسواس تمام میده بیرون و اندازه کل هیکل یوبی ازشون سود میکنه.حرف جالبی مدیر TT زده بود که تا وقتی مطمئن نشم عنوانی از کیفیت لازم برخوردار هست(به ویژه IPهای بزرگش) عمرا اجازه انتشارشو نمیدم.مدیر یعنی این" حتی سونی و سانتامونیکا سر اون پروژشون وقتی دیدن به جایی نمیرسه ضرر رو به جونشون خریدن و کنسلش کردن چون پول رو میشه بازم در اورد ولی اعتبار اگه یکبار به فنا رفت دیگه رفت و این بلایی بود که یوبیسافت به سر خودش اورد که از شنیدن نامش حالم بهم میخوره و الان به اجبار که مطرحش کردی دارم تکرارش میکنم.

در مورد قبضه شدن هم توسط اونا اگه منظورت سهم آنلاینه دنیای گیمه قبضه کنن نوش جونشون توفیقی واسه امثال من نداره:laughing:QB رو تجربه نکردم اما در مورد Order انتظار داشتی اون فاجعه فروشش چه جوری باشه:laughing: اگه 2.7 میلیون نسخه برای هفته اول یه عنوان انحصاری معمولیه پس وا مصیبتا برای سونی که داره همچنان انحصاری AAA میسازه:laughing: ضمنا فقط بخش سینگل آنچارتد 4 حدود 16 ساعت و روی درجه Crushing خیلی بیشتر طول میکشه و ارزش تکرارش بالاست دیگه با مولتیش حجت رو بر همه تموم میکنه.

من از این یوبیسافت خوشم نمیاد میخواد 50 تا بزنه میخواد یه دونه :laughing:گور پدرش:laughing:E3 رو تماشا کن ببین یه AAA از سانتا مونیکا چیجوری دنیای گیم رو منفجر میکنه چیزی که 1000تا Destiny/The division/Overwatch یکجا نمیتونن از پسش بر بیان:Dاون تحلیل های خارجکی ها رو هم بزار واسه خودشون خوش باشن فعلا دنیا به کام ما AAA پرستاست :D
در آخر اینجا برو کمی شاد شی

حالا یوبسافت واسه یک نمونه بود! وگرنه کل صنعت و تعداد بازیهای عرضه شده ی فیزیکی در این نسل افت شدیدی نسبت به نسل پیش کرده که دلایلش رو گفتیم... آمار اولی که میزارم میزان پولی هست که واسه فرمت های مختلف بازی و بزنامه ها خرج شده، دقت کن رنگ خاکستری پر رنگ اشاره به بازیهای فیزیکی در بازار داره که از سال 2010 به اینور در حال کمتر شدن هست و app, add on, محتوای دیجیتال و... که با رنگ آبی مشخص شده برتری خودشو نشون داده... هر چند مجموع اینها هم همینطور که مبیبینی کاهش داشته نسبت به 4سال قبل و در حال کم شدن هست

3fdaa3abb0.jpg

این آمار هم تعداد بازیهای عرضه شده از سال 2009 تا 2014 هست که از 800 عدد به حدود 200 عدد افت داشته.

3fdf1f1ebe.jpg

بسیار نگران کنندست واسه منه کنسول گیمر!! ولی این هدف این مقاله و تولید کنندگان کنسولها با عرضه ی سخت افزار به این شکل جلوگیری از بدتر شدن اوضاع و ترغیب ناشرا برای برگشتن به اوجشون هست تا دیگه سمت از سمت کنسول به موبایل مهاجرت نکنن و یا اگر اینکارو میکنن باز هم بازار کنسولی براشون ارزشمند باشه و مثل گذشته تعداد بازیهای بیشتر و متنوعتری عرضه کنند. اینکار هم با افزایش install base از طریق عرضه ی کنسول متحول شده (بین نسلی ) امکان پذیره که راجع بهش زیاد حرف زدیم
 
من خودم چند ماه پیش رفتم 350 دلار دادم یه ps4 گرفتم در صورتی که با 400 تا 450 تا میتونستم یه سیستم ببندم حتی قوی تر از ps4. مشکل pc اینه که اولا خیلی از بازی های AAA روش درست آپتیمایز نشدن. شما برید قسمت نظرات توی استیم قشنگ اوضاع دستتون میاد و مورد بعدی اینه که هر کدوم از کنسول ها حداقل چهارتا انحصاری خفن دارن ولی روی کامپیوتر 99% انحصاری ها بازی های indie هستن. دوتا دونه انحصاری AAA هم اگه روش بیاد بازی های استراتژیک مثل starcraft , total war هستش که روی کنسول قابل بازی کردن نیست.
 
سهند جان مقالتو خوندم و نظرات دوستان رو هم دیدم.
بسیار مقاله قوی و منطقی و بیطرفانه ای بود. زحمتت برای تحقیق و ترجمه ستودنیه. استدلال هاتم همگی واقعی یا نزدیک به واقعیت بودند.
اکثر دوستان که بی منطق و متعصبانه و از روی احساس در مقابلت جبهه گرفتن فقط یک دلیل داره، ما ها دروغ شیرین رو به حقیقت تلخ ترجیه میدیم.
حقیقت اینه که پیشرفت تکنولوژی وحشتناک زیاد شده. شرکت ها برای رقابت باهم دیگه از هیچکاری چشم پوشی نمی کنن.
و ما هم یا باید با این پیشرفت جلو بریم و یا در افکار جهان سومیه خودمون باقی بمونیم.
دیگه تموم شد دوره ای که دستگاهی می خریدید و تا سالها جواب نیازتون رو میداد.
الان بازار رقابت طوری شده که کمپانی ها برای گرفتن درصدی سهم بیشتر از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند. و پیوسته مصرف کننده رو تشویق/مجبور میکنن برای تجربه جدید تر
به زودی باید شاهد حضور شرکت های دیگه در صنعت گیم هم باشیم. و امیدوار باشیم شرکتی مثل سامسونگ وارد این صنعت نشه. اونوقته که به جای 4 سال باید هرسال کنسول جدید بخرید. که اونم به جای 2 مدل در 10 مدل مختلف اراعه خواهد شد!
 
  • Like
Reactions: masoud101
سهند مقاله رو خوندم ولی خیلی جاها با یک دید یک طرفه ای به قضیه نگاه شده یکسری چیزا بعضی از بچه ها توضیح دادند.
اول اینکه بگم اینکه همونقدر که تعداد شرکت های بازیسازی کمتر شده و به دنبالش شاهد عرضه کمتر بازیهای AAA شدیم و افزایش هزینه ساخت بازیها ولی از طرفی باعث ایجاد امنیت فروش برای باقی بازیها شدیم شما گفتی که تعداد بازیهای عرضه شده در طول یک سال یوبیسافت اینقدز کم شده ولی نگفتی از طرفی دیویژن هر چی رکورد سریعترین فروش رو بوده زده! میزان تقاضا مثل قبل هست ولی تعداد عرضه کمتر شده همین باعث ایجاد امنیت مالی برای بازیساز ها شده. شما یکدونه بازی نمیتونی تو نسل هشتم مثال بزنی که بگیم دچار شکست مالی شدید شده، حتی بازی هایی با متای 70 هم میان از لحاظ مالی کاملا موفق عمل میکنند. و درباره قیمت بازیها الان تقریبا تمام بازیهایی که مولتی پلیر دارند، با فروش دی ال سی ها و محتویات اضافه به درآمد زاییشون استفاده میکنند. Ea از بخش التیمت تیم بازیهای ورزشیش پارسال بین ششصد الی هشتصد میلیون درآمد داشته! تیک تو از پرداخت درون برنامه ای gta o تا الان هشتصد میلیون دلار درآمد داشته!

چجور افزایش هزینه ساخت بازی و کمتر شدن شرکت بازیسازی باعث امنیت میشه؟؟! :/ یک حرفی زدین که اصلا از تصوراتم خارجه!! من گفتم تعداد بازی عرضه شده یوبیسافت در طول سال بسیار کم شدن همچنین هم گفتم دیویژن و واچ داگز رکورد لانچ تاریخ رو شکوندند!!! من یکدونه بازی نمیتونم مثال بزنم که باعث شکست مالی شده؟ من هر چندتا بخوای واست مثال میزنم! :D کوانتوم بریک، Sunset overdrive, Ryse, Order, Homefront و... نزن از این حرفا! Evolution studio با اینکه DC خوب فروخت بخاطر لانچ بد تعطیل شد یه استودیو تاریخی مثل لاین هد بخاطر هزینه ی سنگین عدم لانچ موفق بازی تعطیل شد، Disney از کنسول گیمینگ اومد بیرون، Press play تعطیل شد بعد میگی هیچکی در خطر نیست!! یعنی چییی! :D
حالا فرض کن یکی از همین تعداد بازیهای کم یوبیسافت تو این بازاری که میگی همه چی خوبه شکست تجاری بخوره، وضعیت شرکت خطرناک میشه! چون هزینه های بازیها چند برابر شده ولی آیا فروششون چند برابر شده؟ 100% جواب خیر است! اون مثال هات راجع به فیفا و GTA و ... بسیار عالی. اتفاقا قسمت مهمی از مقاله اشاره به چنین بازیهایی داره که بنام Games as service شناخته میشه که هم تو مقاله اورده شده و هم من اینجا 400بار گفتم:D و اینکه اتفاقا عرضه ی کنسولهای بین نسلی بسیار برای چنین بازیهایی عالیه و کمک به رشد و سودرسانی میکنه که دلیلش تو مقاله اورده شده دوباره تایپ نمیکنم! درکی که از مقاله دارید یوقت Console vs mobile یا console vs PC نباشه، نه. مقاله اشاره به چگونگی عرضه ی کنسول ها شبیه به PC و موبایل داره که کمک میکنه کنسول گیمینگ اونجوری که هست بمونه و پیشرفت کنه...


قسمت دوم حرفت! چجور میشه ساخت بازی برای موبایل ریسک بیشتری نسبت به کنسول با این هزینه ی سرسام آور و ریسکی که داره میتونه باشه؟ شما یک دهم بودجه ی ساخت بازی برای کنسول رو واسه موبایل خرج میکنی در حالی که مشتری هدفت 100ها میلیون نفر هست!! بعد چجوری میشه 80میلیون واسه یه بازی کنسولی خرج کنی در حالی که حدود 60 میلیون مشتری هدف داری ریسک کمتری نسبت به موبایل داره :/ :D
Supercell سازنده ی Clash of clans حدود 180 کارمند داره و امسال در آمدش از بازی حدود 2.5 میلیارد بوده هم تعداد اعضاش ربع استدیو 343 نمیشه و هم خرج بازیش یک بیستم هیلو 5 بوده :D ولی سود....؟؟؟ چند برابر یه بازی AAA کنسولی.... من به هیچ وجه و ابدا قصد ندارم بحث رو Mobile vs console کنم فقط واسه این نظری که گفتی ساخت بازی رو موبایل ریسک بیشتری داره این جواب رو دادم... وگرنه کسی انتظار نداره کنسولها مثل موبایل بشن بلکه برای باز 1000ام :D روش و مدل عرضه رو باید تغییر بدن همه چیز در یک اکو سیستم باشه و دیگه نسل از 0 آغاز نشه تا شاهد کاربر بیشتر، ناشر با خیال آسوده تر و در نتیجه بازی بیشتر و متنوعتر و سود و درآمد بیشتر باشیم... اینم به همون بحث موبایل اضافه کنم که تا حدود 2 سال دیگه درآمد Candy Crush که Activision خریداری کرد بیشتر از کل کمپانی Activision blizzard میشه...
 
آخرین ویرایش:
چجور افزایش هزینه ساخت بازی و کمتر شدن شرکت بازیسازی باعث امنیت میشه؟؟! :/ یک حرفی زدین که اصلا از تصوراتم خارجه!! من گفتم تعداد بازی عرضه شده یوبیسافت در طول سال بسیار کم شدن همچنین هم گفتم دیویژن و واچ داگز رکورد لانچ تاریخ رو شکوندند!!! من یکدونه بازی نمیتونم مثال بزنم که باعث شکست مالی شده؟ من هر چندتا بخوای واست مثال میزنم! :D کوانتوم بریک، Sunset overdrive, Ryse, Order, Homefront و... نزن از این حرفا! Evolution studio با اینکه DC خوب فروخت بخاطر لانچ بد تعطیل شد یه استودیو تاریخی مثل لاین هد بخاطر هزینه ی سنگین عدم لانچ موفق بازی تعطیل شد، Disney از کنسول گیمینگ اومد بیرون، Press play تعطیل شد بعد میگی هیچکی در خطر نیست!! یعنی چییی! :D
حالا فرض کن یکی از همین تعداد بازیهای کم یوبیسافت تو این بازاری که میگی همه چی خوبه شکست تجاری بخوره، وضعیت شرکت خطرناک میشه! چون هزینه های بازیها چند برابر شده ولی آیا فروششون چند برابر شده؟ 100% جواب خیر است! اون مثال هات راجع به فیفا و GTA و ... بسیار عالی. اتفاقا قسمت مهمی از مقاله اشاره به چنین بازیهایی داره که بنام Games as service شناخته میشه که هم تو مقاله اورده شده و هم من اینجا 400بار گفتم:D و اینکه اتفاقا عرضه ی کنسولهای بین نسلی بسیار برای چنین بازیهایی عالیه و کمک به رشد و سودرسانی میکنه که دلیلش تو مقاله اورده شده دوباره تایپ نمیکنم! درکی که از مقاله دارید یوقت Console vs mobile یا console vs PC نباشه، نه. مقاله اشاره به چگونگی عرضه ی کنسول ها شبیه به PC و موبایل داره که کمک میکنه کنسول گیمینگ اونجوری که هست بمونه و پیشرفت کنه...


قسمت دوم حرفت! چجور میشه ساخت بازی برای موبایل ریسک بیشتری نسبت به کنسول با این هزینه ی سرسام آور و ریسکی که داره میتونه باشه؟ شما یک دهم بودجه ی ساخت بازی برای کنسول رو واسه موبایل خرج میکنی در حالی که مشتری هدفت 100ها میلیون نفر هست!! بعد چجوری میشه 80میلیون واسه یه بازی کنسولی خرج کنی در حالی که حدود 60 میلیون مشتری هدف داری ریسک کمتری نسبت به موبایل داره :/ :D
Supercell سازنده ی Clash of clans حدود 180 کارمند داره و امسال در آمدش از بازی حدود 2.5 میلیارد بوده هم تعداد اعضاش ربع استدیو 343 نمیشه و هم خرج بازیش یک بیستم هیلو 5 بوده :D ولی سود....؟؟؟ چند برابر یه بازی AAA کنسولی.... من به هیچ وجه و ابدا قصد ندارم بحث رو Mobile vs console کنم فقط واسه این نظری که گفتی ساخت بازی رو موبایل ریسک بیشتری داره این جواب رو دادم... وگرنه کسی انتظار نداره کنسولها مثل موبایل بشن بلکه برای باز 1000ام :D روش و مدل عرضه رو باید تغییر بدن همه چیز در یک اکو سیستم باشه و دیگه نسل از 0 آغاز نشه تا شاهد کاربر بیشتر، ناشر با خیال آسوده تر و در نتیجه بازی بیشتر و متنوعتر و سود و درآمد بیشتر باشیم... اینم به همون بحث موبایل اضافه کنم که تا حدود 2 سال دیگه درآمد Candy Crush که Activision خریداری کرد بیشتر از کل کمپانی Activision blizzard میشه...

سهند من فکر کنم از تو گیم سورس میشناسمت و میدونم از روی عقل و منطق حرف میزنی ولی داری اشتباه میکنی . درباره شکست مالی توی مقاله اشاره به تعطیلی استدیو های فراوان منجر شده در حالی که بازی ها و استدیو هایی که نام بردی هیچکدوم به خاطره شکست مالی تعطیل نشده اند! بلکه DC حالا با باندل و هر طریقی بوده جز پرفروش ترین بازیهای سبک خودش بوده و دلیل تعطیلی ش هم به خاطره سیاست های سونی هست نه شکست مالی ! و یا Sunset overdrive شکست مالی نداشته اتفاقا فیل اسپنسر اعلام کرد از فروش بازی رضایت داشته و استدیو سازنده اش اصلا تعطیل نشده. تعطیلی استدیو های ایندی و کینکت ساز و f2p مایکروسافت بازهم ربطی به شکست های مالی سنگین نداشته بلکه به خاطره تغییر سیاست های فیل اسپنسر هست که میخواد بازیهای تریپل A بیشتری منتشر کنه و از این دست بازیها دوری کنه ! اصلا خیلی بی ربط بود مثال هایی که زدی ! تو این نسل حتی میتونیم بگیم order هم ضعیف عمل کرد تو فروش ولی بازم باعث ورشکستگی نشد. بعد میگی من اصلا به consol vs mobile کار ندارم در حالی که تو مقاله هزار بار pc/mobile vs console مثال زدی و رشد پیشرفت تکنولوژی در موبایل ها عامل خطر برای کنسول ها شناختی !
این مثال هم خیلی واضح هست ما مثل سابق به عنوان مثال 20 میلیون گیمر مخاطب بازی فایتینگ داشتیم. در نسل ششم حداقل ده تا ip زنده فایتینگ و با کیفیت داشتیم ولی الان رسیده به چنتا بازی ! مسلما در سالی که فقط دو الی سه تا بازی از جمله مرتال کمبت برای یک کنسول عرضه میشه صد در صد هیچ خطری از لحاظ مالی اون بازی رو تهدید نمیکنه ! نه اینکه چقدر خوده بازی فاجعه و غیر قابل بازی باشه ! یوبیسافت تعداد بازیهایی که منتشر میکنه کاهش پیدا کرده ولی سوداوزیش افزایش داشته. به طور واضح تر الان به جز سبک شوتر در تمامی سبک ها از لحاظ مالی به دلیل رقابت کمتر یک امنیت مالی حداقلی ایجاد شده به این دلیل که الان در کنار میلیون ها کنسول گیمر میلیون PC گیمر هم در چرخه فروش بازی ها نقش دارند !

بازم میگم تو مقاله ات بارها به خطر موبایل گیمینگ برای گیمر های هاردکور اشاره کردی ولی الان داری میگی نههه !!! در حالی که با رشد استیم و معماری مشابه کنسول ها به PC ساخت بازی برای تمامی پلتفرم ها به شدت اسون تر شده و مخاطب های بازیهای هاردکور پیش از پیش شده اند ! این از این ولی میگم وقتی بحث موبایل گیمینگ و کنسول گیمینگ میشه فقط حرف یکسری بازی شاخص تو موبایل ها میشه که به شدت موفق هستند ولی به میلیون ها بازی که عرضه شده اند و با عملکرد ضعیفشون باعث نابودی سازنده هاشون شدند اشاره نمیشه !(برای درک بیشتر این موضوع میتونم بگم به عنوان مثال سازنده هایی که برنامه و یا بازی ای برای ویندوزفون منتشر میکنند سریع تر به سوداوری میرسند چون رقابت کمتر هست و بیشتر دیده میشند)
بازار موبایل ریسک پذیر تر هست چون مدیوم بازیهای موبایلی به شدت محدود هست و مثل کنسول ها شما ازادی عملی در سبک های مختلف نداری و دیگه تو موبایل گیمینگ شما خلاقیت انچنانی نمیتونی به خرج بدی و بازار سریع تر به اشباه میرسه! ولی تو بازیهای کنسولی انقدر ازادی عمل بالایی وجود داره که شما اگر بازیتون از سطح کیفی متوسط به بالا برخوردار باشه یقیناا سوداوری عظیمی خواهید داشت. حالا هم اینکه با واقعیت مجازی رو به رو هستیم و در استانه یکی از بزرگترین اتفاق های برای گیمر های هاردکور هستیم ! اصلا مشکلات تو بررسی زیاد هست تو مقاله بارها اشاره شده که کنسول ها برای بازی فقط طراحی شدند که بازم این هم اشتباه هست کاری که اپل تی وی سال پیش کرد، x360 ده سال پیش کرد ! و یا مثال دیگه شما تو کل مقاله ات عمره هفت سال نسل هفتم رو میعار قرار دادی و کل حساب کتاب هات بر مبنای این مورد بوده در حالی که به جز نسل هفتم تمامی نسل ها عمری نهایتا زیره 6 سال داشتند!

در کل به نظرم مقاله ات رو ویرایش کن و این Pc/mobile vs console رو ادیت کن چون از پایه و اساس این جهت گیری به شدت مشکل داره
 
ادر ضمن نرخ فریم 120 اصلا محسوس نیست و همون 60 کافیه!ولی اخلاف 30 و 60 فریم خیلی محسوس و زیاده.کسی که 60 فریم بازی میکنه وقتی یدفعه 30 فریم بازی کنه اصلا واسش قابل تحمل نیست و توی تجربه گیمش هم خیلی تاثیر داره.
تاثیرش محسوس که هست. شما یه مدت 120 فریم بازی کنی تا 60 فریم بازی کنی میفهمی:D نمونشم چند وقت پیش بود که تو یکی از تورنمنت های دوتا 2 تا رفتن سر بازی دیدن بازی 120 فریم نیست و اعتراض کردن:D
 
  • Like
Reactions: saphire
تاثیرش محسوس که هست. شما یه مدت 120 فریم بازی کنی تا 60 فریم بازی کنی میفهمی:D نمونشم چند وقت پیش بود که تو یکی از تورنمنت های دوتا 2 تا رفتن سر بازی دیدن بازی 120 فریم نیست و اعتراض کردن:D
واسه یه بازی مث دوتا 2 که یه میل ثانیه هم توی روند بازی تاثیر داره و واسه تورنومنتای حرفه ای آره.ولی واسه ما که همون 60 خوبه:Dدر ضمن بالاتر از 60 نیازمند مانیتور 144 هرتز هم هست که خریدش الان اصلا به صرفه نیست
 
حداقل مطمئن شدم نخوندی مقاله رو چون حتی یک خط Mobile vs Console درش نیست! :D
چطور میگی یک خط در مورد موبایلvs کنسول نیست?
بیشتر مقاله در مورد pc vs mobile vs console هستش.بارهام تلاش شده موبایل رو بزرگترین خطر برای کنسول و pc ذکر کنه.
این یه تیکه از حرفهای مقاله است:

همانطور که قبلا اشاره شد کنسول ها بدون هیچ تغییری از حرکت ایستاده اند درحالی که همزمان موبایل ها و PC به رشد خود ادامه میدهند. و در این سال ما میبینیم که که کمپانی های بسیاری مانند ARM پیشبینی میکنند که گوشی های هوشمند تا 2018 به قدرت PS4 خواهند رسید و در حال حاضر انویدیا تبلیغ بسیاری را درباره ی اینکه کارت های گرافیک با قیمت 200$ توانایی اجرای بازیها با کیفیت PS4 را دارند، میکند. و مهمتر از آن مدتی پیش AMD کارت گرافیک جدید خود با قیمت 199$ را معرفی کرد که دارای قدرتی چند برابر از PS4 است.

موبایل ها و PC به رشد روز افزون خود ادامه میدهند و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و طبیعتا کنسول های متحول شده از طرف سونی و مایکروسافت امری ضروری برای بقا در این فضای رو به رشد هستند. موبایل ها ضربه ی سنگینی را به کنسول های دستی وارد کردند و اگر چنین دستگاهی و یا چیزی مانند تلویزیون های هوشمند و یا دستگاه های استریم بتوانند بازیهای مشابه کیفیت کنسولی را به ارمغان آورند بنابراین ناشران و مشتریان به سمت آن دستگاه ها خواهند رفت در حالی که PS4 بدون هیچ تغییری ثابت خواهد ماند.
موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان زمانی که بازیهای خود را به روی PC منتشر میکردند میتوانست به روی تعداد بسیار زیادی PC اجرا شود. زمانی که بازی خود را به روی موبایل ها می آوردند تقریبا به روی تمامی موبایل ها قابل اجرا بود. ولی آنها نمیتواستند بازیهایی را که به روی Xbox 360 و یا PS3 منتشر کرده بودند را به طور مستقیم به نسل بعد یعنی Xbox one و PS4 منتقل کنند چرا که عملا بازیهای قدیمی به روی آنها کار نمیکرد به همین دلیل است که ما شاهد روی آوردن مایکروسافت و سونی به سوی معماری X86 برای کنسول های خود بودیم تا یک استاندارد بین کنسول، PC و موبایل ها بوجود بیاید. این حرکت اولین نشانه ی ظهور کنسول های بین نسلی و از بین رفتن مرز بین PC و کنسول بود، دیگر تقریبا هیچ دلیلی برای وجود داشتن بازیهای انحصاری کنسولی وجود ندارد چرا که در حال حاضر PC یک فرصت فوق العاده خوب برای ناشرانی که در گذشته فقط بازیهایشان را به روی کنسول ها عرضه میکردند تبدیل شده است.

بگذارید تعریفی از کنسول های بین نسلی ( که ما از این به بعد از آنها بعنوان کنسول های متحول شده یاد میکنیم) داشته باشیم:

هدف از کنسول های متحول شده افزایش تدریجی و مداوم تعداد کاربران خود است. این حرکت چیست و چگونه انجام میشود؟ اینکار با تبدیل کردن سیستم عامل و بازیها به عنوان هسته ی اصلی یک پلتفرم انجام میشود. بدین صورت که بازیها، تمام سیو های شما، سرویس های آنلاین، همه چیز فارغ از هر گونه تحول سخت افزاری دست نخورده خواهند ماند. دقیقا مانند چیزی که در دنیای موبایل ها و PC شاهد هستیم. بنابراین مایکروسافت و سونی میتوانند کنسول های جدید و قوی تر خود را عرضه کنند در حالی که تمامی بازیهای شما، سرویس های آنلاین و... به همان صورت که بوده خواهد ماند. پس کنسول ها در صنعتی که رقابتی تنگاتنگ بین PC و اسمارت فون ها وجود دارد حرفی برای گفتن خواهد داشت چرا که حالا میتوان همگام با تکنولوژی و نوآوری های روز حرکت کرد.
اگه چشمام درست ببینه 90 درصد مقاله در مورد همین موضوعه.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: ULTIMATE TEAM
سهند من فکر کنم از تو گیم سورس میشناسمت و میدونم از روی عقل و منطق حرف میزنی ولی داری اشتباه میکنی . درباره شکست مالی توی مقاله اشاره به تعطیلی استدیو های فراوان منجر شده در حالی که بازی ها و استدیو هایی که نام بردی هیچکدوم به خاطره شکست مالی تعطیل نشده اند! بلکه DC حالا با باندل و هر طریقی بوده جز پرفروش ترین بازیهای سبک خودش بوده و دلیل تعطیلی ش هم به خاطره سیاست های سونی هست نه شکست مالی ! و یا Sunset overdrive شکست مالی نداشته اتفاقا فیل اسپنسر اعلام کرد از فروش بازی رضایت داشته و استدیو سازنده اش اصلا تعطیل نشده. تعطیلی استدیو های ایندی و کینکت ساز و f2p مایکروسافت بازهم ربطی به شکست های مالی سنگین نداشته بلکه به خاطره تغییر سیاست های فیل اسپنسر هست که میخواد بازیهای تریپل A بیشتری منتشر کنه و از این دست بازیها دوری کنه ! اصلا خیلی بی ربط بود مثال هایی که زدی ! تو این نسل حتی میتونیم بگیم order هم ضعیف عمل کرد تو فروش ولی بازم باعث ورشکستگی نشد. بعد میگی من اصلا به consol vs mobile کار ندارم در حالی که تو مقاله هزار بار pc/mobile vs console مثال زدی و رشد پیشرفت تکنولوژی در موبایل ها عامل خطر برای کنسول ها شناختی !
این مثال هم خیلی واضح هست ما مثل سابق به عنوان مثال 20 میلیون گیمر مخاطب بازی فایتینگ داشتیم. در نسل ششم حداقل ده تا ip زنده فایتینگ و با کیفیت داشتیم ولی الان رسیده به چنتا بازی ! مسلما در سالی که فقط دو الی سه تا بازی از جمله مرتال کمبت برای یک کنسول عرضه میشه صد در صد هیچ خطری از لحاظ مالی اون بازی رو تهدید نمیکنه ! نه اینکه چقدر خوده بازی فاجعه و غیر قابل بازی باشه ! یوبیسافت تعداد بازیهایی که منتشر میکنه کاهش پیدا کرده ولی سوداوزیش افزایش داشته. به طور واضح تر الان به جز سبک شوتر در تمامی سبک ها از لحاظ مالی به دلیل رقابت کمتر یک امنیت مالی حداقلی ایجاد شده به این دلیل که الان در کنار میلیون ها کنسول گیمر میلیون PC گیمر هم در چرخه فروش بازی ها نقش دارند !

بازم میگم تو مقاله ات بارها به خطر موبایل گیمینگ برای گیمر های هاردکور اشاره کردی ولی الان داری میگی نههه !!! در حالی که با رشد استیم و معماری مشابه کنسول ها به PC ساخت بازی برای تمامی پلتفرم ها به شدت اسون تر شده و مخاطب های بازیهای هاردکور پیش از پیش شده اند ! این از این ولی میگم وقتی بحث موبایل گیمینگ و کنسول گیمینگ میشه فقط حرف یکسری بازی شاخص تو موبایل ها میشه که به شدت موفق هستند ولی به میلیون ها بازی که عرضه شده اند و با عملکرد ضعیفشون باعث نابودی سازنده هاشون شدند اشاره نمیشه !(برای درک بیشتر این موضوع میتونم بگم به عنوان مثال سازنده هایی که برنامه و یا بازی ای برای ویندوزفون منتشر میکنند سریع تر به سوداوری میرسند چون رقابت کمتر هست و بیشتر دیده میشند)
بازار موبایل ریسک پذیر تر هست چون مدیوم بازیهای موبایلی به شدت محدود هست و مثل کنسول ها شما ازادی عملی در سبک های مختلف نداری و دیگه تو موبایل گیمینگ شما خلاقیت انچنانی نمیتونی به خرج بدی و بازار سریع تر به اشباه میرسه! ولی تو بازیهای کنسولی انقدر ازادی عمل بالایی وجود داره که شما اگر بازیتون از سطح کیفی متوسط به بالا برخوردار باشه یقیناا سوداوری عظیمی خواهید داشت. حالا هم اینکه با واقعیت مجازی رو به رو هستیم و در استانه یکی از بزرگترین اتفاق های برای گیمر های هاردکور هستیم ! اصلا مشکلات تو بررسی زیاد هست تو مقاله بارها اشاره شده که کنسول ها برای بازی فقط طراحی شدند که بازم این هم اشتباه هست کاری که اپل تی وی سال پیش کرد، x360 ده سال پیش کرد ! و یا مثال دیگه شما تو کل مقاله ات عمره هفت سال نسل هفتم رو میعار قرار دادی و کل حساب کتاب هات بر مبنای این مورد بوده در حالی که به جز نسل هفتم تمامی نسل ها عمری نهایتا زیره 6 سال داشتند!

در کل به نظرم مقاله ات رو ویرایش کن و این Pc/mobile vs console رو ادیت کن چون از پایه و اساس این جهت گیری به شدت مشکل داره

اول اون نکته ی راجع به Console vs Mobile اشاره کردی رو جواب بدم: شما همونطور که گفتم یکی خط هم پیدا نمیکنی که بگه موبایل گیمینگ *بهتر* از کنسول گیمینگ هست یا اصلا چیزی شبیه اون! مقاله داره به موفقیت و رشد سریع موبایل و PC گیمینگ اشاره میکنه و میگه کنسولها برای اینکه همونی که ما دوست داریم باشن و به موفقیت برسن باید مدل هایی شبیه به موبایل و PC در پیش بگیرند. به چنین چیزی Console vs Mobile گفته نمیشه بلکه داریم دو بازار بسیار موفق و رو به رشد رو بررسی میکنیم و میگیم کنسولها هم باید برای رشد و موفقیت بیشتر همگام با دو بازار دیگه (PC, Mobile) حرکت کنند. کجای این Console vs Mobile هست؟؟ الگو قرار دادن دو بازار بزرگ برای رسیدن به پیشرفت اسمش مقایسه هست؟!

در مورد انکار عدم موفقیت تجاری بازیهایی که مثال زدم. خیلی ببخشید شما انتظار داری شرکت تعطیل بشه تا اونو شکست مالی تلقی کنی؟!! طبق استدلالت پس Wii U هم شکست نبوده برای نینتندو چون این شکرت هنوز سرپاست و مشغول عرضه ی کنسول جدیده؟! بحث اینه که شکست تجاری بازی استودیو رو ضعیف و ضعیفتر میکنه شما انتظار داری یک شبه ورشکست بشه؟! Sunset Overdrive ضعیف ترین فروش در بین تمامی IP های جدید مایکروسافت رو داشته بازی که خودم شدیدا عاشقشم! بطوری که بازی بعدی استودیو میشه یه بازی کوچیک دیجیتالی و با ناشری بنام Gamestop و یه بازی کوچک دیگر برای Oculus. بازی بعدی Ready a dawn یک بازی دیگر کوچک و مستقل هست! انتظار داری استودیو بسته بشه تا متوجه عملکرد بد بازی از نظر تجاری بشی؟! نزن این حرفو دلیل تعطیلی Evolution سیاست سونی بوده!! چه سیاستی مگه دیوانست یه استودیو با این همه کارمند را تعطیل کنه چه سیاستی جز لانچ فوق العاده بد که ضربه ی خیلی بدی رو به استودیو زد و با اینکه به مرور زمان فروش بازی بهتر شد ولی دیگه دیر شده بود! بستن لاین هد یا Press play چه ربطی به سیاست فیل اسپنسر داره؟؟ حرف های عجب و غریب چرا؟ چه سیاستی جز عدم سود آوری و هزینه ی سنگینی که دو استودیو خصوصا لاین هد بر دوش مایکروسافت میذاشته باعث تعطیلی این دو کمپانی شده؟! نه Press play کینکت ساز بود و نه لاین هد! استودیو داخلی شرکت خودش رو تعطیل کرده که بره سرغ ساخت بازی AAA؟؟!! این حرفا چیه دیگه! عنوان Quantum break در ماه اول عرضش حدود 150 هزار نسخه فرخت میتونی فروش نسخه ی PC + دیجیتال هم بهش اضاف کنی که همچنان آنچنان کمکی به افزایشش نمیکنه بازی عملکردی کمی بهتر از Alan wake داشته!!! انتظار داری رمدی ورشکست بشه که اسمش رو شکست تجاری بزاری؟؟! تعریفت از شکست تجاری برابر شده با تعطیلی استودیو :/

45f7d0cf4e.jpg


در مورد کمتر شدن ساخت بازی توسط یوبیسافت و فروش عالیه بازیهاش!! اونا تعداد بازیشون رو کمتر نکردن تا فروش بازیهای دیگه بالاتر باشه چون دخلی بهم نداره درآمد کلی ناشر! ساخت بازی رو کمتر کرده مثل بقیه چون ریسک داره عرضه ی 30-40 تا بازی اونم با هزینه ی هنگفت این نسل شکست تجاریش ضربه میزنه به استودیو... کلا آمار عرضه ی بازی از 800 تا در سال 2008 به 200تا در سال 2014 کاهش داشته و جز تعداد Install Base کمتر، هزینه ساخت بسیار زیاد و ریسک عرضه و شکست هیچ دلیل دیگه ای نداره! نمیدونم با چه منطقی عرضه ی کمتر بازی تو صنعت یه مزیت حساب میشه!! اینم هنر EA, Activision, Ubisoft و امثالش هستند که با عرضه ی مدلی جدید از بازیها یعنی Games as service تونستن بخوبی وضعیت رو کنترل کنند وگرنه اینکار به هیچ وجه منکر کاهش عرضه ی بازی از طرفشون بخاطر ریسک بالا و مشتری هدف کمتر، نمیشه!

در مورد اون بحث ریسک موبایل بیشتر از کنسول هست دیگه من کلا صحبت خاصی ندارم چیزی که آشکار هست رو دوباره بازگو نمیکنند! شناخت این بازار توسط Activision و خریداری کینگ! رفتن کونامی به این سمت، ید طولای EA در این بازار سودآوری بیشتر Square enix در بخش موبایل نسبت به کنسول و.... از مثالهای واضح و آشکار هیولا بودن این بازار هست و در نهایت پیشبینی میشه امسال درآمد بازیهای موبایل بالای 99میلیارد دلار باشه که رقم مغز رو منفجر میکنه! در مقابل پیشبینی برای PC رقم 32 میلیارد دلار و کنسول حدود 29 میلیارد دلار پیشیبنی میشه..
ما اینجاییم که بزرگ بودن دو بازار رو بررسی کنیم و بررسی کنیم چرا کنسولها دارند به سمت عرضه ی بین نسلی میرن چرا اینکار ضروری و مفید هست بدون شک عشقم نسبت به کنسول گیمینگ باعث گردآوری این مقاله میشه چون میخوام ببینم که صنعت و بازار مورد علاقم همگام بشن با دیگر بازارهای بزرگ، کم نیارن ناشرا و موبایل و PC رو نسبت بهش ترجیح ندن، بازیهای بیشتر و متنوع تری عرضه بشه (و کپکام بجای ریمستر دادن رشد کنه به اوج برگرده!!!) در پایان، زمان همه چیز رو مشخص خواهد کرد.....
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: m.a.t and sabco
حداقل مطمئن شدم نخوندی مقاله رو چون حتی یک خط Mobile vs Console درش نیست! :D
اتفاقا کامل خوندم و اگر هدفتون مقایسه نبود اما اینکار رو ناخواسته انجام دادید...
حالا شما در پاسخ به دوستان بجای کلمه مقایسه از vs استفاده می کنید خودش جای سواله؟ چون موبایل در حد مقایسه با کنسول نیست چه برسه به vs! :D
 
چطور میگی یک خط در مورد موبایلvs کنسول نیست?
بیشتر مقاله در مورد pc vs mobile vs console هستش.بارهام تلاش شده موبایل رو بزرگترین خطر برای کنسول و pc ذکر کنه.
این یه تیکه از حرفهای مقاله است:

همانطور که قبلا اشاره شد کنسول ها بدون هیچ تغییری از حرکت ایستاده اند درحالی که همزمان موبایل ها و PC به رشد خود ادامه میدهند. و در این سال ما میبینیم که که کمپانی های بسیاری مانند ARM پیشبینی میکنند که گوشی های هوشمند تا 2018 به قدرت PS4 خواهند رسید و در حال حاضر انویدیا تبلیغ بسیاری را درباره ی اینکه کارت های گرافیک با قیمت 200$ توانایی اجرای بازیها با کیفیت PS4 را دارند، میکند. و مهمتر از آن مدتی پیش AMD کارت گرافیک جدید خود با قیمت 199$ را معرفی کرد که دارای قدرتی چند برابر از PS4 است.

موبایل ها و PC به رشد روز افزون خود ادامه میدهند و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و طبیعتا کنسول های متحول شده از طرف سونی و مایکروسافت امری ضروری برای بقا در این فضای رو به رشد هستند. موبایل ها ضربه ی سنگینی را به کنسول های دستی وارد کردند و اگر چنین دستگاهی و یا چیزی مانند تلویزیون های هوشمند و یا دستگاه های استریم بتوانند بازیهای مشابه کیفیت کنسولی را به ارمغان آورند بنابراین ناشران و مشتریان به سمت آن دستگاه ها خواهند رفت در حالی که PS4 بدون هیچ تغییری ثابت خواهد ماند.
موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان زمانی که بازیهای خود را به روی PC منتشر میکردند میتوانست به روی تعداد بسیار زیادی PC اجرا شود. زمانی که بازی خود را به روی موبایل ها می آوردند تقریبا به روی تمامی موبایل ها قابل اجرا بود. ولی آنها نمیتواستند بازیهایی را که به روی Xbox 360 و یا PS3 منتشر کرده بودند را به طور مستقیم به نسل بعد یعنی Xbox one و PS4 منتقل کنند چرا که عملا بازیهای قدیمی به روی آنها کار نمیکرد به همین دلیل است که ما شاهد روی آوردن مایکروسافت و سونی به سوی معماری X86 برای کنسول های خود بودیم تا یک استاندارد بین کنسول، PC و موبایل ها بوجود بیاید. این حرکت اولین نشانه ی ظهور کنسول های بین نسلی و از بین رفتن مرز بین PC و کنسول بود، دیگر تقریبا هیچ دلیلی برای وجود داشتن بازیهای انحصاری کنسولی وجود ندارد چرا که در حال حاضر PC یک فرصت فوق العاده خوب برای ناشرانی که در گذشته فقط بازیهایشان را به روی کنسول ها عرضه میکردند تبدیل شده است.

بگذارید تعریفی از کنسول های بین نسلی ( که ما از این به بعد از آنها بعنوان کنسول های متحول شده یاد میکنیم) داشته باشیم:

هدف از کنسول های متحول شده افزایش تدریجی و مداوم تعداد کاربران خود است. این حرکت چیست و چگونه انجام میشود؟ اینکار با تبدیل کردن سیستم عامل و بازیها به عنوان هسته ی اصلی یک پلتفرم انجام میشود. بدین صورت که بازیها، تمام سیو های شما، سرویس های آنلاین، همه چیز فارغ از هر گونه تحول سخت افزاری دست نخورده خواهند ماند. دقیقا مانند چیزی که در دنیای موبایل ها و PC شاهد هستیم. بنابراین مایکروسافت و سونی میتوانند کنسول های جدید و قوی تر خود را عرضه کنند در حالی که تمامی بازیهای شما، سرویس های آنلاین و... به همان صورت که بوده خواهد ماند. پس کنسول ها در صنعتی که رقابتی تنگاتنگ بین PC و اسمارت فون ها وجود دارد حرفی برای گفتن خواهد داشت چرا که حالا میتوان همگام با تکنولوژی و نوآوری های روز حرکت کرد.


هیچ جا اشاره نمیکنه که کدوم بهتره، ببین همونطور که تکه هایی از مقاله پست کردی و میبینیم داره به تحول و رشد موبایل و PC اشاره میکنه در حالی که کنسولهای سنتی بدون تغییر 7سال بکارشون ادامه میدانند! این مقایسه نیست فکت هست، آمار هست! من هیچ نظر شخصی در این باره نگفتم! نمیگیم کنسول بهتره یا موبایل یا PC.. میگیم کنسولها برای موفقیت بیشتر باید نگاهی به بازار در حال رشد و درحال تحول Mobile و PC داشته باشند تا اونا هم شونه به شونه با بازار و اتفاقات همراه بشن و ایستا و بدون تغییر نباشن و دلیل اینکه چرا عرضه ی کنسول بین نسلی و متحول شده یکی از راه های همین موفقیت هست رو بررسی کردیم.. این اسمش الگو برداری از بازار و کار موفقیت آمیز هست نه مقایسه و نتیجه گیری که کدوم بهتره.....
 
  • Like
Reactions: BitsandBytes
هیچ جا اشاره نمیکنه که کدوم بهتره، ببین همونطور که تکه هایی از مقاله پست کردی و میبینیم داره به تحول و رشد موبایل و PC اشاره میکنه در حالی که کنسولهای سنتی بدون تغییر 7سال بکارشون ادامه میدانند! این مقایسه نیست فکت هست، آمار هست! من هیچ نظر شخصی در این باره نگفتم! نمیگیم کنسول بهتره یا موبایل یا PC.. میگیم کنسولها برای موفقیت بیشتر باید نگاهی به بازار در حال رشد و درحال تحول Mobile و PC داشته باشند تا اونا هم شونه به شونه با بازار و اتفاقات همراه بشن و ایستا و بدون تغییر نباشن و دلیل اینکه چرا عرضه ی کنسول بین نسلی و متحول شده یکی از راه های همین موفقیت هست رو بررسی کردیم.. این اسمش الگو برداری از بازار و کار موفقیت آمیز هست نه مقایسه و نتیجه گیری که کدوم بهتره.....
این حرفتون درسته.
با این دید به مقاله نگاه نکرده بودم.
مقاله یه خورده مبهم و نامفهوم نوشته شده.
الان خیلیا با خوندن اون قسمت هایی که گذاشتم گمراه شدن.
الان که با این دید مقاله رو دوباره خوندم به نظرم خیلی از حرفای مقاله سنجیده و حساب شده زده شده است.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Allay

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or